eitaa logo
نسیم رحمت الهی
1.5هزار دنبال‌کننده
781 عکس
56 ویدیو
5 فایل
نشر عمومی بیانات استاد شیخ مرتضی امیری وحید دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
4020620.mp3
28.99M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️مسجد حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ ▫️جلسه سوم 👈🏻 ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️خلاصه‌ای از نکات جلسات قبل ▫️اصلاح نیات و اخلاق، مایه راحت ابدی ▫️آثار و عواقب سوء خلق: ➖فردی/اجتماعی ➖ظاهری/باطنی ➖دنیوی/اخروی ▫️علائم اهل دوزخ (مقابل علائم اهل بهشت)
🔻احادیث و روایات: 🏷 قال رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : «إنّ أحَبّكُم إلَيَّ و أقرَبَكُم مِنّي يَومَ القِيامَةِ مَجلِساً أحْسَنُكُم خُلقا و أشَدُّكُم تَواضُعا.» ▫️همانا محبوب‌ترین شما نزد من و از نظر جایگاه نزدیک‌ترین‌تان به من در روز قیامت، نیکوخُلق‌ترین شما و متواضع‌ترین‌تان است. (میزان الحکمه، ج۳، ص۴۷۷) 🔅🔅🔅 🏷 قال رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: «كما تَعيشُون تَموتُون و كما تَموتون تُبعَثُون، و كما تُبعَثُون تُحشَرُون.» ▫️به همان شکل که زندگی می‌کنید، می‌میرید و همان‌گونه که می‌میرید برانگیخته می‌شوید و همان‌گونه که برانگیخته می‌شوید [در قیامت] محشور می‌گردید. (عوالی اللئالی، ج۴، ص۷۲) 🔅🔅🔅 🏷 قال الصادق علیه‌السلام: «إِنَّ اللَّهَ يَحْشُرُ النَّاسَ عَلَى نِيَّاتِهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.» ▫️خداوند در روز قیامت مردم را مطابق نیت‌های‌شان محشور می‌گرداند. (مَلاذ الأخیار (علامه مجلسی)، ج۹، ص۳۵۴) 🔅🔅🔅 🏷 قال الصادق علیه‌السلام: «إنَّ لأهلِ الجنةِ أربعَ علاماتٍ: وجهٍ منبسطٍ و لسانٍ لطيفٍ و قلبٍ رحيمٍ و يدٍ معطيةٍ.» ▫️اهل بهشت چهار نشانه دارند: - چهره گشاده - و زبان [و گفتار] نرم - و دل مهربان - و دست بخشنده. (مسند الامام الصادق علیه‌السلام (للعطاردی)، ج۶، ص۶۱) 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین عليه السلام : «كانَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يقولُ : إنَّ اللّهَ يُبغِضُ المُعَبِّسَ في وَجهِ إخْوانِهِ.» ▫️رسول اکرم صلی الله علیه و آله همواره می‌فرمودند: خداوند کسی که در مواجهه با برادرانش عبوس باشد را دشمن می‌دارد. (میزان الحکمة، ج۱، ص۵۶۹) 🔅🔅🔅 🏷 قال رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : «إنّ العَبدَ لَيَبلُغُ... بِسُوءِ خُلقِهِ أسْفَلَ دَرَجَة في جَهنَّمَ.» ▫️همانا عبد به سبب بدخُلقی‌اش به پایین‌ترین درجه جهنم می‌رسد. (میزان الحکمة، ج۳، ص۴۹۰) 🔅🔅🔅 🏷 قال الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: «إنَّ سُوءَ الخُلقِ لَيُفسِدُ العَملَ كما يُفسِدُ الخَلُّ العسَلَ.» ▫️حقیقتاً این‌چنین است که بداخلاقی عمل را فاسد می‌کند، آن‌گونه که سرکه عسل را خراب می‌نماید. (میزان الحکمة، ج۳، ص۴۹۲) 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین عليه السلام: «سُوءُ الخُلقِ نَكَدُ العَيْشِ و عذابُ النَّفْسِ.» ▫️بدخُلقی سختیِ زندگی و عذابِ روح است. (میزان الحکمة، ج۳، ص۴۹۱)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4020621.mp3
31.65M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️مسجد حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ ▫️جلسه چهارم و پایانی 👈🏻 راه علاج اخلاق مذموم ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️۱.تقویت اراده ▫️۲. در نظر گرفتن عواقب اخلاق مذموم ▫️۳. هم‌نشینی با ابرار و نیکان ▫️۴. استمرار و مداومت در حالات و اعمال معنوی به‌دست‌آمده ▫️۵. شرکت در مجالس معنوی و علمی-معرفتی ▫️۶. شناخت ارزش و کرامت شخصیت خود ▫️۷. تلاوت قرآن کریم و ادعیه و اُنس با آن‌ها ▫️۸. مطالعه قصه‌های بزرگان دین ▫️۹. درس گرفتن یا عبرت گرفتن از عاقبت گذشتگان (نیکان و بدان) ▫️۱۰. یاد مرگ، قبر و قیامت
🔻احادیث و روایات: 🏷 قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ: «مُجَالَسَةُ اَلصَّالِحِينَ دَاعِيَةٌ إِلَى اَلصَّلاَحِ.» ▫️هم‌نشینی با صالحان و نیکان [انسان را] به نیکی فرامی‌خواند. (بحارالانوار، ج۱، ص۱۴۱) 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «قَالَتِ اَلْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى: يَا رُوحَ اَللَّهِ مَنْ نُجَالِسُ؟! قَالَ: مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اَللَّهَ رُؤْيَتُهُ، وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ، وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي اَلْآخِرَةِ عَمَلُهُ.» ▫️حواریون از حضرت عیسی پرسیدند: یا روح‌الله، با چه کسی شویم؟! فرمود: کسی که دیدارش خداوند را به یادتان آورد، و سخنش بر علم شما بیافزاید، و عملش شما را به آخرت راغب گرداند. (الکافی، ج۱، ص۳۹) 🔅🔅🔅 🏷 قال رسول الله صلّی الله علیه و آله: «يا عليُّ ، إذا أتى علَى المؤمنِ أربَعونَ صَباحا و لَم يُجالِسِ العلماءَ قسا قَلْبُه و جَسُرَ عَلَى الكَبائِرِ ؛ لأنَّ العِلْمَ حياةُ القَلْبِ ، و لا عِبادةَ إلاّ بِالعِلْمِ و لا يَنْفَعُ العلْمُ إلاّ معَ العَمَلِ.» ▫️ای علی! اگر چهل روز بر مؤمن بگذرد در حالی که [در آن چهل روز] با علما هم‌نشین نشده باشد، قلبش قسیّ و سخت می‌گردد، و بر انجام گناهان کبیره جرأت می‌یابد؛ زیرا علم حیات قلب است، و هیچ عبادتی انجام نمی‌گیرد مگر به واسطه علم ، و [البته] علم نیز به درد نمی‌خورد مگر با عمل. (وصية النبي (ص) لعليّ بن أبي طالب (ع) (نسفی)، ص۲۹) 🔅🔅🔅 🏷 عن علی امیرالمؤمنین علیه‌السلام: «جلوس ساعة عند العلماء احب الى الله من عبادة الف سنة.» ▫️مدت زمانی نزد علما نشستن، برای خداوند از عبادت هزار سال محبوب‌تر است. (عدة الداعی، ص۶۶) 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین علیه‌السلام: مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ لَمْ يُهِنْهَا بِالْمَعْصِيَةِ. ▫️کسی که نفسش برایش ارزشمند باشد، با گناه آن را خوار نمی‌کند. (غررالحکم، ج۱، ص۶۳۴) 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اُذْكُرُوا هَادِمَ اَللَّذَّاتِ.» قِيلَ: وَ مَا هُوَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ؟! فَقَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اَلْمَوْتُ.» ▫️پیامبر خدا فرمودند: نابودکننده لذات را به یاد آورید. گفته‌شد: ای رسول خدا، آن چیست؟! فرمودند: مرگ. (مصباح‌الشریعة، ج۱، ص۱۷۱)
48.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸: درس اخلاق استاد امیری وحید ▫️سه شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ ▫️به همت کارگروه رسانه حوزه علمیه حضرت اباصالح المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صوت جلسات سخنرانی حجةالاسلام و المسلمین استاد امیری‌وحید (زیدعزّه) ▫️به مدت شش شب ▫️در مسجد حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب علیهما السلام - قم ▫️با موضوعات: 🔅 اهمیت مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام 🔅 ظلم و حق‌الناس 🔅 رحم و ترحم 👇🏻👇🏻
صدا ۲۱۰.m4a
27.65M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️مسجد حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب علیهما السلام - قم ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ ▫️جلسه اول 👈🏻 اهمیت مجالس علیهم‌السلام ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️اهمیت مجالس اهل بیت علیهم‌السلام، خصوصا حضرت ابی‌عبدالله الحسین علیه‌السلام ▫️نگرانی نسبت به رزق، سوء ظن به خداوند
🔻 روایت: 🏷 رَوَى صَاحِبُ اَلدُّرِّ اَلثَّمِينِ فِي تَفْسِيرِ قَوْلِهِ تَعَالَى: «فَتَلَقّٰى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمٰاتٍ» : «أَنَّهُ رَأَى سَاقَ اَلْعَرْشِ وَ أَسْمَاءَ اَلنَّبِيِّ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ، فَلَقَّنَهُ جَبْرَئِيلُ: قُلْ: يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ، يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ، يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ، يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ مِنْكَ اَلْإِحْسَانُ. فَلَمَّا ذَكَرَ اَلْحُسَيْنَ سَالَتْ دُمُوعُهُ وَ اِنْخَشَعَ قَلْبُهُ وَ قَالَ: يَا أَخِي جَبْرَئِيلُ، فِي ذِكْرِ اَلْخَامِسِ يَنْكَسِرُ قَلْبِي وَ تَسِيلُ عَبْرَتِي! قَالَ جَبْرَئِيلُ: وَلَدُكَ هَذَا يُصَابُ بِمُصِيبَةٍ تَصْغُرُ عِنْدَهَا اَلْمَصَائِبُ ...» ▫️صاحب تفسیر «دُرّ الثمین» در تفسیر کلام خداوند تعالی: «فَتَلَقّٰى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمٰاتٍ» روایت کرده است: آدم علیه‌السلام ساق عرش را دید و اسماء نبی اکرم و ائمه علیهم‌السلام را [که بر آن نوشته شده است] ، پس جبرئیل به او تلقین نمود که بگو: يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ، يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ، يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ، يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ مِنْكَ اَلْإِحْسَانُ. پس آن‌گاه که [آدم علیه‌السلام] نام حسین علیه‌السلام را برد اشک‌هایش جاری شد و دلش شکست و گفت: ای برادرم جبرئیل، به هنگام ذکر پنجمین نام دلم می‌شکند و اشکم جاری می‌شود!! جبرئیل گفت: این فرزند تو به حادثه‌ای دچار می‌شود که دیگر رخدادها در برابر آن کوچک‌اند ... . (بحار الأنوار، ج۴۴، ص۲۴۵)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صدا ۲۱۵.m4a
35.17M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️مسجد حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب علیهما السلام - قم ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۲۹ ▫️جلسه دوم 👈🏻 و حق‌الناس (۱) ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: 🔹 «إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لاَ يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلاَّ اَللَّهَ» ▫️مذمت ظلم و ظالمین در قرآن کریم ▫️دو قسم ظلم: - ظلم و تجاوز به حقوق دیگران - ظلم به نفس ▫️هشدار نسبت به دل‌شکستن
🔻احادیث و روایات: 🏷 عَن أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «لَمَّا حَضَرَ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ اَلْوَفَاةُ ضَمَّنِي إِلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ: يَا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِمَا أَوْصَانِي بِهِ أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حِينَ حَضَرَتْهُ اَلْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ؛ قَالَ: يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لاَ يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلاَّ اَللَّهَ. [و قال أیضا:] يَا بُنَيَّ اِصْبِرْ عَلَى اَلْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ مُرّاً .» ▫️از امام باقر علیه‌السلام روایت است که فرمود: آن هنگام که [پدرم] علی بن الحسین علیهما السلام در شُرُف وفات بود مرا به سینه خویش چسباند و فرمود: ای پسر عزیزم! تو را سفارش می‌کنم به آن چه پدرم [حسین‌بن‌علی علیهماالسلام] در حین وفات، مرا به آن سفارش کرد، و به همان چیزی که پدرش [علی‌بن‌ابی‌طالب علیهماالسلام] او را به آن سفارش کرد، فرمود: ای پسر عزیزم! بپرهیز از ظلم به کسی که در برابر تو یاوری جز خداوند ندارد. (۱) [و نیز فرمود:] ای پسر عزیزم! بر حق پایداری کن، هر چند تلخ باشد. (۲) (۱. الکافی، ج۲، ص۳۳۱) (۲. الکافی، ج۲، ص۹۱) 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ: «ضَرْبُ اَللِّسَانِ أَشَدُّ مِنْ ضَرْبِ اَلسِّنَانِ.» ▫️ضربت و زخم زبان شديدتر از ضربت شمشير و نيزه است. (بِحارالانوار، ج۶۸، ص۲۸۶) 🔅🔅🔅 🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «‏إِنَّ اللهَ وَضَعَ أَرْبَعاً فِي أَرْبَعٍ: - بَرَكَةَ الْعِلْمِ فِي تَعْظِيمِ الْأُسْتاذِ، - وَ بَقاءَ الْإِيمَان فِي تَعْظِيمِ اللهِ، - وَ لَذَّةَ الْعَيْشِ فِي بَرِّ الْوالِدَيْن، - وَ النَّجَاةَ مِنَ النّارِ في تَرْكِ إِيذَاءِ الخَلْقِ.» ▫️خداوند متعال چهار چیز را در چهار چیز قرار داده است: - برکت علم را در تعظیم و احترام استاد، - و پايدار ماندن ايمان را در بزرگ ديدن و تعظیم خداوند، - و لذت بردن از زندگی را در نیکی و احسان به پدر و مادر، - و نجات از آتش جهنم را در ترک آزار و اذیت مخلوقاتش قرار داده است. (المواعظ العددیة، ص۲۰۸)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صدا ۲۱۷.m4a
39.18M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️مسجد حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب علیهما السلام - قم ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۳۰ ▫️جلسه سوم 👈🏻 و (۲) ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️برخی عواقب ظلم از منظر قرآن کریم: - گرفتاری در عذابی سخت - عدم توفیق در هدایت و رستگاری - مورد خطاب الهی قرار نمی‌گیرند - مورد محبت الهی قرار نمی‌گیرند ▫️اقسام حق‌الناس: - ضرر به مال دیگری - ضرر به جان دیگری - ضرر به آبروی دیگری - ضرر به حقوق دیگری ▫️اقسام لقمه‌ها
🔻حدیث: 🏷 قال رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَ تَدْرُونَ مَا اَلْمُفْلِسُ؟!» فَقِيلَ: اَلْمُفْلِسُ فِينَا مَنْ لاَ دِرْهَمَ لَهُ وَ لاَ مَتَاعَ لَهُ. فَقَالَ: «اَلْمُفْلِسُ مِنْ أُمَّتِي مَنْ يَأْتِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ بِصَلاَةٍ وَ صِيَامٍ وَ زَكَاةٍ وَ يَأْتِي قَدْ شَتَمَ وَ قَذَفَ هَذَا وَ أَكَلَ مَالَ هَذَا وَ سَفَكَ دَمَ هَذَا وَ ضَرَبَ هَذَا، فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ وَ هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ، فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ عَلَيْهِ ثُمَّ طُرِحَ فِي اَلنَّارِ.» ▫️پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پرسیدند: آیا می‌دانید مفلس کیست؟! گفته شد: مفلس در نظر ما کسی است که نه پولی دارد و نه کالایی. حضرت فرمود: مفلس در امت من کسی است که در روز قیامت نمازی و روزه‌ای و زکاتی با خود می‌آورد و می‌آید در حالی که یکی را دشنام و ناسزا گفته و مال دیگری را خورده و خون کسی را ریخته و فردی را زده؛ پس به تک‌تک آنان از حسنات او داده می‌شود؛ و اگر پیش از تمام شدن حقوقی که به عهده دارد، حسناتش تمام شود، از خطاهای آنان گرفته شده و بر عهده این شخص انداخته می‌شود و سپس [خود او هم] در آتش انداخته می‌شود. (بحارالانوار، ج۶۹، ص۵)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صدا ۲۲۱.m4a
34.62M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️مسجد حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب علیهما السلام - قم ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۳۱ ▫️جلسه چهارم 👈🏻 و (۳) ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️سزای ظالمان در بیان قرآن کریم: - عذاب جهنم - عدم پذیرش عذر - عذاب همیشگی - عاقبت به شر شدن - ندامت و پشیمانی سخت در قیامت - لعن الهی و ملائکه و انسان‌ها - عدم خطاب الهی به آنان - عدم قابلیت برای خلافت الهی - عدم نصرت الهی - محرومیت از ولایت الهی - عدم رستگاری - محرومیت از مهر و محبت الهی - هم سطح شدن با کفار - هلاکت - دوری از خداوند ▫️گرفتاری در ظلم از طریق: - عمل چشم و زبان - اخلاق و ... ▫️راه حل ظلم نکردن؛ عدم ورود به مقدمات ظلم و
🔻سزای ظالمان در بیان قرآن کریم (شواهدی چند برای برخی عناوین مطرح شده): ▫️عذاب جهنم: «فَذَٰلِكَ نَجزِيهِ جَهَنَّمَۚ كَذَٰلِكَ نَجزِي ٱلظَّـٰالِمِينَ» (انبیاء/۲۹) ▫️عدم پذیرش عذر: «يَومَ لَا يَنفَعُ ٱلظَّـٰالِمِينَ مَعذِرَتُهُم» (غافر/۵۲) ▫️عذاب همیشگی: «فَكَانَ عَٰاقِبَتَهُمَآ أَنَّهُمَا فِي ٱلنَّارِ خَٰالِدَينِ فِيهَا وَ ذَٰلِكَ جَزَاء ٱلظَّـٰالِمِين» (حشر/۱۷) ▫️رها شدن در جهنم: «وَ نَذَرُ ٱلظَّـٰالِمِينَ فِيهَا جِثِيّاً» (مریم/۷۲) ▫️ندامت و پشیمانی سخت در قیامت: «وَلَو أَنَّ لِكُلِّ نَفسٍ ظَلَمَت مَا فِي ٱلأَرضِ لَٱفتَدَت بِهِۦۗ وَ أَسَرُّواْ ٱلنَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُاْ ٱلعَذَابَ» (یونس/۵۴) ▫️لعن الهی و ملائکه و انسان‌ها: «وَ ٱللَّهُ لاَ يَهْدِی ٱلْقَوْمَ ٱلظَّٰالِمِينَ أُوْلَٰٓئِكَ جَزَآؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ ٱللَّهِ وَ ٱلْمَلَٰٓائِكَةِ وَ ٱلنَّاسِ أَجْمَعِينَ» (آل‌عمران/۸۶-۸۷) ▫️عدم قابلیت برای خلافت الهی: «قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِی ٱلظَّٰالِمِينَ» (بقره/۱۲۴) ▫️عدم نصرت الهی: «وَمَا لِلظَّـٰالِمِينَ مِن أَنصَارٍ» (بقره/۲۷۰) ▫️عدم هدایت الهی: «وَ ٱللَّهُ لاَ يَهْدِی ٱلْقَوْمَ ٱلظَّٰالِمِينَ» (بقره/۲۵۸) ▫️محرومیت از ولایت الهی: «وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ» (جاثیه/۱۹) ▫️عدم رستگاری: «إِنَّهُۥ لَا يُفلِحُ ٱلظَّـٰالِمُونَ» (انعام/۲۱) ▫️محرومیت از مهر و محبت الهی: «وَ ٱللَّهُ لاَ يُحِبُّ ٱلظَّٰالِمِينَ» (آل‌عمران/۵۷) ▫️یکسان بودن ظالمین با کفار: «وَمَا يَجحَدُ بِـَٔايَٰاتِنَآ إِلَّا ٱلكَٰافِرُونَ ... وَمَا يَجحَدُ بِـَٔايَٰاتِنَآ إِلَّا ٱلظَّـٰالِمُونَ» (العنکبوت/۴۷ و ۴۹) «فَأَبَى ٱلظَّـٰالِمُونَ إِلَّا كُفُوراً» (اسراء/۹۹) ▫️هلاکت: «فَأَوحَىٰٓ إِلَيهِم رَبُّهُم لَنُهلِكَنَّ ٱلظَّـٰالِمِينَ» (ابراهیم/۱۳) ▫️نهی از مجالست با ظالمین: «وَ إِمَّا يُنسِيَنَّكَ ٱلشَّيطَٰانُ فَلَا تَقعُد بَعدَ ٱلذِّكرَىٰ مَعَ ٱلقَومِ ٱلظَّـٰالِمِينَ» (انعام/۶۸) ▫️دوری از خداوند: «فَبُعداً لِلقَومِ ٱلظَّـٰالِمِين» (مؤمنون/۴۱)
🔻احادیث و روایات: 🏷 قَالُوا لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: فُلَانَةُ تَصُومُ النَّهَارَ وَ تَقُومُ اللَّيْلَ وَ تَتَصَدَّقُ وَ تُؤْذِي جَارَهَا بِلِسَانِهَا. قَالَ: «لَا خَيْرَ فِيهَا، هِيَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ.» قَالُوا: وَ فُلَانَةُ تُصَلِّي الْمَكْتُوبَةَ وَ تَصُومُ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ لَا تُؤْذِي جَارَهَا. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ: «هِيَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ.» ▫️به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله گفتند: فلان زن، روزها را روزه می‌گیرد و شب‌ها را [به عبادت] بیدار است و صدقه می‌دهد، اما همسایه‌اش را با زبان اذیت می‌کند. حضرت فرمود: خیری در او نیست، او از اهل آتش است. گفتند: فلان زن، [فقط] نمازهای واجب خود را می‌خواند و ماه مبارک رمضان را روزه می‌گیرد و همسایه‌اش را اذیت نمی‌کند. حضرت فرمود: او از اهل بهشت است. (مشکاة الانوار فی غرر الاخبار (للطبرسی)، ص۲۱۴) 🔅🔅🔅 🏷 قال النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْناً مَا، عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْماً مَا؛ وَ أَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْناً مَا، عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْماً مَا.» ▫️دوستت را به طور متعادل دوست بدار، بسا که روزی دشمنت شود؛ و با دشمنت به طور متعادل دشمنی کن، بسا روزی دوست تو گردد. (الأمالی(للطوسی)، ص۶۲۲) 🔅🔅🔅 🏷 قال الصادق علیه‌السلام: «... مَنْ وَطِئَ فِرَاشَ امْرِئٍ مُسْلِمٍ وُطِئَ فِرَاشُهُ، كَمَا تَدِينُ تُدَانُ» ▫️... هر کسی به حریم مسلمانی دیگر تجاوز کند، حریمش مورد تجاوز قرار می‌گیرد؛ هر گونه رفتار کنی همان‌گونه با تو رفتار می‌شود. (المحاسن، ج۱، ص۱۰۷) 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اتَّقُوا الظُّلْمَ، فَإِنَّهُ ظُلُمَاتُ يَوْمِ الْقِيَامَةِ.» ▫️از ظلم بپرهیزید؛ چرا که آن، تاریکی‌های روز قیامت است. (الکافی، ج۲، ص۳۳۲) 🔅🔅🔅 🏷 دَعَا رَجُلٌ بَعْضَ بَنِي هَاشِمٍ إِلَى الْبِرَازِ، فَأَبَى أَنْ يُبَارِزَهُ، فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ علیه‌السلام: «مَا مَنَعَكَ أَنْ تُبَارِزَهُ؟!» فَقَالَ: كَانَ فَارِسَ الْعَرَبِ وَ خَشِيتُ أَنْ يَغْلِبَنِي. فَقَالَ لَهُ: «إِنَّهُ بَغَى عَلَيْكَ وَ لَوْ بَارَزْتَهُ لَغَلَبْتَهُ، وَ لَوْ بَغَى جَبَلٌ عَلَى جَبَلٍ لَهَلَكَ الْبَاغِي.» ▫️مردی یک نفر از بنی‌هاشم را به مبارزه طلبید، ولی او از مبارزه خودداری کرد. حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام از او پرسید: «چه چیز تو را از مبارزه با او باز داشت؟!» گفت: او شجاعِ عرب بود و ترسیدم که بر من پیروز شود. حضرت فرمود: «همانا آن شخص بر تو ظلم کرده و اگر با او مبارزه می‌کردی بر او پیروز می‌شدی؛ اگر کوهی به کوه دیگر ظلم کند، آن ظالم از بین می‌رود.» (ثواب‌الأعمال و عقاب‌الأعمال (للصدوق)، ص۲۷۶)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صدا ۲۲۴.m4a
41.76M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️مسجد حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب علیهما السلام - قم ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۶/۰۱ ▫️جلسه پنجم 👈🏻 و ترحم ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️«وَجَعَلنَا فِي قُلُوبِ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُ رَأفَةً وَ رَحمَةً» (الحدید/۲۷) ▫️فرق رأفت و رحمت ▫️؛ سلطان وجود آدمی ▫️رحم و ترحم؛ نافی و ظلم‌ها ▫️رحم و ترحم نسبت به: - انسان‌ها - حیوانات ▫️آثار رحم به انسان‌ها