eitaa logo
نسیم رحمت الهی
1.5هزار دنبال‌کننده
781 عکس
56 ویدیو
5 فایل
نشر عمومی بیانات استاد شیخ مرتضی امیری وحید دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14021112.mp3
46.89M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۲ شب جمعه ▫️کربلای معلّی 👈🏻 آداب : برخی شرایط زائر + نکات اخلاقی ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️سرفصل‌های «آداب و شرایط زائر» (ادامه): - پیش از حرکت - پس از حرکت [و در مسیر] - کیفیت تشرف به حرم: ▫️مراتب ورود و تشرف: - ورود به حرم - ورود به حریم حرم - ورود به حریم و ارتباط با صاحب حرم - ورود، ارتباط و اتصال با صاحب حرم ▫️سه نکته مهم در مورد ارتباط: - توجه به حواله‌ها - دریافت حواله‌ها - نگه‌داری حواله‌ها ▫️بیان نکات اخلاقی 👉🏻 @ostadamirivahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14021123.mp3
44.64M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ▫️نجف اشرف 👈🏻 نکات اخلاقی ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️اهمیت تشکر زبانی ▫️تفکر در فانی بودن ▫️توجه به سه محور: - سیره (اخلاق اجتماعی) - سیرت (اخلاق فردی) - سریره (ملکات درونی) ▫️اهمیت 👉🏻 @ostadamirivahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14021130.mp3
24.74M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) در نشست صمیمی ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ ▫️مسجد باب‌الجنة 👈🏻 ماه ؛ ماه تحلیه و تزیین درون ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️ماه ، ماه تخلیه و پاک کردن درون ▫️غلبه یاد خدا در وجود انسان، مانع ارتکاب و معاصی ▫️ماه شعبان، زمینه تکامل روحیه انسان و رشد مقامات و کسب قابلیت برای ورود به ماه مبارک رمضان ▫️مراتب ورود به ماه مبارک - ورود به ماه مبارک - ورود به مهمانی ماه مبارک (ورود عمومی) - ورود به مهمانی خداوند متعال (ورود خصوصی) ▫️امیال نفسانی و مشغله‌های دنیوی، مانع راه‌یابی به مقامات 👉🏻 @ostadamirivahid
🔻 روایات و احادیث: 🏷 قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ : «سَبْعَةُ أَشْيَاءَ بِغَيْرِ سَبْعَةِ أَشْيَاءَ مِنَ اَلاِسْتِهْزَاءِ: - مَنِ اِسْتَغْفَرَ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ يَنْدَمْ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛ - وَ مَنْ سَأَلَ اَللَّهَ اَلتَّوْفِيقَ وَ لَمْ يَجْتَهِدْ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛ - وَ مَنِ اِسْتَحْزَمَ وَ لَمْ يَحْذَرْ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛ - وَ مَنْ سَأَلَ اَللَّهَ اَلْجَنَّةَ وَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى اَلشَّدَائِدِ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛ - مَنْ تَعَوَّذَ بِاللَّهِ مِنَ اَلنَّارِ وَ لَمْ يَتْرُكِ اَلشَّهَوَاتِ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛ - وَ مَنْ ذَكَرَ اَللَّهَ وَ لَمْ يَسْتَبِقْ إِلَى لِقَائِهِ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛ - و ... .» ▫️هفت چيز بى هفت چيز مسخره است: - هر كه به زبان آمرزش خواهد و از دل پشيمان نباشد، خود را مسخره كرده؛ - و هر كه از خدا توفيق خواهد و كوشش نكند، خود را مسخره كرده؛ - و هر كه آينده‌نگری کند، ولی بی‌باکی کند، خود را مسخره كرده؛ - و هر که از خداوند بهشت طلب کند و بر سختی‌ها صبر نکند، خود را مسخره کرده؛ - هر كه از دوزخ به خداوند پناه برد و شهوات دنيا را ترک نکند، خود را مسخره كرده؛ - و هر كه ذكر خدا كند و مشتاق ملاقاتش نباشد، خود را مسخره كرده - [مورد هفتم ذکر نشده] . 📖 (کنز الفواید (کراجکی)، ج۱، ص۳۳۰ ؛ ~کمره‌ای/ بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۵۶) 👉🏻 @ostadamirivahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناجات شعبانیه - ۱۴۰۲.mp3
22.12M
🔸 مناجات شعبانیه، با نوای استاد امیری‌وحید حفظه‌الله ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۰۶ 👉🏻 @ostadamirivahid
14021206.02.mp3
38.53M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) 🌸شب نیمه شعبان🌸 ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۰۶ 👈🏻 توجه به حضرت صاحب الامر عجّل الله‌تعالی فرجه الشریف ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️توجه به گذر از ماه و رسیدن ماه مبارک ▫️امکان فراهم آوردن زمینه تشرف محضر حضرت علیه‌السلام ▫️تکرار به زبان و اظهار ، یکی از عوامل ایجاد محبت حقیقی ▫️به امانت سپردن عقاید نزد امام معصوم علیه‌السلام و اولیای الهی در مشاهد مشرفه ▫️خلوت‌گزینی و دستور آن 👉🏻 @ostadamirivahid
🔻 احادیث و روایات: 🏷 سئِلَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: هَلْ وُلِدَ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ؟ فَقَالَ: «لاَ، وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي.» ▫️از امام صادق عليه السّلام پرسيده شد: آيا قائم عليه السّلام زاده شده است‌؟ فرمود: نه و اگر من او را در مى‌يافتم حتما همۀ عمرم او را خدمت مى‌نمودم. 📖 (الغیبة(للنعمانی)، ج۱، ص۲۴۵ ؛ غفاری) 🔅🔅🔅 🏷 «اَللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاَيَ صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ ...» (دعای عهد کوچک) 📖 (مفاتیح الجنان، زیارت چهارم امام زمان علیه‌السلام) 👉🏻 @ostadamirivahid
🔻نکته: ▫️در مضجع شریف امامان ضریح مطهر را بگیرید و این دعا را بخوانید: «رَضيتُ بِاللهِ رَبّاً، وَ بِمُحَمَّد صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ و آلِهِ نَبِيّاً، وَ بِالإِسْلامِ ديناً، وَ بِالْقُرآنِ كِتاباً، وَ بِالْكَعْبَةِ قِبْلَةً، وَ بِعَلِيٍّ وَلِيّاً وَ اِماماً، وَ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ، وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد، وَ مُوسي بْنِ جَعْفَر، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسي، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّد، و َالْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِمْ اَئِمَّةً، اَللَّـهُمَّ اِنّي رَضيـتُ بِـهِمْ اَئِـمَّةً، فَـارْضَني لَهُمْ، اِنَّـكَ عَـلي كُلِّ شَيْء قَـديـرٌ.» این اعتقادات را که گفتید این جمله آخر را که از دعای عهد کوچک است بگویید: «اللَّهُمَّ هَذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.» بگویید: خدایا این اعتقادات را به رسم امانت در نزد این امام معصوم سپردم. این بزرگواران بهترین امانتدار هستند. ـ______________ 📖 منبع دعا: مفاتیح الجنان، دعای رضا؛ (شيخ طوسي از محمد بن سليمان ديلمي روايت كرده است كه به خدمت حضرت صادق عليه السلام عرض كردم كه: شيعيان تو مي‌گويند كه ايمان بر دو قسم است: يكي مستقرّ و ثابت، و ديگر آنكه به امانت سپرده شده است و زايل مي‌گردد. پس به من بياموز دعائي را كه هر گاه آن را بخـوانم ايمان من كامل گردد و زايل نشود. فرمود: كه: «بگو بعداز هر نماز واجب: رضیت باللّه ربّاً... .») 👉🏻 @ostadamirivahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14021209.mp3
25.65M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ 👈🏻 ، حکمت ۲۶۹: «اَلنَّاسُ فِي اَلدُّنْيَا عَامِلاَنِ: عَامِلٌ عَمِلَ فِي اَلدُّنْيَا لِلدُّنْيَا ...؛ وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي اَلدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا ... .» ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: 🔹مقدمه: ▫️اهمیت انس با روایات اهل‌بیت علیهم السلام ▫️ دهنده‌های قلوب زنگ‌زده: - قرآن کریم - احادیث اهل‌بیت علیهم السلام - یاد مرگ - وعظ و موعظه ▫️«» ؛ ممدوح و مذموم 🔹شرح حکمت نهج‌البلاغة 👈🏻 «، امّ المهلکات است.» 👉🏻 @ostadamirivahid
💠 ، حکمت ۲۶۹: 🏷 و قَالَ عليه‌السلام: «اَلنَّاسُ فِي اَلدُّنْيَا عَامِلاَنِ: - عَامِلٌ عَمِلَ فِي اَلدُّنْيَا لِلدُّنْيَا، قَدْ شَغَلَتْهُ دُنْيَاهُ عَنْ آخِرَتِهِ، يَخْشَى عَلَى مَنْ يَخْلُفُهُ اَلْفَقْرَ وَ يَأْمَنُهُ عَلَى نَفْسِهِ، فَيُفْنِي عُمُرَهُ فِي مَنْفَعَةِ غَيْرِهِ؛ - وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي اَلدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا، فَجَاءَهُ اَلَّذِي لَهُ مِنَ اَلدُّنْيَا بِغَيْرِ عَمَلٍ، فَأَحْرَزَ اَلْحَظَّيْنِ مَعاً وَ مَلَكَ اَلدَّارَيْنِ جَمِيعاً، فَأَصْبَحَ وَجِيهاً عِنْدَ اَللَّهِ، لاَ يَسْأَلُ اَللَّهَ حَاجَةً فَيَمْنَعُهُ.» ▫️مردم در دنيا دو دسته‌اند: - يكى آن كس كه در دنيا براى دنيا كار كرد، و دنيا او را از آخرتش بازداشت، بر بازماندگان خويش از تهی‌دستى هراسان، و از تهی‌دستى خويش در امان است، پس زندگانى خود را در راه سود ديگران از دست مى‌دهد؛ - و ديگرى آن كه در دنيا براى آخرت كار مى‌كند، و نعمت‌هاى دنيا نيز بدون تلاش به او روى مى‌آورد، پس بهرۀ هر دو جهان را چشيده، و مالك هر دو جهان مى‌گردد، و با آبرومندى در پيشگاه خدا صبح مى‌كند، و حاجتى را از خدا درخواست نمى‌كند جز آن كه روا مى‌گردد. (ترجمه: مرحوم دشتی) 👉🏻 @ostadamirivahid
🔻 احادیث و روایات: 🏷 عنِ اَلْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «يَا فُضَيْلُ، إِنَّ حَدِيثَنَا يُحْيِي اَلْقُلُوبَ.» ▫️فضيل بن يسار گويد: امام باقر عليه السّلام به من فرمود: اى فضيل، حديث ما دل‌ها را زنده می‌كند. 📖 الخِصال (للصدوق)، ج۱، ص۲۲ ؛ فِهری 🔅🔅🔅 🏷 قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «تَذَاكَرُوا وَ تَلاَقَوْا وَ تَحَدَّثُوا، فَإِنَّ اَلْحَدِيثَ جِلاَءٌ لِلْقُلُوبِ. إِنَّ اَلْقُلُوبَ لَتَرِينُ كَمَا يَرِينُ اَلسَّيْفُ، جِلاَؤُهَا اَلْحَدِيثُ.» ▫️با يكديگر مذاكره و ملاقات و گفتگو كنيد؛ زيرا حديث صيقل دل‌هاست. همانا دل‌ها مانند شمشير زنگار می‌گيرد و صيقل آنها حديث است. 📖 الکافی، ج۱، ص۴۱ ؛ مصطفوی 🔅🔅🔅 🏷 قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ اَلْقُلُوبَ تَصْدَأُ كَمَا يَصْدَأُ اَلْحَدِيدُ.» قِيلَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا جَلاَؤُهَا؟! قَالَ: «قِرَاءَةُ اَلْقُرْآنِ وَ ذِكْرُ اَلْمَوْتِ.» ▫️پیامبر خدا فرمود: همانا دل‌ها زنگار می‌زنند، همان‌گونه که آهن زنگار می‌زند. گفته شد: ای پیامبر خدا، صیقل آن چیست؟ فرمود: خواندن قرآن و یاد مرگ. 📖 عوالی اللئالی، ج۱، ص۲۷۹ 🔅🔅🔅 🏷 قالَ الإمامُ اَلْعَسْكَرِيّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «مَنْ أَنِسَ بِاللَّهِ اِسْتَوْحَشَ مِنَ اَلنَّاسِ. و عَلامَةُ الاُنسِ بِاللّهِ الوَحشةُ مِن النّاسِ.» ▫️هرکس با خداوند انس گیرد، با مردم غریبی می‌کند. نشانه انس با خداوند، غریبگی با مردم است. 📖 عدّة الداعي و نجاح الساعي (ابن‌فَهدحلّی)، ج۱، ص۲۰۸ 👉🏻 @ostadamirivahid l ادامه👇🏻l
🏷 قالَ أمیرُالمؤمنین عليه‌السلام: «إِنَّ اَلْمِسْكِينَ رَسُولُ اَللَّهِ، فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اَللَّهَ وَ مَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اَللَّهَ.» ▫️نيازمندى [كه به تو روى آورده] فرستادۀ خداست، كسى كه از يارى او دريغ كند، از خدا دريغ كرده، و آن كس كه به او بخشش كند، به خدا بخشيده است. 📖 نهج‌البلاغة، حکمت۳۰۴ ؛ دشتی 🔅🔅🔅 🏷 سمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: «إِيَّاكُمْ وَ هَؤُلاَءِ اَلرُّؤَسَاءَ اَلَّذِينَ يَتَرَأَّسُونَ؛ فَوَ اَللَّهِ مَا خَفَقَتِ اَلنِّعَالُ خَلْفَ رَجُلٍ إِلاَّ هَلَكَ وَ أَهْلَكَ.» ▫️امام صادق عليه السّلام فرمود: بپرهيزيد از اين رؤسائى كه رياست را بخود می‌بندند، زيرا به خدا سوگند كه كفش‌ها دنبال سر مردى صدا نكند، جز آنكه هلاك شود و هلاك كند (مقصود از اين رؤسا حسن بصرى و سفيان ثورى و ابو حنيفه و امثال آنهاست). 📖 الکافی، ج۲، ص۲۹۷ ؛ مصطفوی 🔅🔅🔅 🏷 قالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ: «شَرِّقَا وَ غَرِّبَا، فَلاَ تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.» ▫️امام باقر عليه السلام به سلمة بن كهيل و حكم بن عتيبه (كه هر دو زيدى مذهب و ملعون امام بودند) فرمود: به مشرق رويد و به مغرب رويد، علم درستى نمی‌یابید جز آن‌چه از جانب ما اهل‌بیت صادر شود. 📖 الکافی، ج۱، ص۳۹۹ ؛ ~غفاری 👉🏻 @ostadamirivahid l ادامه👇🏻l
🏷 سعِيدِ بْنِ زَيْدِ بْنِ أَرْطَاةَ قَالَ: لَقِيتُ كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ فَضْلِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَقَالَ: أَ لاَ أُخْبِرُكَ بِوَصِيَّةٍ أَوْصَانِي بِهَا يَوْماً هِيَ خَيْرٌ لَكَ مِنَ اَلدُّنْيَا بِمَا فِيهَا؟ فَقُلْتُ: بَلَى. فَقَالَ: أَوْصَانِي يَوْماً، فَقَالَ لِي: «يَا كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ، سَمِّ كُلَّ يَوْمٍ بِاسْمِ اَللَّهِ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ تَوَكَّلْ عَلَى اَللَّهِ، وَ اُذْكُرْنَا وَ سَمِّ بِأَسْمَائِنَا وَ صَلِّ عَلَيْنَا وَ اِسْتَعِذْ بِاللَّهِ بِنَا وَ اِدْرَأْ بِذَلِكَ عَنْ نَفْسِكَ وَ مَا تَحُوطُهُ عِنَايَتُكَ تُكْفَ شَرَّ ذَلِكَ اَلْيَوْمِ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ. يَا كُمَيْلُ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَدَّبَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ هُوَ أَدَّبَنِي، وَ أَنَا أُؤَدِّبُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ أُوَرِّثُ اَلْأَدَبَ اَلْمُكَرَّمِينَ. يَا كُمَيْلُ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَ أَنَا أَفْتَحُهُ، وَ مَا مِنْ سِرٍّ إِلاَّ وَ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَخْتِمُهُ. يَا كُمَيْلُ «ذُرِّيَّةً بَعْضُهٰا مِنْ بَعْضٍ وَ اَللّٰهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ». يَا كُمَيْلُ لاَ تَأْخُذْ إِلاَّ عَنَّا تَكُنْ مِنَّا... ». ▫️از سعيد بن زيد بن ارطاة روايت شده كه گفت: كميل بن زياد را ملاقات كردم؛ از او از فضيلت و برترى امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السّلام پرسيدم. كميل گفت: آيا تو را خبر ندهم به وصيتى كه على عليه السّلام مرا به آن سفارش فرمود، سفارشی که براى تو از دنيا و آنچه كه در آن است بهتر است؟ گفتم: آرى. گفت: روزى على عليه السّلام مرا سفارش كرد و به من فرمود: «اى كميل بن زياد، هر روز نام خدا و لا حول و لا قوة الا بالله بر زبان آور و بر خدا توكل كن، و ما را ياد كن و نام ما را بر زبان آور و بر ما درود بفرست و به واسطه ما به خدا پناه ببر و [بلا را] از خودت و هر چه مورد توجه توست دفع کن تا از شر آن روز کفایتت باشد، اگر خدا بخواهد. اى كميل! همانا خداوند عز و جل رسول خدا را تربيت كرد، و او مرا تربيت نمود، و من مؤمنان را تربيت می‌كنم و ادب را برای مردمان گرامى به ارث می‌نهم. ای کمیل هیچ علمی نیست مگر آن که من آن را می‌گشایم، و هیچ سرّی نیست مگر آن که قائم علیه السلام آن را خاتمه می‌دهد. ای کمیل «نسلى هستند كه اول و آخرشان يكى و از يك سنخ است و خدا شنوا و دانا است». ای کمیل جز از جانب ما دریافت مکن، تا از ما باشی... .» 📖 بحارالانوار، ج۷۴، ص۲۶۶ 👉🏻 @ostadamirivahid l ادامه👇🏻l
🏷 عنْ حَمَّادٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ لُقْمَانَ وَ حِكْمَتِهِ اَلَّتِي ذَكَرَهَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، فَقَالَ: «... فَوَعَظَ لُقْمَانُ لاِبْنِهِ: ... يَا بُنَيَّ إِنَّ اَلدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ هَلَكَ (غَرِقَ) فِيهَا عَالَمٌ كَثِيرٌ؛ فَاجْعَلْ سَفِينَتَكَ فِيهَا اَلْإِيمَانَ وَ اِجْعَلْ شِرَاعَهَا اَلتَّوَكُّلَ وَ اِجْعَلْ زَادَكَ فِيهَا تَقْوَى اَللَّهِ، فَإِنْ نَجَوْتَ فَبِرَحْمَةِ اَللَّهِ وَ إِنْ هَلَكْتَ فَبِذُنُوبِكَ ...» ▫️حمّاد گفت: از امام صادق علیه السلام در مورد لقمان و حکمتش که خداوند عزّ و جلّ در قرآن ذکر کرده پرسیدم؛ فرمود: «... پس لقمان پسرش را موعظه کرد: ... ای پسرکم، همانا دنیا دریایی عمیق است که مردم بسیاری در آن هلاک (غرق) شده‌اند. پس در این دریا کشتی خود را ایمان، و بادبان آن را توکل، و زاد و توشه خود را خداترسی قرار ده؛ پس اگر نجات یافتی با رحمت الهی بوده و اگر هلاک شدی به واسطه گناهانت بوده... .» 📖 تفسير القمی، ج۲، ص۱۶۱ 🔅🔅🔅 🏷 عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: «مَنْ أَصْبَحَ وَ اَلدُّنْيَا أَكْبَرُ هَمِّهِ شَتَّتَ اَللَّهُ عَلَيْهِ أَمْرَهُ وَ كَانَ فَقْرُهُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ لَمْ يَأْتِهِ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ مَا قُدِّرَ لَهُ؛ وَ مَنْ كَانَتِ اَلْآخِرَةُ أَكْبَرَ هَمِّهِ كَشَفَ اَللَّهُ عَنْهُ ضِيقَهُ وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ وَ أَتَتْهُ اَلدُّنْيَا وَ هِيَ رَاغِمَةٌ.» ▫️امام صادق عليه السلام فرمود: «كسى كه صبح برخيزد و مهم‌ترين دغدغه او دنيا باشد، امور زندگی‌اش پراكنده مى‌گردد و هميشه احساس تنگ‌دستى و بيچارگى مى‌كند و از دنيا چيزى غير از آن چه برای او مقدّر شده نصيبش نمى‌گردد؛ ولى كسى كه مهم‌ترين دغدغه‌اش آخرت و روز واپسين باشد، خداوند تنگناهاى زندگی‌اش را بگشايد و امورش را جمع و جور نمايد و دنيا با كمال نرمى و تسليم به سوى او خواهد آمد. 📖 ۱. بحار الانوار، ج۷۰، ص۱۲۶؛ ۲. الزهد (حسین بن سعید کوفی)، ج۱، ص۴۹ ؛ ~صالحی 🔅🔅🔅 🏷 قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «طَعَامُ اَلْجَوَادِ دَوَاءٌ وَ طَعَامُ اَلْبَخِيلِ دَاءٌ.» ▫️غذای انسان جواد شفابخش است و غذای بخیل بیماری. 📖 بحار الانوار، ج۵۹، ص۲۹۱ 🔅🔅🔅 🏷 قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ اَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اَللَّهُ لَهُ اَلْقَنَاعَةَ فِي قَلْبِهِ، وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ، وَ لَمْ يَخْرُجْ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يَسْتَكْمِلَ رِزْقَهُ؛ وَ مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ اَلدُّنْيَا أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اَللَّهُ اَلْفَقْرَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ، وَ شَتَّتَ عَلَيْهِ أَمْرَهُ، وَ لَمْ يَنَلْ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ مَا قُسِّمَ لَهُ.» ▫️هر كس شب را به روز و روز را به شب آورد و بزرگترين و بالاترين انديشه‌اش امر آخرت باشد، خداوند دل او را غنى و بى‌نياز كند، و كار او را سامان بخشد، و از دنيا نرود تا آن كه از زندگى و خود كاملا كامياب گردد. و هر كس شب را به روز و روز را به شب آورد و بزرگ‌ترين همّش دنيا باشد، خداوند داغ فلاكت و بدبختى بر پيشانی‌اش بنهد، و او را با فقر دست به‌گريبان كند، و امورش را پريشان و بى‌سامان سازد، و از دنيا بيش از آن كه براى او نصيب گشته بهره نگيرد. 📖 ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ج۱ ،ص۱۶۸ ؛ غفاری 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «مَنْ طَالَتْ غَفْلَتُهُ تَعَجَّلَتْ هَلَكَتُهُ.» ▫️هر كه غفلتش طولانى شود هلاكتش نزديك گردد. 📖 غررالحکم، ج۱، ص۶۰۹ ؛ انصاری 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «مَنْ غَلَبَ عَلَيْهِ اَلْغَفْلَةُ مَاتَ قَلْبُهُ.» ▫️هر که غفلت بر او چیره شود، دلش می‌میرد. 📖 غررالحکم، ج۱، ص۶۱۵ 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ اَلنَّارَ.» ▫️هر که دلش بمیرد، در آتش داخل شود. 📖 غررالحکم، ج۱، ص۶۰۸ 👉🏻 @ostadamirivahid