🔻 احادیث و روایات:
🏷 قَالَ رسولُ الله صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَنْ خَافَ أَدْلَجَ ، وَ مَنْ أَدْلَجَ بَلَغَ اَلْمَنْزِلَ.»
▫️آن کس که [از خطرات در راهماندن] بترسد، شبانه راه میپیماید، و هر که چنین کند به منزل میرسد.
📖 نُزهة الناظر (الحُلوانی - قرن ۵هـ)، ج۱، ص۲۴
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رسولُ الله صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«... إِنَّهُ مَنْ خَافَ اَلْبَيَاتَ أَدْلَجَ وَ مَنْ أَدْلَجَ اَلْمَسِيرَ وَصَلَ ...»
هر کس از شبماندن بترسد، شبانه حرکت میکند و هرکس شبانه راه را بپیماید، میرسد.
اعلام الدین (دیلمی)، ج۱، ص۳۳۴
🔅🔅🔅
🏷 عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ آبَائِهِ، قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«وَ اَللَّهِ مَا دُنْيَاكُمْ عِنْدِي إِلاَّ كَسَفْرٍ عَلَى مَنْهَلٍ حَلُّوا إِذْ صَاحَ بِهِمْ سَائِقُهُمْ فَارْتَحَلُوا؛
وَ لاَ لَذَاذَتُهَا فِي عَيْنِي إِلاَّ كَحَمِيمٍ أَشْرَبُهُ غَسَّاقاً وَ عَلْقَمٍ أَتَجَرَّعُهُ زُعَاقاً وَ سَمِّ أَفْعًى أَسْقَاهُ دِهَاقاً وَ قِلاَدَةٍ مِنْ نَارٍ أُوهِقُهَا خِنَاقاً؛
وَ لَقَدْ رَقَّعْتُ مِدْرَعَتِي هَذِهِ حَتَّى اِسْتَحْيَيْتُ مِنْ رَاقِعِهَا، وَ قَالَ لِيَ: اِقْذِفْ بِهَا قَذْفَ اَلْأُتُنِ لاَ يَرْتَضِيهَا لِيَرْقَعَهَا.
فَقُلْتُ لَهُ: اُعْزُبْ عَنِّي، فَعِنْدَ اَلصَّبَاحِ يَحْمَدُ اَلْقَوْمُ اَلسُّرَى وَ تَنْجَلِي عَنَّا عُلاَلاَتُ [غَلاَلاَتُ] اَلْكَرَى؛
وَ لَوْ شِئْتُ لَتَسَرْبَلْتُ بِالْعَبْقَرِيِّ اَلْمَنْقُوشِ مِنْ دِيبَاجِكُمْ، وَ لَأَكَلْتُ لُبَابَ هَذَا اَلْبُرِّ بِصُدُورِ دَجَاجِكُمْ، وَ لَشَرِبْتُ اَلْمَاءَ اَلزُّلاَلَ بِرَقِيقِ زُجَاجِكُمْ، وَ لَكِنِّي أُصَدِّقُ اَللَّهَ جَلَّتْ عَظَمَتُهُ حَيْثُ يَقُولُ:
«مَنْ كٰانَ يُرِيدُ اَلْحَيٰاةَ اَلدُّنْيٰا وَ زِينَتَهٰا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمٰالَهُمْ فِيهٰا وَ هُمْ فِيهٰا لاٰ يُبْخَسُونَ * أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي اَلْآخِرَةِ إِلاَّ اَلنّٰارُ»... ».
▫️امام صادق عليه السّلام از پدرش از جدش از پدرانش اين خطبه را از امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السّلام نقل كرده:
به خدا دنياى شما در نزد من نيست جز منزلگاه مسافران كه بر سر آب فرود آمدند و چون قافله سالار بر آنها بانگ زند بايد بكوچند؛
و لذتهاى آن در پيش من چون حميم دوزخ است كه داغ مینوشم و چون شربت تلخى است كه ناگوار جرعه وار فرو میدهم و زهر ماری است كه بر من تزريق مىشود و گردن بند آتشى است كه گلوگير من است؛
من اين پالتو خود را آن قدر وصله زدم كه از وصلهكننده آن شرم دارم و آخر به من گفت: آن را چون سنگ سوخته به دور افكن، و نپسنديد كه وصله زند.
گفتم: از من دور شو، بامدادان شبروها كار خود را بستايند و رنج بیخوابى از ما سترده شود؛
اگر بخواهم پيراهن عبقرى نقشهدار ديباى شما را توانم پوشيد، و مغز گندم با سينه جوجه توانم خورد، و آب صاف در ظرف بلور توانم نوشيد، ولى من خداى جلّت عظمته را تصديق كنم كه میفرمايد:
هر كه دنيا و زيورش را خواهد كردارشان را در آن عوض دهيم و در دنيا كم و كاستى ندارند. * آنهايند كه در آخرت جز دوزخ ندارند ...» (هود ۱۵)
📖 الامالی (الصدوق)، ج۱، ص۶۲۰ ؛ کمرهای
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«مَا جَفَّتِ اَلدُّمُوعُ إِلاَّ لِقَسْوَةِ اَلْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ اَلْقُلُوبُ إِلاَّ لِكَثْرَةِ اَلذُّنُوبِ.»
▫️اشکها خشک نمیشود مگر به سبب سختی دلها و دلها سخت نمیشوند مگر به سبب زیادی گناهان.
📖 علل الشرایع، ج۱، ص۸۱
🔅🔅🔅
🏷 عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَنْ أَصْبَحَ وَ لاَ يَذْكُرُ أَرْبَعَةَ أَشْيَاءَ أَخَافُ عَلَيْهِ زَوَالَ اَلنِّعْمَةِ:
أَوَّلُهَا أَنْ يَقُولَ:
«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي عَرَّفَنِي نَفْسَهُ وَ لَمْ يَتْرُكْنِي عَمْيَانَ اَلْقَلْبِ»،
وَ اَلثَّانِي يَقُولُ:
«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي جَعَلَنِي مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ»،
وَ اَلثَّالِثُ يَقُولُ:
«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي جَعَلَ رِزْقِي فِي يَدَيْهِ وَ لَمْ يَجْعَلْ رِزْقِي فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ»،
وَ اَلرَّابِعُ يَقُولُ:
«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي سَتَرَ ذُنُوبِي وَ عُيُوبِي وَ لَمْ يَفْضَحْنِي بَيْنَ اَلنَّاسِ». »
▫️هرکه صبح کند و چهار چیز را به یاد نیاورد، بیم زوال نعمت از او را دارم:
اول آن که بگوید:
ستایش مخصوص خداوندی است که خودش را به من شناساند و کوردل رهایم نکرد؛
دوم آن که بگوید:
ستایش مخصوص خداوندی است که مرا از امت حضرت محمد صلی الله علیه و آله قرار داد؛
سوم آن که بگوید:
ستایش مخصوص خداوندی است که روزیام را به دست خودش گرفت و در دستان مردم نگذاشت؛
چهارم آن که بگوید:
ستایش مخصوص خداوندی است که گناهان و زشتیهایم را پوشاند و مرا بین مردم رسوا نکرد.
📖 سلوة الحزین (الدعوات للراوندی)، ج۱، ص۸۱
🔅🔅🔅
👈🏻 «... اَللَّهُمَّ لاَ تَسْلُبْنِي مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1743
(روایت سوم)
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ:
«مَنْ قَالَ فِي كُلِّ يَوْمٍ سَبْعَ مَرَّاتٍ:
«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ نِعْمَةٍ كَانَتْ أَوْ هِيَ كَائِنَةٌ»
فَقَدْ أَدَّى شُكْرَ مَا مَضَى وَ شُكْرَ مَا بَقِيَ.»
▫️از امام صادق عليه السّلام روايت است كه فرمود:
هر كس در هر روز هفت مرتبه بگويد: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ نِعْمَةٍ كَانَتْ أَوْ هِيَ كَائِنَةٌ» (ستایش مخصوص خداوند است بر هر نعمتی که بوده است یا هست و خواهد بود)
شكر نعمتهاى گذشته و آينده را ادا نموده است.
📖 ثواب الاعمال، ج۱، ص۹ ؛ ~غفاری
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَنْ جَاوَزَ اَلْأَرْبَعِينَ وَ لَمْ يَغْلِبْ خَيْرُهُ شَرَّهُ فَلْيَتَجَهَّزْ إِلَى اَلنَّارِ.»
▫️هر كه از چهل سالگى بگذرد و خيرش از شرّش بيشتر نباشد، بايد آماده دوزخ شود.
🏷 و قَالَ صلی الله علیه و آله:
«إِذَا بَلَغَ اَلرَّجُلُ أَرْبَعِينَ سَنَةً وَ لَمْ يَغْلِبْ خَيْرُهُ شَرَّهُ قَبَّلَ اَلشَّيْطَانُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ قَالَ: هَذَا وَجْهٌ لاَ يُفْلِحُ.»
▫️هرگاه انسان به چهل سالگى رسد و خيرش از شرش بيشتر نباشد، شيطان بين دو چشمش را ببوسد و گويد: اين چهرهاى است كه رستگار نگردد.
📖 مشکاة الانوار (الطبرسی)، ج۱، ص۱۶۹ ؛ ~محمدی و هوشمند
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
➕ #مثبت_نسیمرحمت
🏷 «… وارد شده است که:
«مَن بَلغ اربعین و لَم یَأخُذ العَصا فَقد عَصَی.»
[هرکس به چهل سالگی برسد و عصا به دست نگیرد، عصیان کرده است]
چه، عصا علامت سفر است … و چون چهل سال تمام شد هنگام سفر است. تأویل عصا مهیا شدن سفر آخرت است و جمع کردن خود از برای رحلت.»
📖 رساله سیر و سلوک (منسوب به علامه بحرالعلوم)، ص۳۳-۳۴
💬 توضیح استاد درباره عبارت مذکور:
«اخذ عصا» به معنی احتیاط در عملکرد است [در فارسی «دست به عصا رفتن» کاربرد دارد]، یعنی هر که به چهل سالگی برسد و در رفتار خود اهل احتیاط نباشد، عصیان کرده است.
(روایت بودن این گزاره معروف است، اما در مصادر روایی ذکر نشده.)
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030225.mp3
25.22M
🔸#بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
👈🏻 «شرح عناوین چهارگانه #مراقبه»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️توضیحی مختصر در مورد عناوین مراقبه:
- نفی خواطر
- قطع علایق
- ترک #رذائل
- کسب #فضائل
▫️عاقبت رهاگذاشتن خواطر:
- سیر از خطورات تا تفاخر
- تاریکی دل و ذهن
- گرفته شدن شوق عبادت از انسان
▫️عدم جمع علایق مختلف در دل با علاقه الهی
▫️ترک رذائل؛ ریاضت معقول، معروف و مشروع
▫️ترک رذائل، [رتبةً] مقدم بر انجام اعمال عبادی
▫️قلب طاهر از رذائل، جایگاه نظر الهی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🏴🏴🏴🏴🏴
🏴🏴🏴
🏴
🏷 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة الله العظمی خامنهای حفظه الله؛
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونهی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
▪️این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
▪️در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعهی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۳/۲/۳۱
🏴🏴🏴🏴🏴
🏴🏴🏴
🏴
▪️این حادثه ناگوار را به محضر حضرت صاحبالامر عجّل الله تعالی فرجه الشریف،
و به مقام معظم رهبری حفظهالله، مراجع عظام تقلید حفظهم الله، مردم شریف ایران و خانوادههای محترم این عزیزان تسلیت عرض میکنیم.
🏴🏴🏴
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
════════┈┅┅┈════════
🏷 اوصاف و ویژگیهای خادم الرضا (علیهالسلام) شهید رئیسی، در پیام رهبر معظم انقلاب حفظه الله:
۱- درگذشت شهادتگونه
۲- عالم
۳- مجاهد
۴- رئیس جمهور مردمی
۵- با کفایت
۶- پرتلاش
۷- خادم الرضا علیه السلام
۸- انسان بزرگوار
۹- و فداکار
۱۰- تلاش بیوقفه در خدمت به مردم
۱۱- [تلاش بیوقفه در خدمت] به کشور
۱۲- [تلاش بیوقفه در خدمت] به اسلام
۱۳- رئیسی عزیز
۱۴- خستگی نشناس
۱۵- خدمتگزار صمیمی
۱۶- و مخلص
۱۷- و با ارزش
۱۸- ترجیح صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است، [بر دیگر امور]
۱۹- [توجه نکردن به] آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان
۲۰- تلاش شبانه روزی برای پیشرفت و اصلاح امور
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🏷 دیگر ویژگی های شخصیتی شهید عزیز:
۱- چشیدن فقر
۲- صداقت
۳- اخلاص
۴- خدمترسانی به مردم
۵- اهل بُکاء
۶- رحم، ترحم و دلسوزی
۷- تواضع
۸- زهد و ساده زیستی
۹- تقدم مردم بر خود
۱۰- بصیرت
۱۱- عدم خودنمایی
۱۲- صبر در برابر اهانتها
۱۳- مجاهدت
۱۴- عدم ریاستطلبی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
💬 «خداوند عالَم، بی جهت کسی را بالا نمیبرد؛ «تُعِزُّ مَن تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشاءُ». »
💬 «ایشان به گردن ما خیلی حق دارد.»
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030308.mp3
31.24M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
👈🏻 «تمثیل دنیا در بیان امام صادق علیهالسلام»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️اولویت رفع #موانع بر کسب #فضائل
▫️#دنیا، یکی از موانع مورد غفلت
▫️تمثیل دنیا در بیان امام صادق علیهالسلام:
- رأسها الکبر
- عینها الحرص
- اذنها الطمع
- لسانها الریاء
- یدها الشهوة
- رجلها العُجب
- قلبها الغفلة
- کونها (/لونها) الفناء
- حاصلها الزوال
▫️#غفلت، امّ المُهلکات
▫️ضرورت ارتقای دیدگاه نسبت به دنیا
▫️اعجاز کلام معصومین علیهم السلام
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🏷 عن الصادق علیهالسلام؛ قال:
«اَلدُّنْيَا بِمَنْزِلَةِ صُورَةٍ:
- رَأْسُهَا اَلْكِبْرُ،
- وَ عَيْنُهَا اَلْحِرْصُ،
- وَ أُذُنُهَا اَلطَّمَعُ،
- وَ لِسَانُهَا اَلرِّيَاءُ،
- وَ يَدُهَا اَلشَّهْوَةُ،
- وَ رِجْلُهَا اَلْعُجْبُ،
- وَ قَلْبُهَا اَلْغَفْلَةُ،
- وَ كَوْنُهَا اَلْفَنَاءُ،
- وَ حَاصِلُهَا اَلزَّوَالُ.
فَمَنْ أَحَبَّهَا أَوْرَثَتْهُ اَلْكِبْرَ،
وَ مَنِ اِسْتَحْسَنَهَا أَوْرَثَتْهُ اَلْحِرْصَ،
وَ مَنْ طَلَبَهَا أَوْرَثَتْهُ اَلطَّمَعَ،
وَ مَنْ مَدَحَهَا أَلْبَسَتْهُ اَلرِّيَاءَ،
وَ مَنْ أَرَادَهَا مَكَّنَتْهُ مِنَ اَلْعُجْبِ،
وَ مَنْ رَكَنَ إِلَيْهَا أَوْلَتْهُ اَلْغَفْلَةَ،
وَ مَنْ أَعْجَبَهُ مَتَاعُهَا أَفْتَنَتْهُ وَ لاَ تَبْقَى،
وَ مَنْ جَمَعَهَا وَ بَخِلَ بِهَا رَدَّتْهَا (/ردّته) إِلَى مُسْتَقَرِّهَا وَ هِيَ اَلنَّارُ.»
▫️از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند:
دنیا به منزله شخصی است که:
- سر آن کبر،
- و چشمش حرص،
- و گوشش طمع،
- و زبانش ریاء،
- و دستش شهوت،
- و پایش عُجب،
- و قلبش غفلت،
- و هستیاش فناء و نیستی،
- و نتیجهاش از بین رفتن است.
پس هر که آن را دوست بدارد، برایش کبر به جا میگذارد،
و هر که آن را نیکو بشمارد، برایش حرص به جا میگذارد،
و هر که آن را طلب کند، برایش طمع به جا میگذارد،
و هرکه آن را ستایش کند، لباس ریاء بر او بپوشاند،
و هر که آن را اراده کند، او را بر خودستایی توانا سازد،
و هر که کمی به آن متمایل شود، او را به غفلت نزدیک سازد،
و هر که متاع دنیا او را به وجد آورد، او را به فتنه دراندازد و خود باقی نماند،
و هر که آن را جمع کند و بدان بخل ورزد، او را به جایگاه خود بازگرداند که همان آتش است.
📖 مصباح الشريعة، ج۱، ص۱۳۹
(و نیز: بحارالانوار، ج۷۰، ص۱۰۵)
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ [امیرالمؤمنین] علیهالسلامُ فِی صِفَةِ اَلدُّنْیَا:
«تَغُرُّ وَ تَضُرُّ وَ تَمُرُّ؛ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَی لَمْ یَرْضَهَا ثَوَاباً لِأَوْلِیَائِهِ وَ لاَ عِقَاباً لِأَعْدَائِهِ؛
وَ إِنَّ أَهْلَ اَلدُّنْیَا کَرَکْبٍ بَیْنَا هُمْ حَلُّوا إِذْ صَاحَ بِهِمْ سَائِقُهُمْ فَارْتَحَلُوا.»
▫️در صفت دنیا فرمود:
(دنیا) فریب میدهد، زیان میرساند و تند میگذرد؛ ازاینرو خدا دنیا را پاداش دوستان خود نپسندید، و آن را جایگاه کیفر دشمنان خود قرار نداد.
و همانا مردم دنیا چون کاروانی باشند که هنوز بارانداز نکرده کاروانسالار بانگ کوچ سر دهد تا بار بندند و برانند.
📖 نهجالبلاغه، حکمت ۴۱۵ ؛ دشتی
🔅🔅🔅
🏷 عَنْ أَبِی ایوبَ اَلْأَنْصَارِی، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صلی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَقُولُ:
«حَلُّوا أَنْفُسَکُمُ اَلطَّاعَةَ وَ أَلْبِسُوهَا قِنَاعَ اَلْمَخَافَةِ،
وَ اِجْعَلُوا آخِرَتَکُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ سَعْیَکُمْ لِمُسْتَقَرِّکُمْ،
وَ اِعْلَمُوا أَنَّکُمْ عَنْ قَلِیلٍ رَاحِلُونَ وَ إِلَی اَللَّهِ صَائِرُونَ وَ لاَ یُغْنِی عَنْکُمْ هُنَالِکَ إِلاَّ صَالِحُ عَمَلٍ قَدَّمْتُمُوهُ وَ حُسْنُ ثَوَابٍ أَحْرَزْتُمُوهُ، فَإِنَّکُمْ إِنَّمَا تَقْدَمُونَ عَلَی مَا قَدَّمْتُمْ وَ تُجَازُونَ عَلَی مَا أَسْلَفْتُمْ،
فَلاَ تَخْدَعَنَّکُمْ زَخَارِفُ دُنْیَا دَنِیَّةٍ عَنْ مَرَاتِبِ جَنَّاتٍ عَلِیّة، فَکَأَنْ قَدِ اِنْکَشَفَ اَلْقِنَاعُ وَ اِرْتَفَعَ اَلاِرْتِیَابُ وَ لاَقَی کُلُّ اِمْرِئٍ مُسْتَقَرَّهُ وَ عَرَفَ مَثْوَاهُ وَ مُنْقَلَبَهُ.»
▫️ابوایوب انصاری گفت: از رسول خدا شنیدم که میفرمود:
واجب کنید بر خودتان طاعت را و بپوشید نقاب مخالفت را و قرار دهید آخرتتان را برای خودتان و کوششتان را بر آخرت؛
بدانید که بهزودی شما کوچکنندگانید و بهسوی خدا بر میگردید و در آنجا شما را جز کردار شایسته که جلو فرستادید و ثواب نیکی که نگهداری کردید بینیاز نمیکند؛ زیرا که شما پیشی میگیرید به آنچه که پیش فرستادید و کیفر میشوید به آنچه که گذشت؛
و زینت دنیای پست شما را فریب ندهد و بازندارد از مقامات بهشتهای بلندمرتبه؛ پس پرده برداشته خواهد شد و شک برطرف میشود و هر کس نتیجه کردارش را ملاقات کند و بشناسد جایگاهش را.
📖 أعلام الدین في صفات المؤمنین (حسن بن محمد دیلمی - قرن۸)، ج۱، ص ۳۴۰
(و نیز: بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۸۲ ؛ ~رضایی)
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«اَلْعَارِفُ شَخْصُهُ مَعَ اَلْخَلْقِ وَ قَلْبُهُ مَعَ اَللَّهِ، لَوْ سَهَا قَلْبُهُ عَنِ اَللَّهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ لَمَاتَ شَوْقاً إِلَيْهِ.
وَ اَلْعَارِفُ أَمِينُ وَدَائِعِ اَللَّهِ،
وَ كَنْزُ أَسْرَارِهِ،
وَ مَعْدِنُ أَنْوَارِهِ
وَ دَلِيلُ رَحْمَتِهِ عَلَى خَلْقِهِ
وَ مَطِيَّةُ عُلُومِهِ
وَ مِيزَانُ فَضْلِهِ وَ عَدْلِهِ؛
قَدْ غَنِيَ عَنِ اَلْخَلْقِ وَ اَلْمُرَادِ وَ اَلدُّنْيَا وَ لاَ مُونِسَ لَهُ سِوَى اَللَّهِ وَ لاَ نُطْقَ وَ لاَ إِشَارَةَ وَ لاَ نَفَسَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لِلَّهِ وَ مِنَ اَللَّهِ وَ مَعَ اَللَّهِ؛ فَهُوَ فِي رِيَاضِ قُدْسِهِ مُتَرَدِّدٌ، وَ مِنْ لَطَائِفِ فَضْلِهِ مُتَزَوِّدٌ.
وَ اَلْمَعْرِفَةُ أَصْلٌ فَرْعُهُ اَلْإِيمَانُ.»
▫️عارف، شخصش با مردم است و دلش با خداوند؛ اگر چشمبرهمزدنی قلبش از خداوند غافل شود، از شوق به سوی خداوند، خواهد مرد.
عارف، امین امانتهای الهی
و گنجینه اسرار او،
و معدن انوار او،
و راهنمای رحمت الهی بر مردم
و مرکب علوم او
و معیار فضل و عدل الهی است؛
از مردم و مراد و دنیا بینیاز است و همدمی برای او بجز خداوند نیست، سخن و اشاره و نفسی ندارد مگر به واسطه خداوند و برای خداوند و از جانب خداوند و همراه خداوند؛ پس او در باغهای قدس الهی در رفتوآمد است و نعمات لطیف او بهرهمند.
[و فرمود:] معرفت، اصلی است که فرع و شاخه آن ایمان است.
📖 مصباح الشريعة ج ۱، ص ۱۹۱
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ:
«كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِالْكُوفَةِ إِذَا صَلَّى بِالنَّاسِ اَلْعِشَاءَ اَلْآخِرَةَ يُنَادِي بِالنَّاسِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ حَتَّى يُسْمِعَ أَهْلَ اَلْمَسْجِدِ:
«أَيُّهَا اَلنَّاسُ تَجَهَّزُوا يَرْحَمُكُمُ اَللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ، فَمَا اَلتَّعَرُّجُ عَلَى اَلدُّنْيَا بَعْدَ اَلنِّدَاءِ فِيهَا بِالرَّحِيلِ.
تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اَللَّهُ وَ اِنْتَقِلُوا بِأَفْضَلِ مَا بِحَضْرَتِكُمْ مِنَ اَلزَّادِ وَ هُوَ اَلتَّقْوَى، وَ اِعْلَمُوا:
أَنَّ طَرِيقَكُمْ إِلَى اَلْمَعَادِ
وَ مَمَرَّكُمْ عَلَى اَلصِّرَاطِ
وَ اَلْهَوْلَ اَلْأَعْظَمَ أَمَامَكُمْ
وَ عَلَى طَرِيقِكُمْ عَقَبَةٌ كَئُودٌ وَ مَنَازِلُ مَهُولَةٌ مَخُوفَةٌ لاَ بُدَّ لَكُمْ مِنَ اَلْمَمَرِّ عَلَيْهَا وَ اَلْوُقُوفِ عِنْدَهَا:
فَإِمَّا رَحْمَةُ اَللَّهِ جَلَّ جَلاَلُهُ فَنَجَاةٌ مِنْ هَوْلِهَا وَ عِظَمِ خَطَرِهَا وَ فَظَاظَةِ مَنْظَرِهَا وَ شِدَّةِ مَخْبَرِهَا
وَ إِمَّا مَهْلَكَةٌ لَيْسَ بَعْدَهَا اِنْجِبَارٌ». »
▫️امام باقر عليه السّلام فرمود:
امير المؤمنين عليه السّلام در كوفه همیشه چنین بود كه چون نماز عشاء را با مردم مىگزارد سه بار با صداى بلند -كه صدا را به تمام اهل مسجد برساند- مىفرمود:
مردم بار سفر ببندید -خدا شما را رحمت كند- كه همانا آواى كوچيدن در ميان شما برخاسته، پس اين اقامت و دلبستگى بر دنيا چه معنى دارد پس از آنكه آواى كوچيدن برخاسته است؟
خدا شما را رحمت كند، بار سفر ببندید و بهترين زاد و توشهاى را كه آماده و در دسترس داريد -و آن تقواست- به همراه خود برداريد، و بدانيد كه:
راه شما بسوى معاد،
و عبور شما بر صراط
و وحشت بزرگ در پيش رويتان است،
و همانا گردنههاى صعب العبور و منازل وحشتزا و هراسناكى در پيش داريد كه چارهای جز عبور از آنها و توقف در آنجاها ندارید، [که در این حال:]
يا رحمت خداوند بلندمرتبه است كه نتیجه آن، نجات از وحشت آن و بزرگی خطر آن و بدمنظری آن و سختى خبرگاه آن است،
و يا مهلكهاى است كه قابل جبران نخواهد بود.
📖 الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۱۹۸ ؛ ~استاد ولی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030308.02.mp3
33.09M
#بازنشر
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
👈🏻 «#شرح_صدر»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️منشأ معظم مشکلات ما
▫️قرار گرفتن نور الهی در قلب و ثمره آن
👈🏻 «باید ریشه رذایل را کَند ... شیطان باور نمیکرد که کبر دارد.
... تا انسان طهارت باطنی پیدا نکند نمیتواند بهرهای از نور و حقیقت قرآن و عترت به دست بیاورد.»
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════