صدا ۲۱۵.m4a
35.17M
🔸 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️مسجد حضرت علیبنابیطالب علیهما السلام - قم
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
▫️جلسه دوم
👈🏻 #ظلم و حقالناس (۱)
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
🔹 «إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لاَ يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلاَّ اَللَّهَ»
▫️مذمت ظلم و ظالمین در قرآن کریم
▫️دو قسم ظلم:
- ظلم و تجاوز به حقوق دیگران
- ظلم به نفس
▫️هشدار نسبت به دلشکستن
🔻احادیث و روایات:
🏷 عَن أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«لَمَّا حَضَرَ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ اَلْوَفَاةُ ضَمَّنِي إِلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ:
يَا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِمَا أَوْصَانِي بِهِ أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حِينَ حَضَرَتْهُ اَلْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ؛ قَالَ:
يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لاَ يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلاَّ اَللَّهَ.
[و قال أیضا:]
يَا بُنَيَّ اِصْبِرْ عَلَى اَلْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ مُرّاً .»
▫️از امام باقر علیهالسلام روایت است که فرمود:
آن هنگام که [پدرم] علی بن الحسین علیهما السلام در شُرُف وفات بود مرا به سینه خویش چسباند و فرمود:
ای پسر عزیزم! تو را سفارش میکنم به آن چه پدرم [حسینبنعلی علیهماالسلام] در حین وفات، مرا به آن سفارش کرد، و به همان چیزی که پدرش [علیبنابیطالب علیهماالسلام] او را به آن سفارش کرد، فرمود:
ای پسر عزیزم! بپرهیز از ظلم به کسی که در برابر تو یاوری جز خداوند ندارد. (۱)
[و نیز فرمود:]
ای پسر عزیزم! بر حق پایداری کن، هر چند تلخ باشد. (۲)
(۱. الکافی، ج۲، ص۳۳۱)
(۲. الکافی، ج۲، ص۹۱)
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِالسَّلاَمُ:
«ضَرْبُ اَللِّسَانِ أَشَدُّ مِنْ ضَرْبِ اَلسِّنَانِ.»
▫️ضربت و زخم زبان شديدتر از
ضربت شمشير و نيزه است.
(بِحارالانوار، ج۶۸، ص۲۸۶)
🔅🔅🔅
🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«إِنَّ اللهَ وَضَعَ أَرْبَعاً فِي أَرْبَعٍ:
- بَرَكَةَ الْعِلْمِ فِي تَعْظِيمِ الْأُسْتاذِ،
- وَ بَقاءَ الْإِيمَان فِي تَعْظِيمِ اللهِ،
- وَ لَذَّةَ الْعَيْشِ فِي بَرِّ الْوالِدَيْن،
- وَ النَّجَاةَ مِنَ النّارِ في تَرْكِ إِيذَاءِ الخَلْقِ.»
▫️خداوند متعال چهار چیز را در چهار چیز قرار داده است:
- برکت علم را در تعظیم و احترام استاد،
- و پايدار ماندن ايمان را در بزرگ ديدن و تعظیم خداوند،
- و لذت بردن از زندگی را در نیکی و احسان به پدر و مادر،
- و نجات از آتش جهنم را در ترک آزار و اذیت مخلوقاتش قرار داده است.
(المواعظ العددیة، ص۲۰۸)
صدا ۲۱۷.m4a
39.18M
🔸 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️مسجد حضرت علیبنابیطالب علیهما السلام - قم
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
▫️جلسه سوم
👈🏻 #ظلم و #حقالناس (۲)
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️برخی عواقب ظلم از منظر قرآن کریم:
- گرفتاری در عذابی سخت
- عدم توفیق در هدایت و رستگاری
- مورد خطاب الهی قرار نمیگیرند
- مورد محبت الهی قرار نمیگیرند
▫️اقسام حقالناس:
- ضرر به مال دیگری
- ضرر به جان دیگری
- ضرر به آبروی دیگری
- ضرر به حقوق دیگری
▫️اقسام لقمهها
🔻حدیث:
🏷 قال رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«أَ تَدْرُونَ مَا اَلْمُفْلِسُ؟!»
فَقِيلَ: اَلْمُفْلِسُ فِينَا مَنْ لاَ دِرْهَمَ لَهُ وَ لاَ مَتَاعَ لَهُ.
فَقَالَ:
«اَلْمُفْلِسُ مِنْ أُمَّتِي مَنْ يَأْتِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ بِصَلاَةٍ وَ صِيَامٍ وَ زَكَاةٍ وَ يَأْتِي قَدْ شَتَمَ وَ قَذَفَ هَذَا وَ أَكَلَ مَالَ هَذَا وَ سَفَكَ دَمَ هَذَا وَ ضَرَبَ هَذَا، فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ وَ هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ، فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ عَلَيْهِ ثُمَّ طُرِحَ فِي اَلنَّارِ.»
▫️پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پرسیدند:
آیا میدانید مفلس کیست؟!
گفته شد: مفلس در نظر ما کسی است که نه پولی دارد و نه کالایی.
حضرت فرمود:
مفلس در امت من کسی است که در روز قیامت نمازی و روزهای و زکاتی با خود میآورد و میآید در حالی که یکی را دشنام و ناسزا گفته و مال دیگری را خورده و خون کسی را ریخته و فردی را زده؛ پس به تکتک آنان از حسنات او داده میشود؛ و اگر پیش از تمام شدن حقوقی که به عهده دارد، حسناتش تمام شود، از خطاهای آنان گرفته شده و بر عهده این شخص انداخته میشود و سپس [خود او هم] در آتش انداخته میشود.
(بحارالانوار، ج۶۹، ص۵)
صدا ۲۲۱.m4a
34.62M
🔸 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️مسجد حضرت علیبنابیطالب علیهما السلام - قم
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
▫️جلسه چهارم
👈🏻 #ظلم و #حقالناس (۳)
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️سزای ظالمان در بیان قرآن کریم:
- عذاب جهنم
- عدم پذیرش عذر
- عذاب همیشگی
- عاقبت به شر شدن
- ندامت و پشیمانی سخت در قیامت
- لعن الهی و ملائکه و انسانها
- عدم خطاب الهی به آنان
- عدم قابلیت برای خلافت الهی
- عدم نصرت الهی
- محرومیت از ولایت الهی
- عدم رستگاری
- محرومیت از مهر و محبت الهی
- هم سطح شدن با کفار
- هلاکت
- دوری از خداوند
▫️گرفتاری در ظلم از طریق:
- عمل چشم و زبان
- اخلاق و ...
▫️راه حل ظلم نکردن؛
عدم ورود به مقدمات ظلم و #غضب
🔻سزای ظالمان در بیان قرآن کریم (شواهدی چند برای برخی عناوین مطرح شده):
▫️عذاب جهنم:
«فَذَٰلِكَ نَجزِيهِ جَهَنَّمَۚ كَذَٰلِكَ نَجزِي ٱلظَّـٰالِمِينَ»
(انبیاء/۲۹)
▫️عدم پذیرش عذر:
«يَومَ لَا يَنفَعُ ٱلظَّـٰالِمِينَ مَعذِرَتُهُم»
(غافر/۵۲)
▫️عذاب همیشگی:
«فَكَانَ عَٰاقِبَتَهُمَآ أَنَّهُمَا فِي ٱلنَّارِ خَٰالِدَينِ فِيهَا وَ ذَٰلِكَ جَزَاء ٱلظَّـٰالِمِين»
(حشر/۱۷)
▫️رها شدن در جهنم:
«وَ نَذَرُ ٱلظَّـٰالِمِينَ فِيهَا جِثِيّاً»
(مریم/۷۲)
▫️ندامت و پشیمانی سخت در قیامت:
«وَلَو أَنَّ لِكُلِّ نَفسٍ ظَلَمَت مَا فِي ٱلأَرضِ لَٱفتَدَت بِهِۦۗ وَ أَسَرُّواْ ٱلنَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُاْ ٱلعَذَابَ»
(یونس/۵۴)
▫️لعن الهی و ملائکه و انسانها:
«وَ ٱللَّهُ لاَ يَهْدِی ٱلْقَوْمَ ٱلظَّٰالِمِينَ
أُوْلَٰٓئِكَ جَزَآؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ ٱللَّهِ وَ ٱلْمَلَٰٓائِكَةِ وَ ٱلنَّاسِ أَجْمَعِينَ»
(آلعمران/۸۶-۸۷)
▫️عدم قابلیت برای خلافت الهی:
«قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِی ٱلظَّٰالِمِينَ»
(بقره/۱۲۴)
▫️عدم نصرت الهی:
«وَمَا لِلظَّـٰالِمِينَ مِن أَنصَارٍ»
(بقره/۲۷۰)
▫️عدم هدایت الهی:
«وَ ٱللَّهُ لاَ يَهْدِی ٱلْقَوْمَ ٱلظَّٰالِمِينَ»
(بقره/۲۵۸)
▫️محرومیت از ولایت الهی:
«وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ»
(جاثیه/۱۹)
▫️عدم رستگاری:
«إِنَّهُۥ لَا يُفلِحُ ٱلظَّـٰالِمُونَ»
(انعام/۲۱)
▫️محرومیت از مهر و محبت الهی:
«وَ ٱللَّهُ لاَ يُحِبُّ ٱلظَّٰالِمِينَ»
(آلعمران/۵۷)
▫️یکسان بودن ظالمین با کفار:
«وَمَا يَجحَدُ بِـَٔايَٰاتِنَآ إِلَّا ٱلكَٰافِرُونَ ... وَمَا يَجحَدُ بِـَٔايَٰاتِنَآ إِلَّا ٱلظَّـٰالِمُونَ»
(العنکبوت/۴۷ و ۴۹)
«فَأَبَى ٱلظَّـٰالِمُونَ إِلَّا كُفُوراً»
(اسراء/۹۹)
▫️هلاکت:
«فَأَوحَىٰٓ إِلَيهِم رَبُّهُم لَنُهلِكَنَّ ٱلظَّـٰالِمِينَ»
(ابراهیم/۱۳)
▫️نهی از مجالست با ظالمین:
«وَ إِمَّا يُنسِيَنَّكَ ٱلشَّيطَٰانُ فَلَا تَقعُد بَعدَ ٱلذِّكرَىٰ مَعَ ٱلقَومِ ٱلظَّـٰالِمِينَ»
(انعام/۶۸)
▫️دوری از خداوند:
«فَبُعداً لِلقَومِ ٱلظَّـٰالِمِين»
(مؤمنون/۴۱)
#ظلم
🔻احادیث و روایات:
🏷 قَالُوا لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: فُلَانَةُ تَصُومُ النَّهَارَ وَ تَقُومُ اللَّيْلَ وَ تَتَصَدَّقُ وَ تُؤْذِي جَارَهَا بِلِسَانِهَا.
قَالَ: «لَا خَيْرَ فِيهَا، هِيَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ.»
قَالُوا: وَ فُلَانَةُ تُصَلِّي الْمَكْتُوبَةَ وَ تَصُومُ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ لَا تُؤْذِي جَارَهَا.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ: «هِيَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ.»
▫️به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله گفتند: فلان زن، روزها را روزه میگیرد و شبها را [به عبادت] بیدار است و صدقه میدهد، اما همسایهاش را با زبان اذیت میکند.
حضرت فرمود: خیری در او نیست، او از اهل آتش است.
گفتند: فلان زن، [فقط] نمازهای واجب خود را میخواند و ماه مبارک رمضان را روزه میگیرد و همسایهاش را اذیت نمیکند.
حضرت فرمود: او از اهل بهشت است.
(مشکاة الانوار فی غرر الاخبار (للطبرسی)، ص۲۱۴)
🔅🔅🔅
🏷 قال النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْناً مَا، عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْماً مَا؛
وَ أَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْناً مَا، عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْماً مَا.»
▫️دوستت را به طور متعادل دوست بدار، بسا که روزی دشمنت شود؛
و با دشمنت به طور متعادل دشمنی کن، بسا روزی دوست تو گردد.
(الأمالی(للطوسی)، ص۶۲۲)
🔅🔅🔅
🏷 قال الصادق علیهالسلام:
«... مَنْ وَطِئَ فِرَاشَ امْرِئٍ مُسْلِمٍ وُطِئَ فِرَاشُهُ، كَمَا تَدِينُ تُدَانُ»
▫️... هر کسی به حریم مسلمانی دیگر تجاوز کند، حریمش مورد تجاوز قرار میگیرد؛ هر گونه رفتار کنی همانگونه با تو رفتار میشود.
(المحاسن، ج۱، ص۱۰۷)
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«اتَّقُوا الظُّلْمَ، فَإِنَّهُ ظُلُمَاتُ يَوْمِ الْقِيَامَةِ.»
▫️از ظلم بپرهیزید؛ چرا که آن، تاریکیهای روز قیامت است.
(الکافی، ج۲، ص۳۳۲)
🔅🔅🔅
🏷 دَعَا رَجُلٌ بَعْضَ بَنِي هَاشِمٍ إِلَى الْبِرَازِ، فَأَبَى أَنْ يُبَارِزَهُ،
فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ علیهالسلام: «مَا مَنَعَكَ أَنْ تُبَارِزَهُ؟!»
فَقَالَ: كَانَ فَارِسَ الْعَرَبِ وَ خَشِيتُ أَنْ يَغْلِبَنِي.
فَقَالَ لَهُ: «إِنَّهُ بَغَى عَلَيْكَ وَ لَوْ بَارَزْتَهُ لَغَلَبْتَهُ، وَ لَوْ بَغَى جَبَلٌ عَلَى جَبَلٍ لَهَلَكَ الْبَاغِي.»
▫️مردی یک نفر از بنیهاشم را به مبارزه طلبید، ولی او از مبارزه خودداری کرد.
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام از او پرسید: «چه چیز تو را از مبارزه با او باز داشت؟!»
گفت: او شجاعِ عرب بود و ترسیدم که بر من پیروز شود.
حضرت فرمود: «همانا آن شخص بر تو ظلم کرده و اگر با او مبارزه میکردی بر او پیروز میشدی؛ اگر کوهی به کوه دیگر ظلم کند، آن ظالم از بین میرود.»
(ثوابالأعمال و عقابالأعمال (للصدوق)، ص۲۷۶)
#ظلم
صدا ۲۲۴.m4a
41.76M
🔸 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️مسجد حضرت علیبنابیطالب علیهما السلام - قم
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
▫️جلسه پنجم
👈🏻 #رحم و ترحم
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️«وَجَعَلنَا فِي قُلُوبِ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُ رَأفَةً وَ رَحمَةً» (الحدید/۲۷)
▫️فرق رأفت و رحمت
▫️#قلب؛ سلطان وجود آدمی
▫️رحم و ترحم؛ نافی #رذائل و ظلمها
▫️رحم و ترحم نسبت به:
- انسانها
- حیوانات
▫️آثار رحم به انسانها
🏷 عنِ النَّبیّ الأعظَم صلى الله عليه و آله :
«القَلبُ مَلِكٌ و لَهُ جُنودٌ؛ ...»
(👈🏻ادامه ، حدیث چهارم)
🔅🔅🔅
🏷 امام علی علیه السلام:
«...رأيتُ جميعَ البرّ، فَلَم اَرَ بِرّاً أفضل من الرحمة و الشفقة»
▫️همه نیکیها را دیدم، هیچ نیکیئی برتر از مهربانی و دلسوزی ندیدم.
(تحرير المواعظ العدديه (مشکینی)، ص۳۹۳)
🔅🔅🔅
🏷 عن أبي جعفر علیهالسلام قال:
«بينا داود علیهالسلام جالس و عنده شابّ رثُّ الهيئة يكثر الجلوس عنده و يطيل الصمت، إذ أتاه ملك الموت فسلّم عليه و أحدّ ملك الموت النظر إلى الشابّ ...»
▫️در هنگامی که حضرت داود علیهالسلام نشسته بود و نزد او جوانی کهنهپوش بود که زیاد نزد ایشان [میآمد و] مینشست و سکوتی طولانی داشت، ناگهان ملکالموت نزد ایشان آمد، بر ایشان سلام داد و نگاه عمیقی به جوان نمود ... .»
(👈🏻بحارالانوار، ج۱۴، ص۳۸، حدیث۱۷)
🔅🔅🔅
🏷 قال الله تبارک و تعالی فی حدیث المعراج:
«يا أحمد، أ لمتدر لأيّ شيء فضّلتك على سائر الأنبياء؟ ...»
(👈🏻ادامه ، حدیث دوم)
#رحم
نسیم رحمت الهی
🏷 عنِ النَّبیّ الأعظَم صلى الله عليه و آله : «القَلبُ مَلِكٌ و لَهُ جُنودٌ؛ ...» (👈🏻ادامه ، حدیث چها
لینک روایت اول و چهارم اصلاح شد
14020905.mp3
33.14M
◾️ #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
🏴 مجلس شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها
(فاطمیه اول)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
▫️جلسه اول
👈🏻 #فضائل #حضرت_فاطمه زهراء سلام الله علیها
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها:
- فضائل خارجیه: الـٰهیه، ...
- ٫٫ نفسانیه
- ٫٫ اخلاقیه
- ٫٫ کلامیه
- ٫٫ اعجازیه
- ٫٫ توسلیه
▫️فضیلت خارجیه الـٰهیه:
کیفیت خلقت حضرت زهراء سلام الله علیها و نزول از عالم بالا به عالم دنیا
▫️بالاترین فضیلت حضرت؛ نزول جبرئیل علیهالسلام بر ایشان
▫️علت برتری اهل بیت علیهمالسلام
▫️عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها
👉🏻@ostadamirivahid
🔻احادیث و روایات:
🏷 قال الصادق علیه السلام:
«... و إنما سميت فاطمة لان الخلق فُطِموا عن معرفتها.»
▫️حضرت فاطمه سلام الله علیها، «فاطمه» نامیده شد، چرا که خلائق از معرفت ایشان بریده شدهاند.
(بحارالانوار، ج۴۳، ص۶۵)
🔅🔅🔅
🏷 قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله:
«... و لو كان الحُسن شخصا لكان فاطمة، بل هي أعظم، إنّ فاطمة ابنتي خير أهل الأرض عنصرا و شرفا و كرما»
▫️... و اگر نیکویی شخصیت مییافت، فاطمه [سلام الله علیها] میبود؛ بل که او بزرگتر است. همانا فاطمه دخترم از نظر اصل و شرافت و کرامت، بهترینِ اهل زمین است.
(مقتل الحسین (خوارزمی)،ج۱، ص۱۰۰)
🏷 عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ؛
قَالَ: قُلْتُ: لِمَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ اَلزَّهْرَاءُ زَهْرَاءَ؟!
فَقَالَ: «لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ؛ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضَ بِنُورِهَا، وَ غَشِيَتْ أَبْصَارَ اَلْمَلاَئِكَةِ، وَ خَرَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ، وَ قَالُوا: إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا هَذَا اَلنُّورُ؟!
فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِمْ: هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِي وَ أَسْكَنْتُهُ فِي سَمَائِي؛ خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِي، أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِي، أُفَضِّلُهُ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ، وَ أُخْرِجُ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ أَئِمَّةً يَقُومُونَ بِأَمْرِي يَهْدُونَ إِلَى حَقِّي وَ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَائِي فِي أَرْضِي بَعْدَ اِنْقِضَاءِ وَحْيِي.»
▫️جابر بن عبدالله گفت: به امام صادق علیهالسلام عرض کردم: چرا حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها زهراء نامیده شد؟!
حضرت فرمودند: زیرا خداوند عزیز و بلندمرتبه او را از نور عظمتش خلق کرد؛ پس آنگاه که طلوع کرد آسمانها و زمین به نور ایشان روشن شد، و چشمان ملائکه را پوشاند. ملائکه برای خداوند به سجده افتادند و گفتند: معبود ما و سَرور ما، این نور چیست؟!
خداوند به آنان وحی فرمود: این نوری است از نور خودم و در آسمانم جایش دادم، از عظمت خودم خلقش نمودم، او را از نسل نبیئی از انبیایم خارج میگردانم، و بر همه انبیایم برتریاش میدهم، و از آن نور امامانی را به وجود میآورم که امر مرا برپا میدارند، به حق من هدایت میکنند و آنان را پس از پایان وحیام، جانشینان خود در زمین قرار میدهم.
(بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۲)
🏷 سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ رضوان الله علیه قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي اَلْمَسْجِدِ، إِذْ دَخَلَ اَلْعَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ، فَسَلَّمَ فَرَدَّ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ رَحَّبَ بِهِ.
فَقَالَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ بِمَا فَضَّلَ اَللَّهُ عَلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَ اَلْمَعَادِنُ وَاحِدَةٌ؟!
فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«إِذاً أُخْبِرَكَ يَا عَمِّ. إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَنِي وَ خَلَقَ عَلِيّاً وَ لاَ سَمَاءَ وَ لاَ أَرْضَ وَ لاَ جَنَّةَ وَ لاَ نَارَ وَ لاَ لَوْحَ وَ لاَ قَلَمَ؛ فَلَمَّا أَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَدْوَ خَلْقِنَا تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَكَانَتْ نُوراً، ثُمَّ تَكَلَّمَ كَلِمَةً ثَانِيَةً فَكَانَتْ رُوحاً، فَمَزَجَ فِيمَا بَيْنَهُمَا وَ اِعْتَدَلاَ، فَخَلَقَنِي وَ عَلِيّاً مِنْهُمَا.
ثُمَّ فَتَقَ مِنْ نُورِي نُورَ اَلْعَرْشِ، فَأَنَا أَجَلُّ مِنَ اَلْعَرْشِ.
ثُمَّ فَتَقَ مِنْ نُورِ عَلِيٍّ نُورَ اَلسَّمَاوَاتِ، فَعَلِيٌّ أَجَلُّ مِنَ اَلسَّمَاوَاتِ ...»
▫️سلمان فارسی رضوان الله علیه گفت: نزد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نشسته بودم که در این هنگام عباس بن عبد المطلب وارد شد و سلام کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله پاسخ دادند و به او خوشآمد گفتند.
او گفت: ای پیامبر خدا، به چه سبب خداوند اهلبیت، علیبنابیطالب، را بر ما برتری داد، در حالی که اصل و ریشه یکی است؟!
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
پس به تو میگویم ای عمو؛ خداوند مرا خلق کرد و علی را خلق کرد، آنگاه که نه آسمانی بود و نه زمینی، نه بهشتی بود و نه آتشی، نه لوحی بود و نه قلمی.
پس آنگاه که خداوند عز و جل تصمیم به آغاز خلق ما گرفت، کلامی فرمود که نوری شد، آن گاه کلام دومی فرمود که روحی گشت، پس آن دو را ترکیب کرد و آن دو معتدل شدند. پس من و علی را از آن دو خلق فرمود.
سپس از نور من نور عرش را ایجاد کرد، پس من برتر از عرش هستم.
سپس از نور علی، نور آسمانها را ایجاد کرد، پس علی برتر از آسمانها است... .
(بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۷)
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ؛ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اَلْأَرْضَ وَ اَلسَّمَاءَ.»
فَقَالَ بَعْضُ اَلنَّاسِ: يَا نَبِيَّ اَللَّهِ فَلَيْسَتْ هِيَ إِنْسِيَّةً؟!
فَقَالَ: «فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ.»
قَالُوا: يَا نَبِيَّ اَللَّهِ وَ كَيْفَ هِيَ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ؟!
قَالَ: «خَلَقَهَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ إِذْ كَانَتِ اَلْأَرْوَاحُ. فَلَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ.»
قِيلَ: يَا نَبِيَّ اَللَّهِ وَ أَيْنَ كَانَتْ فَاطِمَةُ؟!
قَالَ: «كَانَتْ فِي حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ اَلْعَرْشِ.»
قَالُوا: يَا نَبِيَّ اَللَّهِ فَمَا كَانَ طَعَامُهَا؟!
قَالَ: «اَلتَّسْبِيحُ وَ اَلتَّقْدِيسُ وَ اَلتَّهْلِيلُ وَ اَلتَّحْمِيدُ. فَلَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ وَ أَخْرَجَنِي مِنْ صُلْبِهِ وَ أَحَبَّ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُخْرِجَهَا مِنْ صُلْبِي، جَعَلَهَا تُفَّاحَةً فِي اَلْجَنَّةِ وَ أَتَانِي بِهَا جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَقَالَ لِي: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ يَا مُحَمَّدُ.
قُلْتُ: وَ عَلَيْكَ اَلسَّلاَمُ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ.
فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّكَ يُقْرِئُكَ اَلسَّلاَمَ.
قُلْتُ: مِنْهُ اَلسَّلاَمُ وَ إِلَيْهِ يَعُودُ اَلسَّلاَمُ.
قَالَ: يَا مُحَمَّدُ، إِنَّ هَذِهِ تُفَّاحَةٌ أَهْدَاهَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْكَ مِنَ اَلْجَنَّةِ.
فَأَخَذْتُهَا وَ ضَمَمْتُهَا إِلَى صَدْرِي.
قَالَ: يَا مُحَمَّدُ يَقُولُ اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ: كُلْهَا.
فَفَلَقْتُهَا، فَرَأَيْتُ نُوراً سَاطِعاً وَ فَزِعْتُ مِنْهُ.
فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ، مَا لَكَ لاَ تَأْكُلْ؟! كُلْهَا وَ لاَ تَخَفْ؛ فَإِنَّ ذَلِكَ اَلنُّورَ لِلْمَنْصُورَةِ فِي اَلسَّمَاءِ وَ هِيَ فِي اَلْأَرْضِ فَاطِمَةُ.
قُلْتُ: حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ، وَ لِمَ سُمِّيَتْ فِي اَلسَّمَاءِ اَلْمَنْصُورَةَ وَ فِي اَلْأَرْضِ فَاطِمَةَ؟!
قَالَ: سُمِّيَتْ فِي اَلْأَرْضِ فَاطِمَةَ، لِأَنَّهَا فُطِمَتْ شِيعَتُهَا مِنَ اَلنَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا؛ وَ هِيَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ اَلْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اَللّٰهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشٰاءُ» يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا.»
(بحار الانوار، ج۴۳، ص۴)
lترجمهl
👇🏻👇🏻
▫️از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم روايت شده:
نور فاطمه قبل از اينكه زمين و آسمان خلق شوند آفريده شد.
بعضى از مردم گفتند: اى رسول خدا!پس او از جنس بشر نيست؟
پيامبر فرمود: فاطمه حوريّهاى در لباس انسان است.
گفتند:اى رسول خدا! چگونه امكان دارد كه كسى حوريّه و در عين حال انسان باشد؟
فرمود: خداوند متعال قبل از اينكه حضرت آدم را بيافريند فاطمه را در آن هنگامى كه ارواح مخلوقات را خلق مىكرد، از نور خود آفريد. پس هنگامى كه آدم را آفريد، فاطمه را به او نشان داد.
گفته شد: اى رسول خدا! فاطمه در آن زمان كجا بود؟
فرمود: نور او در حفرهاى زير ساق عرش قرار داشت.
گفتند:اى رسول خدا! طعام وى چه بود؟
فرمود: تسبيح و تقديس و تهليل و تحميد.
هنگامى كه خدا حضرت آدم را آفريد و مرا از صلب او خارج نمود (متولد شدم)، اراده نمود كه فاطمه را از صلب من خارج كند، پس آن نور را در سيبى قرار داد و جبرئيل آن سيب را نزد من آورد و گفت: اى محمّد! سلام، رحمت و بركات خدا بر تو باد.
گفتم:اى حبيب من! بر تو باد سلام و رحمت و بركات او.
جبرئيل گفت:اى محمّد! خدا به تو سلام مىرساند.
گفتم:هر چه سلام(سلامتى) است از طرف اوست و به سوى او باز خواهد گشت.
گفت: اى محمّد! اين سيب تحفهاى است كه خداوند مهربان آن را از بهشت براى تو فرستاده.
و من آن سيب را گرفته و به سينۀ خود نهادم.
جبرئيل گفت: اى محمّد! خداوند مىفرمايد كه اين سيب را بخورى.
هنگامى كه آن سيب را تكّه كردم نورى از آن ساطع گرديد كه موجب تعجّب من شد.
و جبرئيل كه تأخير و تأمّل مرا در خوردن سيب مشاهده كرد،گفت: اى رسول خدا! چرا آن را نمىخورى؟ بخور و نترس، زيرا آنچه ديدى نور بانويى است كه در آسمان «منصوره» و در زمين «فاطمه» خواهد بود.
گفتم:اى جبرئيل! چرا در آسمان منصوره و در زمين فاطمه است؟
گفت: در زمين فاطمه ناميده شد براى اينكه پيروان و شيعيان خود را از آتش نجات مىدهد و دشمنانش از محبّت او محروم خواهند بود، و در آسمان به اين جهت منصوره است كه خدا فرمود: «در روز قيامت، مؤمنان از نصر و يارى خدا خشنود مىشوند، و خداوند هر كه را خواهد يارى كند» و مقصود از نصرت خدا براى مؤمنان، همانا شفاعت و امداد فاطمه براى شيعيان و دوستدارانش مىباشد.
(زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها (ترجمه و تحقیق از جلد ۴۳ بحار الانوار)، ترجمۀ محمد روحانی علیآبادی)
🏷 عَنْ مُوسَى بْنِ الْقَاسِمِ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي علیهالسلام: قَدْ أَرَدْتُ أَنْ أَطُوفَ عَنْكَ وَ عَنْ أَبِيكَ، فَقِيلَ لِي: إِنَّ الْأَوْصِيَاءَ لَا يُطَافُ عَنْهُمْ
فَقَالَ لِي: «بَلْ طُفْ مَا أَمْكَنَكَ، فَإِنَّهُ جَائِزٌ.»
ثُمَّ قُلْتُ لَهُ بَعْدَ ذَلِكَ بِثَلَاثِ سِنِينَ: إِنِّي كُنْتُ اسْتَأْذَنْتُكَ فِي الطَّوَافِ عَنْكَ وَ عَنْ أَبِيكَ، فَأَذِنْتَ لِي فِي ذَلِكَ فَطُفْتُ عَنْكُمَا مَا شَاءَ اللَّهُ
ثُمَّ وَقَعَ فِي قَلْبِي شَيْءٌ فَعَمِلْتُ بِهِ.
قَالَ: «وَ مَا هُوَ؟»
قُلْتُ: طُفْتُ يَوْماً عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله؛
- فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ: «صَلَّى اللَّهُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ»-
ثُمَّ الْيَوْمَ الثَّانِيَ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیهالسلام،
ثُمَّ طُفْتُ الْيَوْمَ الثَّالِثَ عَنِ الْحَسَنِ علیهالسلام
وَ الرَّابِعَ عَنِ الْحُسَيْنِ علیهالسلام
وَ الْخَامِسَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیهالسلام
وَ السَّادِسَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ علیهالسلام
وَ الْيَوْمَ السَّابِعَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهالسلام
وَ الْيَوْمَ الثَّامِنَ عَنْ أَبِيكَ مُوسَى علیهالسلام
وَ الْيَوْمَ التَّاسِعَ عَنْ أَبِيكَ عَلِيٍّ علیهالسلام
وَ الْيَوْمَ الْعَاشِرَ عَنْكَ يَا سَيِّدِي وَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ أَدِينُ اللَّهَ بِوَلَايَتِهِمْ.
فَقَالَ: «إِذَنْ وَ اللَّهِ تَدِينَ اللَّهَ بِالدِّينِ الَّذِي لَا يَقْبَلُ مِنَ الْعِبَادِ غَيْرَهُ.»
قُلْتُ: وَ رُبَّمَا طُفْتُ عَنْ أُمِّكَ فَاطِمَةَ علیهاالسلام وَ رُبَّمَا لَمْ أَطُفْ.
فَقَالَ: «اسْتَكْثِرْ مِنْ هَذَا، فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مَا أَنْتَ عَامِلُهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.»
(الکافی، ج۴، ص۳۱۴)
lترجمهl
👇🏻👇🏻