eitaa logo
استاد فتوحی
2.1هزار دنبال‌کننده
50 عکس
6 ویدیو
5 فایل
کانال «استاد فتوحی» در بله و تلگرام: https://ble.ir/ostadfotouhi https://t.me/ostadfotouhi کانال «تقریرات جواهر البلاغه استاد فتوحی»: https://eitaa.com/ostadfotouhi_taghrir خادم کانال: @Khadem110313
مشاهده در ایتا
دانلود
دوست‌داران حضرت آیت‌الله مصباح یزدی حفظه الله مکررا جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. با توجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان و دوستان و عموم ولایتمداران و علاقه‌مندان به ایشان تقاضا داریم با توسل ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند. 💻 @mesbahyazdi_ir
ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت اعضای محترم کانال کانال استاد فتوحی از دوستانی که اصوات جواهرالبلاغه، مختصرالمعانی یا ادبیات تطبیقی استاد را گوش می‌دهند، درخواست همکاری دارد. نحوه همکاری: دوستانی که صوت‌های استاد را گوش می‌دهند، اگر استاد در لابه‌لای آن صوت‌ها نکات صرفی، نحوی یا بلاغی خاصی را ذکر کردند، ، را به همراه ذکر ابتدا و انتهای آن نکته برای خادم کانال می‌فرستند تا در صورت صلاح‌دید برای استفاده سایر اعضا، در کانال قرار داده شود. همچنین دوستانی هم که تقریر می‌نویسند، می‌توانند با ذکر موارد فوق، تقریرهاشون رو بفرستند. دوستانی که تمایل به همکاری دارند، به خادم کانال اطلاع دهند: @Khadem110313 ان شاء الله که با نشر این علوم، بتوانیم زمینه‌ساز فهم دقیق و عمیق ثقلین را فراهم آوریم. باتشکر 🆔 @ostadfotouhi
❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی 8⃣ امیرالمؤمنین عليه السلام: ذَكِّ عَقْلَكَ بِالْأَدَبِ كَمَا تُذَكَّی النَّارُ بِالْحَطَبِ (غرر الحکم، حدیث ۵۱۰۰) 🔹 تعداد جلسات: ۲ جلسه 🔸 حجم کل جلسات: 70 Mb 📲لینک دانلود از گوگل‌درایو: https://drive.google.com/folderview?id=1EYBm0ih36sVjyOLoYOfxhc-l4erawMqu ‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است. 🆔 @ostadfotouhi 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه اول 🆔 @ostadfotouhi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه دوم 🆔 @ostadfotouhi
🌺 تفاوت «اَمسِ» و «الاَمس» 1⃣ الاَمس: مطلقِ گذشته است.(چه دیروز و چه قبل از دیروز) 2⃣ اَمسِ(مبنی بر کسر است.): خصوصِ دیروزی که قبل از امروز بوده است را می‌گویند و بنابراین معرفه بالعلمیّة است. ✍ استاد فتوحی (اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۵۷، دقیقه ۲۹:۱۰) 🆔 @ostadfotouhi
▪️إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. 🏴 ، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری درگذشت. فقدان این عالم بصیر و وارسته را خدمت امام زمان، رهبر معظم انقلاب و مردم ایران، تسلیت میگوییم. جهت شادی روحشان صلوات و فاتحه‌ای بفرستید. @Farsna 🆔 @ostadfotouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: نبودن آیت الله مصباح و آیت الله یزدی برای مجلس خبرگان است. 🆔 @ostadfotouhi
🌺 معنای لفظ «مستکین»: الخاضع الذلیل 🌺 ماده‌ی لفظ «مستکین»: در ماده‌ی لفظ «مستکین» ۳ احتمال وجود دارد: 1⃣ از ماده «کون» به معنای «بودن» و اسم فاعل از باب «استفعال» است. 2⃣ از ماده «کین» به معنای «ذلت و خضوع» و اسم فاعل از باب «استفعال» است. این قول از جهت معنا مناسب تر است. 3⃣ از ماده «سکون» و اسم فاعل از باب افتعال است(اِستَکَنَ، یَستَکِنُ، مُستَکِن). فتحه‌ی کافِ در «اِستَکَنَ» اشباع میشود و تبدیل به «الف» می‌شود و می‌شود «اِستَکانَ، یَستَکِینُ، مُستَکِین» ✍ استاد فتوحی 🆔 @ostadfotouhi
🌺 تفاوت و «جاء زیدٌ عمرٌو.» *«عمرو» هم می‌تواند بدل غلط باشد و هم می‌تواند بدل نسیان باشد. 1⃣ درواقع عمرو آمده است و زید نیامده است و متکلم هم این را می‌دانسته اما در وقت تکلم به جای «جاء عمرو.»، و به زبانش «جاء زید.» آمده است. پس در بدل غلط المبدل منه غلط است؛ پس در واقع «بدل غلط» یعنی «بدل من الغلط». 2⃣ در واقع عمرو آمده است و زید نیامده است اما متکلم خیال می‌کند که زید آمده است(نه عمرو)؛ و «جاء زید.» را گفته است؛ نه اینکه به زبانش بیاید؛ اما بعد از گفتنِ «جاء زید.»، متوجه شده است که عمرو در واقع آمده و بلافاصله عمرو را به عنوان بدل می‌آورد. ✍ استاد فتوحی (اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۶۰، دقیقه ۰۶:۲۵) 🆔 @ostadfotouhi
❓چرا از و در علم بلاغت بحث نمی‌شود؟ 🌺 چون شخص بلیغ بدل نسیان و بدل غلط به کار نمی‌برد؛ نه اینکه بلیغ اشتباه نمی‌کند؛ شخص بلیغ هم اشتباه می‌کند اما اشتباهش را با بدل غلط و بدل نسیان رفع نمی‌کند بلکه با عطف به «بل» رفع می‌کند و به جای «جاء زیدٌ عمرٌو.»، می‌گوید: «جاء زیدٌ بل عمرٌو.» ✍ استاد فتوحی (اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۶۰، دقیقه ۰۹:۴۰) 🆔 @ostadfotouhi
🌺اسناد فعل به زمانِ‌فعل به صورت مجازِ‌عقلی «و مَوتُه خِزیُه لا یَومُه الدَّانِي» 🔸بیان نکته‌ای در «یَومُه الدَّانِي» «دَنِیَ ، یَدنَیٰ» یعنی «صار ضعیفا و ساقطا». مراد از «سقوط»، «مردنِ انسان» است. در این مصرع، «الدَّانِي» در واقع صفت برای خودِ آن شخص است اما مجازاً به «یوم»(روز مرگ انسان) نسبت داده‌‌ شده ‌است؛ چون گاهی اوقات به صورت مجاز عقلی، فعل اسناد داده می‌شود به زمانِ فعل؛ نه به فاعلِ واقعیِ آن فعل. 🔹معنای مصرع: روزِ مرگِ ظاهریِ انسان، روزِ سقوطِ انسان نیست؛ بلکه مرگ حقیقی و روزِ سقوطِ انسان، همان خواری و ذلت در دنیا است. ✍ استاد فتوحی (اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۶۹، دقیقه ۳۰:۰۰) 🆔 @ostadfotouhi
❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی 9⃣ امیرالمؤمنین عليه السلام: «بِئسَ القِلادَةُ قِلادَةُ الآثامِ» (غرر الحکم، ج۱، ص۳۰۹) 🔹 تعداد جلسات: ۲ جلسه 🔸 حجم کل جلسات: 55 Mb 📲لینک دانلود از گوگل‌درایو: https://drive.google.com/folderview?id=1ML3gbo8sN-i-QgLDD6UKTx6zECqxmqu6 ‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است. 🆔 @ostadfotouhi 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه اول 🆔 @ostadfotouhi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه دوم 🆔 @ostadfotouhi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ سؤال: چرا در دو آیه زیر ضمیر «ه» مضموم قرائت شده است؟ 1⃣ إِنَّ ٱلَّذِینَ یُبَایِعُونَكَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ ٱللَّهَ یَدُ ٱللَّهِ فَوۡقَ أَیۡدِیهِمۡۚ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا یَنكُثُ عَلَىٰ نَفۡسِهِۦۖ وَمَنۡ أَوۡفَىٰ بِمَا عَـٰهَدَ ٱللَّهَ فَسَیُؤۡتِیهِ أَجۡرًا عَظِیمࣰا [سوره الفتح 10] 2⃣ قَالَ أَرَءَیۡتَ إِذۡ أَوَیۡنَاۤ إِلَى ٱلصَّخۡرَةِ فَإِنِّی نَسِیتُ ٱلۡحُوتَ وَمَاۤ إِلَّا ٱلشَّیۡطَـٰنُ أَنۡ أَذۡكُرَهُۥۚ وَٱتَّخَذَ سَبِیلَهُۥ فِی ٱلۡبَحۡرِ عَجَبࣰا [سوره الكهف 63] جواب و را با بیان استاد فتوحی در این صوت بشنوید. ‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است. 📲لینک دانلود از گوگل‌درایو: https://drive.google.com/file/d/1hOPK-p217oKXHumninuEh7AoFROkG1Yq/view?usp=drivesdk 🆔 @ostadfotouhi
🌺معنای «الحَمدُ لِلّٰه» و وجه این معنا 🔸«ال» در «الحَمدُ لِلّٰه» یا جنس است یا استغراق. در هر دو صورت، معنا این است که حمد، فقط و فقط مخصوص خداست و برای غیر خدا حمدی نیست. ⁉️ممکن است اشکال شود:«پس وجه اینکه دیگران هم حمد و ستایش می‌شوند، چیست؟» 🔹جواب می‌دهیم که در واقع همه خوبی‌ها را خداوند داده‌ است؛ لذا هر کس را که حمد کنیم، آن حمد در واقع به خدا برمی‌گردد. این خوبی ذاتا برای خود آن شخص نیست؛ چون خوبیِ او را خداوند داده است؛ پس حمدِ از آن شخص هم در واقع حمدِ از خدا است؛ یعنی حمدِ از آن شخص، یک حمدِ صوری است. ✍ استاد فتوحی (اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۶۷، دقیقه ۲۲:۲۰) 🆔 @ostadfotouhi
🏴انا لله و انا الیه راجعون رحلت فقیه و فیلسوف انقلابی، شاگرد و یاور امام، و عمارِ رهبر، حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض میکنیم. نثار روح ایشان صلوات و فاتحه‌ای هدیه کنید. @ostadfotouhi
🏴مراسم وداع مردم شریف مقدس با پیکر مطهر حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ▫️دوشنب۹۹/۱۰/۱۵ ساعت ۶ صبح مصلای نماز جمعه ▫️با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 🔺️برنامه تشییع ساعت۹صبح از مصلای نماز جمعه به طرف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🏴 @mesbahyazdi_ir @ostadfotouhi
🌺«... وَ اِن یَستَغِیثُوا یُغَاثُوا بِماءٍ کَالمُهلِ ...» (سوره‌كهف، آیه۲۹) 🔸در ماده «یَستَغِیثُوا»(از باب استفعال) و «یُغَاثُوا»(از باب افعال) دو احتمال وجود دارد: 1⃣ از ماده «غیث»، به معنای «باران»؛ یعنی: «طلب باران(آب) کنند» ، «باران(آب) داده می‌شوند» 2⃣ از ماده «غوث» بن معنای «کمک»؛ یعنی: «طلب کمک کنند» ، «کمک می‌شوند» 🔸در مورد لفظ «مُهل»، یک احتمال این است که به معنای مِسِ گداخته شده باشد و مراد از «مُهل»، آبی است که مثل مس گداخته شده و ذوب شده می‌باشد. ✍ استاد فتوحی (اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۶۵، دقیقه ۱۷:۲۵) 🆔 @ostadfotouhi
❇️همه مطالب مربوط به استاد فتوحی اعم از 🔸صوت 🔸جزوات 🔸حواشی 🔸تطبیقات و ... در کانال . 🛑 نشر پیام=صدقه جاریه 🆔 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/1479737363C7e9b096953
❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی 0⃣1⃣ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: «إِنَّما الأَمَلُ رَحمَةٌ مِن اللّٰهِ لِاُمَّتِي، لولا الأَمَلُ ما أَرضَعَت اُمٌّ وَلَداً و لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَراً» (نهج‌الفصاحه، حدیث۹۳۶) 🔹 تعداد جلسات: ۲ جلسه 🔸 حجم کل جلسات: 46 Mb 📲لینک دانلود از گوگل‌درایو: https://drive.google.com/folderview?id=1jfUsYFsyC6DVVXdwqeytWsjSpHascaW1 ‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است. 🆔 @ostadfotouhi 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه اول 🆔 @ostadfotouhi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه دوم 🆔 @ostadfotouhi
❓در عبارت «عباس بن اَحنَف»، «ابن احنف» صفت برای «عباس» است؛ نه اینکه مضاف الیه باشد. با توجه به این مطلب، «عباس» باید تنوین بگیرد؛ چرا تنوین نگرفته است؟ 🌺 قاعده‌ای در کتاب‌های مختلف آمده است که اگر عَلَم، موصوف برای «ابن» واقع شود و «ابن» هم اضافه شود به عَلَمِ دیگری و بین عَلَمِ اول و «ابن» فاصله‌ای نباشد، از عَلَمِ اول، حذف می‌شود و از «ابن» هم در رسم الخط حذف می‌شود. 📚 مغنی الادیب، باب پنجم، قسمتی که مربوط به حذف تنوین است. ✍ استاد فتوحی (اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۹، دقیقه ۴۵) 🆔 @ostadfotouhi