eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
643 دنبال‌کننده
247 عکس
39 ویدیو
226 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی جامع حدیثی الفصول المهمة فی اصول الائمة.pdf
3.84M
معرفی جامع حدیثی الفصول المهمة فی اصول الائمة #جوامع_حدیثی #وسائل_الشیعة #ملاحظات_علم_الحدیثی #ویژگیها #معرفی_جامع_حدیثی_الفصول_المهمة_فی_اصول_الائمة 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی 💠 برنامه تفسیری 1452 (تفسیر سوره اخلاص 1) ♦️ شبکه چهار سیما 🔹 چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ 🆔 @ostadmaaref
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برنامه تفسیری 1452 (تفسیر سوره اخلاص 1) ♦️ شبکه چهار سیما 🔹 چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی 💠 برنامه تفسیری 1452 (تفسیر سوره اخلاص 2) ♦️ شبکه چهار سیما 🔹 پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ 🆔 @ostadmaaref
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فایل_تصویری 💠 برنامه تفسیری 1452 (تفسیر سوره اخلاص 2) ♦️ شبکه چهار سیما 🔹 پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ 🆔 @ostadmaaref
💠 منظور از قراءات سبعه و عشره چیست؟ ♦️ آیا قراءات سبعه با حدیث «سبعة احرف» ارتباطی دارد یا خیر؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ قرائات سبعه و حروف سبعه کاملا دو امر متفاوت است. ✅ اما در خصوص قرائات سبعه و عشره و ریشه یابی آنها مراجعه کنید به مقاله خودم با عنوان: مقدمه ای در تاریخ اختلاف قرائت قرآن در مجله علمی پژوهشی مقالات و بررسیها، شماره ۶۲. ✅ یا همین مقاله در کتاب: مباحثی در تاریخ و علوم قرآنی. 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی 💠 برنامه تفسیری 1452 (تفسیر سوره اخلاص 3) ♦️ شبکه چهار سیما 🔹 جمعه ۱5 تیر ۱۳۹۷ 🆔 @ostadmaaref
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فایل_تصویری 💠 برنامه تفسیری 1452 (تفسیر سوره اخلاص 3) ♦️ شبکه چهار سیما 🔹 جمعه ۱5 تیر ۱۳۹۷ 🆔 @ostadmaaref
💠 منظور از آسیب های مطالعات شرق شناسان چیست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ آسیب های مطالعات شرق شناسان عبارتند از: ✅ داشتن پیش فرضهای خاص ومتفاوت با عقاید مسلمانان. ✅ استفاده از کتب وروایات نامعتبر و تاثیر پذیری از اهل سنت. 🔹 در این زمینه مراجعه فرمایید به مقاله: درآمدی بر قرآن پژوهی مستشرقان و آسیب شناسی آن در مجله علمی پژوهشی پژوهش دینی، شماره ۹. 🆔 @ostadmaaref
💠 کانال رسمی آموزشی دکتر مجید معارف را در پیام رسانهای ایتا و تلگرام دنبال نمائید: 🆔 https://t.me/ostadmaaref 🆔 https://eitaa.com/ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اکثریت روایات امام رضا علیه السلام چه صبغه ای دارد؟ ☘ گفتگو با دکتر مجید معارف ♦️سیره زندگانی امام رضا (علیه السلام) 📝 1396/05/02 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تقیه در زندگانی امام رضا علیه السلام چه نقشی داشته است؟ ☘ گفتگو با دکتر مجید معارف ♦️سیره زندگانی امام رضا (علیه السلام) 📝 1396/05/02 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مناظرات امام رضا علیه سلام چه نقشی در پیشبرد علم داشت؟ ☘ گفتگو با دکتر مجید معارف ♦️سیره زندگانی امام رضا (علیه السلام) 📝 1396/05/02 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مهم ترین کار امام رضا علیه السلام در طول حیاتشان چه بود؟ ☘ گفتگو با دکتر مجید معارف ♦️سیره زندگانی امام رضا (علیه السلام) 📝 1396/05/02 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی 💠 برنامه تفسیری 1452 (تفسیر سوره فیل 1) ♦️ شبکه چهار سیما 🔹 سه شنبه 2 مرداد ۱۳۹۷ 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_صوتی 💠 برنامه تفسیری 1452 (تفسیر سوره فیل 2) ♦️ شبکه چهار سیما 🔹 چهار شنبه 3 مرداد ۱۳۹۷ 🆔 @ostadmaaref
💠 آیا تشبیه بعضی انسان‌ها به حیوان در قرآن، جسارت و ناسزاگویی به شأن و جایگاه انسان است یا خیر؟ ♦️ چرا قرآن غیر مسلمانان را با اوصاف: فاسق، فاجر، بی‌عقل، نادان و پست‌تر از حیوان معرفی می‌کند؟ ♦️ آیا این همه توهین و افتراء به غیر مسلمانان عادلانه است و مجوز ناسزاگویی را از جانب خداوند صادر نمی‌کند؟ ♦️ چه توجیهی بر توهین نبودن این خطاب ها وجود دارد؟ و یا اگر این موارد توهین محسوب می شوند چگونه این افراد مستحق آن هستند؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ 💠 پاسخ این سؤال را از زبان استاد بشنوید... 👆👆👆 🆔 @ostadmaaref
♦️ کتاب دیگر که من آن را فعالیتی فرعی می‌دانم، جمع‌آوری برخی مقاله‌ها و کتابچه‌های قرآن ایشان است که بعضی از آنها به دوران قدیم وی اختصاص دارد و برخی هم متعلق به سال‌های اخیر است. مجموعه‌ای از درس‌های تفسیری مرحوم بهبودی که به مناسبت‌های مختلف در تعدادی از مساجد و حسینیه‌ها ایراد شده و سپس از نوار پیاده و تدوین شده بود، در اواخر عمر استاد در قالب یک جلد با عنوان «معارف قرآنی» منتشر شد. 🔸 قلم و نوع پژوهش مرحوم بهبودی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما چه ویژگی خاص و منحصر به فردی در آثار ایشان مشهود است؟ ✅ بنده استاد بهبودی را در دوران معاصر یک نظریه‌پرداز می‌دانم. قطعاَ ایشان صاحب آرا و دیدگاه‌های ابتکاری است و به مسائلی دست یافته است که پیش از او چه بسا حدیث‌پژوهان و قرآن‌پژوهان دیگر نرسیده‌ بودند. برای این موضوع سه دلیل می‌توان بیان کرد: (1) تسلط ایشان به قرآن (2) تسلط ایشان به مجموع روایت‌های شیعه و سنی (3) تسلط ایشان به عنصر تاریخ. ♦️ مرحوم بهبودی در شناخت تاریخ اسلام اگر نگویم در این روزگار یگانه بود، ازجمله افراد معدودی به شمار می‌رفت که به تمام ظواهر تاریخ اسلام و شیعه تسلط داشت. این ویژگی‌ها از او شخصی مبتکر و نظریه‌پرداز ساخت. 🔹 هنگامی‌که حرف می‌زد ما احساس می‌کردیم که سخنانش نو و جدید است و با تمام وجود به آن‌ها توجه می‌کردیم. از طرف دیگر مسائل را روان و با استناد به شواهد تاریخی می‌نوشت. برای مثال هنگام مطالعه کتاب «سیره علوی» خواننده احساس می‌کند که رمان می‌خواند و تا پایان کتاب دوست ندارد که آ‌ن را زمین بگذارد. قدرت قلمی و نگارش جذاب ایشان در تمام آثار فارسی‌اش مشهود است ضمن این‌ که به ادبیات عرب هم تسلط کامل داشت و کتاب‌های عربی‌اش با نثر فنی قوی نوشته شده است. 🔸 از آن‌جایی که مرحوم بهبودی کتاب‌های بسیاری به زبان عربی تألیف کرده است، محققان جهان عرب تا چه اندازه ایشان را می‌شناسند؟ ✅ از مرحوم بهبودی دو نوع اثر در کشورهای عربی منتشر شده است. یکی مجموعه عظیم «بحار الانوار» که در پایان هر جلد عنوان «کلمة المصحح محمدباقر البهبودی» را دارد. این مجموعه در شهر بیروت کشور لبنان منتشر شد که البته افست چاپ ایران بود. کتاب‌هایی هم که با عنوان «صحیح الکافی»، «صحیح الفقیه» و «صحیح التهذیب» به زبان عربی نوشت، قبل از ایران در بیروت به چاپ رسید و در دیگر کشورهای عربی هم توزیع شد. اما سایر آثار ایشان بیشتر در ایران چاپ گردید و شاید در کشورهای عربی معروف نباشد. 🔸 از مجموعه آثار استاد بهبودی، آیا نوشته‌هایی باقی مانده است که به چاپ نرسیده باشند؟ ✅ مرحوم بهبودی دست‌نوشته‌های فراوانی از خود برجای گذاشته است که اصل آن‌ها در منزل ایشان نگهداری می‌شود که فتوکپی آن‌ها را به بنده و برخی از شاگردان خود اهدا کرد. امیدواریم بتوانیم برخی از این دست‌نوشته‌ها را ویرایش کنیم و به عنوان یادبودی از مرحوم بهبودی به چاپ برسانیم. این دست‌نوشته‌ها در زمینه حدیث و رجال است. تقریبا ایشان چهار دفتر آثار خطی و قلمی دارد که اهدا کرده‌اند. 🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید. ➡️ https://goo.gl/8cPDL5 ☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 گفتگو با دکتر مجید معارف در مورد شخصیت و آثار استاد بهبودی (رحمة الله علیه) 🗓 ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ 🔍 چکیده ی مطالب: بیشتر نقدها بر آثار مرحوم بهبودی ناشی از اختلاف مبنای فکری منتقدان است 🔸به نظر شما مرحوم بهبودی در بخش حدیث‌پژوهی چه آثار شاخصی دارد؟ ✅ایشان در زمینه میراث حدیثی، سه نوع کار از خود به یادگار گذاشته است؛ ♦️ نخست باید به کارهای ایشان در عرصه تحقیق و تصحیح کتاب‌های علمی و تعلیقه نوشتن بر آنها اشاره کرد. در این زمینه می‌توان از تصحیح کتاب «کنز العرفان فی فقه القرآن» نوشته فاضل مقداد سیوری، «مناقب علی» ابن المغازلی و مهم‌تر و برجسته‌تر از این دو کتاب، به تصحیح نزدیک به 80 مجلد از کتاب «بحار الانوار» در وضعیت 110 جلدی حاضر آن نام برد. استاد بهبودی این کتاب‌ها را از طریق جمع‌آوری نسخ خطی، چاپ سنگی و مقابله آنها و همچنین انتخاب بهترین متن همراه با چاپ و پاورقی نویسی به شکل زیبایی انجام داد. ♦️ دومین فعالیت ایشان در عرصه حدیث‌پژوهی به استخراج روایات کتب اربعه شیعه برمی‌گردد. در این زمینه هنگامی‌که وی روایت‌های صحیح را از کتب اربعه استخراج کرد، آنها را در قالب «صحیح الکافی»، «صحیح الفقیه» و «صحیح التهذیب» به زبان عربی منتشر ساخت. در ضمن، این کتاب‌ها را برای استفاده خوانندگان به زبان فارسی ترجمه کرد و با نام‌های «گزیده کافی»، «گزیده فقیه» و «گزیده تهذیب» به انتشار رساند. این کتاب‌ها در واقع ترجمه و شرح روایت‌های صحیح انتخابی وی از کتب اربعه است. ♦️ درباره محور سوم فعالیت‌های حدیث‌پژوهی مرحوم بهبودی می‌توان به نوعی از تألیفات علمی ایشان در زمینه علوم حدیث اشاره داشت. در این باره دو کتاب «معرفة الحدیث و تاریخ نشره و تدوینه و ثقافته عند الشیعه الامامیه» و «علل الحدیث»، ما را با مبانی فکری وی در عرصه انتخاب روایت‌های صحیح، کنار زدن روایت‌های مشکل‌دار و بینش ایشان نسبت به ضعف راویان در حوزه علم رجال آشنا می‌کند. ✅ بعضی کتاب‌های مرحوم بهبودی که در مدار حدیث‌پژوهی قرار می‌گیرد، مقداری با رنگ تاریخی و بهره‌گیری از تاریخ اسلام نوشته شده است که در این میان می‌توان به دو کتاب «تاریخ انبیاء در قرآن» و «سیره علوی» اشاره کرد. کتاب «سیره علوی» شرح تحلیلی بر زندگانی حضرت علی (علیه السلام) در فاصله هجرت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) تا شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. 🔸 در حوزه قرآن‌پژوهی از دیدگاه شما چه آثار ماندگاری از مرحوم بهبودی وجود دارد؟ ✅ در این زمینه به چند اثر مشخص از استاد بهبودی می‌توان اشاره کرد. ♦️ نخست باید از آثاری نام برد که به سال‌های ابتدای تحقیق و پژوهش ایشان ــ نزدیک به 40 سال قبل ــ مربوط می‌شود. در این بخش می‌توان به اثری از ایشان با موضوع «تجوید قرآن» و کتاب «معجزه قرآن و مبارزه با شرک» اشاره کرد. 🔹 ایشان تفسیری هم از سوره مبارکه یوسف دارد که تلاش کرده است به دور از هر آمیزه با روایت‌های اسرائیلی، چهره واقعی و معصومانه حضرت یوسف (علیه السلام) را نشان دهد. ✅ از کارهای قرآنی که به سال‌های اخیر زندگی ایشان ارتباط دارد و به صورت مشخص، 15 سال آخر عمر ایشان را در بر می‌گیرد، می‌توان از دو اثر عمده و یک اثر فرعی یاد کرد. یکی از دو اثر عمده، «معانی القرآن» نام دارد. این کتاب ترجمه‌ای تلخیص‌گونه‌ از تفاسیر و حقایق قرآن در کنار هم است. این کتاب پس از آن‌که نوشته شد، با توجه به تعبیرهایی که در آن وجود داشت و خواننده دلیل و سندش را نمی‌دید، مورد خرده برخی ناقدان قرار گرفت. هنگامی‌که استاد بهبودی گزارشی از نقدهای ناقدان را دریافت کرد، تصمیم به نگارش اثری دوجلدی با عنوان «تدّبری در قرآن» گرفت تا مکمل و پشتوانه «معانی القرآن» باشد. در این کتاب برخی از آیات مشکل را که نیاز به توضیح و تفسیر مختصری داشت، از قرآن انتخاب کرد و درباره آنها به توضیحاتی پرداخت. این دو کتاب در زمینه قرآن از آثار اصلی مرحوم بهبودی به شمار می‌روند.