eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
694 دنبال‌کننده
253 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂بعد از آن واقعۀ سرخ ، بلا سهم تو شد پیکر سوختۀ کرب و بلا ، سهم تو شد 🍂بعد از آن واقعه ، هفتاد و دو آیینه شکست ناگهان ، داغ دل آینه ها سهم تو شد 🍂بعد از آن واقعه ، آشوب قیامت برخاست بر سر نیزه ، سر خون خدا ، سهم تو شد 🍂بعد از آن واقعه ، خون جوش زد از چشمانت خطبه ی اشک برای شهدا ، سهم تو شد 🍂بعد از آن واقعه ، در هرولۀ آتش و خون در شب خوف و خطر ، خطبۀ « لا » سهم تو شد 🍂بعد از آن واقعه ، در فصل شبیخون ستم خوردن زخم ، ز شمشیر جفا سهم تو شد 🍂خیمۀ نور تو در فتنۀ شب سوخت ، ولی کس نپرسید که این ظلم ، چرا سهم تو شد ؟ 🍂بعد از آن واقعه، ای زینت سجادۀ عشق ! از دلت آینه جوشید، دعا ، سهم تو شد 🍂بعد از آن واقعه، ای کاش که می مُردم من مصلحت نیست بگویم، که چه ها سهم تو شد 🍂بعد از آن واقعۀ سرخ ، حقیقت گل کرد کربلا در تو درخشید ، خدا سهم تو شد . ☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
◾️🍁◾️🍁◾️🍁◾️🍁◾️ السلام علیک ایها الشهید و ابن الشهید شهادت مظلومانه ی حضرت زین العابدین علیه السلام را تسلیت می گوییم ◾️🍁◾️🍁◾️🍁◾️🍁◾️ 🆔 @ostadmaaref
💠 تسویل نفس در بیان امام سجاد علیه السلام ♦️ بر گرفته از مقاله ی تزیین شیطان و تسویل نفس، ص15-16 ❇️ در بخشی از دعای هفدهم صحیفه ی سجادیه امام سجاد (علیه السلام) می فرماید: «اللَّهُمَّ وَمَا سَوَّلَ لَنَا مِنْ بَاطِل فَعَرِّفْنَاهُ وَإذَا عَرَّفْتَنَاهُ فَقِنَاهُ، وَبَصِّرْنَا مَا نُكَايِدُهُ بِهِ»؛ «خدایا هر باطلی را که شیطان در پیش چشم ما زیبا جلوه دهد، ما را برآن آگاه گردان و چون آگاه کردی ما را از آن باز دار و ما را بینا گردان که چگونه با او نبرد کنیم و در دلمان افکن که به چه آلت آماده ی دفع او گردیم و ما را از خواب غفلت بیدار کن تا میل به او نکنیم و ما را به توفیق خود بر وی مدد کن.» (الصحیفه السجادیه، 1376: دعای 17) ☘ تسویل را هم نفس به عنوان دشمن داخلی انسان و هم شیطان بهعنوان دشمن خارجی او انجام می دهد و در هر صورت اگر عقل و فطرت انسان از رشد کافی برخوردار باشد می تواند در مقابل این انگیزه ها مقاومت کند و در غیر اینصورت در دام شیطان گرفتار گشته و روزبه روز شیطنت بیشتری خواهد داشت؛ 🔸 این فرمایش امام سجاد (علیه السلام) موید این مطلب است که علاوه بر نفس که گاهی مسوله می شود شیطان نیز برای انسان تسویلگر است؛ در مضامین همین دعا امام سجاد(علیه السلام) روشهایی را هم که در مقابله با تسویل (نفس یا شیطان) مؤثر می باشد را ذکر می کند، به عنوان مثال، پیدایش آگاهی، به کار بردن کید متقابل با شیطان، اقدام به پایش خود، دور کردن او به وسیله انجام اعمال صالح، بیخیال نبودن، و توجه به وجود دشمن، برنامه ریزی برای مخالفت با شیطان و خود را در پناه خدا قرار دادن و از او کمک خواستن هشدارهایی هستند که می توان از آنها برای بی اثر کردن تسویلات نفسانی و شیطانی استفاده کرد. 🆔 @ostadmaaref
سلام خدمت شما سوالی در گروه انجمن مطرح شده مبنی بر بحث لعن و سلام در زیارت عاشورا اگر امکان دارد پاسخ دهید سوال این هست سلام و عرض ادب با توجه به آمدن " لعن ها " پيش از " سلام ها " در زيارت عاشورا ميشه گفت ابتدا راندن و لعن دشمنان بايد اتفاق بيفته سپس سلام به امام حسين و ياران ايشون نكته ديگه در سجده زيارت عاشورا ،حمد و ستايش خداوند پس از مصيبتي كه بر امام و اصحابشون رسيد ميتونه مطالبي برأي تحقيق باشه 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
استاد لعن وسلام هردو خواستگاه قرانی دارند وایات فراوانی در مورد ملعونین وارد شده از شیطان گرفته به عنوان اولین ملعون تا بنی اسراییل توسط حضرت عیسی تا منافقین وشایعه پراکنان وفتنه کنندگان در بین مسلمانان ونیز کتمان کنندگان حقایق که همه مستند قرانی دارد وقاتلان امام حسین در جنایاتشان از این مصادیق قرانی کمتر نبوده که بسیار شرورتر هم بوده اند سلام نیز در قران ایات فراوانی دارد واز زبان خدا وملائکه نثار انسانهای صالح از پیامبران ( درسوره صافات) ومومنان مطیع الهی شده است که قطعا امام حسین ویارانش مستحق بالاترین سلام ورحمت الهی خواهند بود حال لعن وسلام موجود در زیارت عاشورا چه جای تعجب دارد ؟ که نوعی مصداق یابی برای ملعونین ومرحومین گروههای قرانی است عنایت دارید که درزیارت عاشورا فرازها باسلامهای متعدد شروع می شود ومقام امام ویارانشان دراوج وعظمت مطرح می شودبه دنبال ان طرح مصائب وارده آغاز شده وسپس با فا فلعن الله امه اسست علیکم الجور والظلم ....مسیر لعن ظاهر می شود واین یک نظم منطقی است من فکر می کنم نه لزوما سلام برلعن ویالعن بر سلام تقدم وتاخیرندارند انهم به شکل مطلق .بلکه این موضوع تابع مقتضای کلام است چنانکه دروسط واخر زیارت عاشورا باز هم سلام بر امام ویارانش دیده می شود در مورد سوال دوم حمد بعد نزول مصیبت از یک معرفت بالای توحیدی وتسلیم مطلق بودن عبد در برابر معبود حکایت می کند بله این خود مساله ای برای اولیا الله است که در راه خدا هربلایی رانعمت می دانند وهرسختی را زیبایی و ما رایت الاجمیلا در این شرایط تحقق پیدا می کند بله می توان در این باب بانمونه یابی ها از زندگی پیامبران وامامان وصالحان مقاله نوشت وعلل این روحیه راتحقیق کرد . 👇👇👇 🆔 @ostadmaare
♦️ نقد دکتر مجید معارف بر محمد مجتهد شبستری... 💠 متن محمد مجتهد شبستری: در دوران حیات پیامبر اسلام (صلی الله علیه آله) همه ضوابط و احکام زندگی آیینی و اجتماعی پیروان او با امضاء و یا تأسیس او معین می‌شد، اما پس از رحلت او جماعتی از علمای امت که بعداً فقیهان نامیده شدند، به اجتهاد فقهی پرداختند تا در سه قلمرو «عبادات»، «معاملات»، و «سیاسات» ضوابط و حکم‌هایی جدید از کتاب و سنت استنباط کنند و از این طریق ادامه حیات اجتماعی مسلمانان را به عنوان «امت اسلامی» ممکن سازند. این جماعت که به تدریج بر تعداد آن‌ها اضافه می‌شد، در قرون آغازین اسلام تقریباً در همه قلمروهای زندگی آیینی و یا «اجتماعی»، «سیاسی» و «اقتصادی» مسلمانان تکلیف همه مسائل را روشن می‌کردند. همواره، گسترۀ فتواهای فقهی آنان تقریبا به اندازۀ گسترۀ زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان در آن قرن‌ها و متناظر با آنها بود. فتاوا و احکام که از مفتی‌ها و قاضی‌ها صادر می‌شد و به وسیلۀ محتسبان و سایر عوامل اجرایی خلفاء به مقام اجراء در می‌آمد تقریبا همۀ ابعاد زندگی اجتماعی و آئینی امت را پوشش می‌داد و چندان چیزی از محدودۀ نظری و عملی آن‌ها بیرون نمی‌ماند. 🍃 در آن وضعیت تاریخی، آنچه هم تکلیف مفتی و هم تکلیف قاضی و محتسب و هم تکلیف سلطان و هم تکلیف‌های آیینی هر فرد مسلمان را معین می‌کرد علم فقه بود که متکلفل بیان احکام شرعی ـ الهی شده بود. این فقیهان بودندکه همه احکام شرعی را که امت اسلامی برای بقاء و ادامه حیات لازم داشت مستقیم یا غیر مستقیم از کتاب یا سنت استنباط می‌کردند. به قول ابوحامد غزالی (قرن ۵ هجری) در «کتاب احیاء علوم الدین»، فقیهان همواره برای سلطان قانون درست می‌کردند. ✅ ۲- در قرون دوم و سوم هجری که تئوری سازی های مسلمانان، در قلمروهای گوناگون نظری و عملی پدیدار گشت و رو به توسعه نهاد برای توجیه و تثبیت استنباطات فقیهان نیز یک تئوری کلامی ـ فلسفی ساخته و پرداخته شد که آن را می‌توان در دو اصل چنین بیان کرد: الف ـ خداوند چون به مصالح و مفاسد واقعی «افعالِ عباد» (افعال بندگان خدا) در زندگی فردی و اجتماعی عالم است به مقتضای حکمت و قدرت خود برای هر کدام از افعال عباد که در همه عصرها و همه مکان‌ها از آنان صادر می‌شود یک حکم واقعی مقرر فرموده است تا بندگان خدا به مقتضای آن‌ها آن افعال را که مصلحت واقعی دارد به جای آورند و آنچه را مفسده واقعی دارد ترک کنند. تا هم مصلحت دنیوی آنان تامین شود، هم به سعادت اخروی برسند (آنچه بعدا سعادت دنیا و آخرت نامیده شد). بر هر فرد مکلف واجب است پیش از هر اقدام به فحص حکم (جستجوی حکم الهی) بپردازد. ب ـ طریق آگاه شدن از احکام واقعی خداوند مراجعه به کتاب (قرآن) و سنت نبوی است و باید آن‌ها را از این دو منبع که حجت خداوند بر انسان‌ها هستند استنباط کرد (۱). ✅ ۳- استفاده از این تئوری کلامی ـ فلسفی نیازمند این بود که برای استنباط احکام از کتاب و سنت یک روش قابل قبول و قابل دفاع ابداع شود. این روش به تدریج در میان مسلمانان اقتباس و ابداع شد و سامان یافت و علم اصول نامیده شد. فقیهان گفتند این علم، در واقع منطق استنباط (اجتهاد فقهی) است. این دانش معین می‌کرد که بر اساس کدام ضوابط و روش‌ها باید به استنباط احکام از کتاب و سنت پرداخت. ✅ ۴- در سراسر تاریخ اسلام، تقریبا در همه سرزمین‌های اسلامی، فقیهان موفق شده بودند با تمسک به علم اصول و استنباط احکام از کتاب و سنت که آن را «اجتهاد فقهی» نامیدند، نیازهای قانونی جوامع اسلامی را که به تدریج پیش می‌آمد برآورده کنند. این موفقیت عملی، صواب بودن استناد به آن تئوری کلامی فلسفی را در میان امت، همواره تایید می‌کرد و فقیهان همواره می‌توانستند نشان دهند که اجتهاد فقهی آنان با کارآمدی تمام مثمر ثمر می‌شود و در همه موارد احکام خدا را در دسترس مکلفان قرار می‌دهد و همه نیازهای آن‌ها را بر طرف می‌سازد. در این وضعیت موفقیت آمیز، دلیل و یا علتی که موجب تردید در صواب بودن استناد به آن تئوری و استفاده از علم اصول برای بهره برداری از آن تئوری باشد دیده نمی‌شد. ائمه چهارگانه فقه اهل سنت و امامان شیعه هم تابع همین تئوری بودند که مقتضای زیستن آنها در آن عصر بود. قرن‌ها بدین منوال سپری شد. تا اینکه رویارویی مسلمانان با تمدن جدید اروپایی آغاز شد. در این رویارویی پاره‌ای از مسائل و موضوعات حقوقی و قانونی جدید در زندگی مسلمانان پدید آمد که «مسائل مستحدثه» نام گرفت، مانند بیمه، تلقیح مصنوعی، مالکیت دولتی و در دهه‌های اخیر وجوب مبارزه با طاغوت و وجوب اقامه حکومت شرعی و … که فقیهان درباره آن‌ها نیز به استنباط‌هایی پرداختند و به زعم خود باز هم به صحت تئوری کلامی ـ فلسفی خود مهر تایید زدند. در نهضت مشروطه هم پاره‌ای استنباطات جدید فقهی صورت گرفت. منبع: http://mohammadmojtahedshabestari.com 👇👇👇 🆔 @ostadmaare
💠 نقد دکتر معارف بر متن فوق: ♦️ جناب مجتهد شبستری در پایان تحلیل مفصل خود پس از برشمردن کارکرد فقه واصول در دوره های تاریخی وعدم کارکرد ان در دوره معاصر ، فرضهای مختلفی را درکارامدی فقه واصول به نمایندگی طرفداران فقه واصول ذکر کرده ویکی یکی انها را باطل کردند وسرآخر نتیجه گرفتند فقه واصول امروز دیگر اصلا کارامدی ندارد. 🔹به نظر من ایشان یک فرض را مطرح نکردند واحتمالا به روی خود نیاوردند وان این است که : ۱-طبق نظر امام صادق (علیه السلام) لازم نیست کل احکام با جزییات ان در کتاب وسنت باشد کتاب وسنت متکفل ارائه اصول کلی است در درجه اول ودر مواردی هم احکامی را به صورت جزیی وتفصیلی بیان می کند . ۲- در اندیشه شیعه عقل حجت است واحکام عقلی از حجیت واعتبار لازم برخوردار است. ۳- در صورتی که یک فقیه یا یک اسلام شناس با اگاهی به مبانی اسلام یا همان اصول قطعی در کتاب وسنت با مساله ای مواجه شود وازعقل خود با لحاظ اصول اسلامی بهره جوید وپاسخی در حل مساله پیدا کند ان پاسخ پاسخ اسلامی است وبرای او وکسانی که اورا قبول دارند حجت است . ♦️ شواهدی بر این تحلیل : امام صادق (علیه السلام):مامن شئ الاوفیه کتاب اوسنه یعنی : هیچ مساله ای نیست مگر ان که حکمی از کتاب و یاسنت برای ان وجود دارد. اماچگونه؟ مامن امریختلف فیه اثنان الا وله اصل فی کتاب الله... یعنی ؛ هیچ مطلبی مورد اختلاف دو نفر واقع نمی شود مگر انکه اصلی در کتاب خدا ناظر بر ان است .(منبع هر دوحدیث الکافی جلد ا/۵۹ و۶۰) و در حدیث دیگری فرمودند :انما علینا ان نلقی علیکم الاصول وعلیکم بالتفریع یعنی: بر ماست که اصول را در اختیار شما قرار دهیم وفروعات را شما استنباط کنید. 🔹 مثالهایی در این زمینه؛ در آیه اول سوره مائده امده : اوفوابالعقود وپیامبر فرمود : المومنون عند شروطهم با این اصل می توان هزاران قول وقرار شخصی وملی ومعاهده وتفاهمنامه بین المللی ومسائلی از این دست منعقد نمود وبر آنها پایدار ماند منتهی باهشیاری لازم که بعدا مجبور به نقص عهد وپیمان نشد. ♦️ مثال دیگر قران می فرماید: ماجعل علیکم فی الدین من حرج یعنی امردینی واجرای ان نباید سبب حرج وضرر وزیان شما گردد چنانکه پیامبر هم فرمود : لاضررولاضرار فی الاسلام. امام صادق از زراره انتظار دارد که خودش از ایه قران استفاده کند ودر مواقع زخم بدن حکم وضوی جبیره را استنباط کند چون وضوی معمولی مستلزم ضرر وحرج است. 👇👇👇 🆔 @ostadmaare
اصول و روش های تفسیر قرآن در نهج البلاغه.pdf
580.6K
اصول و روش های تفسیر قرآن در نهج البلاغه #قرآن #نهج_البلاغه #روش_تفسیر #اصول_تفسیر 🆔 @ostadmaaref
🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 گزارشی از سخنرانی دکتر معارف در نشست نقد و بررسی کتاب «تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر» ♦️ سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ✅ رسالت تفسیر سیاسی قرآن چیست؟ در این کتاب اصطلاح «قرآن‌گرایان» به کار رفته است که دارای بار معنایی ویژه‌ای است که می‌توان دو برداشت مثبت و منفی از آن داشت. ✅ تفسیر سیاسی قرآن شاخه‌ای از تفسیر اجتماعی قرآن است. البته بسیاری از شخصیت‌های قرآنی در ایران معاصر منادیان تفسیر اجتماعی هستند. ✅ کتاب حاضر در بین مبناپژوهی و موردپژوهی سرگردان است. نگارنده در کتاب خود دو فصل را نیز به بیان چارچوب نظری اختصاص داده است. ✅ در بین کتاب‌های تألیف شده در زمینه قرآن، جای مبحثی با عنوان تفسیر سیاسی خالی بود که این امر با تألیف کتاب «تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر» از سوی این نویسنده پر شده است. ✅ نویسنده در این کتاب به‌تفصیل به بررسی جامعهشناسی آیات قرآن پرداخته است. این موضوع اتفاق مبارکی در کتاب است که می‌تواند برای خوانندگان نیز سودمند باشد. نویسنده در کتاب خود موفق شده است تصویر مطلوبی از نقش برخی افراد در جریان‌سازی قرآنی و یا سوءاستفاده از آن ارائه کند. ✅ نقش مثبت در جریان‌سازی قرآنی به معنای عینیت دادن به قرآن است؛ نگارنده در کتاب خود ورود علمی و تحلیلی به موضوعات دارد، مباحث بین‌رشته‌ای بین قرآن و جامعه‌شناسی سیاسی را به انجام رسانده است و در بیان مطالب از هرگونه داوری و تعصب دوری جسته است. 🔹 کتاب «تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر» نوشته یوسف خان ‌محمدی، به‌ عنوان اثر تحسین ‌شده در شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال حوزه و اثر شایسته تقدیر در بیست ‌و ششمین جایزه کتاب فصل شناخته شده است. 🔹 «تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر» از سوی معاونت پژوهشی دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم، در 496 صفحه، با شمارگان یک هزار و 400 نسخه، به بهای 15 هزار تومان به چاپ دوم رسیده است. 🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید. ➡️ http://b2n.ir/34995 ☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
🆔 @ostadmaaref
💠 لطفا درباره صحت این حدیث توضیح بفرمایید: امام صادق (ع) به زراره فرمود: «آسمان تا چهل روز بر حسین (ع) خون بارید و زمین تا چهل روز تاریک بود.» کامل الزیارات،باب26،ح6. 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 توجه بفرمایید در سوره دخان بعد از هلاکت فرعونیان آمده: «فمابکت علیهم السماء والارض» یعنی: آسمان و زمین به حال آنها گریه نکردند). مفهوم مخالف آیه این می شود که خداوند بندگانی دارد که ارزش دارد آسمان وزمین در مرگشان گریه کنند. ♦️ نکته دیگر آنکه چه در آیه و چه در حدیث کلمه اهل در تقدیر است یعنی اهالی آسمان که ملائکه هستند و اهالی زمین که در اینجا مراد مؤمنانی دلسوخته در غم اباعبدالله هستند که از باب مجاز این مؤمنان به عنوان اهل زمین خطاب شده اند. ✅ مقصود از این بحث فقه الحدیثی اصرار در اعلام صحت حدیث نیست بلکه بیان یک قاعده علمی است که تا زمانی یک حدیث توجیه و تأویلی داشته باشد از حکم به جعل آن خوداری می شود. 🆔 @ostadmaaref
🔰موضوع: اربعین تجلیگاه آموزه های قرآن 💠با حضور دکتر معارف 🕓زمان: چهارشنبه 18 مهرماه 1397 - ساعت 16 - 18 🏢مکان: سالن جلسات معاونت قرآن و عترت 🆔 @ostadmaaref
📜 قال علی بن الحسین علیه السلام: «الْمُؤْمِنُ مِنْ دُعَائِهِ عَلَى ثَلَاثٍ إِمَّا أَنْ يُدَّخَرَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُعَجَّلَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُدْفَعَ عَنْهُ بَلَاءٌ يُرِيدُ أَنْ يُصِيبَهُ» ✨ علیه السلام فرمودند: «نتيجه دعاى مؤمن يكى از اين سه چيز است: يا براى [روز مباداى] او اندوخته و ذخيره مىشود، يا در همين سرا برايش مستجاب مىشود، و يا [بواسطه آن دعا] بلائى از او دور مىشود» 📚 تحف العقول؛ ص 280 🆔 @Ostadmaaref
#سوال 💠 منظور از «خصوص سبب» و «عموم لفظ» در بحث اسباب النزول چيست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 مقصود از «خصوص سبب» همان سؤال يا واقعه اى است كه موجب نزول آيه يا آياتى از قرآن شده است و منظور از «عموم لفظ» آن است كه برخى از آيات گرچه درباره حادثه خاصى نازل شده، اما در قالب الفاظ و تعابير عام نازل شده است. ♦️ به عنوان مثال در آيه: «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ الَّذِي جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ» آيه در جهت نفرين بر اميّة بن خلف كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را مورد آزار قرار داد، نازل شده (حادثه خاص). ♦️ اما لفظ الّذى لفظى عام است و اين نفرين شامل هر مسخره كننده و آزار كننده ديگر نيز مى شود. 🆔 @ostadmaaref
✅ اما اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر جواب دهیم باید بگوییم که برخی از عهدها در قرآن روشن است مانند «اَلَمْ اَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ اَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ»، یا در سوره بقره که خدای متعال در آیات 74 تا 83 میثاق خود با بنی اسرائیل را بیان کرده است. ✅ علاوه بر مباحث پیش گفته این بحث نیز از اهمیت برخوردار است که باید ببینیم که شکستن این عهدها چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد. امام حسین(ع) زمانی که از مدینه به سمت مکه می‌آیند در نامه به محمد بن حنفیه از فلسفه حرکت و قیام خود پرده‌بردای می‌کنند و می‌گویند که من به خاطر دنیا و قدرت حرکت نکردم، من می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم، یعنی ایشان فلسفه حرکت خود را که شعارهای قرآنی است بیان می‌کند و به قرآن عمل می‌کند و می‌گوید می‌خواهم کتاب خدا را احیا کنم که «وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللهِ» و در ادامه نیز دارد که «وَ جاهَدْتَ فی سَبیلِهِ حَتّی اَتیکَ الْیَقینُ». ✅ عبارت «وَ جاهَدْتَ فی سَبیلِهِ حَتّی اَتیکَ الْیَقینُ» نیز از باب بدل جزء از کل است، یکی از معاهده‌ها این است که خدا از مومنان پیمان گرفته است و امام حسین(ع) مصداق کسی است که دین خدا را یاری کرده و خدا هم باید از او یاد کند، در ایام زندگی امام دو شخصیت داریم که علیه یزید خروج کردند، یکی امام حسین(ع) است و یکی هم عبدالله بن زبیر است که عبدالله چهره منفور است، هیچ دلی را نیز نلرزانده و اشکی هم جاری نکرده است، اما امام حسین(ع) به مثابه «وَ رَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ» هستند. ✅ تک تک این عهدها را اگر روی شخصیت امام حسین(ع) پیاده کنیم، معلوم می‌شود که امام حسین(ع) در آنها موفق شده و فواید قیام او در احیای سنت جدش جواب داده است و بعد از 1400 سال، سال به سال مراسم امام(ع) با شکوه‌تر برگزار می‌شود که برای مسلمانان و دیگران الهام بخش است. ✅ در زیارت عاشورا و یا در زیارات اربعین ما مواردی از لعن داریم، شنیده شده که شیعه گاهی به خاطر این مسئله نقد می‌شود، اما باید توجه داشت که لعن نیز خاستگاه قرآنی دارد. از جمله گروه‌هایی که مشمول لعن در قرآن کریم هستند تارکان امر به معروف و نهی از منکر و نقض کنندگان عهد و پیمان هستند و حسین بن علی(ع) نیز با کسانی جنگید که عهد و پیمان الهی را زیر پا گذاشته بودند، لذا این لعن‌ها درست بوده و دارای منطق قرآنی هستند. 🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید. ➡️ http://b2n.ir/37945 ➡️ mehrnews.com/news/4427244 ☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 گزارشی از سخنرانی دکتر معارف در نشست هم‌اندیشی «اربعین تجلی‌گاه آموزه‌های قرآن» ♦️ چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ✅ دو زیارت اربعین داریم که یکی از آنها ماثور و دیگری غیر ماثور است، ضمن این‌که این دو زیارت منابع نسبتا تاریخی و قدیمی دارند و چیزی که در تحقیقات مد نظر بنده است، این‌که زیارات باید منابعی در عهد متقدم داشته باشند و حاوی سند نیز باشند که زیارت معروف اربعین این ویژگی‌ها را دارد. ✅ علامه مجلسی در جلد 98 بحار الانوار بابی را به نام «باب زیارة الاربعین» اختصاص داده است که با روایت معروف علامات پنج‌گانه مومن شروع می‌شود. اما در مورد زیارت غیر ماثور باید بگویم که این زیارت از جابربن عبدالله نقل شده و روی این روایت که در یکی از کتاب‌های سید بن طاووس گزارش شده مانور چندانی نخواهم داد و فقط در این مورد یک جمله از این زیارت نامه را تحلیل می‌کنم. ✅ در یکی از فرازها این عبارت را دارد که «اشهد انک تسمع الکلام و ترد الجواب»، در واقع جابر این معرفت را دارد که امام حسین(ع) را به عنوان امام حی می‌داند که سلام را می‌شنود و حتی جواب می‌دهد که البته ممکن است در ظاهر انسان این جواب را نشنود، اما در زیارت نامه امام رضا(ع) وارد شده است که وقتی لذت مناجات در دل مومن وارد می‌شود در واقع همان پاسخ ائمه(ع) به مومن است و پشتوانه قرآنی این نقل نیز دو آیه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ اَمواتًا بَل اَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» و «وَلَا تَقُولُوا لِمَن یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ اَمْوَات بَلْ اَحْیَاءٌ وَلَکِن لَّا تَشْعُرُونَ» هستند. ✅ این زیارت را علامه مجلسی با نقل از تهذیب شیخ طوسی و در جلد 6 بحار الانوار آورده است و سند این نقل نیز به صفوان بن مهران می‌رسد که می‌گوید امام صادق(ع) به من گفت که وقتی ساعاتی از روز گذشت و هنگام ظهر شد این سلام را بگو که «اَلسَّلامُ عَلی وَلِیِّ اللهِ وَ حَبیبِهِ، اَلسَّلامُ عَلی خَلیلِ اللهِ وَ نَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلی صَفِیِّ اللهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ، اَلسَّلامُ عَلیَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ ....» و الی آخر. وی تصریح کرد: این زیارت حاوی چهار فراز مهم است، از این چهار فراز فرازهای اول و سوم مجموعه‌ای از سلام‌ها است و فرازهای دوم و چهارم نیز حاوی یک رشته از شهادت‌ها است، این سلام‌ها نیز دربردارنده بعضی از ویژگی‌های اخلاقی و اعتقادی امام هستند. ✅ در یکی از فقرات این زیارت نامه آمده است که «وَ اَشْهَدُ اَنَّ اللهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَ مُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ» و در ادامه نیز دارد که «وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللهِ وَ جاهَدْتَ فی سَبیلِهِ حَتّی اَتیکَ الْیَقینُ» که در اینجا صحبت از دو عهد به میان آمده است، یکی عهدی که امام حسین(ع) در ارتباط با خدا وفا کرده است و یکی هم بحث وعده‌هایی است که خدا در مورد امام حسین(ع) دارد و خدا نیز به وعده‌های خودش عمل کرده است. ✅ گویا یک عهدی را خداوند نسبت به امام(ع) دارد و یک عهد نیز امام(ع) نسبت به خداوند، اما در ابتدا باید ببینیم که به طور کلی خداوند چه عهدهایی بر گردن انسان دارد، وقتی که در قرآن وارد می‌شوید، در موارد متعددی صحبت از یکسری قراردادهای دو جانبه است که بین انسان و خدا مطرح شده است. قراردادهایی که در مورادی از آنها خداوند می‌تواند روی آنها مطالبه داشته باشد، اخطار بدهد و یا مواخذه کند، این قراردادها در برخی از آیات نسبت به همه انسان‌ها عام است، مانند «اَلَمْ اَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ اَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ»، گاهی هم این قراردادها به صورت خاص هستند و طایفه‌ای از انسان‌ها را در بر‌می‌گیرند، مانند بنی اسرائیل که مظهر امت برگزیده‌ای بودند. ✅ صورت برخی از این قراردادها این طور هستند، مثلا خداوند می‌فرماید «فَاذْکُرُونِی اَذْکُرْکُمْ»، مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم، یا اینکه آیات دیگری از قبیل «وَ اَوْفُوا بِعَهْدِی اُوفِ بِعَهْدِکُمْ»؛ «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ اَقْدامَکُمْ» و «إِنَّ اللَّهَ اشتَرى مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَاَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ» در قرآن داریم. ✅ اینها رشته قراردادهایی است که بین خدا و انسان برقرار شده است، همچنین در سوره مبارکه حج آمده است که «اُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِاَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ» که حکایت از حمایت خداوند دارد، با این مرور مشخص می‌شود که خداوند یک رشته عهدهایی را با ما دارد، اما اگر بخواهیم به این سؤال که عهدهای خدا با انسان چیست به صورت کلان جواب دهیم باید به روایت امام صادق(ع) اشاره کنم که فرمود «القرآن عهد الله الی خلقه»، یعنی پیامبر(ص) قرآن را آورد و کل قرآن که دارای اوامر و نواهی است، عهد خداوند با ما است.
#قاب_تصویر 🆔 @ostadmaaref
#قاب_تصویر 🆔 @ostadmaaref
نقد تاریخی داستان اجرای حد قذف توسط پیامبر(ص) در رویداد افک با توجه به گزارشات قرآنص.pdf
271.3K
نقد تاریخی داستان اجرای حد قذف توسط پیامبر(صلی الله علیه و آله) در رویداد افک با توجه به گزارشات قرآن #آیات_افک #مصداق_آیات_افک #آیه_قذف #عصمت_پیامبر #حد_قذف #عایشه #ماریه 🆔 @ostadmaaref
توصیه دکتر معارف به فراگیری علوم حدیث قبل از ورود به کتب حدیثی.mp3
2.6M
💠 توصیه دکتر معارف به فراگیری علوم حدیث قبل از ورود به کتب حدیثی 🆔 @ostadmaaref