#سوال
💠 لطفا درمورد نحوه ی شهادت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) کتابی جهت مطالعه معرفی بفرمایید.
👇👇👇
🆔 @ostadmaaref
#پاسخ
💠 در این زمینه کتاب خاصی در نظر ندارم؛ ولی روایات آن در:
✅ کتاب کافی جلد ۵
✅ و بحار الأنوار مجلد «تاریخ سیدنا محمد (صلی الله علیه و آله)» آمده است
🔺 که در اثر مکر یک زن یهودی بوده که غذای مسمومی برای پیامبر (صلی الله علیه و آله) آورده بود و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آن را چشید و کامل نخورد اما اثری بر وجود مبارکشان گذاشته شد که در شهادتشان بی تاثیر نبود.
🆔 @ostadmaaref
بحار الأنوار، الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار - الشيخ محمد باقر المجلسي - كـ06(1)، تأريخ نبينا وأحواله (ص) - ج15-18.pdf
37.32M
#پیوست
💠 بخش مورد استناد دکتر معارف در پاسخ به سؤال اخیر از کتاب بحار الأنوار با عنوان تاریخ سیدنا محمد (صلی الله علیه و آله) شامل مجلدات 15 الی 18 .
🆔 @ostadmaaref
بحار الأنوار، الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار - الشيخ محمد باقر المجلسي - كـ06(2)، تأريخ نبينا وأحواله (ص) - ج19-22.pdf
38.04M
#پیوست
💠 بخش مورد استناد دکتر معارف در پاسخ به سؤال اخیر از کتاب بحار الأنوار با عنوان تاریخ سیدنا محمد (صلی الله علیه و آله) شامل مجلدات 19 الی 22 در روایات.
🆔 @ostadmaaref
ترجمه بحارالانوار جلد 15.pdf
1.47M
#پیوست
💠 بخش مورد استناد دکتر معارف در پاسخ به سؤال اخیر از کتاب بحار الأنوار با عنوان تاریخ سیدنا محمد (صلی الله علیه و آله) جلد 15. (ترجمه)
🆔 @ostadmaaref
ترجمه بحارالانوار جلد 16.pdf
1.82M
#پیوست
💠 بخش مورد استناد دکتر معارف در پاسخ به سؤال اخیر از کتاب بحار الأنوار با عنوان تاریخ سیدنا محمد (صلی الله علیه و آله) جلد 16. (ترجمه)
🆔 @ostadmaaref
ترجمه بحارالانوار جلد 17.pdf
2.02M
#پیوست
💠 بخش مورد استناد دکتر معارف در پاسخ به سؤال اخیر از کتاب بحار الأنوار با عنوان تاریخ سیدنا محمد (صلی الله علیه و آله) جلد 17. (ترجمه)
🆔 @ostadmaaref
ترجمه بحارالانوار جلد 18.pdf
1.97M
#پیوست
💠 بخش مورد استناد دکتر معارف در پاسخ به سؤال اخیر از کتاب بحار الأنوار با عنوان تاریخ سیدنا محمد (صلی الله علیه و آله) جلد 18. (ترجمه)
🆔 @ostadmaaref
ترجمه بحارالانوار جلد 19.pdf
1.58M
#پیوست
💠 بخش مورد استناد دکتر معارف در پاسخ به سؤال اخیر از کتاب بحار الأنوار با عنوان تاریخ سیدنا محمد (صلی الله علیه و آله) جلد 19. (ترجمه)
🆔 @ostadmaaref
ترجمه بحارالانوار جلد 20.pdf
1.66M
#پیوست
💠 بخش مورد استناد دکتر معارف در پاسخ به سؤال اخیر از کتاب بحار الأنوار با عنوان تاریخ سیدنا محمد (صلی الله علیه و آله) جلد 20. (ترجمه)
🆔 @ostadmaaref
ترجمه بحارالانوار جلد 21.pdf
2M
#پیوست
💠 بخش مورد استناد دکتر معارف در پاسخ به سؤال اخیر از کتاب بحار الأنوار با عنوان تاریخ سیدنا محمد (صلی الله علیه و آله) جلد 21. (ترجمه)
🆔 @ostadmaaref
ترجمه بحارالانوار جلد 22.pdf
2.76M
#پیوست
💠 بخش مورد استناد دکتر معارف در پاسخ به سؤال اخیر از کتاب بحار الأنوار با عنوان تاریخ سیدنا محمد (صلی الله علیه و آله) جلد 22. (ترجمه)
🆔 @ostadmaaref
💠 دومین همایش پیشرفت های نوین در عرصه علم و فراعلم در تاریخ ۱ اسفند ۱۳۹۷ توسط گروه پژوهشی قرآن و معرفت شناسی در شهر مشهد برگزار می شود....
♦️ آخرین مهلت ثبت نام و ارسال مقاله: 15 بهمن ماه 1397
♦️ اعلام نتیجه داوری، یک هفته پس از ارسال مقاله
♦️ ارسال گواهی پذیرش: سه روز پس از پذیرش مقاله
❇️ دبیر علمی همایش: آقایان دکتر مجید معارف، دکتر عباس نژاد، حبیب الله دعائی، جعفر فیض آبادی، حسن کلباسی، حمید غفور مغربی، حسین سیدی و امیر رضا رجبی.
🔸 محورهای عام:
🔹 نقد و بررسی پیشینة پژوهش در زمینة مناسبات علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔹 چالشهای پیوند علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔹 نظریهپردازی و الگوسازی در زمینة پیوند علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔸 محورهای ویژه:
🔹 پیگیری بنیانها و مبانی علمی و فراعلمی نظریات علمی حوزههای مدیریت، اقتصاد، علوم تربیتی، فلسفه و دین
🔹 پژوهشهای نوین در حوزههای مدیریت، اقتصاد، علوم تربیتی، فلسفه و دین
🔹 راهبردها و چگونگی كاربرد ارزشهای دینی و فرهنگ بومی در حوزههای مدیریت، اقتصاد، علوم تربیتی، فلسفه و دین
✅ مدیریت
🔹 مدیریت كارآفرینی و بنیانهای فراعلمی آن
🔹 مدیریت مالی و بنیانهای فراعلمی آن
🔹 مدیریت تولید و بنیانهای فراعلمی آن
🔹 مدیریت بازرگانی و بازاریابی و بنیانهای فراعلمی آن
🔹 مدیریت دولتی ، بنیانها و ارزشها
🔹 مدیریت صنعتی، بنیانها و ارزشها
🔹 آیندهپژوهی در مدیریت و مبانی فراعلمی آن
🔹 تحول فرهنگی و اخلاق در سیستمهای مدیریت اطلاعات
🔹 مدیریت و كارآفرینی در دانشگاه كارآفرین و ارزشآفرین
🔹 مبانی فلسفی مدیریت اسلامی
🔹 روشهای غنیسازی فرهنگ سازمانی
🔹 مبانی فلسفی سازمان ها و نظریه های سازمانی
🔹 نقد و بررسی مبانی فلسفی و ارزشی در نظریه های مدیریت
🔹 اخلاق سازمانی
🔹 مدیریت اسلامی، تجربه های موفق
🔹 مدیریت سبز
🔹 انگیزش و روشهای آن
🔹 مبانی انسان شناختی در نظریه های مدیریت
✅ اقتصاد
🔹 خصوصی سازی و توسعه پایدار، مبانی و ارزشها
🔹 سیاستهای كلی اصل 44 قانون اساسی و توسعهی اقتصادی
🔹 راهنكارهای امنیت سرمایهگذاری درالگوی بومی ـارزشی
🔹 بنیانها و مبانی سلامت نظام اداری و نقش آن در توسعة اقتصادی
🔹 راهنكارهای مقابله با فساد، رانت و انحصار در اقتصاد و مبانی فراعلمی آن
🔹 آسیبشناسی توسعه اقتصادی با رویكرد بومی ـ ارزشی
🔹 بسترهای فرهنگی توسعه اقتصادی پایدار
🔹 اخلاق حرفه ای و توسعه پایدار
🔹 رابطه نظریههای اجتماعی اـ اقتصادی با قضاوتهای ارزشی
🔹 ماهیت رفتارهای اقتصادی
🔹 رابطه آموزه های اسلامی با علم و اقتصاد
🔹 مبانی فلسفی ارزشی نظریه های اقتصادی
🔹 چارچوب های كلان نظریه های اقتصاد اسلامی
🔹 تأثیر دیدگاههای انسانشناختی در نظریههای اقتصادی
🔹 نقش پیشفرضهای ارزشی در نظریات اقتصادی
🔹 ارزش و عقلانیت در رفتارهای اقتصادی
🔹 ارزشها و فرهنگ در اقتصاد خرد
🔹 ارزش ها و فرهنگ در اقتصاد كلان
🔹 ارزش ها در كاركردهای علم اقتصاد
🔹 انسان اقتصادی
🔹 مبانی رفتارهای اقتصادی در اقتصاد خرد و كلان
🔹 عدالت اقتصادی
🔹 روش های نهادینه سازی
🔹 فرهنگ محیط زیست
🔹 پیش شناخت ها نسبت به انسان و تأثیر آن بر نظریات اقتصادی
🔹 اهداف و غایات نظریات اقتصادی
🔹 بنیان های فلسفی و فراعلمی نظریه های اقتصادی معاصر
🔹 پژوهش های نوین در حوزة اقتصاد و مبانی فراعلمی آن
✅ علوم تربیتی
🔹 پیشینة فلسفة تعلیم و تربیت
🔹 مبانی انسان شناختی نظریه های تعلیم و تربیت
🔹 ماهیت نظریة تربیتی
🔹 نقد و بررسی مبانی تعلیم و تربیت ماركسیستی علوم تربیتی
🔹 اهداف تعلیم و تربیت در مكاتب مختلف تربیتی
🔹 تفكر شرقی و فلسفة تعلیم و تربیت
🔹 مبانی نظریات پراگماتیستی در تعلیم و تربیت
🔹 بنیادهای فلسفی رفتارگرایی
🔹 مبانی فلسفة ی نظریة بازسازی در تعلیم و تربیت
🔹 نظریات پدیدارشناسانه در تربیت و مبانی آن
🔹 نقش فلسفة تعلیم و تربیت در تحول نظام آموزش و پرورش
🔹 ترسیم چشم انداز تحول از دیدگاه فلسفة تعلیم و تربیت
🔹 برنامه ریزی آموزشی
🔹 اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام
🔹 اهداف تعلیم و تربیت اسلامی
🔹 مبانی فلسفی نظریه های یادگیری
🔹 عوامل موثر در تربیت
🔹 مبانی درمان ناهنجاری ها
🔹 نقش تعلیم و تربیت ارزش ها در توسعه پایدار
🔹 تعالی فرهنگی از دیدگاه قرآن و عترت و نقش آن در توسعه پایدار
✅ فلسفه و دین
🔹 پیشینه پژوهش پیرامون پیوندهای مناسبات علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔹 ویژگی های علم شناسی پوزیتویستی
🔹 دیدگاه پوزیتویست ها پیرامون مناسبات علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔹 ویژگیهای علم نزد پوپر و عقلانیت انتقادی
🔹 دیدگاه پوپر پیرامون مناسبات علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔹 علم شناسی كوهن
🔹 دیدگاه كوهن پیرامون مناسبات علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔹 پیشینۀ پژوهش در پیوند جامعه و معرفت
🔹 بررسی اندیشه های ماركس، دیلتای، نیچه، شلر و مانهایم در جامعهشناسی معرفت
سایت همایش:
🌐 http://elmconf.ir
🆔 @ostadmaaref
✅ نویسنده در مرحله اول، پس از بررسی فضای سیاسی و فرهنگی شیعه، به بیان آثار و مواریث اختصاصی و عمومی شیعه در قرن اول هجری پرداخته است. وی کتاب «جامعه» را از رهگذر روایات، به عنوان میراث خصوصی امامان شیعه معرفی کرده و سپس به بیان آثار عمومی دیگر، چون «نهجالبلاغه» و «صحیفه سجادیه» پرداخته است. در پایان این مرحله، درباره روایت متفرق شیعی در کتب مختلف که از این دوران به یادگار مانده، سخن گفته است.
✅ نویسنده برای تبیین مرحله دوم- عصر صادقین(ع)- که دوران رشد و شکوفایی حدیث شیعه است، اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان را به دقت کاویده و برای بیان سبک تربیتی صادقین(ع)، نظام آموزشی آنان را بهطور خصوصی و عمومی، از طریق روایات، به تصویر کشیده است.
✅ در مرحله سوم، برای نشان دادن میزان اصالت حدیث شیعه به سبک مقولات امامان اشاره کرده و نشان میدهد که از ابتدای امر نگارش حدیث، به راهنمایی امامان(ع)، معیارهای تشخیص صحت و سقم روایات پدید آمد. در این مرحله، با توجه به فضای سیاسی حاکم بر جامعه، به عنصر تقیه در نزد امامان و اصحاب آنان اشاره میکند تا معیارهای فهم حدیث را نیز روشن کند. از سوی دیگر، یکی از مهمترین مشکلات حاملان مواریث اولیه شیعه، یعنی ظهور فتنه غلات را نیز تشریح میکند.
✅ در مرحله چهارم که عنصر شکلگیری فقه و حدیث شیعه است، به بررسی میزان اصالت و ارزش مکتوبات حدیثی میپردازد. معارف با ارائه تصویر پایگاههای حدیثی شیعه، بهویژه در کوفه، بغداد و قم، به به بیان میزان ارتباط، تبادل و اختلاف این حوزهها میپردازد. در این بخش، نقش غلات نیز یادآور شده است. در ادامه برای روشن شدن میزان حساسیت متقدمان در نقل حدیث، به مواظبتهای علمای شیعه در جریان تحمل حدیث و شیوه گزارش سلسله اسناد و دقتهای رجالی آنان و نیز توجه به گزارش سند کامل اشاره میکند. نویسنده برای تکمیل بحث تاریخی خود در این زمینه، به سیر علم رجال و نگارش کتب رجالی پرداخته است.
🔸 در بخش پایانی کتاب، گزارشهای دقیق و مفصلی درباره جوامع متقدم و متأخر حدیثی شیعه به چشم میخورد. مطالعه این بخش از کتاب، به علاقهمندان تحقیق در زمینه حدیث، این امکان را میدهد که شناخت بهتری از منابع مورد نیاز کسب کنند.
💠 برای دسترسی به منبع خبر روی لینک زیر کلیک نمایید:
➡️ www.mehrnews.com/news/4492169
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🆔 @ostadmaaref
💠 «تاریخ عمومی حدیث» مجید معارف در هفدهمین پله نشر
♦️ هفدهمین چاپ «تاریخ عمومی حدیث: با رویکرد تحلیلی» نوشته مجید معارف، رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران توسط نشر کویر منتشر شد...
🗓 زمان: 1397.10.01
✅ نشر کویر هفدهمین چاپ کتاب «تاریخ عمومی حدیث: با رویکرد تحلیلی» نوشته دکتر مجید معارف را با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه، ۴۸۰ صفحه و بهای ۴۵ هزار تومان روانه کتابفروشیها کرد. چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۷۷ با شمارگان سه هزار نسخه، ۴۶۰ صفحه و بهای دو هزار تومان و چاپ پیشین (۱۶) این کتاب نیز در سال گذشته با شمارگان دو هزار نسخه و بهای ۲۹ هزار تومان منتشر شده بودند.
🔸 کتاب شامل دو بخش کلی است. نویسنده در بخش اول، سیر تاریخ حدیث اهل سنت را که در ۶ مرحله صورت گرفته در پنج فصل تحلیل کرده است: در فصل نخست از یکسو به گزارش روایتهای مختلف شیعه و سنی پرداخته که نشان میدهد تحدیث (نقل حدیث به طور شفاهی) و کتابت و تدوین حدیث در عصر پیامبر(ص)، امری پسندیده و مورد اذن بوده است و از سوی دیگر، روایات نهی از کتابت را از طریق ابوسعید خدری، زید بن ثابت و ابوهریره مطرح کرده و با طرح این فضای متناقض به بیان نظرات دانشمندان اهل تسنن، در جهت جمع روایات اذن و نهی پرداخته است.
✅ در فصل دوم، از طریق روایتهای تاریخی به بیان عملکرد خلفا در از بین بردن روایات و نهی صحابه از نقل و نگارش حدیث اشاره کرده و در این راستا به بیان انگیزه این نهیها از منظر پیشوایان اهل سنت پرداخته است. سپس نظر محققان شیعه را درباره جریان منع از نگارش مطرح میکند و به روایاتی اشاره میکند که نشان میدهد هیچ یک از انگیزههایی که سعی میکنند برای توجیه منع از نگارش بیان کنند، با توجه به فضای سیاسی حاکم بر مسلمانان در آن روزگار سازگار نیست. وی نشان میدهد که علت اصلی منع از نقل و نگارش حدیث در دوران خلفا، بیشتر پوشاندن فضایل اهل بیت(ع) و مسأله جانشینی پیامبر(ص)، پس از رحلت در بین امت مسلمان بوده است.
✅ نویسنده در فصل سوم وضعیت حدیث در دوران بنیامیه را بررسی میکند. او به سیاستهای معاویه در ادامه اوامر خلفا در منع حدیث و بهویژه بخشنامههای معاویه در زمینه نقل روایات اشاره کرده تا نشان دهد مسأله جعل حدیث، از زمان رحلت امام علی(ع)، در 41ق بهطور جدی آغاز شده و با تهدید و تطمیع مردم از طرف معاویه رو به فزونی نهاده است. در این گزارشها که همگی از طریق نقل روایتها صورت میگیرد، به جریان ورود اسرائیلیات اشاره شده است. نویسنده در این زمینه، به موضعگیری برخی از امامان و صحابه در برابر اسرائیلات نیز پرداخته است.
✅ در فصل چهارم، بخشنامهها و رخدادهای مهم در زمان عمر بن عبدالعزیز مطرح شده است. به نظر نویسنده از مهمترین کارهای این خلیفه اموی، رفع ماجرای منع نگارش و نقل حدیث و دستور او به کتابت حدیث بوده است. وی در ادامه، برای این که مشخص شود نخستین مدون حدیث چه کسی است، به بیان اقوال مختلف پرداخته و علت این اختلاف را از زوایای متفاوت بررسی کرده و سرانجام ابن شهاب زهری را به عنوان نخستین تدوینگر حدیث معرفی میکند.
✅ نویسنده در فصل پنجم، به تغییر حکومت از اموی به عباسی اشاره کرده و با بیان فضای سیاسی و فرهنگی در زمان منصور عباسی، به ادوار تدوین حدیث پرداخته است. در این بخش، به عنوان دوره طفولیت که مرحله اول تدوین حدیث است، «موطأ» مالک را با معرفی شخصیت وی، بهطور کامل شرح داده و نقاط ضعف و قوت آن را از منظر دانشمندان اهل سنت، بررسی میکند. سپس در تبیین دوران دوم کتابت حدیث، به بحث مسندنویسی پرداخته و ضمن بیان ساختار کتابهای مسند و تعریف آن، آرای مختلف درباره نخستین مسندنویس را طرح کرده و در این بین، «طیالسی» را به عنوان نخستین مسندنویس، پذیرفته است.
♦️ نویسنده مهمترین کتاب مسند را، «مسند احمد بن حنبل» دانسته و درباره شخصیت احمد و کتاب او، بهطور کامل و مشروح قلم زده است. در همین بخش، پیش از پرداختن به دوران سوم شکلگیری مصنفات حدیثی، نقائص مسندها را نیز بیان کرده است. آنگاه به تفصیل درباره صحیحین سخن رانده، نقاط قوت و ضعف این کتاب را بیان کرده و روایات آن دو را از نظر صحت، بررسی کرده است. پس از آن «سنن اربعه» را به اجمال معرفی میکند. در پایان این فصل، مشکلات حدیث اهل تسنن را در اثر تأخیر تدوین حدیث، در قالب سه مسأله فقدان بخشی از روایات نبوی، عارضه نقل به معنا و وقوع جعل و تحریف در روایات، برشمرده است.
🔸 در بخش دوم، سیر تاریخ حدیث شیعه در دو دوره متقدمان و متأخران، مطالعه و بررسی شده است که خود شامل چهار مرحله به این شرح است:
✅ نویسنده در مرحله اول، پس از بررسی فضای سیاسی و فرهنگی شیعه، به بیان آثار و مواریث اختصاصی و عمومی شیعه در قرن اول هجری پرداخته است. وی کتاب «جامعه» را از رهگذر روایات، به عنوان میراث خصوصی امامان شیعه معرفی کرده و سپس به بیان آثار عمومی دیگر، چون «نهجالبلاغه» و «صحیفه سجادیه» پرداخته است. در پایان این مرحله، درباره روایت متفرق شیعی در کتب مختلف که از این دوران به یادگار مانده، سخن گفته است.
✅ نویسنده برای تبیین مرحله دوم- عصر صادقین(ع)- که دوران رشد و شکوفایی حدیث شیعه است، اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان را به دقت کاویده و برای بیان سبک تربیتی صادقین(ع)، نظام آموزشی آنان را بهطور خصوصی و عمومی، از طریق روایات، به تصویر کشیده است.
✅ در مرحله سوم، برای نشان دادن میزان اصالت حدیث شیعه به سبک مقولات امامان اشاره کرده و نشان میدهد که از ابتدای امر نگارش حدیث، به راهنمایی امامان(ع)، معیارهای تشخیص صحت و سقم روایات پدید آمد. در این مرحله، با توجه به فضای سیاسی حاکم بر جامعه، به عنصر تقیه در نزد امامان و اصحاب آنان اشاره میکند تا معیارهای فهم حدیث را نیز روشن کند. از سوی دیگر، یکی از مهمترین مشکلات حاملان مواریث اولیه شیعه، یعنی ظهور فتنه غلات را نیز تشریح میکند.
✅ در مرحله چهارم که عنصر شکلگیری فقه و حدیث شیعه است، به بررسی میزان اصالت و ارزش مکتوبات حدیثی میپردازد. معارف با ارائه تصویر پایگاههای حدیثی شیعه، بهویژه در کوفه، بغداد و قم، به به بیان میزان ارتباط، تبادل و اختلاف این حوزهها میپردازد. در این بخش، نقش غلات نیز یادآور شده است. در ادامه برای روشن شدن میزان حساسیت متقدمان در نقل حدیث، به مواظبتهای علمای شیعه در جریان تحمل حدیث و شیوه گزارش سلسله اسناد و دقتهای رجالی آنان و نیز توجه به گزارش سند کامل اشاره میکند. نویسنده برای تکمیل بحث تاریخی خود در این زمینه، به سیر علم رجال و نگارش کتب رجالی پرداخته است.
🔸 در بخش پایانی کتاب، گزارشهای دقیق و مفصلی درباره جوامع متقدم و متأخر حدیثی شیعه به چشم میخورد. مطالعه این بخش از کتاب، به علاقهمندان تحقیق در زمینه حدیث، این امکان را میدهد که شناخت بهتری از منابع مورد نیاز کسب کنند.
💠 برای دسترسی به منبع خبر روی لینک زیر کلیک نمایید:
➡️ www.mehrnews.com/news/4492169
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🆔 @ostadmaaref
💠 سیاست اقراء قرآن کریم توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در صدر اسلام
♦️ برگرفته از مقاله: آموزش قرآن در سیره رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم)*
❇️ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مقابل مؤمنان، سیاست اقراء قرآن را پیش گرفت که به معنای تعلیم همه جانبه قرآن است. ضرورت این کار از آنجا بود که مؤمنان پس از وارد شدن به دایره مسلمانی، نیازمند آموزش احکام دینی بودند. اما آیات قرآن غالبا فاقد جزئیات احکام و مقررات دینی بود.لذا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در کنار تعلیم قرآن، گاه با توضیحات شفاهی و گاه به شکل عملی، مؤمنان را در جریان جزئیات احکام و شرایع قرار میداد و به تدریج با تفسیر بسیاری از آیات قرآن آشنا میکرد. در سالهای ابتدای بعثت، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در خانه ارقم بن ابی ارقم -واقع در کوه صفا- سکنی گزید. حضرت در همین مکان، نو مسلمانان را به حضور میطلبید و به آنان قرآن و مسائل دینی را آموزش میداد(عسکری، 1/133) علاوه بر این، مراکز دیگری نیز وجود داشتند که در آن مؤمنان دور از چشم مشرکان به تعلیم و تعلّم قرآن میپرداختند و در واقع مطالبی را که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرامیگرفتند، به یکدیگر آموزش میدادند.
✅ عمر بن خطّاب که خود در یکی از این مراکز حضور داشت گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گاه یک یا دو نفر از مسلمانان را به شخصی از اصحاب خود که در فهم دین قوّت و بصیرت داشتند، میسپرد. این عده با او زندگی میکردند و حتی در طعام و غذا با وی شریک میشدند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به همین ترتیب دو نفر را به همسر خواهر من ملحق ساخت. در یکی از روزها به منزل خواهر خود رفتم. صدایی از پشت در شنیده شد که تو کیستی؟ گفتم: پسر خطابم. در این موقع عدهای نشسته و در حال قرائت قرآن بودند. چون صدای مرا شنیدند به خود آمدند ومخفی شدند. اما فراموش کردند که نسخه قرآنی خود را مخفی کنند و...، (همو، 1/133 و ابن اثیر، 4/147). مطابق این حدیث، همسر خواهر عمر یعنی سعید بن زید، در شمار معلمان قرآن قرار داشت. اما از برخی روایات به دست میآید که در آن خانه خباب بن ارت حضور داشته و او سرگرم آموزش قرآن به خواهر عمر و همسر او بوده است (ابن هشام، 1/366).
✅ به این ترتیب، عدهای از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) قرآن را در مکه از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فراگرفتند و سپس خود به تعلیم آن پرداختند. از تعداد آنان آمار دقیقی در دست نیست (سیوطی، 1/251:فی المشتهرین بالاقراء). اما از معلمان اولیه قرآن میتوان از جعفر بن ابی طالب، عبد الله بن مسعود، عبد الله بن ام مکتوم، مصعب بن عمیر و خباب بن ارت، سالم مولی ابی حذیفه یاد کرد.
✅ جعفر بن ابی طالب در سفر به حبشه، قرآن را در حضور نجاشی قرائت کرد و با این کار جواز حضور و اقامت مسلمانان را در این کشور به دست آورد (ابن هشام، 1/361 و 362). عبد الله بن مسعود نخستین کسی است که در مکه قرآن را به شکل علنی به گوش مشرکان رساند و به همین دلیل مورد تعرّض آنان قرار گرفت (ابن اثیر، 3/256). عبد الله بن ام مکتوم و مصعب بن عمیر، به عنوان طلایهداران هجرت مسلمانان به مدینه، به این شهر وارد شدند و به کار تعلیم قرآن و آموزش احکام به مردم مدینه پرداختند (ابن هشام، 2/76).
✅ طبق روایتی چون اوس و خزرج نتوانستند درباره تعیین امام جماعت به توافق برسند، مصعب امامت آنان را نیز بر عهده گرفت(رامیار، 228 به نقل از ابن هشام). این موضوع اولویت معلمان قرآن نسبت به دیگران در احراز مقام امامت نماز، نشان میدهد. مصعب در مدینه به مقری شهرت یافت (ابن هشام، 2/76).
🔸 پانوشت:
*. مجله رشد آموزش قرآن، 1381 ه.ش، شماره1
🆔 @ostadmaaref
#معرفی_مقاله
💠 درآمدی بر مفهوم صدق، مراتب و آثار آن از منظر نهج البلاغه
🔸 چکیده
🔻 یکی از صفات والای اخلاقی که در آموزه های علوی به ویژه نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفته، صدق و راستی است. ترغیب انسان به راستگویی و در مقابل آن تحذیر وی از کذب و دروغگویی در مواضع بسیاری از نهج البلاغه به موازات هم قابل مشاهده است. به موجب این آموزه ها صدق اقسام و مراتبی دارد. از جهتی می توان مراتب صدق در نیت، صدق در گفتار و صدق در کردار را در نظر گرفت و از سوی دیگر صدق در حوزه های فردی و اجتماعی قابل تقسیم است و صدق اجتماعی خود محورهای چندی را به خود اختصاص می دهد.
🔺 صدق و راستی، آثار و دست آوردهای مهمی از جهت زندگانی دنیا و آخرت دارد که در صدر آنها می توان از جلب نظر الهی به انسان، نجات او از مهالک، نیل به موفقیت، به سامان یافتن امور، تحکیم مبانی ایمان، تقویت دیگر صفات اخلاقی از جمله صبر، تسلیم در برابر خداوند، افزایش بصیرت و تقوا و نهایتاً دست یابی به پیروزی در دنیا و فوز و فلاح در عالم آخرت اشاره کرد.
🆔 @ostadmaaref
درآمدی بر مفهوم صدق، مراتب و آثار آن از منظر نهج البلاغه.pdf
514K
درآمدی بر مفهوم صدق، مراتب و آثار آن از منظر نهج البلاغه
#صدق
#کذب
#امام_علی(علیه_السلام)
#نهج_البلاغه
#آثار_صدق
🆔 @ostadmaaref
#طرح_مسأله
💠 از جمله روشهای تفسیر قرآن کریم که در عصر ما به کوشش علامه طباطبایی و پس از آن آیت الله جوادی آملی رواج بیشتری پیدا کرد، روش تفسیری قرآن به قرآن است. در این منهج تفسیری، مفسر بر اساس برداشتی که از مجموع آیات قرآن کریم دارد، به تفسیر قرآن کریم پرداخته و آیات را به وسیله ی هم توضیح می دهد. اینک باید بررسی کرد که آیا این نوع تفسیر، از حجّیّت لازم برخوردار است یا خیر؟ لذا باید بررسی شود که آیا صرف برداشت مفسّر بدین نحو و بدون مراجعه به سنت اصابه به واقع می نماید یا نه. همچنین باید بررسی شود که استغنایی که برای قرآن در این روش طرح می شود، از مصادیق افتراق ثقلین می باشد، یا خیر؟ لذا بایسته است ادلهی حجّیّت تفسیر قرآن به قرآن بررسی و پاسخ این سوالات آشکار شود...
♦️ برای رسیدن به پاسخ این سوال کافیست مقاله ی جدید دکتر معارف و تفضلی را با عنوان: روش تفسیری قرآن به قرآن در آراء آیت الله جوادی آملی، مطالعه بفرمائید:
👇👇👇
🆔 @ostadmaaref
روش تفسیری قرآن به قرآن در آراء آیت الله جوادی آملی.pdf
7.26M
روش تفسیری قرآن به قرآن در آراء آیت الله جوادی آملی
#ادله_ی_حجیت_تفسیر_قرآن_به_قرآن
#تبیان_کل_شیء_بودن_قرآن
#تسنیم
#جوادی_آملی
#جامعیت_قرآن
🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 اعضای هیات علمی دانشکده علوم قرآنی تهران با دکتر مجید معارف دیدار کردند...
♦️ دوشنبه 24 دی ۱۳۹۷
✅ در این جلسه انجام فعالیت های علمی مورد بحث قرار گرفت و دکتر معارف با اشاره به آیین نامه ترفیع و ارتقای دانشگاه و پژوهش های اساتید هیأت علمی در دانشکده علوم قرآنی تهران مطالبی را بیان کردند.
✅ دکتر معارف اظهار داشت: ترفیع سالانه اساتید با مقاله علمی و تأیید شورای دانشگاه محل خدمت امکان پذیر است، اما ارتقای رتبه اساتید، تابع آیین نامه وزارت علوم است؛
✅ فعالیت های دانشگاهی اساتید در چهار محور اصلی توسط هیأت ممیزه دانشگاه و سپس وزارت علوم مورد ارزیابی قرار می گیرد.وی با اشاره به چهار محور اصلی فعالیت های اساتید که با زیرشاخه های متعددی در این آیین نامه تعریف شده است، عنوان کرد: این چهار محور عبارت اند از
🔸 فعالیت های فرهنگی
🔸 آموزشی
🔸پژوهشی
🔸و اجرایی.
✅ استاد معارف در ادامه با اشاره به ضرورت اهتمام اساتید به فعالیت در همه محورهای مذکور، توجه اعضای هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی تهران را به اهمیت تحقیقات، و تالیف کتابهای درسی تخصصی و تدوین مقالات علمی پژوهشی معطوف کردند.وی در پایان به پرسش های اساتید هیأت علمی دانشکده، پاسخ دادند.
🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید.
➡️ http://ihaa.ir/vdcb.gbwurhb5giupr.html
☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
♦️ نكته مهم در تفسير سوره كوثر آن كه همه مفسرانی كه در تفسير «كوثر» به مصاديقی غير از نسل و ذريه اشاره كرده اند، بلاغت قرآن كريم در تقابل «كوثر» و «الابتر» را در نظر نگرفته اند و از اين جهت غفلت بزرگی مرتكب شده اند. علامه طباطبائی ضمن برشماری مصاديق كوثر از قول مفسران ـ كه تا بيش از26 قول بالغ است ـ می نويسد: «به جز مصاديق نهری در بهشت و حوض پيامبر -صلي الله عليه و آله- كه مستند به برخی از روايات است ـ باقی اقوالی كه درباره كوثر گفته شده هيچ دليلی ندارد به جز تحكم و بی دليل حرف زدن. اما با در نظر گرفتن اينكه كلمه «ابتر» به معنای كسی است كه نسل او منقطع شده و با در نظر گرفتن جمله نامبرده كه از باب قصر قلب است، نتيجه گيری می شود كه منظور از كوثر تنها و تنها كثرت ذريه است كه خدای تعالی به آن جناب ارزانی داشته است يا مراد هم خير كثير است و هم كثرت ذريه. اگر مراد مسأله ذريه با استقلال يا به طور ضمنی نبود آوردن «انّ شانئك هو الابتر» فايده ای نداشت. زيرا كلمه انّ علاوه بر تأكيد، تعليل را هم می رساند و معنا ندارد كه خداوند بفرمايد ما به تو حوضی داديم چون كه بدگوی تو ابتر و بلانسل است.
✅ برگرفته از: مقاله: سيمای حضرت زهرا عليها السلام در روايات اهل تسنن، صص 39-41
☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 كوثر رسالت، نسل پاينده
♦️ اولين موضوع درباره حضرت زهرا -سلام الله عليها- در قرآن آن است كه، آن بزرگوار مصداق مشخص كوثر و عامل تداوم نسل پيامبر -صلي الله عليه و آله- است. به طوری كه مفسران در سبب نزول سوره كوثر نوشته اند، از آنجا كه فرزندان ذكور رسولخدا -صلي الله عليه و آله- در حيات آن بزرگوار از دنيا رفتند، برخی از مشركان از جمله عاص بن وائل، وليد بن مغيره، ابوجهل، عقبه بن ابی معيط و ابولهب زبان به شماتت پيامبر -صلي الله عليه و آله- گشوده، او را ابتر ناميدند. خداي تبارك و تعالی در پاسخ به شماتت مشركان خصوصاً «عاص بن وائل سهمی» سوره كوثر را نازل ساخت و ضمن اعلام بشارت به اعطای «كوثر» به رسولخدا -صلي الله عليه و آله- دشمنان آن حضرت را «ابتر» يعنی بلا نسل و بلاعقب اعلام فرمود. اما در اين سوره كريمه مراد از «كوثر» چيست؟
♦️ با توجه به آنكه كوثر از نظر لغوی به معنای خير كثير است، اين كلمه مصاديق زيادی دارد كه مفسران به آن اشاره كرده اند از جمله: قرآن، علم فراوان، نهری در بهشت، نبوت و پيامبری، ذريه و نسل، مقام شفاعت و ... اما با توجه به سبب نزول سوره كوثر كه در پاسخ شماتت كنندگانِ پيامبر -صلي الله عليه و آله- به دليل نداشتن فرزند ذكور نازل شده و نيز به دليل تقابل «الكوثر» با «الابتر» كه اين كلمه دم بريدگی و قطع نسل و ريشه را افاده ميكند، معلوم مي شود كه مراد از«كوثر»، همان عامل بقای نسل و ذريه رسولخدا -صلي الله عليه و آله- است كه مصداق آن حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- خواهد بود و به عبارت بهتر كوثر جز فاطمه زهرا -سلام الله علیها- و فرزندانش مصداق ديگری ندارد و ساير معانی كوثر كه مفسران به آن اشاره كرده اند، همه از باب جری و انطباق است.
♦️ با اين اعتبار حسن و حسين -علیهما السلام- نيز فرزندان رسولخدا -صلي الله عليه و آله- به شمار می آيند، چه در غير اين صورت عليرغم وجود فاطمه زهرا -سلام الله علیها- باز رسولخدا -صلي الله عليه و آله- موصوف به «ابتر» خواهد شد. اين استدلالي است كه علی -علیه السلام- در پاسخ نامه عمرو بن عاص كرده است. در اين خصوص ابن ابي الحديد نوشته است: «عمرو بن عاص نامه ای به اميرالمومنين -علیه السلام- فرستاد كه در آن مواردی را بر آن حضرت عيب گرفته بود. از جمله آن كه امام -علیه السلام- حسن و حسين -علیهما السلام- را دو فرزند رسولخدا -صلي الله عليه و آله- مي داند. پس امام به پيك عمرو بن عاص گفت: به شانی بن شانی بگو:
اگر حسن و حسين -علیهما السلام- فرزندان رسولخدا -صلي الله عليه و آله- نبودند در اين صورت پيامبر -صلي الله عليه و آله- ابتر می بود. در حالی كه خداوند ابتر بودن را از پيامبر -صلي الله عليه و آله- نفی كرده و به دشمن او نسبت داده است، همانگونه كه پدرت گمان می برد».
از نظر مفسران شيعه مهمترين مصداق كوثر همان وجود مبارك حضرت زهرا -سلام الله علیها- است كه عامل نسل پاينده رسولخدا -صلي الله عليه و آله- است. طبرسی می نويسد: «گفته اند كه كوثر عبارت از كثرت نسل و ذريه است. آری كثرت در نسل آن حضرت از فرزندان فاطمه -سلام الله علیها- به گونه ای ظاهر گرديد كه به شمارش نيايند و امتداد اين نسل تا روز قيامت پابرجاست».
♦️ بسياری از مفسران اهل سنت نيز در تفسير سوره كوثر يكی از مصاديق «كوثر» را فاطمه زهرا -سلام الله علیها- دانسته اند. به عنوان نمونه فخر رازی از قول «سدّی» نوشته است كه «بين عرب مرسوم بود كه اگر فرزند پسر كسی از دنيا رود به او ابتر می گفتند. چون فرزندان پيامبر -صلي الله عليه و آله- در مكه موسوم به قاسم و عبدالله و نيز فرزند او به نام ابراهيم در مدينه درگذشتند، آنها گفتند كه پيامبر ابتر است و جانشينی ندارد، اما خداوند با نزول اين سوره مشخص كرد كه دشمن پيامبر -صلي الله عليه و آله- به اين صفت موصوف بوده و نسل آن حضرت تا قيامت تداوم دارد».