💠 دومین همایش پیشرفت های نوین در عرصه علم و فراعلم در تاریخ ۱ اسفند ۱۳۹۷ توسط گروه پژوهشی قرآن و معرفت شناسی در شهر مشهد برگزار می شود....
♦️ آخرین مهلت ثبت نام و ارسال مقاله: 15 بهمن ماه 1397
♦️ اعلام نتیجه داوری، یک هفته پس از ارسال مقاله
♦️ ارسال گواهی پذیرش: سه روز پس از پذیرش مقاله
❇️ دبیر علمی همایش: آقایان دکتر مجید معارف، دکتر عباس نژاد، حبیب الله دعائی، جعفر فیض آبادی، حسن کلباسی، حمید غفور مغربی، حسین سیدی و امیر رضا رجبی.
🔸 محورهای عام:
🔹 نقد و بررسی پیشینة پژوهش در زمینة مناسبات علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔹 چالشهای پیوند علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔹 نظریهپردازی و الگوسازی در زمینة پیوند علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔸 محورهای ویژه:
🔹 پیگیری بنیانها و مبانی علمی و فراعلمی نظریات علمی حوزههای مدیریت، اقتصاد، علوم تربیتی، فلسفه و دین
🔹 پژوهشهای نوین در حوزههای مدیریت، اقتصاد، علوم تربیتی، فلسفه و دین
🔹 راهبردها و چگونگی كاربرد ارزشهای دینی و فرهنگ بومی در حوزههای مدیریت، اقتصاد، علوم تربیتی، فلسفه و دین
✅ مدیریت
🔹 مدیریت كارآفرینی و بنیانهای فراعلمی آن
🔹 مدیریت مالی و بنیانهای فراعلمی آن
🔹 مدیریت تولید و بنیانهای فراعلمی آن
🔹 مدیریت بازرگانی و بازاریابی و بنیانهای فراعلمی آن
🔹 مدیریت دولتی ، بنیانها و ارزشها
🔹 مدیریت صنعتی، بنیانها و ارزشها
🔹 آیندهپژوهی در مدیریت و مبانی فراعلمی آن
🔹 تحول فرهنگی و اخلاق در سیستمهای مدیریت اطلاعات
🔹 مدیریت و كارآفرینی در دانشگاه كارآفرین و ارزشآفرین
🔹 مبانی فلسفی مدیریت اسلامی
🔹 روشهای غنیسازی فرهنگ سازمانی
🔹 مبانی فلسفی سازمان ها و نظریه های سازمانی
🔹 نقد و بررسی مبانی فلسفی و ارزشی در نظریه های مدیریت
🔹 اخلاق سازمانی
🔹 مدیریت اسلامی، تجربه های موفق
🔹 مدیریت سبز
🔹 انگیزش و روشهای آن
🔹 مبانی انسان شناختی در نظریه های مدیریت
✅ اقتصاد
🔹 خصوصی سازی و توسعه پایدار، مبانی و ارزشها
🔹 سیاستهای كلی اصل 44 قانون اساسی و توسعهی اقتصادی
🔹 راهنكارهای امنیت سرمایهگذاری درالگوی بومی ـارزشی
🔹 بنیانها و مبانی سلامت نظام اداری و نقش آن در توسعة اقتصادی
🔹 راهنكارهای مقابله با فساد، رانت و انحصار در اقتصاد و مبانی فراعلمی آن
🔹 آسیبشناسی توسعه اقتصادی با رویكرد بومی ـ ارزشی
🔹 بسترهای فرهنگی توسعه اقتصادی پایدار
🔹 اخلاق حرفه ای و توسعه پایدار
🔹 رابطه نظریههای اجتماعی اـ اقتصادی با قضاوتهای ارزشی
🔹 ماهیت رفتارهای اقتصادی
🔹 رابطه آموزه های اسلامی با علم و اقتصاد
🔹 مبانی فلسفی ارزشی نظریه های اقتصادی
🔹 چارچوب های كلان نظریه های اقتصاد اسلامی
🔹 تأثیر دیدگاههای انسانشناختی در نظریههای اقتصادی
🔹 نقش پیشفرضهای ارزشی در نظریات اقتصادی
🔹 ارزش و عقلانیت در رفتارهای اقتصادی
🔹 ارزشها و فرهنگ در اقتصاد خرد
🔹 ارزش ها و فرهنگ در اقتصاد كلان
🔹 ارزش ها در كاركردهای علم اقتصاد
🔹 انسان اقتصادی
🔹 مبانی رفتارهای اقتصادی در اقتصاد خرد و كلان
🔹 عدالت اقتصادی
🔹 روش های نهادینه سازی
🔹 فرهنگ محیط زیست
🔹 پیش شناخت ها نسبت به انسان و تأثیر آن بر نظریات اقتصادی
🔹 اهداف و غایات نظریات اقتصادی
🔹 بنیان های فلسفی و فراعلمی نظریه های اقتصادی معاصر
🔹 پژوهش های نوین در حوزة اقتصاد و مبانی فراعلمی آن
✅ علوم تربیتی
🔹 پیشینة فلسفة تعلیم و تربیت
🔹 مبانی انسان شناختی نظریه های تعلیم و تربیت
🔹 ماهیت نظریة تربیتی
🔹 نقد و بررسی مبانی تعلیم و تربیت ماركسیستی علوم تربیتی
🔹 اهداف تعلیم و تربیت در مكاتب مختلف تربیتی
🔹 تفكر شرقی و فلسفة تعلیم و تربیت
🔹 مبانی نظریات پراگماتیستی در تعلیم و تربیت
🔹 بنیادهای فلسفی رفتارگرایی
🔹 مبانی فلسفة ی نظریة بازسازی در تعلیم و تربیت
🔹 نظریات پدیدارشناسانه در تربیت و مبانی آن
🔹 نقش فلسفة تعلیم و تربیت در تحول نظام آموزش و پرورش
🔹 ترسیم چشم انداز تحول از دیدگاه فلسفة تعلیم و تربیت
🔹 برنامه ریزی آموزشی
🔹 اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام
🔹 اهداف تعلیم و تربیت اسلامی
🔹 مبانی فلسفی نظریه های یادگیری
🔹 عوامل موثر در تربیت
🔹 مبانی درمان ناهنجاری ها
🔹 نقش تعلیم و تربیت ارزش ها در توسعه پایدار
🔹 تعالی فرهنگی از دیدگاه قرآن و عترت و نقش آن در توسعه پایدار
✅ فلسفه و دین
🔹 پیشینه پژوهش پیرامون پیوندهای مناسبات علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔹 ویژگی های علم شناسی پوزیتویستی
🔹 دیدگاه پوزیتویست ها پیرامون مناسبات علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔹 ویژگیهای علم نزد پوپر و عقلانیت انتقادی
🔹 دیدگاه پوپر پیرامون مناسبات علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔹 علم شناسی كوهن
🔹 دیدگاه كوهن پیرامون مناسبات علم با ارزشها، متافیزیك و فرهنگ
🔹 پیشینۀ پژوهش در پیوند جامعه و معرفت
🔹 بررسی اندیشه های ماركس، دیلتای، نیچه، شلر و مانهایم در جامعهشناسی معرفت
سایت همایش:
🌐 http://elmconf.ir
🆔 @ostadmaaref
✅ نویسنده در مرحله اول، پس از بررسی فضای سیاسی و فرهنگی شیعه، به بیان آثار و مواریث اختصاصی و عمومی شیعه در قرن اول هجری پرداخته است. وی کتاب «جامعه» را از رهگذر روایات، به عنوان میراث خصوصی امامان شیعه معرفی کرده و سپس به بیان آثار عمومی دیگر، چون «نهجالبلاغه» و «صحیفه سجادیه» پرداخته است. در پایان این مرحله، درباره روایت متفرق شیعی در کتب مختلف که از این دوران به یادگار مانده، سخن گفته است.
✅ نویسنده برای تبیین مرحله دوم- عصر صادقین(ع)- که دوران رشد و شکوفایی حدیث شیعه است، اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان را به دقت کاویده و برای بیان سبک تربیتی صادقین(ع)، نظام آموزشی آنان را بهطور خصوصی و عمومی، از طریق روایات، به تصویر کشیده است.
✅ در مرحله سوم، برای نشان دادن میزان اصالت حدیث شیعه به سبک مقولات امامان اشاره کرده و نشان میدهد که از ابتدای امر نگارش حدیث، به راهنمایی امامان(ع)، معیارهای تشخیص صحت و سقم روایات پدید آمد. در این مرحله، با توجه به فضای سیاسی حاکم بر جامعه، به عنصر تقیه در نزد امامان و اصحاب آنان اشاره میکند تا معیارهای فهم حدیث را نیز روشن کند. از سوی دیگر، یکی از مهمترین مشکلات حاملان مواریث اولیه شیعه، یعنی ظهور فتنه غلات را نیز تشریح میکند.
✅ در مرحله چهارم که عنصر شکلگیری فقه و حدیث شیعه است، به بررسی میزان اصالت و ارزش مکتوبات حدیثی میپردازد. معارف با ارائه تصویر پایگاههای حدیثی شیعه، بهویژه در کوفه، بغداد و قم، به به بیان میزان ارتباط، تبادل و اختلاف این حوزهها میپردازد. در این بخش، نقش غلات نیز یادآور شده است. در ادامه برای روشن شدن میزان حساسیت متقدمان در نقل حدیث، به مواظبتهای علمای شیعه در جریان تحمل حدیث و شیوه گزارش سلسله اسناد و دقتهای رجالی آنان و نیز توجه به گزارش سند کامل اشاره میکند. نویسنده برای تکمیل بحث تاریخی خود در این زمینه، به سیر علم رجال و نگارش کتب رجالی پرداخته است.
🔸 در بخش پایانی کتاب، گزارشهای دقیق و مفصلی درباره جوامع متقدم و متأخر حدیثی شیعه به چشم میخورد. مطالعه این بخش از کتاب، به علاقهمندان تحقیق در زمینه حدیث، این امکان را میدهد که شناخت بهتری از منابع مورد نیاز کسب کنند.
💠 برای دسترسی به منبع خبر روی لینک زیر کلیک نمایید:
➡️ www.mehrnews.com/news/4492169
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🆔 @ostadmaaref
💠 «تاریخ عمومی حدیث» مجید معارف در هفدهمین پله نشر
♦️ هفدهمین چاپ «تاریخ عمومی حدیث: با رویکرد تحلیلی» نوشته مجید معارف، رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران توسط نشر کویر منتشر شد...
🗓 زمان: 1397.10.01
✅ نشر کویر هفدهمین چاپ کتاب «تاریخ عمومی حدیث: با رویکرد تحلیلی» نوشته دکتر مجید معارف را با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه، ۴۸۰ صفحه و بهای ۴۵ هزار تومان روانه کتابفروشیها کرد. چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۷۷ با شمارگان سه هزار نسخه، ۴۶۰ صفحه و بهای دو هزار تومان و چاپ پیشین (۱۶) این کتاب نیز در سال گذشته با شمارگان دو هزار نسخه و بهای ۲۹ هزار تومان منتشر شده بودند.
🔸 کتاب شامل دو بخش کلی است. نویسنده در بخش اول، سیر تاریخ حدیث اهل سنت را که در ۶ مرحله صورت گرفته در پنج فصل تحلیل کرده است: در فصل نخست از یکسو به گزارش روایتهای مختلف شیعه و سنی پرداخته که نشان میدهد تحدیث (نقل حدیث به طور شفاهی) و کتابت و تدوین حدیث در عصر پیامبر(ص)، امری پسندیده و مورد اذن بوده است و از سوی دیگر، روایات نهی از کتابت را از طریق ابوسعید خدری، زید بن ثابت و ابوهریره مطرح کرده و با طرح این فضای متناقض به بیان نظرات دانشمندان اهل تسنن، در جهت جمع روایات اذن و نهی پرداخته است.
✅ در فصل دوم، از طریق روایتهای تاریخی به بیان عملکرد خلفا در از بین بردن روایات و نهی صحابه از نقل و نگارش حدیث اشاره کرده و در این راستا به بیان انگیزه این نهیها از منظر پیشوایان اهل سنت پرداخته است. سپس نظر محققان شیعه را درباره جریان منع از نگارش مطرح میکند و به روایاتی اشاره میکند که نشان میدهد هیچ یک از انگیزههایی که سعی میکنند برای توجیه منع از نگارش بیان کنند، با توجه به فضای سیاسی حاکم بر مسلمانان در آن روزگار سازگار نیست. وی نشان میدهد که علت اصلی منع از نقل و نگارش حدیث در دوران خلفا، بیشتر پوشاندن فضایل اهل بیت(ع) و مسأله جانشینی پیامبر(ص)، پس از رحلت در بین امت مسلمان بوده است.
✅ نویسنده در فصل سوم وضعیت حدیث در دوران بنیامیه را بررسی میکند. او به سیاستهای معاویه در ادامه اوامر خلفا در منع حدیث و بهویژه بخشنامههای معاویه در زمینه نقل روایات اشاره کرده تا نشان دهد مسأله جعل حدیث، از زمان رحلت امام علی(ع)، در 41ق بهطور جدی آغاز شده و با تهدید و تطمیع مردم از طرف معاویه رو به فزونی نهاده است. در این گزارشها که همگی از طریق نقل روایتها صورت میگیرد، به جریان ورود اسرائیلیات اشاره شده است. نویسنده در این زمینه، به موضعگیری برخی از امامان و صحابه در برابر اسرائیلات نیز پرداخته است.
✅ در فصل چهارم، بخشنامهها و رخدادهای مهم در زمان عمر بن عبدالعزیز مطرح شده است. به نظر نویسنده از مهمترین کارهای این خلیفه اموی، رفع ماجرای منع نگارش و نقل حدیث و دستور او به کتابت حدیث بوده است. وی در ادامه، برای این که مشخص شود نخستین مدون حدیث چه کسی است، به بیان اقوال مختلف پرداخته و علت این اختلاف را از زوایای متفاوت بررسی کرده و سرانجام ابن شهاب زهری را به عنوان نخستین تدوینگر حدیث معرفی میکند.
✅ نویسنده در فصل پنجم، به تغییر حکومت از اموی به عباسی اشاره کرده و با بیان فضای سیاسی و فرهنگی در زمان منصور عباسی، به ادوار تدوین حدیث پرداخته است. در این بخش، به عنوان دوره طفولیت که مرحله اول تدوین حدیث است، «موطأ» مالک را با معرفی شخصیت وی، بهطور کامل شرح داده و نقاط ضعف و قوت آن را از منظر دانشمندان اهل سنت، بررسی میکند. سپس در تبیین دوران دوم کتابت حدیث، به بحث مسندنویسی پرداخته و ضمن بیان ساختار کتابهای مسند و تعریف آن، آرای مختلف درباره نخستین مسندنویس را طرح کرده و در این بین، «طیالسی» را به عنوان نخستین مسندنویس، پذیرفته است.
♦️ نویسنده مهمترین کتاب مسند را، «مسند احمد بن حنبل» دانسته و درباره شخصیت احمد و کتاب او، بهطور کامل و مشروح قلم زده است. در همین بخش، پیش از پرداختن به دوران سوم شکلگیری مصنفات حدیثی، نقائص مسندها را نیز بیان کرده است. آنگاه به تفصیل درباره صحیحین سخن رانده، نقاط قوت و ضعف این کتاب را بیان کرده و روایات آن دو را از نظر صحت، بررسی کرده است. پس از آن «سنن اربعه» را به اجمال معرفی میکند. در پایان این فصل، مشکلات حدیث اهل تسنن را در اثر تأخیر تدوین حدیث، در قالب سه مسأله فقدان بخشی از روایات نبوی، عارضه نقل به معنا و وقوع جعل و تحریف در روایات، برشمرده است.
🔸 در بخش دوم، سیر تاریخ حدیث شیعه در دو دوره متقدمان و متأخران، مطالعه و بررسی شده است که خود شامل چهار مرحله به این شرح است:
✅ نویسنده در مرحله اول، پس از بررسی فضای سیاسی و فرهنگی شیعه، به بیان آثار و مواریث اختصاصی و عمومی شیعه در قرن اول هجری پرداخته است. وی کتاب «جامعه» را از رهگذر روایات، به عنوان میراث خصوصی امامان شیعه معرفی کرده و سپس به بیان آثار عمومی دیگر، چون «نهجالبلاغه» و «صحیفه سجادیه» پرداخته است. در پایان این مرحله، درباره روایت متفرق شیعی در کتب مختلف که از این دوران به یادگار مانده، سخن گفته است.
✅ نویسنده برای تبیین مرحله دوم- عصر صادقین(ع)- که دوران رشد و شکوفایی حدیث شیعه است، اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان را به دقت کاویده و برای بیان سبک تربیتی صادقین(ع)، نظام آموزشی آنان را بهطور خصوصی و عمومی، از طریق روایات، به تصویر کشیده است.
✅ در مرحله سوم، برای نشان دادن میزان اصالت حدیث شیعه به سبک مقولات امامان اشاره کرده و نشان میدهد که از ابتدای امر نگارش حدیث، به راهنمایی امامان(ع)، معیارهای تشخیص صحت و سقم روایات پدید آمد. در این مرحله، با توجه به فضای سیاسی حاکم بر جامعه، به عنصر تقیه در نزد امامان و اصحاب آنان اشاره میکند تا معیارهای فهم حدیث را نیز روشن کند. از سوی دیگر، یکی از مهمترین مشکلات حاملان مواریث اولیه شیعه، یعنی ظهور فتنه غلات را نیز تشریح میکند.
✅ در مرحله چهارم که عنصر شکلگیری فقه و حدیث شیعه است، به بررسی میزان اصالت و ارزش مکتوبات حدیثی میپردازد. معارف با ارائه تصویر پایگاههای حدیثی شیعه، بهویژه در کوفه، بغداد و قم، به به بیان میزان ارتباط، تبادل و اختلاف این حوزهها میپردازد. در این بخش، نقش غلات نیز یادآور شده است. در ادامه برای روشن شدن میزان حساسیت متقدمان در نقل حدیث، به مواظبتهای علمای شیعه در جریان تحمل حدیث و شیوه گزارش سلسله اسناد و دقتهای رجالی آنان و نیز توجه به گزارش سند کامل اشاره میکند. نویسنده برای تکمیل بحث تاریخی خود در این زمینه، به سیر علم رجال و نگارش کتب رجالی پرداخته است.
🔸 در بخش پایانی کتاب، گزارشهای دقیق و مفصلی درباره جوامع متقدم و متأخر حدیثی شیعه به چشم میخورد. مطالعه این بخش از کتاب، به علاقهمندان تحقیق در زمینه حدیث، این امکان را میدهد که شناخت بهتری از منابع مورد نیاز کسب کنند.
💠 برای دسترسی به منبع خبر روی لینک زیر کلیک نمایید:
➡️ www.mehrnews.com/news/4492169
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🆔 @ostadmaaref
💠 سیاست اقراء قرآن کریم توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در صدر اسلام
♦️ برگرفته از مقاله: آموزش قرآن در سیره رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم)*
❇️ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مقابل مؤمنان، سیاست اقراء قرآن را پیش گرفت که به معنای تعلیم همه جانبه قرآن است. ضرورت این کار از آنجا بود که مؤمنان پس از وارد شدن به دایره مسلمانی، نیازمند آموزش احکام دینی بودند. اما آیات قرآن غالبا فاقد جزئیات احکام و مقررات دینی بود.لذا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در کنار تعلیم قرآن، گاه با توضیحات شفاهی و گاه به شکل عملی، مؤمنان را در جریان جزئیات احکام و شرایع قرار میداد و به تدریج با تفسیر بسیاری از آیات قرآن آشنا میکرد. در سالهای ابتدای بعثت، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در خانه ارقم بن ابی ارقم -واقع در کوه صفا- سکنی گزید. حضرت در همین مکان، نو مسلمانان را به حضور میطلبید و به آنان قرآن و مسائل دینی را آموزش میداد(عسکری، 1/133) علاوه بر این، مراکز دیگری نیز وجود داشتند که در آن مؤمنان دور از چشم مشرکان به تعلیم و تعلّم قرآن میپرداختند و در واقع مطالبی را که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرامیگرفتند، به یکدیگر آموزش میدادند.
✅ عمر بن خطّاب که خود در یکی از این مراکز حضور داشت گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گاه یک یا دو نفر از مسلمانان را به شخصی از اصحاب خود که در فهم دین قوّت و بصیرت داشتند، میسپرد. این عده با او زندگی میکردند و حتی در طعام و غذا با وی شریک میشدند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به همین ترتیب دو نفر را به همسر خواهر من ملحق ساخت. در یکی از روزها به منزل خواهر خود رفتم. صدایی از پشت در شنیده شد که تو کیستی؟ گفتم: پسر خطابم. در این موقع عدهای نشسته و در حال قرائت قرآن بودند. چون صدای مرا شنیدند به خود آمدند ومخفی شدند. اما فراموش کردند که نسخه قرآنی خود را مخفی کنند و...، (همو، 1/133 و ابن اثیر، 4/147). مطابق این حدیث، همسر خواهر عمر یعنی سعید بن زید، در شمار معلمان قرآن قرار داشت. اما از برخی روایات به دست میآید که در آن خانه خباب بن ارت حضور داشته و او سرگرم آموزش قرآن به خواهر عمر و همسر او بوده است (ابن هشام، 1/366).
✅ به این ترتیب، عدهای از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) قرآن را در مکه از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فراگرفتند و سپس خود به تعلیم آن پرداختند. از تعداد آنان آمار دقیقی در دست نیست (سیوطی، 1/251:فی المشتهرین بالاقراء). اما از معلمان اولیه قرآن میتوان از جعفر بن ابی طالب، عبد الله بن مسعود، عبد الله بن ام مکتوم، مصعب بن عمیر و خباب بن ارت، سالم مولی ابی حذیفه یاد کرد.
✅ جعفر بن ابی طالب در سفر به حبشه، قرآن را در حضور نجاشی قرائت کرد و با این کار جواز حضور و اقامت مسلمانان را در این کشور به دست آورد (ابن هشام، 1/361 و 362). عبد الله بن مسعود نخستین کسی است که در مکه قرآن را به شکل علنی به گوش مشرکان رساند و به همین دلیل مورد تعرّض آنان قرار گرفت (ابن اثیر، 3/256). عبد الله بن ام مکتوم و مصعب بن عمیر، به عنوان طلایهداران هجرت مسلمانان به مدینه، به این شهر وارد شدند و به کار تعلیم قرآن و آموزش احکام به مردم مدینه پرداختند (ابن هشام، 2/76).
✅ طبق روایتی چون اوس و خزرج نتوانستند درباره تعیین امام جماعت به توافق برسند، مصعب امامت آنان را نیز بر عهده گرفت(رامیار، 228 به نقل از ابن هشام). این موضوع اولویت معلمان قرآن نسبت به دیگران در احراز مقام امامت نماز، نشان میدهد. مصعب در مدینه به مقری شهرت یافت (ابن هشام، 2/76).
🔸 پانوشت:
*. مجله رشد آموزش قرآن، 1381 ه.ش، شماره1
🆔 @ostadmaaref
#معرفی_مقاله
💠 درآمدی بر مفهوم صدق، مراتب و آثار آن از منظر نهج البلاغه
🔸 چکیده
🔻 یکی از صفات والای اخلاقی که در آموزه های علوی به ویژه نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفته، صدق و راستی است. ترغیب انسان به راستگویی و در مقابل آن تحذیر وی از کذب و دروغگویی در مواضع بسیاری از نهج البلاغه به موازات هم قابل مشاهده است. به موجب این آموزه ها صدق اقسام و مراتبی دارد. از جهتی می توان مراتب صدق در نیت، صدق در گفتار و صدق در کردار را در نظر گرفت و از سوی دیگر صدق در حوزه های فردی و اجتماعی قابل تقسیم است و صدق اجتماعی خود محورهای چندی را به خود اختصاص می دهد.
🔺 صدق و راستی، آثار و دست آوردهای مهمی از جهت زندگانی دنیا و آخرت دارد که در صدر آنها می توان از جلب نظر الهی به انسان، نجات او از مهالک، نیل به موفقیت، به سامان یافتن امور، تحکیم مبانی ایمان، تقویت دیگر صفات اخلاقی از جمله صبر، تسلیم در برابر خداوند، افزایش بصیرت و تقوا و نهایتاً دست یابی به پیروزی در دنیا و فوز و فلاح در عالم آخرت اشاره کرد.
🆔 @ostadmaaref
درآمدی بر مفهوم صدق، مراتب و آثار آن از منظر نهج البلاغه.pdf
514K
درآمدی بر مفهوم صدق، مراتب و آثار آن از منظر نهج البلاغه
#صدق
#کذب
#امام_علی(علیه_السلام)
#نهج_البلاغه
#آثار_صدق
🆔 @ostadmaaref
#طرح_مسأله
💠 از جمله روشهای تفسیر قرآن کریم که در عصر ما به کوشش علامه طباطبایی و پس از آن آیت الله جوادی آملی رواج بیشتری پیدا کرد، روش تفسیری قرآن به قرآن است. در این منهج تفسیری، مفسر بر اساس برداشتی که از مجموع آیات قرآن کریم دارد، به تفسیر قرآن کریم پرداخته و آیات را به وسیله ی هم توضیح می دهد. اینک باید بررسی کرد که آیا این نوع تفسیر، از حجّیّت لازم برخوردار است یا خیر؟ لذا باید بررسی شود که آیا صرف برداشت مفسّر بدین نحو و بدون مراجعه به سنت اصابه به واقع می نماید یا نه. همچنین باید بررسی شود که استغنایی که برای قرآن در این روش طرح می شود، از مصادیق افتراق ثقلین می باشد، یا خیر؟ لذا بایسته است ادلهی حجّیّت تفسیر قرآن به قرآن بررسی و پاسخ این سوالات آشکار شود...
♦️ برای رسیدن به پاسخ این سوال کافیست مقاله ی جدید دکتر معارف و تفضلی را با عنوان: روش تفسیری قرآن به قرآن در آراء آیت الله جوادی آملی، مطالعه بفرمائید:
👇👇👇
🆔 @ostadmaaref
روش تفسیری قرآن به قرآن در آراء آیت الله جوادی آملی.pdf
7.26M
روش تفسیری قرآن به قرآن در آراء آیت الله جوادی آملی
#ادله_ی_حجیت_تفسیر_قرآن_به_قرآن
#تبیان_کل_شیء_بودن_قرآن
#تسنیم
#جوادی_آملی
#جامعیت_قرآن
🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 اعضای هیات علمی دانشکده علوم قرآنی تهران با دکتر مجید معارف دیدار کردند...
♦️ دوشنبه 24 دی ۱۳۹۷
✅ در این جلسه انجام فعالیت های علمی مورد بحث قرار گرفت و دکتر معارف با اشاره به آیین نامه ترفیع و ارتقای دانشگاه و پژوهش های اساتید هیأت علمی در دانشکده علوم قرآنی تهران مطالبی را بیان کردند.
✅ دکتر معارف اظهار داشت: ترفیع سالانه اساتید با مقاله علمی و تأیید شورای دانشگاه محل خدمت امکان پذیر است، اما ارتقای رتبه اساتید، تابع آیین نامه وزارت علوم است؛
✅ فعالیت های دانشگاهی اساتید در چهار محور اصلی توسط هیأت ممیزه دانشگاه و سپس وزارت علوم مورد ارزیابی قرار می گیرد.وی با اشاره به چهار محور اصلی فعالیت های اساتید که با زیرشاخه های متعددی در این آیین نامه تعریف شده است، عنوان کرد: این چهار محور عبارت اند از
🔸 فعالیت های فرهنگی
🔸 آموزشی
🔸پژوهشی
🔸و اجرایی.
✅ استاد معارف در ادامه با اشاره به ضرورت اهتمام اساتید به فعالیت در همه محورهای مذکور، توجه اعضای هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی تهران را به اهمیت تحقیقات، و تالیف کتابهای درسی تخصصی و تدوین مقالات علمی پژوهشی معطوف کردند.وی در پایان به پرسش های اساتید هیأت علمی دانشکده، پاسخ دادند.
🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید.
➡️ http://ihaa.ir/vdcb.gbwurhb5giupr.html
☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
♦️ نكته مهم در تفسير سوره كوثر آن كه همه مفسرانی كه در تفسير «كوثر» به مصاديقی غير از نسل و ذريه اشاره كرده اند، بلاغت قرآن كريم در تقابل «كوثر» و «الابتر» را در نظر نگرفته اند و از اين جهت غفلت بزرگی مرتكب شده اند. علامه طباطبائی ضمن برشماری مصاديق كوثر از قول مفسران ـ كه تا بيش از26 قول بالغ است ـ می نويسد: «به جز مصاديق نهری در بهشت و حوض پيامبر -صلي الله عليه و آله- كه مستند به برخی از روايات است ـ باقی اقوالی كه درباره كوثر گفته شده هيچ دليلی ندارد به جز تحكم و بی دليل حرف زدن. اما با در نظر گرفتن اينكه كلمه «ابتر» به معنای كسی است كه نسل او منقطع شده و با در نظر گرفتن جمله نامبرده كه از باب قصر قلب است، نتيجه گيری می شود كه منظور از كوثر تنها و تنها كثرت ذريه است كه خدای تعالی به آن جناب ارزانی داشته است يا مراد هم خير كثير است و هم كثرت ذريه. اگر مراد مسأله ذريه با استقلال يا به طور ضمنی نبود آوردن «انّ شانئك هو الابتر» فايده ای نداشت. زيرا كلمه انّ علاوه بر تأكيد، تعليل را هم می رساند و معنا ندارد كه خداوند بفرمايد ما به تو حوضی داديم چون كه بدگوی تو ابتر و بلانسل است.
✅ برگرفته از: مقاله: سيمای حضرت زهرا عليها السلام در روايات اهل تسنن، صص 39-41
☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 كوثر رسالت، نسل پاينده
♦️ اولين موضوع درباره حضرت زهرا -سلام الله عليها- در قرآن آن است كه، آن بزرگوار مصداق مشخص كوثر و عامل تداوم نسل پيامبر -صلي الله عليه و آله- است. به طوری كه مفسران در سبب نزول سوره كوثر نوشته اند، از آنجا كه فرزندان ذكور رسولخدا -صلي الله عليه و آله- در حيات آن بزرگوار از دنيا رفتند، برخی از مشركان از جمله عاص بن وائل، وليد بن مغيره، ابوجهل، عقبه بن ابی معيط و ابولهب زبان به شماتت پيامبر -صلي الله عليه و آله- گشوده، او را ابتر ناميدند. خداي تبارك و تعالی در پاسخ به شماتت مشركان خصوصاً «عاص بن وائل سهمی» سوره كوثر را نازل ساخت و ضمن اعلام بشارت به اعطای «كوثر» به رسولخدا -صلي الله عليه و آله- دشمنان آن حضرت را «ابتر» يعنی بلا نسل و بلاعقب اعلام فرمود. اما در اين سوره كريمه مراد از «كوثر» چيست؟
♦️ با توجه به آنكه كوثر از نظر لغوی به معنای خير كثير است، اين كلمه مصاديق زيادی دارد كه مفسران به آن اشاره كرده اند از جمله: قرآن، علم فراوان، نهری در بهشت، نبوت و پيامبری، ذريه و نسل، مقام شفاعت و ... اما با توجه به سبب نزول سوره كوثر كه در پاسخ شماتت كنندگانِ پيامبر -صلي الله عليه و آله- به دليل نداشتن فرزند ذكور نازل شده و نيز به دليل تقابل «الكوثر» با «الابتر» كه اين كلمه دم بريدگی و قطع نسل و ريشه را افاده ميكند، معلوم مي شود كه مراد از«كوثر»، همان عامل بقای نسل و ذريه رسولخدا -صلي الله عليه و آله- است كه مصداق آن حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- خواهد بود و به عبارت بهتر كوثر جز فاطمه زهرا -سلام الله علیها- و فرزندانش مصداق ديگری ندارد و ساير معانی كوثر كه مفسران به آن اشاره كرده اند، همه از باب جری و انطباق است.
♦️ با اين اعتبار حسن و حسين -علیهما السلام- نيز فرزندان رسولخدا -صلي الله عليه و آله- به شمار می آيند، چه در غير اين صورت عليرغم وجود فاطمه زهرا -سلام الله علیها- باز رسولخدا -صلي الله عليه و آله- موصوف به «ابتر» خواهد شد. اين استدلالي است كه علی -علیه السلام- در پاسخ نامه عمرو بن عاص كرده است. در اين خصوص ابن ابي الحديد نوشته است: «عمرو بن عاص نامه ای به اميرالمومنين -علیه السلام- فرستاد كه در آن مواردی را بر آن حضرت عيب گرفته بود. از جمله آن كه امام -علیه السلام- حسن و حسين -علیهما السلام- را دو فرزند رسولخدا -صلي الله عليه و آله- مي داند. پس امام به پيك عمرو بن عاص گفت: به شانی بن شانی بگو:
اگر حسن و حسين -علیهما السلام- فرزندان رسولخدا -صلي الله عليه و آله- نبودند در اين صورت پيامبر -صلي الله عليه و آله- ابتر می بود. در حالی كه خداوند ابتر بودن را از پيامبر -صلي الله عليه و آله- نفی كرده و به دشمن او نسبت داده است، همانگونه كه پدرت گمان می برد».
از نظر مفسران شيعه مهمترين مصداق كوثر همان وجود مبارك حضرت زهرا -سلام الله علیها- است كه عامل نسل پاينده رسولخدا -صلي الله عليه و آله- است. طبرسی می نويسد: «گفته اند كه كوثر عبارت از كثرت نسل و ذريه است. آری كثرت در نسل آن حضرت از فرزندان فاطمه -سلام الله علیها- به گونه ای ظاهر گرديد كه به شمارش نيايند و امتداد اين نسل تا روز قيامت پابرجاست».
♦️ بسياری از مفسران اهل سنت نيز در تفسير سوره كوثر يكی از مصاديق «كوثر» را فاطمه زهرا -سلام الله علیها- دانسته اند. به عنوان نمونه فخر رازی از قول «سدّی» نوشته است كه «بين عرب مرسوم بود كه اگر فرزند پسر كسی از دنيا رود به او ابتر می گفتند. چون فرزندان پيامبر -صلي الله عليه و آله- در مكه موسوم به قاسم و عبدالله و نيز فرزند او به نام ابراهيم در مدينه درگذشتند، آنها گفتند كه پيامبر ابتر است و جانشينی ندارد، اما خداوند با نزول اين سوره مشخص كرد كه دشمن پيامبر -صلي الله عليه و آله- به اين صفت موصوف بوده و نسل آن حضرت تا قيامت تداوم دارد».
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه قسمت پنجاه و چهارم:
💠 #تحریف_ناپذیری_قرآن_21
♦️ دسته بندی روایات مدعی تحریف و ارائه توضیح برای هر دسته
✅ بررسی زوایای گوناگون موجود برای نقد روایات مدعی تحریف
✅ نقد این روایات از زاویه دینی
🆔 @ostadmaaref
roshana 055.mp3
3.52M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 54
🆔 @ostadmaaref
💠 ویژه کلیه استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم انسانی و الهیات، و دانشجویان علاقمند سایر رشته ها و اساتید گروه معارف استان گلستان.
✅ جهت ثبت نام در همایش «کارگاه رؤیاهای رسولانه» به شماره 01732151432 یا به آیدی تلگرام @Mobham13 یا به دفتر امور دانشجویی مراجعه فرمایید. 🔹 در ضمن به شرکت کنندگان گواهینامه اعطا می گردد. 🔸 استادان و دانشجویان محترم جهت ثبت نام به آیدی ذیل مراجعه فرمایید.
🆔 @Mobham13
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل_تصویری
💠 موضوع: مرز تعریف کردن از دیگران در معارف دینی
♦️ دکتر مجید معارف
🔹 برنامه تلویزیونی: انقلاب فاطمی سلام الله علیها
🔸 شبکه قرآن
🗓 1397.11.13
🆔 @ostadmaaref
مرز تعریف کردن از دیگران در معارف دینی چگونه است.mp3
1.67M
#فایل_صوتی
💠 موضوع: مرز تعریف کردن از دیگران در معارف دینی
♦️ دکتر مجید معارف
🔹 برنامه تلویزیونی: انقلاب فاطمی سلام الله علیها
🔸 شبکه قرآن
🗓 1397.11.13
🆔 @ostadmaaref
💠 نشست تخصصی «استاد مطهری و مطالعات قرآنی معاصر»
👤 با حضور دکتر مجید معارف
🗒 دوشنبه 97.12.06
🕘 ساعت 14 الی 16
🏢 دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران- تالار شهید مدنی
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه قسمت پنجاه و پنجم:
💠 #تحریف_ناپذیری_قرآن_22
♦️ دومین زاویه نقد: نقد منبعی
♦️ بررسی منابع روایات مدعی تحریف و درجه اعتبار آن منابع در بین کتب اهل سنت و شیعه
🆔 @ostadmaaref
roshana 055.mp3
3.52M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 55
🆔 @ostadmaaref
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 گزارشی از سخنرانی دکتر معارف در پیشهمایش ملی «استاد مطهری و مطالعات قرآنی معاصر»
♦ دوشنبه 6 اسفند ۱۳۹۷
✅ در مورد شخصیت شهید مطهری مطالعاتی در جامعه صورت گرفته است و حاصل آن نیز کتب و مقالات و مجلات علمی و پژوهشی شده است. در این دانشکده نیز در یکی از مراسمی که با عنوان حکمت مطهر برگزار شد، یک شماره نشریه علمی ـ پژوهشی دانشکده را به ابعاد شخصیتی ایشان اختصاص دادیم و بنده در آن شماره، مقالهای با عنوان «مطهری و قرآن» تقدیم کردم. البته که اکنون نیز مشغول نگارش کتابی به نام مطهری و قرآن هستم.
✅ نکته دیگر این است که عنوان این همایش «شهید مطهری و مطالعات اسلامی معاصر» است و این کلمه معاصر از ۴۰ سال قبل را تا امروز در بر میگیرد و ممکن است برخی از چالشهای مربوط به امروز و چیزهایی که از حدود ۲۰ قبل در مورد قرآن پیش آمده است، در آثار شهید مطهری مرود توجه قرار گرفته باشد و ما وقتی به آثار شهید مطهری رجوع میکنیم، احساس میکنیم برخی از تحقیقات ایشان، گاهی ناظر بر برخی از شبهات روز نیز هست. لذا بنده نیز سعی کردم که از این دست مسائل چند مورد را انتخاب و تحلیل شهید مطهری را نیز بیان کنم.
✅ آثار قرآنی و افکار قرآنی شهید مطهری، در سراسر آثار ایشان پخش است و برای محققی که میخواهد افکار قرآنی ایشان را رصد کند، این اندیشهها در سراسر آثار منتشر و به صورت پراکنده است. این مسئله شاید در ابتدا کار را سخت کند، ولی اگر ما آثار شهید مطهری را مطالعه کنیم و برنامهای برای مطالعه داشته باشیم، میبینیم که یک رشته از افکار ایشان در مجوعههایی، جمعآوری شده است. مثلاً اگر به این مجموعه آثاری که به نام ایشان ارائه شده، مراجعه کنید، در مجلدات سوم و چهارم، به جهت اینکه مباحث عقیدتی مطرح میشود، به ویژه در حوزه نبوت که درگیر وحی و اعجاز میشوند، یک بخشی از مطالعات قرآنی در این مجلدات تمرکز دارد.
✅ یک بخش دیگر از افکار ایشان نیز مربوط به درسهای تفسیری میشود که این جلسات را برپا میکردند و بیش از بیست سوره را تفسیر کردهاند. تفاسیر ایشان نیز ترتیبی و موضوعی است. برای نمونه در کتاب عدل الهی، رگههایی از تفسیر موضوعی را شاهد هستیم. لذا در نهایت با یک مقدار وقت صرف کردن و با مجلدات مختلف مجموعه ایشان کار کردن، افکار ایشان به دست میآید.
✅ زمانی که ما آثاری که از شهید مطهری به جای مانده را مطالعه میکنیم، احساس میکنیم که دو محور در پژوهشهای قرآنی ایشان، شاید از محورهای دیگر بارزتر باشد. یکی از آنها محور دفاع از قرآن است. بهتر است که بگویم، معرفی قرآن و دفاع از قرآن، آن هم با رویکرد بررسی و نقد شبهات. شهید مطهری در این عرصه مثلاً درباره تاریخ قرآن حرف زدهاند و میگویند تاریخ قرآن، روشن است. بر اساس اسناد تاریخی، قرآن نازل میشده و زیر نظر پیامبر(ص) نیز تدوین شده است و بعد خط و رسمالخط آن نیز کمال یافته است. در این بخش، معرفی قرآن و جاانداختن جایگاه قرآن، ایشان در مورد وحی قرآنی صحبت کردهاند و به بسیاری از سؤالات نیز پاسخ دادهاند.
✅ شهید مطهری در این بخش، در مورد وحی نیز به صورت ویژه صحبت میکند و سعی کردهاند که ماهیت وحی را تحلیل کنند. همچنین در مورد وحی قرآنی و خصوصیات آن نیز توضیح میدهند. علاوه بر این، وقتی به صورت کلی در مورد معجزه بحث میکنند، در ادامه به صورت مبسوط به اعجاز قرآن و وجوه مختلف آن صحبت کردهاند و تا پنج وجه نیز معجزات را شمردهاند.
✅ لذا رویکرد اصلی این کارها، معرفی قرآن و جاانداختن آن به عنوان منبع معرفتی است و شبهات را نیز پاسخ دادهاند. در این قسمت، بخشی از حرفهای ایشان نیز در انجمن اسلامی پزشکان ارائه شده است و خصوصیت آن این بوده که بعد از اینکه مباحث را عنوان میکرند، با سؤالاتی مواجه میشدند که بخشی از ایام، به پاسخ به سؤالات میگذشت.
✅ بخش دوم از فعالیتهای قرآنی شهید مطهری نیز کاربردی کردن قرآن است. به گونهای که پاسخگوی نیازهای زمانه خود باشد. شهید مطهری، قرآن را کتابی توانمند و پاسخگو میداند برای اینکه مسائل انسان را حل کند. ایشان معتقد است که قرآن پاسخگوی مسائل اعتقادی انسان است و میتواند فلسفه هستی خلقت و فلسفه خلقت انسان را در اختیار آدم قرار دهد. همچنین به باور ایشان قرآن در حوزه اخلاقی نیز میتواند نظام اخلاقی خوبی را به بر ما نشان دهد و علاوه بر این در حوزه مسائل اجتماعی و تعلیم و تربیت نیز میتواند قرآن نقشآفرین باشد. در این بخش، میبینیم که موضوع سخنرانی ایشان، فطرت، انسانشناسی، عدل الهی و این قبیل موضوعات است.
✅ شهید مطهری در مورد مباحث گوناگونی مطلب دارند. برخی از آثار ایشان قلمی و برخی نیز سخنرانیهایی است که داشتهاند و بعداً پیاده شده است. شما در تکتک کارهایی که کردهاند، اعم از کارهای فلسفی و اعتقادی، همهجا میبینید که استنادات ایشان به قرآن است و این یعنی قرآن را
کتاب پاسخگویی میدانند که میتواند مشکلات انسان را حل کند.
✅ برای شهید مطهری مسلم است که قرآن حاصل وحی بوده و نیز معجزه پیامبر اسلام(ص) است. یعنی در این مورد توضیحات لازم را داده است و خودش نیز در مقام شک نیست، بلکه به مقام یقین رسیده است. البته ممکن است که برخی بگویند که اعتقاد به وحی و اعجاز، عقیده عمومی است، ولی توجه داشته باشید که من الآن در مورد یک متفکر صحبت میکنم که ایمانش تحقیقی و پژوهشی است.
✅ برای استاد مطهری مسلم است که وحی و اعجاز، هر دو از صراحتهای ادعاهای قرآن است. یعنی ایشان قرآن را دارای محکماتی میدانند که با مطالعه خود قرآن، مسلم میشود که این کتاب رهاورد وحی بوده و معجزه پیامبر اسلام(ص) است که هیچ شکی در آن نیست. استاد مطهری در عین حال میگوید که در شناخت اصل وحی و اعجاز، دیدگاههای مختلفی وجود دارد. ایشان در این قسمت برای اینکه طبقهبندی علمی کنند، میگویند در شناخت اهمیت وحی، دیدگاه عوامانهای داریم، همچنان که در مسئله وحی و اعجاز، دیدگاه روشنفکرانه نیز داریم. علاوه بر این دو، دیدگاه حد وسط عوامانه و روشنفکرانهای هم وجود دارد.
✅ برای ایشان مسلم است که از سخنان پیامبران برمیآید که اینها میدانستند که در معرض وحی هستند و به آنها وحی نازل میشود، همچنین به صاحب معجزه بودن خود نیز واقف هستند. یعنی اولین کسانی که مومن به این هستند که مخاطب وحی قرار دارند، خود پیامبران بودهاند. در هر صورت شهید مطهری میگوید که در مسئله وحی سه نظریه عوامانه و روشنفکرانه و حد وسط وجود دارد.
✅ بر اساس دیدگاه عوامانه، خدا به مثابه یک سلطانی در یک نقطه از عالم قرار دارد که نشسته و پیامبر(ص) او نیز در زمین است و بین آن خدا و این رسول فاصله زیادی است و یک پیک، به عنوان فرشته وحی نازل میشود و آیات را میخواند که این را عوامانه میدانند. بر اساس دیدگاه روشنفکرانه، همه چیز در وجود نبی خلاصه میشود. چه بسا پیامبر(ص) فکر میکند که ضمیر پاک خودش جبرئیل است. ما باید برای وحی ریشهای در وجود پیامبر(ص) پیدا کنیم که یا نبوغ است یا تراوشات قسمت ناهشیار. میگویند هر انسانی دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه دارد و میگویند عرفا نیز به حالت شبهخلسه میرفتهاند و اصلا ریشه وحی را در خارج از وجود پپیامبر(ص) نمیبینند.
✅ بر اساس دیدگاهی که بین نظر عوامانه و روشنفکرانه برای وحی مطرح است، باید ریشهای در درون پیامبر(ص) و یک ریشه نیز بیرون از پیامبر(ص) قائل باشیم. یعنی ارتباطی بین جنبهای از وجود پیامبر(ص) و یک جنبهای از وجود عالم باید برقرار باشد. همانند این تحلیل را نیز در مورد معجزه و اعجاز دارند. شهید مطهری معتقد است که کلید حل ماجرا را باید در مسائل جستوجو کنیم. در اینجا یک مسئله این است که انسان یک شخصیت باطنی دارد و گاهی از آن به نفس و شعور باطن تعبیر میکنند. دوم اینکه، عالم در کنار این منظر ملکی، یک منظر ملکوتی دارد و سوم اینکه امکان ارتباط بین این حوزه ملکوتی شخصیت انسان و این نیمهملکوتی عالم وجود دارد و زمانی که این ارتباط برقرار میشود، هم وحی اتفاق میافتد و هم معجزه.
✅ یک نکته جالب این است که استاد مطهری معجزه و وحی را دو روی یک سکه میدانند و یکسری برداشتهای لطیف از قرآن دارند. بنابراین روش اثباتی ایشان برای اینکه وحی را بر پیامبر(ص) ثابت و هم معجزه را برای پیامبران محقق بدانند، این است که بین دیدگاه عوامانه و روشنفکرانه راه میانه را انتخاب میکنند و با تأکید بر نفس انسانی از یک سو و عالم غیب یا مجردات و ملکوت عالم از سوی دیگر، سعی دارند که این ارتباط را ایجاد کنند و هم وحی و هم اعجاز را محقق کنند.
🌺 لطفا جهت دسترسی به متن این سخنرانی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
🌐 http://iqna.ir/fa/news/3793322
☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦