eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
730 دنبال‌کننده
254 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نشست تخصصی «استاد مطهری و مطالعات قرآنی معاصر» 👤 با حضور دکتر مجید معارف 🗒 دوشنبه 97.12.06 🕘 ساعت 14 الی 16 🏢 دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران- تالار شهید مدنی 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه قسمت پنجاه و پنجم: 💠 ♦️ دومین زاویه نقد: نقد منبعی ♦️ بررسی منابع روایات مدعی تحریف و درجه اعتبار آن منابع در بین کتب اهل سنت و شیعه 🆔 @ostadmaaref
roshana 055.mp3
3.52M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 55 🆔 @ostadmaaref
#کارگاه 💠 «دانش افزایی اساتید درس آشنایی با قرآن کریم» 🔹 سخنران: دکتر معارف 🔸 زمان: 1397.12.7 ✅ مکان: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ♦️ (ویژه اساتید) 🆔 @ostadmaaref
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 گزارشی از سخنرانی دکتر معارف در پیش‌همایش ملی «استاد مطهری و مطالعات قرآنی معاصر» ♦ دوشنبه 6 اسفند ۱۳۹۷ ✅ در مورد شخصیت شهید مطهری مطالعاتی در جامعه صورت گرفته است و حاصل آن نیز کتب و مقالات و مجلات علمی و پژوهشی شده است. در این دانشکده نیز در یکی از مراسمی که با عنوان حکمت مطهر برگزار شد، یک شماره نشریه علمی ـ پژوهشی دانشکده را به ابعاد شخصیتی ایشان اختصاص دادیم و بنده در آن شماره، مقاله‌ای با عنوان «مطهری و قرآن» تقدیم کردم. البته که اکنون نیز مشغول نگارش کتابی به نام مطهری و قرآن هستم. ✅ نکته دیگر این است که عنوان این همایش «شهید مطهری و مطالعات اسلامی معاصر» است و این کلمه معاصر از ۴۰ سال قبل را تا امروز در بر می‌گیرد و ممکن است برخی از چالش‌های مربوط به امروز و چیزهایی که از حدود ۲۰ قبل در مورد قرآن پیش آمده است، در آثار شهید مطهری مرود توجه قرار گرفته باشد و ما وقتی به آثار شهید مطهری رجوع می‌کنیم، احساس می‌کنیم برخی از تحقیقات ایشان، گاهی ناظر بر برخی از شبهات روز نیز هست. لذا بنده نیز سعی کردم که از این دست مسائل چند مورد را انتخاب و تحلیل شهید مطهری را نیز بیان کنم. ✅ آثار قرآنی و افکار قرآنی شهید مطهری، در سراسر آثار ایشان پخش است و برای محققی که می‌خواهد افکار قرآنی ایشان را رصد کند، این اندیشه‌ها در سراسر آثار منتشر و به صورت پراکنده است. این مسئله شاید در ابتدا کار را سخت کند، ولی اگر ما آثار شهید مطهری را مطالعه کنیم و برنامه‌ای برای مطالعه داشته باشیم، می‌بینیم که یک رشته از افکار ایشان در مجوعه‌هایی، جمع‌آوری شده است. مثلاً اگر به این مجموعه آثاری که به نام ایشان ارائه شده، مراجعه کنید، در مجلدات سوم و چهارم، به جهت اینکه مباحث عقیدتی مطرح می‌شود، به ویژه در حوزه نبوت که درگیر وحی و اعجاز می‌شوند، یک بخشی از مطالعات قرآنی در این مجلدات تمرکز دارد. ✅ یک بخش دیگر از افکار ایشان نیز مربوط به درس‌های تفسیری می‌شود که این جلسات را برپا می‌کردند و بیش از بیست سوره را تفسیر کرده‌اند. تفاسیر ایشان نیز ترتیبی و موضوعی است. برای نمونه در کتاب عدل الهی، رگه‌هایی از تفسیر موضوعی را شاهد هستیم. لذا در نهایت با یک مقدار وقت صرف کردن و با مجلدات مختلف مجموعه ایشان کار کردن، افکار ایشان به دست می‌آید. ✅ زمانی که ما آثاری که از شهید مطهری به جای مانده را مطالعه می‌کنیم، احساس می‌کنیم که دو محور در پژوهش‌های قرآنی ایشان، شاید از محورهای دیگر بارزتر باشد. یکی از آنها محور دفاع از قرآن است. بهتر است که بگویم، معرفی قرآن و دفاع از قرآن، آن هم با رویکرد بررسی و نقد شبهات. شهید مطهری در این عرصه مثلاً درباره تاریخ قرآن حرف زده‌اند و می‌گویند تاریخ قرآن، روشن است. بر اساس اسناد تاریخی، قرآن نازل می‌شده و زیر نظر پیامبر(ص) نیز تدوین شده است و بعد خط و رسم‌الخط آن نیز کمال یافته است. در این بخش، معرفی قرآن و جاانداختن جایگاه قرآن، ایشان در مورد وحی قرآنی صحبت کرده‌اند و به بسیاری از سؤالات نیز پاسخ داده‌اند. ✅ شهید مطهری در این بخش، در مورد وحی نیز به صورت ویژه صحبت می‌کند و سعی کرده‌اند که ماهیت وحی را تحلیل کنند. همچنین در مورد وحی قرآنی و خصوصیات آن نیز توضیح می‌دهند. علاوه بر این، وقتی به صورت کلی در مورد معجزه بحث می‌کنند، در ادامه به صورت مبسوط به اعجاز قرآن و وجوه مختلف آن صحبت کرده‌اند و تا پنج وجه نیز معجزات را شمرده‌اند. ✅ لذا رویکرد اصلی این کارها، معرفی قرآن و جاانداختن آن به عنوان منبع معرفتی است و شبهات را نیز پاسخ داده‌اند. در این قسمت، بخشی از حرف‌های ایشان نیز در انجمن اسلامی پزشکان ارائه شده است و خصوصیت آن این بوده که بعد از اینکه مباحث را عنوان می‌کرند، با سؤالاتی مواجه می‌شدند که بخشی از ایام، به پاسخ به سؤالات می‌گذشت. ✅ بخش دوم از فعالیت‌های قرآنی شهید مطهری نیز کاربردی کردن قرآن است. به گونه‌ای که پاسخگوی نیازهای زمانه خود باشد. شهید مطهری، قرآن را کتابی توانمند و پاسخگو می‌داند برای اینکه مسائل انسان را حل کند. ایشان معتقد است که قرآن پاسخگوی مسائل اعتقادی انسان است و می‌تواند فلسفه هستی خلقت و فلسفه خلقت انسان را در اختیار آدم قرار دهد. همچنین به باور ایشان قرآن در حوزه اخلاقی نیز می‌تواند نظام اخلاقی خوبی را به بر ما نشان دهد و علاوه بر این در حوزه مسائل اجتماعی و تعلیم و تربیت نیز می‌تواند قرآن نقش‌آفرین باشد. در این بخش، می‌بینیم که موضوع سخنرانی ایشان، فطرت، انسان‌شناسی، عدل الهی و این قبیل موضوعات است. ✅ شهید مطهری در مورد مباحث گوناگونی مطلب دارند. برخی از آثار ایشان قلمی و برخی نیز سخنرانی‌هایی است که داشته‌اند و بعداً پیاده شده است. شما در تک‌تک کارهایی که کرده‌اند، اعم از کارهای فلسفی و اعتقادی، همه‌جا می‌بینید که استنادات ایشان به قرآن است و این یعنی قرآن را
کتاب پاسخگویی می‌دانند که می‌تواند مشکلات انسان را حل کند. ✅ برای شهید مطهری مسلم است که قرآن حاصل وحی بوده و نیز معجزه پیامبر اسلام(ص) است. یعنی در این مورد توضیحات لازم را داده است و خودش نیز در مقام شک نیست، بلکه به مقام یقین رسیده است. البته ممکن است که برخی بگویند که اعتقاد به وحی و اعجاز، عقیده عمومی است، ولی توجه داشته باشید که من الآن در مورد یک متفکر صحبت می‌کنم که ایمانش تحقیقی و پژوهشی است. ✅ برای استاد مطهری مسلم است که وحی و اعجاز، هر دو از صراحت‌های ادعاهای قرآن است. یعنی ایشان قرآن را دارای محکماتی می‌دانند که با مطالعه خود قرآن، مسلم می‌شود که این کتاب رهاورد وحی بوده و معجزه پیامبر اسلام(ص) است که هیچ شکی در آن نیست. استاد مطهری در عین حال می‌گوید که در شناخت اصل وحی و اعجاز، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. ایشان در این قسمت برای اینکه طبقه‌بندی علمی کنند، می‌گویند در شناخت اهمیت وحی، دیدگاه عوامانه‌ای داریم، همچنان که در مسئله وحی و اعجاز، دیدگاه روشنفکرانه نیز داریم. علاوه بر این دو، دیدگاه حد وسط عوامانه و روشن‌فکرانه‌ای هم وجود دارد. ✅ برای ایشان مسلم است که از سخنان پیامبران بر‌می‌آید که اینها می‌دانستند که در معرض وحی هستند و به آنها وحی نازل می‌شود، همچنین به صاحب معجزه بودن خود نیز واقف هستند. یعنی اولین کسانی که مومن به این هستند که مخاطب وحی قرار دارند، خود پیامبران بوده‌اند. در هر صورت شهید مطهری می‌گوید که در مسئله وحی سه نظریه عوامانه و روشنفکرانه و حد وسط وجود دارد. ✅ بر اساس دیدگاه عوامانه، خدا به مثابه یک سلطانی در یک نقطه از عالم قرار دارد که نشسته و پیامبر(ص) او نیز در زمین است و بین آن خدا و این رسول فاصله زیادی است و یک پیک، به عنوان فرشته وحی نازل می‌شود و آیات را می‌خواند که این را عوامانه می‌د‌انند. بر اساس دیدگاه روشنفکرانه، همه چیز در وجود نبی خلاصه می‌شود. چه بسا پیامبر(ص) فکر می‌کند که ضمیر پاک خودش جبرئیل است. ما باید برای وحی ریشه‌ای در وجود پیامبر(ص) پیدا کنیم که یا نبوغ است یا تراوشات قسمت ناهشیار. می‌گویند هر انسانی دو بخش خود‌آگاه و ناخودآگاه دارد و می‌گویند عرفا نیز به حالت شبه‌خلسه می‌رفته‌اند و اصلا ریشه وحی را در خارج از وجود پپیامبر(ص) نمی‌بینند. ✅ بر اساس دیدگاهی که بین نظر عوامانه و روشنفکرانه برای وحی مطرح است، باید ریشه‌ای در درون پیامبر(ص) و یک ریشه نیز بیرون از پیامبر(ص) قائل باشیم. یعنی ارتباطی بین جنبه‌ای از وجود پیامبر(ص) و یک جنبه‌ای از وجود عالم باید برقرار باشد. همانند این تحلیل را نیز در مورد معجزه و اعجاز دارند. شهید مطهری معتقد است که کلید حل ماجرا را باید در مسائل جست‌وجو کنیم. در اینجا یک مسئله این است که انسان یک شخصیت باطنی دارد و گاهی از آن به نفس و شعور باطن تعبیر می‌کنند. دوم اینکه، عالم در کنار این منظر ملکی، یک منظر ملکوتی دارد و سوم اینکه امکان ارتباط بین این حوزه ملکوتی شخصیت انسان و این نیمه‌ملکوتی عالم وجود دارد و زمانی که این ارتباط برقرار می‌شود، هم وحی اتفاق می‌افتد و هم معجزه. ✅ یک نکته جالب این است که استاد مطهری معجزه و وحی را دو روی یک سکه می‌دانند و یکسری برداشت‌های لطیف از قرآن دارند. بنابراین روش اثباتی ایشان برای اینکه وحی را بر پیامبر(ص) ثابت و هم معجزه را برای پیامبران محقق بدانند، این است که بین دیدگاه عوامانه و روشنفکرانه راه میانه را انتخاب می‌کنند و با تأکید بر نفس انسانی از یک سو و عالم غیب یا مجردات و ملکوت عالم از سوی دیگر، سعی دارند که این ارتباط را ایجاد کنند و هم وحی و هم اعجاز را محقق کنند. 🌺 لطفا جهت دسترسی به متن این سخنرانی بر روی لینک زیر کلیک کنید: 🌐 http://iqna.ir/fa/news/3793322 ☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
#قاب_تصویر 💠 نشست تخصصی «استاد مطهری و مطالعات قرآنی معاصر» 👤 با حضور دکتر مجید معارف 🗒 دوشنبه 97.12.06 🕘 ساعت 14 الی 16 🏢 دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران- تالار شهید مدنی 🆔 @ostadmaaref
💠 می گوئیم آیات قرآن جاری و ساری در همه زمان هاست؛ اما چرا مثلا در سوره مجادله که درباره طلاق ظهار است این مسأله کاملاً منتفی شده است؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 ظهار نوعی طلاق درجاهلیت بود که مرد به قصد همسر آزاری اجرا می کرد ونتیجه آن از نظر خودش بلاتکلیف کردن زن بود؛ چون درنتیجه ظهار همسر در حکم مادر می شد. یعنی از یک طرف ادامه زندگی زناشویی ناممکن بود واز طرفی زن آزاد ورها نمی گشت. ✅ اسلام آن را ممنوع کرد وبه طلاق معمولی ورها کردن زن پس از طلاق فرمان داد. ✅ هنوز هم نتیجه نسخ ظهار که طلاق زن همراه با آزادی وکرامت اوست به قوت خود باقی است. 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: تطبيق هرمنوتيك اسفار خمسه با قواعد عام و خاص نزد عالمان مسلمان 🖌 نویسندگان: هدایی عليرضا, معارف مجيد 🔸 چکیده: 🔻 يهوديان بر اين باورند كه اسفار خمسه كتابی يگانه است كه به گونه وحيانی به بشر منتقل شده است. نيز معتقدند كه با برگزيدن چند اصل هرمنوتيكی می توان به معانی عميق تری از آن دست يافت و زمينه را برای كاربرد كامل تر آنها فراهم ساخت. معروف ترين اين اصول، قواعد خاخام اشماييل است كه مقاله حاضر به بحث تطبيقی آنها با قواعد مشابه آنها نزد عالمان مسلمان می پردازد. 🆔 @ostadmaaref
تطبيق_هرمنوتيك_اسفار_خمسه_با_قواعد.pdf
413.6K
تطبيق هرمنوتيك اسفار خمسه با قواعد عام و خاص نزد عالمان مسلمان #اسفار_خمسه #هرمنوتيك #عام_و_خاص #قياس #حجيت_ظهور 🆔 @ostadmaaref
#سوال 💠 آیا درست است که قرآن بر اساس ذائفه عرب نازل شد؟ برخی می گویند اگر قرآن در جاهای سردسیر مثل قطب شمال و جنوب نازل می شد دیگر از عذاب های الهی همچون جهنم خبری نبود. 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref