نقد و بررسی آراء بلاشر درباره جمع و تدوین قرآن.pdf
188.1K
#مقاله
نقد و بررسی آراء بلاشر درباره جمع و تدوین قرآن
#مستشرقان
#خاورشناسان
#بلاشر
#قرآن
#جمع_قرآن
#تدوین_قرآن
مجله
#قرآن_و_مستشرقان
@ostadmaaref
پاسخ
انقلاب اسلامی در گسترش رشته الهیات وریز شدن موضوعات تخصصی وتاسیس دانشکده های فراوان دولتی وازاد وغیرانتفاعی و...تاثیر انکار ناپذیری داشته است همین رشته علوم قران وحدیث از رشته های تاسیسی بعد از انقلاب است که خود منشا بسیاری از رشته های دیگر شده است.
البته مطلب یادشده ضرورتا به معنی عمیق بودن همه تحقیقات وپژوهشهای الهیاتی نیست کمیت پژوهشها غیر قابل شمارش اما کارهای عمیق وکیفی معدود است باید جهت گیری به سمت کیفیت گرایی بیشتر شود.
@ostadmaaref
پاسخ
تدبر برخورد فکورانه با قران است قران را با توجه به معانی ان قرائت کردن است حالتی بین قرائت معمولی ( بدون توجه به معانی)وتفسیربه عنوان یک دانش تخصصی است همین که انسان قران را سرسری وبی توجه به معانی نخواند وبا اطلاعات ولو اندک از معانی لغات بر مفاهیم ایات تمرکز کندتدبر محقق شده لذا تدبر نیاز به معلومات تخصصی ندارد واز این جهت عموم مردم قادر به انجام ان خواهند بود بر خلاف تفسیر که امری تخصصی است ونیازمند علوم متنوعی به نام دانشهای تفسیری است پاسخ مفصل تر را باید به مقالات یا کتب تخصصی مراجعه کرد.
@ostadmaaref
📚 خلاصه مطالب بیان شده در قسمت اول از برنامه روشنا:
💠 (در این قسمت مباحث مطرح شده در برنامه رادیویی روشنا به اجمال ارائه میشود و برای دریافت تفصیل مطالب میتوانید به فایل صوتی مراجعه کنید.)
♦️ بیان مطالبی درباره قرآن:
✅ قرآن دو شأن دارد:
1⃣ معجزه پیامبر اسلام و سند حقانیت ایشان است
2⃣ کتاب هدایت مؤمنان است
✅ منزلت قرآن از دو جهت قابل بررسی است:
1⃣ از دیدگاه آیات، مانند آیه 174 سوره نساء و...
2⃣ از دیدگاه روایات، مانند روایتی که در تفسیر عیاشی ج 1 ص 3 بیان شده است.
♦️ معرفی کتاب در باب شناخت قرآن از منظر روایات.
🆔 @ostadmaaref
roshana 001.mp3
5.56M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 1
🆔 @ostadmaaref
1- پروفسور دکتر انبیا یلدیریم:
انبیا یلدیریم در سال 1965 در شهر استانبول متولد شد. پس از اتمام تحصیلات دبیرستان در رشته ی امام خطیب، در سال 1987 از دانشگاه بورسا در رشته الهیات فارغ التحصیل شد. سپس در دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا به تحصیل در مقطع فوق لیسانس ادامه داد و موفق به کسب درجه ی کارشناسی ارشد شد. وی سپس در مقطع دکتری الهیات این دانشگاه پذیرفته شد و در گرایش حدیث موفق به اخذ درجه دکتری شد.
وی دارای تالیفات بسیاری در حوزه تخصصی حدیث می باشد از آن جمله:
"احادیث و سوالات مربوط به آن"، "موضوعاتی که حدیث صحیح در آن یافت نمی شود"، "مشکلات حدیث"، "محدثان و چالش ها"، "نقد متون در حدیث"، "مسایل حدیث"، "تفسیر سنتی حدیث"، "حضرت محمد بر محور دین -اخلاق" و "خوشنویسی و حدیث" می باشد. وی همچنین آثاری را به ترکی ترجمه کرده است از جمله: "جایگاه سنت در اسلام از نظر سیوطی"، "جایگاه اسرائیلیات در تفسیر و حدیث" اثر محمد حسین ذهبی، "جایگاه امام اعظم ابوحنیفه در علم حدیث" اثر عبدالرشید نعمانی، "احادیث موضوعی"، "حضرت محمد به عنوان یک مربی و روشهای آموزشی"، "ارزش زمان از نظر علمای اسلام"..
پرفسور دکتر انبیا یلدیریم همچنین در کنفرانس های بسیاری در داخل و خارج مقالات متعددی را ارائه کرده است.
🆔 @ostadmaaref
2- پروفسور دکتر مسعود اوکوموش:
متولد 1964
دارای لیسانس، فوق لیسانس و دکترای الهیات از دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا
حوزه ی تخصصی پروفسور دکتر مسعود اوکوکوش در زمینه علوم پایه اسلامی و تفسیر می باشد.
عنوان تز کارشناسی ارشد: «محمد عزت دروزه و روش تفسیر وی»
عنوان تز دکتری: «نگرش غزالی به قرآن و روش تفسیر وی»
وی در حال حاضر استاد دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا در رشته تفسیر می باشد.
پروفسور دکتر مسعود اوکوموش تاکنون بیش از بیست پایان نامه فوق لیسانس و همچنین چندین تز دکتری را راهنمایی کرده است.
وی دهها مقاله ی علمی در نشستها و کنفرانس های داخلی و خارجی ارائه کرده است. مقالات دکتر اوکوموش در زمینه ی علوم قرآنی در بسیاری از مجلات علمی و تخصصی به چاپ رسیده است.
پروفسور اوکوموش دارای دهها اثر تالیف و ترجمه در زمینه علوم قرآن می باشد.
وی به زبان عربی تسلط دارد.
🆔 @ostadmaaref
3- پروفسور دکتر سونمز کوتلو:
وی متولد سال 1963 در شهر ارزینجان می باشد.
فارغ التحصیل دبیرستان امام خطیب در سال 1981
در سال 1987 از در رشته الهیات از دانشگاه آنکارا شد.
در سال 1988 در رشته مذاهب اسلامی به تحصیل در مقطع فوق لیسانس پرداخت. در سال 1990 با ارائه تز «ظهور مرجئه و نظرات اعتقادی آنها» موفق به اخذ درجه فوق لیسانس شد.
در سال 1992 به مدت شش ماه جهت استفاده از فرصت مطالعاتی به انگلیس رفت. سپس به مدت یک سال در مصر به تحقیق پرداخت.
وی در سال 1994 با دفاع از تز خود با عنوان «مرجئه و توسعه آن در خراسان و ماوراءالنهر» موفق به اخذ درجه ی دکتری شد. وی در سال 1997 دانشیار شد.
سپس به مدت دو سال به عنوان معاون دانشکده الهیات دانشگاه دولتی اوش در قرقیزستان حضور پیدا کرد. در سال 2003 موفق به اخذ درجه پروفسوری شد.
وی به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا در رشته تاریخ مذاهب اسلامی مشغول خدمت می باشد.
به زبانهای عربی، قرقیزی، قزاقی و انگلیسی تسلط دارد و از آن زبانها آثاری را به ترکی ترجمه کرده است.
برخی آثار تالیف و ترجمه:
- مرجئه و تأثیر آن در روند مسلمان شدن ترکها (2000)
- مفهوم امام در دیدگاه محدثان و اولین اصولگراها در اندیشه ی اسلامی (2000)
- امام ماتریدی و ماتریدی گری (2003)
- تفاوت برداشت ها از دین (علوی گری و بکتاشیگری در ترکیه) 2003
- متدها در علوم اسلامی (2005)
- و دهها کتاب دیگر
🆔 @ostadmaaref
تحليل و نقد آراي جان برتن درباره تدوين قرآن.pdf
352.2K
#مقاله
تحلیل و نقد آراء جان برتن درباره تدوین قرآن
#مستشرقان
#خاورشناسان
#جان_برتن
#قرآن
#تدوین_قرآن
#نسخ
#مصاحف_صحابه
#فقیهان
مجله
#پژوهش_دینی
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
رده بندی کتاب الکافی خیلی هوشمندانه وپیام دار است مرحوم کلینی در عصری که در اهل سنت مذهب اشعری عقل ستیز حاکمیت داشت با رده بندی کتاب خود پیام داد که عقل مقدمه علم است وعقل وعلم هردو مقدمه توحید وخداشناسی ضمنا خداشناسی پایه ومقدمه حجت شناسی است این رده بندی کاملا هوشیارانه است.
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت دوم:
💠 علوم قرآن از منظر دانشمندان:
♦️ با مراجعه به کتابهایی که دربارهی علوم قرآن نوشته شده معنای آن را درمییابیم. کتابهایی مانند البرهان فی علوم القرآن نوشته زرکشی و...
✅ دانشمندان علوم قرآنی را به دو وجه معنا میکنند:
1⃣ «علومٌ فی القرآن»
2⃣ «علومٌ للقرآن»
✅ علوم فی القرآن همان «معارف قرآن» است
✅ علوم للقرآن همان «دانش علوم قرآنی مصطلح» است که امروزه در دانشگاهها تدریس میشود.
♦️ بیان و توضیح نظرات دانشمندانی چون«زرکشی»، «سخاوی» و «عبدالجواد خلف» در باب اقسام علوم فی القرآن.
🆔 @ostadmaaref
roshana 002.mp3
6.6M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 2
🆔 @ostadmaaref
سیره امام علی علیه السلام در مواجهه با مخالفان.pdf
196.6K
#مصاحبه
سیره امام علی (علیه السلام) در مواجهه با مخالفان
#امام_علی
#سیره
#مخالفان
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت سوم:
💠 علومٌ للقرآن همان مباحثی است که امروزه با نام «دانش علوم قرآنی» تدریس میشود. از قبیل ناسخ و منسوخ و...
♦️ توضیح و بیان نظر دانشمندانی چون «زرقانی»، « معرفت»، «رادمنش»، «محمد سالم» و «مهدوی راد» در باب معنا و مصادیق و شاخههای «علوم قرآنی» یا همان علومٌ للقرآن، و بیان اهمیت شناخت این شاخهها.
🆔 @ostadmaaref
roshana 003.mp3
6.42M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 3
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
عقیده شیعه در مورد سجده بر روی اشیاء این است که بر روی هر چیز پاک طبیعی مثل خاک می توان سجده کرد مهر در دسترس قرار دادن همان خاک پاک به صورت فشرده است #مهر در این حالت در حکم یک قطعه سنگ طبیعی خواهد بود نه چیز دیگر چون طبق روایات شیعه نمی توان روی مصنوعات مثل قالی یا ماکولات سجده کرد سجده باید روی خاک یا نظیر ان از اشیاء طبیعی باشد
۲- نظر شیعه در #وضوء مسح پا است نه شستن آن این موضوع هم از نظر روایات شیعه وسنی قابل اثبات است وهم با تحلیل نحوی ایه وضوء (آیه ۶ سوره مائده) به راحتی حکم وضوی شیعه به دست می آید شستن پا در وضوء انحراف و بدعتی است که بعد از رحلت پیامبر رخ داده است در این زمینه به کتاب وضوءالنبی تالیف اقای علی شهرستانی مراجعه شود این کتاب به فارسی هم ترجمه شده با عنوان وضوی پیامبر ( ص)
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال
با سلام خدمت استاد محترم و عرض تشکر از وقتی که می گذارید... با توجه به اینکه آیت الله #خویی #توثیقات متاخران را بر اساس مبنای رجالی خود نمی پذیرند و آن را قابل اعتماد نمی دانند چطور خود دست به توثیق و تضعیف راویان در معجم الرجال زده اند؟ آیا این امر با مبانی خود ایشان در تعارض نیست؟ متشکرم
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
توثیق وتضعیف راویان بر دو نوع است
اول به صورت مبهم وکلی ومجمل که دلایل وشواهد جرح وتعدیل راوی بیان نمیشود ودیگر جرح وتعدیل مفصل وهمراه با بیان شواهد وقراین ودلایل اینکه ایت الله خویی توثیق متاخران را حجت نمی دانند منطور جرح وتعدیل به صورت مبهم وکلی بدون ذکر دلیل است واینکه خود ایشان به جرح وتعدیل اقدام می کند این به صورت استدلالی وآوردن شواهد وقراین است ولذا تناقضی وجود ندارد
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال
با سلام . آیا حدیث ذیل معتبر هست یا نه؟ از نظر سند و ذکر شدن در منابع معتبر.
روایت:
يا ابن آدم لا تخف من ذي سلطان ما دام سلطاني باقياً وسلطاني لا يزول أبداً ، يا ابن آدم لا تخشى من ضيق رزق ما دامت خزائني مملوءة وخزائني لا تنفذ أبداً ، يا ابن آدم لا تطلب غيري وأنا لك فإن طلبتني وجدتني وإن فتني فتك وفاتك الخير كله ، يا ابن آدم خلقتك للعبادة فلا تلعب وقسمت لك رزقاً فلا تتعب فإن أنت رضيت بما قسمته لك أرحت لك قلبك وبدنك وكنت عندي محموداً وإن لم ترض بما قسمته لك فوعزتي وجلالي لأسلطن عليك الدنيا تركض فيها ركض الوحش في البرية ثم لا يكون لك منها إلا ما قسمته لك وكنت عندي مذموماً ، يا ابن آدم خلقت السموات السبع والأرضين السبع ولم أعيَ بخلقهنّ أَفيعييني رغيف عيش أسوقه لك بلا تعب ! يا ابن آدم إنه لم أنسى من عصاني فكيف من أطاعني وأنا رب رحيم وعلى كل شيْ قدير ! يا ابن آدم لا تسألني رزق غدٍ كما لم أطلب منك عمل غد ، يا ابن آدم أنا لك محب فبحقي عليك كن لي محباً
🆔 @ostadmaaref