پاسخ
رده بندی کتاب الکافی خیلی هوشمندانه وپیام دار است مرحوم کلینی در عصری که در اهل سنت مذهب اشعری عقل ستیز حاکمیت داشت با رده بندی کتاب خود پیام داد که عقل مقدمه علم است وعقل وعلم هردو مقدمه توحید وخداشناسی ضمنا خداشناسی پایه ومقدمه حجت شناسی است این رده بندی کاملا هوشیارانه است.
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت دوم:
💠 علوم قرآن از منظر دانشمندان:
♦️ با مراجعه به کتابهایی که دربارهی علوم قرآن نوشته شده معنای آن را درمییابیم. کتابهایی مانند البرهان فی علوم القرآن نوشته زرکشی و...
✅ دانشمندان علوم قرآنی را به دو وجه معنا میکنند:
1⃣ «علومٌ فی القرآن»
2⃣ «علومٌ للقرآن»
✅ علوم فی القرآن همان «معارف قرآن» است
✅ علوم للقرآن همان «دانش علوم قرآنی مصطلح» است که امروزه در دانشگاهها تدریس میشود.
♦️ بیان و توضیح نظرات دانشمندانی چون«زرکشی»، «سخاوی» و «عبدالجواد خلف» در باب اقسام علوم فی القرآن.
🆔 @ostadmaaref
roshana 002.mp3
6.6M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 2
🆔 @ostadmaaref
سیره امام علی علیه السلام در مواجهه با مخالفان.pdf
196.6K
#مصاحبه
سیره امام علی (علیه السلام) در مواجهه با مخالفان
#امام_علی
#سیره
#مخالفان
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت سوم:
💠 علومٌ للقرآن همان مباحثی است که امروزه با نام «دانش علوم قرآنی» تدریس میشود. از قبیل ناسخ و منسوخ و...
♦️ توضیح و بیان نظر دانشمندانی چون «زرقانی»، « معرفت»، «رادمنش»، «محمد سالم» و «مهدوی راد» در باب معنا و مصادیق و شاخههای «علوم قرآنی» یا همان علومٌ للقرآن، و بیان اهمیت شناخت این شاخهها.
🆔 @ostadmaaref
roshana 003.mp3
6.42M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 3
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
عقیده شیعه در مورد سجده بر روی اشیاء این است که بر روی هر چیز پاک طبیعی مثل خاک می توان سجده کرد مهر در دسترس قرار دادن همان خاک پاک به صورت فشرده است #مهر در این حالت در حکم یک قطعه سنگ طبیعی خواهد بود نه چیز دیگر چون طبق روایات شیعه نمی توان روی مصنوعات مثل قالی یا ماکولات سجده کرد سجده باید روی خاک یا نظیر ان از اشیاء طبیعی باشد
۲- نظر شیعه در #وضوء مسح پا است نه شستن آن این موضوع هم از نظر روایات شیعه وسنی قابل اثبات است وهم با تحلیل نحوی ایه وضوء (آیه ۶ سوره مائده) به راحتی حکم وضوی شیعه به دست می آید شستن پا در وضوء انحراف و بدعتی است که بعد از رحلت پیامبر رخ داده است در این زمینه به کتاب وضوءالنبی تالیف اقای علی شهرستانی مراجعه شود این کتاب به فارسی هم ترجمه شده با عنوان وضوی پیامبر ( ص)
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال
با سلام خدمت استاد محترم و عرض تشکر از وقتی که می گذارید... با توجه به اینکه آیت الله #خویی #توثیقات متاخران را بر اساس مبنای رجالی خود نمی پذیرند و آن را قابل اعتماد نمی دانند چطور خود دست به توثیق و تضعیف راویان در معجم الرجال زده اند؟ آیا این امر با مبانی خود ایشان در تعارض نیست؟ متشکرم
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
توثیق وتضعیف راویان بر دو نوع است
اول به صورت مبهم وکلی ومجمل که دلایل وشواهد جرح وتعدیل راوی بیان نمیشود ودیگر جرح وتعدیل مفصل وهمراه با بیان شواهد وقراین ودلایل اینکه ایت الله خویی توثیق متاخران را حجت نمی دانند منطور جرح وتعدیل به صورت مبهم وکلی بدون ذکر دلیل است واینکه خود ایشان به جرح وتعدیل اقدام می کند این به صورت استدلالی وآوردن شواهد وقراین است ولذا تناقضی وجود ندارد
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال
با سلام . آیا حدیث ذیل معتبر هست یا نه؟ از نظر سند و ذکر شدن در منابع معتبر.
روایت:
يا ابن آدم لا تخف من ذي سلطان ما دام سلطاني باقياً وسلطاني لا يزول أبداً ، يا ابن آدم لا تخشى من ضيق رزق ما دامت خزائني مملوءة وخزائني لا تنفذ أبداً ، يا ابن آدم لا تطلب غيري وأنا لك فإن طلبتني وجدتني وإن فتني فتك وفاتك الخير كله ، يا ابن آدم خلقتك للعبادة فلا تلعب وقسمت لك رزقاً فلا تتعب فإن أنت رضيت بما قسمته لك أرحت لك قلبك وبدنك وكنت عندي محموداً وإن لم ترض بما قسمته لك فوعزتي وجلالي لأسلطن عليك الدنيا تركض فيها ركض الوحش في البرية ثم لا يكون لك منها إلا ما قسمته لك وكنت عندي مذموماً ، يا ابن آدم خلقت السموات السبع والأرضين السبع ولم أعيَ بخلقهنّ أَفيعييني رغيف عيش أسوقه لك بلا تعب ! يا ابن آدم إنه لم أنسى من عصاني فكيف من أطاعني وأنا رب رحيم وعلى كل شيْ قدير ! يا ابن آدم لا تسألني رزق غدٍ كما لم أطلب منك عمل غد ، يا ابن آدم أنا لك محب فبحقي عليك كن لي محباً
🆔 @ostadmaaref