#مصاحبه
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 مبانی قرآنشناسی امام خمينی(ره)
♦️ ۱۶ خرداد ۱۳۸۶
✅ مطالب زيادی درباره مبانی قرآنشناسی امام خمينی(ره) در مجلات وزينی مانند «بينات» جلد ۱۳ كتاب «تبيان» با عنوان فهمالقرآن دراسة علی ضوء مدرسة السلوكيه، همچنين در دو همايش انديشههای قرآنی امام خمينی(ره) كه سال 1385 در قم و دانشگاه آزاد اسلامی خمين برگزار شد، عنوان شده است كه علاقهمندان میتوانند از آن بهره ببرند.
✅ گفتوگو و صحبت زياد است اما به طور مشخص میتوان گفت ۱۰ محور در مبانی عمومی قرآنشناسی امام خمينی(ره) وجود دارد كه در افكار و انديشههای ساير دانشمندان مسلمان و به ويژه دانشمندان شيعه نيز وجود دارد، همچنين دو محور در آثار قرآنی امام قابل استحصال است كه يا در انديشه ديگران نيست و يا در انديشه ايشان پررنگتر از سايرين بيان شده است.
✅ جامعيت قرآن از ديدگاه امام، محور نخست مبانی عمومی قرآنشناسی ايشان است. از ديد امام، قرآن كتاب جامعی است كه شامل همه احكام و دستورات لازم برای سعادت و كمال بشر است؛ البته امام ضمن اعتراف به اين موضوع به روايات ذيل آيات و به ويژه كتاب اصول كافی مرحوم كلينی بسيار اعتقاد داشتند و روايات را مكمل و مبين آيات میدانستند.
✅ اعتقاد امام به معجزه بودن قرآن، دومين مبنا در مبانی عام قرآنشناسی ايشان است. امام خمينی(ره) مانند هر متفكر ديگری معتقد است كه قرآن معجزه ختميه و ابدی پيامبر(ص) است و بهترين وسيله برای اثبات حقانيت او است؛ قرآن از حيث بلاغت و فصاحت معجزه است و كتابی است كه در هر دوره و زمان منكران و مخالفان را به مبارزه و تحدی دعوت میكند؛ بنابراين معارف اصيل و حقايق هدايتی قرآن مهمترين محور اعجاز آن از ديد امام است.
✅ اعتقاد امام به سالم بودن قرآن از هرگونه تحريف سومين محور در مبانی قرآنشناسی ايشان است؛ وی معتقد بودند كه قرآن از ابتدای نزول هم از حيث كتابت و هم از حيث حفظ و ضبط مورد توجه و عنايت مسلمانان و به ويژه شخص پيامبر(ص) و در دورانهای بعدی مورد توجه ائمه(ع) بوده است و به همين دليل از هرگونه تحريف و تغييری مصون مانده است.
✅ اعتقاد به هدايتگری قرآن، چهارمين محور در مبانی عمومی قرآنشناسی امام است. قرآن از ديد امام كتابی است كه علاوه بر معجزهبودن مسئول هدايت انسان است؛ امام معتقد بود كه قرآن، دوای هر درد روحی و شفای هر بيماری است.
✅ اعتقاد به تفسيرپذيری قرآن از ديگر محورهای قرآنشناسی امام است؛ امام معتقد است قرآن برای هدايت بشر آمده است و بايد تفسير شود؛ وی اعتقاد داشت، قرآن كتابی است كه مراحل مختلفی از معنا را در خود دارد كه بخشی به عنوان آياتالاحكام در امور فقهی مورد توجه ايشان قرار میگيرد و بخشی نيز به عنوان غير آيات الاحكام مطرح است.
✅ اعتقاد امام به اين كه قرآن يك واقعيت دوگانه دارد، از ديگر مبانی ایشان بود؛ امام معتقد بودند كه قرآن يك واقعيتی دارد كه در لوح محفوظ است و شايد جز دست پيامبر(ص) و ائمه(ع) و اولیالالباب به آن نمیرسد و در عين حال واقعيتی در جهان مادی دارد كه نازل شده و مفاهيم آن رقيق شده تا قابل فهم برای بشر باشد.
✅ هفتمين محور در مبانی قرآنشناسی امام، حجيت ظواهر قرآن است، او معتقد بود كه قرآن در عين حال كه نازل شده است و بازهم ممكن است بسياری از حقايق آن را نفهميم اما همين ظواهر هم حجيت دارد و اين گونه نيست كه ظواهر قابل درك نباشد؛ اين اعتقاد امام در مقابل كسانی بود كه معتقد بودند قرآن كتابی رمزی است كه ظواهر آن قابل درك نيست و فقط بخواهند باطنیگرايی بكنند؛ ايشان معتقدند با مطالعه همين ظواهر میتوانيم بسياری از حقايق قرآن را بفهميم.
✅ ذو مرتب بودن قرآن از ديگر ديدگاههای امام در اين زمينه است؛ ايشان معتقد بودند كه قرآن دارای سطوح مختلفی از حقايق است كه هر كس البته به ميزان مطالعه، دانش و معرفتش میتواند از آن بهرهمند شود؛ طبيعی است ظاهر قرآن برای مردم و باطن آن برای اولیالالباب نكات بسياری دارد.
✅ رسالت مداری قرآن، از ديگر مبانی امام راحل است. امام معتقدند قرآن، كتاب بيداری و هدايت انسان است و رسالت ويژهای در بيدار كردن انسان و آشنايی او با حقوق خودش و به ويژه مسلمانان دارد، به همين دليل معتقدند كه قرآن در عصر كنونی توسط مسلمانان مهجور مانده است و به همين جهت است كه پيامبر(ص) در روز قيامت شكايت میكنند كه «يا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا.»
✅آخرين محور، دعوت امام از همه مسلمانان برای اين كه قرآن كتابی است كه بايد در متن زندگی قرار گيرد و محور باشد است. ايشان در همه جا معتقدند كه قرآن بايد مدار و محور و مركز در اداره جامعه اسلامی باشد و اگر قرار باشد در عصر حاضر چند نفر را به به عنوان منادی بازگشت قرآن به عرصه زندگی و جامعه معرفی كنيم، بدون ترديد يكی از افراد شاخص آن حضرت امام(ره) خواهند بود كه منادی بازگشت قرآن به صحنه زندگی مسلمانان بودند.
✅ امام به اعتبار اين كه شخصيتی عارف، فقيه و فيلسوف بود، بعد عرفانی او تاثير خاصی در قرآنشناسی او داشت، او معتقد بود كه قرآن، حقايقی اصيل، ناب و ويژه دارد كه از طرفی با واقعيت لوح محفوظ و از طرف ديگر با مخاطبان عادی و عام تناسب دارد.
🔻 او به شدت معتقد بود كه «انما يعرف القرآن من يخاطب به» او مخاطبان اصلی قرآن را پيامبر(ص) و ائمه(ع) و برخی از افرادی كه توجه الهی به آنان تعلق گرفته است، میدانست و معتقد بود كه حقيقت وحی و نزول آن در ليلةالقدر مجهول است.
✅ بعد دوم در مبانی اختصاصی قرآنشناسی امام این است که ايشان، انسان را موجودی صاحب بعد ملكوتی و صاحب فطرتی پاك میدانند و معتقد بودند كه انسان در سايه تهذيب و كمال میتواند با حقايق قرآن ارتباط برقرار كند.
✅ امام توجه خاصی به اين نقطه حساس داشت؛ وی از يكسو با تاويلات باطنيون و صوفیها كه حجيت ظواهر قرآن را قبول نداشتند، مخالف بود و از طرف ديگر نيز معتقد بود در سايه پاكی فطرت، حقايقی از قرآن بر دل عارف واصل میشود البته به شرط آن كه حجابها كنار بروند.
✅ از ديد امام(ره) مهمترين حجابهايی كه مانع دريافت حقيقت قرآن بر دل انسانها میشود، حجابهای خودبينی، گناه، جمودگرايی، حب دنيا و آرای فاسد بود.
🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید.
➡️ https://iqna.ir/fa/news/1551377
☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
#مصاحبه
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 مبانی قرآنشناسی امام خمينی(ره)
♦️ ۱۶ خرداد ۱۳۸۶
✅ مطالب زيادی درباره مبانی قرآنشناسی امام خمينی(ره) در مجلات وزينی مانند «بينات» جلد ۱۳ كتاب «تبيان» با عنوان فهمالقرآن دراسة علی ضوء مدرسة السلوكيه، همچنين در دو همايش انديشههای قرآنی امام خمينی(ره) كه سال 1385 در قم و دانشگاه آزاد اسلامی خمين برگزار شد، عنوان شده است كه علاقهمندان میتوانند از آن بهره ببرند.
✅ گفتوگو و صحبت زياد است اما به طور مشخص میتوان گفت ۱۰ محور در مبانی عمومی قرآنشناسی امام خمينی(ره) وجود دارد كه در افكار و انديشههای ساير دانشمندان مسلمان و به ويژه دانشمندان شيعه نيز وجود دارد، همچنين دو محور در آثار قرآنی امام قابل استحصال است كه يا در انديشه ديگران نيست و يا در انديشه ايشان پررنگتر از سايرين بيان شده است.
✅ جامعيت قرآن از ديدگاه امام، محور نخست مبانی عمومی قرآنشناسی ايشان است. از ديد امام، قرآن كتاب جامعی است كه شامل همه احكام و دستورات لازم برای سعادت و كمال بشر است؛ البته امام ضمن اعتراف به اين موضوع به روايات ذيل آيات و به ويژه كتاب اصول كافی مرحوم كلينی بسيار اعتقاد داشتند و روايات را مكمل و مبين آيات میدانستند.
✅ اعتقاد امام به معجزه بودن قرآن، دومين مبنا در مبانی عام قرآنشناسی ايشان است. امام خمينی(ره) مانند هر متفكر ديگری معتقد است كه قرآن معجزه ختميه و ابدی پيامبر(ص) است و بهترين وسيله برای اثبات حقانيت او است؛ قرآن از حيث بلاغت و فصاحت معجزه است و كتابی است كه در هر دوره و زمان منكران و مخالفان را به مبارزه و تحدی دعوت میكند؛ بنابراين معارف اصيل و حقايق هدايتی قرآن مهمترين محور اعجاز آن از ديد امام است.
✅ اعتقاد امام به سالم بودن قرآن از هرگونه تحريف سومين محور در مبانی قرآنشناسی ايشان است؛ وی معتقد بودند كه قرآن از ابتدای نزول هم از حيث كتابت و هم از حيث حفظ و ضبط مورد توجه و عنايت مسلمانان و به ويژه شخص پيامبر(ص) و در دورانهای بعدی مورد توجه ائمه(ع) بوده است و به همين دليل از هرگونه تحريف و تغييری مصون مانده است.
✅ اعتقاد به هدايتگری قرآن، چهارمين محور در مبانی عمومی قرآنشناسی امام است. قرآن از ديد امام كتابی است كه علاوه بر معجزهبودن مسئول هدايت انسان است؛ امام معتقد بود كه قرآن، دوای هر درد روحی و شفای هر بيماری است.
✅ اعتقاد به تفسيرپذيری قرآن از ديگر محورهای قرآنشناسی امام است؛ امام معتقد است قرآن برای هدايت بشر آمده است و بايد تفسير شود؛ وی اعتقاد داشت، قرآن كتابی است كه مراحل مختلفی از معنا را در خود دارد كه بخشی به عنوان آياتالاحكام در امور فقهی مورد توجه ايشان قرار میگيرد و بخشی نيز به عنوان غير آيات الاحكام مطرح است.
✅ اعتقاد امام به اين كه قرآن يك واقعيت دوگانه دارد، از ديگر مبانی ایشان بود؛ امام معتقد بودند كه قرآن يك واقعيتی دارد كه در لوح محفوظ است و شايد جز دست پيامبر(ص) و ائمه(ع) و اولیالالباب به آن نمیرسد و در عين حال واقعيتی در جهان مادی دارد كه نازل شده و مفاهيم آن رقيق شده تا قابل فهم برای بشر باشد.
✅ هفتمين محور در مبانی قرآنشناسی امام، حجيت ظواهر قرآن است، او معتقد بود كه قرآن در عين حال كه نازل شده است و بازهم ممكن است بسياری از حقايق آن را نفهميم اما همين ظواهر هم حجيت دارد و اين گونه نيست كه ظواهر قابل درك نباشد؛ اين اعتقاد امام در مقابل كسانی بود كه معتقد بودند قرآن كتابی رمزی است كه ظواهر آن قابل درك نيست و فقط بخواهند باطنیگرايی بكنند؛ ايشان معتقدند با مطالعه همين ظواهر میتوانيم بسياری از حقايق قرآن را بفهميم.
✅ ذو مرتب بودن قرآن از ديگر ديدگاههای امام در اين زمينه است؛ ايشان معتقد بودند كه قرآن دارای سطوح مختلفی از حقايق است كه هر كس البته به ميزان مطالعه، دانش و معرفتش میتواند از آن بهرهمند شود؛ طبيعی است ظاهر قرآن برای مردم و باطن آن برای اولیالالباب نكات بسياری دارد.
بخش اول - بیان کلی موضوع.mp3
5.26M
#وبینار
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار)
🔹 سخنران: دکتر مجید معارف
🔻 موضوع: روی آورد اسلام به بیماری های همه گیر اهداف زمینه ها و گونه ها
🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399
🆔 @ostadmaaref
پاسخ به سوالات 1.mp3
731.7K
#وبینار
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار)
🔹 سخنران: دکتر مجید معارف
🔻 موضوع: پاسخ به سؤال: درخواست شما در بیماری هایی که ازنظر پزشکی امکان بهبودی ندارند به نوعی درخواست برای امور محال عقلی خواد بود، آیا اساسا چنین درخواستی صحیح است؟
🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399
🆔 @ostadmaaref
پاسخ به سوالات 2.mp3
529.9K
#وبینار
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار)
🔹 سخنران: دکتر مجید معارف
🔻 موضوع: برداشت و تفسیر شما از حکمت 400 نهج البلاغه چیست؟
🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399
🆔 @ostadmaaref
پاسخ به سوالات 3.mp3
505.1K
#وبینار
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار)
🔹 سخنران: دکتر مجید معارف
🔻 موضوع: آیا روایات مربوط به ریزش گناهان، واقع نمایند یا اینکه جنبه تسکینی دارند؟
🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399
🆔 @ostadmaaref
پاسخ به سوالات 4.mp3
761.2K
#وبینار
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار)
🔹 سخنران: دکتر مجید معارف
🔻 موضوع: با توجه به جواب مطروحه برای جواز درمورد بیماری های لاعلاج بر اساس بداء، آیا دعا برای زنده شدن مردگان یا چیزهایی نظیر آن با تمسک به بداء میتواند صحیح باشد؟ اگر نه پس مرز بداء کجاست؟
🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399
🆔 @ostadmaaref
💠 Article: Various types of dialogues and features of a corrective dialogue in the Qur'an
📖 ABSTRACT
The Qur'an is the book of Allah's dialogue with humans. At the same time, this book itself contains a diverse number of dialogues including the prophets' dialogues with people, the wise peoples' dialogues, the divine selected figures' dialogue with people, the angels' dialogue with humans, various classes of humans' dialogue with each other, human's dialogue with his or her own organs and such likes. The dialogues in the Qur'an have various types of attitudes ranging from criticism, alteration, trials and reforms whose latter samples are manifested in the prophets' dialogue with their people. To be in agreement with the truth, to be authentic and to be proportional with the society, customs, profitability, clearness, purity, acceptability and bearing, beauty and goodness are all the features of ideal dialogues and speeches in the Qur'an. Features such as rationalism, religious tolerance, endurance and self-constraint, humbleness in words, sympathy with the opponents with an emphasis on commonalities and avoiding any kind of polemic debates and violence in the process of dialogue, and observing politeness and dignity of the addresses are among the most important features of corrective dialogue in the Qur'an.
📘 Journal: scielo، Herv. teol. stud. vol.74 n.3 Pretoria 2018
🆔 @ostadmaaref
Various types of dialogues and features of a corrective dialogue in the Qur'an.pdf
584.1K
💠 Various types of dialogues and features of a corrective dialogue in the Qur'an
🖌 the writer: Majid Maaref
🆔 @ostadmaaref
20.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی
#فایل_تصویری
💠 جلسه مجازی به مناسبت فرارسیدن شهادت امام صادق -علیه السلام-
🔹 بخش اول
🔺موضوع: کارکرد اخلاق برای جذب مردم به دین
🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399
🆔 @ostadmaaref
29.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی
#فایل_تصویری
💠 جلسه مجازی به مناسبت فرارسیدن شهادت امام صادق -علیه السلام-
🔹 بخش دوم
🔺موضوع: نقش اخلاق در استمرار جامعه اسلامی
🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399
🆔 @ostadmaaref