eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
725 دنبال‌کننده
254 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 نقد و بررسی کتاب «روش‌شناسی پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن کریم و علوم مدرن» 🔹 ارائه دهنده (مؤلف): دکتر احمد پاکتچی 🔹 ناقدین: دکتر مهدی معین‌زاده دکتر فرهاد ساسانی دکتر مجید معارف 🔹 مدیر جلسه: دکتر مرتضی سلمان‌نژاد 🔹 زمان: یکشنبه، ١٧ دی‌ماه ١۴٠٢ - ساعت: ١۵ تا ١٧ 🔹 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سالن ادب 🌀 پیوند ورود برخط(آنلاین) به نشست: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-1qj-osz-jg8 🆔 @OstadPakatchi 🆔 @ostadmaaref
جلسه+نقد+و+بررسی+کتاب+روش+شناسی+پیوند+میان+دستگاه+مفهومی+قرآن+کریم+و+علوم+مدرن_out.mp3
34.95M
🔹 نقد و بررسی کتاب روش‌شناسی پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن کریم و علوم مدرن 🔹 ارائه دهنده (مؤلف): دکتر احمد پاکتچی 🔹 ناقدین: دکتر مجید معارف دکتر مهدی معین‌زاده دکتر فرهاد ساسانی 🔹 مدیر جلسه: دکتر مرتضی سلمان‌نژاد 🔹 یکشنبه، 17 دی‌ماه 1402 🔹 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran 🆔 @OstadPakatchi 🆔 @Ostadmaaref
💠 سخنرانی دکتر معارف در آیین رونمایی از پروژۀ چندرسانه‌ای کتاب‌های «سمت» 📆 ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ 🔻 معجزه پیامبر اسلام، به ارادۀ الهی، از جنس کتاب است؛ محصولی که عقل مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ضمن آنکه مخاطب کتاب، عقلا و اولی الالباب هستند. پیامبر مأمور بود این معجزه را که دربردارنده پیام است به عموم مردم برساند. ایشان با پیام‌رسانی خود، مردم عصر جاهلی را به مردم صاحب تمدن تبدیل کرد. 🔹 اگر ما بخواهیم از پیامبر الگو بگیریم باید بتوانیم پیام خود را به گوش‌ مخاطبان خود برسانیم و دقیقاً همین جاست که اهمیت ابزار رسانه خودش را نشان می‌دهد. امروز به طریق اولی رسانه و رساندن محتوای پیام، اهمیت و کارکرد پیدا کرده است. به میزان جلب مخاطب با ابزارهای مختلف رسانه‌ای و چندرسانه‌ای می‌توانیم در رساندن پیام اسلام و قرآن موفق باشیم. 🌀 جهت مطالعه خبر در سایت اصلی بر روی لینک زیر کلیک نمایید: https://samt.ac.ir/fa/news/696 🆔 @ostadmaaref
💠 سخنرانی دکتر معارف در مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده سال ١۴٠٢ 📆 ١٧ بهمن ۱۴۰۲ 🔻علی بن ابیطالب تنها شاهد بعثت و رسالت پیامبر اسلام بود 🔹 اگر علی، علی شد و اگر علی خالق نهج البلاغه و صدها خطبه دیگر شد، برای این بود که مورد تعلیم و تربیت رسول خدا واقع شد. در خطبه ١٢٨ نهج البلاغه امام به مناسبتی شروع به بیان مطالبی پیرامون فتنه‌های آینده می‌کنند. در ضمن بیان خطبه یک جمله بسیار با اهمیتی وجود دارد و آن اینکه، پس از بیان اخباری از آینده، شخصی از طایفه بنی کلب با شنیدن این اخبار متعجب می‌شود و به حضرت می‌گوید: فَلَقَدْ أُعْطِيتَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عِلْمَ اَلْغَيْبِ؟! «يا امير المؤمنين به شما علم غيب عنايت شده؟!»، امام عليه السّلام خنديد و به آن مرد كه از طايفه بنى كلب بود فرمود: «يَا أَخَا كَلْبٍ لَيْسَ هُوَ بِعِلْمِ غَيْبٍ وَ إِنَّمَا هُوَ تَعَلُّمٌ مِنْ ذِي عِلْمٍ» اى برادر كلبى، اين علم غيب نيست؛ بلکه علمى است كه از دارندۀ علم غيب (پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) آموخته‌ام. 🔻 هرچند این بیان، نافی علم غیب امیرالمؤمنان -علیه السلام- نیست؛ اما این پاسخ نشان می‌دهد امام گاهی علوم غیبی را از مجرای علم پیامبر اکرم دریافت می‌فرمود. پیامبر اسلام برای تعلیم حضرت، فرصت ویژه‌ای می‌گذاشت. کلاس خاصی که یک استاد و یک شاگرد داشت. امیرالمؤمنین خود می‌فرماید: «كُنْتُ إِذَا سَأَلْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَعْطَانِي وَ إِذَا سَكَتُّ اِبْتَدَأَنِي» هرگاه از رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله سؤال مى‌كردم: او پاسخ مى‌داد و آن‌گاه كه ساكت بودم، او سخن آغاز مى‌كرد (امالی صدوق، ١:٢۴٣). 🔹 حضرت از ۶ سالگی تحت تربیت مستقیم پیامبر اکرم قرار گرفته است و مطابق با آنچه در خطبه قاصعه بیان شده، در لحظه بعثت تنها شاهد بعثت پیامبر بوده است. نکته مهمی که در این بخش وجود دارد این است که هنگام مبعوث شدن پیامبر اکرم، امام که تنها شاهد این اتفاق است به حضرت عرض می‌کند: من صدای نالۀ شیطان را شنیدم «لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیْطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْیُ». پیامبر می‌فرماید این صدای ناله شیطان است که با بعثت من از عبادت خویش مأیوس گردیده است «هذَا الشَّیْطَانُ قَدْ أَیِسَ مِنْ عِبَادَتِهِ». بعد می‌فرماید: «إِنَّکَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ، وَتَرَی مَا أَرَی، إِلَّا أَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ، وَلکِنَّکَ لَوَزِیرٌ وَإِنَّکَ لَعَلَی خَیْرٍ». تو آن چه را من می‌شنوم می‌شنوی، و آن چه را که من می‌بینم، می‌بینی، جز اینکه تو پیامبر نیستی، بلکه وزیر من بوده و به راه خیر می‌روی (خطبه ١٢١). 🔻 بنابراین وجود امام علی علیه السلام در کنار پیامبر اکرم صلّى اللّه عليه و آله به رشد و بالندگی رسید و گر علی، علی شد برای این بود که مورد تعلیم و تربیت رسول خدا واقع شد. 🆔 @ostadmaaref
🔹 معناشناسی قرآن؛ الگوی تلفیقی اجتهادی 🔹 ارائه دهنده (مولف) دکتر محمدباقرسعیدی روشن، استاد قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🔹 ناقدان: 1️⃣ دکتر محمود کریمی، دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) 2️⃣ دکتر مجید معارف، استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران 🔹 دبیر علمی: دکتر مرتضی سلمان نژاد، استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) 🗓 دوشنبه 30 بهمن 1402 🕰 ساعت 10:30 تا 12 🏫 تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، سالن شهید چمران 🌐 لینک مجازی در بستر اسکای روم https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: مصدریابی داستان شهادت امام عصر -عجل الله فرجه الشریف- در منابع متأخران 📖 چکیده: داستان زنی ریشدار به نام سعیده یا ملیحه که با پرتاب جسمی سنگین موجب شهادت امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) خواهد شد، یکی از داستان‌هایی است که در سده گذشته شهرت زیادی یافته است. نگارندگان با پیگیری منابع نشر این داستان نشان می‌دهند قدیمی‌ترین منبعی که آن را نقل کرده مربوط به دهه سوم قرن سیزدهم هجری است و راوی انحصاری آن شیخ احمد احسائی از علمای مشهور عصر قاجار است که در چند اثر خویش به آن پرداخته است. این ایده از آثار احسائی به دیگر منابع سرایت کرده و به ویژه یک‌سده بعد و با نقل شیخ علی یزدی حائری در کتاب «الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب» به گستردگی انتشار و شهرت یافته در بعضی کتب معاصر با موضوع مهدویت نقل شده است. همچنین در ادامه مقاله با دقت در احوال علمی، آثار به جای مانده و روش حدیثی احسائی کوشیده می‌شود منبع احتمالی او از خلال شواهد به جای‌مانده بازشناسی شود و نشان داده می‌شود که احتمالاً ریشه این داستان به قصه‌های رایج در خطه خراسان در قرن هفتم هجری باز می‌گردد. دست آخر طیفی از واکنش‌های اتخاذ شده در برابر این داستان _ از انکار و انتقاد گرفته تا معتبر دانستن و تأویل کردن آن_ میان منابع گوناگون احصاء و ارائه گردیده و نشان داده شده است این داستان با سنجه ملاک‌های حدیث‌شناسانه فاقد اعتبار است. 📘 مجله: مشرق موعود سال دوازدهم زمستان 1397 شماره 48 🆔 @ostadmaaref
مصدریابی داستان شهادت امام عصر عج در منابع متأخران.pdf
521.4K
💠 مصدریابی داستان شهادت امام عصر -عجل الله فرجه الشریف- در منابع متأخران 🖌نویسندگان: معارف، مجید؛ لواسانی، سید محمدرضا (عج) 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔 @ostadmaaref
🔻 کرسی ترویجی 💠 نگارش قرآن کریم در عصر نزول قرآن از دیدگاه مسلمانان و خاورشناسان 🔹 صاحب کرسی: دکتر محمدکاظم شاکر 🔸 ناقدان: دکتر مجید معارف دکتر محسن قاسمپور راوندی 📆 زمان: شنبه ۱۲ اسفند - ساعت ۱۳ 🏢 مکان: دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) 🌀 لینک مجازی https://meeting.aut.ac.ir/ch/korsi1 🆔 @ostadmaaref
دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مؤسسه علمی پژوهشی کلامنا برگزار می‌کند: ♻️ نشست بررسی آثار و اندیشه‌های علمی علامه محقق استاد سیدعلی شهرستانی با ارائه اساتید محترم: 💢 دکتر مجید معارف: استاد گروه علوم قرآن و حدیث 💢 دکتر عبدالهادی فقهی زاده: استاد گروه علوم قرآن وحدیث 💢 دکتر عابدین مؤمنی: استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی ⚠️ بصورت حضوری و مجازی ⏰ زمان: دوشنبه ١۴ اسفندماه ساعت ١٠ الی ١٢ 🏢 مکان‌: تهران، خیابان شهید مطهری، نبش خیابان شهید مفتح، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، ساختمان شماره2، طبقه سوم، سالن شهید مطهری لینک حضور در نشست: https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/ut 🆔 @kalamona_ir 🆔 @ostadmaaref
Voice Recorder_212.m4a
50M
🔹 کرسی ترویجی 🔹 نگارش قرآن کریم در عصر نزول قرآن از دیدگاه مسلمانان و خاورشناسان 🔹 صاحب کرسی: دکتر محمدکاظم شاکر 🔹 ناقدان: دکتر مجید معارف دکتر محسن قاسمپور راوندی 🆔 @quran_mazaheb 🆔 @ostadmaaref