5- جوابیه دکتر کاظم شاکر به دکتر جلیلی.wma
3.04M
💠فایل صوتی این نشست بصورت تفکیک شده💠
🍀 شماره 5
🍀 جوابیه دکتر محمد کاظم شاکر به دکتر جلیلی
🆔 @ostadmaaref
شخصیت های زنانه در قرآن با تکیه بر آراء روت رادد.pdf
640.9K
#مقاله
شخصیت های زنانه در قرآن با تکیه بر آراء روت رادد
#مستشرقان
#خاورشناسان
#روت_رادد
#قرآن
#زنان
#حوا
#بلقیس
#زلیخا
مجله
#آفاق_دین
🆔@ostadmaaref
🌱پاسخ استاد🌱
ترجمه قران نوعی بیان برای قران به شمار می رود و طبعا قران نیست. یعنی از جهت فصاحت وبلاغت هیچ ترجمه ای در هیچ زبانی نمی تواند ویژگیهای فصاحت وبلاغت قران را ونیز ظرائف ودقایق معانی قران را منتقل کند. ضمن اینکه اصل ترجمه کار خوبی است و اجتناب ناپذیر است.
در نماز جایز نیست به جای حمد وسوره، ترجمه آنها را خواند، چون ترجمه جای اصل سوره را نمیگیرد.
بنابراین ترجمه قران جنبه اعجاز ندارد.
ترجمه قران مساله پیامبر و عصر ایشان نبود که بخواهند تیمی برای ان تشکیل دهند.
طبعا وظیفه مروجان قرآن است که قران را به زبانهای مختلف ترجمه کنند چنانکه وضع الان با ۵۰ سال قبل متفاوت است وامروز قران به زبانهای بیشتری ترجمه شده است تا قبلا.
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
📚📚سوال
آیا در شرحی از شروح کتاب شریف #نهجالبلاغه به مباحث وجودی، وجودگرایی (اگزیستانسیالیستی) اشاره شده است؟ لطفا در این رابطه منبع معرفی بفرمایید.
🆔 @ostadmaaref
🌱پاسخ استاد🌱
دربین شروح نهج البلاغه شرح مرحوم #محمد_تقی_جعفری با نگاه فلسفی و انسان شناسی است ومراجعه به آن جهت این منظور توصیه می شود.
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
با سلام و تحیت؛
ببخشید دو سؤال از حضور آقای استاد معارف داشتم:
🌷سؤال اول🌷
به نظر استاد؛ برای مطالعه ی صحیح #تاریخ_حدیث قرون نخستین چه در شیعه و چه در اهل سنت؛ چه ملاک ها و روش هائی باید در نظر گرفته شود؛ تا نتایج صحیح و نه تحمیلی بر تاریخ حدیث حاصل آید؟
در زمینه ی مطالعه ی روش صحیح و نه الزاما آشنائی با تاریخ آن دوران، منبع خاصی اگر هست، معرفی بفرمایند. (روش مد نظرم است نه صرفاً کتبی که اطلاعات تاریخ حدیثی داشته باشند).
🌷سؤال دوم🌷
تقسیم بندی تاریخ حدیث به دو تاریخ حدیث شیعه و تاریخ حدیث اهل سنت بر چه مبنائی صورت پذیرفته است؟ با توجه به این که بحث شیعه و اهل سنت فی الواقع بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، مطرح شد، آیا این تقسیم بندی، خود ارزش تاریخ حدیثی دوران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به حاشیه نمی برد؟
با تشکر.
🆔 @ostadmaaref
🌱پاسخ استاد🌱
تاریخ حدیث رشته کاملا جدیدی است که ماده اصلی ان یک سری گزارشها وروایات تاریخی پیرامون وضعیت حدیث است تاریخ حدیث را ما با کمک این روایات وقرائن تاریخی تدوین میکنیم ونباید انتظار منبع مدون تاریخی در تاریخ حدیث داشته باشیم
نکته دیگر در مورد دو تاریخ حدیث از شیعه وسنی وجود دو تلقی مختلف از حدیث در تفکر شیعه وسنی است اهل سنت احادیث امامان شیعه را به عنوان حدیث شرعی به رسمیت نمی شناسند دغدغه ای هم برای بررسی سیر تحول وتاریخ ان ندارند از نظر انها حدیث یعنی احادیث پیامبر با تاریخ خاص خودش لذا وقتی دو نظام حدیثی در خارج وجود داشته باشد دو تاریخ حدیث شیعه وسنی اجتناب ناپذیر است بر خلاف قران که چون بین شیعه واهل سنت مشترک است می توان یک تاریخ قران واحد داشت علی رغم اختلاف شیعه وسنی در برخی از تحلیلهای مسائل تاریخ قران.
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
📚📚سوال
اگر رساله بنده را انتشارات دیگری جز دانشگاه محل تحصیلم بخواهد چاپ کند، از نظر قانونی مانعی ندارد؟
متشکرم
🆔 @ostadmaaref
🌱پاسخ استاد🌱
باید در مقدمه کتاب اسامی ذی حقوق قید شود وتعهدات قبلی دانشجو با دانشگاه مورد تحصیلش محترم شمرده شود.
لازم است از معاونت پژوهشی دانشکده محل تحصیل موافقت اخذ شود.
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت هشتم:
💠 جامع نگاری در علوم قرآنی در دوران معاصر
💠 ویژگیهای نگارشها در دوران معاصر
💠 چگونگی تفکیک «تاریخ قرآن» از علوم قرآنی
💠 رویکرد دانشمندان در برابر این پدیده جدید
🆔 @ostadmaaref
roshana 008.mp3
6.03M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 8
🆔 @ostadmaaref
نقد شبهه تعارض آیات «علم غیب» در قرآن.pdf
655.8K
#مقاله
نقد شبهه تعارض آیات «علم غیب» در قرآن
#مستشرقان
#خاورشناسان
#باراشر
#قرآن
#علم_غیب
#علم_امام
#شبهات_قرآنی
مجله
#مطالعات_تفسیری
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
☘مجموعه سوال و جواب☘
1- آیا در قران مدرکی بر جداشدن روح از بدن در هنگام مرگ وجود دارد؟
۲-آیا در قرآن مدرکی دال بر برگشت روح به بدن در روز قیامت وجود دارد؟
۳- آیا در عالم برزخ انسان های صالح در نعمت بسر مبرند و افراد شقی در رنج و عذابند؟!آیا آیاتی در قران در این باب آمده است اگر آیات ۹۹-۱۰۰ سوره مومنون که تنها آیه وحود برزخ است وبحثی درباره نعمت و رنج نیامده است را استثنا کنیم ظاهر هیچ آیه ای نیامده است.
4-برخی معتقدند که روح هنگام مرگ از بدن جدا نمی شود وهمراه بدن دفن می شود و در روز قیامت به همراه بدن زنده میشود بنابراین:
*-آیا این نگرش صحیح است یا خیر؟ چرا؟
*- اگر جواب منفی است واقعا روح کجا و چکار می کند؟
*- در قران آمده است که انسان فقط همان است که در قبر قرار میگیرد و غیر از آن چیزی نیست( سوره عبس۱۷-۲۱) این آیه چگونه تفسیر و تاویل میشود نه اینکه نظر بالا صحیح باشد.
5- در آیات قرآن اشاره به بدن هایی شده که در روز قیامت از قبرها بر می خیزند،آیا این ابدان همان بدن های دنیوی هستند؟ظاهرا از کلام خداوند چنین چیزی استنباد نمی شود.پس این ابدان چگونه ابدانی هستند؟
🆔 @ostadmaaref
مراسم جشنواره اختتامیه مسابقات قران وعترت دانشجویان واساتید وکارکنان دانشگاه تهران.mp3
9.71M
سخنرانی دکتر مجید معارف
25 اردیبهشت 1396
مراسم جشنواره اختتامیه مسابقات قران وعترت دانشجویان واساتید وکارکنان دانشگاه تهران
🆔 @ostadmaaref
🌟🌟پاسخ🌟🌟
🌷روان کلمه ای فارسی است که محل بحث نیست اما دو کلمه نفس وروح عربی و از اصطلاحات قرانی است از نظر عامه علمای اسلامی مثل فلاسفه وعرفا ومفسران این دو کلمه تا اندازه زیادی هم معنا ومترادف با هم به کار می روند اما در عرف قران مراد از روح در درجه نخست روح القدس است نه روح انسان وروح انسانی با تعبیر نفس از ان سخن به میان آمده است.
روح امری مجرد است نه مادی به دلایل
🌷بدن انسان که مادی است بعد از مرگ می پوسد وبه تدریج از بین می رود اما روح یا به تعبیر قران نفس تحویل ملائکه ویا خداوند میشود ودر عالم برزخ تا روز قیامت زندگی برزخی دارد .
🌷مادی فرض کردن روح بقای آن را زیر سوال می برد وعملا به انکار اصل روح منجر میشود اما مجرد دانستن ان زمینه باور به جهان غیب وملائکه وحتی خداوند را راحت تر میکند درک حالت تجرد روح ساده است کافی است به وجود " من" در وجود خود وثبات ان در طول حیات توجه کنیم من انسانی چیزی غیر از آحاد اعضای بدن یا جمیع متعلقات اوست.
🌷طبق ایات قران بدن انسان با مرگ او ازبین می رود وذرات ان در دل خاک گم میشود اما نفس انسان که تبلور صفات وشخصیت اونیز هست باقی می ماند و در روز قیامت مجددا در دل خاک به بدن صاحب خود که ان هم در خاک دو باره ساخته شده است تعلق گرفته وبا نفخه دوم که نفخه حیات است سر از خاک بر می اورد.
🌷ایات متعددی از قران دلالت بر وجود عالم برزخ قبل از فرا رسیدن قیامت دارد از جمله
۱- آیات ۱۶۹ به بعد سوره ال عمران در باره حیات برزخی شهیدان ومرزوق بودن آنها
۲- ایات ۲۶ به بعد سوره یس در باره ورود حبیب نجار به بهشت برزخی
۳-ایات ۴۶ به بعد سوره غافر یا مومن در با شکنجه ال فرعون در جهنم برزخی قبل از قیام قیامت
📚📚توضیح بیشتر این آیات در تفاسیر امده است.
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
باعرض سلام
۱-بجز مادیگرایان،چه کسانی رای به مادیت روح میدهند؟
۲- آیادر روانشناسی می توان رگه های از مادیت روح پیدا کرد؟چگونه؟
ممنون
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
هر کس با هر عقیده ای به انکار روح بپردازد به این دلیل که روح قابل حس تجربی نیست او به نوعی ماده گرایی مبتلا است چه ظاهرا اظها بینش ماتریالیستی کند یا مسلمانی باشد که اصالت را فقط به تجربه دهد فرقی نمی کند
۲- روح امری مادی نیست که در تستهای روان شناسی وامثالهم وجود یا عدم ان اثبات یا نفی شود
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
☘سوال☘
سلام وادب بزرگواري بفرماييد براي قران درروايات كمكم كنيد متشكرم
🆔 @ostadmaaref
🌷پاسخ🌷
در باره بحث قران در روایات به کتاب بنده به نام #قران_در_روایات_اهل_بیت ( ع ) از انتشارات دارالقران مراجعه فرمایید.
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
درباره #زرتشت بفرمایید آیا پیامبر بوده یا از مردان صالح ؟
زرتشتیان دو خدا قبول داشتند یا یکتا پرست بودند؟
نظر آنان در باره آتش چیست؟
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
۱- در ایه ۱۷ سوره حج که خداوند از گروهی با عنوان مجوس یاد می کند طبق نظر بسیاری از مفسران منظور زرتشتیان است لذا آنها موحدند
۲- توحید با ثنویت ودو گانه پرستی جمع نمی شود اگر در اندیشه زرتشتیان اهریمن واهورامزدا در عرض هم فرض شوند ودو قدرت مساوی باشند این شرک ودر واقع انحرافی نسبت به یگانه پرستی است که زرتشت برآن تاکید کرده است اما اگر در تفکر آنها اهریمن معادل شیطان باشد ونه چیز دیگر این چیزی شبیه عقیده ما مسلمانان بوده واشکالی ندارد.
نظر انها در باره آتش طبعا مثبث است چون به عقیده آنها آتش منبع انرژی ونور است.
🆔 @ostadmaaref