eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
645 دنبال‌کننده
247 عکس
39 ویدیو
227 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی تعدد طرق کتب اصحاب ائمه (علیهم السلام)، با تأکید بر تألیفات مربوط به امامت🌟 پایان‌نامه . سایر - دانشکده علوم حدیث . 1391 . کارشناسی ارشد موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدعلیرضا حسینی | پدیدآور: محمدمهدی کامیابی از آن‌جا که حدیث شیعه از ابتدا با فرهنگ مکتوب همراه بوده است، روایاتی که امروزه به دست ما رسیده، ریشه در مکتوبات اولیه‌ای دارد که اصحاب ائمه (علیهم‌السلام) از فرمایشات ایشان می‌نگاشتند. این تألیفات در طی سال‌ها، دست به دست منتقل ‌شده تا به صاحبان کتب اربعه و محدّثین پس از آن‌ها رسیده است. لذا کتب اصحاب ائمه (علیهم‌السلام)، منبع اصلی حدیث شیعه است. امّا در این باره نظریه‌ای وجود دارد، مبنی بر این‌که مؤلَّفات مذکور، به‌جهت تقیّه و فشارهای حکومتی، با طریق واحد به طبقات بعدی و صاحبان کتب اربعه منتقل شده است و در آن شرایط، رسیدن روایات به مرز تواتر یا نزدیک به آن ممکن نیست. این مطلب، روایات شیعه را به کُنجِ انفراد برده و به‌‌طور طبیعی از اعتبار احادیث شیعه می‌کاهد. هم‌چنین عدّه‌ای به‌طور خاص، اصالت برخی روایات مربوط به امامت، را زیر سؤال برده و می‌پندارند که این احادیث در میراث نخستین حدیث شیعه ـ که همان کتب اصحاب ائمه اند ـ جای نداشته است. در این پژوهش با مراجعه به کتب فهرست‌ اصلی شیعه، یعنی فهرست‌های نجاشی و شیخ‌طوسی، تعدّد طرق و شهرت کتب اصحاب ائمه (علیهم‌السلام)، خصوصاً در حوزه تألیفات امامت بررسی گشته و با قرائن روشنی، تعدد طرق حدّاکثری کتب اصحاب در طبقات بعد استنتاج شده است. به‌طوری‌که نجاشی، درباره بیش از 250 اثر، با عبارات بسیار صریحی مثل: «روى عنه هذا الکتاب جماعات من أصحابنا»، «یرویه عنه عدّة من اصحابنا»، «یرویه عنه جماعات من الناس»، «روى هذا الکتاب خَلقٌ من أصحابنا» و ... به تعدّد و بلکه کثرت طرق آن‌ها اشاره کرده است. به علاوه، با این‌که نجاشی به جهت اختصار فهرستش، قصد آن‌را نداشته که بیش از یک طریق برای کتب ذکر کند، در بسیاری از موارد، چند طریق را معرّفی می‌کند و طرفه آن‌که در مواضعی که نجاشی برای برخی کتب صرفاً یک طریق بیان کرده، شیخ‌طوسی برای همان کتب، طرق متفاوتی را ذکر کرده است، یا بالعکس. پس از تطبیق طرق دسترسی نجاشی و طوسی به کتب اصحاب و بررسی نمونه‌ی آماری از آن‌ها، نتیجتاً تعدد طرق بیش از 50% کتب اصحاب ائمه، مشخص گشت. البته این به معنای طریق واحد برای کتب باقی‌مانده نیست، بلکه باید گفت، طرق متعدّد بیش از نیمی از کتب اصحاب، امروزه برای ما شناخته‌شده است و برای دیگر تألیفات نیز امکان تعدّد طریق وجود دارد. زیرا هم‌چنان‌که گذشت، در بسیاری از موارد به دلایل مختلفی از قبیل اختصار فهرست نجاشی و ... از بیان طرق چندگانه‌ی کتب، به‌دست ما نرسیده است. هم‌چنین در فصلی مستقل با شناسایی تألیفات مربوط به امامت، مشخّص گشت که این کتب نیز از این قاعده مستثنا نبوده و اکثر آن‌ها، هم‌سنگ تألیفات حوزه‌های دیگر مثل فقه و ...، از تعدّد طرق برخوردارند؛ لذا میراث حدیثی امامت نیز، وام‌دار اصالت کلّی حدیث شیعه است و مانند دیگر موضوعات حدیثی شیعه مُتقن و مستحکم است. ائمه کتاب احادیث شیعه نوعی ، محمدبن حسن ، احمدبن‌علی علم رجال (حدیث) # لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/604044 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟 مقام شناسی امامت در روایات تأویلی شیعه🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی استاد راهنما: هادی قندهاری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: احسان خامنوی خیابانی امامت یکی از اصول اعتقادی شیعیان و از ارکان دین می باشد. قرآن کریم منبع مناسبی برای شناخت مقام امام بوده و ائمه اطهار(ع) در موارد بسیاری با استفاده از آیات قرآن به اثبات کمالات خویش پرداخته اند. در روایات تأویلی، آیات فراوانى بر مقامات ایشان تطبیق شده است .غالب فرازهایی از قرآن که بر اساس روایات تأویلی به مقام امام اشاره دارد حاوی کلماتی می باشند که با مفهوم هدایت ارتباط مستقیم دارند. هدایتی که منصب امام است راهنمائی محض نبوده و به معنای هدایت و ایصال به مطلوب به صورت ایصال تکوینی است. قرآن بر طریقیت امام در سیر و سلوک به سوی معبود تأکید داشته و صراط در اغلب آیات به ائمه و امیرالمومنین(ع) تعبیر شده است . امامت و ولایت، همان صراط مستقیمی است که خداوند برای بندگی خود گشوده است. سرنوشت انسان و خوشبختی یا بدبختی ابدی هرکس در گرو ارتباط با امامش می باشد که نشانگر اهمیت و تأثیر بىبدیل پیشوایان در زندگى و سرنوشت انسان در سراى جاودان آخرت مىباشد. انسانی دین تفسیری لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/659718 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی نظام پاداش و کیفر الهی در آیات قرآن کریم🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1391 . کارشناسی ارشد موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: نفیسه ابراهیمی از آن‌جایی که انسان ذاتاَ همواره در فكر جلب لذّت و نعمت است و در انديشه‌ی دفع الم و نقمت؛ وقتي به پاداش و کیفر الهي ايمان می‌آورد و به این باور می‌رسد که پاداش و کیفر الهی در تمام مراحل زندگی و پس از دنیا و به طور اتمّ و اکمل در آخرت وجود دارد، دیگر ممکن نیست بی‌تفاوت از كنار این مسائل بگذرد. زیرا که همان غرايز و نيروهايي كه آدمي را در مورد جلب منافع و دفع مضار دنيوي به فعاليت وا‌ميدارد، در زمينه‌ی نعمت و نقمت آخرت نيز همان نيروها منشأ فعاليتاند. در این تحقیق سعی شده به سؤال‌ها يا شبهاتي كه در ذهن بسياري از افراد در خصوص زمان، مكان، كيفيت و نوع پاداش و كيفر الهي مطرح است، پاسخي كه مبتني بر آيات قرآن كريم و روايات ائمه معصومين عليهم السلام باشد، داده شود و با نگاه قانون‌مند به مسئله پاداش و كيفر الهي و كشف نظام مطرح شده در قرآن كريم در اين زمينه به بررسی این مسئله پرداخته شده است. در این راه، نظام پاداش و کیفر الهی در دنیا به صورت همه جانبه و نظام پاداش و کیفر پس از دنیا مرحله به مرحله بررسی شده است. از آن‌جا که خدای رحمان به اقتضای حکمت و عدالتش انسان و جهان را بیهوده نیافریده و مؤمنان و ظالمان با هم برابر نیستند، پس پاداش و كيفر الهي هم در دنيا و هم پس از دنیا و در آخرت در جریان است و پاداش و کیفر در دنیا هم شامل امت‌ها و هم شامل فرد فرد انسان‌هاست و از آن‌جا که جهان آخرت دو جنبه‌ی روحانی و جسمانی دارد، پاداش و کیفر در جهان آخرت هم هر دو جنبه رادر بردارد، ولی در این نظام، رحمت الهی بر غضب او غلبه دارد و شفاعت نیز شامل حال افرادی که شایستگی آن را دارند، می‌شود. الهی‌ لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/659979 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟امام جواد (ع) و نشر حدیث شیعه🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1386 . کارشناسی ارشد موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی استاد راهنما: منصور پهلوان | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: مرضیه اسدی خوانساری عصر امام محمّدبن علی الجواد(ع) بخشی از دوران شکل‌گیری فقه و حدیث شیعه است؛ لذا پژوهش حاضر در پی آن بوده است تا نقش و جایگاه امام را در نشر حدیث شیعه تا حد امکان آشکار نماید. بدین منظور مطالعه‌ای در زندگی، و اقدامات امام در امر پرورش راویان و برگزاری جلسات مناظره و احتجاج و نظام وکلا و... انجام گرفت و نتایج زیر حاصل شد:بشارت ولادت امام جواد(ع) را پدر بزرگوارش به عنوان مولودی پرخیر و برکت به شیعیان داده است. امامت ایشان در خردسالی، از بزرگ‌ترین اتفاقاتی بود که اسباب تحیّر شیعیان را فراهم نمود. اما ایشان از همان آغاز با شرکت در جلسات مناظره و احتجاجات با علما به دفاع از خویش و تثبیت جایگاه امامت اقدام نمود. نقش امام جواد در حدیث شیعه را باید در کارنامه روایت ایشان جست‌وجو نمود، تألیفات بسیار راویان ایشان، یکی از اساسی‌ترین تأثیرات را در نشر فقه و حدیث شیعه و غنی ساختن دین و فرهنگ اسلامی داشته است، به‌طوری که حجم وسیعی از اهداف امام از طریق این دانشمندان محقّق شده است. امام جواد(ع) با وجود کوتاهی دوران عمر و امامت خویش همواره با سیاستی روشن و صریح به مبارزه با بدعت‌ها و انحرافات اعتقادی فرق مختلف کلامی پرداخته و با تقویت حوزه‌های درسی و نظام وکالت با شیعیان اقصی نقاط مملکت اسلامی ارتباط برقرار نمود و به وسیله مکاتبه و پاسخ به سوالات مختلف ایشان به اداره امور شیعه اقدام نمود و در حد توان و امکان دایره فقه و حدیث شیعه را خصوصاً در مسائل اعتقادی و فقهی گسترده گردانید. هرچند که احادیث بجاماانده از این امام بزرگوار از نظر کمیّت از درصد بالایی برخوردار نیست، اما یادآور استحکام و قوت کلام صادقین(ع) می‌باشد. علی (ع)، امام‌ پنجم شیعه لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/664751 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟آسیب شناسی فهم نهج البلاغه با تاکید بر تقطیع واختصار در 40 خطبه اوّل🌟 پایان‌نامه . سایر - دانشکده علوم حدیث - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1392 . کارشناسی ارشد موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی استاد راهنما: مجید معارف | پدیدآور: زهرا ایمانی خوشخو یکی از کتاب های حدیثی که رد پای تقطیع و اختصار در آن به چشم می خورد کتاب شریف نهج البلاغه است که با انگیزه ای متفاوت از سایر منابع حدیثی تقطیع در آن واقع شده است ، مطالعه پیدایش نهج البلاغه نشان می دهد که مهم ترین دلیل سید رضی رحمه الله علیه در تقطیع خطبه ها و نامه ها و حکمت ها ، انتخاب مواضع بلیغ سخنان امام علی علیه السلام بوده است که این انگیزه اصلی تقطیع را نشان می دهد. ممکن است علاوه بر آن بتوان از اختصار نگارش برخی از خطبه ها ، نامه ها ، حکمت ها به عنوان دلیل دیگر تقطیع نیز یاد نمود، اکثر تقطیع های واقع شده در نهج البلاغه به ویژه در قسمت خطبه ها و نامه ها ، مربوط به سبب صدور آن ها می باشد امّا در قسمت حکمت ها ، تقطیع بر پایه مشهور بودن حکمت علوی در بین مردم رخ داده است. برخی از تقطیع های یاد شده که به حوزه حذف سبب صدور خطبه ها ارتباط دارد تا اندازه ای مخلّ به فهم مقاصد آ ن ها شده است امّا در اکثر موارد تقطیع شده مطالب نهج البلاغه به وضوح ، قابل درک است و تقطیع آسیبی به فهم آن ها وارد نساخته است. در هر حال با مراجعه به مصادر نهج البلاغه و پیدا کردن صورت های کامل تر از خطبه ها ، نامه ها ، حکمت ها می توان به مواضع حذف شده دسترسی پیدا کرد و مطالب نهج البلاغه را با شفافیت معنایی قابل قبول ، مورد استفاده قرار داد. ابی‌طالب (ع) ، امام اول لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/670670 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی شفاعت ازدیدگاه قرآن باتوجه به مقایسه آراء تفسیری مذاهب اسلامی🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: حبیب‌الله محمدزاده در بحث شفاعت، باید گفت یکی از واژه‌هایی که زبانزد عام و خاص است وحتی ورد زبان غالب مردم جهان از ملت های مختلف و مذاهب و ادیان گوناگون با اشکال مختلف و گوناگونی است، واژه شفاعت، شفیع و شافع است ، مخصوصاً عقیده به شفاعت به اندازه‌ای در میان مسلمانان خصوصاً شیعه رسوخ کرده که هر کجا برویم و از هر کسی بپرسیم این عقیده را از عقاید مسلم خویش به حساب می‌آورد. در این پایان نامه سعی شده است که بحث شفاعت به طور جامع بیان گردد، لذا ابتدا به مباحث لغوی شفاعت و محورهای وابسته به آن پرداخته و این که شفاعت از منظر گذشتگان و آیات و روایات قرآن کریم چگونه بیان شده است وهمچنین بحث در مورد این که آیات مربوط به شفاعت کدامند؟ و چه ارتباطی با آن دسته آیات دارند که مسأله شفاعت را نفی می‌کنند، بیان و تشریح فضای آیات مربوط به شفاعت، شرایط تأثیر شفاعت و شرایط شفاعت شونده و شفاعت کننده و بیان این که شفاعت‌کنندگان چه مواردی هستند؟ در این پایان نامه، مورد بحث، بررسی و تحقیق قرار گرفته است. لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/673737 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟عبادات و برکات شب در آیات و روایات 🌟 پایان‌نامه . سایر - دانشکده علوم حدیث - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: مریم حاجی عبدالباقی | پدیدآور: فرشته سمیعی عبادت و راز و نیاز با خالق یکتا در قرآن و روایات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که آیات فراوانی از قرآن کریم به بحث عبادت اشاره کرده است و بر اهمیت آن تأکید فرموده است. عبادت و پرستش خداوند یکتا و ترک پرستش هر موجود دیگر، یکی از اصول تعلیمات پیامبران الهی است، تعلیمات هیچ پیامبری از عبادت خالی نبوده است. چنانچه می‌دانیم در دین مقدس اسلام نیز عبادت سرلوحه همه تعلیمات است، چیزی که هست در اسلام عبادت به صورت یک سلسله تعلیمات جدا از زندگی که صرفاً به دنیای دیگر تعلق داشته باشد وجود ندارد، عبادات اسلامی با فلسفه‌های زندگی توأم است و در متن زندگی واقع است. گذشته از اینکه برخی عبادات اسلامی به صورت مشترک و همکاری دسته جمعی صورت می‌گیرد، اسلام به عبادت‌های فردی نیز آنچنان شکل داده است که متضمن انجام پاره‌ای از وظایف زندگی است، مثلاً نماز که مظهر کامل اظهار عبودیت است چنان در اسلام شکل خاص یافته که حتی فردی که می‌خواهد در گوشه خلوت به تنهایی نماز بخواند خود به خود به انجام پاره‌ای از وظایف اخلاقی و اجتماعی از قبیل نظافت، احترام به حقوق دیگران، وقت شناسی، جهت شناسی، ضبط احساسات، اعلام صلح و سلم با بندگان شایسته خدا و غیره مقید می‌گردد و انسان نیاز به عبادت و پرستش دارد. امروز که در دنیا بیماری‌های روانی زیاد شده است، در اثر این است که مردم از عبادت و پرستش روی گردانده‌اند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ?وَ مَا خَلَقَتَ الجِنَّ و الاِنسَ إلاّ لِیعبُدون?؛ و جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا بندگی کنند. در این آیه هدف از آفرینش تمام موجودات را عبادت برای پروردگار جهانیان بیان می‌فرماید.البته عبادت در شب، به ویژه در سحرگاهان و نزدیک طلوع فجر، اثر فوق العاده‌ای در صفای روح، تهذیب نفس، تربیت معنوی انسان، پاکی قلب و بیداری دل، تقویت ایمان و اراده، تحکیم پایه های تقوی در دل و جان انسان دارد که حتی با یک مرتبه آزمایش، انسان آثار آن را به روشنی در خود احساس می‌کند. به همین دلیل، علاوه بر آیات قرآن، در روایات اسلامی نیز تأکید فراوانی بر آن شده است. در روایتی از امام صادق? می‌خوانیم: «سه چیز از عنایات مخصوص الهی است: عبادت شبانه (نمازشب) و افطار دادن به روزه‌داران و ملاقات برادران مسلمان». در حدیث دیگری از همان حضرت نقل شده است که در تفسیر آیه 114 سوره هود فرموده است: ?وَ أَقِمِ الصَّلاهَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى لِلذَّاکِرینَ?؛ یعنی: در دو طرف روز و اوایل شب، نماز را برپادار؛ چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها) را از بین می‌برد، این تذکری است بـرای کسانی که اهل تذکرند. پس نماز شب گناهان روز را از بین می‌برد. و یا آیه 2 سوره مزمل می‌فرماید: ?قُم اللّیل اِلّا قلیلاً?. بحث عبادت در شب تأکید شده است و مفسران زیادی ذیل این آیات اقوال مختلفی را بیان کرده‌اند. با توجه به این تأکیدها و تأمل در این آیات و روایاتی که در پی اهمیت این موضوع به ما رسیده است، این سوال مطرح است که چرا خداوند متعال در آیات قرآن و ائمه معصومان? در روایات متعدد، شب را بهترین هنگام برای عبادت و نیایش با معبود یکتا دانسته و بر اهمیت آن تأکید فرموده‌اند و چرا بیشترین اتفاقات مهم در شب رخ داده است مثل شب معراج پیامبر، شب قدر، شب عیدقربان، شب جمعه، شب نیمه شعبان و شب اول رجب... چرا در اهمیت و فضیلت دعا و نیایش در شب تأکید شده و اینکه چرا ساعاتی از شب از لحاظ فضیلت اهمیت بیشتری دارد؟ این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسش‌ها است. همچنین در این پژوهش به معنای واژه «عبادت» و واژه‌هایی که نقش کلیدی را مانند لیل ایفا می‌کنند پرداخته می‌شود، تا با معناشناسی این کلمات کلیدی، نویسنده بهتر بتواند به طور دقیق به موضوع انتخابی خود بپردازد. پس از مراحل ذکر شده به نتیجه گیری کلی پرداخته شده و براساس مراحل طی شده در تحقیق، نتیجه‌ای که بدست آمده بیان می‌شود. شب لینک خبر: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/794201 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟 معنا‌شناسی واژه شهید در قرآن و روایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی استاد راهنما: مریم حاجی عبدالباقی | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: ام‌لیلا داوری دولت‌آبادی دسترسی به فایل تمام‌متن پیشینه‌هایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست. معناشناسی واژه شهید در قرآن وو روایات،تحقیقی است تحلیلی و توصیفی که به بیان حقیقت معنایی واژه شهید و جایگاه آن در قرآن پرداخته است. واژه شهید در آیات متعددی از قرآن کریم استفاده شده که تمامی آن ها به یک معنا نمی باشد. حضور و گواه دو شاخه ی اصلی در حوزه معنایی این واژه هم در معنای لغوی و هم در وجوه قرآنی آن می باشد. امّا آنچه که در عرف فرهنگ اسلامی از این لغت به ذهن می رسد،کسی است که در راه خدا کشته شده، و به نظر اکثر مفسرین واژه شهید به این معنا در قرآن به کار نرفته و از آن با تعبیر قتیل فی سبیل الله یاد شده است . شهید معرفی شده در قرآن(گواه اعمال) معنایی هم ردیف نبی ،صدّیق و صالح دارد و در زمره ی منعمین و مصداق صراط مستقیم است . با بررسی هم نشین ها و جانشین های شهید، حوزه معنایی این واژه و شاخصه های آن در قرآن روشن تر شده و مشخص می شود که این مقام قابل دست یافتن بوده و دارای مراتبی بوده که بالاترین آن به شخص رسول اکرم(ص)تعلق دارد . شناسی (گواهی) معنایی دینی جانشینی هم نشینی لینک پایان نامهhttp://ganj.irandoc.ac.ir/articles/799400: 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟 مشورت، آداب و شرایط آن از منظر قرآن و سنت🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1393 . کارشناسی ارشد موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی استاد راهنما: مجید معارف | پدیدآور: کمال بابایی دسترسی به فایل تمام‌متن پیشینه‌هایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست. یکی از موضوعات اخلاقی که در دین مبین اسلام حائز اهمیّت شمرده شده موضوع مشورت است. هدف این پایان نامه بررسی دقیق جایگاه مشورت در زندگی مسلمانان و شناخت مسائل پیرامون آن، با استفاده از قرآن و سنّت پیامبر گرامی اسلام (صلی اللّه علیه و آله وسلم) و ائمه طاهرین (علیهم السّلام) می‌باشد. قرآن کریم در چهار آیه مختلف پیرامون مشورت با مومنین سخن گفته و عموم مسلمین حتی رهبر جامعه اسلامی را به آن دعوت نموده است. همچنین اهل بیت پیامبر (علیهم السّلام) ضمن تشویق مسلمین به این امر خود نیز در این زمینه پیشتاز بوده‌اند. ایشان هم از نظرات مشورتیِ امّت خویش بهره می‌بردند و هم نظرات هدایت گونه خود را از آن‌ها دریغ نمی‌کردند. به‌طور کلی برای مشورت سه رکن اساسی وجود دارد. که عبارت‌اند از: موضوع مشورت، مشاور و مشورت گیرنده. برای هر یک از ارکان شرایط و آدابی نقل شده است. از جمله شرایط اینکه جزء یقینیات انسان همچنین از مصادیق احکام عملی نباشد. مشاور نیز موظف است آدابی را هنگام مشورت رعایت نماید. اظهار نظر سنجیده، مخاطب شناسی و توجه به گفته‌های مستشیر از جمله آن‌هاست. همچنین مشورت گیرنده برای رسیدن به هدف باید از نتیجه مشورت تبعیّت نموده، در انتخاب مشاور دقت و جایگاه مشورت را رعایت نماید. اگر مشاوره ای طبق ضوابط و شرایط صحیح صورت پذیرد نتایجی را در بر خواهد داشت که منجر به تقویت اراده و در نهایت رسیدن به نُجح و پیروزی خواهد شد. اسلامی لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/799679 🆔 @ostadmaaref
جایگاه حدیث «قرب نوافل» در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن.pdf
1.15M
#مقاله جایگاه حدیث «قرب نوافل» در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن #روایات #قرب_نوافل #محدثان #عارفان #فقه_الحدیث مجله #پژوهش_نامه_قرآن_و_حدیث 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت نوزدهم: 💠 بحث درباره ماهیت و منشاء وحی: ✅ بیان انواع منشاء وحی در قالب احتمال ✅ توضیح منشاء وحی به عنوان منشاء قدسی و الهی. ✅ بیان شواهدی از قرآن که منشاء وحی را الهی و غیرنفسانی معرفی می‌کند. ✅ بیان شواهدی از عهدین در باب این موضوع. 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 19 🆔 @ostadmaaref
اهل بیت «علیهم السلام » در قرآن.pdf
423.5K
#مقاله اهل بیت «علیهم السلام » در قرآن #قرآن #اهل_بیت #عقائد #کلام مجله #گلستان_قرآن 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀سخنرانی دکتر احمد عابدی 🍀 🍀به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام🍀 در محضر اساتید مکان: منزل دکتر مجید معارف تاریخ8/5/1395 موضوع: معرفی چهار تن از یاران امام صادق علیه السلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی آقای دکتر محمد کاظم شاکر در مراسم سالگرد شهادت امام صادق (ع) با موضوع اختلاف بین بشر و روش حل ان در پرتو کتاب وسنت 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام علیکم .دو سوال داشتم اگر امکان دارد استاد معارف راهنمایی کند .تشکر وسپاس . 1. حدیث شاذ ،کدام دسته ازنقد حدیث(سند ،متن )قرار می گیرد ؟ 2.روابط میان حدیث ،منظور (حقیقت و مجاز ،ناسخ و منسوخ ) جزء نقد متن حدیث است یا فهم متن حدیث است؟ 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ اگر به تعریف حدیث شاذ دقت کنیم که : مارواه الثقه خلاف المشهور مساله حدیث شاذ متنی است نه سندی مثلا یک شیعه عادل متنی روایت کند همسو با نظرات وفتاوای اهل سنت چنانکه ویژگی روایات تقیه ای چنین است یا در منابع حدیثی اهل سنت متنی باشد همسو با دیدگاههای شیعه که ازنظر اهل سنت شاذ است. 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ درک روابط میان روایات مثل ناسخ ومنسوخ یا عام وخاص و۰۰۰قطعا یک کوشش فقه الحدیثی است اما کاربرد نقد الحدیثی هم دارد. 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام خدمت استاد گرامی لطفا بفرمایید واقفیه جریانی در حدیث بود که از زمان امام رضا به وجود آمدن؟؟ و این فرقه از اون زمان تا عصر غیبت حضرت حجت و حتی عصر معاصر بر حدیث تاثیر گذاشته؟؟؟ لطفا فقط به پی ام من خصوصی ارسال شود. 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ واقفیه در اصل یک جریان کلامی در شیعه است که قائل به غیبت امام موسی بن جعفر به جای شهادت ایشان شدند واقفیه به همین دلیل امامت امام رضا ( ع) را هم منکر شدند طبعا این فرقه انحرافی به جهت تثبیت خود روایاتی هم جعل کردند که شیخ صدوق در کتاب کمال الدین وشیخ طوسی در کتاب الغیبه از ان خبر داده اند الان واقفیه موجودیت خاصی در حدیث شیعه ندارند به جز تعدادی راوی که با مذهب واقفی در سند روایات کتب اربعه وسایر کتابها دیده می شوند منتهی روایاتشان مشکل خاصی ندارد 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام آیا متن کتاب "مغز متفکر جهان شیعه " از اقای منصور ی، مورد تایید است، هم از جهت متن، هم از جهت اینکه واقعا نتیجه تحقیقات دانشمندان در هامبورگ در مورد امام صادق (ع) است، ، متن کتاب و روایات آن معتبر است، سپاسگزارم 🙏🙏 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ این کتاب نگاشته اقای منصوری است اما ابدا ارزش علمی واستنادی ندارد وبیشتر پردازش مغز اقای منصوری است با استفاده از برخی اخبار وگزارشهای معتبر ویا نامعتبر تاریخی وبعضا مرسل وضعیف 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟 نقد و بررسی جایگاه و کارکرد روایات در تفسیر فی ظلال القرآن 🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1393 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: محمد مولوی | پدیدآور: احمد رضا فلاح یکی از منابع تفسیر قرآن روایاتی است که از معصومان(ع) و صحابه به دست ما رسیده است. در طول تاریخ تفسیر نیز برخی مفسران تنها با تکیه بر روایات به تفسیر پرداخته، به گونه‌ای که تفاسیر آنان به تفسیر روایی مشهور شده است. در مقابل، در قرن چهاردهم و اوایل قرن پانزدهم، بهره‌گیری از روایت در برخی از تفاسیر قرآن رو به کاهش نهاده، تا جایی که به تفریط در این باره متهم شده‌اند. از جمله علل کاهش بهره‌گیری از روایت در این گروه از تفاسیر را، می‌توان در گرایش‌های اصلاحی، اجتماعی و سیاسی، و نیز رویکرد علمی به قرآن، رشد و توسعه عقل‌گرایی و در برخی توجه فراوان به روش تفسیر قرآن به قرآن دانست. تفسیر فی ظلال القرآن سید قطب از جمله تفاسیری است که در سده چهاردهم و پانزدهم به خاطر دلایل پیش‌گفته، بهره‌گیری از روایات در آنها کاهش یافته است. با این وجود، روایات در این تفسیر دارای کارکردهای گوناگونی هستند که در این پایان نامه به چند کارکرد مهم آنها اشاره شده است، مانند: بهره‌گیری از روایت در تبیین سبب نزول آیه، شرح قصص قرآن، بیان مکی و مدنی آیات و سور، بیان معنای واژه‌ها و اصطلاحات قرآن، شرح جزئیات آیات الاحکام، و ... . همچنین مفسر فی ظلال القرآن به خاطر دیدگاه تقریباً منفی که نسبت به روایات دارد بسیاری از آنها را هم از نظر سند و هم از نظر متن مورد نقد و بررسی قرار داده‌ است. از این رو، در این پایان نامه به روش‌ها و معیارهای نقد سندی و متنی روایات نیز پرداخته شده است. بررسی‌ها در این تحقیق نشان می‌دهد که نقد متنی روایات در این تفسیر نسبت به نقد سندی از اهمیت بالاتری برخوردار است. برخی از مهمترین معیارهای نقد متنی روایات در این تفسیر عبارتند از: ضرورت موافقت روایت با قرآن، سنت قطعی، دلایل عقلی و مسلمات تاریخی ظلال القرآن (کتاب) ، سید لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/811733 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی عوامل فهم قران از منظر آیات و روایات🌟 پایان‌نامه . دولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1388 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: عظیم عظیم پور | دانشجو: طاهره موحدی اخذ و فهم معارف قران شرایطی می طلبد که در این رساله به عنوان شرایط فهم قران از آنها یاد شده است.که برخی خارجی و برخی درونی است جدا از این شرایط اموری نیز هستند که رعایت انها در فهم بهتر ایات موثرند که از آنها به اداب تلاوت یاد میشود.این آداب نیز برخی ظاهری و برخی باطنی است.زدودن موانع فهم قران خود راهی دیگر برای رسیدن به فهم دقیق و صحیح از کلام خداوند است که در این رساله به اهم آنها اشاره شده است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/806048 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟تبیین روش های تربیت اخلاقی پیامبران اوالعزم از منظر کتاب و سنت🌟 پایان‌نامه . دولتی - دانشگاه پیام نور (وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری) - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات و معارف اسلامی . 1394 . دکترای تخصصی استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: محمد جواد زارعان | دانشجو: . غلامرضا . متقی فر سوال اصلی پژوهش در باب چگونگی تبیین روش های تربیت اخلاقی انبیای اولوا العزم و چیستی روش های مشترک و اختصاصی آنهاست. موضوع تبیین، روش های تربیت اخلاقی انبیای اولوا العزم است. منشا یا مستند تبیین، داده های وحیانی که تجلی آن کتاب و سنت یا عقلانیت مستفاد از وحی، اجماع عقلا، تجربه یا داده های قطعی علوم تجربی و شهودی است. هدف پژوهش، اثبات حکیمانه بودن روش های تربیت اخلاقی انبیای اولوا العزم، اقناع عقلانی، نشان دادن امکان تعمیم و فراسوی زمان و مکان بردن، در نتیجه، فراهم آوردن امکان الگوبرداری از روش های تربیت اخلاقی آنان برای دیگران است. روش تحقیق، توصیفی، تحلیلی است. با تبیین روش های تربیت اخلاقی، می توان آسیب های ناشی از انتخاب روش های تربیت اخلاقی را به کم ترین حد رسانید و مربیان را از به کارگیری روشهای بدون حکمت و پشتوانه و سلیقه ای بر حذر داشت. تبیین، دلیل ترجیح روشی بر روش های دیگر را توضیح می دهد. مهم ترین دست آورد رساله، تاکید بر استکشاف روش های اختصاصی تربیت اخلاقی انبیای اولوا العزم و تبیین روش های مشترک و مختص با بهره گیری ترکیبی از گزاره های وحیانی، اعم از کتاب و سنت، ادله عقلانی و داده های علوم تربیتی و روان شناختی؛ همچنین دسته بندی روش های مشترک، به اعتبار وجه غالب، در سه عرصه بینشی، گرایشی و کنشی است.مثلا، روش تکریم شخصیت مخاطب از روش های مشترک تربیت اخلاقی انبیای اولوا العزم و عرضه متن و محتوای ماندگار اخلاقی از روش های اختصاصی آنهاست، در مقام تبیین،آثار، پی آمد،جایگاه و چرایی هر روش بیان شده است. واژگان کلیدی: تبیین، تربیت اخلاقی، روش های تربیت اخلاقی، انبیای اولواالعزم، بینش، گرایش، کنش. اخلاقی العزم لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/920655 🆔 @ostadmaaref