roshana 022.mp3
6.8M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 22
🆔 @ostadmaaref
علل الشرایع اثری وزین در مجموعه آثار شیخ صدوق رحمه الله.pdf
568.6K
#مقاله
علل الشرایع اثری وزین در مجموعه آثار شیخ صدوق رحمه الله
#روایات
#کتب_حدیثی
#علل_الشرایع
#شیخ_صدوق
#فلسفه_احکام_دین
مجله
#حسنا
🆔 @ostadmaaref
سیمای حضرت زهرا علیهاالسلام در روایات اهل تسنن.pdf
284.1K
#مقاله
سیمای حضرت زهرا علیهاالسلام در روایات اهل تسنن
#روایات
#فاطمه
#فضائل
#اهل_بیت
#عصمت
#ذی_القربی
#کوثر
#ولایت
#اهل_سنت
مجله
#مطالعات_راهبردی_زنان
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟موعود آخر الزمان و جهانی شدن🌟
پایاننامه . 1384 . کارشناسی ارشد
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: احمد عابدی | دانشجو: عاتکه کریمی
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/116917
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟روش صادقین (ع) در مواجهه با فقها و متکلمان عامه🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1385 . کارشناسی ارشد
استاد راهنما: منصور پهلوان | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: مهناز رازقی
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/116937
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟علل و آثار مهجور شدن قرآن🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1384 . کارشناسی ارشد
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: ولیالله نقیپور | دانشجو: لطیفه پهلوانی نژاد
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/116942
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟امام علی (ع) در چهار نگاه🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1385 . کارشناسی ارشد
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدمحسن میرباقری | دانشجو: آفاق سادات عبودزاده
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/116943
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟قرآن، و فرهنگ عصر نزول🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1386 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم قرآنی
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: کاظم عسگری | دانشجو: زینب باستانی
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/469498
🆔 @ostadmaaref
مجید معارف: ترجمهای را انتخاب کنید که هم ادیبانه و هم وفادارانه باشد
مجيد معارف، قرآن پژوه و استاد علوم قرآنی با اشاره به وجود ویژگیهای خاص ترجمههای مختلف از قرآن، به دانشجویان و محققان قرآنی توصیه کرد: ترجمهای مثل ترجمه فولادوند را انتخاب کنید که هم از نظر ادبیات فارسی شکیل است و هم برابری متن قرآن با ترجمه و توجه به زبان مبدأ و مقصد در آن رعایت شده است.
مجید معارف: ترجمهای را انتخاب کنید که هم ادیبانه و هم وفادارانه باشد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر معارف که به عنوان سخنران در برخي نشستهای بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم حضور دارد، با اشاره به اینکه بیش از 10 ترجمه از قرآن را مورد پژوهش و بررسی قرار داده است، گفت: به طور کلی نظر همه استادان قرآنی بر این است که هر ترجمه از قرآن حسنها و ویژگیهای خاص خود را دارد.
وی افزود: ولی به دانشجويان و افرادی که میخواهند قدم در راه تحقیق در علوم قرآنی بگذارند، بیشتر ترجمه آقای فولادوند از قرآن را توصیه میکنم؛ چرا که ترجمه آقای فولادوند یک ترجمه ویرایششده و روان است که برای یکدست شدن کارهای علمی بسیار کاربردی است.
این استاد علوم قرآنی ادامه داد: ترجمه ایشان، هم از نظر ادبیات فارسی شکیل است و هم برابری متن قرآن با ترجمه و توجه به زبان مبدأ و مقصد در آن رعایت شده است. این گونه ویژگیها موجب میشود که این اثر را به دانشجویان و همه علاقهمندان توصیه کنم.
مجید معارف در پاسخ به سوالی مبنی بر ترجمه قرآن مورد استفاده خود، گفت: بنده به نسبت فعالیت خودم بیشتر از ترجمههای آقای مکارم، اقای فولادوند، آقای خرمشاهی، ترجمه گروهی به سرپرستی آقای رضایی اصفهانی و یک ترجمه تفسیرگونه به نام «معانی القرآن» اثر استاد محمدباقر بهبودی استفاده میکنم.
وی در پایان درباره تفاسیر موجود از قرآن عنوان کرد: ما از قدما بهترین تفسیر را «تفسیر مجمعالبیان» میدانیم ولی در دوران معاصر «تفسیر المیزان» را معرفی میکنیم؛ البته برای مبتدیان «تفسیر نمونه» بیشتر توصیه میشود.
لینک خبر: http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/202548/%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88%D9%81%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF
🆔 @ostadmaaref
مجید معارف مطرح کرد
اصالت و اعتبار قرآن مورد هجوم شبهات/ تحقیقات قرآنی غیرمسلمانان گسترش یافته است
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به رشد تحقیقات علوم قرآنی در بین مسلمانان و غیر مسلمانان گفت: شاهد ظهور شبهات جدید در دوران معاصر هستیم، این شبهات، اصالت و اعتبار قرآن را هدف قرار داده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، برنامه «پرسمان» شبکه قرآن و معارف سیما، سهشنبه شب با حضور مجید معارف رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.
مجید معارف در این برنامه در پاسخ به سوال یکی از بینندگان مبنی بر اینکه مسائل مهم علوم قرآنی در دوران فعلی چیست، گفت: دوران فعلی ویژگیهایی دارد که از جمله آن، رشد تحقیقات قرآنی میان مسلمانان و غیر مسلمانان است، کسانی که ما از آنها با تعبیر خاورشناسان یا مستشرقان یاد میکنیم.
وی با بیان اینکه باید رشد تحقیقات علوم قرآنی در دوران معاصر را که به ظهور صدها کتاب، مقاله، پایاننامه و رسالههای ارشد دکتری منجر شده است، به فال نیک گرفت، افزود: علاوه بر رشد تحقیقات علوم قرآنی، شاهد ظهور شبهاتی نیز در دوران معاصر هستیم؛ این شبهات اصالت قرآن کریم را هدف قرار داده است و در بسیاری از مسائل چالشهایی را در مسیر اعتبار قرآن به وجود میآورد.
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه طرح مسائل مهم علوم قرآنی در جهت اثبات اعتبار و اصالت قرآن موثر است، اظهار کرد: مسئله «وحی، زبان قرآن و اعجاز قرآن» بسیار حائز اهمیت و قابل توجه و حتی در رأس مسائل علوم قرآنی هستند. به عنوان مثال، وقتی از اعجاز سخن میگوییم، چه تفاسیر و نظریات جدیدی میتوانیم داشته باشیم؟ آیا باید صرفاً آرای گذشتگان را نقل کنیم؟
معارف با اشاره به اینکه خاورشناسان علاوه بر مقالات و کتب خود، دایرةالمعارفهای قرآنی را طراحی و میان مسلمانان منتشر کردند، گفت: این کار خاورشناسان، ما را به مطالعه و دقت در دایرةالمعارفها تشویق میکند.
وی با اشاره به یکی از آخرین تألیفات مرحوم آیتالله معرفت به نام کتاب «شبهات و ردود» گفت: با کمی دقت در این کتاب در مییابیم که ایشان به برخی مسائل مهم به خوبی پرداخته و آن را بسط داده است. به عنوان مثال، در فصل اول این کتاب به این پرسش اشاره شده که آیا برای قرآن میتوان منبع و مصدر در نظر گرفت. اکنون خاورشناسان چنین ادعایی دارند و حتی میگویند چه بسا قرآن کریم متأثر از کتب ماقبل خود باشد. این در حالی است که ما مسلمانان چنین اعتقادی نداریم و معتقدیم که آیات قرآن ابتدا از جانب خداوند، بر قلب پیامبر (ص) نازل شده است و هیچ منبع و مصدر ظاهری ندارد.
لینک خبر:https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/11/13/1315043/%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%87%D8%AC%D9%88%D9%85-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
🆔 @ostadmaaref
مجید معارف: امام صدر معتقد به برداشتهای نو در تفسیر قرآن است
به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی مؤسسه امام موسی صدر، سی و دومین نشست از سلسله درسگفتارهای اندیشه و عمل با عنوان «قرآن در نواندیشی دینی امام موسی صدر» با سخنرانی دکتر مجید معارف، رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در موسسه امام صدر برگزار شد.
مبانی قرآنی اندیشه امام موسی صدر
دکتر معارف در بخشی از سخنرانی خود به واکاوی مبانی قرآنی تفکر امام موسی صدر پرداخت و گفت: «با مطالعه آثار امام موسی صدر و مباحث تفسیری ایشان به طور خاص با تکیه بر دو کتاب «احادیث السحر» و «دراسات للحیاه» سرشت مبانی قرآنی در تفکر این اندیشمند را استخراج کردم. مراد از مبانی نیز پیشفرضهایی است که مفسر یا دانشمند نیازی به اثبات آنها نمیبیند.»
وی افزود: «من خطوط کلی مبانی امام موسی صدر در قرآن شناسی را بر سه وجه «تاریخی»، «کلامی» و «علمی» دستهبندی کردهام. مقصود از مبانی تاریخی برداشتهای قطعی امام موسی صدر از مجموعه روایتهایی است که در کتابهای شیعه و سنی درباره قرآن و سرگذشت کتاب الهی وجود دارد.»
رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران ادامه داد: «مبانی تاریخی متعدد است که از آن جمله میتوان به حفظ قرآن در حافظهها توسط اصحاب پیامبر در صدر اسلام و در ادامه آن کتابت قرآن اشاره کرد. مهم است که بدانیم کتابت قرآن در طول حفظ این کلام آسمانی بوده یا در عرض آن. بحثهای زیادی در طول تاریخ در این حوزه انجام شده است، اما امام موسی صدر اعتقاد داشت که کتابت قرآن در طول حفظ آن و بر اساس دستور پیامبر اسلام بوده است.»
معارف درباره دیگر مبناهای تاریخی در اندیشه قرآنی امام موسی صدر نیز گفت: «ترتیب و چینش آیات قرآن به ترتیبی که به دست ما رسیده به امر خدا انجام شده و نبوی نیست. از این مساله امام موسی صدر انسجام درونی سورهها را نتیجه میگیرد. مبانی دیگر دوگانه بودن نزول قرآن به صورت دفعی و تدریجی است. در نهایت آخرین مبنای تاریخی اعتقاد امام موسی صدر به معنویت قرآن بر اساس شواهد بسیار است.»
نویسنده کتاب «پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه» همچنین به مبانی کلامی در اندیشه قرآن شناختی امام موسی صدر اشاره کرد و گفت: «امام موسی صدر به مانند دیگر اندیشمندان جهان اسلام اعتقاد دارد که قرآن معجزه جاویدان است. از همان ابتدای نزول، این متن مردم را به تحدی خواند و این دعوت به تحدی تا به ابد پابرجاست. راز جاودانگی اسلام نیز به وجود قرآن است. همچنین از دیگر وجوه کلامی نیز میتوان به اعتقاد امام موسی صدر به سلامت قرآن از هرگونه تحریف اشاره کرد. زمانی میتوانیم بگوییم که حجت شرعی است که از هرگونه تحریفی سالم باشد. سومین وجه از مبانی کلامی اندیشه امام موسی صدر نیز وحیانی بودن قرآن تا سطح الفاظ و ظواهر آن است.»
مجید معارف درباره وحیانی بودن لفظ و معنی از نگاه امام صدر گفت: «امام موسی صدر حدود ۴۰ سال پیش جملهای درباره قرآن میگوید که امروز ارزش آن را بیشتر درک میکنیم. او میگوید: «اگر قرآن با الفاظش وحی الهی نبود، نمى توانست به عنوان معجزه مطرح شود.» در چند سال اخیر برخی وحیانی بودن لفظ قرآن را زیر سوال می برند و آن را رویای پیامبرانه می خوانند. در صورتی که امام صدر معتقد است قرآن هم در لفظ و هم معانی معجزه و وحی الهی است.»
وی ادامه داد: «مراتب معنایی متعدد قرآن، توافق قرآن و علم و در نهایت اعتقاد به هدایتگری قرآن بر اساس نصوص و حدیث شریف ثقلین و در نهایت جامعیت معنایی قرآن نسبت به حقایق هستی، دیگر وجوه مبانی کلامی قرآنشناختی در اندیشه امام موسی صدر را تشکیل میدهند.»
نویسنده کتاب «درآمدی بر تاریخ قرآن» درباره مبانی علمی اندیشههای تفسیری امام موسی صدر گفت: «از این مبانی میتوان به اصول تفسیری هم یاد کرد. در این میان نخستین مساله اعتقاد به حجیت ظواهر قرآن و در نتیجه فهمپذیری آن است. به عبارتی از نظر امام موسی هیچ جای قرآن، حتی حروف مقطعه آن، نیز مبهم نیستند. اعتقاد به فهم فراعصری قرآن در پرتو تدبر مداوم و دریافتهای تازه به تازه است. اعتقاد به زبان و فهم عرفی برای قرآن و مخاطب قرار دادن اعراب عصر پیامبر، از دیگر مبانی اندیشههای امام موسی صدر است.»
وی اضافه کرد: «منطقی این است که باید قائل به مراتب معنایی برای قرآن باشیم، اما این مراتب در آیات محکم در طول همدیگر و در آیات متشابه در عرض هم قرار دارند. همچنین باید اشاره کرد که امام موسی صدر معتقد به زبان عرفی و فراعرفی قرآن به صورت هردو باهم است. ایشان در زمره معتقدان به تفسیر قرآن در پرتو کشف تحولات علمی است. یکی دیگر از مبناهای علمی در تفکر تفسیری امام موسی لزوم توجه به ارتباط آیات با یکدیگر است. به عقیده ایشان حتی در سورههای بزرگ که مفاهیم متعدد دارند به مدد تفکر میتوان ارتباط معنایی را به صورت کامل پیدا کرد. از این میان میتوان مساله تفسیر قرآن به قرآن را نیز استنتاج کرد.»
معارف همچنین به این نکته اشاره کرد که قرار بود امام موسی صدر این مباحث تفسیری را در آینده که اوقات فراغتشان زیاد میشود، مفصلتر بحث کند، اما متاسفانه قضیه ربودن پیش آمد و هنوز هم دو ملت بزرگ ایران و لبنان منتظر بازگشتشان هستند.
تفسیرهای مدرن امام صدر از آیات قرآن
معارف در بخش دیگری از سخنان خود به کاربرد «قرآن» در آثار امام صدر پرداخت و گفت: «آثار امام موسی صدر به طور کل بر دو دسته تقسیم شدهاند؛ آثار تفسیری و آثار و مباحث اسلامی. مباحث تفسیری امام موسی صدر در دو کتاب «احادیث السحر» و «دراسات للحیاه» منتشر شده است. در مباحث تفسیری، ایشان یک متفکر منحصر به فردی است که اعتقاد به برداشتهای نو دارد، اما تاکید کرده که این برداشتهای جدید و تازه در یک چهارچوب متعین صورت میگیرد.»
مجید معارف همچنین گفت: «امام صدر متفکری است که بازگشت به قرآن را در زمان ما زنده کرده است. او را با چه شخصیت هایی می توان مقایسه کرد که در حیات خودمان درک کرده کرده ایم؟ ما یک دکتر شریعتی داریم با شور حماسی، یک دکتر بهشتی داریم با جهان بینی و جهان شناسی و یک شهید مطهری داریم با قرآن شناسی و فقاهت. فکر می کنم اگر وجوه این ۳ شخصیت را ترکیب کنیم می شود امام موسی صدر و به نظرم حتی وجوه بیشتری هم دارد.»
وی افزود: «امام صدر یک ایدئولوگ، یک انقلابی و یک مصلح اجتماعی است که شدیدا معتقد به نجات مسلمین است و این که باید از شرایط ذلت به اوج عزت برسند. ایشان میگوید این اتفاق نمیافتد مگر با بازگشت مناسب به قرآن و تفسیر پویا از مفاهیم قرآن و بعد عمل کردن مسلمانان به این مفاهیم. بنابراین بازشناسی مفاهیم دینی به شکل نو و مترقی و عمل کردن به آن نکتهای است که از جنبه اصلاحیگری ایشان در عمل میبینیم.»
امام موسی صدر یک متفکر اجتماعی است
دکتر معارف در ادامه به نقش امام موسی صدر به عنوان یک متفکر اجتماعی تاکید و اظهار کرد: «مهمترین دغدغه امام موسی صدر مسائل اجتماعی است. بر این اساس وی به اقتباس از آیات قرآن روی آورده و به بازشناسی مفاهیم دینی به شکل نو و مترقی میپردازد. همچنین ایشان به عمل کردن به این مفاهیم و دستورات نیز مقید است.»
وی افزود: «برای بازسنجی تفاسیر امام موسی صدر باید به چند مساله مهم «اسلام و حل مسائل طبقاتی»، «ایمان»، «دعا»، «ملائکه»، «نزول قرآن»، «امانت»، معنای «عبادت» و «عبودیت» توجه کرد. امام موسی صدر به عنوان یک مصلح اجتماعی اعتقاد دارد که خمس و زکات در اسلام در زمره اصول دین است نه فروع آن. بنابراین باید آنقدر زکات بدهیم که مسلمانان نیازمند از مواهب زندگانی برخوردار شوند نه اینکه صرفا از گرسنگی نمیرند. این برداشت از مفهوم زکات مشکل جامعه اسلامی را حل کرده و فاصلههای طبقاتی را نابود میکند.»
نویسنده کتاب «تاریخ عمومی حدیث» در ادامه با اشاره به این نکته که به باور امام موسی صدر مقوله «ایمان» متاخرتر از مسائل اجتماعی است، گفت: «در تفسیر امام موسی صدر ایمان به خدا مولفهها و مصادیقی دارد که بدون آنها یک امر انتزاعی است. برخی از این مولفهها چنین است: «عشق به مردم»، «اصرار بر اجرای عدالت»، «ایمان به ارزشها» و… ایشان در جایی میگوید که اسلام منهای اجرای عدالت را به هیچ عنوان نمیشناسد.»
رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران ادامه داد: «در تفکر امام موسی صدر هم نظام فردی و هم نظام اجتماعی افراد مورد توجه قرار میگیرد. ایشان معنای عبادت را مخالف با معنای عبودیت میداند و معتقد است که عبادت شانی برای تمام عناصر هستی از جمله انسان است. در روایاتی نیز داریم که اصل عبادت هماهنگی با هستی است برای حرکت به سوی خدا. امام موسی صدر در مفهوم عبادت، آزادی از هر چیز غیر از خدا را استنباط میکند.»
خدمات اجتماعی نوعی از عبادت است
مجید معارف در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به این نکته که در نگاه امام موسی صدر عبادتی که تقوا، خشوع و علم به بار نیاورد فایدهای ندارد، گفت: «از نظر امام صدر خدمات اجتماعی هم نوعی از عبادت است و بسیاری از مناسکی که مسلمانان به جا میآورند، عبادت نیست. ایشان به شدت روی عدالت اقتصادی و اجتماعی تاکید دارد و اسلام منهای عدالت را به رسمیت نمیشناسد.»
نویسنده کتاب «غدیر در آیینه قرآن و روایت» در پایان گفت: «با وجودی که اندیشههای امام موسی صدر حداقل ۴۰ سال پیش مطرح شدهاند، اما جامعه ما هنوز هم به آن احتیاج دارد، چرا که هنوز هم پس از گذشت سی و چند سال از شروع انقلاب تاکنون برداشتهای خرافی از دین میشود و امام با تمام این موارد مبارزه کرده است.»
لینک خبر:http://www.irsanews.com/21097
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت بیستو سوم:
💠 مفاد وحی قرآنی (3):
✅ بیان نظر نصر حامد ابوزیددرباره رد وحیانی بودن الفاظ قرآن.
✅ بیان نظر افراد دیگری از روشنفکران معاصر.
✅ نقد نظریه افراد ذکر شده و توضیح مردود بودن دلایل آنها.
🆔 @ostadmaaref
اسرائیلیات و منقولات عهدینی در تفسیر وزیر مغربی موسوم به المصابیح فی تفسیر القرآن.pdf
376.3K
#مقاله
اسرائیلیات و منقولات عهدینی در تفسیر وزیر مغربی موسوم به المصابیح فی تفسیر القرآن
#تفسیر
#وزیر_مغربی
#المصابیح_فی_تفسیر_القرآن
#اسرائیلیات
#عهدین
مجله
#مطالعات_تفسیری
🆔 @ostadmaaref
roshana 023.mp3
13.96M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 23
🆔 @ostadmaaref
اعتبار سنجی روایات تفسیری از دیدگاه آیت اللّٰه معرفت با رویکرد ارزیابی روایات «التفسیر الاثری الجامع».pdf
431.1K
#مقاله
اعتبار سنجی روایات تفسیری از دیدگاه آیت اللّٰه معرفت با رویکرد ارزیابی روایات «التفسیر الاثری الجامع»
#روایات_تفسیری
#آیت_الله_معرفت
#التفسیر_الاثری_الجامع
مجله
#کتاب_و_سنت
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟سرور و شادمانی از دیدگاه قرآن و حدیث🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1385 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم قرآن و حدیث
استاد راهنما: منصور پهلوان | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: گل سیما امامی العریضی
#شادی
#خنده
#شوخ طبعی
#جشن
#اسلام
#بهداشت روانی
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/473322
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟صراط مستقیم از دیگاه قرآن و حدیث🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1386 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم قرآن و حدیث
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: غلامحسین تاجری نسب | دانشجو: مهناز بدرقاسمی
نمایه ها:
#قرآن
#koran#
#سنت
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/472808
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟عالم ذر در آیات و روایات🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1388 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > قرآن و حدیث
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: کاظم عسگری | دانشجو: ام البنین هروی
#قرآن
#آزمایش
#جهان
#روایت
#سنت
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/480729
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟تقوا و آثار آن در کتاب و سنت🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1387 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم قرآنی
استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: فاطمه خالکی
#سنت
#باور
#ریاضت
#عرفان
#علم اخلاق
#قرآن
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/483212
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟اشتراکات و اختصاصات دعوت انبیاء در قرآن🌟
پایاننامه . دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1388 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم قرآنی
استاد راهنما: الیاس کلانتری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: طاهره کریمی محلی
#آموزش و پرورش
#EDUCATION
#قرآن
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/484826
🆔 @ostadmaaref
🍀حضور دکتر معارف در 🍀
🌟همایش بین المللی دین و گفتگو 🌟
دانشگاه پروتاریای افریقای جنوبی
در روزهای چهارشنبه وپنج شنبه اردیبهشت ماه 1396
عنوان مقاله ایشان :
انواع گفتگو وشاخصه گفتگوهای اصلاحگرانه از منظر قران کریم
متن مقاله خدمت اعضای محترم کانال ارسال می شود.
🆔 @ostadmaaref
انواع گفتگو وشاخصه گفتگوهای اصلاحگرانه از منظر قران کریم.pdf
304.5K
لازم به ذکر است که این فایل اصل مقاله است که جهت ارائه در همایش، به انگلیسی ترجمه شده است.
🆔 @ostadmaaref
ارزیابی راه کارهای حل تعارض در گزارش های جرح و تعدیل یونس بن عبدالرحمان.pdf
1.19M
#مقاله
ارزیابی راه کارهای حل تعارض در گزارش های جرح و تعدیل یونس بن عبدالرحمان
#رجال
#یونس_بن_عبدالرحمان
#اصحاب_امامیه
#جرح_و_تعدیل
#دیدگاه_های_کلامی
مجله
#پژوهش_های_قرآن_و_حدیث
🆔 @ostadmaaref