وی اضافه کرد: «منطقی این است که باید قائل به مراتب معنایی برای قرآن باشیم، اما این مراتب در آیات محکم در طول همدیگر و در آیات متشابه در عرض هم قرار دارند. همچنین باید اشاره کرد که امام موسی صدر معتقد به زبان عرفی و فراعرفی قرآن به صورت هردو باهم است. ایشان در زمره معتقدان به تفسیر قرآن در پرتو کشف تحولات علمی است. یکی دیگر از مبناهای علمی در تفکر تفسیری امام موسی لزوم توجه به ارتباط آیات با یکدیگر است. به عقیده ایشان حتی در سورههای بزرگ که مفاهیم متعدد دارند به مدد تفکر میتوان ارتباط معنایی را به صورت کامل پیدا کرد. از این میان میتوان مساله تفسیر قرآن به قرآن را نیز استنتاج کرد.»
معارف همچنین به این نکته اشاره کرد که قرار بود امام موسی صدر این مباحث تفسیری را در آینده که اوقات فراغتشان زیاد میشود، مفصلتر بحث کند، اما متاسفانه قضیه ربودن پیش آمد و هنوز هم دو ملت بزرگ ایران و لبنان منتظر بازگشتشان هستند.
تفسیرهای مدرن امام صدر از آیات قرآن
معارف در بخش دیگری از سخنان خود به کاربرد «قرآن» در آثار امام صدر پرداخت و گفت: «آثار امام موسی صدر به طور کل بر دو دسته تقسیم شدهاند؛ آثار تفسیری و آثار و مباحث اسلامی. مباحث تفسیری امام موسی صدر در دو کتاب «احادیث السحر» و «دراسات للحیاه» منتشر شده است. در مباحث تفسیری، ایشان یک متفکر منحصر به فردی است که اعتقاد به برداشتهای نو دارد، اما تاکید کرده که این برداشتهای جدید و تازه در یک چهارچوب متعین صورت میگیرد.»
مجید معارف همچنین گفت: «امام صدر متفکری است که بازگشت به قرآن را در زمان ما زنده کرده است. او را با چه شخصیت هایی می توان مقایسه کرد که در حیات خودمان درک کرده کرده ایم؟ ما یک دکتر شریعتی داریم با شور حماسی، یک دکتر بهشتی داریم با جهان بینی و جهان شناسی و یک شهید مطهری داریم با قرآن شناسی و فقاهت. فکر می کنم اگر وجوه این ۳ شخصیت را ترکیب کنیم می شود امام موسی صدر و به نظرم حتی وجوه بیشتری هم دارد.»
وی افزود: «امام صدر یک ایدئولوگ، یک انقلابی و یک مصلح اجتماعی است که شدیدا معتقد به نجات مسلمین است و این که باید از شرایط ذلت به اوج عزت برسند. ایشان میگوید این اتفاق نمیافتد مگر با بازگشت مناسب به قرآن و تفسیر پویا از مفاهیم قرآن و بعد عمل کردن مسلمانان به این مفاهیم. بنابراین بازشناسی مفاهیم دینی به شکل نو و مترقی و عمل کردن به آن نکتهای است که از جنبه اصلاحیگری ایشان در عمل میبینیم.»
امام موسی صدر یک متفکر اجتماعی است
دکتر معارف در ادامه به نقش امام موسی صدر به عنوان یک متفکر اجتماعی تاکید و اظهار کرد: «مهمترین دغدغه امام موسی صدر مسائل اجتماعی است. بر این اساس وی به اقتباس از آیات قرآن روی آورده و به بازشناسی مفاهیم دینی به شکل نو و مترقی میپردازد. همچنین ایشان به عمل کردن به این مفاهیم و دستورات نیز مقید است.»
وی افزود: «برای بازسنجی تفاسیر امام موسی صدر باید به چند مساله مهم «اسلام و حل مسائل طبقاتی»، «ایمان»، «دعا»، «ملائکه»، «نزول قرآن»، «امانت»، معنای «عبادت» و «عبودیت» توجه کرد. امام موسی صدر به عنوان یک مصلح اجتماعی اعتقاد دارد که خمس و زکات در اسلام در زمره اصول دین است نه فروع آن. بنابراین باید آنقدر زکات بدهیم که مسلمانان نیازمند از مواهب زندگانی برخوردار شوند نه اینکه صرفا از گرسنگی نمیرند. این برداشت از مفهوم زکات مشکل جامعه اسلامی را حل کرده و فاصلههای طبقاتی را نابود میکند.»
نویسنده کتاب «تاریخ عمومی حدیث» در ادامه با اشاره به این نکته که به باور امام موسی صدر مقوله «ایمان» متاخرتر از مسائل اجتماعی است، گفت: «در تفسیر امام موسی صدر ایمان به خدا مولفهها و مصادیقی دارد که بدون آنها یک امر انتزاعی است. برخی از این مولفهها چنین است: «عشق به مردم»، «اصرار بر اجرای عدالت»، «ایمان به ارزشها» و… ایشان در جایی میگوید که اسلام منهای اجرای عدالت را به هیچ عنوان نمیشناسد.»
رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران ادامه داد: «در تفکر امام موسی صدر هم نظام فردی و هم نظام اجتماعی افراد مورد توجه قرار میگیرد. ایشان معنای عبادت را مخالف با معنای عبودیت میداند و معتقد است که عبادت شانی برای تمام عناصر هستی از جمله انسان است. در روایاتی نیز داریم که اصل عبادت هماهنگی با هستی است برای حرکت به سوی خدا. امام موسی صدر در مفهوم عبادت، آزادی از هر چیز غیر از خدا را استنباط میکند.»
خدمات اجتماعی نوعی از عبادت است
مجید معارف در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به این نکته که در نگاه امام موسی صدر عبادتی که تقوا، خشوع و علم به بار نیاورد فایدهای ندارد، گفت: «از نظر امام صدر خدمات اجتماعی هم نوعی از عبادت است و بسیاری از مناسکی که مسلمانان به جا میآورند، عبادت نیست. ایشان به شدت روی عدالت اقتصادی و اجتماعی تاکید دارد و اسلام منهای عدالت را به رسمیت نمیشناسد.»
نویسنده کتاب «غدیر در آیینه قرآن و روایت» در پایان گفت: «با وجودی که اندیشههای امام موسی صدر حداقل ۴۰ سال پیش مطرح شدهاند، اما جامعه ما هنوز هم به آن احتیاج دارد، چرا که هنوز هم پس از گذشت سی و چند سال از شروع انقلاب تاکنون برداشتهای خرافی از دین میشود و امام با تمام این موارد مبارزه کرده است.»
لینک خبر:http://www.irsanews.com/21097
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت بیستو سوم:
💠 مفاد وحی قرآنی (3):
✅ بیان نظر نصر حامد ابوزیددرباره رد وحیانی بودن الفاظ قرآن.
✅ بیان نظر افراد دیگری از روشنفکران معاصر.
✅ نقد نظریه افراد ذکر شده و توضیح مردود بودن دلایل آنها.
🆔 @ostadmaaref
اسرائیلیات و منقولات عهدینی در تفسیر وزیر مغربی موسوم به المصابیح فی تفسیر القرآن.pdf
376.3K
#مقاله
اسرائیلیات و منقولات عهدینی در تفسیر وزیر مغربی موسوم به المصابیح فی تفسیر القرآن
#تفسیر
#وزیر_مغربی
#المصابیح_فی_تفسیر_القرآن
#اسرائیلیات
#عهدین
مجله
#مطالعات_تفسیری
🆔 @ostadmaaref
roshana 023.mp3
13.96M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 23
🆔 @ostadmaaref
اعتبار سنجی روایات تفسیری از دیدگاه آیت اللّٰه معرفت با رویکرد ارزیابی روایات «التفسیر الاثری الجامع».pdf
431.1K
#مقاله
اعتبار سنجی روایات تفسیری از دیدگاه آیت اللّٰه معرفت با رویکرد ارزیابی روایات «التفسیر الاثری الجامع»
#روایات_تفسیری
#آیت_الله_معرفت
#التفسیر_الاثری_الجامع
مجله
#کتاب_و_سنت
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟سرور و شادمانی از دیدگاه قرآن و حدیث🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1385 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم قرآن و حدیث
استاد راهنما: منصور پهلوان | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: گل سیما امامی العریضی
#شادی
#خنده
#شوخ طبعی
#جشن
#اسلام
#بهداشت روانی
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/473322
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟صراط مستقیم از دیگاه قرآن و حدیث🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1386 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم قرآن و حدیث
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: غلامحسین تاجری نسب | دانشجو: مهناز بدرقاسمی
نمایه ها:
#قرآن
#koran#
#سنت
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/472808
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟عالم ذر در آیات و روایات🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1388 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > قرآن و حدیث
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: کاظم عسگری | دانشجو: ام البنین هروی
#قرآن
#آزمایش
#جهان
#روایت
#سنت
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/480729
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟تقوا و آثار آن در کتاب و سنت🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1387 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم قرآنی
استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: فاطمه خالکی
#سنت
#باور
#ریاضت
#عرفان
#علم اخلاق
#قرآن
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/483212
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟اشتراکات و اختصاصات دعوت انبیاء در قرآن🌟
پایاننامه . دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1388 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم قرآنی
استاد راهنما: الیاس کلانتری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: طاهره کریمی محلی
#آموزش و پرورش
#EDUCATION
#قرآن
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/484826
🆔 @ostadmaaref
🍀حضور دکتر معارف در 🍀
🌟همایش بین المللی دین و گفتگو 🌟
دانشگاه پروتاریای افریقای جنوبی
در روزهای چهارشنبه وپنج شنبه اردیبهشت ماه 1396
عنوان مقاله ایشان :
انواع گفتگو وشاخصه گفتگوهای اصلاحگرانه از منظر قران کریم
متن مقاله خدمت اعضای محترم کانال ارسال می شود.
🆔 @ostadmaaref
انواع گفتگو وشاخصه گفتگوهای اصلاحگرانه از منظر قران کریم.pdf
304.5K
لازم به ذکر است که این فایل اصل مقاله است که جهت ارائه در همایش، به انگلیسی ترجمه شده است.
🆔 @ostadmaaref
ارزیابی راه کارهای حل تعارض در گزارش های جرح و تعدیل یونس بن عبدالرحمان.pdf
1.19M
#مقاله
ارزیابی راه کارهای حل تعارض در گزارش های جرح و تعدیل یونس بن عبدالرحمان
#رجال
#یونس_بن_عبدالرحمان
#اصحاب_امامیه
#جرح_و_تعدیل
#دیدگاه_های_کلامی
مجله
#پژوهش_های_قرآن_و_حدیث
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت بیست و چهارم:
💠 مفاد وحی قرآنی (4):
♦️ شروع بیان دلایل وحیانی بودن الفاظ قرآن:
✅ تصریح خود قرآن بر این امر.
✅ بیان و توضیح شواهدی از خود قرآن مبتنی بر وحیانی بودن الفاظ آیات قرآن.
🆔 @ostadmaaref
roshana 024.mp3
6.75M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 24
🆔 @ostadmaaref
امتناع معرفت کنه ذات و صفات الهی در نهج البلاغه.pdf
617.6K
#مقاله
امتناع معرفت کنه ذات و صفات الهی در نهج البلاغه
#عقائد
#توحید
#نهج_البلاغه
#کنه_ذات
#صفات_خدا
#شناخت
#ابزارهای_شناخت
مجله
#علوم_قرآن_و_حدیث
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی تطبیقی تهجد و نوافل در قرآن و روایات از دیدگاه فریقین 🌟
پایاننامه . دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1388 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم قرآنی
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: عبدالهادی فقهی زاده | دانشجو: اسدالله مرتضوی
#بررسی تطبیقی
#correspondence analysis
#قرآن
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/489033
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی عدم تکرار مفهومی در قرآن🌟
پایاننامه . دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1387 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم قرآنی
استاد راهنما: علی غضنفری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: مرضیه سیدی رزاقی
#قرآن
#koran
#مفهوم
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/490521
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟اعتبار و جایگاه حدیثی مکتوبات امامان علیهم السلام پس از صادقین علیهماالسلام🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1388 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > حدیث و علم الرجال
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: منصور پهلوان | پدیدآور: نوید مهتدیراد
یکی از طرق تحمل حدیث کتابت است . در این روش راوی در محضر امام حضور ندارد ، بلکه از طریق ارسال نامه و دریافت پاسخ مکتوب از سوی امام ، روایت را دریافت میکند . به همین دلیل نیز برخی از کارشناسان علم حدیث اعتبار این نوع روایات را کمتر از روایات مسموعه میدانند و به طور کلی آنها را فاقد حجیت میدانند . مهمترین دلیل این نظر معلوم نبودن پیک این قبیل از روایات در اغلب موارد است که آنها را در حد حدیث مرسل تنزل میبخشد. مکتوب در معنای خاص خود ، آن نامهایست که افراد به صورت استفتاء خدمت امام معصوم ارسال نموده و پاسخ گرفتهاند. مکتوبات حدیثی ، گر چه بخش کوچکی از روایات معصومین : را تشکیل میدهند ؛ اما به علت اینکه عموماً دارای موضوعات فقهی هستند ، از اهمیت ویژهای برخوردارند، علی الخصوص وقتی که اساس صدور حکمی فقهی قرار میگیرند. مهمترین امتیاز مکتوبات نسبت به سایر روایات ، عدم نقل به معناست . این امتیاز ، به مکتوبات ، جایگاه ویژهای در میان احادیث شیعه میبخشد.
#روایت
#حدیث
#امام
#حکم فقهی
#راوی
#جعفربن محمد (ع)، امام ششم
#سیره معصومین
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/504193
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟 سیمای حضرت مسیح در قرآن و انجیل 🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین - دانشکده اصول الدین . 1389 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > حدیث و علم الرجال
استاد راهنما: هادی قندهاری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: مهری نعیمی
حضرت عیسی علیهالسّلام به عنوان یکی از پیامبران اولوالعزم، جایگاهی ویژه در میان پیامبران یاد شده در قرآن به خود اختصاص داده است. به دنبال القاء شبهات باطل و نسبت های ناروای الوهیّت و بُنُوّت در حقّ حضرت عیسی علیهالسّلام، قرآن کریم ضمن ردّ شبهات باطل و نسبتهای ناروا، عیسی بن مریم را فرزند ذکور مریم، بندهیخدا و رسولالله دانسته. او ابن الله نیست، به صلیب کشیده نشده و به قتل نیز نرسیده است. عهد جدید دو تصویر مغایر از حضرت مسیح علیهالسّلام به نمایش میگذارد. در انجیلهای همنوا یعنی متی، مرقس و لوقا بی تردید او یک انسان، بندهای از بندگانخدا و پیامبر است . او به هیچ وجه جنبهی الوهیّت ندارد .در مقابل، انجیل یوحنا او را به صورت یک موجود آسمانی که به زمین فرود آمده، معرفی میکند. مسیح این بخش خداست که جسم گرفته، موجودی ازلی وغیر مخلوق است. او پسر یگانهی خداست. براساس این تحقیق، اگرچه موضوعاتی از قبیل بعضی القاب و معجزات، درقرآن و عهدجدید مشترک است، اما دربارهی برخی از مطالب موجود در عهد جدید، پیرامون حضرت عیسی علیهالسّلام در قرآن کریم نظریهای دیده نمیشود. همچنین قرآن کریم در پارهای موارد ، به ویژه مسأله تثلیت مسیحیان به شدّت موضع گیری وآن را محکوم کرده است.
#انجیل
#روحالقدس
#عیسی مسیح
#عروج
#نبوت
#قرآن
#تثلیث
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/526963
🆔 @ostadmaaref
امروز روز عرفه است فرصتی عجیب در طول سال
در روایات است که وقتی آدم از بهشت رانده شد وبه فکر توبه افتاد جبرئیل اورا به سرزمین عرفات برد به او مناسک حج وراه ورسم تویه آموخت ومثل چنین روزی در سرزمین عرفات توبه ادم پذیرفته شد.
امرو قدر ومنزلتی دارد به قدر ومنزلت شب قدر نه شب قدر انسان حق دارد جهت آمرزش کامل گناهان از رحمت الهی مایوس باشد ونه امروز واگر کسی شب قدر را از دست داد باید به امید روز عرفه چشم انتظار رحمت الهی باشد.
امروز همان روزی است که مولای ما امام سجاد علیه السلام به عشق دعا ومسئلت روزه نمی گرفت ومی فرمود روز عرفه روز دعا ونیایش است.
باید در زندگی از حداقل فرصت حد اکثر استفاده کنیم رسول خدا ( ص) فرمود : خداوند برای هرکسی نسیم هایی از رحمت خود قرار می دهد سعی کنید خود را در مسیر رحمتها قرار دهید وباز گفته اند : فرصتها در گذرند مانند گذر ابرها.
دکتر مجید معارف
☘☘سوال☘☘
سلام استاد
جنابعالى به اين شبهه يا تفسيرجديد چه پاسخى مى دهيد:
خدا امر به كارغير حكيمانه نمى كند، لذا امر به كشتن اسماعيل هم نمى كند.
خوابى كه ابراهيم ديده بود غلط تعبير كرد و گرنه از اول هم مراد ذبح قوچ بود.
متشكرم
🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘
باسلام پاسخ مبنایی این سوال دونکته است:
۱- خوابهای پیامبران از مصادیق وحی است ودر وحی خطا وجود ندارد برخلاف خوابهای معمولی که ممکن است پریشان باشد وتعبیر درستی نداشته باشد اسماعیل هم از تعریف خواب امرالهی را برداشت کرد وبه پدرش گفت : یا ابت افعل ما تومر
۲-خداوند خواب ابراهیم وبرداشت او از این خواب را تصدیق نموده و فرمود: قد صدقت الرویا و سپس اعلام کرد فرمان ذبح اسماعیل یک آزمایش روشن بود که به ابراهیم اعلام شد ودر واقع قوچ فدیه وعوض اسماعیل اعلام گشت
مشروح این برداشت را در سوره صافات ملاحظه فرمایید
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت بیست و پنجم:
💠 مفاد وحی قرآنی (5):
♦️ بیان و توضیح دلیل دوم از آیات قرآن، مبنی بر وحیانی بودن الفاظ قرآن:
✅ شرح آیه 15 – 17 سوره یونس
✅ شرح آیه 23 سوره بقره
🆔 @ostadmaaref