#پرسش_پاسخ
سوال: لطفا توضیحاتی درباره موضوع " نفوذ از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی " به عنوان موضوع رساله سطح کارشناسی حوزه بفرمایید. آیا برای این سطح موضوع مناسبی است؟
پاسخ: عنوان نفوذابهام دارد پیشنهاد میشود عنوان مقاله یا پایان نامه از هرجهت روشن وگویا باشد مثلا نفوذ دشمن یا...
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال
چگونه می توانیم گونه های احادیث قدسی را از هم تشخیص دهیم؟ اعتقادی اخلاقی عرفانی؟آیا اصلا قابل تمایز هستند ؟
پاسخ
احادیث قدسی اکثرا در موضوعات اخلاقی وعرفانی است وکمتر در رشته فقه وعقاید است ضمنا در مجموعه هایی در شیعه وسنی گرد اوری شده است مثل کتاب
جواهر السنیه فی احادیث القدسیه از شیخ حر عاملی
🆔 @ostadmaaref
رویکرد میان رشته ای در اعجاز علمی قرآن.mp3
4.31M
🌀سخنرانی دکتر مجید معارف
🔅رویکرد میان رشته ای در اعجاز علمی قرآن
#همایش_بین_المللی_مطالعات_میان_رشته_ای_قرآن_کریم
🆔 @ostadmaaref
📸دیدار پروفسور تِری جان لُوات با رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
#همایش_بین_المللی_مطالعات_میان_رشته_ای_قرآن_کریم
💠خبرگزاري بين المللي قرآن(ايكنا)
👉 @iqnanews
@ostadmaaref
#پرسش_پاسخ:
سوال:پایان نامه من" نقش #امام_علی علیه درصیانت ازقران لفظی ومعنوی ازنظرفریقین" است. خواهش میکنم راهنمایی فرمایید روایاتی که به غلط تفسیرمی شدند وامام انها راتفسیرکردند را بفرمایید.
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
در این زمینه به کتاب جدید التالیف من به نام ارتباط #نهج_البلاغه وقران از انتشارات سمت مراجعه شود.
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال
آیا ائمه (ع) محل قبر حضرت زهرا(سلام الله علیها) را برای شیعیان بیان نکرده اند؟ آیا براستی تقدیر الهی اینست که این قبر تا زمان ظهور مهدی (عج) مخفی بماند؟
🆔 @ostadmaaref
مشروح سوال:
محل دفن حضرت زهرا سلام الله علیها:
آیا ائمه (ع) محل قبر حضرت زهرا(سلام الله علیها) را برای شیعیان بیان نکرده اند؟ آیا براستی تقدیر الهی اینست که این قبر تا زمان ظهور مهدی (عج) مخفی بماند؟
محل قبر حضرت زهرا صلوات الله علیها گرچه تا مدتها حتی برای شیعیان نیز ناپیدا بود اما دستکم بعد از عصر امام رضا (ع) برای شیعیان معلوم شد و مخفی نبوده و جنبه راز ناگفتنی نداشته است. بنابراین اینکه گاهی در منبرها و مداحیها اصرار می شود که "قبر فاطمه س ناپیداست و صرفا در زمان حضرت قائم عجل الله فرجه معلوم خواهد شد" سخن درستی نیست زیرا در حدیث صحیح السند از امام رضا(ع) آمده که حضرت زهرا(س) در خانه خود دفن شده اند. محل تقریبی منزل آن حضرت نیز با استناد به روایات تاریخی متعدد قابل تعیین است و اهل فن آن را می دانند.
تصور رایج نزد اهل سنت اینست که قبر فاطمه(سلام الله علیها) در بقیع است. برخی نیز بر این باور بوده اند که در گوشه ی حیاط خانه عقیل دفن شده اند.(الطبقات الکبری، ابن سعد، ج8 ، ص25)
نظریه نخست گرچه احیانا به محافل شیعه نیز سرایت کرده و علمای ما آن را به عنوان یک نظریه مورد اشاره قرار می دادند ولی عموم علمای شیعه آن را بعید دانسته اند.(من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج2، ص229 و تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج6 ، ص9 و اعلام الوری، طبرسی، ص152)
نظریاتی که بین شیعیان رواج داشته دو نظر است:
1- قبر فاطمه س بین منبر و قبر رسول الله ص واقع است زیرا از رسول الله ص نقل شده که فرموده اند: " بین قبر و منبر من باغی از باغهای بهشت قرار دارد".
2- قبر فاطمه س در خانه خودشان بوده است و بعدها که مسجد النبی ص توسعه داده شد قبر حضرت داخل مسجد قرار گرفت.
این دیدگاه قوی ترین دیدگاه است زیرا روایتی با چند سند متعدد از امام رضا (ع) نقل شده که همین دیدگاه را صریحا بیان می کند و دستکم یکی از این سندها صحیح است یعنی همه واسطه های نقل آن "شیعه امامی ثقه و مورد اعتماد" بوده اند. {منابع: قرب الإسناد ، حمیری، (چاپ موسسه آل البیت ع) ، ص: 367 و الكافي ، کلینی ، چاپ الإسلامية، ج1، ص: 461 و من لا يحضره الفقيه، صدوق، ج1، ص: 229 و ج2 ، ص572 و عيون أخبار الرضا (ع)، ج1، ص: 311 و معاني الأخبار، صدوق، ص: 268 و تهذيب الأحكام ، شیخ طوسی، (تحقيق خرسان)، ج3، ص: 255 و ج6 ، ص9 )
ثانیا این نظریه با نظریه قبلی تفاوت زیادی ندارد یعنی خانه فاطمه س تقریبا با منطقه واقع بین قبر و منبر رسول الله ص هم پوشانی دارد.
شیخ صدوق ره تصریح کرده اند که نظریه صحیح همین است و شیخ مفید و شیخ طوسی نیز آن را قوی دانسته اند.
روایت صحیح السندی که در کتاب قرب الاسناد از امام رضا ع نقل شده صریحا می گوید که امام رضا ع نظریه اهل سنت مبنی بر اینکه "قبر فاطمه س در بقیع است" را رد کرده اند و تصریح فرموده اند که ایشان در خانه خودشان دفن شده اند: "دُفِنَتْ فِي بَيْتِهَا" (قرب الاسناد، چاپ موسسه آل البیت ع ، سال 1413ق، ص367 ، روایت شماره 1314)
شواهد دیگری نیز بر این ادعا وجود دارد که برای اختصار از آن صرف نظر می کنیم.
نتیجه این بحث اینست که گرچه حضرت زهرا (س) شبانه دفن شدند - که اعتراض به خلیفه وقت بود - و محل قبرشان نیز تا مدتها برای عموم مردم نامعلوم بود ولی امام رضا (ع) این راز را برای یکی از علمای ثقه و معتبر شیعه به نام احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی فاش فرمودند و او نیز به نسلهای بعدی منتقل کرد.
بنابراین این ادعا که " محل قبر حضرت زهرا(س) را جز معصومان(ع) کسی نمی داند و این راز بعد از ظهور مهدی (عج) گشوده خواهد شد" صحت ندارد.
این ادعاها گاهی ناشی از کم اطلاعی و گاهی برای اثرگذاری عاطفی بیشتر بر مخاطبان مطرح می شود.
اگر مسؤولان عربستان مانع نشوند علمای شیعه می توانند محل قبر حضرت زهرا(س) را با استناد به احادیث اهل بیت(ع) و با دقت بالایی معین نمایند.
کانال بررسی سندیت و اعتبار روایات و احادیثی که در محافل مذهبی و فضای مجازی مطرح میشود👇
https://telegram.me/shenakhtehadis
سلام علیکم لطفا در خصوص روایات وارده در متن فوق و صحت آنها از استاد سوال بفرمایید . بالاخره اینکه قبر خانوم ناپیداست صحیح است یا خیر ؟! ممنونم
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
آنچه قطعی است این است که حضرت زهرا شبانه و مخفیانه به علامت اعتراض و اعلام نارضایتی از غاصبان حق خودش و حق امام علی(ع) دفن شدند؛ مطالب بعدی از جمله نشان دادن قبر به برخی از خواص یا معلوم شدن آن توسط حضرت مهدی(عج) و... مطالبی حاشیه ای است و هرکدام توجیهاتی دارد که به عقیده من نباید به این جزئیات پرداخته شود.
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال:
مصادیق غلو چیست؟ آیا واژه غلو تنها برای امام معصوم کاربرد دارد یا نسبت به سایرین از جمله منزلتهای ساختگی برای برخی از علما که توسط دوستداران آنان مطرح میشود داخل در این واژه خاص هست؟
🆔 @ostadmaaref
پاسخ:
غلو هرگونه گزافه گویی خارج از استاندارد طبیعی مربوط به پیامبران امامان وحتی اشخاص معمولی است لذا شامل اشخاص معمولی هم می شود.
لینک کانال:
🆔 @ostadmaaref
(http://axnegar.fahares.com/axnegar/mhd8KbGulvWdEM/3826797.jpg) #معرفی_کتاب
#جوامع_حدیثی_اهل_سنت
این کتاب با همکاری انتشارات سمت و دانشکده علوم حدیث انتشار یافته است. در این کتاب استاد مجید معارف، اهم #جوامع_حدیثی_متقدم و #متاخر #اهل_سنت را معرفی نموده اند.
جوامع مطرح شده عبارتند از:
#الموطا_مالک_بن_انس
#المصنف_ابن_ابی_شیبه
#المسند_احمد_بن_حنبل
#الصحیح_بخاری
#الصحیح_مسلم
#المستدرک_حاکم_نیشابوری
#السنن_ابن_ماجه
#السنن_ابوداود_سجستانی
#السنن_ترمذی
#سنن_نسایی
#سنن_دارمی
#الصحیح_ابن_حبان
#المعجم_الکبیر
#المعجم_الاوسط
#المعجم_الصغیر
#جامع_المسانید_ابن_کثیر
#جمع_الجوامع_سیوطی
#جامع_الاحادیث_سیوطی
#کنز_العمال_متقی_هندی
#المسند_الجامع_بشار_عواد و...
🆔 @ostadmaaref
درآمدی بر تاریخ قرآن نوشته دکتر مجبد معارف
انگیزه تالیف
وی در انگیزه تالیف مینویسد: کتابهای زیادی در این زمینه وجود دارد. چندین سال پیش که مشغول تدریس بودم با کتابی به نام «القرآن الکریم و روایات المدرستین» تالیف علامه سید مرتضی عسگری مواجه شدم و احساس کردم که تکیه بر روایات تاریخی، آیات قرآن و محور قراردادن موضوع جمع کامل قرآن در زمان پیامبر - وصلی الله علیه وآله-، مسالهای است که در کتابهای دیگر، کمتر مورد توجه قرارگرفته، بدین جهت با محوریت کتاب علامه و ضمیمه ی یادداشتهای خودم کتاب در آمدی بر تاریخ قرآن را به رشته تحریر در آوردم.
ساختار کتاب
سعی در بررسی مرکز ثقل جمع و تدوین قرآن در زمان رسول خدا و اثبات جمع شدن کامل آن در همان زمان و استفاده مسلمانان از آن به شکل کتابی منسجم شده است. مباحث در فصول دهگانه تدوین شده و پس از تدریس در چندین ترم و تحقیق کامل در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، روش علمی کتاب، آوردن همه اخبار قرآنی در مقابل یکدیگر و تجزیه و تحلیل دقیق آنها در پرتوی ملاکهای قرآنی و روایی قطعی با تکیه بر فضاشناسی عصر نزول بوده و از طریق مقایسه اخبار قرآنی حقایق بی شماری در اختیار طالبان علوم قرآنی قرار میدهد.
گزارش محتوا
نگارنده در اصلاح تاریخ قرآن و پیشینه تاریخی آن به نقل از علامه طباطبایی مینویسد: «تاریخ قرآن از روز نزول تا امروز کاملا روشن است. پیوسته سورهها و آیات قرآنی ورد زبان مسلمانان بوده و دست به دست میگشته است و... با این وصف نباید قرآن مجید در اعتبار و ثبوت واقعیت خود نیازمند تاریخ باشد، اگر چه تاریخش هم روشن هست،... آری روشنترین برهان براینکه قرآنی که امروزه در دست ماست همان قرآن است که بر پیامبر اکرم - صلیاللهعلیهوآلهوسلّم- نازل شده و هیچگونه تغییر و تحریفی بر نداشته همین است که اوصاف و امتیازاتی که قرآن مجید برای خود بیان نموده هنوز هم باقی است و چنانکه بوده، هست.»
نخستین نزول وحی
ایشان پس از طبقه بندی منابع مطالعه علمی قرآن و کلیاتی درباره وحی از منظر قرآن، و بررسی نخستین نزول وحی در روایات شیعه و سنی به ذکر روایات اهل سنت و بررسی سند، متن، محتوا و نقد آنها با استناد به آیات پرداخته و به روایاتی از اهل بیت -علیهالسّلام- در این زمینه اشاره میکند.
نزول قرآن در جامعه عرب
ایشان با اشاره به اینکه قرآن در جامعه عرب نازل گردیده، عربستان را به هنگام بعثت و دوره نزول قرآن دارای مشخصاتی منحصر به فرد میداند و در ادامه مباحثی را مطرح میکنند که شناخت آنها برای درک تاریخ نزول قرآن ضروری میباشد و پس از گزارشی از اهم این ویژگیها یعنی نظام اجتماعی و سیاسی، اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، و خصوصیات ادبی و بلاغی سورههای مکی ، اسماع قرآن در مکه و تاثیر آن بر قریش به خصوصیات فکری سورههای مکی اشاره و متذکر این نکته میشوند که مراد از ذکر برخی آیات و سورهها جهت شناساندن خصوصیات سورههای مکی و برخی آیات و سورهها جهت خصوصیات فکری آن، هرگز تفکیک بین این دو ویژگی نیست. بلکه قرآن برای معالجه انحرافات فکری و اعتقادی قریش، هر دو جانب را دارا میباشد.
تلاشهای قریش برای مقابله با اثر فکری قرآن
مؤلف پس از بیان تلاشهای قریش برای مقابله با اثر فکری قرآن و ادعاهای آنها در تحلیل قرآن مبنی بر اینکه قرآن بیاناتی ساحرانه، افسانهای، قدیمی، کاهنانه، امکان نظیر آوری از سوی مردم و پیامبر، سخنان پریشان یک مجنون ، القائات شیطانی و کلام ساختگی بودن آن به دلیل وقوع نسخ ، به نقد قرآن نسبت به ادعاهای مشرکان میپردازد.
کیفیت اقراء
وی بعد از بیان کیفیت اقراء - تحویل گرفتن قرائت قاری به منظور غلطگیری و تصحیح آن- و برنامه پیامبر -صلیاللهعلیهوآلهوسلّم - در عرضه قرآن در مکه و بررسی معانی جمع قرآن در خاتمه این بحث میگوید: در بدو امر احتمالا توجه رسول خدا و اصحابش به گرد آوردن قرآن و حفظ آن در سینهها معطوف گردیده، زیرا این سنتی کهن و عادتی رایج در میان عرب بوده است. [۳]
نگارش قرآن
سپس به لوزام نگارش قرآن اشاره میکند و اخبار قرآنی در مدینه را به دو بخش قبل از هجرت و پس از هجرت، تقسیم و پس از برشماری آنها، ساختار قرآن را به عنوان یک کتاب در عهد پیامبر -صلیاللهعلیهوآلهوسلّم- (به نقل از علامه طباطبایی)، و انقسام آن را به سورهها را مانند انقسامش بر آیهها، دارای ریشه قرآنی میداند.
وی آغاز اصطلاح رسم الخط را نیمه دوم قرن اول هجری تلقی کرده که در نخستین مرحله، ابوالاسود آمادگی خود را برای علامتگذاری قرآن اعلام میکند و پس از مدتی این علائم به صورت جزئی از رای و اجتهاد از ناحیه گروههای مختلف بوده است، در قرن سوم بواسطه ابن مجاهد، قرائات در هفت قرائت اصلی محدود شد.
وضعیت کتاب
این کتاب یک ترجمه مستقیم یا غیر مستقیم «القرآن الکریم و...» به شمار نمیرود، زیرا در بسیاری از مباحث استقلال خود را حفظ کرده است. اما در مواردی که قسمتهایی از تحقیقات علامه سید مرتضی عسگری عینا نقل شده، منابع این مطالب به صورت ایتالیک در پاورقی نشان داده است تا نسبت به نقل آنها ادای امانت گردد.
فهرست مطالب در ابتدا و فهرست منابع، برخی از منابع مؤلف «القرآن الکریم و روایات المدرستین» در آخر کتاب آمده و در پاورقی به آدرس آیات، روایات، منابع و برخی نکات اشاره شده است.
معرفی مولف
وی به سال ۱۳۳۲ شمسی در شیراز متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی، موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی و در سالهای ۱۳۶۱ تا ۱۳۵۸ در سازمانهای دولتی اشتغال داشتهاند. ترجمه و نقد و تحقیق بخش نخست کتاب « مقدمتان فی علوم القرآن » را به عنوان پایان نامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس و سپس « پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه » را به عنوان رساله ی مقطع دکترای رشته علوم قرآن و حدیث همان دانشگاه ارائه داد. از اساتید وی میتوان به آقایان نور کاظمی، مصطفوی، حجتی، محقق و بهبودی اشاره کرد. فعالیتهای زیادی از ایشان در حوزه علوم حدیث ، مقالات، همکاری با بنیاد دائره المعارف و تالیف مداخل، حوزه علوم قرآن و پژوهشهای علمی وجود دارد.
برگرفته از سایت ویکی فقه
http://www.wikifeqh.ir/%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C_%D8%A8%D8%B1_%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%E2%80%8C_(%D9%85%D8%AC%D8%A8%D8%AF_%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81)
لینک کانال:
🆔 @ostadmaaref
پاسخ استاد:
ترجیح می دهم به جای پاسخ موردی چند نکته مبنایی عرض کنم
۱- باید دید شیخ عباس قمی اعمال لیله الرغائب را از منابع متقدمان نقل کرده مانند مصباح المتهجد شیخ طوسی یا از منابع متاخران مثل اثار سید بن طاوس
۲-ایا حتی اگر از منبع متقدمان نقل شده سند متصل وصحیح دارد
۳-البته به فرض نبودن سند صحیح برای اعمال لیله الرغائب انجام عمل نه به نیت انجام عمل مصوب دینی بلکه به قصد رجاء ان شاءالله متضمن ثواب است چون از مصادیق ذکر خداوند است وتحت اصل کلی اذکروا الله ذکرا کثیرا قرار می گیرد.
پاسخ استاد:
آیات وروایات در موضوع اعجاز عددی موضعی ندارند البته عدد ونمادهای ان در قران در حد پژوهش های مقاله ای در قران قابل مطالعه است در این زمینه به مقاله مشترک اینجانب و قاسم شهری در مجله قران وعلم مراجعه فرمایید بنده به اعجاز عددی قران قایل نیستم اما استحساناتی در این زمینه وجود دارد.
@ostadmaaref
پرسمان قرآنی - دکتر مجید معارف 16 فروردین 96.wma
10.63M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت متوسط
🍀 پرسمان قرآنی
📝 16 فروردین 1396
@ostadmaaref
پاسخ
باسلام نه خیلی به این امور توجه نکنید پشتوانه علمی مناسب ندارد.
در آمدی بر قرآن پژوهی مستشرقان و آسیب شناسی آن.docx
66.5K
#مقاله
درآمدی بر قرآن پژوهی مستشرقان و آسیب شناسی آن
#مستشرقان
#خاورشناسان
#قرآن
#تبشیری
مجله
#پژوهش_دینی
@ostadmaaref
سوال
بعضی آیات ظاهرا دلالت بر انکار #نزول_دفعی دارند .مثل:وَ قالَ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَك» ویا زمان فترت ویاآن هنگام که مشرکان از پیامبر(ص) سوالی پرسیدند،ایشان فرمودند جوابشان را فردا می آورم ولی چون وحی نازل نشد جواب مدتی طول کشید.به نظرمی آیدبا توجه به این ها نزول دفعی زیرسوال می رود؟؟؟آیا به ناچارمی توانیم بگوییم که نزول دفعی قرآن صورت گرفته است ولی نزول برقلب مبارک پیامبر(ص) دفعی نبوده.نزول دفعی شاید برلوح محفوظ یا آسمان هفتم بوده؟؟؟
پاسخ
نزول تدریجی قران بر پایه آیه ۳۲ فرقان و۱۰۶ اسراء امری قطعی است نزول دفعی قران طبق برخی ایات دیگر مثل :انا انزلناه فی لیله القدر امری محتمل است جمع بین این دودسته آیات این میشود که کلیاتی از قران در ماه رمضان بر قلب پیامبر نازل شده اما قران به نحو تفصیلی بر طبق حوادث طی ۲۳ سال یا احیانا ۲۰ نازل شده است.
تحلیل و نقد مطالعات قرآنی مستشرقان.pdf
368.1K
#مقاله
تحلیل و نقد مطالعات قرآنی مستشرقان
#مستشرقان
#خاورشناسان
#قرآن
مجله
#قرآن_شناخت
@ostadmaaref