eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
645 دنبال‌کننده
251 عکس
39 ویدیو
227 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سوال: ♦️ آیا حديث انما الاعمال بالنيات سند دارد؟ آیا صحیح است که میگویند این جمله از خلیفه دوم است؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ حدیث «الاعمال بالنیات» از احادیث نبوی است که در منابع اهل سنت به این صورت وارد شده است: 🔹 «انما الاعمال بالنیه ولکل امری مانوی فمن کانت هجرته الی الله فهجرته الی ماهاجر الیه و...» (مسندابن حنبل جلد۱ ص۲۲۷ وسیوطی ، الجامع الصغیر جلد1 ص۵) ♦️ البته عبارت «الاعمال بالنیات» اصطلاحا طرف حدیث است نه کامل حدیث. (نک تاریخ عمومی حدیث ص۱۷۵ کتب اطراف) ♦️ از آنجا که در طبقه صحابه فقط عمر بن خطاب ناقل حدیث از پیامبر(صلی الله علیه و آله) است به این حدیث مفرد می گویند. 🆔 @ostadmaaref
منظور از طرف حدیث.mp3
598.7K
💠 تکمله سوال بالا ♦️ منظور از طرف حدیث چیست؟ 🆔 @ostadmaaref
معرفت بین الحدّین در روایات اهل بیت علیهم السلام.pdf
1.05M
#مقاله معرفت بین الحدّین در روایات اهل بیت علیهم السلام #عقائد #روایات #توحید #معرفت_بین_الحدین #تعطیل #انکار #تشبیه مجله #حدیث_پژوهی 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه قسمت سی و هفتم 💠 تحریف ناپذیری قرآن (4) ♦️ تحریف در اصطلاح: ✅ بیان چهار تعریف از تعاریف هفتگانه تحریف: 🔹 تحریف در مفاد و معنای کلام 🔹 تحریف در مواضع آیات و جابجایی آنها 🔹 تحریف در قرائت قرآن از جهت نحوی 🔹 تحریف در قرائت از جهت اختلاف لهجه ها 🆔 @ostadmaaref
roshana 037.mp3
6.92M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 37 🆔 @ostadmaaref
شفاهی و مکتوب در نخستین سده های.wma
25.41M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت متوسط 🍀 نشست شفاهی و مکتوب در نخستین سده های اسلام 📝 نقد و بررسی کتاب گریکور شولر 🆔 @ostadmaaref
فایل صوتی نشست شفاهی و مکتوب در نخستین سده های اسلام با حضور استاد مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه قسمت سی و هشتم 💠 تحریف ناپذیری قرآن (5) ♦️ بیان سه تعریف باقی مانده از تعاریف هفتگانه تحریف: ✅ تحریف از جهت ترادف کلمات ✅ تحریف به زیادت ✅ تحریف به نقصان 🆔 @ostadmaaref
roshana 038.mp3
6.3M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 38 🆔 @ostadmaaref
رویکرد کلامی در تفسیر مناهج البیان.pdf
372.4K
#مقاله رویکرد کلامی در تفسیر مناهج البیان #تفسیر #کلام #توحید #مناهج_البیان_فی_تفسیر_القرآن #ملکی_میانجی #امامت مجله #سفینه 🆔 @ostadmaaref
نشست نقد و بررسی کتاب فقه الحدیث.wma
23.99M
نشست نقد و بررسی کتاب فقه الحدیث شیعه 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ چرا وقتی ادعیه و اوراد مأثوری که درباره شفای دردهایی مثل دندان درد، سردرد و نظایر آن از طرف معصومین علیهم السلام وارد شده است می خوانیم، اثری را مشاهده نمی کنیم؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ قطعا اشکال در ضعف یا جعل بسیاری از روایاتی است که وعده شفای آن درد را داده اند. 🔹 قران وروایات در درجه نخست برای درمان شفای روحی و معنوی انسان آمده است نه بیماری های جسمی... ✅ هر چند که انسان اگر با عقیده و ایمان ذکری را بخواند به اذن الله آثار مثبتی جهت شفای ظاهری هم خواهد گرفت. 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه قسمت سی و نهم 💠 تحریف ناپذیری قرآن (6) ♦️ بیان و توضیح تحریف به نقصان: 🔹 تحریف به نقصان در کتب اهل سنت با دو اصطلاح بیان می شود: ✅ انساء ✅ نسخ التلاوة 🆔 @ostadmaaref
roshana 039.mp3
5.58M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 39 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ آیا تطابق ترتیب چینش آیات و سور با ترتیب نزول در مصحف امام علی علیه السلام، مخالف با آیات قرآن نیست؟ (و نحن له لحافظون) 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️از آنجا که قرآن امام علی (علیه السلام) رؤیت نشده و فقط در روایات از اصل وجود آن خبر داده شده لذا کسی نمی تواند به صورت دقیق و قاطع از محتوی و ترتیب سوره های آن سخن بگوید و اگر چیزی در این زمینه در کتابهای تاریخ قرآن آمده همه بر سبیل حدس و تخمین است. ✅ به فرض که ثابت شود در قرآنِ حضرت، ترتیب آیات و سوره ها بر حسب نزول و برخلاف ترتیب قرآن موجود بوده، این تغییر به معنای تحریف نیست. 🔹 و از آنجا که تحریف به معنی زیاده و نقصان در آیات و سوره هاست، نسبت تحریف نه به قرآن آن حضرت نسبت داده می شود و نه به قرآن موجود. 🆔 @ostadmaaref
بررسی معیارهای گزینش مدیران از دیدگاه امام علی علیه السلام.pdf
254.8K
#مقاله بررسی معیارهای گزینش مدیران از دیدگاه امام علی علیه السلام #سیره #امام_علی #حکومت_علوی #نیروی_انسانی #عزل_و_نصب #معیارهای_گزینش مجله #پژوهش_های_نهج_البلاغه 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ مصادیق سب که در قرآن و روایات وارده شده کدامند؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️خداوند در آیه ۱۰۸ سوره انعام با فرمان : «ولاتسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبواالله عدوا بغیرعلم» راه سب و استفاده از آن را بر مومنان بسته است سب کار مناسبی نیست اما مصداق سب مجاز سب مومن درمقابل سب کافر ومخالف به عنوان مقابله به مثل است. (طبق آیه ۴۰ از سوره شوری : وجزاءسیئه سیئه مثلها) ✅ مورد دیگر که سب مجاز می شود سب مؤمن نسبت به یکی از مقدسات در شرایط تقیه است. 🔸 علی علیه السلام به جهت حفظ شیعیان و با پیش بینی از آینده که شیعیان را مجبور به سب می کنند بزرگوارانه اجازه چنین سبی را صادر کرده و فرمود: «اما السب فسبونی واما البرائه فلا تتبرئومنی (نهج البلاغه)» 🆔 @ostadmaaref
حجیّت و نقش دانش های بشری در فهم و نقد روایات از دیدگاه علامه شعرانی رحمه الله علیه.pdf
1.2M
#مقاله حجیّت و نقش دانش های بشری در فهم و نقد روایات از دیدگاه علامه شعرانی رحمه الله علیه #روایات #علامه_شعرانی #حجیت #دانش_های_بشری #فهم_حدیث #نقد_حدیث مجله #علوم_حدیث 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ لطفا به سوال زیر پاسخ مستدل بدهید؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
♦️ به نظر می رسد احكام قرآن در باره سوگند تضاد داشته باشد از يك طرف ايوب(علیه السلام) را از اينكه سوگندش را برای زدن همسرش بشكند نهی كرده و فرموده: و خذ بيدك ضغثاً فاضرب به و لا تحنث. 🔸 يعنی به جاي صد تازيانه يك دسته صد تايی تركه نازك بگير و با آن زنت بزن و قسمت را نشكن (آيه ٤٤ سوره ص) ♦️ از طرف ديگر نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) را كه سوگند خورده بود ديگر با كنيزش ماريه قبطيه ارتباط نداشته باشد توصيه نموده كه ارتباطت را با ماريه قطع نكن سوگندت را بشكن و كفاره اش را بده فرموده: يا ايها النبي لم تحرم ما احل الله لك تبتغی مرضاة ازواجك والله غفور رحيم قد فرض الله لكم تحلة ايمانكم. 🔸 يعنی ای پيامبر براي چه كنيزی را كه خداوند بر تو حلال كرده بود به خاطر بدست آوردن دل زنانت بر خود حرام نمودی خداوند از مهربانی و پوشانندگی براي باز كردن قسم هايتان كفاره را قرار داده است ( آيات اول و دوم سوره تحريم ) ♦️ اگرچه بعضی علماء اهل سنت مانند قشيری قائلند حكم ايوب (علیه السلام) اختصاص به شريعت او داشته و در شريعت ما منسوخ گرديده (تفسير قرطبی ج ١٥ ص ٢١٣ ) بنا بر نظر اين علماء آيات شريفه تضادی ندارند. ♦️ اما علماء شيعه نظر ديگری دارند در ينابيع الفقهيه آمده : اگر كسی قسم خورد كه نوكرش صد تازيانه بزند می تواند صد شاخه يا صد تازيانه بگيرد و يك بار او را بزند طوری كه همه آنها بر بدن او واقع شود در اينصورت به سوگندش وفا كرده و آن را نشكسته است شافعی و علی الظاهر ابوحنيفه همين عقيده را دارند مالك هم می گويد : از يك ضربه تجاوز نكند... دليل ما اجماع و اتفاق شيعه و اخبار و روايات و همينطور آيه شريفه ٤٤ سوره ص است كه به ايوب ع مي فرمايد : و خذ بیدک ضغثا‌ً فاضرب به و لا تحنث ( ینابیع الفقهیه تألیف علی اصغر مروارید ج ۳۲ ص ۳۶ و ۳۷ ) ♦️ بر اساس‌ نظر علماء شیعه تضاد آیات شریفه بر طرف نخواهد شد و این تضاد را روایت محمد عطار تشدید می کند. وی نقل کرده که امام باقر (علیه السلام) در راه مکه قسم خورد غلام نافرمانی را بزند اما صرفنظر کرد راوی گفت: فدایت شوم قسم خوردی غلامت را بزنی و من ندیدم او را بزنی. امام فرمود : آیا نه این است که خداوند در آیه ۲۳۷ سوره بقره می فرماید: و ان تعفوا اقرب للتقوی یعنی عفو و بخشش به تقوی نزدیکتر است ( کشف اللثام تألیف فاضل هندی ج ۹ ص ۶۱ ) اگر اینطور است پس چرا ایوب(علیه السلام) به عفو و بخشش توصیه نشد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref