💠 سوال:
♦️ چه تفاوتی میان معجزه و سحر وجود دارد؟
👇👇👇
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ سحر و معجزه تفاوتهاى زيادى با يكديگر دارند از جمله:
✅ الف- سحر قابل آموختن است اما معجزه قابل آموختن نيست.
✅ ب- معجزه با تحدّى همراه است اما سحر با تحدّى همراه نيست:
🔹 منظور از همراه بودن معجزه با تحدّى آن است كه آورنده معجزه با اعتماد به نفس از همه منكران و مخالفان دعوت مىكند كه اگر مىتوانند مثل و نظير معجزه او را بياورند اما در عمل كسى نمىتواند با او به رقابت بپردازد در صورتى كه صاحب سحر و جادو نمىتواند به اين شكل رقباى خود را دعوت به تحدّى كند چون كار او ماهيت اكتسابى و آموختنى دارد.
🆔 @ostadmaaref
🌺🍀🌸🌙
حلول ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و بندگی حضرت مهربان، بر همه ی عزیزان مبارک باد.
🌺🍀🌸🌙
🌺🌺🌺
🍀🍀🍀🍀
🌼🌼🌼🌼🌼
حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود:
ماه رمضان ماه خداى عزوجل مى باشد، و آن ماهى است كه خداوند كارهاى نیك را در آن دو چندان كند و بدیها را در آن محو سازد، ماه بركت ، و ماه انابة و بازگشت ، و ماه توبه و ماه آمرزش و ماه آزادى از آتش دوزخ ، و كامیاب شدن به بهشت است.
هان كه در این ماه از هر حرامى خوددارى كنید، و تلاوت قرآن را زیاد كنید. و حاجات خود را بخواهید، و به یاد پروردگارتان سرگرم باشید، و ماه رمضان نزد شما نباید همانند ماههاى دیگر باشد، چرا كه براى این ماه در پیشگاه خداوند حرمت و برترى بر دیگر ماهها است ، و نباید در ماه رمضان روز روزه شما مانند روز غیر روزه شما باشد.
بحار الانوار، ج 96، ص 340
🌼🌼🌼🌼🌼
🍀🍀🍀🍀
🌺🌺🌺
تزیین شیطان و تسویل نفس.pdf
308.6K
#مقاله
تزیین شیطان و تسویل نفس
#تزیین
#شیطان
#تسویل
#نفس_اماره
مجله
#بصیرت_و_تربیت_اسلامی
🆔 @ostadmaaref
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺
💠 متن سخنرانی استاد معارف در نشست ارزیابی دروس کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم قرآن و حدیث
♦️ 97.2.26
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♦️ ۵ سال برای اصلاح و بازنگری لازم است
🔸 اگر قرار است ما چیزی را نقد کنیم، اول باید بدانیم چه چیزی را نقد کنیم. این برنامه برنامهای دو سه ساله است و برای بازنگری حداقل باید ۵ سال از اجرای آن گذشته باشد.
🔹 برنامه فوق لیسانس به لحاظ ساختاری از سه رشته درس تشکیل میشود، یکی درسهایی که به عنوان پیش نیاز بوده و پیشبینی شده است که اگر دوستانی از رشتههای دیگر وارد این رشته شدند، تعدادی از این ۱۸ واحد را بگذرانند. بخش دوم ۲۲ واحد ذیل ۱۱ عنوان است که ۷ درس قرآنی و ۴ درس حدیثی را شامل میشود در بخش سوم درسهای الزامی اختیاری است که دانشجو باید از این بین ۲ الی ۳ درس را اختیار کند. در دکتری این ساختار ۲ محور است که دروس یا تخصصی الزامی و یا تخصصی اختیاری هستند. دروس پیش نیاز نسبت به ساختار قبلی در دل برنامه جای گرفته است و اختیاری بودن در هر دو دوره پر رنگ شده است.
♦️ شاخصههای برنامه به روز و تطبیق آن در این دو برنامه
🔹 برنامه به روز باید ویژگیهایی داشته باشد. اولین ویژگی توجه به آخرین پژوهشهای محققان داخلی و خارجی و به روز بودن برنامه است. این ویژگی باید در سطح منابع و سطح سرفصلها خود را نشان دهد. این مسئله مورد نظر بازنگران بوده است. دومین ویژگی عدم همپوشانی سرفصلهاست. این مسئله نیز وجود دارد و اگر چه برخی دروس همپوشانی دارند اما مفاد سرفصلهای دروس متفاوت است. عنصر دیگر داشتن رویکرد اثباتی و نفیی است، یعنی در کنار تبیین مباحث نقد شبهات هم انجام شود. برنامه مزبور این ویژگی را نیز دارد.
🔸 برنامههای موجود از دو جهت ظرفیت خوبی دارد. این برنامه دارای یک ظرفیت آموزشی است که یک استاد برای اجرای آن باید به صورت دقیق مطالعه کند، برای مثال سرفصلی به نام تفسیر تطبیقی در ذیل آیات مشخص دارد و کسی نمیتواند سلیقهای تدریس کند. ظرفیت دیگر پژوهشی است و به خاطر کثرت سرفصلها به تشخیص استاد برخی از آنها میتواند موضوع پژوهش شود. این برنامه برنامههای قبلی را باطل نکرده و نکات مثبت آن را حفظ کرده است.
♦️ برنامه را دانشگاه تهران تهیه کرده است
🔸 این برنامه در گروه علوم قرآن و حدیث دانشگده الهیات دانشگاه تهران، طی چندین ماه با تقسیم کاری که شد و کمیتههای حدیث، تفسیر و علوم قرآنی، این برنامه را مورد بازنگری قرار دادهاند و این برنامه به دانشگاه تهران ارسال شد و در شورای برنامهریزی دانشگاه تهران تصمیم گرفت آن را به داوری بگذارد که آقایان مهدویراد و دکتر نجارزادگان این کار را انجام دهند و این برنامه به پردیس قم دانشگاه تهران رفت و نظراتی مجددا به آن اعمال شد.
♦️ دانشگاهها میتوانند تا ۳۰ درصد این برنامه را تغییر دهند
🔹 اگر قرار بود کاری سراسری کنیم، باید از دانشگاههای دیگر نمایندگی میگرفتیم و ممکن بود میزان تغییرات بالاتر شود و دیگر نمیشد اسمش را بازنگری گذاشت و بعد به وزارات علوم میرفت. ما به دنبال نگاشتن الگویی برای ایران نبودهایم و این کار توسط وزارت علوم به همه دانشگاهها ابلاغ شده است. دانشگاههایی که هیئت ممیزه یا امنا دارند، مجاز هستند از اختیارات خود استفاده کرده و در حدود ۳۰ درصد تغییراتی در آن بدهند.
🔹 یک دوره کارشناسیارشد و دکتری در بیش از ۵ سال زمان میبرد و این برنامه حداقل باید یک دور اجرا شود تا تغییر یابد.
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘
♦️ لطفا جهت مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید:
✅ http://l1l.ir/53rn
🆔 @ostadmaaref
🔸 تبیینی شد در ارتباط با عقل و تکامل عقل در طول زمان، اما مقایسه آن با وحی قیاس مع الفارغ است. اگر قرآن سخن خدا باشد، منشایی خارج از وجود رسول الله دارد و کلام خدا است در این صورت چه اشکالی دارد که ما خطاناپذیری را به او نسبت دهیم. وحی یک مسئله است و تفسیر ما از وحی مسئلهای دیگر، خود وحی با این فرضیه که به خدا مربوط میشود، خدا که علم مطلق است مطلق خواهد بود مگر مانند حامد ابو زید بگوییم کلیاتی از وحی به پیامبر منعکس میشود و جان پیامبر واسطه فعال و کاتالیزور انتقال میشود و بخشی از وحی ماهیت بشری مییابد. این اندیشه دکتر سروش هم هست و در مباحث کتاب علوم قرآنی به نقد مفصل آن پرداختهام. وحی به مثابه کلام خدا لفظا و معنا میتواند خطاناپذیر باشد اما تفسیرهای ما از وحی میتواند معروض خطا شود.
🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید.
➡️ https://goo.gl/ZZd5WV
☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘
🆔 @ostadmaaref
🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 گزارش سخنرانی استاد مجید معارف در نشست «نگاهی نو به مقوله وحی»
🗓 31 اردیبهشت 1397
🔍 چکیده ی مطالب: اعتقاد به نقش مثبت پیامبر در وحی با قرآن تعارض دارد...
✅ در خصوص قرآن نظریات زیادی از از سوی غربیان و مسلمانان داده شده است که بر سهم پیامبر تمرکز دارند و اینکه سهم آسمان و زمین در شکلگیری وحی چقدر است. برخی از تحلیلها وحی را به ساحت زمین آورده و بشری میکنند و نظریههایی تحت عنوان تاریخمندی برای وحی ارائه میشود، پیامبر را در تولید وحی فعال میکند و این دغدغهای برای نقد دینداران است.
♦️ من در کتاب علوم قرآنی نقطه عزیمت را ارتباط انسان با خارج از خود در نظر گرفتهام. انسان موجودی است که بنا بر اعتقادات مسلمانان صرفا مادی نیست و عالم خارج از وجود ما نیز قسمت ملکی و ملکوتی دارد و وحی روی نمیدهد، جز این که بین بخش ملکوتی انسان و ملکوت عالم ارتباطی برقرار شود. این ارتباط برای همه تحت عنوان الهام وجود دارد. مسائلی برای انسان الهام میشود و انسان حس میکند شناخت و دریافتی در وجودش روی میدهد، با نگاه قرآنی انسان در کانون الهاماتی قرار میگیرد که میتوانند به خیر و یا به شر باشد. دو بعدی دانستن انسان و عالم به موحدان اختصاص داشته و درک وحی با این عزیمتگاه آسانتر خواهد شد.
🔸 در مورد پیامبران شکل خاصی از الهام وجود دارد که از تعالی بالاتری برخوردار است، آیتالله معرفت نام آن را وحی رسالتی نهاده بودند که از طریق نزول پیامبر و یا القا مطلب بر قلب پیامبر روی میدهد و مبتنی بر تحلیل دو بعدی مادی و ملکوتی انسان و عالم است. اصل درک وحی مبتنی بر این دو کانون است و فیلسوفان مسلمان نیز چنین تحلیلی از وحی دارند.
🔹 انسان چه نقشی در نزول الهامات به خود دارد. در انسانهای معمولی انسانها کاملا فعال هستند و مشکلی ندارد تا در فرایند نزول الهامات برای انسانها هم نقش قائل باشیم، برای مثال عبادات انسان توفیقاتی برای او ایجاد میکند و یا گناه ولایت شیطان بر او را فراهم میسازد. تا اینجا میتوان انسان را در الهامات به خودش فعال دانست. اما آیا پیامبران هم در نزول وحی به خودشان فعال هستند و سهمی بشری در وحی وجود دارد؟
♦️ اگر به ظاهر قرآن توجه کنیم احساس میکنیم وحی جز خطوط قرمز است و پیامبران دخالت مستقیمی در نزول وحی به خود ندارند. اگر وحی از سنخ الهاماتی باشد که به صورت فردی واقع میشود و مسیری برای زندگی فردی مشخص کند، میتواند با نزول و درخواستهای ما محق شود، اما اگر وحی تجلی خود خدا و نازل منزله علم خدا باشد و در این صورت اگر پیامبر بخواهد فعال باشد، معنای آن احاطه پیامبر بر خدا خواهد بود و این ممتنع است.
✅ امام صادق(علیه السلام) میفرماید این خود خداست که نحوه ی تجلی در قرآن یافته است، پیامبر نمیتواند نقش فعالی در این زمینه داشته باشد. پیامبر بشر است و درخواست کننده وحی است و گاه ممکن است ماهها انتظار بکشد که وحی بر او نازل شود. ما در کتاب علوم قرآنی در کنار مطالب ایجابی، به نظریههایی را نقد کردهایم که سعی میکنند سهم پیامبر را در محتوای وحی تقویت کنند.
💠 این مورد انکار من نیست که پیشفرضهای الهیاتی در مواجه با وحی نقش زیادی دارد و ممکن است مانع شود تا ما برخی از چالشها را نادیده بگیریم، اما ممکن است ما با پیشفرضهای انسانی محض یا مادی و فلسفی با قرآن مواجه شویم. در قرآن حوادثی خارقالعاده وجود دارد، آتشی که نمیسوزاند، عصایی که به اژدها تبدیل میشود و ... اگر پیش فرض های حاکم بر ذهن ما مادی باشد، یا باید این گزارهها را خیالی بدانیم و یا نمادی از قدرت دانسته و یا آنها را برخاسته از افکار مالیخولیایی بدانیم. این نیز یک مسئله و چالش است، موحدان این مسائل را با عنوان معجزه حل میکنند و علل را صرفا مادی و عادی ندانسته و مافوق علل علتی را برقرار میدانند.
♦️ چه کسانی نمیتوانند این مسائل را باور کنند، آنان که با پیش فرضهای خاص فلسفی با قرآن مواجه میشوند و این هم یک اشکال است. نقطه تعادل این است که قرآن کتابی است که ناظر بر یک فرهنگ خاصی بوده است. بله! قرآن در سطح خاص فرهنگی نازل شده و ناظر بر آن فرهنگ بوده است، اما همه بحث ما این است که آیا قرآن یک اثر تاریخی و مشمول تاریخمندی است یا میتواند از مظاهر فرهنگی عبور کرده و پیامهایی جاودانه و فراتاریخی بدهد؟
ماه رمضان شبکه تبرستان 1.mp3
1.83M
#فایل_صوتی
💠 بیانات استاد معارف در شبکه تبرستان (1)
♦️ موضوع: روزه و ماه رمضان
🔹 سال 1387 شمسی
🆔 @ostadmaaref
💠 سوال:
♦️ آيا مىتوان گفت حقيقت قرآن و حقيقت قرائتهاى هفتگانه يكى است؟
👇👇👇
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ خير، قرآن و قراءات دو حقيقت متفاوت از يكديگر هستند.
✅ به عقيده دانشمندان مبناى قرآن نقل متواتر و پىدرپى است، در صورتى كه قراءات-بعضا- متواتر نمىباشند.
🆔 @ostadmaaref
ماه رمضان شبکه تبرستان 2.mp3
1.62M
#فایل_صوتی
💠 بیانات استاد معارف در شبکه تبرستان (2)
♦️ موضوع: روزه و ماه رمضان
🔹 سال 1387 شمسی
🆔 @ostadmaaref
اخبار مناقب اهل بیت (علیهم السلام)، میراث مشترک امت.pdf
555.8K
#مقاله
اخبار مناقب اهل بیت (علیهم السلام)، میراث مشترک امت
#مناقب
#فضایل
#اهل_بیت
#عترت
#صحابه
#اصحاب
مجله
#مقالات_و_بررسی_ها
🆔 @ostadmaaref
🌸ما سِوی شد سائلِ دستِ کریم
هستی ما هست از هستِ کریم
🌸نیمه ی ماه خدا حس می کنم
بر سر خود گرمی دست کریم
🌸برجمالش ماه هم سجده کُنَد
بسکه نورش هست برجَسته ، کریم
🌸گر درون کوچه ای شد ازدحام
رو به روی خانه بنشسته ، کریم
🌸سیل سائل ها اگر سویش روند
کی شود از بینوا خسته ، کریم؟!
🌸بر درِ بیت الحسن دیدم که هست
حاتم طائی تهیدستِ کریم
🌸فاش گویم بین اسماء خدا
ذکر من گردیده پیوسته : "کریم"
🌸خاک پای آن کسی هستم که هست
خاک پا و واله و مستِ کریم
🌸هفت پشت من تماماً بوده اند
سینه چاک و عبد دربستِ کریم
🌸من که باشم که دم از حیدر زنم
بر علی گردیده دلبسته ، کریم
🌸گر دل ما هست مجنون حسین
این دل ما را گره بسته ، کریم
🌸آخرش آن یار می آید زراه
بعد از آن دارد دو گلدسته کریم
#امام_حسن_مجتبی_ع_ولادت
#مهدی_علی_قاسمی
ماه رمضان شبکه تبرستان 3.mp3
1.66M
#فایل_صوتی
💠 بیانات استاد معارف در شبکه تبرستان (3)
♦️ موضوع: روزه و ماه رمضان
🔹 سال 1387 شمسی
🆔 @ostadmaaref
#قاب_تصویر
💠 حضور دکتر معارف در غرفه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
♦️ در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم.
🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 گزارش حاشیه بازدید رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران از بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم
🗓 10 خرداد 1397
🔍 چکیده ی مطالب: معلمان قرآنی پایبند به اخلاق قرآنی باشند/قرآن، ظرفیت تحول اخلاق اجتماعی را دارد.
💠 دکتر مجید معارف، عضو هیات علمی و رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در حاشیه بازدید از بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در گفتوگو با مفدا، برپایی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن را فرصت مناسبی برای دانشگاهها خواند و گفت:
✅ برپایی بخش دانشگاهی فرصتی است تا دانشگاهها، دستاوردهای قرآنی خود را ارائه دهند و مردم با این قابلیتها بیشتر آشنا شوند.
♦️ وی با اشاره به اهمیت پرداختن به فرهنگ قرآنی و نهادینه شدن اخلاق قرآنی در میان جوانان گفت: در جامعه دچار خلاء اخلاق قرآنی هستیم٬ با وجود اینکه نظام جامعه یک نظام اسلامی است اما با ایدهآل فرهنگ و اخلاق قرآنی فاصله داریم که باید برای رسیدن به آن برنامهریزی کنیم.
🔹 دکتر معارف خاطرنشان کرد: معتقدم اولین گام برای رسیدن به یک نظام ایدهآل تشخیص خلا موجود است و دومین قدم این است که ظرفیتهای موجود در قرآن مرتبط با اخلاق قرآنی استخراج شود و این مفاهیم با برنامهریزی در اختیار مخاطب قرار بگیرد.
♦️ وی افزود: قرآن یک کتاب جامع٬ متعادل و در یک بستر بشارت و انذار سعی دارد با انسان ارتباط برقرار کند و قلب و روح انسان را مخاطب قرار دهد و انسان را به سمت خوبیها بخواند ٬ بنابراین قرآن کریم این ظرفیت لازم را برای تحول اخلاقی اجتماعی جامعه دارد.
✅ این استاد دانشگاه، پیدا کردن راهی برای نهادینه کردن مفاهیم اخلاق قرآنی در جامعه را مهمترین بخش فرهنگسازی قرآنی دانست و توضیح داد: سختترین بخش کار این است که چطور میشود اخلاق قرآنی را در جامعه پیاده کرد٬ به نظرم این کار توسط یک فرد نمیتواند انجام شود و نیاز به یک کار گروهی و شناخت درست از جامعه دارد.
🔸 وی ادامه داد: باید مفاهیم اخلاقی را به شکل مداوم و سیستمی از قرآن استخراج کنیم و در برخورد با مخاطب ظرافتهای او را بشناسیم و به تناسب نیازی که دارد خوراک اخلاقی را ارائه دهیم.
♦️ دکتر معارف، عمل به اخلاق قرآنی توسط معلمان اخلاق را بسیار راهگشا دانست و گفت: باید سعی کنیم به جای اینکه از بیان مستقیم و موعظهای استفاده شود از روشهای غیرمستقیم استفاده کنیم و در عین حال معلمان قرآنی نیز خودشان باید به اخلاق قرآنی پایبند باشند و به این نکته باید توجه کنیم که جدای از جنبه علمی معلمان٬ عمل و پاکی شخصیت او تاثیر بیشتری بر طرف مقابل میگذارد.
🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید.
➡️ http://www.mefda.ir/news/57003/
☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘
🆔 @ostadmaaref
🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦
احمد بن محمد بن خالد برقی در آیینه المحاسن.pdf
300.8K
احمد بن محمد بن خالد برقی در آیینه المحاسن
#احمد_بن_محمد_بن_خالد
#برقی
#المحاسن
#مصادر_الکافی
#توثيق
مجله
#لسان_صدق
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
🌱_آیا_شب_قدر_شرافتی_دارد_که_قرآن.mp3
2.09M
🌱 آیا شب قدر شرافتی دارد که قرآن در این شب نازل شده اینکه بخاطر نزول قرآن این شب شرافت یافته است؟
☘ شبکه یک سیما
☘ #فایل_صوتی
🍀 برنامه #شهر_باران
📝 1396/03/24
🆔 @ostadmaaref