eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
725 دنبال‌کننده
254 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
ورطه های «رأی» و «قیاس» و اجتهادهای مختلف بی مبنا بعد از رسول خدا.mp3
3.43M
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم 🔺موضوع: تعریف اسلام حقیقی 🔺 بخش 2 (ورطه‌های «رأی» و «قیاس» و اجتهادهای مختلف بی مبنا بعد از رسول خدا-صلی الله علیه وآله-) 🔹 با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
پیدایش مذاهب گوناگون بعد از رسول خدا (صلی الله علیه وآله).mp3
2.04M
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم 🔺موضوع: تعریف اسلام حقیقی 🔺 بخش 3 (پیدایش مذاهب گوناگون بعد از رسول خدا -صلی الله علیه وآله-) 🔹 با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
پیدایش تفسیرهای گوناگون از قرآن بعد از رسول خدا -صلی الله علیه وآله-.mp3
3.57M
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم 🔺موضوع: نقش امام صادق -علیه السلام- در تجدید بنای اسلام 🔺 بخش 1 (پیدایش تفسیرهای گوناگون از قرآن بعد از رسول خدا -صلی الله علیه وآله-) 🔹 با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
نقش امام صادق -علیه السلام- در احیای اسلام به معنای سنت رسول خدا -صلی الله علیه وآله-.mp3
3.1M
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم 🔺موضوع: نقش امام صادق -علیه السلام- در تجدید بنای اسلام 🔺 بخش 2 (نقش امام صادق -علیه السلام- در احیای اسلام به معنای سنت رسول خدا -صلی الله علیه وآله-) 🔹 با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
نقش امام صادق -علیه السلام- در پرورش شاگردان.mp3
3.93M
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم 🔺موضوع: نقش امام صادق -علیه السلام- در تجدید بنای اسلام 🔺 بخش 3 (نقش امام صادق -علیه السلام- در پرورش شاگردان) 🔹 با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 گزارشی از گفتگوی خبرگزاری قدس با دکتر معارف با موضوع «سیره سیاسی امام رضا(ع)؛ الگوی پیوند میان دولت و مردم» ♦️ ۱ شهریور ۱۳۹۴ 🔻 سیره سیاسی امام رضا(ع) چگونه بود و ایشان از چه راهبردهایی برای دفع دسیسه‌های مأمون بهره بردند؟ ✅ همان‌طور که می‌دانید امام هشتم(ع) به عالم آل محمد(ص) شهرت دارند، از این روی که احاطه ایشان بر علوم مختلف عصر خویش، راه را بر توطئه‌ها و دسیسه‌های مأمون سد می‌کرد. ضمن این که علم و دانش حضرت، در رفتار و گفتار و اخلاق ایشان تجلی داشت. وقتی به بررسی شرایط جامعه آن روز و بروز حوادث، تنشها و مخالفتهای مردم مسلمان می‌پردازیم، با افکار و نیات خلیفه عباسی برای کنترل جوامع اسلامی و همسو کردن مردم با حکومت وقت روبه‌رو می‌شویم که در نهایت خودکامگی و سلطه جویی دنبال می‌شد. در چنین شرایطی مردم جایگاهی در حاکمیت نداشتند و پیوندی هم به لحاظ عاطفی میان آنها و نیروهای حاکمیتی وجود نداشت. اما دوران کوتاهی که ولایتعهدی از سوی مأمون به امام رضا(ع) تحمیل شد، دورانی است که حضرت برای تجلی پیوند میان مردم و امامت تلاش کردند. اگرچه نظارت شدید مامون بر امام هشتم(ع) اعمال می‌شد، اما آن حضرت با دانش ارزشمند سیاسی الهی خویش، افراد مورد اعتماد خود را در بسترهای گوناگون حکومت قرار دادند تا برخی از لایه‌های حاکمیتی از استبداد صرف خارج شود. 🔻 اشاره کردید به تلاش ثامن الحجج(ع) برای ایجاد پیوند میان حکومت و مردم، تدابیر آن امام همام در این زمینه چه بود؟ ✅ یکی از زوایای مواضع امام رضا(ع)، تدبیر و دوراندیشی سیاسی بوده که در گفتار و اخلاق سیاسی ایشان به روشنی مشهود است. درایت و اتخاذ مواضعی بسیار عالمانه برای تنویر افکار عمومی اعم از قوم و عشیره خود، خواص جامعه و عموم مردم از نکات برجسته دوران امامت امام رضا(ع) است، از سوی دیگر مواضعی برگرفته از حکمت در برابر سیاستهای شیطانی و مکرآمیز حاکم وقت (مأمون) از احاطه امام به اوضاع جامعه و همچنین بهره مندی ایشان از علوم و فنون لازم در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی و حکومتی حکایت دارد. نکته دیگر اینکه منطق راهگشای حضرت رضا(ع) برای هدایت افکار عمومی و کلام رسای ایشان برای ایجاد جامعه‌ای همسو و همصدا با قرآن و عترت و اخلاق ، نشان از تلاش حضرت برای توسعه فرهنگ دینی و ایجاد پیوند میان مردم و امامت دارد. 🔻 امام رضا(ع) با اینکه در بدنه حاکمیت حضور داشتند، به روشنگری افکار عمومی در زمینه فسادهای دربار می‌پرداختند، آن حضرت در طرح این مواضع چه اهدافی داشتند؟ ✅ پرسش خوبی است، زیرا امام معصوم به عنوان حجت خدا حتی اگر در بدنه حاکمیتی هم حضور داشته باشد باز هم مواضع انتقادی خود را به عمال حکومتی دارد، بنابراین طرح انتقادهای کوبنده نسبت به مأمون موجب گرایش بیشتر مردم نسبت به آن امام همام می‌شد، آن حضرت با تاکید بر اینکه حکومت اسلامی باید مبتنی بر عدالت طراحی شود، دیدگاه‌های منفعت طلبانه مامون و عمال حکومتی وی را نقد می‌کردند و تاکید داشتند اگر حاکمان خود را از مردم جدا بدانند، اولین ضربه‌های مهلک را بر پایه‌های حاکمیتی خواهند زد. بنابراین از هر موضع و دیدگاهی برای ایجاد پیوند میان مردم استفاده می‌کردند.
🔻ایشان در هنگام پذیرش ولایتعهدی و حضور در دستگاه حکومت نامشروع مأمون با استفاده از چه تدبیری پیوند میان خود و مردم را حفظ کردند؟ ✅ به نکته خوبی اشاره داشتید، زیرا حضور امام رضا(ع) در حاکمیت استبدادی مأمون می‌توانست افکار عوام را مبنی بر مشروعیت مامون از سوی ولی خدا، تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس نوع مواضع امام و جملاتی که از سوی آن حضرت برای هدایت جامعه اسلامی آن زمان بیان می‌شد نقطه ابهام و جای سوالی در زمینه وظیفه شیعیان و تشخیص حکومت سالم و غیرسالم هرگونه ابهام و ناآگاهی در بین مردم را باقی نمی گذاشت. امام(ع) در حدیث معروف سلسله الذهب در نیشابور زیباترین و رساترین جمله را در تعیین وظیفه موحدان بیان فرمودند: «کلمه لا اله الاا... حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» سپس بعد از تأملی فرمودند: «بشروطها و انا من شروطها.» یعنی راه رسیدن به وحدانیت و خداپرستی جز از مسیر ما میسر نیست. یعنی ماییم که مسلمان بودن را معنا می‌بخشیم، ماییم که انسان مؤمن را به‌ایمان کامل می‌رسانیم، به عبارت دیگر نفی بت پرستی و رسیدن به حصار محکم خداپرستی در سایه ولایت و امامت ما ممکن و عملی خواهد بود. این حدیث سند زنده تدابیر هوشمندانه و مواضع سیاسی صریح امام در مواجهه با مامون است که در نتیجه، جایگاه حضرت را در مقام ولایتعهدی مامون روشن کرد. 🔻به برکت محبت اهل بیت(ع) پیوند ویژه‌ای میان دولت و مردم در ایران اسلامی برقرار شده است، جنابعالی ریشه این پیوند را در توجه به چه نکته‌ای می‌دانید؟ ✅ همانطور که می‌دانید همه ما ایرانی‌ها انس ویژه‌ای با اهل بیت(ع) داریم، ضمن اینکه پایه‌های حکومت و انقلاب اسلامی که ثمره مجاهدتهای امام راحل و همه شهدای گرانقدر است، مبتنی بر توجه به ائمه هدی(ع) و پیروی از نهضت انسان‌ساز حسینی است که از این جهت همواره پشتیبانی مردمی از دولت را در طی این سالها دیده‌ایم. ✅ ارتباط ویژه میان مردم و معصومین(ع) فصل اشتراک دولت و ملت در کشور ماست، نکته دیگر اینکه بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) در ایران واقع شده و همین حرم شریف برکات زیادی را نصیب ما کرده که تا قیامت هم ادامه خواهد داشت. از بعد دیگر هم در این زمینه باید گفت دولتمردان کشور ما با الگو گرفتن از سیره معصومین(ع) در مجامع جهانی حاضر می‌شوند که این مسأله نیز حق ملت ایران اسلامی را بخوبی تبیین می‌کند. 🔻و برای توسعه معارف اهل بیت(ع) بخصوص رهنمودهای ارزشمند امام رضا(ع) در جامعه و گسترش پیوند میان مردم و دولت چه باید کرد؟ ✅ اول از همه معرفت آحاد مردم جامعه را نسبت به اهل بیت(ع) و فرهنگ رضوی به عنوان بخشی از معارف دینی گسترش دهیم. نکته دیگر اینکه دولتمردان نیز در عمل و رفتار مبتنی بر شاخص رفتاری دینی و مبتنی بر تربیت ائمه هدی(ع) حرکت کنند. مسأله دیگر برداشتن فاصله طبقاتی است، چنانکه امام رضا(ع) با اینکه ولی خدا بودند و در دستگاه حاکمیت مامون، عنوان ولایتعهدی داشتند باز هم خود را از بدنه جامعه جدا نکردند، ساده زندگی می‌کردند و با فقرا همسفره می‌شدند. این رفتار حضرت نشاط اجتماعی ویژه‌ای را در میان مردم جامعه گسترش می‌داد. بنابراین اگر یک روز از دهه کرامت با عنوان «محبت اهل بیت(ع) نقطه پیوند دولت و مردم» انتخاب شده، دولتمردان ما حتماً باید در عمل نیز این نقطه را در معرض دید همه آحاد جامعه قرار دهند. چنین رفتاری ضمن توسعه مهربا نی و همدلی در جامعه، اعتماد عمومی مردم را نسبت به توجه دولت به آنها، بالا می‌برد. 🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید. ➡️ http://www.qudsonline.ir/news/304501 ☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️ 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦 🆔 @ostadmaaref
💠 طرح ملی-قرآنی 1454 🔹 هر روز بعد از اذان ظهر (به مدت یک هفته) 🔺شبکه چهار سیما 🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
برنامه 1454- 15 تیر.mp3
4.56M
💠 طرح ملی-قرآنی 1454 🔹 15 تیر ماه 1399 🔺شبکه چهار سیما 🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
برنامه 1454- 16 تیر.mp3
4.76M
💠 طرح ملی-قرآنی 1454 🔹 16 تیر ماه 1399 🔺شبکه چهار سیما 🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
❔ سؤال: 💠 آیات اخلاقی قرآن بازگوکننده چه نوع زیست اخلاقی است و چه قرائتی از اخلاق را ارائه می‌دهد؟ ✅ پاسخ: 🍃 تردیدی نیست که اخلاق، اعم از فردی و اجتماعی در قرآن کریم جایگاهی بسیار بزرگ و متعالی دارد و آیات اخلاقی به دو صورت آمده است، یک دسته آیاتی که به صورت صریح یک فضیلت یا حکم اخلاقی را بیان می‌کنند، مثل «...وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا؛ و همه باید به عهد خود وفا کنید که البته (در قیامت) از عهد و پیمان سؤال خواهد شد». یا «...وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَی وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ...؛ و باید با یکدیگر در نیکوکاری و تقوا کمک کنید، نه بر گناه و ستمکاری» و گاهی به شکل غیر صریح در میان آیات فقهی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی، به برخی از فضیلت‌های اخلاقی و اجتناب از رذایل اخلاقی اشاره شده است. مثل اینکه وقتی مردی همسر خود را طلاق می‌دهد، دیگر حق آزار و اذیت او را ندارد و نمی‌تواند مانع ازدواج مجدد وی شود. در این موارد، زمینه بحث مسائل فقهی است، ولی در باطن نکته‌های اخلاقی زیادی وجود دارد. بنابراین از مجموع آیاتی که یا به صورت صریح متضمن بحث اخلاق‌اند یا غیر صریح به مسائل اخلاقی پرداخته‌اند، می‌توان صدها آیه حاوی آموزه‌های اخلاقی در قرآن کریم را شمارش کرد. ♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا - اصفهان در تاریخ 22 خرداد 1399: 🌐 https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3909994 🆔 @ostadmaaref
برنامه 1454- 17 تیر.mp3
4.8M
💠 طرح ملی-قرآنی 1454 🔹 17 تیر ماه 1399 🔺شبکه چهار سیما 🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref