eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
658 دنبال‌کننده
251 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 مبانی قرآن‌شناسی امام خمينی(ره) ♦️ ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ ✅ مطالب زيادی درباره مبانی قرآن‌شناسی امام خمينی(ره) در مجلات وزينی مانند «بينات» جلد ۱۳ كتاب «تبيان» با عنوان فهم‌القرآن دراسة علی ضوء مدرسة السلوكيه، همچنين در دو همايش انديشه‌های قرآنی امام خمينی(ره) كه سال 1385 در قم و دانشگاه آزاد اسلامی خمين برگزار شد، عنوان شده است كه علاقه‌مندان می‌توانند از آن بهره ببرند. ✅ گفت‌وگو و صحبت زياد است اما به طور مشخص می‌توان گفت ۱۰ محور در مبانی عمومی قرآن‌شناسی امام خمينی(ره) وجود دارد كه در افكار و انديشه‌های ساير دانشمندان مسلمان و به ويژه دانشمندان شيعه نيز وجود دارد، همچنين دو محور در آثار قرآنی امام قابل استحصال است كه يا در انديشه ديگران نيست و يا در انديشه ايشان پررنگ‌تر از سايرين بيان شده است. ✅ جامعيت قرآن از ديدگاه امام، محور نخست مبانی عمومی قرآن‌شناسی ايشان است. از ديد امام، قرآن كتاب جامعی است كه شامل همه احكام و دستورات لازم برای سعادت و كمال بشر است؛ البته امام ضمن اعتراف به اين موضوع به روايات ذيل آيات و به ويژه كتاب اصول كافی مرحوم كلينی بسيار اعتقاد داشتند و روايات را مكمل و مبين آيات می‌دانستند. ✅ اعتقاد امام به معجزه بودن قرآن، دومين مبنا در مبانی عام قرآ‌ن‌شناسی ايشان است. امام خمينی(ره) مانند هر متفكر ديگری معتقد است كه قرآن معجزه ختميه و ابدی پيامبر(ص) است و بهترين وسيله برای اثبات حقانيت او است؛ قرآن از حيث بلاغت و فصاحت معجزه است و كتابی است كه در هر دوره و زمان منكران و مخالفان را به مبارزه و تحدی دعوت می‌كند؛ بنابراين معارف اصيل و حقايق هدايتی قرآن مهم‌ترين محور اعجاز آن از ديد امام است. ✅ اعتقاد امام به سالم بودن قرآن از هرگونه تحريف سومين محور در مبانی قرآن‌شناسی ايشان است؛ وی معتقد بودند كه قرآن از ابتدای نزول هم از حيث كتابت و هم از حيث حفظ و ضبط مورد توجه و عنايت مسلمانان و به ويژه شخص پيامبر(ص) و در دوران‌های بعدی مورد توجه ائمه(ع) بوده است و به همين دليل از هرگونه تحريف و تغييری مصون مانده است. ✅ اعتقاد به هدايت‌گری قرآن، چهارمين محور در مبانی عمومی قرآن‌شناسی امام است. قرآن از ديد امام كتابی است كه علاوه بر معجزه‌بودن مسئول هدايت انسان است؛ امام معتقد بود كه قرآن، دوای هر درد روحی و شفای هر بيماری است. ✅ اعتقاد به تفسيرپذيری قرآن از ديگر محورهای قرآن‌شناسی امام است؛ امام معتقد است قرآن برای هدايت بشر آمده است و بايد تفسير شود؛ وی اعتقاد داشت، قرآن كتابی است كه مراحل مختلفی از معنا را در خود دارد كه بخشی به عنوان آيات‌الاحكام در امور فقهی مورد توجه ايشان قرار می‌گيرد و بخشی نيز به عنوان غير آيات الاحكام مطرح است. ✅ اعتقاد امام به اين كه قرآن يك واقعيت دوگانه دارد، از ديگر مبانی ایشان بود؛ امام معتقد بودند كه قرآن يك واقعيتی دارد كه در لوح محفوظ است و شايد جز دست پيامبر(ص) و ائمه(ع) و اولی‌الالباب به آن نمی‌رسد و در عين حال واقعيتی در جهان مادی دارد كه نازل شده و مفاهيم آن رقيق شده تا قابل فهم برای بشر باشد. ✅ هفتمين محور در مبانی قرآن‌شناسی امام، حجيت ظواهر قرآن است، او معتقد بود كه قرآن در عين حال كه نازل شده است و بازهم ممكن است بسياری از حقايق آن را نفهميم اما همين ظواهر هم حجيت دارد و اين گونه نيست كه ظواهر قابل درك نباشد؛ اين اعتقاد امام در مقابل كسانی بود كه معتقد بودند قرآن كتابی رمزی است كه ظواهر آن قابل درك نيست و فقط بخواهند باطنی‌گرايی بكنند؛ ايشان معتقدند با مطالعه همين ظواهر می‌توانيم بسياری از حقايق قرآن را بفهميم. ✅ ذو مرتب بودن قرآن از ديگر ديدگاه‌های امام در اين زمينه است؛ ايشان معتقد بودند كه قرآن دارای سطوح مختلفی از حقايق است كه هر كس البته به ميزان مطالعه، دانش و معرفتش می‌تواند از آن بهره‌مند شود؛ طبيعی است ظاهر قرآن برای مردم و باطن آن برای اولی‌الالباب نكات بسياری دارد.
بخش اول - بیان کلی موضوع.mp3
5.26M
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار) 🔹 سخنران: دکتر مجید معارف 🔻 موضوع: روی آورد اسلام به بیماری های همه گیر اهداف زمینه ها و گونه ها 🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399 🆔 @ostadmaaref
پاسخ به سوالات 1.mp3
731.7K
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار) 🔹 سخنران: دکتر مجید معارف 🔻 موضوع: پاسخ به سؤال: درخواست شما در بیماری هایی که ازنظر پزشکی امکان بهبودی ندارند به نوعی درخواست برای امور محال عقلی خواد بود، آیا اساسا چنین درخواستی صحیح است؟ 🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399 🆔 @ostadmaaref
پاسخ به سوالات 2.mp3
529.9K
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار) 🔹 سخنران: دکتر مجید معارف 🔻 موضوع: برداشت و تفسیر شما از حکمت 400 نهج البلاغه چیست؟ 🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399 🆔 @ostadmaaref
پاسخ به سوالات 3.mp3
505.1K
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار) 🔹 سخنران: دکتر مجید معارف 🔻 موضوع: آیا روایات مربوط به ریزش گناهان، واقع نمایند یا اینکه جنبه تسکینی دارند؟ 🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399 🆔 @ostadmaaref
پاسخ به سوالات 4.mp3
761.2K
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار) 🔹 سخنران: دکتر مجید معارف 🔻 موضوع: با توجه به جواب مطروحه برای جواز درمورد بیماری های لاعلاج بر اساس بداء، آیا دعا برای زنده شدن مردگان یا چیزهایی نظیر آن با تمسک به بداء می‌تواند صحیح باشد؟ اگر نه پس مرز بداء کجاست؟ 🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399 🆔 @ostadmaaref
💠 Article: Various types of dialogues and features of a corrective dialogue in the Qur'an 📖 ABSTRACT The Qur'an is the book of Allah's dialogue with humans. At the same time, this book itself contains a diverse number of dialogues including the prophets' dialogues with people, the wise peoples' dialogues, the divine selected figures' dialogue with people, the angels' dialogue with humans, various classes of humans' dialogue with each other, human's dialogue with his or her own organs and such likes. The dialogues in the Qur'an have various types of attitudes ranging from criticism, alteration, trials and reforms whose latter samples are manifested in the prophets' dialogue with their people. To be in agreement with the truth, to be authentic and to be proportional with the society, customs, profitability, clearness, purity, acceptability and bearing, beauty and goodness are all the features of ideal dialogues and speeches in the Qur'an. Features such as rationalism, religious tolerance, endurance and self-constraint, humbleness in words, sympathy with the opponents with an emphasis on commonalities and avoiding any kind of polemic debates and violence in the process of dialogue, and observing politeness and dignity of the addresses are among the most important features of corrective dialogue in the Qur'an. 📘 Journal: scielo، Herv. teol. stud. vol.74 n.3 Pretoria 2018 🆔 @ostadmaaref
Various types of dialogues and features of a corrective dialogue in the Qur'an.pdf
584.1K
💠 Various types of dialogues and features of a corrective dialogue in the Qur'an 🖌 the writer: Majid Maaref 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جلسه مجازی به مناسبت فرارسیدن شهادت امام صادق -علیه السلام- 🔹 بخش اول 🔺موضوع: کارکرد اخلاق برای جذب مردم به دین 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
29.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جلسه مجازی به مناسبت فرارسیدن شهادت امام صادق -علیه السلام- 🔹 بخش دوم 🔺موضوع: نقش اخلاق در استمرار جامعه اسلامی 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
تعریف اسلام حقیقی - کتاب و سنت (سرچشمه های اسلام حقیقی).mp3
2.91M
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم 🔺موضوع: تعریف اسلام حقیقی 🔺 بخش 1 (کتاب و سنت «سرچشمه‌های اسلام حقیقی») 🔹 با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
ورطه های «رأی» و «قیاس» و اجتهادهای مختلف بی مبنا بعد از رسول خدا.mp3
3.43M
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم 🔺موضوع: تعریف اسلام حقیقی 🔺 بخش 2 (ورطه‌های «رأی» و «قیاس» و اجتهادهای مختلف بی مبنا بعد از رسول خدا-صلی الله علیه وآله-) 🔹 با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
پیدایش مذاهب گوناگون بعد از رسول خدا (صلی الله علیه وآله).mp3
2.04M
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم 🔺موضوع: تعریف اسلام حقیقی 🔺 بخش 3 (پیدایش مذاهب گوناگون بعد از رسول خدا -صلی الله علیه وآله-) 🔹 با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
پیدایش تفسیرهای گوناگون از قرآن بعد از رسول خدا -صلی الله علیه وآله-.mp3
3.57M
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم 🔺موضوع: نقش امام صادق -علیه السلام- در تجدید بنای اسلام 🔺 بخش 1 (پیدایش تفسیرهای گوناگون از قرآن بعد از رسول خدا -صلی الله علیه وآله-) 🔹 با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
نقش امام صادق -علیه السلام- در احیای اسلام به معنای سنت رسول خدا -صلی الله علیه وآله-.mp3
3.1M
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم 🔺موضوع: نقش امام صادق -علیه السلام- در تجدید بنای اسلام 🔺 بخش 2 (نقش امام صادق -علیه السلام- در احیای اسلام به معنای سنت رسول خدا -صلی الله علیه وآله-) 🔹 با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
نقش امام صادق -علیه السلام- در پرورش شاگردان.mp3
3.93M
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم 🔺موضوع: نقش امام صادق -علیه السلام- در تجدید بنای اسلام 🔺 بخش 3 (نقش امام صادق -علیه السلام- در پرورش شاگردان) 🔹 با حضور: دکتر مجید معارف 🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399 🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 گزارشی از گفتگوی خبرگزاری قدس با دکتر معارف با موضوع «سیره سیاسی امام رضا(ع)؛ الگوی پیوند میان دولت و مردم» ♦️ ۱ شهریور ۱۳۹۴ 🔻 سیره سیاسی امام رضا(ع) چگونه بود و ایشان از چه راهبردهایی برای دفع دسیسه‌های مأمون بهره بردند؟ ✅ همان‌طور که می‌دانید امام هشتم(ع) به عالم آل محمد(ص) شهرت دارند، از این روی که احاطه ایشان بر علوم مختلف عصر خویش، راه را بر توطئه‌ها و دسیسه‌های مأمون سد می‌کرد. ضمن این که علم و دانش حضرت، در رفتار و گفتار و اخلاق ایشان تجلی داشت. وقتی به بررسی شرایط جامعه آن روز و بروز حوادث، تنشها و مخالفتهای مردم مسلمان می‌پردازیم، با افکار و نیات خلیفه عباسی برای کنترل جوامع اسلامی و همسو کردن مردم با حکومت وقت روبه‌رو می‌شویم که در نهایت خودکامگی و سلطه جویی دنبال می‌شد. در چنین شرایطی مردم جایگاهی در حاکمیت نداشتند و پیوندی هم به لحاظ عاطفی میان آنها و نیروهای حاکمیتی وجود نداشت. اما دوران کوتاهی که ولایتعهدی از سوی مأمون به امام رضا(ع) تحمیل شد، دورانی است که حضرت برای تجلی پیوند میان مردم و امامت تلاش کردند. اگرچه نظارت شدید مامون بر امام هشتم(ع) اعمال می‌شد، اما آن حضرت با دانش ارزشمند سیاسی الهی خویش، افراد مورد اعتماد خود را در بسترهای گوناگون حکومت قرار دادند تا برخی از لایه‌های حاکمیتی از استبداد صرف خارج شود. 🔻 اشاره کردید به تلاش ثامن الحجج(ع) برای ایجاد پیوند میان حکومت و مردم، تدابیر آن امام همام در این زمینه چه بود؟ ✅ یکی از زوایای مواضع امام رضا(ع)، تدبیر و دوراندیشی سیاسی بوده که در گفتار و اخلاق سیاسی ایشان به روشنی مشهود است. درایت و اتخاذ مواضعی بسیار عالمانه برای تنویر افکار عمومی اعم از قوم و عشیره خود، خواص جامعه و عموم مردم از نکات برجسته دوران امامت امام رضا(ع) است، از سوی دیگر مواضعی برگرفته از حکمت در برابر سیاستهای شیطانی و مکرآمیز حاکم وقت (مأمون) از احاطه امام به اوضاع جامعه و همچنین بهره مندی ایشان از علوم و فنون لازم در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی و حکومتی حکایت دارد. نکته دیگر اینکه منطق راهگشای حضرت رضا(ع) برای هدایت افکار عمومی و کلام رسای ایشان برای ایجاد جامعه‌ای همسو و همصدا با قرآن و عترت و اخلاق ، نشان از تلاش حضرت برای توسعه فرهنگ دینی و ایجاد پیوند میان مردم و امامت دارد. 🔻 امام رضا(ع) با اینکه در بدنه حاکمیت حضور داشتند، به روشنگری افکار عمومی در زمینه فسادهای دربار می‌پرداختند، آن حضرت در طرح این مواضع چه اهدافی داشتند؟ ✅ پرسش خوبی است، زیرا امام معصوم به عنوان حجت خدا حتی اگر در بدنه حاکمیتی هم حضور داشته باشد باز هم مواضع انتقادی خود را به عمال حکومتی دارد، بنابراین طرح انتقادهای کوبنده نسبت به مأمون موجب گرایش بیشتر مردم نسبت به آن امام همام می‌شد، آن حضرت با تاکید بر اینکه حکومت اسلامی باید مبتنی بر عدالت طراحی شود، دیدگاه‌های منفعت طلبانه مامون و عمال حکومتی وی را نقد می‌کردند و تاکید داشتند اگر حاکمان خود را از مردم جدا بدانند، اولین ضربه‌های مهلک را بر پایه‌های حاکمیتی خواهند زد. بنابراین از هر موضع و دیدگاهی برای ایجاد پیوند میان مردم استفاده می‌کردند.
🔻ایشان در هنگام پذیرش ولایتعهدی و حضور در دستگاه حکومت نامشروع مأمون با استفاده از چه تدبیری پیوند میان خود و مردم را حفظ کردند؟ ✅ به نکته خوبی اشاره داشتید، زیرا حضور امام رضا(ع) در حاکمیت استبدادی مأمون می‌توانست افکار عوام را مبنی بر مشروعیت مامون از سوی ولی خدا، تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس نوع مواضع امام و جملاتی که از سوی آن حضرت برای هدایت جامعه اسلامی آن زمان بیان می‌شد نقطه ابهام و جای سوالی در زمینه وظیفه شیعیان و تشخیص حکومت سالم و غیرسالم هرگونه ابهام و ناآگاهی در بین مردم را باقی نمی گذاشت. امام(ع) در حدیث معروف سلسله الذهب در نیشابور زیباترین و رساترین جمله را در تعیین وظیفه موحدان بیان فرمودند: «کلمه لا اله الاا... حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» سپس بعد از تأملی فرمودند: «بشروطها و انا من شروطها.» یعنی راه رسیدن به وحدانیت و خداپرستی جز از مسیر ما میسر نیست. یعنی ماییم که مسلمان بودن را معنا می‌بخشیم، ماییم که انسان مؤمن را به‌ایمان کامل می‌رسانیم، به عبارت دیگر نفی بت پرستی و رسیدن به حصار محکم خداپرستی در سایه ولایت و امامت ما ممکن و عملی خواهد بود. این حدیث سند زنده تدابیر هوشمندانه و مواضع سیاسی صریح امام در مواجهه با مامون است که در نتیجه، جایگاه حضرت را در مقام ولایتعهدی مامون روشن کرد. 🔻به برکت محبت اهل بیت(ع) پیوند ویژه‌ای میان دولت و مردم در ایران اسلامی برقرار شده است، جنابعالی ریشه این پیوند را در توجه به چه نکته‌ای می‌دانید؟ ✅ همانطور که می‌دانید همه ما ایرانی‌ها انس ویژه‌ای با اهل بیت(ع) داریم، ضمن اینکه پایه‌های حکومت و انقلاب اسلامی که ثمره مجاهدتهای امام راحل و همه شهدای گرانقدر است، مبتنی بر توجه به ائمه هدی(ع) و پیروی از نهضت انسان‌ساز حسینی است که از این جهت همواره پشتیبانی مردمی از دولت را در طی این سالها دیده‌ایم. ✅ ارتباط ویژه میان مردم و معصومین(ع) فصل اشتراک دولت و ملت در کشور ماست، نکته دیگر اینکه بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) در ایران واقع شده و همین حرم شریف برکات زیادی را نصیب ما کرده که تا قیامت هم ادامه خواهد داشت. از بعد دیگر هم در این زمینه باید گفت دولتمردان کشور ما با الگو گرفتن از سیره معصومین(ع) در مجامع جهانی حاضر می‌شوند که این مسأله نیز حق ملت ایران اسلامی را بخوبی تبیین می‌کند. 🔻و برای توسعه معارف اهل بیت(ع) بخصوص رهنمودهای ارزشمند امام رضا(ع) در جامعه و گسترش پیوند میان مردم و دولت چه باید کرد؟ ✅ اول از همه معرفت آحاد مردم جامعه را نسبت به اهل بیت(ع) و فرهنگ رضوی به عنوان بخشی از معارف دینی گسترش دهیم. نکته دیگر اینکه دولتمردان نیز در عمل و رفتار مبتنی بر شاخص رفتاری دینی و مبتنی بر تربیت ائمه هدی(ع) حرکت کنند. مسأله دیگر برداشتن فاصله طبقاتی است، چنانکه امام رضا(ع) با اینکه ولی خدا بودند و در دستگاه حاکمیت مامون، عنوان ولایتعهدی داشتند باز هم خود را از بدنه جامعه جدا نکردند، ساده زندگی می‌کردند و با فقرا همسفره می‌شدند. این رفتار حضرت نشاط اجتماعی ویژه‌ای را در میان مردم جامعه گسترش می‌داد. بنابراین اگر یک روز از دهه کرامت با عنوان «محبت اهل بیت(ع) نقطه پیوند دولت و مردم» انتخاب شده، دولتمردان ما حتماً باید در عمل نیز این نقطه را در معرض دید همه آحاد جامعه قرار دهند. چنین رفتاری ضمن توسعه مهربا نی و همدلی در جامعه، اعتماد عمومی مردم را نسبت به توجه دولت به آنها، بالا می‌برد. 🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید. ➡️ http://www.qudsonline.ir/news/304501 ☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️ 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦 🆔 @ostadmaaref
💠 طرح ملی-قرآنی 1454 🔹 هر روز بعد از اذان ظهر (به مدت یک هفته) 🔺شبکه چهار سیما 🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
برنامه 1454- 15 تیر.mp3
4.56M
💠 طرح ملی-قرآنی 1454 🔹 15 تیر ماه 1399 🔺شبکه چهار سیما 🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
برنامه 1454- 16 تیر.mp3
4.76M
💠 طرح ملی-قرآنی 1454 🔹 16 تیر ماه 1399 🔺شبکه چهار سیما 🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
❔ سؤال: 💠 آیات اخلاقی قرآن بازگوکننده چه نوع زیست اخلاقی است و چه قرائتی از اخلاق را ارائه می‌دهد؟ ✅ پاسخ: 🍃 تردیدی نیست که اخلاق، اعم از فردی و اجتماعی در قرآن کریم جایگاهی بسیار بزرگ و متعالی دارد و آیات اخلاقی به دو صورت آمده است، یک دسته آیاتی که به صورت صریح یک فضیلت یا حکم اخلاقی را بیان می‌کنند، مثل «...وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا؛ و همه باید به عهد خود وفا کنید که البته (در قیامت) از عهد و پیمان سؤال خواهد شد». یا «...وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَی وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ...؛ و باید با یکدیگر در نیکوکاری و تقوا کمک کنید، نه بر گناه و ستمکاری» و گاهی به شکل غیر صریح در میان آیات فقهی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی، به برخی از فضیلت‌های اخلاقی و اجتناب از رذایل اخلاقی اشاره شده است. مثل اینکه وقتی مردی همسر خود را طلاق می‌دهد، دیگر حق آزار و اذیت او را ندارد و نمی‌تواند مانع ازدواج مجدد وی شود. در این موارد، زمینه بحث مسائل فقهی است، ولی در باطن نکته‌های اخلاقی زیادی وجود دارد. بنابراین از مجموع آیاتی که یا به صورت صریح متضمن بحث اخلاق‌اند یا غیر صریح به مسائل اخلاقی پرداخته‌اند، می‌توان صدها آیه حاوی آموزه‌های اخلاقی در قرآن کریم را شمارش کرد. ♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا - اصفهان در تاریخ 22 خرداد 1399: 🌐 https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3909994 🆔 @ostadmaaref
برنامه 1454- 17 تیر.mp3
4.8M
💠 طرح ملی-قرآنی 1454 🔹 17 تیر ماه 1399 🔺شبکه چهار سیما 🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
💠 فرصتی استثنایی برای تمام قرآنیان و قرآن دوستان 🔘 کارگاه مبانی تدبّر در قرآن کریم و پرسمان قرآنی 🔹 با حضور دانشمند گرانمایه آقای دکتر مجید معارف (استاد تمام دانشگاه تهران) 🔸 غیرحضوری، آنلاین، تصویری و تعاملی ▪️ شرکت برای عموم علاقمندان آزاد است 💻 ثبت نام و اطلاعات بیشتر در sc.iauec.ac.ir/touba کانون قرآن و عترت واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی کانال رسمی دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
❔ سؤال: 💠 از نظر قرآن کریم، ملاک خوبی و بدی یا فضیلت و رذیلت اخلاقی چیست؟ ✅ پاسخ: 🍃 قرآن کریم برای اخلاق دو منبع را معرفی می‌کند؛ یکی مسئله فطرت و شناخت فطری انسان از خوبی‌ها و بدی‌ها که در لسان متکلمان از آن با عنوان حسن و قبح عقلی تعبیر می‌شود. مهم‌ترین آیاتی که به منبع اخلاق یا تشخیص فضایل از رذایل اخلاقی در وجود ما اشاره می‌کند، آیات ۷ تا ۱۰ سوره مبارکه «والشمس» است، مخصوصاً آیه ۸ که می‌فرماید: «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا؛ پس پلیدی‏ها و پاکی‌هایش را به او الهام کرد». خداوند تبارک و تعالی انسان را با نفسی آفریده که تشخیص عوامل شقاوت و پاکی را به آن الهام کرده است و نفس انسان تحت تأثیر الهام الهی قرار دارد. در جای دیگر می‌فرماید: «وَ هَدَيْنَاهُ‌ النَّجْدَيْنِ‌؛ و او را به راه خیر و شر هدایت کردیم». این آیات زمینه‌ساز این مطلب است که اخلاق پایه‌ای در فطرت انسان دارد. فطرتاً می‌دانم که راستگویی خوب است و فضیلت به شمار می‌رود و دروغگویی و خیانت بد است و رذیلت محسوب می‌شود و اگر مرتکب آن شوم، وجدانم مرا ملامت می‌کند. قرآن کریم از این وجدان ملامت‌گر به نفس لوامه تعبیر می‌کند و به آن سوگند می‌خورد: «وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ؛ و به نفس ملامت‌گر قسم مى‌خورم (كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد)». اینکه اخلاق پایه فطری دارد، به این معناست که ساختمان روحی انسان به گونه‌ای خلق شده که وی نسبت به خوب و بد یا خیر و شر در تشخیص و گرایش، بی‌تفاوت نیست. پایه دوم اخلاق در قرآن کریم به تشریع الهی یا اوامر و نواهی اخلاقی برمی‌گردد. مثلاً قرآن از عدالت به عنوان یک ارزش ثابت اخلاقی نام می‌برد، بعد از اینکه می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ...؛ همانا خدا خلق را به عدل فرمان می‌دهد»، در مسیر اجرای عدالت می‌فرماید اختلافاتی که شما با یکدیگر پیدا می‌کنید نباید مانع اجرای عدالت شود، چون عدالت ارزشی ثابت است. یا می‌فرماید عدالت را پیاده کنید، حتی اگر علیه شما یا برخلاف منافع پدران و مادرانتان باشد، یعنی اگر لازم باشد، شما باید فدای عدالت شوید نه اینکه آن را فدای خودتان کنید. این نشان می‌دهد که عدالت از نظر قرآن چقدر ثابت و مطلق است. بنابراین اخلاقیات هم تعیینی و تشریعی است، یعنی خداوند و به تبع او پیامبرش ما را با فضایل و رذایل آشنا می‌کنند که در اینجا، اخلاق پایه‌ای در شرع پیدا می‌کند و هم وجودی و فطری است و این دو با هم هماهنگ‌اند و معنای فطری بودن دین همین است. یعنی آموزه‌های دینی در موضوع اخلاق که از جانب خدا و پیامبر(صلی الله علیه وآله) بیان شده است، با آن زمینه‌ای که ما فطرتاً خوبی‌ها و بدی‌ها را درک می‌کنیم، کاملاً سازگاری دارد. ♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا - اصفهان در تاریخ 22 خرداد 1399: 🌐 https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3909994 🆔 @ostadmaaref