eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
644 دنبال‌کننده
251 عکس
39 ویدیو
227 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت سی و یکم: 💠 ویژگی‌های وحی (4) ♦️ آغاز بحث مصونیت وحی به طور عام و قرآن به طور خاص از رهیافت تحریف بشری: ✅ بیان شواهدی از آیات و توضیح مختصری درباره این شواهد ✅ بیان شواهدی از روایات 🆔 @ostadmaaref
roshana 031.mp3
5.42M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 31 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️در خصوص سند نویسی برای روایات خاورشناسان این موضوع را متعلق به قرن دوم می دانند؛ اما قرائنی وجود دارد که سابقه سند نویسی را برای قرن اول تایید می کند. ✅ در این خصوص می توان به کتاب دراسات فی الحدیث النبوی وتاریخ تدوینه اثر محمد مصطفی اعظمی مراجعه کرد. 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ از چه سده ای سند نویسی برای روایات باب شد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟ارزش و اعتبار دنیا از منطر قرآن و نهج البلاغه🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1393 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: ملیحه سادات سیدرضا | دانشجو: لعیاسادات چاوشی لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/788648 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟عالم ذردرآیات وروایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1388 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدکاظم عسکری | دانشجو: ام البنین هروی قرآن کریم هم به طورمستقیم وغیرمستقیم جریان عالم ذررامطرح نموده است.دراین زمان خداوندمتعالب خطاب به خلائق خودباایجادکلام براساس صفت فعلش می پرسدآیامن چروردگارشمانیستم وبنی ادم نیزبه واسطه القاآتی که خداوند متعال دردرون آنها برای درک ربوبیت خودقرارداده است اقرارمی کننداقراری که رضایت وقبول رادرپی دارد.انسان صحنه عالم ذررابه خاطرندارد امامعرفت آن به صورت فطری دردرون اوباقی است ودردنیا به واسطه کتب آسمانی وانبیاءالهی تذکرداده می شود. لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/797695 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقد وبرسی دیدگاه های تفسیری رشاد خلیفه در 5 جزء دوم قرآن🌟 پایان‌نامه . دولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1388 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: عظیم عظیم پور | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: سیده‌سمانه جعفرزاده در سال های اخیرموضوع معجزه ریاضی قرآن که توسط رشاد خلیفه عنوان شد، ذهن محققان قرآنی را به خود معطوف داشت. وی نتایج تحقیق خود را در همین ضمینه در کتابی منتشر کرد، که درآن به شرح و توضیح افکار و اندیشه هایش که در طول مطالعه بر روی قرآن بدست آورده پرداخت که سراسرآن شبهاتی است که با اصول اسلام در تضاد می باشد. بر همین اساس بر ان شدیم تا در این پایان نامه تحصیلی به بررسی این موضوعات بپردازیم.در ابتدا ،آیات 5 جزءدوم که محدوده کار تعیین شده بود ،مورد مطالعه قرار گرفت و سپس آیاتی که رشاد در ذیل آن ها به اظهار نظراتش پرداخته ، انتخاب شد و سپس به تفکیک نوع شبهات و موضوعات پرداخته و هر کدام از شبهات ، با توجه به نوع آن(از قبیل:فقهی،حدیثی،تفسیری و ...)و با استفاده از منابع مرتبط با آن موضوع ،نقد و بررسی شد. پس از بررسی و تحقیق، این نتیجه حاصل شدکه تمام نظریات رشاد خلیفه با آیات قرآن وآراء مفسران ناهماهنگ و در تضاد بوده است . خلیفه لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/806023 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ انگاره ی اینکه ائمه علیهم السلام همه چیز را برای بشر گفته اند، از چه سده ای شکل گرفته است؟ و این همه چیز شامل همه ی علوم می شود یا فقط علوم مرتبط با قرآن؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️چنین انگاره ای در بین عالمان شیعه وجود ندارد که ائمه همه چیز را گفته اند مگر اخباریون که ممکن است چنین عقایدی را ترویج کنند. ✅ البته امامان علیهم السلام حقایق زیادی را در زمینه قران، فقه، اخلاق، عقاید و... در اختیار ما قرار داده اند؛ اما تأکیدشان همیشه این بود که ما اصول را در اختیار شما می گذاریم، شما فروعات را استخراج واستنباط کنید. ✅ در کتاب اصول کافی امام صادق علیه السلام می فرماید: هیچ مطلبی نیست مگر آنکه ریشه ای در کتاب وسنت دارد؛ اما دانش مردمان به آن نمی رسد. 🔹 البته این برای آن بود که عقلها به کار افتد (به جای آنکه بخواهند خودشان سیر تا پیاز مطالب را بیان کنند.). 🆔 @ostadmaaref
بررسی سیر تاریخی کتابت حدیث در شیعه.pdf
499.9K
#مقاله بررسی سیر تاریخی کتابت حدیث در شیعه #روایات #کتابت #تدوین #اصول #مکتوبه #مسائل #صادقین مجله #علوم_حدیث 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ نظر استاد معارف در مورد تعبیر زیر از معنای تاسوعا و عاشورا چیست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 معنای عاشورا و تاسوعا 🔹 چرا روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش را عاشورا گفته اند؟ ♦️ اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته اند که چون عشر و عاشر از یک ریشه اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم. و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند را روز نهم ماه محرم گفته اند. اما این معنای به دلایل زیر اشتباه است: 1- آیا واژه عاشورا برای دهم ماه های دیگر نیز بکار می رود؟ مثلا آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟ 2- آیا اگر امام حسین (ع) مثلا در یازدهم محرم شهید می شد آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟ 3- آیا اعراب قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا می گفتند؟ در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا چنین چیزی وجود ندارد. 4- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می شوند: اول –ثانی- ثالث- رابع ...... و یا اولا –ثانیا- ثالثا- رابعا و... چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده پذیر باشند. یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ نمود مثل تاسوعا –عاشورا – ثامونا – سابوعا. اما می بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی کنند. لذا نمی توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند. و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند. 🔴 اما تفسیر و معنای ما از عاشورا و تاسوعا: عشر به کسر عین و عشرت, به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت می باشد. خداوند می فرماید وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ(نسا/19 ) - با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. عشیر یعنی همدم و رفیق – وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ( حج/13 ) - چه بد دوستی انتخاب کرده اند و چه بد معاشر و رفیقی است. العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می شود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می کنند. و عاشوراء مبالغه است از میل به معاشرت. یعنی روزی که میل معاشرت ورفاقت با امام به شدت بالا می رود. با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می گیرد و معنی نهم را از دست می دهد. اتسع به فتح الف یعنی گروههای 9 نفره شدند . اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد- گشاد شد- فراخ گردید. اتساع یعنی گسترده شدن – گشاد شدن – بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین ؛ یعنی رگ ها گشاد شدند و ظرفیتشان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد. و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد. و تاسوعا این معنی را پیدا می کند: روزی که ظرفیت بالا می رود و در سینه ها فراخی ایجاد می شود و به جای تنگی , وسعت می یابد. این دو نام از ابداعات امام سجاد(ع) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبراکرم(ص) از عاشورا گفته شده است اکثرا جعلیات بنی امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین(ع) است. اما در مورد تاسوعا تقریبا نداریم که قبل از امام سجاد(ع) لغت تاسوعا بکار برده شده باشد. و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است. کتاب
💠 پاسخ: ♦️در این زمینه قبلا نظر داده ام که تاسوعا وعاشورا از نظر لغوی با روز نهم ودهم هرماهی از جمله ماه محرم هماهنگ است. ( https://t.me/ostadmaaref/997 ) ✅ مثلا در امتهای قبل از اسلام روز دهم هر ماهی را روزه می گرفتند، اما اسلام با قرار دادن روزه در ماه رمضان آن روزه را نسخ کرد؛ لذا در روایات آمده: آن رمضان نسخ صوم عاشورا که منظور دهمین روز هرماهی است. نه فقط ماه محرم. 🔹 من در باره تحقیقی که این دو اصطلاح را متعلق به امام سجاد می داند نظر خاصی ندارم. 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی مباحث کیهانی (نجوم) در قرآن🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدحسین امیدیانی | دانشجو: محمدعلی نصرتی بیابانکی دسترسی به فایل تمام‌متن پیشینه‌هایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست. در قرآن کریم آیات بسیاری پیرامون خلقت وعظمت آسمان ها وزمین و مباحث کیهانی نازل شده است که گذر زمان و پیشرفت های علوم تجربی اصالت آنها را اثبات نموده است که خود این مطلب ، زمینه هدایت برای نوع بشر را درقالب توجه به این مسائل فراهم نموده است . در تحقیق حاضر ضمن بررسی ، تشریح وتفسیر علمی پاره ای از آیات که در آنها به مسائل کیهانی پرداخته شده است به اثبات این مطلب خواهیم پرداخت که هدف اصلی طرح این گونه مباحث علمی در قرآن کریم ( خصوصا مباحث کیهان شناسی) همانا هدایتگری است که در قالب پرده برداشتن ازرموزو اسرار هستی ،به عنوان نشانه هائی از قدرت وعلم لایزال خداوند متعال برای انسان در قالب آیات عرضه شده است. در این پایان نامه ضرورت توجه به مباحث نجومی در قرآن و اهداف قرآن از طرح این مباحث (از جمله خداشناسی، معادشناسی، نظم‌شناسی جهان و بیان حقایق علمی) بیان می‌شود. سپس نگارنده با ذکر تعریف و تاریخچه علم نجوم, نگاهی اجمالی به مباحث نجومی مطرح شده در قرآن می‌اندازد. همچنین پدیده‌های آسمان، زمین، خورشید، ماه و ستارگان را از منظر قرآن به اجمال بررسی می‌کند و در پایان به این نتیجه می‌رسد که قرآن کتاب نجوم نیست ولی گزاره‌های علمی (حدود 150 آیه نجومی) در قرآن وجود دارد که لازم است با توجه به یافته‌های کیهان شناسی، تفسیر بهتری از آنها ارائه و اعجازهای علمی و نظریه‌پردازیهای علمی آنها شناخته شود و تفسیرهای غیر صحیح آیات اصلاح و چالشهای توهمی قرآن و علم نجوم برطرف شود. لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/807580 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقش کارگزاران در سعادت و شقاوت جامعه از منظر قرآن و نهج البلاغه🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1393 . دکترای تخصصی (PhD) استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: مصطفی دلشاد تهرانی . غلامحسین تاجری نسب | دانشجو: میثم کهن ترابی دسترسی به فایل تمام‌متن پیشینه‌هایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست. کارگزاران به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم در سعادت و شقاوت جامعه موثرند. آن‌ها با تصمیم‌گیری و عملکردشان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و قضایی مستقیماً جامعه را در مسیر صلاح و یا فساد پیش می‌برند. وجود برخی تمایلات و گرایشها در کارگزاران نیز به صورت غیرمستقیم جامعه را با نابسامانی و انحطاط مواجه می‌کند؛ چراکه وجود این خصائص در کارگزاران، نخبگان را به جهت پیشبرد امورشان و مردم را به سبب الگوگیری از کارگزاران به این اوصاف متمایل می‌سازد. به جهت پیشگیری از تأثیرگذاری نامطلوب کارگزاران در جامعه ضرورت دارد که ساختارهای مدیریتی به درستی و براساس آموزه‌های دین اصلاح شود تا امکان تخلف به حداقلِ ممکن برسد. اصلاحات در نگرش به مسئولیت، به کارگیری کارگزاران، رفتار کارگزاران با مردم، قوانین ناصحیح و ناقص از این جمله‌اند. گسترش فضای نقد عامل مهمی در پیشگیری از اثرگذاری ناصحیح کارگزاران است. موضوعی قرآن لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/809797 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟اعتبارسنجی متنی و ارزیابی کتاب سلیم بن قیس الهلالی🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی . 1394 . دکترای تخصصی (PhD) استاد راهنما: مجید معارف | دانشجو: مژگان خان بابا کتاب سلیم از اولین آثار حدیثی شیعه است. در مورد اعتبار این کتاب ، درحالیکه برخی متقدمین شیعه و محدثین عامه بر آن اعتماد نموده اند دیگران آن را یا از اعتبار ساقط می دانند ، یا در برخورد با این کتاب توقف نموه اند. درحالیکه احادیث کتاب در منابع فریقین ، شواهد فراوانی دارد. در پژوهش حاضر ، پس از ارائه شواهد و متابعات برای احادیث کتاب و بررسی و نقد اشتراکات و افتراقات مشخص شده که تنها تعداد اندکی از آنها محل تردیدند. همچنین از میان احادیث سلیم ، تنها تعداد اندکی از آنها جزو متفردات سلیم می باشد که از میان آنها ، برخی قابل پذیرش و برخی به علت مخافت با تاریخ مسلم و دیگر احادیث صحیح قابل پذیرش نیستند. اما این تعداد اندک مانع از صحت کتاب بطور کلی نمی شود. سلین قیس الهلالی لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/846309 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟جایگاه اجهاد در شیوه تفسیری تفسیرکنز الدقائق و بحر الغرائب🌟 پایان‌نامه . دولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1393 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: زهره اخوان مقدم | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: اسیه رعیت علی آبادی دسترسی به فایل تمام‌متن پیشینه‌هایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست. تفسیر کنزالدقائق یکی از تفاسیر قرن دوازدهم است که ، توسط میرزای مشهدی به رشته تحریر درآمده است و در طبقه بندی تفاسیر، به عنوان تفسیر روایی محسوب می شود. غالبا تفاسیر را به دو دسته روایی و اجتهادی تقسیم می کنند و گمان می شود که در تفاسیر روایی، کوشش و اجتهاد صورت نگرفته و تنها مجموعه ای از روایات در پی هم آمده است. در حالی که دقت در شیوه تفسیری کنزالدقائق ، گویای گستردگی اجتهاد در آن است. مراد از شیوه تفسیری، مجموعه روش و گرایش تفسیری است. هدف از این پژوهش اولا بررسی زمینه های اجتهاد مفسر در بعد روش (ناظر به منابع مورد استفاده مفسر) و گرایش (ناظر به سلیقه و باورهای مفسر) بوده ،ثانیا بررسی عوامل موثر بر نوع اجتهاد مفسر می باشد. روایی در روش در گرایش لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/846343 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟جایگاه نقد حدیث و روش شناسی آن در آثار علامه سید مرتضی عسکری(ره)🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1393 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: عبدالهادی فقهی زاده | دانشجو: فاطمه کسرایی دسترسی به فایل تمام‌متن پیشینه‌هایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست. یکی از حدیث پژوهان معاصر، مرحوم علامه سید مرتضی عسکری(ره) است که در آثار مختلف خود، از روایات استفاده شایانی کرده است. مطالعه آثار ایشان نشان می دهد که وی در مقابل روایات، منفعل نبوده و با قدرت علمی خود به ارزیابی و تحلیل آن ها اقدام نموده است. ایشان در موارد مقتضی به نقد و بررسی روایات پرداخته و سره را از ناسره جدا نموده است. اما مسئله مهم در بررسی آثار علامه، رسیدن به این مطلب است که ایشان در نقد احادیث از چه مبانی بهره برده و به چه روش هایی در نقد روایات تکیه کرده است. آیا صرفاً به متن روایات توجه کرده و یا به سند و ارزیابی آن پرداخته است؟ این پایان نامه به دنبال پاسخگویی به این سوال است. حدیث شناسی نقد متن سند عسکری. لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/860770 🆔 @ostadmaaref
بررسی مسأله وکالت امام در توثیقات عامّ رجالی.pdf
245.5K
#مقاله بررسی مسأله وکالت امام در توثیقات عامّ رجالی #رجال #وکالت #وکیل_امام #عدالت #فسق #وثاقت مجله #حدیث_پژوهی 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت سی و دوم: 💠 ویژگی‌های وحی (5) ♦️شک ناپذیری وحی ✅ وجود آیاتی در قرآن که ظاهرا بر دو مبحث متناقض دلالت میکنند؛ شک پذیری وحی و شک ناپذیری آن ✅ بیان شواهدی از قرآن در باب هرکدام از این دو مبحث و توضیح آنها 🆔 @ostadmaaref
roshana 032.mp3
6.95M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 32 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ فرق اتجاه با منهج تفسیری چیست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️اتجاه یعنی جهت گیری، هر مفسری یک رویکرد یا جهت گیری تفسیری دارد که این جهت گیری بیشتر نشان دهنده باورها ودیدگاه ها و تخصص اوست که در تفسیر اثر گذار است. ✅ به اتجاه تفسیری لون یا رنگ تفسیری هم گفته می شود. ♦️ اما منهج یا مذهب تفسیری بیشتر شیوه و روش مفسر در تفسیر را نشان می دهد. ✅ روش تفسیری وابسته به مبانی و اتجاهات تفسیری است مثل منهج یا روش نقلی یا اجتهادی و روشهای دیگر. 🔹 در این خصوص به کتاب مبانی تفسیری آقای دکتر مودب، فصل اول مراجعه فرمایید. 🆔 @ostadmaaref
مشایخ اجازه در اسناد الکافی.pdf
648.9K
#مقاله مشایخ اجازه در اسناد الکافی #روایات #مصادر_الکافی #ضعف_سند #بررسی_سند #مشایخ_کلینی #شیخ_اجازه مجله #علوم_حدیث 🆔 @ostadmaaref
درآمدی بر سبک شناسی کلام نبوی.pdf
658.1K
#مقاله درآمدی بر سبک شناسی کلام نبوی #روایات #سبک_شناسی #سبک_فردی #سبک_دوره #مختصات #بسامد #سطح_معنا #سطح_لفظ مجله #تحقیقات_علوم_قرآن_و_حدیث_دانشگاه_الزهراء 🆔 @ostadmaaref