🔸 تبیینی شد در ارتباط با عقل و تکامل عقل در طول زمان، اما مقایسه آن با وحی قیاس مع الفارغ است. اگر قرآن سخن خدا باشد، منشایی خارج از وجود رسول الله دارد و کلام خدا است در این صورت چه اشکالی دارد که ما خطاناپذیری را به او نسبت دهیم. وحی یک مسئله است و تفسیر ما از وحی مسئلهای دیگر، خود وحی با این فرضیه که به خدا مربوط میشود، خدا که علم مطلق است مطلق خواهد بود مگر مانند حامد ابو زید بگوییم کلیاتی از وحی به پیامبر منعکس میشود و جان پیامبر واسطه فعال و کاتالیزور انتقال میشود و بخشی از وحی ماهیت بشری مییابد. این اندیشه دکتر سروش هم هست و در مباحث کتاب علوم قرآنی به نقد مفصل آن پرداختهام. وحی به مثابه کلام خدا لفظا و معنا میتواند خطاناپذیر باشد اما تفسیرهای ما از وحی میتواند معروض خطا شود.
🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید.
➡️ https://goo.gl/ZZd5WV
☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘
🆔 @ostadmaaref
🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 گزارش سخنرانی استاد مجید معارف در نشست «نگاهی نو به مقوله وحی»
🗓 31 اردیبهشت 1397
🔍 چکیده ی مطالب: اعتقاد به نقش مثبت پیامبر در وحی با قرآن تعارض دارد...
✅ در خصوص قرآن نظریات زیادی از از سوی غربیان و مسلمانان داده شده است که بر سهم پیامبر تمرکز دارند و اینکه سهم آسمان و زمین در شکلگیری وحی چقدر است. برخی از تحلیلها وحی را به ساحت زمین آورده و بشری میکنند و نظریههایی تحت عنوان تاریخمندی برای وحی ارائه میشود، پیامبر را در تولید وحی فعال میکند و این دغدغهای برای نقد دینداران است.
♦️ من در کتاب علوم قرآنی نقطه عزیمت را ارتباط انسان با خارج از خود در نظر گرفتهام. انسان موجودی است که بنا بر اعتقادات مسلمانان صرفا مادی نیست و عالم خارج از وجود ما نیز قسمت ملکی و ملکوتی دارد و وحی روی نمیدهد، جز این که بین بخش ملکوتی انسان و ملکوت عالم ارتباطی برقرار شود. این ارتباط برای همه تحت عنوان الهام وجود دارد. مسائلی برای انسان الهام میشود و انسان حس میکند شناخت و دریافتی در وجودش روی میدهد، با نگاه قرآنی انسان در کانون الهاماتی قرار میگیرد که میتوانند به خیر و یا به شر باشد. دو بعدی دانستن انسان و عالم به موحدان اختصاص داشته و درک وحی با این عزیمتگاه آسانتر خواهد شد.
🔸 در مورد پیامبران شکل خاصی از الهام وجود دارد که از تعالی بالاتری برخوردار است، آیتالله معرفت نام آن را وحی رسالتی نهاده بودند که از طریق نزول پیامبر و یا القا مطلب بر قلب پیامبر روی میدهد و مبتنی بر تحلیل دو بعدی مادی و ملکوتی انسان و عالم است. اصل درک وحی مبتنی بر این دو کانون است و فیلسوفان مسلمان نیز چنین تحلیلی از وحی دارند.
🔹 انسان چه نقشی در نزول الهامات به خود دارد. در انسانهای معمولی انسانها کاملا فعال هستند و مشکلی ندارد تا در فرایند نزول الهامات برای انسانها هم نقش قائل باشیم، برای مثال عبادات انسان توفیقاتی برای او ایجاد میکند و یا گناه ولایت شیطان بر او را فراهم میسازد. تا اینجا میتوان انسان را در الهامات به خودش فعال دانست. اما آیا پیامبران هم در نزول وحی به خودشان فعال هستند و سهمی بشری در وحی وجود دارد؟
♦️ اگر به ظاهر قرآن توجه کنیم احساس میکنیم وحی جز خطوط قرمز است و پیامبران دخالت مستقیمی در نزول وحی به خود ندارند. اگر وحی از سنخ الهاماتی باشد که به صورت فردی واقع میشود و مسیری برای زندگی فردی مشخص کند، میتواند با نزول و درخواستهای ما محق شود، اما اگر وحی تجلی خود خدا و نازل منزله علم خدا باشد و در این صورت اگر پیامبر بخواهد فعال باشد، معنای آن احاطه پیامبر بر خدا خواهد بود و این ممتنع است.
✅ امام صادق(علیه السلام) میفرماید این خود خداست که نحوه ی تجلی در قرآن یافته است، پیامبر نمیتواند نقش فعالی در این زمینه داشته باشد. پیامبر بشر است و درخواست کننده وحی است و گاه ممکن است ماهها انتظار بکشد که وحی بر او نازل شود. ما در کتاب علوم قرآنی در کنار مطالب ایجابی، به نظریههایی را نقد کردهایم که سعی میکنند سهم پیامبر را در محتوای وحی تقویت کنند.
💠 این مورد انکار من نیست که پیشفرضهای الهیاتی در مواجه با وحی نقش زیادی دارد و ممکن است مانع شود تا ما برخی از چالشها را نادیده بگیریم، اما ممکن است ما با پیشفرضهای انسانی محض یا مادی و فلسفی با قرآن مواجه شویم. در قرآن حوادثی خارقالعاده وجود دارد، آتشی که نمیسوزاند، عصایی که به اژدها تبدیل میشود و ... اگر پیش فرض های حاکم بر ذهن ما مادی باشد، یا باید این گزارهها را خیالی بدانیم و یا نمادی از قدرت دانسته و یا آنها را برخاسته از افکار مالیخولیایی بدانیم. این نیز یک مسئله و چالش است، موحدان این مسائل را با عنوان معجزه حل میکنند و علل را صرفا مادی و عادی ندانسته و مافوق علل علتی را برقرار میدانند.
♦️ چه کسانی نمیتوانند این مسائل را باور کنند، آنان که با پیش فرضهای خاص فلسفی با قرآن مواجه میشوند و این هم یک اشکال است. نقطه تعادل این است که قرآن کتابی است که ناظر بر یک فرهنگ خاصی بوده است. بله! قرآن در سطح خاص فرهنگی نازل شده و ناظر بر آن فرهنگ بوده است، اما همه بحث ما این است که آیا قرآن یک اثر تاریخی و مشمول تاریخمندی است یا میتواند از مظاهر فرهنگی عبور کرده و پیامهایی جاودانه و فراتاریخی بدهد؟
ماه رمضان شبکه تبرستان 1.mp3
1.83M
#فایل_صوتی
💠 بیانات استاد معارف در شبکه تبرستان (1)
♦️ موضوع: روزه و ماه رمضان
🔹 سال 1387 شمسی
🆔 @ostadmaaref
💠 سوال:
♦️ آيا مىتوان گفت حقيقت قرآن و حقيقت قرائتهاى هفتگانه يكى است؟
👇👇👇
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ خير، قرآن و قراءات دو حقيقت متفاوت از يكديگر هستند.
✅ به عقيده دانشمندان مبناى قرآن نقل متواتر و پىدرپى است، در صورتى كه قراءات-بعضا- متواتر نمىباشند.
🆔 @ostadmaaref
ماه رمضان شبکه تبرستان 2.mp3
1.62M
#فایل_صوتی
💠 بیانات استاد معارف در شبکه تبرستان (2)
♦️ موضوع: روزه و ماه رمضان
🔹 سال 1387 شمسی
🆔 @ostadmaaref
اخبار مناقب اهل بیت (علیهم السلام)، میراث مشترک امت.pdf
555.8K
#مقاله
اخبار مناقب اهل بیت (علیهم السلام)، میراث مشترک امت
#مناقب
#فضایل
#اهل_بیت
#عترت
#صحابه
#اصحاب
مجله
#مقالات_و_بررسی_ها
🆔 @ostadmaaref
🌸ما سِوی شد سائلِ دستِ کریم
هستی ما هست از هستِ کریم
🌸نیمه ی ماه خدا حس می کنم
بر سر خود گرمی دست کریم
🌸برجمالش ماه هم سجده کُنَد
بسکه نورش هست برجَسته ، کریم
🌸گر درون کوچه ای شد ازدحام
رو به روی خانه بنشسته ، کریم
🌸سیل سائل ها اگر سویش روند
کی شود از بینوا خسته ، کریم؟!
🌸بر درِ بیت الحسن دیدم که هست
حاتم طائی تهیدستِ کریم
🌸فاش گویم بین اسماء خدا
ذکر من گردیده پیوسته : "کریم"
🌸خاک پای آن کسی هستم که هست
خاک پا و واله و مستِ کریم
🌸هفت پشت من تماماً بوده اند
سینه چاک و عبد دربستِ کریم
🌸من که باشم که دم از حیدر زنم
بر علی گردیده دلبسته ، کریم
🌸گر دل ما هست مجنون حسین
این دل ما را گره بسته ، کریم
🌸آخرش آن یار می آید زراه
بعد از آن دارد دو گلدسته کریم
#امام_حسن_مجتبی_ع_ولادت
#مهدی_علی_قاسمی
ماه رمضان شبکه تبرستان 3.mp3
1.66M
#فایل_صوتی
💠 بیانات استاد معارف در شبکه تبرستان (3)
♦️ موضوع: روزه و ماه رمضان
🔹 سال 1387 شمسی
🆔 @ostadmaaref
#قاب_تصویر
💠 حضور دکتر معارف در غرفه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
♦️ در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم.
🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 گزارش حاشیه بازدید رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران از بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم
🗓 10 خرداد 1397
🔍 چکیده ی مطالب: معلمان قرآنی پایبند به اخلاق قرآنی باشند/قرآن، ظرفیت تحول اخلاق اجتماعی را دارد.
💠 دکتر مجید معارف، عضو هیات علمی و رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در حاشیه بازدید از بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در گفتوگو با مفدا، برپایی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن را فرصت مناسبی برای دانشگاهها خواند و گفت:
✅ برپایی بخش دانشگاهی فرصتی است تا دانشگاهها، دستاوردهای قرآنی خود را ارائه دهند و مردم با این قابلیتها بیشتر آشنا شوند.
♦️ وی با اشاره به اهمیت پرداختن به فرهنگ قرآنی و نهادینه شدن اخلاق قرآنی در میان جوانان گفت: در جامعه دچار خلاء اخلاق قرآنی هستیم٬ با وجود اینکه نظام جامعه یک نظام اسلامی است اما با ایدهآل فرهنگ و اخلاق قرآنی فاصله داریم که باید برای رسیدن به آن برنامهریزی کنیم.
🔹 دکتر معارف خاطرنشان کرد: معتقدم اولین گام برای رسیدن به یک نظام ایدهآل تشخیص خلا موجود است و دومین قدم این است که ظرفیتهای موجود در قرآن مرتبط با اخلاق قرآنی استخراج شود و این مفاهیم با برنامهریزی در اختیار مخاطب قرار بگیرد.
♦️ وی افزود: قرآن یک کتاب جامع٬ متعادل و در یک بستر بشارت و انذار سعی دارد با انسان ارتباط برقرار کند و قلب و روح انسان را مخاطب قرار دهد و انسان را به سمت خوبیها بخواند ٬ بنابراین قرآن کریم این ظرفیت لازم را برای تحول اخلاقی اجتماعی جامعه دارد.
✅ این استاد دانشگاه، پیدا کردن راهی برای نهادینه کردن مفاهیم اخلاق قرآنی در جامعه را مهمترین بخش فرهنگسازی قرآنی دانست و توضیح داد: سختترین بخش کار این است که چطور میشود اخلاق قرآنی را در جامعه پیاده کرد٬ به نظرم این کار توسط یک فرد نمیتواند انجام شود و نیاز به یک کار گروهی و شناخت درست از جامعه دارد.
🔸 وی ادامه داد: باید مفاهیم اخلاقی را به شکل مداوم و سیستمی از قرآن استخراج کنیم و در برخورد با مخاطب ظرافتهای او را بشناسیم و به تناسب نیازی که دارد خوراک اخلاقی را ارائه دهیم.
♦️ دکتر معارف، عمل به اخلاق قرآنی توسط معلمان اخلاق را بسیار راهگشا دانست و گفت: باید سعی کنیم به جای اینکه از بیان مستقیم و موعظهای استفاده شود از روشهای غیرمستقیم استفاده کنیم و در عین حال معلمان قرآنی نیز خودشان باید به اخلاق قرآنی پایبند باشند و به این نکته باید توجه کنیم که جدای از جنبه علمی معلمان٬ عمل و پاکی شخصیت او تاثیر بیشتری بر طرف مقابل میگذارد.
🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید.
➡️ http://www.mefda.ir/news/57003/
☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘
🆔 @ostadmaaref
🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦
احمد بن محمد بن خالد برقی در آیینه المحاسن.pdf
300.8K
احمد بن محمد بن خالد برقی در آیینه المحاسن
#احمد_بن_محمد_بن_خالد
#برقی
#المحاسن
#مصادر_الکافی
#توثيق
مجله
#لسان_صدق
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
🌱_آیا_شب_قدر_شرافتی_دارد_که_قرآن.mp3
2.09M
🌱 آیا شب قدر شرافتی دارد که قرآن در این شب نازل شده اینکه بخاطر نزول قرآن این شب شرافت یافته است؟
☘ شبکه یک سیما
☘ #فایل_صوتی
🍀 برنامه #شهر_باران
📝 1396/03/24
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
🌱_نسبت_میان_تعرج_الملائکه_و_نزول.mp3
1.9M
🌱 نسبت میان تعرج الملائکه و نزول چیست؟
☘ شبکه یک سیما
🍀 برنامه #شهر_باران
📝 1396/03/24
🆔 @ostadmaaref
💠آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره ی "انتخاب رسالههای برتر قرآنی
✴️ با حضور استاد معارف
🔰 زمان: یکشنبه 13 خرداد 1397 – ساعت 18:30
♻️ مکان: مصلی امام خمینی – طبقه ی دوم شبستان
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
🌱_آیا_میان_نزول_قرآن_در_شب_قدر_و.mp3
2.67M
🌱 آیا میان نزول قرآن در شب قدر و مقدرات ارتباطی وجود دارد؟
☘ شبکه یک سیما
🍀 برنامه #شهر_باران
📝 1396/03/24
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
🌱 مفهوم بدا.mp3
3.55M
🌱 مفهوم بدا
☘ شبکه یک سیما
🍀 برنامه #شهر_باران
📝 1396/03/24
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
🌺 سخنرانی استاد دکتر مجید معارف در شب 21 ماه مبارک رمضان با عنوان:
💠 امام علی (علیه السلام) در چهار نگاه:
✅ نگاه معاندانه
✅ نگاه غالیانه
✅ نگاه مقصرانه
✅ نگاه معتدلانه
👇👇👇
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
مقدمه بحث.mp3
2.39M
🌱 مقدمه بحث
☘ امام علی علیه السلام در چهار نگاه
🍀 شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
نگاه معاندانه.mp3
3.71M
🌱 نگاه معاندانه
☘ امام علی علیه السلام در چهار نگاه
🍀 شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
نگاه غالیانه.mp3
2.16M
🌱 نگاه غالیانه
☘ امام علی علیه السلام در چهار نگاه
🍀 شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان
🆔 @ostadmaaref