1- پروفسور دکتر انبیا یلدیریم:
انبیا یلدیریم در سال 1965 در شهر استانبول متولد شد. پس از اتمام تحصیلات دبیرستان در رشته ی امام خطیب، در سال 1987 از دانشگاه بورسا در رشته الهیات فارغ التحصیل شد. سپس در دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا به تحصیل در مقطع فوق لیسانس ادامه داد و موفق به کسب درجه ی کارشناسی ارشد شد. وی سپس در مقطع دکتری الهیات این دانشگاه پذیرفته شد و در گرایش حدیث موفق به اخذ درجه دکتری شد.
وی دارای تالیفات بسیاری در حوزه تخصصی حدیث می باشد از آن جمله:
"احادیث و سوالات مربوط به آن"، "موضوعاتی که حدیث صحیح در آن یافت نمی شود"، "مشکلات حدیث"، "محدثان و چالش ها"، "نقد متون در حدیث"، "مسایل حدیث"، "تفسیر سنتی حدیث"، "حضرت محمد بر محور دین -اخلاق" و "خوشنویسی و حدیث" می باشد. وی همچنین آثاری را به ترکی ترجمه کرده است از جمله: "جایگاه سنت در اسلام از نظر سیوطی"، "جایگاه اسرائیلیات در تفسیر و حدیث" اثر محمد حسین ذهبی، "جایگاه امام اعظم ابوحنیفه در علم حدیث" اثر عبدالرشید نعمانی، "احادیث موضوعی"، "حضرت محمد به عنوان یک مربی و روشهای آموزشی"، "ارزش زمان از نظر علمای اسلام"..
پرفسور دکتر انبیا یلدیریم همچنین در کنفرانس های بسیاری در داخل و خارج مقالات متعددی را ارائه کرده است.
🆔 @ostadmaaref
2- پروفسور دکتر مسعود اوکوموش:
متولد 1964
دارای لیسانس، فوق لیسانس و دکترای الهیات از دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا
حوزه ی تخصصی پروفسور دکتر مسعود اوکوکوش در زمینه علوم پایه اسلامی و تفسیر می باشد.
عنوان تز کارشناسی ارشد: «محمد عزت دروزه و روش تفسیر وی»
عنوان تز دکتری: «نگرش غزالی به قرآن و روش تفسیر وی»
وی در حال حاضر استاد دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا در رشته تفسیر می باشد.
پروفسور دکتر مسعود اوکوموش تاکنون بیش از بیست پایان نامه فوق لیسانس و همچنین چندین تز دکتری را راهنمایی کرده است.
وی دهها مقاله ی علمی در نشستها و کنفرانس های داخلی و خارجی ارائه کرده است. مقالات دکتر اوکوموش در زمینه ی علوم قرآنی در بسیاری از مجلات علمی و تخصصی به چاپ رسیده است.
پروفسور اوکوموش دارای دهها اثر تالیف و ترجمه در زمینه علوم قرآن می باشد.
وی به زبان عربی تسلط دارد.
🆔 @ostadmaaref
3- پروفسور دکتر سونمز کوتلو:
وی متولد سال 1963 در شهر ارزینجان می باشد.
فارغ التحصیل دبیرستان امام خطیب در سال 1981
در سال 1987 از در رشته الهیات از دانشگاه آنکارا شد.
در سال 1988 در رشته مذاهب اسلامی به تحصیل در مقطع فوق لیسانس پرداخت. در سال 1990 با ارائه تز «ظهور مرجئه و نظرات اعتقادی آنها» موفق به اخذ درجه فوق لیسانس شد.
در سال 1992 به مدت شش ماه جهت استفاده از فرصت مطالعاتی به انگلیس رفت. سپس به مدت یک سال در مصر به تحقیق پرداخت.
وی در سال 1994 با دفاع از تز خود با عنوان «مرجئه و توسعه آن در خراسان و ماوراءالنهر» موفق به اخذ درجه ی دکتری شد. وی در سال 1997 دانشیار شد.
سپس به مدت دو سال به عنوان معاون دانشکده الهیات دانشگاه دولتی اوش در قرقیزستان حضور پیدا کرد. در سال 2003 موفق به اخذ درجه پروفسوری شد.
وی به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا در رشته تاریخ مذاهب اسلامی مشغول خدمت می باشد.
به زبانهای عربی، قرقیزی، قزاقی و انگلیسی تسلط دارد و از آن زبانها آثاری را به ترکی ترجمه کرده است.
برخی آثار تالیف و ترجمه:
- مرجئه و تأثیر آن در روند مسلمان شدن ترکها (2000)
- مفهوم امام در دیدگاه محدثان و اولین اصولگراها در اندیشه ی اسلامی (2000)
- امام ماتریدی و ماتریدی گری (2003)
- تفاوت برداشت ها از دین (علوی گری و بکتاشیگری در ترکیه) 2003
- متدها در علوم اسلامی (2005)
- و دهها کتاب دیگر
🆔 @ostadmaaref
تحليل و نقد آراي جان برتن درباره تدوين قرآن.pdf
352.2K
#مقاله
تحلیل و نقد آراء جان برتن درباره تدوین قرآن
#مستشرقان
#خاورشناسان
#جان_برتن
#قرآن
#تدوین_قرآن
#نسخ
#مصاحف_صحابه
#فقیهان
مجله
#پژوهش_دینی
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
رده بندی کتاب الکافی خیلی هوشمندانه وپیام دار است مرحوم کلینی در عصری که در اهل سنت مذهب اشعری عقل ستیز حاکمیت داشت با رده بندی کتاب خود پیام داد که عقل مقدمه علم است وعقل وعلم هردو مقدمه توحید وخداشناسی ضمنا خداشناسی پایه ومقدمه حجت شناسی است این رده بندی کاملا هوشیارانه است.
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت دوم:
💠 علوم قرآن از منظر دانشمندان:
♦️ با مراجعه به کتابهایی که دربارهی علوم قرآن نوشته شده معنای آن را درمییابیم. کتابهایی مانند البرهان فی علوم القرآن نوشته زرکشی و...
✅ دانشمندان علوم قرآنی را به دو وجه معنا میکنند:
1⃣ «علومٌ فی القرآن»
2⃣ «علومٌ للقرآن»
✅ علوم فی القرآن همان «معارف قرآن» است
✅ علوم للقرآن همان «دانش علوم قرآنی مصطلح» است که امروزه در دانشگاهها تدریس میشود.
♦️ بیان و توضیح نظرات دانشمندانی چون«زرکشی»، «سخاوی» و «عبدالجواد خلف» در باب اقسام علوم فی القرآن.
🆔 @ostadmaaref
roshana 002.mp3
6.6M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 2
🆔 @ostadmaaref
سیره امام علی علیه السلام در مواجهه با مخالفان.pdf
196.6K
#مصاحبه
سیره امام علی (علیه السلام) در مواجهه با مخالفان
#امام_علی
#سیره
#مخالفان
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت سوم:
💠 علومٌ للقرآن همان مباحثی است که امروزه با نام «دانش علوم قرآنی» تدریس میشود. از قبیل ناسخ و منسوخ و...
♦️ توضیح و بیان نظر دانشمندانی چون «زرقانی»، « معرفت»، «رادمنش»، «محمد سالم» و «مهدوی راد» در باب معنا و مصادیق و شاخههای «علوم قرآنی» یا همان علومٌ للقرآن، و بیان اهمیت شناخت این شاخهها.
🆔 @ostadmaaref
roshana 003.mp3
6.42M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 3
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
عقیده شیعه در مورد سجده بر روی اشیاء این است که بر روی هر چیز پاک طبیعی مثل خاک می توان سجده کرد مهر در دسترس قرار دادن همان خاک پاک به صورت فشرده است #مهر در این حالت در حکم یک قطعه سنگ طبیعی خواهد بود نه چیز دیگر چون طبق روایات شیعه نمی توان روی مصنوعات مثل قالی یا ماکولات سجده کرد سجده باید روی خاک یا نظیر ان از اشیاء طبیعی باشد
۲- نظر شیعه در #وضوء مسح پا است نه شستن آن این موضوع هم از نظر روایات شیعه وسنی قابل اثبات است وهم با تحلیل نحوی ایه وضوء (آیه ۶ سوره مائده) به راحتی حکم وضوی شیعه به دست می آید شستن پا در وضوء انحراف و بدعتی است که بعد از رحلت پیامبر رخ داده است در این زمینه به کتاب وضوءالنبی تالیف اقای علی شهرستانی مراجعه شود این کتاب به فارسی هم ترجمه شده با عنوان وضوی پیامبر ( ص)
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال
با سلام خدمت استاد محترم و عرض تشکر از وقتی که می گذارید... با توجه به اینکه آیت الله #خویی #توثیقات متاخران را بر اساس مبنای رجالی خود نمی پذیرند و آن را قابل اعتماد نمی دانند چطور خود دست به توثیق و تضعیف راویان در معجم الرجال زده اند؟ آیا این امر با مبانی خود ایشان در تعارض نیست؟ متشکرم
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
توثیق وتضعیف راویان بر دو نوع است
اول به صورت مبهم وکلی ومجمل که دلایل وشواهد جرح وتعدیل راوی بیان نمیشود ودیگر جرح وتعدیل مفصل وهمراه با بیان شواهد وقراین ودلایل اینکه ایت الله خویی توثیق متاخران را حجت نمی دانند منطور جرح وتعدیل به صورت مبهم وکلی بدون ذکر دلیل است واینکه خود ایشان به جرح وتعدیل اقدام می کند این به صورت استدلالی وآوردن شواهد وقراین است ولذا تناقضی وجود ندارد
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال
با سلام . آیا حدیث ذیل معتبر هست یا نه؟ از نظر سند و ذکر شدن در منابع معتبر.
روایت:
يا ابن آدم لا تخف من ذي سلطان ما دام سلطاني باقياً وسلطاني لا يزول أبداً ، يا ابن آدم لا تخشى من ضيق رزق ما دامت خزائني مملوءة وخزائني لا تنفذ أبداً ، يا ابن آدم لا تطلب غيري وأنا لك فإن طلبتني وجدتني وإن فتني فتك وفاتك الخير كله ، يا ابن آدم خلقتك للعبادة فلا تلعب وقسمت لك رزقاً فلا تتعب فإن أنت رضيت بما قسمته لك أرحت لك قلبك وبدنك وكنت عندي محموداً وإن لم ترض بما قسمته لك فوعزتي وجلالي لأسلطن عليك الدنيا تركض فيها ركض الوحش في البرية ثم لا يكون لك منها إلا ما قسمته لك وكنت عندي مذموماً ، يا ابن آدم خلقت السموات السبع والأرضين السبع ولم أعيَ بخلقهنّ أَفيعييني رغيف عيش أسوقه لك بلا تعب ! يا ابن آدم إنه لم أنسى من عصاني فكيف من أطاعني وأنا رب رحيم وعلى كل شيْ قدير ! يا ابن آدم لا تسألني رزق غدٍ كما لم أطلب منك عمل غد ، يا ابن آدم أنا لك محب فبحقي عليك كن لي محباً
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
این حدیث چون از قول خداوند بیان شده به اصطلاح از نوع احادیث قدسی است #احادیث_قدسی نوعا از نظر سندی ضعیف هستند هر چند که بعضا مضامین درستی دارند مثل همین حدیث اما از سوال کنندگان عزیز درخواست می شود در سوال از حدیث لطفا حدیثی را مطرح کنید که خودتان ان را در منبعی مشاهده کرده اید در اینصورت بهتر می شود با معیارهای علمی سوال را مورد تجزیه وتحلیل قرار داد
🆔 @ostadmaaref
نقدی روایی ـ کلامی بر دیدگاه اتان کلبرگ در موضوع «تقیه از منظر شیعه امامیه».pdf
3M
#مقاله
نقدی روایی ـ کلامی بر دیدگاه اتان کلبرگ در موضوع «تقیه از منظر شیعه امامیه»
#مستشرقان
#خاورشناسان
#اتان_کلبرگ
#روایات_امامیه
#شیعه_اثناعشری
#فقه_الحدیث
#تقیه
مجله
#علوم_حدیث
🆔 @ostadmaaref
دکتر مجید معارف در گفت وگو با شبستان:
آزادی بیان در خلافت امیرمومنان(ع)/مدارا راهبرد امام(ع) در مواجهه با مخالفان بود
خبرگزاری شبستان: امیرالمومنین(ع) معتقد بودند که در جامعه اسلامی هر کسی می تواند عقاید خود را حتی علیه خلیفه مسلمین آزادانه به زبان بیاورد و تنها زمانی دست به شمشیر می بردند که اقدام نظامی علیه حکومت و مردم راه انداخته و سلب امنیت می کردند.
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) بعد از رسیدن به خلافت جامعه مسلمین، رویه و رویکردی را پیاده کردند که اقشار مختلف جامعه از حقوق برابری برخوردار بودند به گونه ای که حتی مخالفان آن امام همام(ع) نیز می توانستند در صلح و آرامش با وجود داشتن عقایدمغایر و مخالف با امام(علیه السلام) در جامعه زندگی کنند. از این رو بر آن شدیم با دکتر مجید معارف، استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران پیرامون سیره امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) در مواجهه با مخالفان به گفت وگوی بپردازیم. آنچه در ادامه می خوانید مشروح این گفت وگو است:
http://shabestan.ir/detail/News/624669
🆔 @ostadmaaref
دكتر مجدی تبعه کشور مصر از طریق قرآن به اثبات تعداد امامان شیعه پرداخت. دكتر مجدى وهبة الشافعى، خطيب و استاد دانشگاه دینی الأزهر با تحقیقات خود به ارقام و اعداد جالبی دست پیدا کرده که باعث شگفت همگان شده است ومتعاقب آن به مذهب تشیع روی آورد.
🌹با توجه به اینکه تعداد و ارقام در قرآن بی دلیل نبوده و دارای هدف خاصی هست همچون تعداد کلمه یوم (روز) که ۳۶۵ بار تکرار شده و همانا تعداد روز در یک سال میباشد، و یا كلمه شهر (ماه) که در قران ۱۲ بار آمده که همان تعداد ماهها در یک سال میباشد، و مثالهای زیاد دیگری ...
🌹وی با توجه به این معلومات، تحقیقات خود را در این زمینه انجام داده و به این نتایج جالب رسیده است که:
✅ که کلمه امام دوازده بار آمده و با تعداد امامان شیعه یکی میباشد.
کلمه امام در این آیات میباشد:
🍁البقره ۱۲۴ 🍁التوبه ۱۲ 🍁هود ۱۷ 🍁الاسراء ۷۰ 🍁الانبياء ۷۲ 🍁القصص ۵ 🍁الحجر ۷۹ 🍁السجدة ۲۴ 🍁يس ۱۲ 🍁القصص ۴۱ 🍁الفرقان ۷۴ 🍁الأحقاف ۱۲
✅ کلمه شیعه یا مشتقات آن ۱۲ بار در قرآن آمده است.
✅ کلمه العصمه (عصمت) که شیعیان اعتقاد دارند که ۱۲ امام (ع) و فاطمه زهرا (س) و حضرت محمد مصطفی (ص) معصوم اند در قرآن ۱۴ بار تکرار شده است.
🌹در این آیات :
🍃النساء ۱۴۶ 🍃آل عمران ۱۰۱ 🍃النساء ۱۷۵ 🍃المائدة ۶۷ 🍃آل عمران ۱۰۳ 🍃يوسف ۳۲ 🍃يونس ۲۷ 🍃هود (دو کلمه در این آیه) ۴۳ 🍃الأحزاب ۱۷ 🍃غافر ۳۳ 🍃الممتحنة ۱۰ 🍃الحج ۷۸
✅ كلمه الكساء ( یا همان آل عبا ) در قرآن كريم با تمام انواع لفظش، که به نقل از أم سلمة در کتب اهل سنت (صحیحین) همسر پیامبر که تعداد آنها پنج نفر که شامل نبى محمد (ص) و امام على و فاطمة الزهراء و حسن و حسين عليهم السلام اجمعين؛ که پنج بار در قرآن آمده است:
البقرة ۲۳۳
البقرة ۲۵۹
المائدة ۸۹
المؤمنون ۱۴
النساء ۵
👌 ما باید افتخارکنیم که شیعه ( اثنى عشرى ) هستیم و کسی یا کسانی در هیچ زمانی قادر به تخریب یا از بین بردن این مکتب بر حق نخواهدبود.
✅ چرا در قرآن تعداد چشمه هایی که نبى موسى برای شرب قومش بوجود آورد ۱۲ چشمه بود؟
✅ و همچنین تعداد ۱۲ ماه (شهر) در قرآن
و کلمه الأسباط ۱۲ سبط و النقباء ۱۲ و البروج ۱۲ و الحواريين ۱۲ و كلمه توحيد ( لا اله إلا الله ) ۱۲ حرف و ( محمد رسول الله ) ۱۲ حرف و ( النبي المصطفى ) ۱۲ حرف و ( الصادق الأمين ) ۱۲ حرف، همانا امامان اهل بیت ۱۲ إمامند. و ( أمير المؤمنين ) ۱۲ حرف و ( فاطمة الزهراء ) ۱۲ حرف و ( الحسن والحسين ) ۱۲ حرف و ( الحسن المجتبى ) ۱۲ حرف و ( الحسين الشهيد ) ۱۲ حرف و ( الإمام السجاد ) ۱۲ حرف و ( الإمام الباقر ) ۱۲ حرف و ( الإمام الصادق ) ۱۲ حرف و ( الإمام الكاظم ) ۱۲ حرف و ( الإمام الرضاء ) ۱۲ حرف و ( الإمام الجواد ) ۱۲ حرف و ( الإمام الهادى ) ۱۲ حرف و ( الحسن العسكرى ) ۱۲ حرف و ( القائم المهدى ) ۱۲ حرف و ( خليفة النبيين ) ۱۲ حرف و ( و خاتم الوصيين ) ۱۲ حرف و ( و هؤلاء العترة ) ۱۲ حرف و ( سادة أهل الجنة) ۱۲ حرف و ( محبهم مؤمن تقى ) ۱۲ حرف و ( عدوهم كافر شقى ) ۱۲ حرف.
✅ اکنون به شگفتی آيه تطهير دقت کنیم :
( إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهركم تطهيرا )
این آیه دارای ۴۷ حرف میباشد، تعداد حرفهای اسامی زیر :
فاطمة ۵ 🌹 على ۳ 🌹 حسن ۳ 🌹 حسين ۴ 🌹 على ۳ 🌹 محمد ۴ 🌹 جعفر ۴ 🌹 موسى ۴ 🌹 على ۳ 🌹 محمد ۴ 🌹 على ۳ 🌹حسن ۳ 🌹 محمد ۴
در مجموع ۴۷ حرف.
پاسخ
من در خصوص روابط عددی در ایات قران معتقد به وجه اعجاز به عنوان اعجاز عددی در قران نیستم وبعید است مخالفان در این خصوص دعوت به تحدی شده باشند وجوه اعجاز باید عیان وملموس باشد مانند فصاحت وبلاغت واخبار از غیب واختلاف ناپذیری و هدایتگری از جهت تشریع وغیره اما اعجاز عددی اولا ملموس نیست وکشف کردنی است ثانیا غالبا با تکلف ودقت ناکافی انجام می شود البته این را اضافه کنیم که در روابط عددی ایات قران نکات ذوقی وبه اصطلاح استحساناتی وجود دارد که نباید از ان به راحتی گذشت
🆔 @ostadmaaref