زندگانی سیاسی امام علی علیه السلام.pdf
1.77M
💠 کتاب زندگانی سیاسی امام علی -علیه السلام-
🆔 @ostadmaaref
سخنرانی استاد مهدوی راد به مناسبت شهادت امام صادق عليهالسلام به میزبانی دکتر معارف.mp3
25.77M
#فایل_صوتی
🔹 سخنرانی استاد مهدوی راد به مناسبت شهادت امام صادق عليهالسلام به میزبانی دکتر معارف
🔹 زمان: دوشنبه 25 اردیبهشت 1402
🌀 مکان: تهران - سالن اجتماعات مجتمع اساتید سرو (دانشگاه تهران)
🆔 @ostadmaaref
﷽
💠 گزارش سخنرانی استاد مهدوی راد به مناسبت شهادت امام صادق عليهالسلام به میزبانی دکتر معارف
🔹 زمان: دوشنبه 25 اردیبهشت 1402
🔻 بیان و توضیح احادیثی چند، در باب ارتباط قرآن و سنت پیامبر و معصومین علیهم السلام:
وصیت امیرالمؤمنین عليهالسلام در بستر شهادت: اما وصیتی ایاکم فالله لاتشرکوا به شیئا، و محمدا فلا تضیعوا سنته، اقیموا هذین العمودین، و اوقدوا هذين المصباحين. فقال الله تبارك و تعالي و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس مانزّل الیهم و لعلهم یتفکرون
این بخشی از وصیت دوم امیرالمؤمنین علیهالسلام در بستر شهادت است که در نهج البلاغه در قسمت خطبهها هم آمده. وصیت اول همان است که فرازهای آن با عبارت الله الله مشخص شده است.
🔹 همه شارحان نهج البلاغه در مورد عبارت الله لاتشرکوا به شیئا، معتقدند که منظور، توحید و عدم شرک با تمام ابعاد آن است، یعنی توحید ذاتی و صفات و... ولی به قرینهی کلمه سنت، منظور از توحید، توحید ربوبیت است و سررشته دار بودن خدای سبحان برای انسان در تمام ابعاد زندگی او
🔹 در احادیث وارده از احادیث علوی گرفته تا احادیث ولوی، تاکید بر دو نکته بسیار حساس وجود دارد. آن دو، یکی کتاب الله و دومی سنت رسول الله است که سنت اهل بیت ادامه سنت رسول الله است.
🔹 آیهای که امام به آن اشاره کردند، سه قسمت دارد: ۱- نقشه راه که قرآن است، از طرف خداست. ۲- تفسیر این نقشه کار پیامبر است. ۳- نقش خود مؤمن، تفکر کردن و پیاده کردن این نقشه در زندگی است
🔻 در خطبههای امیرالمؤمنین علیه السلام و در وصف قرآن چنین آمده که قرآن ساکت و صامت است، فاستنطقوه. یعنی قرآن را به زبان بیاورید. توضیح این مطلب در کلام خود رسولالله(ص) هست که: فاستنطقوه بسنتی. در قرآن هم نسبت به سنت و روش پیامبر تاکید زیادی شده است.
🔹 ذیل این آیه علامه طباطبایی میفرماید: این آیه نشان میدهد که سنت پیامبر حجت است در فهم قرآن و با توجه به حدیث ثقلین، سنت معصومان هم در فهم قرآن حجت است.
در قرآن آمده: فلا و ربک لایومنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم. عبارت "فیما شجر بینهم" عام است. یعنی مؤمنان، مؤمن نخواهند بود، مگر این که سنت پیامبر را بر موارد اختلافی بینشان حاکمیت دهند. و سنت، حتی در باب انسان و نگرشهای درونی خود او هم باید حاکمیت داشته باشد.
🔻 توجه به سنت به عنوان مبین و مفسر قرآن، در تمام احادیث جریان دارد از احادیث نبوی تا خطبه حضرت زهرا (س) و احادیث حسنین (ع) و ائمه هدی (ع). تا جایی که خطبه فدکیه بیش از آنکه مربوط به فدک باشد، مربوط به تشریح رابطه قرآن و سنت است.
امام صادق علیه السلام از چند زاویه به قرآن و سنت پرداختهاند که یکی جلوگیری از تحریف تفسیری است.
امام به نحوی آیات را تفسیر میکنند که وقتی در برابر تفسیر حاکمیت وقت از آیه قرار میگیرد، آن تفسیر، نقد حاکمیت است. مثلا در تفسیر آیه: ولتسألن يومئذ عن النعيم، ابتدا گفته میشود که از نظر تفسیر حاکمیت، "نعیم" سبزه، طعام و... است. امام با رد تمام این تفاسیر میفرماید: نعیم ولایت ما خاندان پیامبر است.
در آیه: یا ایها الذين آمنوا ادخلوا في السلم كافة، "السلم" ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و با توجه به سیاق آیات که مربوط به ماجرای ليلة المبيت است، یکی از مصادیق مهم اثبات ولایت امیرالمومنین (ع)است.
در بیانات امام صادق (ع) آمده است که آیات قرآن، اول آن در یک موضوع، وسط آن در یک موضوع و آخر آن هم در موضوع دیگری است. این سه، هم از یکدیگر مستقل بوده و هم در کنار هم دارای معنای پیوسته هستند، و همچنین در ارتباط با سیاق هم معنا پیدا میکنند. این موضوع، سبک تفسیری اهل بیت را نشان میدهد.
مثلا در گفتگوی حسن وشاء با امام جواد عليهالسلام، امام به او توصیه کردند که از بین خواستاران دخترانش، کسی که به ایمان و اخلاق او اطمینان دارد را بپذیرد. و این آیه را خواندند که: الا تفعلوه تكن فتنة في الارض و فساد كبير.
🔻 در اهل سنت هم نظیر این تفسیر تحت عنوان "توسعه معنایی" وجود دارد. سوال اینکه ائمه علیهمالسلام در ارتباط با قرآن معلم هستند یا مفسر. اخباریون ایشان را مفسر میدانند و علامه طباطبایی ایشان را معلم میدانند. ولی ائمه هم معلم هستند و هم مفسر.
امام موسی کاظم علیه السلام در مقام تفسیر آیه به سوال کننده میفرماید: از جمله آنها نباش که میگویند معنای آیه همین است و جز این نیست. مثل آیه: و من شر النفاثات فی العقد. همهی مفسران، النفاثات را پیرزنان دمنده در گرهها معنی کردهاند. ولی امام موسی صدر در تفسیر این آیه اشاره میکند که النفاثه، مونث نیست، بلکه مبالغه است. مانند علامه. و معنای آن چنین میشود که از شر تمام کسانی که گره ایجاد میکنند و در آن میدمند و این معنا تمام مفسدین دنیا را شامل میشود.
🖌 تهیه و تنظیم: سرکار خانم غفاری
🆔 @ostadmaaref
#معرفی_کتاب
◾️ شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد.
⚫️ کتابخانه جامع مطالعاتی حضرت #امام_صادق (علیه السلام) - معرفی ۳۹ عنوان کتاب و مقاله سودمند پیرامون امام صادق علیه السلام:
🔹 محور اول، کتابشناسی موضوعی امام صادق (علیه السلام)؛ آثار منسوب به حضرت یا نگارشیافته درباره ایشان:
1. كتابشناسي امام صادق (ع) / ناصرالدين انصاری - بوستان كتاب
2. کتابشناسی و پایاننامه شناسی امام صادق (ع) / نیره خداداد شهری – پایگاه دین آنلاین
3. معرفی برخی آثار منسوب به امام صادق(ع) / علی اکبر ضیایی - کیهان اندیشه
4. تفسیر امام جعفر صادق (ع) / مدخل دانشنامه جهان اسلام - محمدتقی سبحانی و محمدتقی کرمی
5. الشعر المنسوب الی الامام الصادق (ع) / مصطفوینیا، عسکری، معصومی - نشریه نصوص معاصره
🔸 محور دوم، زندگی، شخصیت و معارف امام صادق (علیه السلام):
0. مدخل امام جعفر صادق (ع) در دائره المعارف بزرگ اسلامی / احمد پاكتچي
1. بحار الانوار؛ ترجمه ج ۱۱؛ مخصوص به امام صادق (ع) / علامه مجلسی (ره)
2. الامام الصادق و المذاهب الاربعة (4 جلدی) / اسد حيدر – عتبه کاظمیه (ع) "قویترین کتاب"
3. الامام الصادق علیه السلام (جلد اول و جلد دوم) / علامه محمدحسین مظفر - جامعه مدرسین
4. مسند الامام الصادق (ع) «پنج جلدی» / الشيخ عزيز الله العطاردي – ناشر: عطارد
5. الصحيفة الصادقية / باقر شريف القرشي - دار الكتاب الإسلامي قم 1410 ق
6. موسوعه الامام الصادق (ع) / سید کاظم قزوینی: دارای مجلدات گوناگون و دنباله دار و در دست تکمیل تا امروز (لینک کتابشناسی)
7. الامام الصادق عليه السلام قدوة و أسوة / السيد محمد تقي المدرسي: ناشر و مولف
8. معالم حیاة الإمام الصادق / آیت الله سید علی خامنهای - نشریه بقیةالله لبنان؛ جمادی الأخری 1419
9. الامام الصادق (ع) خصائصه و ممیزاته / محمد جواد فضل الله - دار الزهراء قم
10. اشعه من بلاغه الامام الصادق (ع)؛ خطب، رسائل، مواعظ؛ / الشيخ عبد الرسول الواعظي - دار الهداية، طهران 1383ق
11. الإمام الصادق (ع) والتنظير للتنمية البشرية / السید محمدرضا الخرسان – الکلمة الطیبة النجف الاشرف 1436 ق
12. شخصیت باعظمت امام صادق (ع) / حاج سراج انصاری – دارالسلام؛ شهریور 1330.
13. جایگاه علمی امام صادق (ع) / سید محمدحسین حسینی - ماهنامه مبلغان.
14. امام صادق (ع) و شکلگیری مکتب جعفری / خلیل حقیقی – نشریه علوم اسلامی؛ پاییز 1386.
15. انقلاب فرهنگي و سياسي در سيره امام صادق (ع) / محمد محمدي اشتهاردی.
16. امام صادق (ع) و نظامسازی در اجتهاد / عزت السادات میرخانی – فصلنامه فقه و حقوق خانواده.
🔹 محور سوم، سیره سیاسی امام صادق (علیه السلام):
1. حیات سیاسی امام صادق (ع) / محمد خطیبی – نشریه پیام.
2. امام صادق (ع) و قیامهاى زمان / عباس کوثری - فرهنگ کوثر.
3. قیادة الإمام الصادق (ع) / آیت الله سید علی خامنهای – فصلنامه رسالة الثقلین؛ خرداد 1374.
4. المنهج السیاسی لفکر الامام جعفر الصادق (ع) / خضر الخفاجی – جامعه بغداد.
🔹 محور چهارم، سیره تربیتی و اخلاقی:
1. روش های تربیت اجتماعی در سیره امام صادق (ع) / سمیه سادات موسوی – نامه جامعه 1394.
2. مکتب اخلاقی امام صادق (ع) / شهید محمد مفتح- مکتب تشیع۱۳۴۲.
3. پندهای امام صادق (ع) به رهجویان صادق / آیت الله مصباح یزدی - موسسه امام خمینی ره.
🔸 محور پنجم، بینش و منهج قرآنی امام (علیه السلام):
1. گونه شناسی روایات تفسیری امام صادق (ع) / حسین خاکپور - فصلنامه حسنا.
2. شخصیت قرآنی امام صادق(ع) / مینا شمخی؛ فرشته زاده عطار - بینات.
🔹 محور ششم، اولاد و ذریّه شناسی حضرت:
1. المعقبون من آل ابی طالب (ع) (ج 2: شامل اعقاب الصادقیه) / سید مهدی رجایی - موسسه عاشورا.
2. اَلْفَخْری فی أنْسابِ الطّالبیّین / سید عزیزالدین قاضی مروزی ازوارقانی (عالم قرن ششم).
🔸 محور هفتم، امام (علیه السلام) از نگاه خاورشناسان غربی:
1. امام صادق علیه السلام از دیدگاه خاورشناسان / محمد احسانی - نشریه سیمای تاریخ 1389.
2. الإمام الصادق عليه السلام كما عرفه علماء الغرب / دکتر نورالدین آل علی – دارالجوادین (ع) "نقادانه مطالعه کنید".
🔹 محور هشتم، دشمنشناسی و انحرافستیزی امام (علیه السلام):
1. جزاء اعداء الامام الصادق (ع) في دار الدنيا / هاشم موسوی جزائری.
2. امام صادق (ع) و مبارزه با بدعت صوفیگری / داود الهامي - درسهايي ازمكتب اسلام 1371.
3. امام صادق (ع) و اصلاحات فرهنگی / علی رفیعی – نشریه پیام.
4. شیوههای مقابله امام صادق (ع) با جریانهای انحرافی / عبدالحسین شورچه - پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی.
◾️ معرفی منابع فوق، لزوما به معنای تایید همه محتوای ان نمی باشد.
🆔 @ostadmaaref
🔺«شبکه اجتهاد» منتشر کرد؛
🔖پروندۀ «کتب اربعۀ حدیثی و مطالعاتِ مغفول»
✔️کتب اربعۀ حدیثی شیعه (الکافی، من لایحضره الفقیه، تهذیب الاحکام و الاستبصار فیما اختلف من الاخبار) را میتوان ارکان اربعۀ حدیث شیعه به ویژه در میدان فقه دانست. مطالعات و پژوهشها و جُستارهایی که پیرامون این کتب انجام شده، بسیار فراوان است؛ اما این پرونده به عرصههای مغفول و کمترکارشدۀ این کتب در حد توان و مجال توجه دارد.
📍هدف از تشکیل این پرونده، پرداختن به زوایایی از کتب اربعه است که کمتر مورد توجه قرار میگیرد. به قطع نزد کمی از دانشیان، این زوایا دیری است که پرداخته شده و مورد مطالعه قرار گرفته؛ اما فقط کمی از ایشان چنیناند. برای محسوستر شدن این ضرورت، باید اشاره کنیم که قرار است چه مطالعات و با چه محورهایی را ارائه دهیم.
📌این پرونده با آثار و گفتاریهای از اساتید: مجید معارف، علی نصیری، محمدحسن ربانی بیرجندی، محمدباقر ملکیان، احمد عابدی، حسین انصاریان، سید محمدهای گرامی، سیدعلی سجادیزاده، سیدعلی دلبری، محمدکاظم تقوی، محمدحسین اخوان، منصور گروسی، امیرحسین عرفان، محمد فایزی، حسین عاملی، عباس مفید، محمدجعفر اسلامی، مصطفی قناعتگر، مصطفی موحدیفر، مارسین کاوسکی، رابرت گلیو؛ پیش روی شما قرار میگیرد.
👈 در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71190
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🆔 @ostadmaaref
💢جایگاه دیباچه کتب اربعه در بازشناسی منهج و زمانه محمدون ثلاث
✔️دکتر مجید معارف در گفتگوی تفصیلی با «اجتهاد»:
🔹خواندن مقدمهای که یک محدث بر کتاب مینویسد باعث فهم چند مطلب میشود، ازجمله: شرایطی که مؤلف در آن به سر میبرد و کمبودهای حوزه حدیث در آن دوره که کتاب میتوانسته به آن نیاز پاسخ دهد. دیگر اینکه پی میبریم مؤلف جامع حدیثی بگوید، روش انتخاب روایاتش چه بوده؟ آیا معیاری برای انتخاب داشته؟ قاعدتاً هر محدثی روایات کتاب خود را گزینش کرده است.
🔸پیرامون کتاب الکافی کلینی باید گفت بعید است او 20 سال پس از درخواست سائل به فکرجواب دادن افتاده باشد! البته خود کلینی این را نگفته [20سال] و بعدها در کتب فهرست افرادی مانند نجاشی گفتهاند.
🔹وقتی مقدمه کتاب کافی را میخوانید، میتوان برداشت کرد کلینی درصدد تحکیم مبانی دینی شیعی و مبارزه با جهل و خرافات بوده است؛ او از ضعف دینداری در میان گروههایی از مردم شکایت دارد. از اینکه جهل و خرافات جایگزین اسلام حقیقی شده است.
🔸کلینی در مقدمه کتاب خود از چهار معیار در مقام انتخاب روایات و نیز حل تعارض آنها نام میبرد و معتقد است عمل به این معیارها خود بر اساس دستور امامان است. این نشان میدهد که او دست بهگزینش روایات زده است.
🔹کتاب تهذیب الاحکام در شرایطی نوشته شد که خود شیعیان هم از اختلاف حدیث و تعارض اخبار رنج میبردند. شیخ طوسی کوشید قدم مؤثری در حل تعارض اخبار بردارد...
👈متن کامل گفتگو را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71187
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🆔 @ostadmaaref
#اطلاع_رسانی
🌀 آیین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی علامه محقق استاد سید علی شهرستانی
🔹 سخنرانان:
اساتید جعفر سیدان، نجم الدین طبسی، محمدتقی سبحانی، ربانی بیرجندی و مجید معارف
🔹 زمان: دوشنبه، ١١ خردادماه ١۴٠٢ - ساعت ٨:٣٠ الی ١١ صبح
🔹 مکان: مشهد، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی - سالن شیخ طبرسی
🆔 @ostadmaaref
کانال رسمی دکتر مجید معارف
#اطلاع_رسانی 🌀 آیین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی علامه محقق استاد سید علی شهرستانی 🔹
📽 لینک پخش زنده :
آپارات :
https://www.aparat.com/kalamona_ir/live
اینستاگرام :
https://instagram.com/shahrestani_
https://instagram.com/besooj_ir
﷽
💠 گزارش سخنرانی دکتر مجید معارف در آیین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی علامه محقق استاد سیدعلی شهرستانی
🔹 زمان: پنجشنبه ١١ خرداد ١۴٠٢
🔻 یکی از مباحثی که حضرت آیت الله شهرستانی در مجموعه آثار خود به آن پرداخته است، مسئله منع حدیث است. این کتاب سعی دارد به یک مسئله مهم تاریخی، جوابی علمی بر پایه یک پدیده نظریهپردازانه بدهد. ابتکار ایشان در مجموعه آثارشان این است که همواره بر پایه عناصر مرتبط عقلی و نقلی به استدلال در باره موضوعات میپردازند.
🔹 آیت الله شهرستانی در یکی از مسائل تاریخ صدر اسلام معتقد است، اتفاق تلخی در عالم اسلام رخ داد و آن مجتهد انگاری رسول خدا و به تعبیری هم عرضانگاری شیخین یا احساس هم عرضانگاری آن دو با حضرت بود که به موجب این عمل مقام پیامبر را تنزل داده و مقام شیخین را بالا بردند؛ ولذا در مواردی آراء فقهی خودشان را بر در کنار بیانات فقهی پیامبر اکرم قرار میدادند.
🔻 یک نظریه باید در بر دارنده عناصری منسجم و دارای ارتباط ارگانیک با یکدیگر باشد. آیت الله شهرستانی، پس از بیان عقیده خود، به بیان عناصر چهارگانه نظریه خویش پرداخته و میگوید:
١. تلاش در نشاندادن سیره شیخین به عنوان منبعی برای تشریع
٢. خلاص کردن خلفاء -خودشان را- از مراجعات مکرر به صحابه و محدثان؛ خلفاء پس از مدتی دیگر به صحابه راستین پیامبر برای پاسخ به سوالات فقهی و اعتقادی خود مراجعه نمیکردند و آراء خود را در این زمینه بیان میداشتند.
٣. تنزل درجه پیامبر، علی و اهل بیت او در حد سایران
۴. تقویت اجتهاد در صحابه در مجادلات تفسیری و فقهی
🔹 در مجموع آثار علامه شهرستانی مستدل و دارای اتقان علمی است.
🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: خاستگاه نقد حدیث شیعه از سوی سیدابوالفضل برقعی
📖 چکیده:
سیدابوالفضل برقعی(1287– 1372) یکی از روحانیون و قرآنیون معاصر است که به نقد احادیث شیعه میپردازد. او منکر تمامی اعتقادات شیعه است و در آثار خود تلاش میکند اعتقادات و احادیث شیعه را نقد کند. مقاله پیش رو به بررسی خاستگاه یا ریشههای نقد حدیث برقعی میپردازد به عبارت دیگر چه عواملی سبب شده است که برقعی احادیث و اعتقادات شیعه را نقد کند. روش جمع آوری مطالب در این پژوهش به صورت کتابخانهای بوده و روش پردازش به آنها به صورت توصیفی تحلیلی میباشد. پس از بررسیها مشخص شد که قبل از برقعی جریان نقد حدیث شیعه و قرآنیونی بودهاند که برقعی با برخی از آنها مرتبط بوده است. همچنین برقعی قائل به قرآن بسندگی و نفی احادیث است او از نقدهای دانشمندان شیعه استفاده نموده و پا را فراتر از آنها گذاشته و تمامی احادیث و اعتقادات شیعه را نقد میکند؛ همچنین آشنایی او با یکی از کتابهای ابن تیمیه و ترجمه او از دیگر عوامل و ریشههای دیدگاههای برقعی است. در مجموع باید گفت که عوامل یاد شده، در نقد احادیث شیعه و دیدگاههای او تاثیر داشته است.
📘 مجله: دوفصلنامه علمی پژوهش در علوم قرآن و حدیث، سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان 1401
🆔 @ostadmaaref
خاستگاه نقد حدیث شیعه از سوی سیدابوالفضل برقعی.pdf
318.7K
💠 خاستگاه نقد حدیث شیعه از سوی سیدابوالفضل برقعی
🖌 نویسندگان: سیدمجید نبوی؛ علی حسنبیگی؛ مجید معارف؛ کیوان احسانی
#قرآن
#نقد_حدیث
#ابوالفضل_برقعی
#قرآن_بسندگی
#ابن_تیمیه
🆔 @ostadmaaref
#اطلاع_رسانی
🔰 نشست انتقال تجربه سردبیران ۲
🔸 با حضور دکتر مجید معارف
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
🔻 سردبیر نشریات علمی پژوهشی:
📙 پژوهشهای قرآن و حدیث، دانشگاه تهران
📘 پژوهش دینی، انجمن علمی علوم قرآن و حدیث ایران
🗓 چهارشنبه: ۱۷ خرداد، ساعت ١٠:٣٠ تا ۱۲ ظهر
✍ نشست به صورت مجازی از طریق لینک زیر است:
https://maaref.ac.ir/enteghale2
جهت ملاحظه رزومه استاد کلیک کنید:
https://ftis.ut.ac.ir/~maaref
🔸🔹🔸🔹
🆔 @Andisheqr
🆔 @ostadmaaref