eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
644 دنبال‌کننده
251 عکس
39 ویدیو
227 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟 مشورت، آداب و شرایط آن از منظر قرآن و سنت🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1393 . کارشناسی ارشد موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی استاد راهنما: مجید معارف | پدیدآور: کمال بابایی دسترسی به فایل تمام‌متن پیشینه‌هایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست. یکی از موضوعات اخلاقی که در دین مبین اسلام حائز اهمیّت شمرده شده موضوع مشورت است. هدف این پایان نامه بررسی دقیق جایگاه مشورت در زندگی مسلمانان و شناخت مسائل پیرامون آن، با استفاده از قرآن و سنّت پیامبر گرامی اسلام (صلی اللّه علیه و آله وسلم) و ائمه طاهرین (علیهم السّلام) می‌باشد. قرآن کریم در چهار آیه مختلف پیرامون مشورت با مومنین سخن گفته و عموم مسلمین حتی رهبر جامعه اسلامی را به آن دعوت نموده است. همچنین اهل بیت پیامبر (علیهم السّلام) ضمن تشویق مسلمین به این امر خود نیز در این زمینه پیشتاز بوده‌اند. ایشان هم از نظرات مشورتیِ امّت خویش بهره می‌بردند و هم نظرات هدایت گونه خود را از آن‌ها دریغ نمی‌کردند. به‌طور کلی برای مشورت سه رکن اساسی وجود دارد. که عبارت‌اند از: موضوع مشورت، مشاور و مشورت گیرنده. برای هر یک از ارکان شرایط و آدابی نقل شده است. از جمله شرایط اینکه جزء یقینیات انسان همچنین از مصادیق احکام عملی نباشد. مشاور نیز موظف است آدابی را هنگام مشورت رعایت نماید. اظهار نظر سنجیده، مخاطب شناسی و توجه به گفته‌های مستشیر از جمله آن‌هاست. همچنین مشورت گیرنده برای رسیدن به هدف باید از نتیجه مشورت تبعیّت نموده، در انتخاب مشاور دقت و جایگاه مشورت را رعایت نماید. اگر مشاوره ای طبق ضوابط و شرایط صحیح صورت پذیرد نتایجی را در بر خواهد داشت که منجر به تقویت اراده و در نهایت رسیدن به نُجح و پیروزی خواهد شد. اسلامی لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/799679 🆔 @ostadmaaref
جایگاه حدیث «قرب نوافل» در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن.pdf
1.15M
#مقاله جایگاه حدیث «قرب نوافل» در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن #روایات #قرب_نوافل #محدثان #عارفان #فقه_الحدیث مجله #پژوهش_نامه_قرآن_و_حدیث 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت نوزدهم: 💠 بحث درباره ماهیت و منشاء وحی: ✅ بیان انواع منشاء وحی در قالب احتمال ✅ توضیح منشاء وحی به عنوان منشاء قدسی و الهی. ✅ بیان شواهدی از قرآن که منشاء وحی را الهی و غیرنفسانی معرفی می‌کند. ✅ بیان شواهدی از عهدین در باب این موضوع. 🆔 @ostadmaaref
roshana 019.mp3
6.72M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 19 🆔 @ostadmaaref
اهل بیت «علیهم السلام » در قرآن.pdf
423.5K
#مقاله اهل بیت «علیهم السلام » در قرآن #قرآن #اهل_بیت #عقائد #کلام مجله #گلستان_قرآن 🆔 @ostadmaaref
سخنرانی استاد احمد عابدی در منزل استاد معارف به مناسبت شهادت امام صادق در سال 95.mp3
15.68M
🍀سخنرانی دکتر احمد عابدی 🍀 🍀به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام🍀 در محضر اساتید مکان: منزل دکتر مجید معارف تاریخ8/5/1395 موضوع: معرفی چهار تن از یاران امام صادق علیه السلام
اختلاف بین بشر و روش حل ان در پرتو کتاب وسنت.wma
13.95M
سخنرانی آقای دکتر محمد کاظم شاکر در مراسم سالگرد شهادت امام صادق (ع) با موضوع اختلاف بین بشر و روش حل ان در پرتو کتاب وسنت 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام علیکم .دو سوال داشتم اگر امکان دارد استاد معارف راهنمایی کند .تشکر وسپاس . 1. حدیث شاذ ،کدام دسته ازنقد حدیث(سند ،متن )قرار می گیرد ؟ 2.روابط میان حدیث ،منظور (حقیقت و مجاز ،ناسخ و منسوخ ) جزء نقد متن حدیث است یا فهم متن حدیث است؟ 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ اگر به تعریف حدیث شاذ دقت کنیم که : مارواه الثقه خلاف المشهور مساله حدیث شاذ متنی است نه سندی مثلا یک شیعه عادل متنی روایت کند همسو با نظرات وفتاوای اهل سنت چنانکه ویژگی روایات تقیه ای چنین است یا در منابع حدیثی اهل سنت متنی باشد همسو با دیدگاههای شیعه که ازنظر اهل سنت شاذ است. 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ درک روابط میان روایات مثل ناسخ ومنسوخ یا عام وخاص و۰۰۰قطعا یک کوشش فقه الحدیثی است اما کاربرد نقد الحدیثی هم دارد. 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام خدمت استاد گرامی لطفا بفرمایید واقفیه جریانی در حدیث بود که از زمان امام رضا به وجود آمدن؟؟ و این فرقه از اون زمان تا عصر غیبت حضرت حجت و حتی عصر معاصر بر حدیث تاثیر گذاشته؟؟؟ لطفا فقط به پی ام من خصوصی ارسال شود. 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ واقفیه در اصل یک جریان کلامی در شیعه است که قائل به غیبت امام موسی بن جعفر به جای شهادت ایشان شدند واقفیه به همین دلیل امامت امام رضا ( ع) را هم منکر شدند طبعا این فرقه انحرافی به جهت تثبیت خود روایاتی هم جعل کردند که شیخ صدوق در کتاب کمال الدین وشیخ طوسی در کتاب الغیبه از ان خبر داده اند الان واقفیه موجودیت خاصی در حدیث شیعه ندارند به جز تعدادی راوی که با مذهب واقفی در سند روایات کتب اربعه وسایر کتابها دیده می شوند منتهی روایاتشان مشکل خاصی ندارد 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام آیا متن کتاب "مغز متفکر جهان شیعه " از اقای منصور ی، مورد تایید است، هم از جهت متن، هم از جهت اینکه واقعا نتیجه تحقیقات دانشمندان در هامبورگ در مورد امام صادق (ع) است، ، متن کتاب و روایات آن معتبر است، سپاسگزارم 🙏🙏 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ این کتاب نگاشته اقای منصوری است اما ابدا ارزش علمی واستنادی ندارد وبیشتر پردازش مغز اقای منصوری است با استفاده از برخی اخبار وگزارشهای معتبر ویا نامعتبر تاریخی وبعضا مرسل وضعیف 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟 نقد و بررسی جایگاه و کارکرد روایات در تفسیر فی ظلال القرآن 🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1393 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: محمد مولوی | پدیدآور: احمد رضا فلاح یکی از منابع تفسیر قرآن روایاتی است که از معصومان(ع) و صحابه به دست ما رسیده است. در طول تاریخ تفسیر نیز برخی مفسران تنها با تکیه بر روایات به تفسیر پرداخته، به گونه‌ای که تفاسیر آنان به تفسیر روایی مشهور شده است. در مقابل، در قرن چهاردهم و اوایل قرن پانزدهم، بهره‌گیری از روایت در برخی از تفاسیر قرآن رو به کاهش نهاده، تا جایی که به تفریط در این باره متهم شده‌اند. از جمله علل کاهش بهره‌گیری از روایت در این گروه از تفاسیر را، می‌توان در گرایش‌های اصلاحی، اجتماعی و سیاسی، و نیز رویکرد علمی به قرآن، رشد و توسعه عقل‌گرایی و در برخی توجه فراوان به روش تفسیر قرآن به قرآن دانست. تفسیر فی ظلال القرآن سید قطب از جمله تفاسیری است که در سده چهاردهم و پانزدهم به خاطر دلایل پیش‌گفته، بهره‌گیری از روایات در آنها کاهش یافته است. با این وجود، روایات در این تفسیر دارای کارکردهای گوناگونی هستند که در این پایان نامه به چند کارکرد مهم آنها اشاره شده است، مانند: بهره‌گیری از روایت در تبیین سبب نزول آیه، شرح قصص قرآن، بیان مکی و مدنی آیات و سور، بیان معنای واژه‌ها و اصطلاحات قرآن، شرح جزئیات آیات الاحکام، و ... . همچنین مفسر فی ظلال القرآن به خاطر دیدگاه تقریباً منفی که نسبت به روایات دارد بسیاری از آنها را هم از نظر سند و هم از نظر متن مورد نقد و بررسی قرار داده‌ است. از این رو، در این پایان نامه به روش‌ها و معیارهای نقد سندی و متنی روایات نیز پرداخته شده است. بررسی‌ها در این تحقیق نشان می‌دهد که نقد متنی روایات در این تفسیر نسبت به نقد سندی از اهمیت بالاتری برخوردار است. برخی از مهمترین معیارهای نقد متنی روایات در این تفسیر عبارتند از: ضرورت موافقت روایت با قرآن، سنت قطعی، دلایل عقلی و مسلمات تاریخی ظلال القرآن (کتاب) ، سید لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/811733 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی عوامل فهم قران از منظر آیات و روایات🌟 پایان‌نامه . دولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1388 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: عظیم عظیم پور | دانشجو: طاهره موحدی اخذ و فهم معارف قران شرایطی می طلبد که در این رساله به عنوان شرایط فهم قران از آنها یاد شده است.که برخی خارجی و برخی درونی است جدا از این شرایط اموری نیز هستند که رعایت انها در فهم بهتر ایات موثرند که از آنها به اداب تلاوت یاد میشود.این آداب نیز برخی ظاهری و برخی باطنی است.زدودن موانع فهم قران خود راهی دیگر برای رسیدن به فهم دقیق و صحیح از کلام خداوند است که در این رساله به اهم آنها اشاره شده است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/806048 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟تبیین روش های تربیت اخلاقی پیامبران اوالعزم از منظر کتاب و سنت🌟 پایان‌نامه . دولتی - دانشگاه پیام نور (وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری) - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات و معارف اسلامی . 1394 . دکترای تخصصی استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: محمد جواد زارعان | دانشجو: . غلامرضا . متقی فر سوال اصلی پژوهش در باب چگونگی تبیین روش های تربیت اخلاقی انبیای اولوا العزم و چیستی روش های مشترک و اختصاصی آنهاست. موضوع تبیین، روش های تربیت اخلاقی انبیای اولوا العزم است. منشا یا مستند تبیین، داده های وحیانی که تجلی آن کتاب و سنت یا عقلانیت مستفاد از وحی، اجماع عقلا، تجربه یا داده های قطعی علوم تجربی و شهودی است. هدف پژوهش، اثبات حکیمانه بودن روش های تربیت اخلاقی انبیای اولوا العزم، اقناع عقلانی، نشان دادن امکان تعمیم و فراسوی زمان و مکان بردن، در نتیجه، فراهم آوردن امکان الگوبرداری از روش های تربیت اخلاقی آنان برای دیگران است. روش تحقیق، توصیفی، تحلیلی است. با تبیین روش های تربیت اخلاقی، می توان آسیب های ناشی از انتخاب روش های تربیت اخلاقی را به کم ترین حد رسانید و مربیان را از به کارگیری روشهای بدون حکمت و پشتوانه و سلیقه ای بر حذر داشت. تبیین، دلیل ترجیح روشی بر روش های دیگر را توضیح می دهد. مهم ترین دست آورد رساله، تاکید بر استکشاف روش های اختصاصی تربیت اخلاقی انبیای اولوا العزم و تبیین روش های مشترک و مختص با بهره گیری ترکیبی از گزاره های وحیانی، اعم از کتاب و سنت، ادله عقلانی و داده های علوم تربیتی و روان شناختی؛ همچنین دسته بندی روش های مشترک، به اعتبار وجه غالب، در سه عرصه بینشی، گرایشی و کنشی است.مثلا، روش تکریم شخصیت مخاطب از روش های مشترک تربیت اخلاقی انبیای اولوا العزم و عرضه متن و محتوای ماندگار اخلاقی از روش های اختصاصی آنهاست، در مقام تبیین،آثار، پی آمد،جایگاه و چرایی هر روش بیان شده است. واژگان کلیدی: تبیین، تربیت اخلاقی، روش های تربیت اخلاقی، انبیای اولواالعزم، بینش، گرایش، کنش. اخلاقی العزم لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/920655 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟ساختار سازمانی و تشکیلات حکومتی از دیدگاه امام علی(ع)🌟 پایان‌نامه . دولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه معارف اسلامی قم . 1394 . دکترای تخصصی استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سید صمصام الدین قوامی . مصطفی دلشاد تهرانی | دانشجو: علیرضا کمالی با تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران ازجمله موضوعات ضروری نگاه کاربردی به آموزه‌های دینی متناسب با نیاز عصر حاضر در باب مسائل مدیریتی و حکومتی است. موضوع ساختار سازمانی و تشکیلات حکومتی از دیدگاه امام علی(ع) تاکنون به‌طور جامع و متمرکز مورد تحقیق قرار نگرفته است. پس از گذشت ۳۶ سال از تاسیس حکومت اسلامی در ایران ورود به عرصه‌های کمتر پژوهش شده مدیریتی بر اساس دیدگاه امام علی(ع) ضرورت دارد. این موضوع از مباحث علم مدیریت است. در دانش مدیریت «ساختار سازمانی» و «تشکیلات حکومتی» در یک مفهوم به‌کار می‌رود. ساختار و تشکیلات حکومت‌ها بر اساس اهداف و ضرورت‌های حکومت و نیازها و اقتضائات زمانی و جغرافیایی هر عصر شکل می‌گردد، از این رو در آموزه‌های بر جای‌مانده از امام علی(ع) در باره این موضوع به‌صورت مستقیم کمتر اثری وجود دارد اما با نظرداشتِ اهداف حکومت از نگاه امیرمومنان(ع)، می‌توان به ترسیم آن پرداخت. از نگاه امام‌علی(ع)‌ هدف غایی حکومت اسلامی، رساندن انسان به سعادت و قرب الاهی است. اهداف میانی حکومت اسلامی در پنج هدف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی ـ امنیتی قابل تقسیم است. حاکمیت دادن شایستگان، اجرای عدالت همه جانبه، تأمین نیازمندی‌های همگانی و گسترش رفاه عمومی و ارتباط بهینه با دیگر حکومت‌ها، هدف اجتماعی حکومت است. این هدف با ایجاد نهادهای گزینش، دادگستری، رفاه و تامین اجتماعی و روابط بین الملل به‌دست می‌آید. ترویج و توسعه اندیشه‌های ناب دینی و گسترش مرزهای دانش در میان مردم، هدف فرهنگی حکومت است. این هدف به‌وسیله نهاد تبلیغ و ارشاد و آموزش و پرورش حاصل می‌شود. افزایش توان اقتصادی شهروندان، عمران کشور و توسعه و ترویج بازرگانی، صنعت و کشاورزی، هدف اقتصادی حکومت است. دستیابی به این هدف توسط نهادهای بیت المال، تجارت، صنعت و زراعت است. مدیریت بر مبنای قوانین الاهی و نظارت بر اجرای قوانین حکومتی هدف سیاسی حکومت اسلامی است. رسیدن به این هدف بر عهده نهاد امامت و رهبری و نظارت و بازرسی می‌باشد. تأمین امنیت عمومی برای همه شهروندان و کشف توطئه‌ها و پیشگیری از وقوع آنها هدف نظامی امنیتی حکومت است. حصول این هدف توسط نهادهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی است. از آنجا که امام علی(ع) خود مفسر قرآن‌کریم و مبین احکام الاهی است، تشریع و قانونگذاری در حکومت علوی به‌صورت مستقیم توسط آن حضرت انجام ‌شده است، از این رو ساختار ترسیم شده در این تحقیق فاقد تشکیلات قانونگذاری است. سازمانی حکومتی اسلامی اسلامی حکومت علی علیه السلام لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/928298 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟سبک شناسی زیارات مأثورۀ شیعه با تأکید بر کامل الزیارات ابن قولویه پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین - دانشکده اصول الدین (غیرانتفاعی و غیردولتی) . 1395 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: عبدالهادی فقهی زاده | دانشجو: محمود زارعی سبک شناسی ، ازجمله موضوعاتی است که در سدۀ اخیر ، توجۀ ویژۀ ادیبان و محقّقان را برانگیخته است . در این علم ، سبک خاص نویسنده و روابط زبانی موجود در متن ادبی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد . از جمله متونی که شایستگی و ارزش بررسی و تجزیه و تحلیل دارد ، متون دینی و به طور خاص متن زیارات مأثوره است که در عین علو معانی به زیورهای لفظی نیز آراسته است و از آن جا که زیارات مأثوره مجموعه ای از سخنان ائمّۀ معصومین (ع) است ، بررسی آن ها از منظر سبک شناسی ، به تبیین و شناخت بیشتر افکار و اندیشه های ایشان منجر می گردد . زیارات از منابع و ذخایر ارزشمند معرفتی امامیه هستند که فرازهای آن حاوی نکات معرفتی عمیق و ارزشمندی است . این متون در منابع حدیثی به طور عام و در برخی از کتاب ها به طور خاص جمع آوری شده اند که در این زمینه کتاب کامل الزیارات از جایگاهی والا برخوردار است. این کتاب تألیف ابو القاسم جعفر بن محمد بن قولویه قمى مىباشد که در قرن چهارم هجری می زیسته است . وی یکی از محدثین به نام شیعه است که در کتاب خود ، به بیان اهمیت زیارات پرداخته و به جمع آوری زیارات مأثوره اقدام نموده است . وی مدعی است که احادیث این کتاب را از معتبرترین منابع و با صحیح ترین سندها نقل کرده و در آن حدیث نادر و ضعیف نیاورده است . این تحقیق با روش توصیفی ـ تحلیلی به سبک شناسی زیارات مأثوره پرداخته و ضمن ارائۀ تعاریفی از سبک ، سبک شناسی ، مفهوم زیارت ، آثارتربیتی – دینی و اجتماعی آن ، زیارات صادره از جانب امامان معصوم (ع) را در سه سطح زبانی ، ادبی و معنایی بررسی کرده و از این رهگذر گوشه هایی از لطایف ، دقایق و رموز هنری و ویژگی های زیبا شناختی آن را آشکار نموده است ؛ از بارزترین ویژگی های آن عبارت پردازی زیبا ، آرایش لفظی و آهنگین بودن زیارات است. این متون ، دارای ساختاری محکم و اسلوبی شیوا هستند و ائمه (ع) دیدگاه های خود را پیرامون مسائل مختلف اخلاقی ، تربیتی و ... در بهترین قالب عرضه داشته اند . ، مأثوره ، سبک ، سبک شناسی . الزیارات قولویه لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/932229 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ با سلام سوالی از استاد معارف داشتم اینکه آیا حسنین علیهم السلام در زمان خلیفه دوم در جنگ اعراب با ایران شرکت داشته اند یا خیر ؟ و اینکه اگر داشته اند این حضور به نوعی تایید خلافت جناب عمر محسوب نمی شده است؟ 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام ببخشید مزاحم شدم سوال داشتم راجع به اخباریه و اینکه شیخ کلینی و صدوق اخباری بودن یا نه و اینکه چجوری میشه اجتهاد رو از احادیث اثبات کرد 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ اخباریگری به عنوان یک اصطلاح متعلق به قرن دهم به بعد است کلینی وشیخ صدوق را اخباری نمی گویند اما میتوان گفت مکتب حدیثی قم که کلینی وصدوق متعلق به ان بوده اند حدیث گرا ونقل گرا بوده اند به نسبت مکتب حدیثی بغداد که درعین عنایت به حدیث عقلگرا بوده اند 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام علیکم منظور از سلاح پیامبر در کتاب تاریخ حدیث اقای معارف چیست ......که به دست ائمه رسیده وبه تابوت بنی اسرائیل تشبیه شده....تشکر 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ منظور از سلاح وسایل شخصی رسول الله شامل شمشیر وزره ووسایلی از این دست بوده است 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام خسته نباشید درگیر پایان نامه ای هستم با موصوع اقتصاد در نهج البلاغه دانشکده اقتصاد تهران شرح مناسبی از استاد میخواید در این موضوع بهم معرفی کنند؟ با تشکر 🆔 @ostadmaaref