با سلام
حضور دکتر مجید معارف را در شهر 🍀 علیگره هندوستان در 🌺 همایش بین المللی عقل و دین راهی برای مقابله با افراطی گری 🌺.
این همایش از روز ۴شنبه تا جمعه شهریور 1396 در حال برگزاری بود.
استاد مجید معارف به عنوان عضو هیات رئیسه همایش بودندد.
همچنین استاد معارف درملاقات با رئیس دانشگاه هدایایی به ایشان تقدیم نمودند .
در ضمن ایشان مقاله 🌹حجیت عقل و کارکردهای آن در آیات و روایات 🌹را در همایش ارائه دادند که مقاله و مشخصات آن خدمت اعضای محترم ارسال می شود.
آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون برای استاد معارف را از خدای منان خواستاریم.
🆔 @ostadmaaref
زندگاني_سياسي_امام_علي_عليه_السلام.pdf
10.03M
💠 کتاب زندگانی سیاسی امام علی علیه السلام
🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف - هند.pptx
913.3K
پاورپونت انگلیسی مقاله
🆔 @ostadmaaref
حجیت_عقل_و_کارکرد_آن_از_منظر_قرآن.docx
15.7K
چکیده مقاله به فارسی
🆔 @ostadmaaref
بررسی اعجاز ریاضی قرآن با تأکید بر اعجاز عددی.pdf
314.1K
[ فایل : بررسی_اعجاز_ریاضی_قرآن_با_تأکید.pdf ]
#مقاله
بررسی اعجاز ریاضی قرآن با تأکید بر اعجاز عددی
#قرآن
#علوم_قرآن
#معجزه
#اعجاز_علمی
#اعجاز_عددی
#ریاضیات
#اعداد
مجله
#قرآن_و_علم
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت بیست و ششم:
💠 مفاد وحی قرآنی (6):
♦️ بیان تعابیر موجود در قرآن که ناظر و شاهد بر وحیانی بودن الفاظ قرآن هستند و توضیح آن:
✅ سوره
✅ کتاب
✅ حروف مقطعه
✅ معربات
🆔 @ostadmaaref
roshana 026.mp3
7.12M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 26
🆔 @ostadmaaref
بررسی تطبیقی ارزش های اخلاق اجتماعی در قرآن و عهدین.pdf
362.8K
#مقاله
بررسی تطبیقی ارزش های اخلاق اجتماعی در قرآن و عهدین
#قرآن
#اخلاق
#اخلاق_اجتماعی
#عهد_قدیم
#عهد_جدید
#بررسی_تطبیقی
مجله
#بصیرت_و_تربیت_اسلامی
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟تحلیل تاریخی روایی نامگذاری سوره های قرآن🌟
پایاننامه . دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1390 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم قرآنی
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: زهره اخوان مقدم | دانشجو: حامد مرادی
چکیده: مبحث« أسماء السور» یکی از زیر مجموعههای علوم قرآنی است که مورد توجه مفسران و اندیشمندان علوم قرآنی بوده و احادیث فراوانی در این زمینه در کتب حدیثی شیعه و اهل سنت نقل شده است. این موضوع با مباحث علوم قرآنی دیگری چون مکی و مدنی بودن سورهها، فضایل سورهها و اسباب نزول سورهها ارتباط نزدیکی دارد. با گذری بر صدو چهارده سوره قرآن در مییابیم که هر یک از این سورهها با نام خود از دیگر سورهها متمایز شدهاند و برخی از سورهها علاوه بر نام اصلی، به چند نام فرعی دیگر نیز شناخته شدهاند. به نظر میرسد که نامگذاری سورهها از همان ابتدای نزول سورهها در دورهی مکی وجود داشته است. حال پرسشهایی در این زمینه وجود دارد که این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن است، پرسشهایی از قبیل اینکه نامگذاری سورهها توقیفی است یا اجتهادی؟ دلایل قائلان به توقیفی یا اجتهادی بودن نام سورهها چیست؟ نظر قائلان به تفصیل در این باره چیست؟ آیا این نامها در مصاحف عثمانی مکتوب شدند؟ و آیا رابطهای میان نام سورهها با غرض آنها وجود دارد؟ به نظر میرسد نامگذاری سورهها به طور نسبی اجتهادی باشد، بدین معنا که علاوه بر وجود نامهای توقیفی سورهها، نامهایی دیگری از سوی صحابه و اندیشمندان مسلمان ذکر شده است. از نظر خاستگاه وحیانی، نام سورهها تابع نص قرآن کریم میباشد و پیامبر(ص) بنیانگذار نامگذاری سورهها است. احتمالاً سبب اختلاف نظر علما در مقولهی توقیف یا اجتهاد نام سورهها، وجود مبانی مختلف در پذیرش آنها و روایات متنوع در این باره است. قائلان به توقیفی بودن أسماء السور اهتمام پیامبر(ص) به تسمیهی سورهها، اهمیت نامگذاری آنها، وجود روایات متنوع در این باره و... را از دلایل خود برشمردهاند. در مقابل، قائلان به اجتهادکثرت استعمال نام سورهها، تصادفی بودن انتخاب نام برخی از سورهها و روایتهای حاکی از عدم تسمیه را برای اثبات نظر خود بیان کردهاند. قائلان به تفصیل در این باره دو نظر متفاوت را ارائه دادهاند، نظر اول بر این است که تعداد مشخصی از سورهها توسط پیامبر(ص) نامگذاری شده و مابقی توسط صحابه و تابعان صورت گرفته است. نظر دوم که این پژوهش درصدد اثبات آنست بر این باور است که برای هر یک از سورهها حداقل یک نام توقیفی از سوی معصوم صادر شده، و نامهای دیگر حاصل از استنباط صحابه، تابعان و علمای اسلامی است. احتمال میرود که در هنگام توحید مصاحف، صحابه نام سورهها را در ابتدای آنها کتابت نکرده باشند و این عمل را بر اساس روایات موجود مکروه میدانستند. گاهی برای برخی از سورهها در کلام معصومین(علیهم السلام) ، صحابه و تابعان اوصافی ذکر شده که عظمت و اهمیت آنها را میرساند. در این پژوهش تسامحاً روایات وارده از معصومین(علیهم السلام) را که به بیان ویژگیهایی سورهها میپردازد به عنوان نام توقیفی سوره قلمداد کردهایم. در مورد ارتباط میان نام سورهها با غرض آنها به نظر میرسد رابطه ظریفی میان نام توقیفی و مشهور سوره با غرض اصلی آن وجود داشته باشد؛ زیرا روشمندی و گزینش نامی که با محور اصلی سوره هماهنگ باشد مورد توجه شارع بوده است. برای یافتن این ارتباط، ابتدا باید به غرض اصلی سوره پی برد تا بتوان رابطهی میان نام سوره با غرض آن را کشف نمود. کلید واژه: قرآن، سوره، توقیفی، اجتهادی، نامگذاری، اغراض، اهداف
#قرآن
#سوره
#توقیفی
#اجتهادی
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/529668
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی تطبیقی عوامل سقوط و انحطاط انسان در قرآن و نهج البلاغه🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده علوم حدیث . 1390 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > بررسی تطبیقی عوامل سقوط وانحطاط انسان در قرآن ونهج البلاغه
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: عبدالهادی فقهی زاده | دانشجو: رقیه عظیمی
دسترسی به فایل تماممتن پیشینههایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست.
سقوط و انحطاط، تنزل از مرتبه بالای انسانیت، به پست ترین مراتب (مرتبه حیوانیت حتی پایین تر ازآن) می باشد. همواره عوامل مختلفی در ظهور و زوال هر پدیده موثرند. بیشک انسان نیز از این اصل مستثنی نیست و ظهور و سقوط آن تابع عواملی است. در این راستا کتاب قرآن که متکفل امر هدایت است و علی × به عنوان مربی بزرگ بشریت به عوامل سقوط و انحطاط انسان به نحو جامعی پرداختهاند. از بررسی دقیق آیات و روایات به دست میآید که از نظر این دو منبع دینی عوامل سقوط و انحطاط انسان در دو گروه فردی و اجتماعی قابل تقسیم است به طوری که عواملی چون دنیاگرایی، شهوتپرستی، ترک نماز، ترک زکات و ... به عنوان عوامل فردی سقوط و انحطاط انسان و عواملی چون ظلم و ستم، تفرقه، ترک جهاد، ترک امر به معروف و نهی از منکر و ... به عنوان عوامل اجتماعی سقوط و انحطاط انسان قلمداد میشود. ضمناً از مطالع? دقیق این عوامل و بررسی تطبیقی آنها در قرآن و نهج البلاغه به دست میآید که رویکرد قرآنی بیشترمعطوف به کلیات و رویکرد نهج البلاغه معطوف به ذکر مسائل به شکل مبسوط همراه با معرفی نمونهها بوده است.
#قرآن
#نهج البلاغه
#انسان
#عوامل سقوط و انحطاط
#بررسی تطبیقی.
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/542711
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی تطبیقی معیارهای شناخت حق و باطل در قرآن و نهج البلاغه🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده علوم حدیث . 1390 . کارشناسی ارشد
استاد راهنما: منصور پهلوان | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: محدثه توحیدی نسب
انسان برای زندگی سعادتمندانه نیازمند تشخیص خوب و بد، درست و نادرست، صلاح و فساد و به طور کلی حقّ و باطل است و برای رسیدن به این تشخیص نیاز به معیارهایی دارد، تا بتواند با استفاده از آنها و سنجیدن افکار و عقاید و عملکرد خود، نسبت به آن معیارها، به حقّ یا باطل بودن آنها پی ببرد. قرآن کریم، کلام حقّ و منشوری کامل و جامع برای زندگی سعادتمندانه انسان است، که معیارهای تمییز حقّ و باطل را به روشنی برای انسان معرفی نموده است. در نهج البلاغه نیز، همچون قرآن کریم، موضوع شناخت حقّ و باطل، از جایگاه مهمی برخوردار بوده، معیارهای شناخت حقّ و باطل معرفی، و نقش و جایگاه این معیارها تبیین شده است. معیارهای شناخت حقّ و باطل، هم از نظر قرآن و هم از دیدگاه نهج البلاغه، شامل دو دسته معیارهای درونی و بیرونی است که در روایات هم از آن دو حجّت با عناوین رسول باطنی و رسول ظاهری یاد شده است. عقل، یکی از معیارهای شناخت حقّ و باطل است که انسان را در تشخیص میان حقّ و باطل، یاری میکند. عقل، همواره پیرو حقّ بوده و همچون منبع نور، مسیر زندگی را برای انسان روشن میکند. لذا، انسان با استفاده از قوّه خرد و خردورزی میتواند از افتادن در خطا و اشتباه مصون بماند. دومین معیاری که قرآن کریم و همچنین نهج البلاغه، به عنوان معیار شناخت، معرفی میکنند، وحی به انبیاء است. کتب آسمانی، به ویژه قرآن کریم، چون از سوی حقّ تعالی و سخن خدا هستند، جز حقیقت محض نمیتوانند باشند. از این رو، قرآن کریم و کتب آسمانی پیامبران پیشین، معیار شناخت حقّ و تمییز آن از باطل هستند. سومین معیار شناخت حقّ و باطل، که در قرآن و نهج البلاغه، معرفی شده است، سنّت پیامبر اکرم(ص) و سیره ائمه اطهار(ع) است که در عصر حاضر، تنها از طریق احادیث قطعی الصدور، قابل دسترسی است.
#باطل
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/543369
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی محدوده حجیت خبر واحد 🌟
پایاننامه . غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی . 1388 . کارشناسی ارشد
استاد راهنما: عباس همامی | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: زهرا طهماسبی
موضوع بررسی محدوده حجیت خبر واحد است؛ خبر واحد خبری است که تعداد راویان آن به حد تواتر نمی رسد. اختلاف از آنجا ناشی می شود که عده ای اینگونه اخبار را مفید یقین نمی دانند و می گویند این گونه اخبار تنها افاده ظن می کنند و با دلایلی اثبات می کنند که حجیتی براینگونه روایات نیست. اجمالا منکرین حجیت خبر واحد- به سه دلیل استناد کرده اند: الف- آیات: آیاتی که از عمل به غیر علم نهی فرموده اند. ب- روایات: روایاتی که دلالت دارند بر رد نمودن آنچه معلوم نیست قول معصوم باشد یا شاهدی از قرآن برآن وجود نداشته باشد. ج- اجماع: اجماعی که از سیدمرتضی حکایت شده که ایشان عمل به خبر واحد را از نظر علمای امامیه مثل عمل به قیاس دانسته اند. در مقابل گروه دیگر بنابر ادله ای از کتاب و سنت قائل به حجیت اخبار آحاد هستند و خبر واحد را از باب ظن خاص حجت می دانند. ایشان به5 آیه شریفه استدلال کرده اند: 1- آیه نبا 2- آیه نفر 3- آیه کتمان 4- آیه سوال 5- آیه اذن مسالهی دیگری که در مورد بررسی قرار میگیرد این است که آیا درباب اعتقادات نیز خبر واحد حجت خواهد بود و یا حجیت آن منوط به فقه و احکام عملی است؟
#حدیث
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/553449
🆔 @ostadmaaref