23.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تعارض ادله 💠 روایات باب تفویض۵ ٫ نکات حدیث شناسی 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۸٫۴ 🏠@ostadmadadi
27.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تعارض ادله 💠 روایات باب تفویض۶ ٫ نکات حدیث شناسی 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۸٫۴ 🏠@ostadmadadi
21.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تعارض ادله 💠 روایات باب تفویض۷ ٫ نکات حدیث شناسی 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱٫۸٫۴ 🏠@ostadmadadi
💢 رجال
💠 أبِي سَلَمَةَ سَالِمِ بْنِ مُكْرَمٍ وَ هُوَ أَبُو خَدِيجَةَ
کان مع الغلاة المنحرفین و خرج مع ابی الخطاب بالسیف و اجتمعوا فی المسجد و کان شعرهم لبیک یا جعفر... و هجم علیهم الشرطة و ذبحوا جمیعا الا هذا الرجل و کان جریحا و تصوروا انه میت. و وثقه النجاشی رحمه الله مرتین بقوله ثقة ثقة و ضعفه الشیخ الطوسی رحمه الله و الصحیح عندنا وثاقته. و الوجه عندنا اما لترجیح النجاشی و اما حملا لکلام الشیخ رحمه الله علی رجل آخر اسمه سالم بن ابی سلمة الکندی و هذا الاحتمال عندنا بعید و اقوی الاحتمالات انه ضعفه الشیخ رحمه الله لکونه من الخطابیة و الجواب عنه واضح لانه تاب فیما بعد. و الشواهد فی قبوله کثیر من کثرة نقله و... و قال بعض المتأخرین انه اشتبه علی الشیخ رحمه الله رجلان احدهما سالم بن ابی سلمة الکندی و ذاک ضعیف و رجل آخر اسمه ابو سلمة سالم بن مکرم و اذا آمنا بهذا التوجیه لابأس. و لکن اجمالا ابوخدیجة من خط الغلو السیاسی
#ابوخدیجه
🔸فهرست اسامی
🏠@ostadmadadi
💢💢💢
مبحث «تفویض» که اکنون موضوع درس خارج اصول آیت الله مددی است با نظریه معظم له پیرامون «فقه ولایی» مرتبط است، از این رو، صوت و متن جلسه ای که به این بحث پرداخته اند، تقدیم می شود. این جلسه در تاریخ 2 مرداد 1398 از سوی دبیرخانه هماندیشی فقه حکومتی و با حضور جمعی از مقررین و شاگردان اساتید این عرصه، برگزار شد.
🏠@ostadmadadi
💢«فقه ولائی»، مبتنی بر شأن «ولایت» فقیه
قوانین شریعت به دو قسم «فرایض» که تشریع خدای متعال است و «سنن» که سنتهای نبوی (ص) است، تقسیم میشود. سنتهای نبوی نیز به دو قسم «ثابت» که احکام اولیه شریعت است و «متغیر» که احکام ولائی هستند تقسیم میگردد. قسم دوم، یعنی احکام ولائی، حوزه اختیارات ولایتفقیه است که حق جعل و قانونگذاری اجتماعی به منظور هدایت و سرپرستی جامعه دارد.
امام معصوم علاوه بر ابلاغ احکام شریعت، شأن و منصب «ولایت مؤمنین» را در مقیاس فردی و اجتماعی بر عهده دارد و این منصب را برای فقیه نیز ثابت کرده است. در این صورت شأن فقیه نیز صرفاً «استنباط احکام» نیست بلکه «ولایت» نیز از شئون فقیه به حساب میآید. اهل سنت از آنجا که برای فقیه، شأن «ولایت» قائل نیستند، فقه آنها نیز «فقه استنباطی» صرف است و نه «فقه ولائی»، اما در مذهب تشیع، فقه میبایست «ولائی و استنباطی» باشد. اما از آنجا که فقه موجود امامیه از فضای اهل سنت متأثر گردیده، تنها در حد «فقه استنباطی» باقی مانده است. «فقه ولائی» به فقیه اذن میدهد برای سرپرستی و ولایت مؤمنین، - در حوزه سنن متغیر- احکام ولائی جعل کند و یا برای بهتر اجرا شدن احکام اولیه شریعت، سازوکارهای مناسب در نظر بگیرد. «فقه ولائی» نزد علما و فقهای امامیه مغفول مانده است و از ضوابط و قواعد آن سخن نگفتهاند، ازاینرو برای تنقیح قواعد فقه ولائی، نیازمند «اصول فقه ولائی» نیز هستیم.
🏠@ostadmadadi
9.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 پرسش و پاسخ
💠مکتب فلسفی مشهد٫سند روایات استخاره٫ علی بن حدید و... 📚 پرسش و پاسخ بعد از درس ۱۴۰۱٫۸٫۴ 🏠@ostadmadadi
مقایسه بزرگان تحقیق حدیث عامه در عصر جدید.m4a
6.52M
💢پرسش و پاسخ 📢مقایسه بزرگان حدیث عامه 🏠@ostadmadadi