eitaa logo
استاد مددی
2.8هزار دنبال‌کننده
60 عکس
87 ویدیو
66 فایل
نشر نکات علمی آیت الله سید احمد مددی (زیدعزه) در موضوعات فقه و اصول، تاریخ، کتابشناسی، رجال و... این کانال ارتباط رسمی با بیت معظم له نداشته و توسط یکی از شاگردان ایجاد شده است. ارتباط با مدیر کانال: @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
درگذشتگان عموی گرامی حضرت استاد و همسرشان هستند. رحم الله من قرا الفاتحه مع الصلوات
اعتبارسنجی منبع محور.pdf
909.6K
📄 مقاله : واکاوی زمینه های اعتبارسنجی منبع محور در تاریخ حدیث امامیه و اهل سنت 🏠@ostadmadadi
نظریه تحلیل فهرستی ابهامات - مددی.pdf
310.4K
📄مقاله: نظریه تحلیل فهرستی احادیث، چیستی و ابهامات 🏠@ostadmadadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظریه تحلیل فهرستی 🏠@ostadmadadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه چهلم (کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🔰 ادامه بحث تاثیر و تاثر از منابع غیر امامی جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
💠 عصر امام صادق علیه السلام از سال 114 تا 121-120 کوفه آرام است و بعد، قیام زید انجام می شود و در کوفه مساله قیام مطرح شد که برخی گفتند: باید ‏قیام کرد و بنی امیه را از بین برد و تا سال 132 که بنی عباس آمدند کوفه نا آرام است و عده ای زیدی شدند و بعد برخی ‏از زید برگشتند و برخی مثل ابوالجارود برنگشتند و تا زمان امام هفتم بودند و برنگشتند. اکثر یمنی های فعلی جارودی اند. ‏از 132 که انقلاب پیروز شد و بنی عباس آمدند، اول کار بنی عباس به امام صادق (ع) کاری نداشتند. بعد از آمدن بنی ‏عباس، بنی امیه را تصفیه کردند و سفاح یعنی خون ریز و او بنی امیه را کشت و امام صادق (ع) تا 136 با سفاح بودند و ‏بعد منصور آمد که داخلی ها را کشت و ابوحنیفه و امام صادق (ع) را کشت. ‏ بنابراین حیات امام صادق (ع) چهار دوره مختلف داشته است که شرایط کوفه متفاوت بوده است:‏ اول: از 114 تا 121 که کوفه آرام است. دوم: از 121 تا 132 که قیام زید است. سوم: از 132 تا 136 که دوران سفاح ‏است که بنی امیه را از بین برد و به ابومسلم و امام صادق کاری نداشت. چهارم: از 136 تا 148 که دوران منصور است که ‏تصفیه داخلی کرد و اینکه ایشان رئیس مذهب شده به خاطر حفظ مذهب در این دورانهای مختلف است.‏ از سال 114 که شروع امامت امام صادق (ع) است تا سال 132 که 18 سال است امام صادق (ع) معاصر با بنی امیه اند. ‏امام صادق از سال 114 تا 132 چند نفر از بنی امیه را درک کردند و تا 136 سفاح را درک کردند و بقیه اش را با منصور ‏دوانیقی بودند و از این جهت در میان ائمه بی نظیر اند که دو حکومت بنی امیه و بنی عباس را درک کردند. ‏ منصور، امام صادق (ع) و ابوحنیفه و ابومسلم و... را کشت. او به دنبال عبدالله محض بود و محمد و ابراهیم و... را نیز کشت. ‏خود منصور در قیام ابراهیم بود ولی بعداً او را کشت و ابراهیم با او جنگ کرد و نزدیک خیمه او رسید و می شد او را ‏بکشد. امام صادق (علیه السلام)، خود منصور دوانیقی را از اوصیای خودشان معرفی کردند، در حالیکه هیچ امامی با خلیفه ‏ی زمانش آن کار را نکرد، این نشان می دهد که تقیه موردی بوده است.‏ حیره 17 کیلومتری نجف است و الان بزرگ شده است و کوفه را با آجرهای حیره ساختند. حضرت صادق (ع) مدت ‏کوتاهی کوفه بودند و بعد به حیره برده شدند. نجف هم ده کیلومتر با کوفه فاصله دارد و البته الان وصل شده است، ‏ابوالعباس سفاح در حیره بود و ابراهیم بن امام که بنا بود خلیفه شود کشته شد و منصور مرکز خلافت را از کوفه به بغداد ‏منتقل کرد و در زمان سفاح مدت کوتاهی (حدود شاید ده روز) امام صادق (ع) در کوفه بودند و لذا حتی یکسال یا چند ‏ماه بودن امام صادق (ع) در کوفه معلوم نیست و آنچه اصحاب ما نقل کردند از این سفرها نیست و در این سفرها نقل ‏روایت و... نبوده است. زیارت عاشورا و دعای علقمه و زیارت امیر المومنین که حضرت صادق (ع) خواندند و امثالهم برای ‏این سفرهاست که صفوان جمّال نقل کرده است. جمّال یعنی من یکری جمالاً، کسی که جمل کرایه می دهد. در برخی ‏روایات صفوان است که در خدمت امام بوده است و خودش هم ثقه است. ‏ کشف رسمی قبر امام علی (ع) در زمان امام صادق (ع) است و از آن زمان علنی شده است. ‏📚 جزوه تاریخ سیاسی ائمه علیهم السلام 🏠@ostadmadadi
💠 ‏«ولایت فقیه»، نقطه عطفی در تاریخ اسلام از زمان امام صادق (ع) نقطه عطفی در تاریخ اسلام پیدا شد. ایشان شأن فقیه را از حد افتاء به حد ولایت بالا برد و فرمود: ‏‏«انی قد جعلته علیکم حاکماً» (الکافی، ج1، ص67‏).‏ در چنان اوضاع و احوالی که امام صادق(ع) می‌زیست، قیام‌های متعدد و فشار‌های فراوانی ‏بود، لذا حضرت که دارای فقه ولایی بود، خواه ناخواه باید طرحی ارائه می‌کرد و آن «طرح خودگردانی شیعه» بود که امام ‏فقیهان را محور مراجعه شیعیان قرار می‌داد که فقه ولایی را پیاده کنند. امام در اینجا تصدی مباشر ندارد، زیرا تجربه ‏تاریخی این اجازه را نمی‌دهد. ولایت فقیه از اینجا به وجود آمد و روایات عمربن‌حنظله کاملاً گویای چنین وضعیتی است. ‏البته روایت ابوخدیجه در خصوص قضاوت است، با در نظر گرفتن ملازمات عرفی‌اش که جنبه‌هایی از مقام ولایی را دارا ‏است می توان از آن ولایت فقیه را استفاده کرد.‏ در مقابل، اهل سنت فقه ولایی نداشتند. ابوحنیفه در ولادت و وفات با امام صادق (ع) تقریباً مصادف است، یعنی هر دو ‏متولد 83 هستند و امام در سال 148 شهید شدند و او 150 فوت کرد. ابوحنیفه، ولیّ امر را حاکم می داند و تعیین آن را ‏تابع بیعت عمومی می داند و لذا عامه که اصول فقه را نوشتند مبانی فقه استنباطی را نوشتند نه فقه ولایی، چون فقیه را ‏صاحب ولایت نمی دانستند. شیعه با عامه اختلاف دارد و امام صادق (ع) را علاوه بر بیان حقایق صاحب ولایت هم می ‏داند. ‏ 💠 اخذ خمس، یک حرکت سیاسی اجتماعی اولین حرکت سیاسی اجتماعی ائمه (ع) در زمان امام صادق (ع) است و به نظر می رسد عملکرد امام زین العابدین (ع) و ‏امام باقر (ع) تمهیدی برای حرکت امام صادق (ع) بوده است. در این برهه، تغییرات مهمی واقع می شود از آن جمله این ‏است که ایشان مباشرتاً خمس گرفتند. در روایتی حضرت به این مضمون می فرمایند که من از اغنیاء اهل مدینه هستم ولی ‏خمس را ولو درهم واحدی باشد اخذ می کنم.‏ ‏📚 جزوه تاریخ سیاسی ائمه علیهم السلام 🏠@ostadmadadi
💠 تحول و رشد علمی جامعه در اوایل حکومت بنی عباس حرکت علمی شتاب بیشتری گرفت. به نوشتة احمد امین که درست هم هست، در مدت 81 ‏سال حکومت بنی امیه در دنیای اسلام یک مدرسه ساخته نشد. اصولاً بنی امیه در خط علم نبودند به خلاف بنی عباس که ‏به جهات سیاسی و اجتماعی در زمان آنان، علم رشد غیر طبیعی پیدا می‌کند. ابن قتیبه در آخرین صفحه از کتاب الإمامة و ‏السیاسة نوشته است در زمان هارون - که حدود سال‌های 180-190 بود - ممکن است کسی در ادبیات و شعر و فقه و ‏مسائل علمی مناظره کند و یازده سال داشته باشد. این را با 81 سال حکومت بدون مدرسه بنی امیه مقایسه کنید. در کتاب ‏تقریب التقریب از شافعی نقل می‌کند که 15 ساله بود و در مسجد النبی فتوا می‌داد! چون محدث را غیر از مفتی و فقیه ‏می‌دانستند بعدها در تحدیث شرط سختی گذاشتند. در الکفایه خطیب بغدادی، سِنی را که شخص وارد تحمل حدیث می‌شد ‏بیست سالگی نوشته‌اند و باز هم اصولاً فقیه رتبة خیلی بالاتری داشت که قابل قیاس با محدث نبود.‏ ‏ ‏ ‏📚 جزوه تاریخ سیاسی ائمه علیهم السلام 🏠@ostadmadadi
💠 زیدیه با آمدن زید به کوفه این شهر بهم ریخت و از 132 تا ده سال کوفه انقلاب بود، بعد از آن بنی عباس آمدند. بعداز شهادت ‏یحیی بن زید امامت به بنی الحسن منتقل شد. الان هم زیدی های یمن بنی الحسن است. بله، محمد بن حسن ملقب به ‏دیباج (چون زیبا بوده است) قیام کرد و 200 تا زیدی حول او بودند. در یمن سادات معظمشون حسنی یا طباطبایی اند. ‏شمال آفریقا هم حسنی هستند و انساب خوبی دارند.‏ مجموعه ائمه زیدی شش نفر است. یحیی بن زید در چند جا مقبره دارد، یکی جوزجان در افغانستان، یکی هم میامی ‏نزدیک مشهد (سی چهل کیلومتری مشهد است). احتمالاً میامی، مقام ایشان بوده است. ایشان بعد از شهادت پدرش از کوفه ‏فرار کرد از 16 ساله تا 26 ساله گفته شده است. زید ولادتش با امام صادق ع است ولی حدود 27 سال قبل از ایشان به ‏شهادت رسید، گفته اند چهل ساله شهید شده است. احتمالاً یحیی در میامی اقامت داشته و بیعت گرفته است چرا که قبر ‏ایشان کاملاً مشخص است که جوزجان است. در قصیده تائیه دعبل، هم ذکر شده جوزجان. قبر یحیی حرم دارد. در گنبد ‏هم بارگاه دارد. ‏ زیدی ها که در یمن تشکیل حکومت دادند. زیدی های یمن رسماً با حاکمیت در افتادند، در زمان یحیی بن حسین (امام ‏هادی) که در غیبت صغری قیام کرد. با آمدن زیدی ها مشکل درست شد که این دولت فاسق است و ما باید لااقل با اینها ‏همکاری نکنیم. یحیی بن حسین (امام هادی) کتابی دارد به اسم: الاحکام، به ائمه (ع) هم اهانت می کند که اینها افرادی ‏هستند که به دستگاه خلفای جور می روند و با آنها رابطه دارند، به جای اینکه قیام کنند و امر بمعروف کنند به طرف آنها ‏رفته اند، که ظاهراً مقصودش حضرت رضا (ع) و امام جواد (ع) باشد، که در روایات ما هم از ایشان زیاد سوال شده بود که ‏چرا به دستگاه خلافت رفتید.‏ بزرگترین قیام های زمان بنی عباس توسط زیدی ها انجام شد. مقاتل الطالبیین کتاب خوبی است در شرح حال این قیام ‏ها. خودش هم زیدی است ظاهراً البته نسباً از بنی امیه است ولی به خاطر حضور در اصفهان به شیعه معروف شده است؛ ‏الاموی و الشامی و الشیعی است که خیلی عجیب است، ظاهرا شیعه زیدی است. قسمت هایی از مطالبی که از اقدامات ‏علیه سادات حسنی نقل می کند، خیلی دلخراش است. ‏ یحیی بن حسین غالباً در حال جنگ بود می گویند برخی کتبش را پشت اسب نوشته است. از لحاظ جسمی هم فرد عادی ‏نبود از حیث شجاعت و قدرت بدنی و.. وقتی سر کار آمد به مردم یمن گفت یک شرطی بر من است که طبق کتاب الله و ‏سنت پیامبر (ص) عمل کنم ولی شما هم باید بیعت کنید و از من اطاعت کنید. لذا طرح عصمت را همین یحیی بن حسین ‏رد می کند این کتاب در اوائل غیبت صغری است.‏ عبدالله بن حسن، پسر حسن مثنی است و حسن مثنی خودش داماد امام حسین سلام الله علیه است و عبدالله بن حسن جز ‏پیرمردهاست، حتی به لحاظ سنی از امام صادق (ع) بزرگتر است، مثلا عبدالله ابن حسن از حضرت باقر (ع) هم بزرگتر ‏است چه برسد به خود امام صادق (ع) و لذا جز شیوخ بنی هاشم در مدینه حساب می شود.‏ زیدی ها بعد از زید به یحیی مراجعه کردند، بعد از شهادت یحیی در جوزجان به این عبدالله، اصلا زیدیه را به سادات ‏حسنی آوردند، یعنی حرکت زیدیه که یک حرکت مسلحانه بود و معتقد به قیام مسلحانه بودند این رفت در تشکیلات ‏حسنی ها. زیدیه هم که الان در یمن است حسنی اند، معظم زیدیه یمن ساداتشان حسنی اند. ‏ در سال های بعد از قیام زید، در مدینه که اشکالات بر علیه بنی امیه زیاد شد، وقتی بدیل بنی امیه مطرح می شد که اگر ‏بنی امیه رفتند کی بیاید؟ در مدینه سه چهره اساسی همیشه مطرح بود: عباسی ها، ابراهیم ابن امام را مطرح می کردند که ‏برادر منصور و سفاح بود. حسینی ها و شیعیان کوفه، حضرت صادق (ع) را مطرح می کردند. از سادات حسنی به اصطلاح ‏و زیدی ها هم عبدالله محض را که او از حسنی ها بود. بعد هم همین حسنی ها مبارزه با منصور را و بعد با بنی عباس را به ‏عهده گرفتند. پسر ایشان محمد است که کشته شد، پسر دیگر ایشان ابراهیم است که آن هم کشته شد. این ها قیام مسلحانه ‏را بچه های عبدالله انجام دادند. ‏📚 جزوه تاریخ سیاسی ائمه علیهم السلام 🏠@ostadmadadi
زیدی ها و سادات حسنی در مصر حدود 130 سال حکومت کردند. دولت زیدیه که اول تشکیل شد در زمان امام هادی ‏‏(ع) در سال 250 در شمال ایران تشکیل شد. در یمن خیلی حکومت طولانی شد از سال 1967 حدوداً امام یحیی در یمن ‏مطرح شد خیلی هم مرد با هیبتی است. با آقای مرعشی هم رابطه داشته و اجازه داشته. ‏ در کتب زیدی ها دیدم که یحیی بن حسین از سادات طباطبایی که به آن امام هادی، می گویند در سعده در سال 280 ‏تشکیل حکومت داد. عباراتی نقل کردند در اخذ بیعت از مردم: شرط می کنم که وظیفه الهی است انجام دهم به حیث ‏لاتفقدون من رسول الله الا شخصاً، یعنی فقط شخص رسول الله ص حاضر نیست، از طرف شما هم طاعت و انقیاد باشد. ‏ روایتی در روضه ی کافی هست و سند اش هم نقی نیست، از امام موسی بن جعفر (علیه السلام) می‌فرمایند که من دو ‏همسایه دارم که یکی زیدی و دیگری ناصبی است، امام می‌فرمایند آنکه زیدی است بدتر است؛ «إِنَّ هذَا نَصَبَ لَكَ، وَ هذَا ‏الزَّيْدِيُّ نَصَبَ لَنَا»، یعنی زیدی امام را زیر سوال می‌برد اما ناصبی با شما شیعه ها مخالف است. در کتاب های زیدی ها ‏هست که ائمه بجای اینکه با خلفای جور بجنگند در دربار و دستگاه آنها رفتند و شیعیانشان برایشان علم غیب قائل هستند ‏و به امامتشان قائل اند!‏ در مقاتل الطالبین و ابانه و الحدائق الوردین (همه از کتب زیدیه اند) در اینها دارد که امام صادق (ع) موسی بن جعفر (ع) و ‏یک پسر دیگر خودشان را هم را فرستادند و در قیام علیه اموی ها شرکت کردند و این فوق العاده بعید است و آنها به امام ‏صادق توهین کردند و در هیچ یک از مصادر ما هم نیامده است. اگر بود بعید بود منصور امام هفتم را رها کند. ‏ ‏📚 جزوه تاریخ سیاسی ائمه علیهم السلام 🏠@ostadmadadi
با عرض سلام باطلاع می رساند مجلس ختم ارتحال مرحوم آیت الله حاج سیدحسین مددی الموسوی(ره) وحاجیه خانمشان علویه مکرمه(صدر العلما سجادیان) روز شنبه 30 اردیبهشت از ساعث 16:30 الی 18:30 اقایان و بانوان در مسجد امیرالمومنین (ع) خیابان دورشهر برگزار خواهد شد.