4_5881851793683516838.mp3
32.05M
سلسله مباحث نقد متن حدیث
جلسه سی و سوم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 تعارض، نسبت تعارض و اختلاف المتون، اسباب اختلاف متن در میان اهل سنت و شیعه، تاثیر تقسیم اصول و مصنفات در اختلاف متون، تعریف اصول و مصنفات، دسته بندی مصادر حدیثی
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
💢 دعای ابوحمزه ثمالی
...دعای ابوحمزه ثمالی که قاعدتاً ابوحمزه آن را از امام(ع) شنیده و ثبت کرده است ، حتی من بر اساس سیاق مختلف این دعا ـ که سند صحیحی هم دارد ـ احتمال میدهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»،[۱] قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله اندک میان کوچه بنیهاشم و مسجد و مزار پیامبر(ص)- نمی خواند.
1️⃣ مصباح المتهجد، ص ۵۸۷ ـ ۵۸۸؛ نیز نک: ص ۵۸۷، در فرازی دیگر از دعا: «وارزقنا حج بیتک و زیارة قبر نبیک».
📚رویکرد کتابشناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش پنجم
https://www.ostadmadadi.ir/persian/article/8766/
🏠@ostadmadadi
4_5904709124301524826.mp3
27.56M
سلسله مباحث نقد متن حدیث
جلسه سی و هشتم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 ادامه بحث حجیت اخبار واحد، بحث مفاد مقبولة عمر بن حنظله، شاخه های روایات در کتب اربعه
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
💢رجال
💠 أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ
احمد بن محمد بن الحسن فرزند ابن ولید است که توثیق خاصی ندارد. (یک احمد بن محمد هم داریم که فرزند محمد بن یحیی العطار است و او هم توثیق ندارد. شیخ صدوق از پسر عطار و شیخ مفید از پسر ابن ولید نقل می کند)
کاملا واضح است که پسر ابن ولید به بغداد آمده است و به مفید اجازه داده است.
مفید هم توسط صدوق و پسر ابن ولید آثار ابن ولید را گرفته است. صدوق دو بار با فاصله حدود دو سال به بغداد آمده است و اصحاب بغدادی ما از ایشان اجازه گرفته اند. ولی احمد بن محمد بن الولید را نمی دانیم که چه زمانی به بغداد آمده است. ولی آمدن ایشان به بغداد مسلم است.
ابهامی که هست این است که احمد بن محمد توثیقی ندارد.
مرحوم علامه توثیق اجمالی اینها را دارد (به این معنی که سندی که اینها در آن بوده اند را صحیح دانسته است)
ولی از زمان شهید ثانی که بحث درایه آمد اینها به عنوان «مشایخ اجازه» مستغنی از توثیق دانسته شدند. چون مانند مراجع هستند که نیاز به توثیق ندارند. این مسلک پس از شهید ثانی مشهور می شود ولی آقای خوئی قبول نمی کنند. البته این بحث را اهل سنت هم دارند.
به نظر ما در برخی مراتبش، قابل اعتناء ست ولی شیخوخت اجازه در برخی جاها قابل اثبات نیست. مثلا اگر یکی دو بار از او نقل کرده باشد که شیخ اجازه نمی شود. مثلا مفید، شخص کوچکی نیست که از احمد بن محدم بن ولید اجازه دارد. پس نزد ما موجب توثیق است. مخصوصا که آثار حسین هم معروف بوده است.
[1] . تهذيب الأحكام؛ ج1، ص: 7 : ح 8- 8.
📚 خارج اصول فقه ، دوشنبه : 29/9/1395
#أحمد_بن_محمد_بن_الحسن
🔸فهرست اسامی
🏠@ostadmadadi
پرسش و پاسخ 2.m4a
9.81M
💢 پرسش و پاسخ بعد از درس
ارث بردن همسران پیامبر (ص) از خلفا
زمین خیبر
خط متهمین به غلو
محمد بن سنان
مفهوم نسبت دروغ به برخی روات
🏠@ostadmadadi
4_5913295352336748403.mp3
30.79M
سلسله مباحث نقد متن حدیث
جلسه سی و نهم (کم حجم)
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔰 بحث اختلاف اخبار و عبارت شیخ صدوق ره در اعتقادات و تصحیح الاعتقادات، بحث درختواره نقل روایات، تاثیر نقلها از منابع غیر امامی و در منابع غیر امام
جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
13.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 صوت
🔆 "تفاوت میان دو تعبیر نجاشی «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر»"
🎙 آیت الله مددی
🗓 درس خارج مکاسب، ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - جلسه ۷
#️⃣ #نوادر #فهرست_نجاشی #نجاشی #استاد_مددی #النوادر #کتاب_نوادر #کتاب_النوادر
🆔 @taraef_ir
💢ضرورت شناخت شرایط اجتماعی صدور روایت در تشخیص تقیه
بسیاری از موارد حمل بر تقیه، غیر علمی است مثلا می گفتند که این روایت امام رضا (ع) تقیه است چون مطابق با فتوای شافعی است یا مطابق رأی ابوحنیفه است در حالیکه ایندو شخصیتی نبودند در آن زمان. ابوحنیفه توسط شاگردش ابویوسف شناخته شد. ابوحنیفه که بالخصوص بد نام بود. نزد عده ای متهم به بی دینی بود. در تاریخ بغداد آمده دو مرتبه او را توبه دادند. مولف تاریخ بغداد حنبلی است با حنفی ها خیلی بد هستند.تاریخ بغداد خیلی به ابوحنیفه هجوم آورده و می گوید : مَا وُلِدَ فِي الإسْلَامِ أشْأمُ مِنْ أبِيحَنِيفَةَ. مجموعه روایاتی که ما در مذمت ابوحنیفه داریم عُشر روایات عامه نمی شود. بخاری و.. از او روایت نقل نمی کنند. ابوحنیفه الان به خاطر عثمانی ها معروف شده است؛ چون عثمانی ها ترک بودند و می خواستند حکومت کنند و ابوحنیفه قائل نبود که حاکم باید قریشی باشد.و محمد بن محمد غزالی شافی که در کتاب المنحول فی الاصول آورده است : ( فاما ابوحنیفة فقد غلب الشریعة ظهراً لبطن و شوش مسلکها و غیر نظامها و اردف جمیع قواعد الشرع باصل هدم به شرع محمد مصطفی ص و من فعل شیئاً من هذا مستحلاً کفر و من فعله غیر مستحلا فسق. ).همچنین ابن حبان از سفیان ثوری(۱۶۱هـ) یکی از قلههای حدیثی معاصر ابوحنیفه، نقل میکند که: «استتیب أبو حنیفة من الکفر مرتین: ابوحنیفه را دو بار از کفر توبه دادند»(المجروحین، ۳/۶۴) حنفی ها می گویند این استتابه برای خوارج بوده است ولی من یادم نمیاد در زمان ابوحنیفه ، خوارج حاکم شده بودند. نام کامل او «نعمان بن ثابت بن زوطی» اصلاً معلوم نیست که زوطی متعلق به کجاست ؟ برخی گفته اند کابل برخی خراسان و... لذا اصل و نسب درستی هم ندارد.
یا اینکه گفته می شود امام صادق (ع) از شافعی تقیه کند! خود شافعی در معرض قتل بود و متهم به تشیع بود. سال تولدش همان سال شهادت امام صادق (ع) است. در میان فتواهای او بسیار اختلاف است، آراء او در مصر و عراق تغییر پیدا کرد. بنابراین آنها به این حد نبودند که امام بخواهد از آنها تقیه کنند.
در این میان مالک اهل مدینه است و قابل اعتنا است. مالک صاحب رأی اهل مدینه است. در موطاء حدود 300 مورد رأیش، همان رأی مالک است. مالک به عکس از امام صادق (ع) نقل حدیث می کند و با دیده احترام به او نگاه می کند.
نکته دیگر که حائز اهمیت است اینکه در روایت عمر حنظله می گوید مطابق آنچه که حکام عامه می گویند، تقیه واقع می شود:
... قَالَ يُنْظَرُ إِلَى مَا هُمْ إِلَيْهِ أَمْيَلُ حُكَّامُهُمْ وَ قُضَاتُهُمْ فَيُتْرَكُ وَ يُؤْخَذُ بِالْآخَر...(الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص68)
بنابراین در عصر اخباریها حمل بر تقیه زیاد شد و مثل مرحوم صاحب حدائق گفت صرف اختلاف تقیه است نه اینکه لزوماً مطابق با عامه باشد. بنابراین بحث تقیه فروعاتی پیدا می کند.
📚درس خارج فقه، 19/10/93
🏠@ostadmadadi
29.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 رجال
💠 فضیل بن یسار و میراث بصره
📚درس خارج اصول ۱۴۰۱/۸/۸
#فضیل_بن_یسار
🏠@ostadmadadi
💢توانایی حوزه برای تحول در علوم انسانی
این علوم انسانی چیزی نیستند که ما در مقابل آن ها کمر خم کنیم. چرا بعد از سی سال، با وجود این همه امکانات که در اختیار ما بود نتوانستیم دانشگاه ها را در بخش علوم انسانی، متأثر از تفکر اسلامی کنیم؟
ما در علوم انسانی می توانیم نظریات جهانی ارائه دهیم. نسبت به آن زوایایی که ما در فقه کنکاش کردیم این علوم ناچیز هستند.
📚گفتگو با رهنامه پژوهش ش 8
🏠@ostadmadadi
💢 بقیع
مدینه دو بخش بوده، یکی بقیع که در خود مدینه است یکی هم نقی. بقیع یک منطقه مرتفع بود چون مدینه منخفض بود. سطح پایین تر و پست را نقیع می گفتند، بالاتر را بقیع. زمین های پست را الان عرب می گوید: «مستنقعات» (به فارسی: مرداب). مدینه محله محله بوده است، عوالی به معنای محله شمال شهر بوده است که جنوب مدینه واقع شده بود. کمی هم کوه داشت. طرف مقابلش سافله بود که به معنای جنوب است ولی شمال مدینه است! احد آنجا است. الان هتل های کذایی ساخته اند. بقیع مرتفعی بود که بین عالیه و سافله بود. تپه مانندی بود که خالی بود و خار داشت. بقیع یعنی مرتفع مثل بقعه.
ابتدا کسی زندگی نمی کرد در بقیع ولی اطرافش منزل بود. مسلمان ها که امدند جا نداشتند خود بقیع را شروع کردند به خانه سازی . مسلمان ها که آمدند عثمان فوت می کند او را در آنجا خاک میکنند. اولین کسی را که خاک کردند عثمان بن مظعون بود بعد آنجا تبدیل به مقبره شد.
برخی از جمله عقیل برادر حضرت خانه ساختندبود. توی زیرزمین یکی از منازل، حضرت مجتبی (ع) و امام صادق (ع) و امام باقر (ع) به خاک سپرده شدند. چون برای ما شبهه شده بود که امام حسن ع چگونه اینجا دفن شد؟ آیا به عنوان قبرستان خالی بوده که حضرت را دفن کردند؟ بعد دیدیم که نوشته اند اینجا زیرزمین خانه عقیل بوده است. اینجا قبرستان نبوده است. در این زیرزمین ، قبر امام مجتبی ع، عباس عموی پیامبر ص و فاطمه بنت اسد دفن می شوند. بعدها قبرستان شده است. این داخل شهر است. نوشته اند در داخل تاریخ مدینه ابن شبه، محلات مدینه را نوشته است که قابل تشخیص است.
زبیر وقتی اینجا خانه داشت، مادرش (صفیه: عمه پیامبر ص) وقتی فوت می کند جلوی خانه خودش دفن می کند. همچنین ام البنین (مادر حضرت ابوالفضل ع) در خانه زبیر به خاک سپرده شد که آنجا خانه ساخته بود.
زنهای خود پیامبر (ص) الان از بقیع وارد می شوید سمت چپ خاک شده اند 8 نفر از آنها کنار هم هستند. ماریه قبطیه که کنیز بود کنار مسجد رد الشمس خاک شده است، خانه ماریه بود همانجا هم دفن کردند. از آن به بعد سنت شد در مدینه که اگر کنیزی فوت کرد در مشربه خاک می کردند (مشربه محل زندگی بوده است از شرب نیست.) این تنها زن پیامبر است که مورد حسادت بقیه زن ها بود چون این بچه داشته بقیه نداشته اند.
در مورد قبر حضرت زینب سلام الله علیها ظاهر و قاعده این است که باید این بزرگوار روحی فداها در مدینه دفن شده باشند و این قبری که به نام زینب صغری یافته اند ظاهرا حضرت زینب خودمان سلام الله علیها است (نه ام کلثوم و اصل وجود چنین دختری ثابت نیست) و صغری در مقابل زینب کبری دختر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. چند روایت ضعیف برای مصر داریم که در کتابی در مورد اخبار خانم زینب کبری سلام الله علیها همه می گوید قبر ایشان سلام الله علیها در مصر است و کتاب مال عبد العلی (؟ تردید از مقرر) است و سند خوبی ندارد. ماجرایی هم داریم که به نظرم سال 61 قحطی در مدینه شد و حضرت را به شام بردند ولی اصل این قحطی مسلم نیست و خود این خبر هم سند نقی ندارد.
📚 تقریرات
🏠@ostadmadadi
💢 معنای تحلیل خمس و نسبت آن با ولایت فقیه (در توقیع شریف)
قد فهم الاخباریون من اخبار تحلیل الخمس عدم وجوب ایتاءه فی زمان الغیبة و لکن احتملنا قویا ان المراد من «ان الخمس فقد ابیح لشیعتنا» انا لانلزمهم ایصاله الینا فی حال الغیبة و جاء فی صدر المکاتبة «اما الحوادث فی الواقعة فارجعوا الی رواة احادیثنا» و یجمع بینهما بان الخمس یتصرف فی الشیعة و بما انه مصرفه من الحوادث الواقعة فعلی الشیعة الرجوع الی رواة احادیث اهل البیت علیهم السلام.
📚دروس ولایت فقیه
🏠@ostadmadadi