eitaa logo
پرسمان اعتقادی استاد محمدی
45.5هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
3.5هزار ویدیو
67 فایل
📌 پاسخ های استاد محمدی شاهرودی به سوالات و شبهات اعتقادی روز جامعه 🔴 ادمین تبادل 👇👇 تبلیغ نداریم❌ @Sardar69 پرسش از استاد محمدی👇 @osooledin_110 ✅ ارتباط با مشاور و کارشناس دینی 👇👇 @pasokhgo313 ⭕️ کانال های دیگر ما 👇👇 @kalamema @btid_org
مشاهده در ایتا
دانلود
: 📝آفرينش ميكروب هاي خطرناك كه موجب بيماري هاي صعب العلاج مي شود چگونه با عدل خدا سازگار است؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
✅استدلال علامه امینی در مورد امیر المومنین(ع) در حضور علمای اهل سنت و سوالی که ماند زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند. اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند . آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند. به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد آنها نیز می پذیرند. پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود 70 الی 80 نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت : قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد اما باز آنها گفتند : پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک نقل کند تا مجلس گردد. ضمناً تمام حضار درجلسه بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد. آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به رسید . علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر بودن یا نبودن سند حدیث کنید . همه قبول کردند . سپس علامه امینی فرمود : 👇👇👇 قال رسول الله (صلوات الله علیه ) : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است . سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و تایید_کردند . سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک از شما دارم ، بعد از کل جمع پرسید : 👇👇 آیا فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت ... ؟ اگر می شناخت ، امام زمان فاطمه ( سلام الله علیها ) چه کسی بود ؟ تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت ، بیست دقیقه و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند 🔹اگر بگوییم نمیشناخت ، پس باید بگوییم که فاطمه ( سلام الله علیها ) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد 🔹اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده ؟ در حالی که بخاری ( از سرشناس ترین علمای اهل سنت ) گفته : ماتت و هی ساخطه علیهما - فاطمه ( سلام الله علیها ) در حالی از دنیا رفت که به سختی از ابوبکر غضبناک بود و چون مجبور می شدند بر و علی بن ابیطالب (علیه السلام ) اقرار بورزند کرده و جلسه را با ترک کردند. ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
ذکر روز یا قاضی الحاجات (100مرتبه) http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
توصیه استاد در رابطه با رسیدن به مقصد.mp3
1.74M
توصیه برای رسیدن به مقصد آفرینش از نظرات، پیشنهادات، انتقادات شما در جهت پویایی کانال بهره می بریم. با مدیر کانال در میان بگذارید. @Sardar69 http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
: 📝استاد فرمودند كافر اگر كار خير انجام دهد پيش خداوند اجر دارد در صورتي كه خداوند در قرآن فرموده كساني كه كافر شدند اعمالشان مثل خاكستر است كه در باد تند رها كني. اين دو تناقض ندارد؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
ذکر روز یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه) http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
: 📝آيا كودكاني كه از دنيا مي روند نیز فشار قبر دارند؟ در برزخ كجا مي روند؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/andisheyehbartar/2414
: 📝آيا منظور از عالِم که در اسلام مورد اکرام است، فقط کسانی هستند که علوم حوزوی دارند؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
☑️پرسش آیا این سخن صحیح است که هر فرد باید خویشتن را پست‌تر از دیگر انسان‌ها، حتی دیگر موجودات بپندارد! آیا چنین توصیه‌ای صحیح و عقلانی است؟! 🔷پاسخ اجمالی یکی از ویژگی‌¬های اخلاقی مثبت هر انسانی آن است که در مقایسۀ خویشتن با افرادی که - حتی با درصد کوچکی از احتمال - ممکن است از او برتر باشند، خود را برتر از آنان نبیند، اما آنچه از بررسی و جمع‌بندی منابع اسلامی به دست می‌آید، ما را به این نتیجه نمی‌رساند که یک انسان عاقل و اندیشمند لازم است خود را پست‌‌تر از تمام دیگر انسان‌ها و موجودات بپندارد، حتی اگر یقین به خلاف هم داشته باشد! در پاسخ تفصیلی، بیشتر بدین موضوع پرداخته‌ایم. 🔴پاسخ تفصیلی چه بسا با مراجعه به منابع اسلامی و مشاهده برخی از آنها - بدون توجه به دیگر منابع - این باور در ذهن برخی افراد به وجود می‌آید که یکی از ویژگی‌های نیک اخلاقی توصیه شده در دین اسلام؛ آن است که انسان خود را از تمام دیگر افراد - چه از انسان‌ها و چه از سایر موجودات - پست‌تر و فرومایه‌تر بداند و چه بسیار دیده و شنیده‌ایم که گروهی از گویندگان و نویسندگان نیز در قالب شعر و نثر، در صدد آن هستند که هرچه بیشتر به این باور نسبتاً نادرست دامن بزنند، اما آیا تمام واقعیت همین است؟! اگر این باور را بدون قید و شرط بپذیریم، معنایش آن است که پیامبر(ص)، امام علی(ع)، امام حسین(ع)، زمانی به مدارج بالای اخلاقی دست خواهند یافت که خویشتن را – نعوذ بالله – کم‌ارزش‌تر از ابوسفیان، معاویه و یزید بپندارند!! پیامبران نیز باید دشمنان مشرک خویش را با ارزش‌تر از خود دانسته و هرگز برای خود، مقام و منزلتی برتر از آنان در نظر نگیرند! اما آیا این بزرگواران همین روش و منش را داشتند؟! پاسخ این پرسش را می‌توانیم در سخن پروردگار در قرآن کریم مشاهده کنیم: «وَ لَقَدْ آتَیْنا داوُدَ وَ سُلَیْمانَ عِلْماً وَ قالاَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی فَضَّلَنا عَلى کَثیرٍ مِنْ عِبادِهِ الْمُؤْمِنین»؛[1] و ما به داود و سلیمان دانشی هدیه کردیم و آن دو عرضه داشتند که ستایش، شایستۀ پروردگاری است که ما را بر بسیاری از بندگان با ایمان خود برتری داده است! همان‌گونه که مشاهده می‌شود، این دو پیامبر بزرگوار، برتری خود را نه تنها بر مردم عادی و بی‌ایمان، بلکه بر بسیاری از مؤمنان اعلام داشته و به همین دلیل، شکرگزار پیشگاه پروردگار شدند، اما خداوند هرگز آنان را مؤاخذه نفرموده که چرا حس خودبرتربینی شما را فرا گرفته و چرا این رذیلت اخلاقی را ترک نمی‌کنید؟! بلکه گویا پروردگار با سکوت خود مهر تأییدی بر این گفتارشان زده است! امیر المؤمنین علی(ع) در چندین مورد، برتری خود را نسبت به دیگران اعلام کرده است.[2] در دعاها و مناجات بر‌جای مانده از پیشوایان دینی نیز بسیار می‌بینیم که آنان به دلیل برتری خود بر دیگر موجودات به درگاه خدا سپاس آورده اند. امام سجاد(ع) هرگاه سفره طعام برچیده می‌شد، چنین دعایی می‌خواند: «الحمد لله الذی حملنا فی البر و البحر و رزقنا من الطیبات و فضلنا على کثیر من خلقه تفضیلا»؛[3] ستایش، پروردگاری را رواست که وسایل حرکت ما را در خشکی و دریا فراهم کرده و غذاهای پاکیزه‌ای روزی ما نمود و ما را بر بسیاری از آفریدگانش برتری‌های چشمگیری بخشید. اما چرا چنین باور نادرستی در میان گروهی خواص و عوام شکل گرفته که ما باید خود را از همگان پست‌تر بدانیم؟ باوری افراطی که علی‌رغم تصریح قرآن به کرامت بنی آدم،[4] داستانی برای موسای پیامبر(ع) نقل می‌کند که اگر او در پیشگاه پروردگارش – جسارتا – سگی را برتر از خود معرفی می‌کرد، از پیامبری خلع می‌شد؟![5] دلیل این باور را می‌توان روایاتی دانست که نگاه ظاهری و اولیه به آنها نشانگر آن است که تنها انسانی از اخلاق نیک برخوردار است که تمام دیگران را از خود بهتر و برتر ببیند! گفت‌وگوی ما نیز در محور یکی از این روایات شکل گرفته است: «اندک خوبی را از دیگران، بزرگ شمرده و خوبی‌های فراوان خود را کوچک می‌شمرد! تمام مردم را از خود بهتر دانسته و در اندرون خویشتن احساس کند که بدترین مردم است!»[6] اکنون باید ببینیم که آیا مراد امام، آن است که انسان باید خود را حتی از افرادی که اطمینان به بی‌ایمانی و نادانی آنان دارد پست‌تر بداند؟! به نظر می‌رسد چنین برداشت وسیعی از روایت، صحیح نباشد؛ زیرا امام کاظم(ع) در ادامه همین حدیث و بعد از بیان سخنان امیرالمؤمنین(ع) به راوی این روایت توصیه می‌فرماید: «ای هشام! حکمت و دانش را در اختیار نادانان قرار مده که آنان نسبت به دانش، ستم روا می‌دارند».[7] براساس این سفارش، انسان اگر طرف مقابل را شناسایی کرده و نادانی او را کشف کند، طبیعتاً خود را دانا و او را نادان می‌پندارد و چنین کشفی ناخودآگاه نوعی احساس برتری را در اندیشۀ او به وجود می‌آورد. بر این اساس، به این اطمینان دست خواهیم
یافت که توصیۀ حضرتشان در بخش آغازین حدیث، سفارشی کلی و غیر قابل استثنا نیست که بر اساس آن مجبور باشیم تمام افرادی که بدون تردید از ما دون‌پایه‌ترند را در ذهن و اندیشه، برتر از خود بپنداریم! مشابه چنین تفاوتی را در قرآن کریم نیز می‌یابیم، آن‌جا که لقمان حکیم در توصیه‌های ارزشمند خود به فرزندش، چنین سفارش می‌کند که «رویت را از مردم برنگردان»[8]، اما خداوند در مواردی دیگر به پیامبر(ص) می¬فرماید: «رو برگردان از هر آن‌که از یاد ما روی برگردانده و جز زندگی دنیا چیز دیگری را نطلبد».[9] و یا آن‌که: «گذشت را پیشه کن و به نیکی‌ها فرمان ده و از نادانان رو بگردان!».[10] در آیات اشاره شده نیز دقیقاً مانند موضوع مورد بحث، هم دستوری کلی و عام مبنی بر رو نگرداندن از مردم وجود دارد و هم توصیه‌ای خاص به روگرداندن از دنیا پرستان و نادانان! طبیعی است که عمل به سفارش دوم تنها زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که نادانی و دنیاپرستی فردی را باور کنیم و سپس از او رو بگردانیم. همین باور و اجرای همین سفارش، نشانی از آن است که خود را برتر از او دانسته و او را دون پایه‌تر از خود می‌دانیم! گمان نشود که چون مخاطب دو آیۀ فوق، شخص پیامبر(ص) است، دیگران نباید آنچه مخصوص ایشان است را سفارشی برای خود نیز در نظر گیرند؛ زیرا در پاسخ خواهیم گفت که کم نیست آیاتی که خطابش مستقیماً به افراد با ‌ایمان بوده و مستقیم و یا غیر مستقیم به آنان اعلام می‌کند که شما چون برتر از دیگرانید، صف خود را از آنان جدا کنید: «...هرگاه دیدید، گروهی، آیات و نشانه‌های خدا را مورد تکذیب و استهزا قرار می‌دهند، با آنان هم‌نشینی نکنید مگر آن‌که محور گفت‌وگوی خود را تغییر دهند. در غیر این صورت، شما نیز مانند آنان خواهید بود».[11] با جمع‌بندی آنچه گفته شد، معنای سفارش امیر المؤمنین(ع) آن است که هرگاه افرادی از یک گروه باشیم که به صورت معمول در یک رده و دسته گنجانده می‌شویم و همگی دانشی نسبتاً برابر داشته و به فعالیت‌های اجتماعی، عبادی تقریبا همسانی می‌پردازیم، هرگز سزاوار نیست که تکبری داشته و خود را برتر از سایرین بپنداریم و همچنین در مقابل دیگر افرادی که امیدی به توبه و بازگشت دارند، نیز همواره باید این تصور را در ذهنمان مجسم کنیم که شاید او عاقبت به خیر شده و ما خدای ناخواسته به سرنوشت بدی دچار شویم. به عبارت دیگر، اگر حتی درصد کوچکی از احتمال وجود داشته باشد که فردی از ما برتر باشد، هرگز حق نداریم خود را برتر از او بپنداریم. علاوه بر آن، هرگاه انسان به موقعیت والاتری در اجتماع دست ‌یابد، بر او لازم است که در اندرون خود و در مقایسه خویشتن با جهان آفرینش،بر فروتنی خود بیفزاید[12] نه آنکه لازم باشد خود را از نادانان و مشرکان نیز پست تر بداند. این مدل سخن گفتن که در آن، از «انسان‌ها» با تعبیری عام یاد شده، اما در واقع تنها گروهی از انسان‌ها مورد نظر باشند نه تمام آنها، در روایات دیگری نیز مشاهده می‌شود. به عنوان نمونه امام صادق(ع) می‌فرماید: «من دانش تمام انسان‌ها را در چهار چیز یافتم: اول آن‌که خدایت را بشناسی. دوم آن‌که بدانی که با تو چه کرده است. سوم آن‌که بدانی از تو چه می‌خواهد و چهارم این‌که آنچه تو را از دینت خارج می‌کند بشناسی».[13] با اندک دقتی در این متن می‌توان به سادگی دریافت که مراد امام از «تمام انسان‌ها»، کلیۀ انسان‌های دانشمندی هستند که توصیه‌هایی دینی و اخلاقی به مردم عرضه داشته‌اند و نه هر انسان نادان و بی سر و پایی! ⬇️🔸🔹🔸🔹🔸🔹⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 📝با توجه به اوضاع بد اعتقادی در جهان و هم چنین در جامعه ی ما، استاد محمدی تحصیل و مطالعه چه رشته های به صورت تخصصی را توصیه می کنند؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
: 📝با توجه به اين كه خداوند به نماز و روزه ی ما احتياج ندارد، وقتي توبه مي كنيم چرا بايد قضاي آن را به جا بياوريم؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
ذکر روز لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (100 مرتبه) http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
: 📝آیا از پیامبر اکرم و چهار امام اول چیزی در رابطه با خمس آمده که به درآمد کسب هم خمس تعلق میگیره یا نه؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
: 📝شیطان که از بنی آدم به مراتب خدا را بیش تر می شناسد و از عذاب و عتاب خدا خبر دارد، چگونه خدا را تا قیامت نافرمانی می کند؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520