eitaa logo
📖 کانال آموزشی غیر رسمی استاد احمد پاکتچی 📖
1.4هزار دنبال‌کننده
252 عکس
22 ویدیو
87 فایل
OstadPakatchi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃 🍃🍂🍁 بسم الله الرحمن الرحیم 🍁‌🍂🍃 ☘موضوع: نشست اسلام و سلامت؛ ♻️ نگاه حداکثری به دین، ریشه در تغییر انتظارات مردم دارد/ روشمند بودن؛ مهم‌ترین گام مطالعات اسلام و سلامت؛ 🌴 دکتر پاکتچی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(علیه السلام) در نخستین کارگاه پژوهشی مطالعات اسلام و سلامت، تغییر انتظارات جامعه را منشأ نگاه حداکثری به دین دانستند و روشمند بودن را مهم‌ترین گام در مسیر مطالعات حوزه ی اسلام و سلامت خواندند. 🌴 نخستین کارگاه سراسری مطالعات اسلام و سلامت به همت دبیرخانه ی کمیسیون توسعه ی پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با عنوان «روش‌شناسی متن‌پژوهی در حوزه ی اسلام و سلامت»، عصر چهارشنبه ۲۵ مردادماه با حضور جمعی از پژوهشگران این حوزه در وزارت بهداشت برگزار شد. 🌴 دکتر احمد پاکتچی، پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(علیه السلام) در این کارگاه با اشاره به این که در این فرصت به دنبال تقویت یا تضعیف یک دیدگاه مطالعاتی نیستیم به ارائه ی‌ گزارشی از روش‌های متن‌پژوهی متناسب با مطالعات اسلام و سلامت پرداختند. 🌴 ایشان منشأ نگرش‌های جدید به دین، مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آن را تغییر و تحوّل در انتظارات مردم از دین دانستند که از قرن هجدهم در مغرب زمین سابقه داشته است و به کتاب مقدس از منظری دیگر نگریسته شد. 🌴 دکتر پاکتچی مهم‌ترین مسأله در این مسیر و خصوصاً در عرصه ی مطالعات اسلام و سلامت را روشمند بودن دانستند و سپس به بررسی برخی از روش‌های کارآمد در زمینه ی مطالعات یاد شده با توجه به شیوه‌های «نقد درونی و بیرونی» پرداختند. 🌴 ایشان در بخش دوم این کارگاه جایگاه و اهمیت تحلیل‌های متنی-گفتمانی با استفاده از شیوه‌های جدید و با تکیه بر آثار محققانی چون «فرکلاف» و «مایکل هَلیدِی» را مورد بررسی قرار دادند و نقش روش‌ها در جغرافیای مطالعات سلامت را برای حاضران جایابی کردند. 📕 برای دسترسی به این مطلب روی لینک زیر کلیک نمائید: ➡️ yon.ir/U6lFr 🌷اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🌷 🆔 @ostadpakatchi 🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃
#تصویر_نشست_اسلام_و_سلامت 🆔 @ostadpakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از خودتان بپرسید آیا این کتاب در حد فهم من هست یا نه؟.mp3
1.19M
💠 هر کتابی را نخوانید...(25) ♦️ خوانش تفسیری 🔸 از خودتان بپرسید آیا این کتاب در حد فهم من هست یا نه؟ #صوت_کوتاه 🌿 💠🌿 🆔 @OstadPakatchi 🍃🌺🌿 💠🍃💠🌿💠🍃💠🍃💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃 🍃🍂🍁 بسم الله الرحمن الرحیم 🍁‌🍂🍃 🔰 انگاره ی حسن و قبح در قرآن کريم 1⃣ در قرآن کريم ماده ی قبح، تنها يکبار به صورت "مقبوحین" به کار رفته؛ قصص/42 که ناظر به زشتی چهره است؛ اما ماده ی حسن در قرآن پرکاربرد است و هم برای ارزش مثبت زيبايی شناختی و هم اخلاقی کاربرد دارد. در کاربرد قرآنی، نقطه ی مقابل ماده ی حسن، سوء است که در اوزان مختلفی به کار برده شده است؛ از جمله اَحسَنَ در مقابل اَساءَ ؛ اسراء/7 و حَسَنة در مقابل سَيِّئَة ؛ آل عمران/ 120؛ اعراف/131، ... و حتی در رابطه ی مکملی متضاد مانند "حَسَنة تَسُؤهُم" ؛ آل عمران/ 120؛ توبه/ 50. 2⃣ با توجه به تقدم ريشه ی حسن نسبت به قبح در تحولات معنايی در جهت تعميم، آنچه به روشنايی بيشتر در معنای زوج واژه ی حَسَن/ قبيح می انجامد، تحولات معنايی قبيح در دو سده ی اول هجری است. 3⃣ البته بيشتر نمونه ها از سنخ روايت است که تکيه ی ما بر آن ها کاملاً نسبی و مشروط است. با وجود آن که نظريه ی حسن و قبح ذاتی مستقيماً در قرآن کريم ديده نمی شود، ولی برخی از زمينه های طرح آن در آيات مختلف بازتاب يافته که در آن مراحلی از انگاره بازتاب يافته است. فارغ از آيات که به نفی ظلم از خداوند و داوری عادلانه او می پردازند، نمونه هايی از انگاره حسن و قبح، در امر و نهی های قرآنی قابل پیجويی است؛ اما مقصود نه امر و نهی های ساده است، بلکه آن دسته از اوامر قرآنی است که نشان می دهد پيش از ورود حکم شرعی، عنوانی ناظر به نوعی از مطلوبيت بر آن فعل بار بوده است. 4⃣ عنوان قسط از جمله ی اين عناوين است که در موارد متعدد، کاربرد آن به عنوان معياری برای ارزشيابی اخلاقی اعمال ديده می شود؛ مثلاً در آيه ی دين اشاره دارد اين که هر امر کوچک و بزرگی را با اجلش مکتوب سازيد، نزد خداوند به قسط نزديک تر است؛ بقره/282. د ر جای ديگر يادآور می شود فرزند خواندگان خود را به نام پدرانشان بخوانيد که نزد خداوند به قسط نزديک تر است؛ احزاب/5، در جايی ديگر می گويد: به پيمانه و ترازو به قسط وفا کنيد؛ انعام/152؛ هود/ 85؛ نيز الرحمن/9 و آنجا که می فرمايد: اگر ترسانيد که در باره ی يتيمان قسط نورزيد چگونه بايد ازدواج کنيد، نساء/3. در تمامی اين موارد عمل به قسط، به مثابه ی معياری پيشينی برای ارزشيابی عمل معرفی شده است. 5⃣ در آيات قرآنی مکرراً عدل و قسط به گونه هایی مطرح می شود که نشان می دهد پيش از نزول شرايع، معنای خود را داشته اند و شرايع برای برپايی آن آمده اند. بر اساس آيات مختلفی از قرآن کريم، هم به طور خاص گفته می شود پيامبر اسلام دستور دارد که بين مردم عدل ورزد؛ شوری / 15 ؛ نيز مائده/45؛ و هم به طور عام تصريح می شود خداوند پيامبران خود را فرستاده و با آنان کتاب و ترازو را نازل کرده است تا مردم به قسط قيام کنند؛ حديد/25 ؛ همچنين بايد به گروهی توجه کرد که به عنوان "کسانی که امر به قسط می کنند"، معرفی شده اند، بدون آن که قيدی درباره ی پيروی آنان از شريعتی خاص آمده باشد؛ اين گروه در آيه ای از قرآن به انبياء عطف شده اند و آيه، مشترکاً قاتلان انبياء و آمران به قسط را تقبيح کرده است؛ آل عمران/ 21. 6⃣ عنوان ديگری که به مثابه ی ارزشگذاری پيش از ورود شرع ديده می شود، عنوان فحشاء است. شيطان مردم را به فحشاء امر می کند؛ بقره/268 ؛ نور/ 21؛ اين در حالی است که خداوند از فحشاء نهی میکند؛ نحل/90؛ بدان امر نمی کند؛ اعراف/28؛ و نماز از فحشاء بازمیدارد؛ عنکبوت/45. 7⃣ عنوان منکر، ديگر از عناوين مربوط به ارزش گذاری اعمال پيش از ورود شرع است. منکر گاه به صورت عطف شده به فحشاء ديده می شود، با اين مضامين که شيطان به منکر امر می کند؛ نور/ 21 و خداوند از آن نهی می کند)نحل/ 90؛ نيز نک: عنکبوت/45 ؛ در آيات قرآنی مکرر از منکر در تقابل با معروف ياد می شود؛ معروف به عنوان عملی که از نظر يک نظام هنجاری ذکر نشده به رسميت شناخته می شود و منکر به عنوان عملی که نظام هنجاری مورد نظر آن را نمی شناسد. ويژگی پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آن است که اهل کتاب را به معروف امر می کند و آنان را از منکر نهی مینمايد؛ اعراف/157 و همين امر به معروف و نهی از منکر ويژگی امت اسلام نيز معرفی شده است؛ آل عمران/ 110.
8⃣ از جمله مفاهيمی که ناظر به ارزش های پيشينی نسبت به شريعت است، دو مفهوم متقابل طيبات و خبائث است. در آياتی از قرآن کريم از حلال کردن طيبات توسط خداوند سخن آمده ؛ مائده/ 4 و 5؛ و از مؤمنان خواسته شده است که طيبات حلال شده از سوی خداوند را بر خود حرام نکنند)مائده/87؛ در آيه ای هم کسی که طيبات از روزی های خداوند را حرام کند، مورد نکوهش قرار گرفته است؛ اعراف/32. در آيه ای ديگر ياد می شود که تحريم برخی از طيبات بر يهود، صرفاً به عنوان مجازات ظلمی بوده است که آنان مرتکب شده بودند؛ نساء/ 160. افزون بر آيات پيشين، در آيه ی اخير به صراحت ديده می شود که تحريم صورت گرفته در شريعتِ يهود عارضی بوده و فارغ از اين تحريم عارضی، نفس آنچه تحريم شده از مقوله ی طيبات بوده است. 📕 برای دسترسی به این مطلب روی لینک زیر کلیک نمائید: ➡️ yon.ir/IFUUt 🌷اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🌷 🆔 @OstadPakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رویکردی فرهنگی به الغدیر علامه امینی.mp3
12.65M
💠 رویکردی فرهنگی به الغدیر علامه امینی ♦️ سخنران: دکتر پاکتچی 💠 زمان: 1394.07.11 🔸 مکان: تهران-دانشگاه امام صادق علیه السلام-دانشکده ی فرهنگ و ارتباطات 🔹 حجم پایین 🆔 @ostadpakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 پیجویی نظریه ی عدالت در نهج البلاغه 💦 با حضور دکتر احمد پاکتچی 🕑زمان: شنبه 10 شهریور - از ساعت 16تا 18 🏢 مکان: بنیاد نهج البلاغه 🆔 @ostadpakatchi