اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
🌹آیه ۴۷ سوره مبارکه انعام
🌺 قُلْ أَرَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتَاكُمْ عَذَابُ اللَّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ
🍃بگو: به من خبر دهید اگر عذاب خدا ناگهان [مانند صاعقه و صیحه آسمانی] یا آشکار [مانند بیماری های مهلک] به سوی شما آید، آیا جز گروه ستمکار هلاک می شوند؟
💎 #تفسیر _جزء _هفتم
💟 #سوره_انعام آیه ۴۷
@Ostadqraati9498
🔆قرآن یکی از اسم هایی که دارد ذکر است
💯 تذکره، ذکر، تذکر
پیامبر به مردم بگو
أرأیتکم👈 چه خواهید کرد
ان أتاکم عذاب الله بغتة او جهرةً
🔺 اگر عذاب خدا به طور پنهان یا علنی، باشد
➖ حالا ممکن است مراد شب باشد یا روز
چون جای دیگر هم داریم «أتاها امرنا لیلا او نهارا»
چون گاهی عذاب که می آید یک وقتی مثل زلزله است ،یک مرتبه در خانه اش نشسته است خانه تکان می خورد یا
جهرة👈 با مقدماتی که گاهی مثل آن قومی که خدا می خواست عذابشان کند. یک ابری آمد گفتند این ابر برای ما باران می آورد خدا می فرماید نه باران نیست در این ابر عذاب است
حالا با این اوصاف
هل یهلک الا القوم الظالمین
آیا جز گروه ستمگران هلاک خواهند شد؟
🍃در این جا یک سوالی است . در آیه ای داریم که می فرماید آیه 25 سوره انفال
💢 بترسید از فتنه هایی که فقط به ظالمین نمی رسد یعنی خشک و تر با هم می سوزند
⬅️ این جا می فرماید نه . فقط قوم ظالم هلاک می شوند.
این تضاد را چگونه حل می کنید؟
🍃جوابش را هم در قدیم فخر رازی در مجمع البیان دادند
💢 فرمودند هر فتنه ای هلاکت نیست. حوادث تلخ که می آید آن چه به سر ظالم می رسد هلاک و قهر است آن چه به مومن می رسد آزمایش است.
♨️ مثلا در مراکز نظامی سه رقم برنامه سخت می دهند.
➖ گاهی سرباز خلافی کرده است مثلا غیبتی چیزی داشته یک کار خلافی کرده می گویند حالا که خلاف کردی مثلا باید روی یک پا بایستی باید از این میله بالا بروی باید این جا را بشویی به خاطر تنبیه.
👌 اما در همان پادگان ممکن است یک سرباز خلاف نکرده اما برای این که رشدش بدهند می گویند سینه خیز برو رزم شبانه رزم روزانه یعنی کار سخت به او می دهند اما نه برای تنبیه، برای این که رشدش بدهند.
➖گاهی از اوقات یک سرباز به فرمانده اش می گوید من یک عروسی در فامیل دارم، می خواهم هفته دیگر عروسی شان بروم فرمانده می گوید اگر می خواهی هفته دیگر مرخصی بروی پس این هفته دو شیفت کار بکن
♨️ یک مقدار کار سخت به او می دهد مثل کارمندی که می گوید دو ساعت اضافه بمان برای این که یک پول اضافه به عنوان اضافه کار به او بدهند.
➖ پس کار سخت به خاطر خلاف،
➖ کار سخت به خاطر رشد،
➖کار سخت به خاطر مقام و درجه،ترفیعات و مرخصی ها و این ها.
🔹حدیث هم همین را می گوید
البلاء للظالم ادبٌللمومن امتحانو للاولیاء درجةٌ
💢 بلاها که می آید برای ظالم گوشمالی است توبیخ است و برای مومن بلا که می آید می خواهیم آزمایشش کنیم
و برای اولیای خدا مثل امام حسین علیه السلام، حضرت ابراهیم علیه السلام، پیامبران که به سختی گرفتار می شوند ، چون بناست درجه این ها را بالا ببریم، چون بناست یک اضافه کار به آن ها بدهیم، یک مرخصی به آن ها بدهیم، به مقام برتر برسانیم یک کار سخت به آن ها می دهیم که درجه اش را بالا ببریم💯
🔹این حدیث سه تا کلمه بیشتر نیست و هر که می شنود این را حفظ کند
👌 خیلی گره ها از این حدیث باز می شود
«البلاء للظالم ادبٌ و للمومن امتحانٌ و للاولیاء درجةٌ»
💥 خلاصه پیامبران برای بیداری وجدان ها از مردم سوال می کنند
قل أرأیتکم👈 بگو چه می شود؟
🔺 یعنی سؤال کن مردم وجدان شان بیدار بشود از این که سرکشی می کنیم و خدا به ما مهلت می دهد مغرور نشویم
⬅️ گاهی از اوقات عذاب خدا یک دفعه می آید .
💯 همین که عذاب الله می آید دیگر
هلاکت قطعی است
✔️کیفر های الهی به خاطر ظلم مردم و عادلانه است
می فرماید «یُهلَک» هلاک می شود چرا هلاک می شود؟
🔆می فرماید ظالمون چون ظلم کردند .
💎 #تفسیر _جزء _هفتم
💟 #سوره_انعام آیه ۴۷
@Ostadqraati9498
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
🌹سوره انعام آیات ۴۹ و ۴۸
وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ ۖ فَمَنْ آمَنَ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ«48»
و ما پيامبران را جز به عنوان بشارت دهنده و بيم دهنده نمىفرستيم، پس كسانى كه ايمان آورند و (كار خود را) اصلاح كنند، پس بيمى بر آنان نيست و اندوهگين نمىشوند.
🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼
🍃وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا يَمَسُّهُمُ الْعَذابُ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ «49»
و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، عذاب الهى به خاطر فسق و گناهشان، دامنگير آنان مىشود.
💎 #تفسیر _جزء _هفتم
💟 #سوره_انعام آیه ۴۹_۴۸
@Ostadqraati9498
وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ
پیغمبران را نفرستادیم مگر برای بشارت دهنده و بیم دهنده ،
فَمَنْ آمَنَ وَأَصْلَحَ
اگر کسی آمد در خط انبیا و ایمان آورد و اصلاح کرد
فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
دیگه برای اینها بیمی نیست و اندوهگین هم نمیشوند.
یه سوال اینجاست که بد نیست جواب بدیم :
این آیه میگه
کسانی که اهل ایمان و عمل صالح هستند لَا خَوْفٌ خوفی ندارن
اما در همین قرآن داریم که اهل بیت میگفتن إِنَّا نَخَافُ ما میترسیم از قیامت ،
مناجات هایی که امامان دارن همش تو گریه ها ، همش یعنی ما از جهنم میترسیم ، این چیه که قرآن میگه خوف نیست ولی اونها خوف دارن ؟
یه مثال بزنم گاهی یه بیماری مثلا میخواد آپاندیسش رو عمل کنه ، دکتر میگه باکی نیست اما خود بیمار بازم دغدغه داره ،
حتی گاهی آدم آمپول بخواد بزنه طرف میترسه !چه ترسی داره ؟!
جای نگرانی نیست، اما این منافاتی نداره که خود بیمار که دلهره داشته باشه یا معناش اینه !
یا معناش اینه که میگه لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ که کلمه عَلَی یعنی تسلط
یعنی خوف برآنها تسلطی نداره
يَحْزَنُونَ که فعل مضارع هست یعنی همیشه اینها حزن دائمی و سلطه ی خوف ندارن
مثلا من در عمرم بی پول نشدم یعنی بی پولی ممتد... و الاّ هرانسانی در عمرش برای یه ساعت دوساعت بی پول میشه
اگر دیدی کسی میگه من در عمرم بی پول نشدم یعنی بی پولی ممتد
یا خدا میگه خوف بر اینها نیست یعنی خوف سلطه نداره براینها
نه اینکه در آنها اصلا خوف در روحشون پیدا نمیشه بلکه خوف پیدا میشه اما خوف فراگیر نیست
خلاصه محدوده کار انبیا چیه ؟ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ
شرح وظیفه انبیا بشارت بدند به خوبان و هشدار بدن به بَدان
اجبار نمیکنن
وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ
میفرماید که ما پیغمبران نمیفرستیم
إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ
برای بشارت و هشدار ، یعنی چه ؟
یعنی هیچ وقت انبیا مردم را اجبار نمیکنن ،
ارشاد و تربیت بر دو پایه بیم و امید هست
یعنی هم باید به مردم بیم داد در جای خودش و هم باید امید داد ،
فَمَنْ آمَنَ وَأَصْلَحَ
ایمان و اصلاح باید باهم باشه
حتی صالح بودن کافی نیست !
کارهای مؤمن باید همیشه در جهت اصلاح باشه ،
اگر ایمان و عمل صالح بود ، ایمان و عمل صالح انسان را از دغدغه ها حفظ میکنه
🌸🌸 آیه بعد میفرماید: (آیه ۴۹)
وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا يَمَسُّهُمُ الْعَذابُ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ
کسانی که ایمان آوردند خوف و حزنی بهشون نیست اما کسانی که آیات ما را تکذیب کردن عذاب الهی اینها رو میگیره
بِما كانُوا يَفْسُقُونَ
به خاطر فسقی که کردند عذاب اینها را خواهد گرفت .
✨خلاصه دو آیه :
1) انبیا کسی رو اجبار نمیکنه
2) همه انبیا وظیفشون یه جوره ، اهل بشارت و انذار هستن
3) راه نجات در ایمان و اصلاح هست
4) نتیجه تکذیب قهر خداست .
💎 #تفسیر _جزء _هفتم
💟 #سوره_انعام آیه ۴۹_۴۸
@Ostadqraati9498
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
🍃سوره انعام آیه ۵۰
🌹قُلْ لَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ ۚ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ ۚ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ
☘(اى پيامبر! به مردم) بگو: من ادّعا نمىكنم كه گنجينههاى خداوند نزد من است و من غيب هم نمىدانم و ادّعا نمىكنم كه من فرشتهام، من جز آنچه را به من وحى مىشود پيروى نمىكنم. بگو: آيا نابينا و بينا برابرند؟ آيا نمىانديشيد .
💎 #تفسیر _جزء _هفتم
💟 #سوره_انعام آیه ۵۰
@Ostadqraati9498
آیات قبل خواندیم که توقع بیجا داشتند به پیامبران می گفتند شما اگر پیامبر هستید مثلا چرا در بازارها راه می روید؟ چرا خزینه ها و گنج ها دست شما نیست؟ چرا علم غیب ندارید؟
خلاصه پیامبر فرمودند این توقعات را کنار بگذارید حرف من این است من پیامبر هستم به من وحی می شود من منطق و معجزه دارم.
بعد می فرماید پیامبران برای بشارت و انذار آمدند.
حالا می فرماید چه کسانی این انذار را می پذیرند؟
🌸🌸موضوع آیه :
موعظه در دل چه کسی موثر است؟
ای پیامبر
«وَأَنذِرْ بِهِ» هشداره بده به واسطه این قرآن
به چه کسانی؟
«الَّذِينَ يَخَافُونَ أَن يُحْشَرُوا إِلَىٰ رَبِّهِمْ» آن هایی که نگران از محشور شدن در قیامت هستند
یعنی آن هایی که ایمان به معاد دارند آن ها ظرفیت دارند که حق را بپذیرند. آن هایی که دغدغه معاد دارند، آن های که فکر نمی کنند دنیا با همین خوراک، پوشاک، مسکن و خوردن و خوابیدن و مردن است. آن هایی که دیدِشان، جهان بینی شان این است که نظام را هدفمند می دانند.
آن هایی که می گویند این هستی باطل آفریده نشده و انسان هم عبث، باطل و بیهوده آفریده نشده است، پس از امروز یک فردایی است.
آن هایی که چنین ایمانی دارند نصیحت ها در گوشِشان اثر دارد
این مساله که نصیحت در دل چه کسی اثر دارد در جاهای متعدد قرآن آمده است
مثلا در اول سوره بقره می فرماید فرد با تقوا می پذیرند. للمتقین
در سوره یس می فرماید «إنّا تنذر من اتبع الذکر و خشی الرحمن»
پیامبر موعظه تو اثر می کند در کسانی که خوف الهی دارند.
یعنی پیام های پیامبر مثل موتور است موتور سر چاهی که آب در آن است مفید است . اما اگر چاه خشک است هر موتوری هم سر چاه خشک بزنی آب ندارد چاه خشک است.
بعضی آدم ها مثل توپ در بسته هستند. یک توپ در بسته را در اقیانوس ها بزنی آب در آن نمی رود دریا مقصر نیست توپ درش بسته است.
یا سوره فاطر آیه 18می فرماید «إنما تنذر الذین یخشون قلبهم بالغیب»
خلاصه انسانهایی که یک نوع تقوا، یک نوع خشیت، یک نوع ایمان دارند آن ها نصیحت پذیرند.
آمادگی افراد شرط تاثیر گذاری تست اگر طرف آماده نباشد که هیچ.
در سوره یس می فرماید «إنّا تنذر من اتبع الذکر و خشی الرحمن»
پیامبر موعظه تو اثر می کند در کسانی که خوف الهی دارند.
یعنی پیام های پیامبر مثل موتور است موتور سر چاهی که آب در آن است مفید است . اما اگر چاه خشک است هر موتوری هم سر چاه خشک بزنی آب ندارد چاه خشک است.
بعضی آدم ها مثل توپ در بسته هستند. یک توپ در بسته را در اقیانوس ها بزنی آب در آن نمی رود دریا مقصر نیست توپ درش بسته است.
یا سوره فاطر آیه 18می فرماید «إنما تنذر الذین یخشون قلبهم بالغیب»
خلاصه انسانهایی که یک نوع تقوا، یک نوع خشیت، یک نوع ایمان دارند آن ها نصیحت پذیرند.
آمادگی افراد شرط تاثیر گذاری توست اگر طرف آماده نباشد که هیچ.
شما اگر دستت چرب بود هر چه قدر هم آب بریزی این چربی آب را پس می زند.
افرادی که قفلند نصیحت را پس می زنند مثل چربی که پس می زند
روایت داریم وقتی موعظه اثر می کند که طرف خودش از درون
(واعظٌ من نفسه ) یعنی از درون هم واعظ باشد
اگر کسی از درون متنبه نشود واعظ بیرونی خیلی کاری ازش ساخته نیست
طرف باید چیزی به سر داشته باشد یعنی توجهی داشته باشد.
خلاصه این آیه این شد ای پیامبر تو هشدار بده اما هشدار تو فقط در افرادی اثر دارد که زمینه دارند در افرادی که ظرفیت و زمینه ندارند سنگدل و قسی القلب هستند موعظه تو در این ها اثر نخواهد کرد.
💞خدایا ما را از کسانی قرار بده که ظرفیت حق پذیری را داشته باشیم.
❤️امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق می فرمایند به من توفیق بده که هر کسی مرا ارشاد می کند ، هر کس مرا هدایت می کند پیروی کنم.
یعنی این ارزش است که انسان گوش به حرف حق بدهد در هر سنی می خواهد باشد
گاهی اوقات می گوید من گوش به حرف این بچه بدهم؟!
اگر بچه حرف حق می زند گوش به حرف بچه بده
قرآن می فرماید «یستمعون القول»
نمی فرماید یستمعون القائل.
«یستمعون القول فیتّبعون احسنه»
حرف چه حرفی است؟! اگر حرف، حرف خوبی است از یک آدم کارگر ساده باشد از یک بچه باشد، از یک زن خانه دار باشد، مشهور باشد، گمنام باشد، با سواد باشد، بی سواد باشد، حرف حق را قبول کن.
💎 #تفسیر _جزء _هفتم
💟 #سوره_انعام آیه ۵۰
@Ostadqraati9498