eitaa logo
دروس اصول فلسفه و روش رئالیسم
946 دنبال‌کننده
183 عکس
9 ویدیو
15 فایل
🖊️ مدیر کانال: Rezaemami1371@ 📚 صوت‌ دروس استاد احسان کرمانشاهانی (زید عزه)، استاد سطوح عالی حوزه: 🔗 http://ostadkermanshahani.blogfa.com
مشاهده در ایتا
دانلود
75-Osol falsafe.mp3
48.32M
📚درس اصول فلسفه و روش رئالیسم ✅استاد کرمانشاهانی ✅جلسه ۷۵ ⏳چهارشنبه ۹۸/۱۱/۱۶ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
جلسه 76-پاورقی شهید مطهری.mp3
16.75M
📚درس اصول فلسفه و روش رئالیسم ✅استاد کرمانشاهانی ✅جلسه ۷۶ ⏳شنبه ۹۸/۱۱/۱۹ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
77-Osol falsafe.mp3
46.57M
📚درس اصول فلسفه و روش رئالیسم ✅استاد کرمانشاهانی ✅جلسه ۷۷ ⏳یکشنبه ۹۸/۱۱/۲۰ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
🔺در جلسه درس دیروز (شنبه ۱۹ بهمن) نکاتی پیرامون جریان مخالف فلسفه توسط حضرت استاد مطرح گردید که متن بیانات ایشان به مرور روی کانال بارگذاری خواهد شد. انشاالله! @osul_e_falsafeh
78-Osol falsafe.mp3
43.83M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۷۸ 📆 دوشنبه ۹۸/۱۱/۲١ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
79-Osol falsafe.mp3
48.86M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۷۹ 📆 چهارشنبه ۹۸/۱۱/۲۳ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
80-Osol falsafe.mp3
34.45M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۸۰ 📆 شنبه ۹۸/۱۱/۲۶ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
# توجه 🔺وعده داده بودیم که بیانات حضرت استاد در مورد جریانات ضد فلسفه در جلسه شنبه ۱۹ بهمن ماه را به مرور روی کانال بارگذاری کنیم. 🔹 انشاالله قسمت اول این سخنان امشب روی کانال بارگذاری خواهد شد. @osul_e_falsafeh
☘ بسم الله الرحمن الرحیم 🔺این نامه ای که نوشته شده است و این حرفی که زده شده است من نمی خواستم به آن توجه کنم. نباید هم توجه بکنم ولی حالا سوال شده است مختصری درموردش توضیح میدهم. 💡ببینید یک عده ای - حالا این شخص کیست و چه کارهایی کرده است ما کاری نداریم - اما یک عده ای هستند که خودشان موسسات فراوانی در دست دارند، در نهادهایی زیادی بوده اند از اول انقلاب تا الان؛ تشکیلاتی بوده اند؛ شاگردانی دارند جریان فکری دارند؛ هرموقع اتفاقی رخ میدهد سر فلسفه اسلامی خالی میکنند که اِی وای! شما کاری نمیکنید، مشکلات اسلام بی پاسخ مانده است، شبهات فراوانی روی آورده است و... . یک اسم های قلمبه وسلمبه ای به کار میبرند که معانی آن مشخص نیست. اسم باید معنایش در علمی تبیین شود، یا (این «یا» یای انحصار حقیقی است) این اسم در عرف عام باید معنی شود؛ خب از «اسماء» یا «الفاظی» است که مردم دارند به کار می برند، که در این صورت این را مردم باید معنی بکنند برای ما؛ فقه هم برای ما همین کار را میکند. برای شناخت الفاظ روایات فقهیه مراجعه به عرف کرده و معنایش را میفهمد و درستش هم همین است. و یا لفظ از الفاظی نیست که عرف باید معنی آن را مشخص بکند؛ خیلی خب! بما بگویید که این لفظ را کدام عرف استعمال میکند؟! عرف عام که استفاده نمیکند، پس عرف خاص کدام علم این لفظ را استعمال میکند؟ اول الکلام؛ وقتی از الفاظ قلمبه و سلمبه استفاده می کنید که عرف عام از این الفاظ استفاده نمی کند؛ این الفاظ معنایش را ما از کجا باید بدانیم؟ و بگیریم؟ میدانید مشکل چیست؟؟ مشکل این است که یک لفظ بر اساس نگاه پراگماتیکی طرح میشود و یک لفظ دیگر بر اساس نگاه مثلا کمونیستی معنی میشود و لفظ دیگر بر اساس نگاه مکتب معارف مشهد معنی میشود، خب شما این همه لفظ را با یک بیل ریختی کنار همدیگر! ، الان در نگاه شما این الفاظ دارد به چه معانی استعمال می شود. پس اول اشکالی که به این آقایان وجود دارد این است که شما موقعی که در مقابل فلسفه اسلامی از یک الفاظ بزرگ و قلمبه و سلمبه و ایسم و فلان و بهمان استفاده می کنید، اینها را چه کسی معنی کرده است؟ چه معنی از این ها اراده می کنید ؟ در خود جامعه علمی دانشگاهی علم ناظر به قرون متعدد فلسفه این الفاظ معانی اش تغییر میکند؛ مکاتب مختلف علمی این الفاظ معانی اش تغییر میکند. اگر شما یک لفظی گفتی، آن لفظ را معنی نکردی ؛ در تهاجم به دیگران استفاده کردی از این الفاظ، معلوم است که انگییزه شما انگیزه علمی نیست؛ حالا ما با انگیزه های افراد کاری نداریم؛ نتیجه علمی به کار شما مترتب نمی شود، چون معلوم نیست که داریم روی چه چیزی دعوا میکنیم؟ مردم که این الفاظ را ندارند و هرکس از این الفاظ در مکاتب مختلف معانی خودش را میفهمد؛ حالا ما بنشینیم سر چه چیزی با شما بحث کنیم؟ شما اشکال کردی میخواهند جواب بدهند؛ [چه کنند؟] این نگاه «مرحوم (ره)» است. در این کتاب دیدید که علّامه هر لفظی را به کار می برد از بیخ معنی کرده است. یا رسانده به جایی که فهم همه گانی آن را می فهمد یا خودش معنی آن را گفته است؛ یک لفظی که ما حسابش را نفهمیم بخواهید به عنوان یک عنصر بیگانه وارد فضای تفکر بشود و نقش ایفا بکند، اگر مفردات یک کل مبهم باشد نتیجه ی کل مبهم است. نمی تواند در کل نظام معرفتی شما نقش مثبت ایفا بکند این اولین اشکال. @osul_e_falsafeh
81-Osol falsafe.mp3
36.59M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۸۱ 📆 یکشنبه ۹۸/۱۱/۲۷ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
82-Osol falsafe.mp3
36.02M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 🔹 جلسه ۸۲ 📆 دوشنبه ۹۸/۱۱/۲۸ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
83-Osol falsafe.mp3
42.87M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 📆 سه شنبه ۹۸/۱۱/۲۹ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
84-Osol falsafe.mp3
40.18M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔸 استاد کرمانشاهانی 📆 چهارشنبه ۹۸/۱۱/۳۰ لینک کانال در شبکه های اجتماعی؛ تلگرام، ایتا، بله @osul_e_falsafeh
🔺چرا شما کار نمی کنید؟! 🔹بسیار خوب! شما این همه اشکال[به فلسفه] دارید و این همه انقلاب و اسلام و حوزه و جهان معاصر توقع دارند و شما هم توقع دارید، مگر ما جلو کسی را گرفته ایم؟ مگر ما دهان کسی را بسته ایم؟ مگرپول دست ماست که به کسی بدهیم یا ندهیم؟ همه اش پیش شماست؛ موسسه دارید، نهاد دارید، دانشگاه دارید، چهل سال است که در مناصب مختلف حضور دارید. اگر انتقادی هست شما آستین بالا بزنید و کار کنید. اگر این وظیفه زمین مانده ای است که فلسفه اسلامی باید انجام می داده و انجام نداده است، شما انجام بدهید. الحمدلله اطلاعاتتان خوب است، امکاناتتان هم زیاد است و علمای زیادی را هم مصادره کرده اید. پول امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) و از سهم امام هم از بعضی از آقایان خدمت تان میرسد. از این امکانات استفاده کنید؛ چرا شما کار نمیکنید؟ چرا همیشه شما طلبکار هستید و فلسفه بدهکار؟ [ای کاش]کسی بیاید از شما طلب بکند بگوید شما چه کردید؟ شما که خودتان را وارث مکتب معارف اهل بیت و روایات می دانید یک کار نشان بدهید که سرش به تنش بیارزد.! آن هم در همین حوزه ای که خودتان را وارث میدانید. نمیگوییم در آن جایی که مربوط به فلسفه است کاری انجام بدهید؛ به انتقاداتتان به فلسفه هم کاری ندرایم. بعد از 40 سال تازه مجموعه آثار آقا میرزا مهدی اصفهانی[موسس مکتب معارف مشهد] را چاپ کردند. کار شما کجاست؟ کار قابل ارائه کجاست؟ کاری که حوزه به رسمیت بشناسد. کار علمی هم ویژگی هایی دارد؛ مرحوم آیت الله خویی(ره) کار علمی کردند و درتمام مدارس خوانده میشود و نقد میشود؛ مرحوم امام(رضوان الله تعالی علیه) حرف علمی زدند که در حوزه علمیه طرح و بحث میشود. شما اگر کار علمی کردید ارائه بدهید تا بررسی شود ؟ اینکه کارها یک گوشه ای در زیرزمین باشد سودی ندارد. متاسفانه این یک عادت شده است که همه یا مطالبه میکنند یا سخنگوی مطالبات مردم شده اند. اگر کسی کار نمی کند شما آستین بالا بزنید و مطالبات را برآورده بکنید! @osul_e_falsafeh