بیانیه محکومیت حمله صهیونیستها به لبنان 1403.07.06.pdf
280K
بیانیه حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مجتبی الهی خراسانی (استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد و عضو کمیسیون اجتماعیسیاسی حوزه علمیه خراسان) به مناسبت حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
در بخشی از آن آمده است:
🔺 خداوند، با عتاب از ما میپرسد که: وَمَا لَكُم لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَٱلمُستَضعَفِينَ مِنَ ٱلرِّجَالِ وَٱلنِّسَاءِ وَٱلوِلدَانِ (شما را چه شده كه در راه خدا و براى نجات مردان و زنان و كودكانِ تحت ستم نمىجنگيد؟! سوره نساء، آیه 75)
🔺 انتظار میرود نهادها، استادان و طلاب و دانشجویان علوم اسلامی در حوزهها و دانشگاهها، ضمن ابراز خشم و اعتراض خود به تداوم و تشدید جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و لبنان، با تنظیم و ارسال بیانیه به مراکز و گروههای علمی در سراسر جهان ـ به خصوص در کشورهای اسلامی و اروپایی ـ، از آنها جهت محکومیت این جنایات، همدردی با شهدا و قربانیان جنایات، و اعتراض و درخواست قطع حمایت و ارتباط از دولتهای متبوع خود، درخواست و مطالبه کنند، و مطمئن باشند که نصرت خدا، یاریگر و اثربخش آن خواهد بود: اُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (به كسانىكه مورد جنگ و كشتار قرار گرفتهاند اجازۀ [جنگ و دفاع] داده شد، زيرا كه مورد ستم قرار گرفتهاند، و خداوند بر يارى آنها تواناست. سوره حج، آیه 39)
(متن کامل در بالا)
#مجتبی_الهی_خراسانی #حوزه_علمیه_مشهد
------------------------
🍃@OsulFiqhMoaser
إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِی....
🍃@OsulFiqhMoaser
بیانیه شهادت سید حسن نصر الله 1403.07.08.pdf
209.4K
بیانیه استاد مجتبی الهی خراسانی (مدرّس حوزه علمیه مشهد و عضو کمیسیون اجتماعیسیاسی حوزه علمیه خراسان)، به مناسبت شهادت عالم مجاهد و سیدالشهدای مقاومت، سید حسن نصرالله
📜 برشی از بیانیه:
در آزمونهای سخت کنونی که قرآن یادآوری میکند: أَم حَسِبتُم أَن تَدخُلُواْ ٱلجَنَّةَ وَلَمَّا يَأۡتِكُم مَّثَلُ ٱلَّذِينَ خَلَواْ مِن قَبلِكُم مَّسَّتهُمُ ٱلبَأسَاءُ وَٱلضَّرَّاءُ وَزُلزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ ٱلرَّسُولُ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُۥ مَتَى نَصرُ ٱللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصرَ ٱللَّهِ قَرِيب، به رضای خدا صابریم و به نصرت او امیدوار: با خون این سید مجاهد پیمان میبندیم که پشت سر ولی امر و رهبر عزیزمان مدظله، خط مقاومت و جهاد در راه خدا را میپوییم که عزت مسلمین در گرو آن است.
به عنوان طلبهای کوچک از حوزه علمیه خراسان، همه نهادها، استادان، طلاب، دانشجویان و اعضای مراکز علمی را دعوت میکنم تا به سوگواری و همدردی با خانواده شهید و ملت داغدار اما سربلند لبنان اکتفا نکنند، و با امکانات علمی و ارتباطی خود همگان را به محکومیت این جنایت و جنایات پیشین رژیم صهیونیستی، دعوت نمایند و با ارسال پیام به کانونهای قضائی و مجامع بینالمللی، رسیدگی به این توحش افسارگسیخته را مطالبه کنند و قطع ارتباط با این تروریسم آشکار را بخواهند.
#سید_حسن_نصرالله
#مقاومت
------------------------
🍃@OsulFiqhMoaser
📚حضرت امام محمد باقر علیه السلام، مؤسس علم اصول
نخستین کسی که دروازۀ علم اصول را گشود و به تبیین و ترفیع قواعد آن پرداخت، امام ابوجعفر محمدبن علی الباقر (علیه السلام) است و پس از ایشان، فرزند برومندش ابوعبدالله الصادق (علیه السلام).
این دو بزرگوار با آموزش قواعد آن به بسیاری از شاگردان خود و آنان نیز با جمع آوری و نگاشتن آن مسائل و قواعد گام بزرگی در فقه و اصول شیعه برداشتند که از آن جمع می توان کتاب «أصول آل الرسول»، «الفصول المهمة في أصول الائمة»، «الأصول الاصلیة» را نام برد که بنابر استناد راویان ثقه، همۀ آنها به اهل البیت (علیهم السلام) مستند است.
منبع: علامه سید حسن صدر، الشیعة و فنون الاسلام، تهران، مطبعة العرفان، بی چا، 1331 ه . ش، ص 95.
🍃@OsulFiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
#مناسبت
1️⃣ قیل لعلیّ بن محمّد علیهما السّلام:
مَن أکمَلُ الناسِ [في] خِصال الخیر؟
قال:
أعمَلُهم بالتَّقیّه،و أقضاهُم لِحُقوق إخوانِه.
به امام هادی علیه السلام عرض شد:
کدام مردمان، کامل ترین ویژگی های خوب را دارند؟
فرمود:
«آنها که تقیه (ملاحظه ظرفیت و امنیت دیگران) را بیشتر به کار می گیرند، و در ادای حقوق برادران (و خواهرانِ) دینیِ خود، کوشاترند.»
📚 تفسیر الإمام العسکریّ علیه السّلام:324،ح 172.عنه البحار:414/72،ضمن ح 68،و وسائل الشیعه:224/16،ضمن ح 21420
🏴🌴🏴🌴🏴🌴
2️⃣ محمد بن إدريس في آخر «السرائر» نقلا من كتاب مسائل الرجال ومكاتباتهم: مولانا علي بن محمد عليهالسلام من مسائل داود الصرمي قال: قال لي:
يا داود!
لَو قُلتُ اِنَّ تارِکَ التَّقیهِ کتارکِ الصَّلاهِ لَکُنْتُ صادقاً؛
امام هادی علیهالسلام به داود صرمی فرمود:
اگر بگویم: هر کس تقیه را ترک کند (ملاحظه ظرفیت و امنیت دیگران را نکند)، مانند کسی است که نماز را ترک کرده؛ هر آینه راست گفتهام.
📚 من لایحضره الفقیه، ج2 ص127 ح2؛ مستطرفات السرائر :ص67 ح10، وسائل الشیعة، ج۱۶، ص۲۱۱. رواه الكليني ج 2 ص 217 في الحسن كالصحيح عن أبي عمر الأعجمى عنه عليه السلام في حديث.
🏴🌴🏴🌴🏴🌴
▪️شهادت حضرت امام هادی علیهالسلام تسلیت باد.
——————-
🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
در دهه اول از ایام رجبیه:
🎙 عصر غیبت؛ فرصتها و تهدیدها
💠 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی شریف
💠 ذکر توسل: حاج علی برادران
🔗چهارشنبه ۱۲ دیماه تا جمعه ۲۱ دیماه، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱
میدان شهدا - خیابان دانشگاه - دانشگاه یک - شماره ۱۴
(منزل مرحوم استاد حاج شیخ حسین دست پروری ره)
🪞@KhodayeMahboob
-------------------------------
🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
#مناسبت
🌿
قال الإمام الجواد علیه السلام:
مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَتَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَإنْ كانَ نَزْراً قَلیلاً.
دیدار با برادران [و خواهرانِ] دینی حتی اگر سرزدنی کوتاه باشد، مایۀ نشاط است و موجب باروری خِرَد می گردد.
📚امالی شیخ مفید، ص 328، ح 13
🌿
تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب ۱۱۰ نفر هستند.
البته در میان ایشان، چهرههاى درخشان و شخصیتهاى برجستهاى مانند: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زكریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى هستند كه هر یک از بزرگان علمى آن روز به شمار می آمدند و داراى تألیفاتی بودند.
اما مجموع آنها فقط ۲۵۰ حدیث از آن حضرت نقل کرده اند.
زیرا از یك سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و كنترل سیاسى بود و از طرف دیگر آن حضرت در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
درباره امام جواد بیش از ۶۰۰ اثر به زبانهای مختلف نوشته شده است: ۳۲۵ کتاب، ۲۵۰ مقاله و ۳۳ پایاننامه.
از این همه، ۴۷۵ عنوان به زبان فارسی، ۱۲۲ مورد به زبان عربی و ۱۰ عنوان به زبانهای دیگر است.
——————
میلاد فرخنده حضرت جواد الائمة علیه السلام تهنیت باد 💐
——————
🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
💠 کتیبه ایوان نجف
سمت راست ورودی اصلی مرقد مطهر امیرمؤمنان علی علیهالسلام:
زایرانِ دَرگهَت را بر دَرِ خُلدِ بَرین
میدهند آواز: طِبتُم فَادخُلوها خالِدین
این شعر، بیت پایانی از هفت بند کاشی، متعلق به ملا حسن کاشی عالم و شاعر عالم و شاعر قرون ۷ و ۸ هجری قمری و ملازم سلطان محمد خدابنده است.
شاعر در مصرع دوم، مژده زندگی جاودان بهشتی را که مضمون آیه 73 سوره زمر است، به زایران مرقد امیرمؤمنان علیه السلام، بشارت می دهد.
ترکیب بند مزبور مشتمل بر ۷ بند ۱۲ بیتی است که با احتساب ابیات میانی، در مجموع ۹۱ بیت دارد و باب جدیدی در منقبتسرایی باز کرد؛ تا جایی بعد از آن تا چند قرن، هفت بند سرایی در مدح مولای متقیان علیهالسلام رایج شد و محتشم از معروفترین منقبتسرایان شعر فارسی، خود را دنبالهروی او برمیشمارد.
بسیاری از ابیات این شعر، برگرفته از آیات قران کریم و روایات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین بوده و به دور از غلوّ، با بیانی ساده و دلنشین، معارف کلامی و اعتقادی شیعه در حق امیر المؤمنین علیهالسلام را برای عموم مردم روزگار خود تببین کرده است.
ماجرای این شعر را در پیام ضمیمه بخوانید:
هدایت شده از فقه معاصر
دولتشاه سمرقندی در تذکرة الشعراء، وی را در زمره شعرای طبقه پنجم ذکر کرده و درباره او مینویسد:
«از جمله مادحان حضرت شاه ولایت پناه امیر المؤمنین و امام المتقین اسد الله الغالب علی بن ابی طالب کرم الله وجهه بود و هیچ کس به به متانت و لطافت او سخن نگفته است. مرد دانشمند و فاضل بوده است...
گویند که مولانا حسن بعد از زیارت کعبه معظمه شرفها الله و حرم حضرت رسالت علیه الصلاة والسلام به عزم زیارت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام به دیار عراق عرب افتاد و به عتبه بوسی آن آستانه شریف مشرّف شد و این منقبت بر روضه مطهرّه منوّره آن حضرت خواند:
ای به دور آفرینش، پیشوایِ اهلِ دین / وی زِ عزّت مادحِ بازویِ تو روح الامین.
در آن شب حضرت شاه ولایت را کرم الله وجهه به خواب دید که عذرخواهی او میکند که:
ای کاشی! از راه دور آمدهای و تو را دو حق است بر ما، یکی حق مهمانی و یکی حق صله شعر. اکنون باید که به بصره شوی و آنجا بازرگانی است که او را مسعود بن افلح گویند، از ما سلامش رسانی و گویی که در سفر عمّان درین سال، در آب، کشتی تو غرق خواست شدن، یک هزار دینار بر ما نذر کردی و ما مدد کردیم و کشتی و اموال تو را به سلامت به ساحل رسانیدیم. اکنون از عهده آن به در آی و از خواجه بازرگان زر بستان.
کاشی به بصره آمد و آن خواجه را پیدا ساخت و پیغام امیر المؤمنین علی"علیه السلام" با بازرگان رسانید. بازرگان از شادی، چون گل بشگفت و سوگند خورد که من این حال به هیچ آفریده نگفته ام و فی الحال زر تسلیم مولانا حسن کرد و خلعتی بر آن مزید ساخت و شکرانه آنکه فریادرس شاه ولایت شده دعوتی مستوفی جهت صالحان و فقرای شهر بداد.»
تا چندین قرن، حفظ کردن هفت بند کاشی و خواندن آن میان شیعیان مرسوم بود و حتی کتابهایی در شرح هفت بند مولانا حسن کاشی به رشته تحریر درآمد.
نسخههای خطی مختلفی از هفت بند حسین کاشی در کتابخانهها از جمله کتابخانه ملی ایران وجود دارد که عمدتا در لابلای جنگها و بیاضهای ادبی و مذهبی قرار گرفته است. یکی از عوامل اختلاف فراوان میان نسخههای هفت بند را میتوان ناشی از همین دانست که برخلاف بیشتر شاعران معاصر مولانا حسن کاشی کتاب دیوان مستقلی از او تا کنون یافت نشده است و اشعار نقل شده در تذکرهها یا بیاضها و جنگهایی که ادب دوستان، ادیبان، اهل منبر و روضه خوانان گرد آورده اند تا امروز منبع اصلی ما برای دست یابی به این شعر است.
گزارشی که جناب عبدالله افندی از دشمنی متعصبان و دشمنان شیعه با مولا حسن کاشی ارائه داده شاید بتواند در فهم دلیل مفقود شدن این دیوان در تاریخ راهگشا باشد. چه بسا این دیوان در شعله جهل و تعصب سوخته شده ویا به سرنوشت دیوانهای شیعی که ابیات آن به آب شسته شدند، دچار شده باشد.
---------------------------
🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
🌴شهادت به ولایت امیرمؤمنان علیهالسلام در اذان
دکتر محمد تیجانی در سفری به نجف رفت و پرسشهای خود را از شهید صدر پرسید و به گفته خود او این دیدارها نقش اساسی در گرویدن او به مذهب تشیع داشت.
از جمله، وی پرسید: چرا شیعیان در اذان شهادت میدهند که علی ولیِ خداست؟
شهید صدر جواب داد: مبنای حکومت اموی، محو کردن و ازبینبردن این حقیقت و مبارزه با امیرالمؤمنین علی و فرزندانش و قتل آنها بود و کار را به جایی رساندند که بر منابر مسلمین او را نفرین و لعن میکردند و مردم را با زور بر این امر وا میداشتند. ازاینرو شیعیان و پیروان علی – که خداوند از آنها راضی و خشنود باد – شهادت میدادند که او ولیِ خداست و نمیشود مسلمانی، ولیِ خدا را نفرین کند. این در حقیقت مبارزهای با آن حاکمان ظالم بود تا عزت برای خدا و رسولش و مؤمنان باشد و نیز این شهادت دادن در طول تاریخ بهعنوان محرکی برای تمام مسلمانان و نسلهای آینده باقی بماند تا همواره نسبت به حق بودن علی و باطل بودن دشمنانش آگاه باشند.
فقیهان ما همواره بر این نظر بودهاند که شهادت به ولایت علی در اذان و اقامه مستحب است؛ البته نه به نیت اینکه جزئی از اذان یا اقامه باشد. مستحبات – چه در عبادات و چه در معاملات – بسیار و بیشمار است. بهعنوان نمونه: مستحب است پس از شهادت به «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» مسلمان بگوید: «و أشهد أنّ الجنة حق و النار حق و أن الله یبعث من فی القبور»
📚 آنگاه هدایت شدم (تیجانی)، السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج۲، ص ۳۸۲
💐
میلاد امیرمؤمنان علی علیهالسلام، تبریک و تهنیت باد
🍃@FiqhMoaser