eitaa logo
مطالبِ طلبگی (وافی)
1.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
980 ویدیو
244 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
PTT-20210703-WA0030.opus
3.26M
صمدیه در ده ساعت جلسه ششم
PTT-20210703-WA0032.opus
3.4M
صمدیه در ده ساعت جلسه هفتم
PTT-20210703-WA0033.opus
3.71M
بحار الانوار (۲) الاغِ خداوند!
013 - 1400.04.12.mp3
9.15M
1400.04.12 خلاصه درس: بیان عالم جسماني طبق هيئت جدید
هدایت شده از احمدرضا اخوان
باسلام محضر استاد محترم آقای وافی استادوافی درجلسه دوم بحث کتاب بحارالانوار ودردقیقه ۲۱ به بعدودربیان ادب نیک به ذکرقصه وتوصیه ای ازپدر بزرگوار خوددررفتن به استخر ونیزحاضرجوابی آیه الله مرعشی نجفی ره کردند که علاوه برجنبه طنزوشوخی حاوی نکته هایی است که شنیدن وگوش دادن آن برای کسانی که منبری ویامعلم اند و...خالی ازلطف وافاده نیست. .(البته برای کسانی که به بلوغ عقلانی رسیده اند وسنشان نیز به بالای ۱۸ سال می رسد!) هزل تعلیم است آن را جد شنو تو مشو بر ظاهر هزلش گرو هر جدی هزل است پیش هازلان هزلها جد است پیش عاقلان‌ قصه ایشان مرابه یادمقایسه خود بااستاد وافی انداختند اما بی درنگ برخودنهیب زدم که: کار پاکان را قیاس از خود مگیر گر چه ماند در نبشتن شیر و شیر جمله عالم زین سبب گمراه شد کم کسی ز ابدال حق آگاه شد همسری با انبیا برداشتند اولیا را همچو خود پنداشتند گفته اینک ما بشر ایشان بشر ما و ایشان بسته‌ی خوابیم و خور این ندانستند ایشان از عمی هست فرقی در میان بی‌منتها هر دو گون زنبور خوردند از محل لیک شد ز ان نیش و زین دیگر عسل‌ هر دو گون آهو گیا خوردند و آب زین یکی سرگین شد و ز ان مشک ناب‌ هر دو نی خوردند از یک آب خور این یکی خالی و آن پر از شکر صد هزاران این چنین اشباه بین فرقشان هفتاد ساله راه بین‌ این خورد گردد پلیدی زو جدا آن خورد گردد همه نور خدا این خورد زاید همه بخل و حسد و آن خورد زاید همه نور احد این زمین پاک و ان شوره ست و بد این فرشته‌ی پاک و ان دیو است و دد هر دو صورت گر بهم ماند رواست آب تلخ و آب شیرین را صفاست‌ جز که صاحب ذوق کی شناسد بیاب او شناسد آب خوش از شوره آب‌ چون به یاد مقایسه ذیل افتادم وازآن صرف نظر کردم که ما کجا واستادوافی کجا؟ آقا میرزا ابوطالب زنجانی به شیخی می‌گفت: تو را به حضرت ابوالفضل "علیه السلام" تشبیه می‌کنم. او هم خیلی خوشش می‌آمد. به میرزا ابوطالب گفته بودند که شما از چه جهت او را به حضرت ابوالفضل "علیه السلام" تشبیه می‌کنی؟ به او گفته بود: همانطور که حضرت ابوالفضل "علیه السلام" وارد شریعه فرات شد و لب تشنه برگشت، تو هم وارد حوزه علمیه قم شدی و یک قطره هم از علم ننوشیدی و کنار رفتی! جرعه‌ای از دریا ج ۳ ص ۳۶۸ بله: شیر را بچه همی‌ماند بدو تو به پیغمبر به چه مانی بگو و: جام می و خون دل هر یک به کسی دادند در دایره قسمت اوضاع چنین باشد در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود کاین شاهد بازاری وان پرده نشین باشد وسلام وهزاران درود وخسته نباشید براستاد وافی که به تعبیر ایرج میرزا: دستم بگرفت و پا به پا برد تا شیوه ی راه رفتن آموخت یک حرف و دو حرف بر زبانم الفاظ نهاد و گفتن اموخت
هدایت شده از نقطه
سلام علیکم استاد با توجه به اهمیت درس بحارخوانی حضرتعالی و با عنایت به اینکه دروس متعدد در کانال بارگذاری می شود و صوت بحار بعضا گم می شود، کانالی مجزا در ایتا درست کردم برای صوتهای بحار‌. همچنین در تلگرام چون فایلها بعد مدتی در ایتا از دست می روند ولی در تلگرام همیشه باقی می مانند لینک ایتا : eitaa.com/Beharvafi
m-manzoomeh-samavati.mp3
15.84M
تجزیه ترکیب مناجات منظومه حضرت امیر علیه السلام از فردا یک ربع به ۹ تا ۹ در شبستان حرم این مناجات سی بیت است و مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح بعد از مناجات خمسة عشر ذکر نموده است: http://lib.eshia.ir/10376/1/129/%D8%AD%D8%B1%D8%B2%DB%8C
بیت اول: لَكَ الحَمدُ يا ذَا لجودِ و المَجدِ و العُلی تَبارَكتَ تُعطي مَن تَشاءُ و تَمنَعُ
تدریس کتاب درآمدی بر صرف توسط استاد محمدی منش از فردا ساعت 9 و نیم مرقد آقای بروجردی
3.49M
نواقص الهدایه (۱) ۱:ص ۳۷ خط ۱۲:الفاعل الظاهر علی قسمین...وبحث فاعل موُول به تا کتابا مفیدا ص ۳۸ تدريس نشده است. ۲-ص۹۰ والقیدالمنصوب علی ثلاثه اقسام نیازبه توضیح بیشتری دارد. ۳-ص۹۷اسلوب التحذیر خط چهارم تا فی باب الاغراء ۴- ص۱۰۱ منادی مستغاث ومندوب
هدایت شده از سلام
سلام استاد...ببخشیدبنده صوه هدایه شمارواحتیاج داشتم امادرکانالتون دانلودنمیشه...کجامیتونم تهیه کنم ...یا ازشاگرداتون کسی اونوداره تابتونم بگیرم...ممنون میشم راهنمایی کنید..
هدایت شده از احمدرضا اخوان
بادرود فراوان محضر استاد نازنین ترازجانم نمیدونم ازچه کلمه یاکلماتی برای تشکر ازشما برای تدريس نواقص هدایه کمک بگیرم تابلکه بتوانم اندکی ازدین بزرگی که برعهده ام هست جبران کنم. جزآرزوی سلام وسلامتی وتوفیق بیشتر برای ادامه این مسیر سراسر مهر ومحبت سلام ای یار دور از ما نشسته ؛ سلام ای بدتر از ما دل شکسته ! سلام ای آشنا همچون غریبان ؛ سلام ای عشق من ، ای بهتر از جان ! سلام سالار گلهای بهاری ؛ سلام ای برتر از صوت قناری ! سلام خورشید من در روز سردم ؛ سلام ای مرهم و داروی دردم ! سلام ای با وفا ای با مروت ؛ سلام ای ساز و گیتار محبت ! سلام کردم نگی در یاد ما نیست ؛ سلام کردم نگی اهل وفا نیست ! سلام کردم نگی تو بی وفایی ؛ سلام کردم بگم خوب نیست جدایی ! و: ای که همه نگاه من ، خورده گره به روی تو تا نرود نفس ز تن ، پا نکشم ز کوی تو گر چه به شعله میکشی، قلب مرا به عشوه ات بر دو جهان نمی دهم ، یک سر تار موی تو مستی هر نگاه تو ، بِه زِ شراب و جامِ مِی کی ز سـرم برون شود ، یک نفس آرزوی تو . وخوش بحال من که نعمتی چون شما نصیبم شد و: ز وصال تو خمارم سر مخلوق ندارم چو تو را صید و شکارم چه کنم تیر و کمان را
PTT-20210704-WA0015.opus
3.76M
صمدیه در ده ساعت جلسه هشتم
PTT-20210704-WA0014.opus
2.59M
صمدیه در ده ساعت جلسه نهم
014 - 1400.04.13.mp3
10.33M
1400.04.13 خلاصه درس: بیان عالم جسماني طبق هيئت جدید مطالبی پیرامون حرکت قمر
هدایت شده از نقطه
سلام علیکم استاد عزیز شاید وجه مجسمه بودن یا کم عقل بودن عابد این بوده است که تصور می کرده است خداوند مانند انسانی است که می تواند خر داشته باشد یا نداشته باشد. در روایت آمده: لیت لربنا بهیمه کاش پروردگار ما خر داشت ظاهرا خدا را مانند انسانی تجسم‌کرده که می تواند مانند بکری که خر دارد، خر داشته باشد. وتعبیر ملک که ما لربک حمار استفهام واقعی است یعنی تعجب کرده می گوید خدای تو خر ندارد ؟ منظور ملک این بوده که خدای تو خر خلق نکرده؟ ولی عابد که متوجه نشده می گوید با طعنه؛( با لو آورده) اگر داشت که ...( منظور ندارد دیگر) برای همین خدا وحی میکند که من به اندازه ی عقلش ثواب می دهم. به نظر حقیرعاصی این رسید. افاضات شما مستدام.
3.24M
نواقص الهدایه (۲) ۵-ص۱۲۲ و۱۲۳ احکام الحال ۶-ص۱۲۷ فرق بین حال وتمیز وص ۱۲۸و۱۲۹و۱۳۰و۱۳۱تدریس نشده است.
از امروز جلسات درسیِ حرم (صمدیه صرف میر و بحار) به شبستان سوم مسجد اعظم منتقل می شود
هدایت شده از احمدرضا اخوان
باسلام وتشکر ازالطاف بیکران استاد ارجمندم آقای وافی برای ادامه تدریس هدایه آنچه که می‌بینیم ومی شنويم بر روی جسم و روان ما تاثیر میگذارد. چیزهای زیبا ببینیم وبشنویم تا روح و روان ما زیبا شود. بنابراین: غیر رویت هر چه بینم نور چشمم کم شود هر کسی را ره مده ای پرده مژگان من و: چون صلای وصل بشنیدن گرفت اندک اندک مرده جنبیدن گرفت‌ دستانم لايق شڪوفہ هاى اجابت نيستند اما از آنجايى ڪہ پروردگارم را رحمان و رحيم ميشناسم بہترينها را برايتان طلب ميڪنم.
هدایت شده از مسلمان
حاج آقا ناموسا این اخوان کیه🤦‍♂🤦‍♂
PTT-20210705-WA0036.opus
3.9M
صمدیه در ده ساعت جلسه دهم
هدایت شده از احمدرضا اخوان
باسلام محضر استاد وافی دوست عزیز ونادیده ام آقای مسلمان سوال بسیار پیچیده ای ازحضرتعالی پرسیدند که‌: حاج آقا ناموسا این اخوان کیه🤦‍♂🤦‍♂ درپاسخ ایشان عرض می کنم که: شاگردی از استادش درباره ی جلب رضایت خدا و بهترین راه آن پرسید. استاد گفت: به گورستان برو و به مرده ها توهین کن! شاگرد دستور استاد را اجرا کرد و نزد او برگشت. استاد گفت: جواب دادند؟ شاگرد گفت : نه. استاد گفت: پس بار دیگر به آنجا برو و آن ها را ستایش کن! شاگرد اطاعت کرد و همان روز عصر نزد استاد برگشت. استاد بار دیگر از او پرسید که آیا مرده ها جواب دادند؟ و شاگرد گفت : نه. استاد گفت: برای جلب رضایت خدا، همین طور رفتار کن! نه به ستایش های مردم توجه کن و نه به تحقیر ها و تمسخر هایشان! بدین صورت است که می توانی راه خودت را در پیش گیری. ساعتی میزان آنی ساعتی موزون این بعد از این میزان خود شو تا شوی موزون خویش بزرگی می گوید: در هجده سالگی، نگران تفکر دیگران در مورد خودتان هستید. وقتی چهل ساله میشوید، اهمیتی نمی‌دهید که دیگران در مورد شمــا چه فکر می‌کنند. و زمانی که شصت ساله میشوید، پی می‌برید که اصلا هیچکس در مورد شما فکر نمیکرده است!(بنده متولد۳۹/۹/۳ ) واینک باخودزمزمه می کنم که: چو عمر از سی گذشت یا که از بیست نمی‌شاید دگر چون غافلان زیست نشاط عمر باشد تا چهل سال چهل رفته فرو ریزد پر و بال پس از پنجه نباشد تندرستی بصر کندی پذیرد پای سستی چو شصت آمد نشست آمد پدیدار چو هفتاد آمد افتاد آلت از کار و..... وای که چه آسان هدر می‌دهیم عمر خویش را فقط برای دیگران و طرز فکرشان!! تا فرصت زندگی داریم جانانه زندگی کنیم.وبه سراغ پیدا کردن ریشه اندیشه وپیشه وحرفه و...دیگران نباشیم چون: هر کسی گر عیب خود دیدی ز پیش کی بدی فارغ خود از اصلاح خویش‌ غافلند این خلق از خود ای پدر لاجرم گویند عیب همدگر وبه تعبیر سعدی: همه عیب خلق دیدن نه مروت است و مردی نگهی به خویشتن کن که تو هم گناه داری اما پاسخ اجمالی دوست نادیده ام:(اخوان کیه ) ما ننگ وجود روزگاریم عمری به نفاق می‌گذاریم عطار حافظم در مجلسی دردی کشم در محفلی بنگر این شوخی که چون با خلق صنعت می‌کنم گفتی از حافظ ما بوی ریا می‌آید آفرین بر نفست باد که خوش بردی بوی گفته بودی همه زرقند و فریبند و فسوس سعدی آن نیست ولیکن چو تو فرمایی هست ای پادشاه صادقان چون من منافق دیده‌ای با زندگانت زنده‌ام با مردگانت مرده‌ام با دلبران و گلرخان چون گلبنان بشکفته‌ام با منکران دی صفت همچون خزان افسرده‌ام مولانا مشکل حل شد؟الحمدلله اگر یک پله بالاتربروم خود رایکی ازشاگردان استاد وافی مخصوصا درادبیات عرب می دانم وعشق وعلاقه خودرا بارها به محضر ایشان تقدیم کردم واینک نیز درخطاب به ایشان می گویم: عشق من با خط مشکین تو امروزی نیست دیرگاه است کز این جام هلالی مستم از ثبات خودم این نکته خوش آمد که به جور در سر کوی تو از پای طلب ننشستم عافیت چشم مدار از من میخانه نشین که دم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم بعد از اینم چه غم از تیر کج انداز حسود چون به محبوب کمان ابروی خود پیوستم صنمی لشکریم غارت دل کرد و برفت آه اگر عاطفت شاه نگیرد دستم رتبت دانش یاسر به فلک برشده بود کرد غمخواری شمشاد بلندت پستم آیا مرتکب گناهی شدم!؟ اگر دست نوشته‌های بنده باعث اذیت وآزارشما شده است ازشما همه دوستان عزیز پوزش می طلبم. پروﺭﺩﮔﺎﺭﺍ... ﺍﮔﺮ ﺑﺎﻋـﺚ آزردگی ﮐﺴﯽ ﺷﺪم ﺑﻪ ﻣﻦ ﻗﺪﺭﺕِ عذرخواهی ﺑﺪﻩ . ﻭ اگر دیگران ﻣﺮﺍ ﺁﺯﺭﺩﻧﺪ ﺑـﻪ ﻣﻦ "ﻗـﺪﺭﺕِ بخشش ﺑﺪﻩ... سعدیا بسیار گفتن عمر ضایع کردن است وقت عذر آوردنست استغفرالله العظیم
هدایت شده از احمدرضا اخوان
باسلام محضر استاد وافی بااحترام درتدریس نواقص هدایه جلسه دوم ازص ۱۲۸ هدایه استادشیرافکن می توان به نکته‌ای اشاره کرد که نقص یانقصان آن رااگرتکمیل فرمائید سپاسگزارشما خواهم بود. دربحث تمییز منقول ازمبتدا،فاعل یا مفعول به می توان برای تشخیص هریک به شیوه ذیل عمل کرد: تمییز یادرجمله اسمیه بکار می رودیا در جمله فعلیه، اگرتمییز درجمله اسمیه بکاررفته باشد،دراصل معمولامبتداء بوده است‌ مانند:أنت اکثرمالا که اصلش مبتدا بوده است = مالک اکثر. ولی اگرتمییزدرجمله های فعلیه بکاررود، دراصل اغلب یافاعل است "حسن علی خلقا =حسن خلق علی .که دراین صورت‌ حرکت حرف آخر،کلمه ی قبل ازتمییز #(مضموم )می باشد ویااغلب مفعول است "زرعناالارض ذره = زرعنا ذره الارض. که دراین صورت حرکت حرف آخر، کلمه قبل تمییز #(منصوب )می باشد. اما اگر حرکت آخر کلمه ماقبل تمییز# کسره# (مجرور )باشد، آن را درنظر نمی گیریم وبه دوکلمه ی قبل ازتمییز، مراجعه می کنیم، مثل: وَأَحْصَىٰ كُلَّ شَيْءٍ عَدَدًا.که تمییز دراصل مفعول به می باشد. عنایت دارید که نقطه نظرات این حقیرصرفا ازروی مساعدت میباشد نه مزاحمت وجسارت سایهٔ خود از سر من برمدار بی‌قرارم بی‌قرارم بی‌قرار خیمه بزن بر قلب من صاحب این خانه تویی مستم کن از جام لبت ساقی و پیمانه تویی باتشکر فراوان از شما
PTT-20210706-WA0212.opus
1.88M
مناجات منظومه (۲)
PTT-20210706-WA0213.opus
3.46M
صمدیه در ده ساعت جلسه یازدهم
هدایت شده از احمدرضا اخوان
سلام براستاد وافی سفری به رشت بیا بیا دلدار من دلدار من درآ درآ در کار من در کار من هر جا روم با من روی با من روی هر منزلی محرم شوی محرم شوی دل را کجا پنهان کنم در دلبری تو بی‌حدی تو بی‌حدی چون سوی من میلی کنی میلی کنی روشن شود چشمان من چشمان من هر جا تویی جنت بود جنت بود هر جا روی رحمت بود رحمت بود استاد عزیزم آقای وافی عنوان درس چهارم ازکتاب بحارالانواررا به به رشت کردند وهوس برنج ناب شمال رادرخاطره هازنده کردند وحقیر که مدتهاست افتخارشاگردی ایشان رابرای خودحفظ کرده ام وگفته ام: ای چشمه آگاهی شاگرد نمی‌خواهی؟ چه حیله کنم تا من خود را به تو دردوزم درخطاب به استاد می نویسم: حضور آرامت اگرچه درکنارم نیست؛ اما یادت، مهمان همیشگی قلبم است ... عشق "مهمان" دل است وجان و دل مهمان او من دل وجان پیش مهمان درکشم هر صبح‌دم ناگزیر جان بود جانان واز جان "ناگزیر" پیش جانان شایدار"جان"درکشم هر صبح‌دم.... شما اگر افتخاربدهید وبه شهر حوریان بهشتی ونهرهای جاری ودریای آبی استان گیلان تشریف بیارید آن وقت باصدای بلند می گویم: ای خوشا روزى که ما معشوق را مهمان کنیم دیده از روی نگارینش نگارستان کنیم گر ز داغ هجر او دردی است در دل‌های ما ز آفتاب روی او آن درد را درمان کنیم واززبان سعدی درخطاب به شما می گویم: من به دیدار تو مشتاقم و از غیر ملول گر تو را از من و از غیر ملالی دارد خرم آن روز که بازآیی و سعدی گوید آمدی وه که چه مشتاق و پریشان بودم و: جمله راضی رفته‌اند از پیش ما هست مهمان جان ما و خویش ما اماقصه برنج نیز خودماجرایی دارد ولی: نشود فاشِ کسی آنچه میانِ من و توست تا اشارات نظر، نامه رسان من و توست گوش کن با لبِ خاموش سخن می گویم پاسخم گو به نگاهی، که زبان من و توست به امید دیدار شما دررشت