موسسه امام هادی «علیه السلام»
نشست علمی
▫️تعدد قرائات، منشأ الهی یا خطای انسانی؟
تبیین دیدگاه سازگاری تعدد قرائات با نزول قرآن بر حرف واحد
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سوزنچی
🎙ناقد: دکتر حمید رضا مستفید
دبیر جلسه: جناب آقای محمدرضا معینی
📌 ۹ ماه مبارک رمضان
🕰 ساعت ۱۸ الی ۲۲:۳۰
🗓 ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
مهلت ثبت نام تا ۲۰ فروردین۱۴۰۱
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/Tw8xH7k
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@souzanchi
PTT-20220409-WA0039.opus
3.54M
بدایه ۵۶
ادامه مفعول مطلق
یادی از استاد اخوان
بررسی تاثیر تجدید فراش بر فروپاشیِ خانواده
هدایت شده از احمدرضا اخوان
🦚سلام براستاد وافی
🔸جان پرورست قصه ارباب معرفت
🔸حرفی برو بپرس ، حدیثی بیا بگو
🍎امروز استاد وافی به رسم شاگردنوازی همیشگی خوددردروس بدایه النحو ودر ضمن صحبت ، یادی ازحقیر به میان آوردندکه یادآور پیام بادصبا وباعث مسرت وابتهاج این شاگرد شاکروذاکراستاد شد.
فضایل استاد دریائی است بیکران ولی از میان مصادیق بیشمار ، بیان حافط بلیغ تر به نظر میرسد:
🔸فریاد که از شش جهتم راه ببستند
🔸آن خال و خط و زلف و رخ و عارض و قامت
🔸کوته نکند بحث سر زلف تو حافظ
🔸پیوسته شد این سلسله تا روز قیامت
🔸در مثنوی، مولانا را میبینیم به دنبال مطلبی است اما همینکه به یاد شمس، استاد خود میافتد طوفانی سخت وامواج خروشانی در روح وروان وزبان وبیانش پدید میآید که ورای تقریر تفسیر است وچنین است حال من دریاد استاد وافی عزیز که به واقع گلی است ازگلستان وجودکه بوی خوش آشنایی بااوبرای همیشه درروح وروانم طنین انداز است:
🔸چون حدیث روی شمس الدین رسید
🔸شمس چارم آسمان سر در کشید
🔸واجب آید چونک آمد نام او
🔸شرح کردن رمزی از انعام او
🔸این نفس جان دامنم بر تافتست
🔸بوی پیراهان یوسف یافتست
🔸کز برای حق صحبت سالها
🔸بازگو حالی از آن خوش حالها
🔸تا زمین و آسمان خندان شود
🔸عقل و روح و دیده صد چندان شود
🔹لاتکلفنی فانی فی الفنا
🔹کلت افهامی فلا احصی ثنا
🔹کل شیء قاله غیرالمفیق
🔹ان تکلف او تصلف لا یلیق
🔸من چه گویم یک رگم هشیار نیست
🔸شرح آن یاری که او را یار نیست
🌹بهترین ها دراین ایام استجابت دعا برای استاد وافی ازحضرت حق، مسئلت دارم.
🔸حافظ وصال میطلبد از ره دعا
🔸یا رب دعای خسته دلان مستجاب کن
هدایت شده از شهدا پیرو می خواهند،عزادار کافی نیست
تأملی در «أخوک دینک» (با تکیه بر عبارت صمدیه: المجهول ثبوته لشیء عند السامع فی إعتقاد المتکلم یجعل خبرا و یؤخّر و ... .)
به نظر می آید خبر مقدم و مبتدای مؤخر است.
دلیل:
مقدمه: معلوم و مجهول غیر از معرفه و نکره است (پایان مقدمه)
«دینک» برای مخاطب معلوم است در حالی که «برادر بودن دین» مطلب جدید و مجهولی است که حضرت می خواهند به مخاطب معرفی کنند.
اکنون سؤال پیش می آید که علت تقدیم خبر بر مبتدا چیست؟
پاسخ:
گفته شده مفید حصر است. (البته ترجمۀ چنین غرضی دشوار است.)
ممکن است بگوییم غرض تقدیم اهتمام و بالا بردن جایگاه دین است که در رتبه و اهمیت بسان برادر است.
نکته:
حدیث «أخوک دینک...» نظیر آیۀ «إتّخَذَ إلهَهُ هَواهُ» است که مفعول به دوم بر مفعول به اول مقدم شده است. (جویندگان مطلب به ذیل این آیه در تفسیر صافی و سایر تفاسیر مراجعه کنند)