eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
29هزار دنبال‌کننده
696 عکس
401 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام ودرود..خسته نباشید..ممنون از کانال خوبتون وتشکراز زحمتی که میکشید خانمی هستم که واجبات واندکی مستحبات روهم انجام میدم به لطف خدا.. سوالم اینه که اگه بااقوام مثل برادرشوهروخواهرشوهروهمسرشون و.... صله رحم انجام بدیم ولی بگیم وبخندیم وراحت باشیم وحرفای خنده داردرحدعرف داشته باشیم ایاچون نامحرم هستن گناهه؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام صحبت معمولی اشکالی ندارد ولی خنده و شوخی با نامحرم معمولا خالی از لذت نیست و باید مراقب مکر شیطان بود. درحدی که می‌دانید نه شما و نه طرف مقابل دچار گناه نمی‌شوید اشکالی ندارد. سعی کنید به همان صحبت‌های معمولی اکتفا کنید که خدای نکرده دچار گناه نشوید. 🅿️ @p_ahkaam
سلام اگر برای شفای کسی ، آرامش روح کسی و یا امور دنیوی صلوات بفرستیم یا قرآن بخونیم و ... با توجه به اینکه ما به اون نیت میخونیم و ثوابی برا خودمون نمیخوایم ، آیا باز هم برای ما ثوابی داره ؟ به همون میزان که ثواب برا اونها میره برا خودمون هم ثبت میشه؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام بله ثوابش به شما هم می‌رسد و چه بسا که ثواب بیشتری هم داشته باشد. راوی می گوید به امام کاظم علیه السلام گفتم: اگر کسی به حج برود و حج و عمره خود را و یا قسمتی از طواف خود را برای خویشاوند خود منظور کند، آیا اجر و پاداش خودش ناقص می شود؟ امام علیه السلام فرمود: نه، ثواب یک حج کامل برای خودش و ثواب یک حج کامل برای خویشاوند او منظور می شود. پاداش دیگری هم دارد که به خویشان و دوستان خود صله و خدمت کرده است. 🅿️ @p_ahkaam
سلام خواهش میکنم یه سوال ام پاسخ بدید چون نمی تونم به صورت حضوری یا تماس سوالم رو مطرح کنم بنده دچار خودارضایی بودم ولی به سختی و یاری خدا توبه کردم و 3ماه ای ترک کردم این عمل را، اما امروز متاسفانه با گول زدن خودم و فکر اینکه تنها در صورت ارگاسم و اوج لذت جنسی خودارضایی محسوب میشود و در حد خروج ترشحات خودارضایی نیست این عمل زشت را مرتکب شدم حتی در صورت ارگاسم نشدن و بی میل نشدن و سست نشدن ام خودارضایی به حساب می آید؟ در صورت لمس که به خروج ترشحات روان کننده واژن انجامید ام خودارضایی صورت گرفته؟ خیلی احساس ناراحتی و گناه میکنم که بعد این مدت که فکر میکردم توبه کردم و توانستم به نفس ام غلبه کنم و دیگر دچار این مشکل نیستم این کار را کردم ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام توبه یعنی پشیمانی از گناه و عزم بر تکرار نکردن گناه. امام رضا عليه‌السلام می‌فرماید کار چند نفر مسخره است یکی از آنها کسی است که استغفار می‌کند ولی باز گناه می‌کند. اما از طرف دیگر در دین ما توصیه شده حتی اگر هزار بار هم توبه شکستی بازآی. پس ممکن است انسان عزم بر تکرار نکردن گناه هم داشته باشد ولی باز گناه را تکرار کند زیرا شیطان بیکار ننشسته و تمام تلاشش را برای شکستن توبه انجام می‌دهد. درست است که با شکستن توبه، گناه بزرگی مرتکب شده‌اید ولی نباید ناامید شوید و این از مکر شیطان است که انسان را ناامید می‌کند تا شاید دست از توبه بردارد. شیطان به شدت از توبه انسان وحشت دارد و تمام تلاش خود را برای برگرداندن شخص انجام می‌دهد. شما تلاشتان را نسبت به قبل بیشتر کنید و تمام راهکارهای ترک این گناه زشت را با قوت و قدرت انجام بدهید و از خدا بخواهید تا به شما کمک کند و برای همیشه این گناه را ترک کنید. و به این مطلب هم توجه داشته باشید که اگر خدای نکرده یکبار بعد از ارتکاب این گناه و در حالی که هنوز آلوده به این گناه هستید از دنیا بروید با چه رویی می‌خواهید خداوند متعال را ملاقات کنید. 🅿️ @p_ahkaam
سلام خسته نباشید، یک سوالی ذهنمو مشغول کرده؛ مواد غذایی که زیاد تو یخچال میمونه مثل خورشت یا برنج و... اینا دیگه قابل استفاده نیست یا غذا خراب شده و دیگه نمیشه خوردش اگر ما اینارو بریزیم داخل پلاستیک فریزر و داخل سطل زباله بندازیم آیا ایراد داره این کار؟ گناه یا اسراف هستش؟ میشه دراین مورد راهنمایی کنید که چیکار کنیم؟ سپاس از لطف و محبت شما. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام بسیاری از مواد خوراکی حتی بعد از اینکه برای خوردن قابل استفاده نیستند باز هم استفاده‌های دیگری دارند. مثلا نان خشک را جمع‌آوری می‌کنند و به دام می‌دهند. برنج را می‌توانید جایی برزید که پرندگان از آن استفاده کنند و همینطور شما خودتان ببینید درمورد بقیه مواد خوراکی می‌شود چکار کرد ولی در نهایت اگر راهکاری نداشت ریختن به سطل زباله اشکالی ندارد. ولی به این مسئله هم دقت کنیم که اگر با چندبار تجربه متوجه شویم که چطور می‌توانیم کاری کنیم که غذا به مرحله خراب شدن نرسد باید بیشتر مراقبت کنیم تا خدای نکرده مرتکب گناه اسراف نشویم. مثلا می‌توانیم در مقدار غذایی که تهیه می‌کنیم دقت کنیم تا اضافه نیاید، ثانیا بعد از اینکه غذا اضافه آمد در وعده بعدی غذای کمتری درست کنیم تا غذای وعده قبلی هم خورده شود و... بخدا قسم با کمی دقت می‌توان از اینگونه اسراف‌ها جلوگیری کرد. در دین ما می‌فرمایند از باقیمانده غذای دیگران بخورید که شفا است ولی ما باقیمانده غذای دیگران را دور می‌ریزیم. مخاطبين بزرگوار! اسراف گناه بزرگی است و متاسفانه این موردی که فرمودند در خانواده‌های ایرانی به وفور دیده می‌شود. شما را به خدا قسم می‌دهم بیاید کمی بیشتر دقت کنیم در دنیایی که بسیاری از انسانها از سوءتغذیه رنج می‌برند و جان خود را از دست می‌دهند از این گونه اسرافها جلوگیری کنیم. خدا به ما رحم کند. 🅿️ @p_ahkaam
سلام اگر اشتباهی بر حسب عادت قسم بخوریم به خدا قرآن و... که کاری رو انجام بدیم ، حکمش چیه. ؟ رهبری ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام قسم دروغ که جای خودش را دارد؛ قسم راست خوردن هم از لحاظ دین اسلام کار نادرستی است، چراکه در روایت‌های زیادی تأکید شده است که قسم راست هم به جز در شرایط ضرورت نباید به کار برود. قسم خوردن فقط و فقط در یک مورد مجاز است: نجات جان مسلمان. به همین دلیل است که در جلد دوم کتاب توضیح المسائل مراجع نوشته شده است که اگر کسی برای اثبات کردن یا رد چیزی قسم بخورد، اگر حرف او راست و عین حقیقت باشد قسم خوردنش مکروه است اما اگر حرفش دروغ و خلاف واقعیت باشد حرام و گناه کبیره است، اما کفاره قسم را ندارد. 🅿️ @p_ahkaam
سلام و عرض خسته نباشید جسارتا سوالی داشتم که از بنده پرسیده شده و قادر به پاسخگویی نیستم: فرض کنید پسری مجرد با جنازه خانمی که شوهر داشته مجامعت و زنا میکند ، بعدا که دستش رو میشود اولیای جنازه از او شکایت میکنند ، در این حالت حکم شرعی نه قانونی ، حکم شرعی آن پسر چیست و آیا اعدام یا حبس است یا خیر ؟ لطفاً توضیح دهید با تشکر از زحمات بی دریغ شما ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام نظر آیت الله مکارم چنانچه نعوذ بالله مردی با زن میت زنا نماید؛ آیا عمل وی زنای به عنف و مستوجب حکم اعدام است؟ آیا علاوه بر حد الهی مستوجب تعزیر نیز می باشد؟ حکم زنای به عنف را ندارد ولی فقها اتفاق نظر دارند که احکام زنای به حی ،( زنده )را شامل می شود.‌ امام خمینی در رابطه با این موضوع امام خمینی می فرماید: حدّ در وطى زن مرده مانند حدّ در زن زنده است‌، در صورت محصن بودن رجم و در صورت عدم آن حد است و گناه و جنایت در این جا فاحش تر و بزرگ تر است و بر او است که علاوه بر حدّ، به حسب نظر حاکم تعزیر شود؛ البته در آن تأمل است. و اگر زن مرده خودش را وطى کند تعزیر دارد، نه حد 🅿️ @p_ahkaam
با عرض سلام وخدا قوت ممنون میشم در مورد قسم شرعی توضیح بدید ممنون از پاسخ گویی تون آقای سیستانی ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ شرایط قسم شرعی طبق نظر ده مرجع ادامه در لینک انتهای پست مسأله ۲۶۷۱ قسم چند شرط دارد (۱): اوّل: کسی که قسم می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد (و اگر می‌خواهد راجع به مال خودش قسم بخورد باید در حال بالغ شدن سفیه نباشد (۲) و حاکم شرع او را از تصرّف در اموالش منع نکرده باشد) و از روی قصد و اختیار قسم بخورد (۳)، پس قسم خوردن بچه و دیوانه و مست (۴) و کسی که مجبورش کرده‌اند، درست نیست و همچنین است اگر در حال عصبانی بودن بی قصد (۵) قسم بخورد (۶) دوم: کاری را که قسم می‌خورد انجام دهد (۷) باید حرام و مکروه نباشد و کاری را که قسم می‌خورد ترک کند، باید واجب و مستحب ّ نباشد (۸) و اگر قسم بخورد که کار مباحی را بجا آورد (۹)، باید ترک آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد و نیز اگر قسم بخورد کار مباحی را ترک کند باید انجام آن در نظر مردم بهتر از ترکش نباشد (۱۰). سوم: به یکی از اسامی خداوند عالم قسم بخورد که به غیر ذات مقدس او گفته نمی‌شود مانند «خدا» و «اللّه» (۱۱) و نیز اگر به اسمی قسم بخورد که به غیر خدا هم می گویند ولی به قدری به خدا گفته می‌شود که هر وقت کسی آن اسم را بگوید، ذات مقدّس حق ّ در نظر می‌آید، مثل آن که به خالق و رازق قسم بخورد صحیح است (۱۲). بلکه اگر به لفظی قسم بخورد که بدون قرینه، خدا به نظر نمی‌آید ولی او قصد خدا را کند بنا بر احتیاط باید به آن قسم عمل نماید. چهارم: قسم را به زبان بیاورد و اگر بنویسد یا در قلبش آن را قصد کند صحیح نیست (۱۳) ولی آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد صحیح است (۱۴). پنجم: عمل کردن به قسم برای او ممکن باشد و اگر موقعی که قسم می‌خورد ممکن باشد و بعد تا آخر وقتی که برای قسم معین کرده عاجز شود یا برایش مشقّت داشته باشد، قسم او از وقتی که عاجز شده به هم می‌خورد (۱۵). (سیستانی): کسی که قسم می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد و از روی قصد و اختیار قسم بخورد.. (سیستانی): بی قصد یا بی اختیار.. ✍ منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @p_ahkaam
سلام بنده با چند راننده اتوبوس آشنا و دوست هستم و هنگامی که سوار اتوبوس میشوم آنها به من می گویند بلیط نمیخواهد بزنی و من هم چندین بار بلیط نزدم حکمش چیه؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام اگر صاحب اتوبوس هستند یا اختیار دارند و با رضایت خود آنها هزینه پرداخت نمیکنید اشکال ندارد 🅿️ @p_ahkaam
سلام وقت بخیر ببخشید من چند سال پیش مرتکب گناه کبیره شدم به اشتباه خودم پی بردم و توبه کردم ..ولی همسرم خیلی سرزنش می کنه در صورتی ک در صدد جبران گناهم هستم و رابطمو با خدا خیلی قوی کردم ...همش بهم احساس گناه میده ..چکنم ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام بزرگوار در این زمینه با مشاور مذهبی صحبت کنید بنده تخصصی در این زمینه ندارم https://eitaa.com/joinchat/1081803223Cc60a0cb30a 🅿️ @p_ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام . من خانمی 40 ساله هستم تا الان همه ی روزه های واجب رو گرفتم اما در طول این چند سال روزهای قضا که در عادت داشتم را به یاد ندارم که چندتا گرفتم چندتا نگرفتم .حکم روزه های قبلی من چی هست؟با تشکر ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ: به آن مقدار که یقین دارید به جا آورید و بیشتر از آن لازم نیست 🅿️ @P_Ahkaam
هدایت شده از همیار خانواده
سلام دستم لاک داشت پاکش کردم برای غسل کردن اما بعداز غسل کردن متوجه شدم کنار پوست ناخنم ذره ای لاک مونده غسلم صحیحه یا باطل ممنون میشم جواب بدین ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ: چیزی را که مانع رسیدن آب به بدن است، باید برطرف کند و اگر قبل از آن که یقین کند برطرف شده غسل نماید، غسل او باطل است. 📚منبع و مطالعه‌ی بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
سلام ممنون میشم شرایط قسم شرعی رو بیان کنید که چه قسمی واجب هست بهش عمل کنیم و کفاره داره ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ در لینک زیر https://eitaa.com/p_ahkaam/10097 آیت الله مکارم شیرازی: كارى را كه براى انجام آن قسم مى ‏خورید بايد حرام و مكروه نباشد و كارى را كه قسم بر ترك آن مى‏ خورید واجب و مستحب نباشد و اگر براى انجام كار مباحى قسم مى‏ خورید بايد ترك آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد، همچنين اگر قسم براى ترك كار مباحى مى‏ خورید بايد انجام آن در نظر مردم بهتر از تركش نباشد. آیت الله فاضل لنکرانی: یکی از شرایط قسم آن است که مورد قسم از نظر شرع یا عرف بد نباشد، بنابر این اگر قسم بخورد که نمی گذارم پشت من نماز بخوانی، منع از نماز، پشت سرتان شرعا و عرفا کار خوبی نیست و قسم معتبر نیست و عمل نکردن به آن کفاره ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
سلام من متولد روستا هستم و تا سوم راهنماییم اونجا درس خوندم برای دبیرستان به شهر اومدم وحدود بیست وپنج سال بیشتر تو شهریم و مجردم الان برای تفریح به زادگاه میخوایم 40 روز کمتر اونم نه پشت سر هم باشیم آینده هم تصمیم به زندگی دائم نیستم پدر و مادرم هم خونه و ملک دارن اونا اعراض نکردن من با توجه به مجرد بودن میتونم نماز و روزه م رو کامل بخونم یا نه ؟؟ اطرافیان خیلی میگن نماز و روزه ت درسته از پارسال باز کامل میخونم حالا تکلیفم چیه خواهش میکنم حتما پاسخگو باشید خیلی بلا تکلیفم در این مورد مقلد رهبری ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام لازم است در این زمینه نام مرجع خود را ذکر نمائید. نظر ایت الله خامنه ای اگر از روستایی که در آن متولد شده اید،اعراض نکرده باشید(اگر آن مکان را برای زندگی می پسندید و دوست دارید آنجا زندگی کنید هرچند ممکن است هیچ گاه شرایط زندگی درآن مکان برای شما محقق نشود هنوز اعراض حاصل نشده،ولی اگر بگویید من اصلا خوشم نمی آید برای زندگی اینجا باشم و علاقه ای به ان مکان نداشته باشید اعراض محقق می شود) هنوز در حکم وطن شماست،هر وقت به آنجا بروید نماز کامل و روزه بگیرید،در غیر اینصورت باید قصد ده روز کنید تا نماز کامل باشد. 🅿️ @p_ahkaam
سلام .ببخشید مثلا بعضی از اقوام میپرسن روزه گرفتی یا نماز شب میخونی و من جوابشون بدم بگم بله و اونا ازم تعریف کنن و از تو دلم شاد بشه این ریامحسوب میشه؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام ریا یعنی اینکه من کار خوبی را برای تظاهر و خودنمایی و نشان دادن به دیگران انجام دهم. اگر قصد شما از نماز و روزه تقرب به خداوند است و قصد تظاهر و خودنمایی ندارید ریا محسوب نمی شود. حال اینکه شما از متوجه شدن دیگران خوش حال می شوید به خاطر نقص کمال است،چون ما معصوم که نیستیم و درجات کمالمان متفاوت است،هر چه کامل تر شویم توجه دیگران برایمان بی اهمیت تر خواهد شد. 🅿️ @p_ahkaam
با سلام،ایا میشه حمام که میریم و وقت نماز هست غسل بدل از وضو کنیم ؟؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام غسل بدل از وضو نداریم ولی طبق فتوای ایت الله سیستانی و مکارم اگر غسل واجب به گردنتان باشد یا غسل مستحبی که تاکید شده مثل غسل جمعه و انجام دهید بعد از آن نیاز به وضو ندارید یا تمام مرجع میفرمایند:بعد از غسل جنابت نباید وضو بگیرید مکفی از وضو 🅿️ @p_ahkaam
سلام وقتتون بخیر من از خمس و زکات چیزی نمی‌دونم ،میخوام توضیح بدین برام همچنین بگین چه چیزایی شامل خمس میشه،خودم دوسال پیش آموزش دوره ی نازک دوزی خیاطی میرفتم و خیلی پارچه خریدم و اون یکمش استفاده شد و بقیه ش موند،الان دارم بعد از دوسال دوباره میرم آموزش خیاطی می‌خوام بدونم آیا اون پارچه ها خمسی شده ؟ حکم نماز با لباسی ک پارچه ش خمسی شده چیه؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام خُمس، پرداخت یک پنجم مازاد از درآمد سالانه است یعنی در سال آن مقدار از درآمدت رو که خرج نکردی و اضافه آمده،(تفاوتی ندارد،با قناعت اضافه آمده،شما نیاز داشتی ولی سعی کردی پس انداز کنی یا نه خود به خود اضافه آمده) یک پنجم آنرا لازم است به عنوان خمس به دفتر مرجعت تحویل دهی. تعیین سال خمسی؛ کسانی که درآمد روزانه دارند مانند تاجر و کاسب، سال خمسی آنان از هنگام شروع به کار آغاز می‌شود؛ کسانی که درآمد ماهیانه دارند، دریافت اولین حقوق آغاز سال خمسی آنان است و سال خمسی کشاورزان با برداشت نخستین محصول، آغاز می‌شود. و در سال‌های بعد همان روز به عنوان زمان محاسبه خمس به شمار می‌آید. منابع هفتگانه خمس: خمس در هفت چیز واجب است ۱. درآمد (منافع کسب و کار) ۲. معدن. ۳. گنج. ۴. مال حلال مخلوط به حرام. ۵. جواهراتی که با غواصی از دریا به دست می‌آید. ۶. غنایم جنگی. ۷. زمینی که کافر ذمی از مسلمانان می‌خرد. اگر پارچه ها تا سر سال خمسی استفاده نشده باشند،لازم است به قیمت روز خمس انها را بپردازید،البته به شرطی که از پولی که خمس به آن تعلق نمی گیرد تهیه نشده باشند مثل پول هدیه،پول یارانه ،پولی که قبلا خمس ان داده شده ... 🅿️ @p_ahkaam
سلام خواهشا جواب من رو هم بدین، نذر کردم فلان کار انجام بشه من این کار رو انجام میدم حال ایا قبل از حاجت گرفتن میشه تغییری در نذر (مالی)کرد؟ممنون منتظر پاسختون هستم ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام پاسخ در سوال مشابه زیر https://eitaa.com/p_ahkaam/4702 🅿️ @p_ahkaam
با عرض سلام ببخشید من از حاج آقا مکارم شیرازی تقلید می کنم می خواستم ببینم آیا می توانم از این به بعداز رهبری تقلید کنم؟ آیا حاج آقا مکارم باید اجازه بدهد یا اینکه خودم به این اعتقاد برسم که رهبری اعلم تر هست کافی است؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام ایت الله مکارم شیرازی:تغییر تقلید از مجتهدی به مجتهد دیگر چه حکمی دارد؟ تغيير تقليد از مجتهدى به مجتهد ديگر (عدول)، جايز نيست بنا بر احتياط واجب، مگر آن كه مجتهد دوم اعلم باشد و اگر بدون تحقيق عدول كرده بايد بازگردد، بنا بر این اگر شما یقین دارید،مقام معظم رهبری اعلم تر از ایشان هستند بر شما واجب است عدول نمائید و از رهبری تقلید نمائید. نظر شخصی شما در این مورد ملاک نیست،لازم است از دو عالم عادل متخصص در این زمینه تحقیق کنید 🅿️ @p_ahkaam
سلام وقت بخیر ببخشید من درباره تعداد نماز قضاهام شک دارم ینی همون موقع یادداشت نکردم و الان تاجایی که یادم میاد رو حساب کردم اما دقیق نمیدونم چه کار باید کنم ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام می توانید حدودی حساب کنید ،همان مقداری که یقین کردید قضا شده را انجام دهید،مثلا اگر شک دارید ۲۰نماز قضادارید یا ۳۰تا،میتوانید مقدار کمتر را بگیرید. جهت یادگیری و اموزش بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید https://eitaa.com/p_ahkaam/10100 🅿️ @p_ahkaam
سلام یکی از اقوام دور بهایی هستن .ساعتی رو به عنوان هدیه به بنده داده اند . نماز خواندن با این ساعت درست است یا نه ؟؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام یکی از سوالات مطرح در خصوص فرقه بهائی اینکه آیا شیعه می تواند از بهایی هدیه قبول کند و در آن تصرف نماید؟ پاسخ مراجع: آیة الله بهجت(ره): اگر از جنس غیرخوراکی باشد، مانعی ندارد ولی طوری نباشد که روابط برقرار شود و از این راه سوءاستفاده شود. آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): از هرگونه معاشرت با این فرقه ضالّه مضلّه اجتناب کنید. آیة الله سیستانی(دام ظلّه): مانعی ندارد. آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): جائز نیست. واله العالم آیة الله فاضل لنکرانی(ره): فی نفسه مانعی ندارد. مگر اینکه موجب تضعیف مسلمانان یا تقویت فرقه ی ضالّه بهائیت شود. آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): جایز نیست. آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه): اگر موجب سوء استفاده نشود، اشکال ندارد. 🅿️ @p_ahkaam
❓متن پیام: پدرم زن ديگه گرفته، آيا من و برادرهام به او محرم هستيم‌؟ به خواهر او که خاله ما هست چطور؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ شما و برادرانتان به زن پدر محرم هستيد اما خواهر او خالۀ شما محسوب نمى‌شود و به شما محرم نيست 🅿️ @P_Ahkaam
سلام در چه صورتى نماز در مسافرت شكسته هست؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ همۀ مراجع: اگر همۀ اين شروط فراهم شود، نماز شكسته مى‌شود: 1. سفر او (رفت‌وبرگشت) كمتر از هشت فرسخ شرعى نباشد؛ 2. از اول مسافرت، قصد هشت فرسخ داشته باشد؛ 3در بين راه، از قصد خود برنگردد؛ 4. قصد ماندنِ ده روز در آنجا نداشته باشد؛ 5. سفر او معصيت و حرام نباشد؛ 6. شغلش مسافرت نباشد، مانند راننده‌ها؛ 7. آنكه به‌حدّ ترخص برسد؛ 8. جايى‌كه سفر مى‌كند، وطن دوم او نباشد؛ 9. پيش از رسيدن به هشت فرسخ، از وطن خود نگذرد. تبصرۀ 1: حدّ ترخص يعنى از وطن يا محل اقامتش به‌اندازه‌اى دور شود كه ديوار شهر را نبيند و صداى اذان آن‌را نشنود. (البته در تعريف حدّ ترخص، بين مراجع تقليد اختلاف‌نظر است.) بنابراين، كسى‌كه قصد مسافرت دارد، اگر بخواهد نمازش را نزديك دروازۀ شهر بخواند، بايد تمام بخواند. تبصرۀ 2: ميان مراجع تقليد در تعيين مقدار فرسخ شرعى كمى اختلاف‌نظر است آيات عظام امام، خامنه‌اى، بهجت، صافى، فاضل و نورى: مقدار هشت فرسخ شرعى را تقريباًٌ 45 كيلومتر مى‌دانند و آيات عظام تبريزى و سيستانى و وحيد: تقريباً 44 كيلومتر و آيت‌الله مكارم :تقريباً 43 كيلومتر. نكته: طبق شرط چهارم كه گذشت، اگر مسافرى بخواهد اقامت ده روزه در يك مكان مشخص داشته باشد، بايد نمازش را تمام بخواند 🅿️ @P_Ahkaam
سلام توی یکی از پست ها کلمه تجافی بود میشه بگید تجافی یعنی چی ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ تجافی یعنی موقع تشهد امام، انگشتان دست و پا را به زمین بگذاریم و زانوها را بلند کنیم. یا همان نیم خیز نشستن که نه نشسته است و نه ایستاده 🅿️ @P_Ahkaam
سلام اگر کسی وسایل خونه میهمان یا مستأجر، رو نجس کنه یا بدونه که نجس هست آیا باید به صاحبخانه اطلاع بده؟ ممنون ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ اگر چیزی که توسط او نجس شده از وسایلی است که در خوردن و آشامیدن استفاده می شود، باید اطلاع دهد و نیز اگر از وسایلی است که عدم اطلاع، موجب اخلال در مثل وضو و غسل می گردد، بنا بر احتیاط واجب اطلاع دادن لازم است اما در غیر این موارد، اطلاع دادن لزومی ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
آیا رقص زن در عروسی اشکال داره؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ: رقص زن براي زن و رقص مرد براي مرد در صورتي که حرامي در کار نباشه چه حکمي دارد ؟ آيت الله خامنه اي :رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است؛ و رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند، مثل اين‌كه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اين‌صورت هم اگر به‌گونه‏ اى باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مفسده‏ اى بر آن مترتب شود، و يا همراه با فعل حرام (مانند موسيقى و آواز حرام) باشد، يا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است. و در حكم فوق تفاوتى بين مجلس عروسى و غير آن نيست. ولي رقص زن براى شوهرش يا برعكس، اگر همراه ارتكاب حرامى (مانند گوش دادن به غنا و موسيقى حرام) نباشد، اشكالى ندارد. آيت الله مکارم شيرازي : تنها رقص زن براى شوهرش جايز است، و بقيّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون. آيت الله سيستاني : بنا بر احتياط واجب فقط رقصيدن زن براي همسرش و بر عکس جايز است و آن هم به دور از ديد ديگران, بنابر اين رقص مرد براي مرد و رقص زن براي زن مخالف احتياط وجوبي است. 🅿️ @P_Ahkaam