eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
27.7هزار دنبال‌کننده
656 عکس
389 ویدیو
31 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ https://eitaayar.ir/anonymous/v75.b53 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 هم اکنون - تصاوير هوایی از حضور مردم در کربلای معلی در روز عرفه دوستان گرامی، امروز و در این ساعات ما رو از دعای خیرتون فراموش نکنید 🅿️ @P_Ahkaam
‼️شستن اعضای وضو با رطوبت دست 🌹 سوال : اگر در ، تنها دست را تر کنیم و به صورت و دستها بکشیم (بدون ریختن آب)، کفایت می کند؟ 🌿 جواب : اگر رطوبت دست به اندازه ای باشد که شستن صدق کند، اشکال ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
💎رسول خدا صلي الله عليه و آله در سخنانى به ابوذرغفارى فرمود: يا اَبـاذر! اِذا اَرادَ اللّه ُ بِعَبـْدٍ خَيـْرا فَقـَّهَهُ فِى الدّينِ وَ زَهَّدَهُ فِى الدّنيا وَ بَصَّرَهُ بِعُيوُبِ نَفْسِهِ. اى ابوذر! هرگاه خداوند درباره بنده اى اراده خير كند، او را در دين، دانا مى سازد و در دنيا پارسا مى گرداند و او را به عيبهاى خودش بينا مى سازد. 📗[بحارالانوار ، ج 74 ص 80] عیدتان مبارک💐💐 🅿️ @P_Ahkaam
📚 تغییر نیت در نماز ❓ سؤال: آیا تغییر نیت در نماز، از نماز ادا به قضا یا از نماز قضای مغرب به قضای صبح جایز است؟ ✅ پاسخ: به طور کلی تغییر نیت در نماز در موارد زير واجب است: ۱. از نماز عصر به نماز ظهر، قبل از وقت مخصوص نماز عصر، در صورتی که بين نماز عصر متوجه شود نماز ظهر را نخوانده است. ۲. از نماز عشا به نماز مغرب، قبل از وقت مخصوص نماز عشا و قبل از رکوع رکعت چهارم اگر بين نماز عشا متوجه شود نماز مغرب را نخوانده است. ۳. اگر نماز قضای ظهر و عصر یک روز یا مغرب و عشاء یک روز بر عهده باشد و هنگام نماز عصر یا عشاء متوجه شود، نماز ظهر یا مغرب را نخوانده است و عدول در موارد زير جایز است: ۱. از نماز ادا به نماز قضای واجب، البته احتیاط واجب آن است که اگر فقط یک نماز قضا دارد، به نماز قضا عدول کند؛ به‌خصوص اگر نماز قضا مربوط به همان روز باشد. ۲. از نماز واجب به مستحبّ برای درک ثواب نماز جماعت. ۳. از نماز واجب به نافله در ظهر روز جمعه برای کسی که قرائت سوره جمعه را فراموش کرده و به جای آن سوره ديگری را خوانده و به نصف رسيده يا از آن گذشته است. 🅿️ @P_Ahkaam
📚 شرط جبران خسارت در قرارداد مضاربه ❓سؤال: آیا در قرارداد مضاربه، سرمایه گذار می تواند شرط کند که عامل باید تمام ضررهای احتمالی بر سرمایه را از مال خود جبران کند؟ در صورت عدم حصول سود از مضاربه، آیا سرمایه گذار می تواند از عامل، سود را مطالبه کند؟ ✅ پاسخ شرط یاد شده، اشکال ندارد ولی اگر سودی حاصل نشود، سرمایه گذار نمی تواند از عامل، سود را مطالبه کند. 🅿️ @P_Ahkaam
قربانی در عید قربان بر دو گروه واجبه: 1. 🕋حاجی‌ها در مکّه. 2. 🌿کسی که نذر کرده. بر ديگران واجب نيست؛ ولی اگر قربانی کنند ثواب فراوانی دارد. ⏰زمان قربانی 🌺مستحب است بعد از طلوع آفتاب نماز را بخوانند و بعد آن قربانی کنند. ✅با نیت دیگر 🌿انجام هر قربانی در عید قربان و پخش قسمتی از آن بین مومنین ثواب قربانی را دارد. و فرقی ندارد این قربانی برای عقیقه، نذر، خریدماشین، ساختن خانه، صدقه، رفع بلا، سلامتی، شفاء بیمار و ... باشد. ✅نیت چند نفر مي‎شود به نیت چند نفر مثلا پدر، مادر، همسر و فرزندان، يك گوسفند قرباني كرد. 🐏تقسیم گوشت قربانی شايسته است بخشي از گوشت قرباني را به نيازمندان، بستگان و مومنان بدهند. 🌼دادن گوشت به خیریه دادن گوشت قربانی به بهزيستي، مستمندان، كميته امداد و خانه سالمندان، اشکالی ندارد. 🌸آداب قربانی کردن 🌿مستحب است در وقت ذبح قرباني پيشاني آن را به طرف قبله نموده و «بسم الله الرحمن الرحيم » گفته و اين دعا را بخواند: «الّلهُمَّ تَقَبَّلْهُ مِنِّيْ كَما تَقَبَّلْتَ مِنْ حَبِيْبِكَ مُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ وَ مِنْ خَلِيْلِكَ اِبْراهِيْمَ عَلَيْهِ السَّلام» يا مي تواند اين دعا را بخواند: « بِسمِ الله الرّحمن الرّحيم يا قَومِ اِنّي بَريءٌ مِمّا تُشرِكون اِنّي وَجَّهتُ وَجهي لَلَّذي فَطَرَ السَّمواتِ و الاَرضَ حَنيفاً مُسلِماً وَما اَنَا مِنَ المُشرِ كينَ ، اِنَّ صَلاتي وَ نُسُكي وَ مَحيايَ وَ مَماتي لِلّه رَبِّ العالَمينَ لاشَريكَ لَهُ وَ بِذالِكَ اُمِرتُ وَ اَنا مِنَ المُسلِمينَ اَللّهمَّ مِنكَ وَ لَكَ بِسمِ الله وَ بِاللهِ وَ اللهُ اَكبَرُ اللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. ✅شرایط قربانی 🔸شرايطي كه در قرباني حج در مني از قبيل سن و سلامت اعضا لازم است در قرباني مستحبی كه شخص در شهر خود ذبح ميكند لازم نیست. ✅انواع قربانی 🔹ميشود بجاي گوسفند🐏 در عيد قربان بز،🐐 گوساله🐃 یا گاو 🐂را قرباني كرد. ✅ 🌙قرباني كردن براي ميت در عيد قربان، مستحب است. 💐قربانی برای میت شرایط خاصی (از حیث تعداد، سال اول وفات، سن و جنسیت و غیره) ندارد. ✅دادن پول 🌿دادن پول به کمیته امداد یا خيريه بجای قربانی، اشکالی ندارد. ✅قربانی چند نفری 💠چند نفر مي توانند با هم شريک شوند و يک حيوان قرباني کنند. 📚مناسک حج، قربانی؛ مکارم ، جامع المسائل، احکام عید قربان؛ بهجت ، توضیح المسائل، م 1236؛ دفتر مراجع، وافي، جلد 2، كتاب الحج، صفحه 169 🅿️ @P_Ahkaam
401-04-05 mohamadi hesab resi amval~1.mp3
650.3K
❓ احکام حسابرسی اموال ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی 🅿️ @P_Ahkaam
401-04-06 mohamadi roku dar namaz~1.mp3
597.4K
❓ احکام رکوع در نماز 💐حجت الاسلام و المسلمین محمدی 🅿️ @P_Ahkaam
‼️ نگفتن «بسم الله» هنگام ذبح ❓سوال: اگر کسی که سر حیوان را می برد، به خاطر فراموشی نام خدا را نبرد، آیا حیوان حرام می شود؟ و اگر به جهت ندانستن مسأله مراعات نشده، حکم چیست؟ ✅ پاسخ: اگر از روی فراموشی بوده اشکال ندارد؛ ولی اگر حکم مسأله را نمی‌دانسته، حرام می‌شود. 🅿️ @P_Ahkaam
❓سوال: آيا بعد از تيمم بدل از غسل، تيمم بدل از وضو نيز لازم است؟ ✅پاسخ : همه مراجع (به جز سيستانى، مكارم، نورى و وحيد ): در تيمم بدل از غسل جنابت، براى نماز، وضو يا تيمم بدل از وضو لازم نيست ؛ ولى در تيمم بدل از ساير غسل ها، براى نماز وضو يا تيمم بدل از وضو نيز لازم است. 📝آيات عظام سيستانى، مكارم، نورى و وحيد: خير، لازم نيست براى نماز، وضو يا تيمّم بدل از وضو بگيرد (خواه غسل جنابت باشد يا غسل هاى ديگر )، به جز غسل استحاضه متوسطه ؛ ولى اگر به جا آورد، بهتر (احتياط مستحب ) است 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خسته نباشیدمن توبچگی حدود۱۲سالگی اینا ازیه مغازه دوباری پفک وکیک برداشتم یعنی دزدی کردم الان صاحب اون مغازه فوت شده من چیکارکنم برای پس دادن مال اون آقا؟ ✅پاسخ آیات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: اگر از پیدا كردن صاحبش مأیوس هستید، باید آن را با اجازه مجتهد، از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید.[۳] آیات عظام تبریزى، خامنه‏ اى، سیستانى، فاضل، مكارم و وحید: اگر از پیدا كردن صاحبش مأیوس هستید، باید آن را از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید و احتیاط واجب آن است كه با اجازه مجتهد باشد 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❗️بعضی از مردم جلوی خونه یا پارکینگ‌شون نوشتن «پارک = پنچری». به‌همین خاطر هم، اگه کسی اونجا پارک کنه، پنچرش می‌کنن تا درس عبرتی باشه برای دیگران. 📛 درحالی‌که این کار درست نیست. 🙈 ما حق نداریم ماشین دیگران رو پنجر کنیم یا خط بندازیم. اگه این کار رو کردیم، باید خسارت آسیبی رو که زدیم، بدیم. ⛔️ حتی حق نداریم تابلوی «پارک = پنچری» رو اونجا نصب کنیم (از نظر قانونی، مجازات حبس داره). ✅ البته اگه مانعی برای رفت‌و‌آمدمون ایجاد می‌شه (مثلاً دقیقاً جلوی در پارکینگ ما پارک کرده و نمی‌تونیم بیایم بیرون)، اشکالی نداره جلوگیری کنیم که کسی اونجا پارک نکنه. ⭕️ نکته: اگه عرفاً و شرعاً حقی نسبت به اون جای پارک نداریم، مثل کنار دیوار خونه‌مون، این‌جور جاها نه حق داریم مانع شیم و نه حق داریم کاری کنیم که طرف ماشینش رو برداره؛ خیابون برای همه است و هر کی زودتر بیاد، می‌تونه پارک کنه. 📚 سایت حوزه نت، احکام شهروندی. 🅿️ @P_Ahkaam
401-03-03 mohamadi kashtan nakhon masnuee~1.mp3
765.1K
❓ احکام کاشتن ناخن مصنوعی ✅ حجت الاسلام و المسلمین محمدی 🅿️ @P_Ahkaam
پاسخ به سوالات شرعی
👌👌بلاخره در باز میشه/ استاد الهی قمشه ای 🎥#دکتر_الهی_قمشه_ای #در #اصرار #تلاش 🎧@sokhen_nab
برای شنیدن سخنرانی های استادان الهی قمشه ای، انوشه، غلامی، اسلامی و... به کانال سخن ناب بپیوندید.👆👆👆👆👆
🔹 وطن اصلی: وطنِ اصلی مکانی است که انسان بخش عمده ای از اوایل زندگی (دوران کودکی و نوجوانی) را در آنجا رشد و نمو کرده باشد. 🔸 وطن اتّخاذی: جایی که انسان آنجا را به عنوان وطن و محل سکونت قرار داده است در حالی که قبلاً وطن او نبوده است. 🔹وطن حکمی: توضیحاتش در مطلبی قبلی بیان شد. 🤔❓منظور از اعراض از وطن اصلی و اتخاذی چيست و چگونه محقق ميشود؟ 🌺✍️ همه مراجع بجز مکارم: یعنی فرد از وطنش خارج شود و تصمیم داشته باشد برای زندگی به آنجا برنگردد. 🌼✍️ آیت الله مکارم: یعنی قصد زندگى در وطن سابق را ندارد یا اگر قصد دارد عملا مدّت طولانى گذشته (مثلاً پنج سال) و هنوز بازنگشته، در این صورت اعراض عملى حاصل شده ونماز و روزه‌اش در آنجا شكسته است. مگر اينكه سالى 90 روز در وطن اصلی و 120 روز در وطن اتخاذی هرچند به صورت پراكنده سكونت داشته باشد. 🤔❓آیا وطن حکمی اعراض دارد؟ 🌺✍️ خیر وطن حکمی اعراض ندارد، يعنى همين‌كه از آن محلّ خارج و به جاى ديگر براى زندگى منتقل شد، از آن به بعد نمازش در آن مكان شكسته است؛ چه قصد داشته باشد دوباره به آن‌جا برگردد و چه قصد نداشته باشد. 📚 توضیح المسائل م 1334؛ خامنه‌ای، رساله نماز و روزه مساله 553 تا 557؛ سيستانى، رساله ج 1 م 1608 و 1609؛ نورى، استفتائات، ج 1، س 164 تا 167؛ مکارم، جامع المسائل احکام وطن 🅿️ @P_Ahkaam
❗️بعضی از مردم جلوی خونه یا پارکینگ‌شون نوشتن «پارک = پنچری». به‌همین خاطر هم، اگه کسی اونجا پارک کنه، پنچرش می‌کنن تا درس عبرتی باشه برای دیگران. 📛 درحالی‌که این کار درست نیست. 🙈 ما حق نداریم ماشین دیگران رو پنجر کنیم یا خط بندازیم. اگه این کار رو کردیم، باید خسارت آسیبی رو که زدیم، بدیم. ⛔️ حتی حق نداریم تابلوی «پارک = پنچری» رو اونجا نصب کنیم (از نظر قانونی، مجازات حبس داره). ✅ البته اگه مانعی برای رفت‌و‌آمدمون ایجاد می‌شه (مثلاً دقیقاً جلوی در پارکینگ ما پارک کرده و نمی‌تونیم بیایم بیرون)، اشکالی نداره جلوگیری کنیم که کسی اونجا پارک نکنه. ⭕️ نکته: اگه عرفاً و شرعاً حقی نسبت به اون جای پارک نداریم، مثل کنار دیوار خونه‌مون، این‌جور جاها نه حق داریم مانع شیم و نه حق داریم کاری کنیم که طرف ماشینش رو برداره؛ خیابون برای همه است و هر کی زودتر بیاد، می‌تونه پارک کنه. 📚 سایت حوزه نت، احکام شهروندی. 🅿️ @P_Ahkaam
🌺 آيت‌الله خامنه‌اي: فردی که در کمتر از ده روز حداقل يک بار سفر می‌کند و اين برنامه حداقل 8 ماه ادامه دارد يا کسي که حداقل سه ماه هر روز (بجز ایامی که معمولاً تعطیل می‌کنند ؛ مانند ایام تعطیل و عزاداری،) سفر می‌کند، کثيرالسفر است. 🌸 آيات عظام بهجت (ره)، فاضل (ره)، صافى (ره) و نورى: فردی که در کمتر از ده روز، حداقل يک بار، سفر می‌کند و اين وضعيت، تا مدتى ادامه داشته باشد [بنابرنظر آيات عظام نوري و صافي: سه ماه؛ آيت‌الله بهجت: دو ماه ؛ آيت‌الله فاضل: يک ماه] كثيرالسفر است. 🌼 آيت‌الله مكارم: انسان در یکی از این حالت، کثیر السفر می شود: 1. فردی که در هفته حداقل سه روز سفر می‌کند و اين برنامه حداقل دو ماه ادامه داشته باشد. 2. یک ماه هر روز ولو بدون جمعه ها 3. در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند. 🌺 آيت ‌الله سيستانى: فردی که ماهی ده روز سفر می‌کند و این كار را برای مدّت شش ماه از یک سال یا برای مدّت دو سال یا بیشتر، سالی سه ماه ادامه دهد کثيرالسفر است. 🌸 آیت‌الله سبحانی: فردی که هر هفته دو روز سفر مى‌كند و اين برنامه حداقل سه ماه ادامه داشته باشد؛ كثيرالسفر است. 🌼 آيت ‌الله شبیری زنجانی: فردی که برای مدت 6 ماه هر هفته یک سفر می‌کند، كثيرالسفر است. 🌺 آيت ‌الله وحید: فردی که حداقل به مدت 3 ماه یا بیشتر، 4 روز در هفته سفر می‌کند، كثير السفر است. 🌸 آيت ‌الله جوادی آملی: کسی که حداقل 4 روز در هفته در سفر باشد و این کار حداقل 2 ماه و بیشتر طول بکشد، كثير السفر است. 👌👌تبصره مهم: فرقی ندارد سفر کنند یا در مسافرت باشند مثلا دانشجوی که شنبه به دانشگاه می‌رود و چهارشنبه برمی‌گردد او 5 روز مسافر است (نه دو سفر شنبه رفت چهار شنبه برگشت). 🌺 آیات عظام خامنه‌اي، مكارم، زنجانی و وحید: کثير السفر از روز اول سفر نماز و روزه اش کامل است. 🌸 آیت الله سیستانی: راننده برون شهری از سفر اول نمازش کامل است ولی غیر راننده دو هفته بنابراحتیاط واجب جمع بخوانند. 🌼 آيات عظام فاضل(ره)، صافي(ره)، نوري و جوادی: در سفر اول نمازشان شكسته است و نبايد روزه بگيرند. و از سفر دوم نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. 🌺 آيت الله سبحانی: سفر اول شکسته و سفر دوم بنابر احتیاط واجب جمع بخوانند. توضیح المسائل مراجع بحث نماز مسافر و مسأله 1312 🅿️ @P_Ahkaam
همه مراجع: نمازش کامل است. 🌺✍️ همه مراجع بجز آیت الله خامنه‌ای: نمازش کامل است. 🌺✍️ آيت‌الله خامنه‌اي: 🔹1. دانشجويان بورسيه و مأمور به تحصيل كه داراي حقوق دريافتي مي‌باشند نمازشان کامل است. 🔹2. دانشجوياني که عنوان شغل و حرفه اي دارند مانند طلبه که از همان ابتدای تحصیل، بر او عنوان "روحانی" صدق می کند، یا دانشجویان دانشگاه افسری که بعد از گذراندن چند ماه تمرین و تعلیم در دانشگاه، سردوشی میگیرند و به آنها "افسر" گفته میشود، این نوع تحصیل جزء حرفه محسوب می شود و در سفر تحصیلی باید نماز را تمام بخوانند و روزه بگیرند. 🔹3. دانشجو و دانش آموزی که برای تحصیل علم به سفر میرود تا به این وسیله در آینده شغلی را اختیار کند، بنابر احتیاط واجب باید در سفر تحصیلی نماز را هم تمام و هم قصر بخواند. 🌸✍️ آیات‌عظام مکارم، سیستانی، مظاهری، شبیری و سبحانی: نمازش کامل است. 🌺✍️ بقیه مراجع: نماز شکسته است. : ☘️ سفر شغلی: مثل راننده، ملوان، خلبان و غیره که سفر شغل آنها است و یا معلم، نظامی، کارمند، کارگر و غیره که برای رسیدن به محل کار سفر می‌کنند كه سفر مقدمه شغل آنها است. 🌿 سفر تحصیلی: مانند سفر طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزان به محل درس. 🍃 سفر غیر شغلی: مانند سفر برای زیارت، تفریح، صله رحم و ... 📚 توضیح المسائل مراجع نماز مسافر شرط هفتم م 1307 تا 1317 خامنه‌ای رساله نماز و روزه م 477 تا 490 🅿️ @P_Ahkaam
بعد از اقامت ده روز در وطن (مثل تعطيلات يا مرخصي) 🤔❓کسانی که کثیرالسفر هستند اگر بیش از ده روز در وطن خود بمانند و دوباره رفت و آمد در سفر را شروع می‌کنند، حکم نماز و روزه آنها چگونه است؟ 🌺✍️ همه مراجع به جز آيات عظام بهجت،سيستاني، مظاهری و وحید: كساني كه كثيرالسفر باشند و در زمان تعطيلات بيش از ده روز در وطن بمانند در اولين سفر بعد از اقامت در وطن نمازشان شكسته است و روزه نمي توانند بگيرند. ولي در رفت و آمدهاي بعدي كم تر از ده روز نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. 🌸✍️ آیات عظام بهجت،سيستاني، مظاهری: نماز را تمام بخوانند و روزه را بگیرند. 🌼✍️ آیت الله وحید: در اولین سفر بعد از توقف، احتیاط واجب آن است که بین شکسته و تمام جمع کند. 📚 توضیح المسائل مراجع م 1312؛ خامنه‌ای، رساله نماز و روزه م 494 🅿️ @P_Ahkaam
❓سوال حواسم پرت شد بجای نماز مغرب ، نماز عشا خوندم ! ✅پاسخ اگر نماز گزار اشتباها بجای نماز مغرب، سهوا، مشغول نماز عشا شود، چنانچه به رکوع رکعت چهارم نرفته است. باید نیت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام کند و سپس نماز عشا را بخواند. اما اگر به رکوع رکعت چهارم رفته بنابر احتیاط باید نماز را تمام کند سپس نماز مغرب و عشا را بخواند 🅿️ @P_Ahkaam
🌺 اگر در بين یا بعد نماز بفهمد وضویش باطل بوده يا بدون وضو مشغول نماز شده باید وضو بگیرد و نماز را دوباره بخواند. كسى كه شك دارد وضو گرفته يا نه: 🔹اگر قبل از نماز است باید وضو بگيرد. 🔹اگر در بين نماز است، نماز او باطل است و بايد وضو بگيرد و نماز را بخواند. 🔹اگر بعد از نماز شك كند، نماز او صحيح است، ولى براى نماز بعدی وضو بگيرد. تبصره: آیت الله مظاهری: اگر بین نماز شک کند، نمازش صحیح است ولى براى نماز بعدی وضو بگيرد. فردی که مى‏داند وضو گرفته ولی شک دارد وضویش باطل شده یا نه، وضویش باقی است. 💠 كسى كه مى‏داند وضو گرفته و حدثى هم از او سر زده مثلا خوابیده، اگر نداند كدام جلوتر بوده، چنانچه پيش از نماز است بايد وضو بگيرد و اگر در بين نماز است بايد نماز را بشكند و وضو بگيرد، و اگر بعد از نماز است بايد وضو بگيرد و نماز را دوباره بخواند. تبصره: آیت الله مظاهری: بین نماز یا بعدش، نماز صحیحه ولی برای نماز بعدی وضو بگیرد. آیات عظام:صافی، سیستانی، وحید، جوادی: اگر بعد از نماز است، نمازی که خوانده صحیح است ولی برای نماز بعدی باید وضو بگیرد. 📚توضیح المسائل مراجع م 301 تا 304 و 1265؛ آقا رساله آموزشی ج 1 درس16 🅿️ @P_Ahkaam
401-04-12 mohamadi moshtarak~at vozu va ghosl~1.mp3
3.03M
🔘 احکام مشترکات وضو وغسل ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی 🅿️ @P_Ahkaam
بسم الله الرحمن الرحیم غیربالغ چه پسر و چه دختر تکلیفی ندارد ولی سزاوار نیست افراد بالغ او را تشویق به رقص کنند. اگر همراه با کار حرامی نباشد، اشکال ندارد. 🌺 آیات عظام خامنه‌ای و شبیری: اگرهمراه با کار حرامی نباشد، اشکال ندارد. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب جایز نیست. 🌼 آیات عظام مکارم و جوادی: اشکال دارد. داخل مجلس خانمها حرام است. 🌺 آیت الله خامنه‌ای: تبدیل کردن جلسه عروسی یا غیر عروسی زنانه به جلسه رقص، به گونه ای که یکی پس از دیگری بلند شود و مفصلاً برقصد، این رقص محل اشکال است اما اگر مثلاً در مجلس زنانه به خواهر داماد یا خواهر عروس اصرار می کنند که حرکتی کند و بنشیند، با اینکه رقص هم صدق می کند، امّا این رقص حرام نیست. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام است. 🌼 آیات عظام مکارم و شبیری: حرام است. 🌸 آیت الله جوادی: در صورت مفسده نداشتن، جايز است. 🌺 آیات عظام خامنه‌ای و سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام است. 🌼 آیات عظام مکارم و شبیری و جوادی : حرام است. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام است. 🌺 آیات عظام خامنه‌ای، مکارم و شبیری و جوادی: حرام است. در رقص حرام فرقی بین انفرادی و دسته جمعی نیست. -محلى_رقص با چوب‏ اگر به صورت بازی ورزشی تفریحی باشد و عرفاً رقص محسوب نشود، حکم رقص را ندارد. نگاه کردن به رقص اگر موجب تحریک شهوت شود و یا باعث تأییدِ فرد گناه کار و تجرّی او و یا ترتّب فساد گردد، جایز نیست. اگر در مقابل کار حرام - مثل رقص- پولی داده شود، دریافت و پرداخت چنین پولی حرام است و کسی که می رقصد مالک پول نمی‌شود (هر چند هدیه باشد نه اجرت رقصیدن) ولی اگر در قبال رقص‏ ندهند، اشكال ندارد. 📚آقا رساله آموزشی ج 2 درس 31 و اجوبه 1167 تا 1180؛ سیستانی رساله ج 2 م 415 تا 417؛ جوادی رساله ص 318؛ مکارم، احکام ویژه م 480 و 481 و جامع المسائل؛ شبیری، سایت، استفتائات؛ 🅿️ @P_Ahkaam
🌺 خوني كه گاهي موقع دوشيدن شير ديده ميشود: ✍️ آیت الله مکارم: پاک است. ✍️ بقیه مراجع: نجس است. (مرغ، ماهی، گاو، گوسفند و ...)🐑🐓🐂🐟 خون گوشت در نایلون هنگام خرید و خونی که از گوشت قبل شستن، هنگام شستن، خرد کردن، چرخ کردن، بازشدن یخ گوشت فریزری، سرخ کردن، آبپز و کباب کردن خارج می‌شود، پاک است و چیزی را نجس نمی‌کند. مرغ🍳 ✍️ آیات عظام: خامنه‌ای، فاضل، مظاهری، مکارم، سیستانی و سبحانی: اگر آن لکه خون را بردارند، بقیه تخم مرغ پاک و حلال است. ✍️ آیات عظام: تبریزی، زنجانی، صافی، بهجت، جوادی، وحید و نوری: بنابراحتیاط واجب (تا پوست نازك بین زرده و سفیده پاره نشده) اگر خون در زرده باشد سفيده پاك است و اگر در سفيده باشد زرده پاك است. 👌تبصره: مقلدین مراجعی که احتیاط واجب فرمودند می‌توانند در این مسئله به مراجع زنده‌ای که فتوا دادند رجوع کنند و آن لکه خون را بردارند (وقت شکستن یا بعد پختن) و بقیه تخم مرغ پاک و حلال است. نکته: 🔹لکه‌های سفید، کرمی یا قهوه‌ای داخل تخم مرغ خون نیست و پاک است. 🔸لکه های قهوه ای، کبود و سیاه روی پوست تخم مرغ خون نیست و پاک است. 📚 توضیح المسائل مراجع م96 تا 99؛ آقا رساله آموزشی ج 1 درس 7 🅿️ @P_Ahkaam