eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
28.7هزار دنبال‌کننده
693 عکس
401 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ https://eitaayar.ir/anonymous/v75.b53 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
❓متن پیام: با سلام:وقت بخیر شوهر من هیچ وقت غسل جنابت نمی کند و نماز هم نمی خواند ولی من خودم نماز میخوانم و غسل هم میکنم آیا من درمقابل شوهرم تکلیفی دارم؟؟؟لطفا مرا راهنمایی کنید با تشکر. ✅ پاسخ باسلام شما به وظیفه خودتان عمل کنید. در چند پست قبل این مطلب توضیح داده شده است که می توانید رجوع کنید وظیفه در برابر همسر بی نماز 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: باسلام . عذرخواهی میکنم اگر خانم موقع نماز حائض بشه حکمش چیه آیا باید نماز رو ادامه داد یا نه ممنون از شما خیر دنیا و آخرت ببینید که وقت میذارید و پاسخ میدی. ✅‌پاسخ با سلام هرگاه زن در وسط نماز حائض شود نماز او باطل است و نبايد ادامه دهد، ولى اگر شك كند كه حائض شده يا نه، نماز او صحيح است. 🅿️ @P_Ahkaam
🌺 روایات حق الناس ❓متن پیام: با سلام خدمت کارشناس محترم سوال من شاید جزء احکام نباشه ممنون میشم پاسخگو باشید میخواستم روایاتی در مورد حق الناس بیان کنید . بازم ببخشید و خواهشاً جواب بدید ✅ پاسخ باسلام آیات و روایات در باب حق الناس زیاد است که به تعدادی از آنها اشاره می شود قال الصادق (علیه‌السلام): لَیسَ بِوَلِیٍّ لی مَن أَكَلَ مالَ مؤمنٍ حَراماً.[1] هر کس مال مؤمنی را به ناحق بخورد پیرو من نیست. قال المهدی (ارواحنا فداه): لایَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَتَصرَّفَ فی مالِ غیرهِ اِلاّ بِاِذنِه.[2] کسی حق ندارد در مال دیگری بدون اجازة او دخل و تصرف نماید. قال أمیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام): أعظمُ الخطایا اِقتِطاعُ مالِ امرِیءٍ مُسلِمٍ بِغَیر حَقٍّ.[3] عظیم‌ترین گناهان، خوردنِ به ناحق و تجاوز به مال یک مسلمان است. قال الصادق (علیه‌السلام): ما عُبِدَ اللهُ بِشیءٍ اَفضلَ مِن اداءِ حَقِّ المُؤمِنِ.[4] هیچ عبادتی بالاتر از ادای حق مؤمن نیست. قال أمیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام): جَعَلَ اللهُ سُبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدَّمَةً لِحُقوقِهِ.[5 خداوند سبحان حقوق بندگانش را مقدمة رسیدن به حقوق خود قرار داده است. قال الصادق (علیه‌السلام): لَو أَنَّ الناسَ أَدُّوا حُقوقَ اَموالِهِم لَكانوُا عایِشینَ بَخَیر.[6] مردم اگر حقوق و واجبات مالی خود را ادا می‌کردند مسلّماً همه از یک زندگی مطلوب و رضایتبخشی برخوردار می‌شدند. قال الباقر (علیه‌السلام): اوَّلُ قطرةٍ مِنَ الشَّهیدِ كفّارَةٌ لِذُنوبِهِ اِلاّ الدَّین فَاِنَّ كفّارَتَه قَضاءُه.[7] اوّلین قطرة خون شهید کفارة گناهان او است مگر قرض و بدهکاری او که کفاره‌اش ادا کردن آن است (بدهی و حق‌الناس شهید را وارثان باید ادا كنند). قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): وصاحِبُهُم مُحتَبِسٌ علی بابِ الجَنّةِ بِثَلاثةِ دَراهِمٍ لفلانِ الیَهودی، وَ کانَ شَهیداً![8] یکی از افراد (فلان قبیله) که شهید شده به خاطر سه درهم که به فلان یهودی بدهکار بوده بر دَرِ بهشت زندانی گشته و به وی اجازة ورود می‌دهند! قال أمیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام): الحَجَرُ الغَصبُ فی ‌الدّارِ رَهنٌ عَلی خَرابِها![ وجود یک آجر غصبی در بنای یک خانه، رهن بر ویرانی آن خانه خواهد بود! قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): أَعطِ الأَجیرَ اَجرَهُ قَبلَ أَن یَجِفَّ عَرقُهُ. مزد کارگر را پیش از آنکه عرق بدنش خشک شود به او بپرداز. قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): مَن ظَلم اَجیراً أَجرَهُ احبَطَ اللهُ عَمَلهُ وَ حرَّمَ عَلیهِ ریحَ الجَنَّةِ.[11] کسی که به اجیر و کارگر خود ستم کند و حق او را نپردازد خداوند اعمال نیکش را به کلی تباه و بوی بهشت را بر وی حرام خواهد نمود. قال الصادق (علیه‌السلام): مَن اَكَلَ مِن مالِ اَخیهِ ظُلماً وَ لَم یَرُدَّهُ اِلَیهِ اَكَلَ جَذوَةً مِنَ النّارِ یَومَ‌الِقیامَةِ.[12] کسی که از مال برادر دینی خود به ناحق بخورد و آن را به صاحبش برنگرداند خوراک او در روز قیامت شعله‌های آتش خواهد بود. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: آیا پرداخت مبلغی به پزشک بعنوان دستمزد درصورتی ک خود پزشک درخواست کرده(به اصطلاح زیرمیزی) غیراز دستمزدی ک دربیمارستان اخذ می‌شود، برای پرداخت کننده اشکال شرعی دارد؟ ✅ پاسخ باسلام رشوه دادن و گرفتن طبق آیات و روایات حرام است. مگر در موارد اظطرار که شخص جز با دادن رشوه به حق خود نمی رسد ولی برای رشوه گیرنده حرام است رشوه حرام است «ولا تاکلوا امولکم بینکم بالبـطـل وتدلوا بها الی الحکام لتاکلوا فریقـا من امول الناس بالاثم وانتم تعلمون؛   و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید! و برای خوردن بخشی از اموال مردم به گناه، (قسمتی از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهید، در حالی که می‌دانید (این کار، گناه است) و در حدیث معروفى که از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده چنین مى خوانیم: «لَعَنَ اللّهُ الرّاشِیَ وَ الْمُرْتَشِیَ وَ الْماشِیَ بَیْنَهُم»؛ (خداوند گیرنده و دهنده رشوه و آن کس که واسطه میان آن دو است را از رحمت خود دور گرداند) اما بصورت کلی برخی علما رشوه را به محدوده قضا میدانند و دادن آن برای شخص مضطر برای رسیدن به حق خود را جایز میدانند آیت الله سیستانی اگر وظیفه اولیای امور این است که کار او را راه اندازی کنند ولی این کار را بدون گرفتن مبلغی نمی کنند، دادن مال برای استحصال حق جایز است هرچند گرفتن آن برای ان شخص رشوه گیرنده حرام می باشد . ✅آیت الله مکارم سؤال 663 ـ آیا فروش کالا یا خدمت به کارکنان بانکها یا سازمانهاى دولتى و عمومى توسّط ارباب رجوع یا مشتریان با اعطاى تسهیلاتى نظیر تخفیف و تسریع در نوبت که به سایر مردم داده نمى شود چه حکمى دارد؟ جواب: قبول این تسهیلات در صورتى جایز است که نوبتى را ضایع نکنند و حقّى را باطل ننمایند. سؤال 664 ـ شخص شرورى به شخص دیگرى مى گوید: «این قدر پول بده تا تو را اذیّت نکنم» به اصطلاح باج خواهى مى کند یا گاهى انسان کارى دارد که باید فلان شخص انجام دهد، مى گوید: «این قدر بده تا زود انجام دهم وگرنه کارت را به تأخیر مى اندازم»، یا شخصى مى داند که مورد آزار فرد شرور واقع مى شود و یا اگر چیزى ندهد مدّتى معطّل خواهد شد و این خود موجب خرجهاى دیگر خواهد بود. در این صورت و بدون آن که شخص مورد مثال چیزى بگوید، مبلغى به او مى پردازد، بفرمایید دادن چنین وجهى براى دهنده، رشوه محسوب مى شود؟ جواب: دادن وجه براى رفع شرّ شرور، هرگاه راه دیگرى براى خلاصى از دست او نباشد اشکالى ندارد، و همچنین براى انجام کارى که حقّ مشروع است; ولى گرفتن این پولها براى گیرنده جایز نیست. سؤال 665 ـ نظر مبارک خود را در مورد حکم رشوه در موارد ذیل بیان فرمایید: الف) گرفتن و دادن رشوه براى انجام کارهاى ادارى. جواب: حرام است. ب) خریدن لباس و منزل از پول رشوه. جواب: حرام است. ج) خوردن غذا یا پوشیدن لباسى که از پول رشوه تهیّه شده است. جواب: جایز نیست; ولى باید توجّه داشت که رشوه مربوط به جایى است که حقّى را باطل و باطلى را حق کند، خواه رشوه به معناى خاص باشد که در امر قضاوت است و یا به معناى عام، ولى اگر کسى پولى در مقابل انجام کارى که وظیفه ادارى اوست بگیرد این پول رشوه نامیده نمى شود ولى در عین حال براى گیرنده حرام است; زیرا پول گرفتن در برابر انجام وظیفه ادارى، اکل مال به باطل محسوب مى شود، ولى اگر در غیر وقت ادارى زحمتى بکشد، بى آن که حقّ کسى باطل شود و اجرتى در برابر آن بگیرد اشکالى ندارد. 📚منبع و مطالعه بیشتر 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام میشه لطف کنین یه ذکر برای ارامش و تسلط به اعصاب بفرمایید ✅پاسخ با سلام لطفاً سوالات احکام را در این کانال ارسال کنید در مورد اذکار می توانید به کانال زیر مراجعه کنید👇👇 🌹@kavasayat🌹 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت بخیر پدرم سی سال پیش به رحمت خدا رفته و از دار دنیا به خونه کوچیک به جاگذاشته کهمادرم توش زندگی میکنه ما هیچوقت چبزی به مادرم نگفته ونمیگیم ولی خودش همیشه میگه اگه چیزی بگبد مهریه ام رو به اجرا میزارم تازه شما بدهکار هم میشید پس این خونه مهربه ی منه ایا میشه اینجوری که مادرم میگه ✅ پاسخ با سلام زوجه میت از اصل ماترک غیر منقول مثل زمین و درخت ارث نمیبرد ولی از نقد آنها ارث میبرند، یعنی اگر فروخته شود. این مسئله نیاز به مراجعه به صالح مراجع قضایی دارد، که اولا مهریه را ارزشگذاری به روز کنند و در حدود و صغور آن نظر بدهند و سهم‌الارث وراث را تعیین کنند. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام برام جالب اینه که یه بار ازتون تشکر و تعریف کردم یه روز نشده تو کانال همراه با پاسخ دیدمش اما چندین روز میشه سوال فرستادم جواب ندادین عجیب نیست؟ ✅ پاسخ با سلام و عرض ادب خدمت شما و همه مخاطبین دوست عزیز شما تشکر بفرستید یا نفرستید بنده وظیفه خودم رو انجام میدم فقط جهت اطلاع دوستان، چند روزی بخاطر ارسال سوالات تکراری، غیر مرتبط، سوالات سطحی، توهین و .. یکی از مخاطبین گرامی کلا لینک ارسال سوال برداشته شده بود تا سوالات قبل پاسخ داده بشه اما مجدد لینک در بیو کانال قرار داده شده. تا عزیزان سوالاتشون رو ارسال کنند. هرچند این دوست عزیز همچنان روزانه بیش از پنجاه سوال تکراری و غیر مرتبط ارسال می کنند اما سعی بر این هست تا سوالات مردمی و سوالاتی که مورد نیاز هست رو پاسخ بدیم و فعلا سوالات مشابه و تکراری که دائما در حال ارسال هست پاسخ داده نمیشه. چون امکان تشخیص سوالات واقعی شما و سوالات بی ربط نیست، بزرگواران قبل از ارسال سوال، جستجو کنید حتما پاسخ سوال خود را خواهید یافت. بنده هم فعلا در حد توان به سوالاتی که مبتلا به عزیزان هست پاسخ میدم التماس دعا 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام ببخشید آیا پولی که از ارث مادری دینار خریدم برای زیارت اربعین دینارها اضافه اومده تا سال دیگه نگه دارم برم کربلا خمس میگیره به همشون خمس میگیره یا به قیمتی که تورم داره گران شده خمس میگیره؟ ✅ پاسخ با سلام طبق نظر مراجع ارث خمس ندارد. و همچنین هزینه‌ی کنار گذاشته شده برای سفر زیارتی جزو مؤونه زندگی محسوب میشود و خمس ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: سلام وقت بخیر سلام آیا میشه نماز مستحبی رو بدون وضو خوند ممنون. ✅ پاسخ با سلام خیر وضو برای نمازهای مستحبی شرط است ولی واجب نیست یعنی می تواند وضو و نماز، هر دو را ترک کند 🅿️ @P_Ahkaam
🌷حکم صلوات فرستادن در نماز ❓متن پیام: سلام وقتتون بخیر.اگر بین خواندن سوره ی حمد نام مبارک پیامبر را بشنویم و بخواهیم صلوات بفرستیم تکلیف سوره ی حمد که منقطع میشه چیه؟ ✅ پاسخ با سلام تمام مراجع معظم تقلید در توضیح المسائل خودشان حکم به استحباب صلوات در هنگام شنیدن نام مبارک پیامبر اکرم (ص) نموده اند. و این حکم شامل حال نماز هم می شود. امام خمینی (ره) می فرماید: «هر وقت انسان اسم مبارک حضرت رسول (ص) مانند محمد و احمد، یا لقب و کنیه آن جناب را مثل مصطفی و ابوالقاسم بگوید یا بشنود، اگر چه در حال نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد.» آیة الله مکارم شیرازی (حفظه الله) می گوید: «صلوات بر پیغمبر و آل او (ع) بعد از نماز یا در حال نماز و هم چنین در سایر حالات از مستحبات موّکد است هر موقع نام مبارک حضرت رسول (ص) خواه محمد باشد یا احمد و هم چنین لقب و کنیه آن جناب را مانند مصطفی و ابوالقاسم بشنود صلوات بفرستد، حتی اگر در نماز باشد.  قابل توجه است از عبارات فقهاء عظام که به صورت مطلق بیان فرمودند (هر وقت انسان اسم مبارک حضرت ...) استفاده می شود که در صورت تکرار نام حضرت یا آیه صلوات، تکرار صلوات نیز مستحب است. البته بدیهی است که تکرار صلوات تا جایی استحباب دارد که انسان را از صورت نماز گزار خارج ننماید. در مورد آیه صلوات حضرت علی (ع) می فرماید: «هنگام خواندن آیه "ان الله و ملائکته یصلّون علی النبی" چه در نماز باشید یا غیر آن، بر آن حضرت بسیار صلوات بفرستید.». 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام ببخشید آیا پولی که از ارث مادری دینار خریدم برای زیارت اربعین دینارها اضافه اومده تا سال دیگه نگه دارم برم کربلا خمس میگیره به همشون خمس میگیره یا به قیمتی که تورم داره گران شده خمس میگیره؟ ✅ پاسخ با سلام طبق نظر مراجع ارث خمس ندارد. و همچنین هزینه‌ی کنار گذاشته شده برای سفر زیارتی جزو مؤونه زندگی محسوب میشود و خمس ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
🌺 عده عقد موقت ❓متن پیام: با سلام خانمی که عقد موقت کسی شده ولی عادات ماهانه ش منظم منظم نیس مثلا ۲۰ روز یا ده روز عقب میفته بعد تمام شدن مدت عقد چن روز باید عده نگه دارد؟؟ ✅ پاسخ با سلام عدّه ازدواج موقّت بعد از تمام شدن مدّت، در صورتى كه عادت ماهانه مى‏ بيند، به مقدار دو حيض كامل است و اگر عادت نمى‏ بيند چهل‏ و پنج‏ روز تمام است وعده زنی که اختلال عادت دارد ، اگر در عده عقد موقت تا 45 روز عادت نبیند یا بین  دو عادت این مقدار ( ۴۵ روز ) فاصله شود عده منقضی شده است 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام ایا اکر غیبت ترک بشه باز گناهکار به حساب میاییم ✅ پاسخ با سلام هر کس توبه واقعی کند و گذشته را جبران کند و در آینده قصد تکرار نداشته باشد گناه او بخشیده می شود ان شاالله توبه واقعی گناهان را محو می کند 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام اگر خانمی پدرش فوت شده پیراهنش میپوشه وباهاش نمار میخونه ایا اشکال داره کارش یانه ممنون ✅ پاسخ با سلام حکم پوشیدن لباس زنانه برای مردان و برعکس پاسخ: به نظر آيت الله خامنه ای پوشيدن لباس مرد برای زن و برعكس(در خارج از منزل) بنابراحتياط واجب حرام است، ولی نماز با آن اشکال ندارد. آيت الله مكارم: احتياط آن است كه مرد لباس مخصوص زنان و زن لباس مخصوص مردان را نپوشد، ولى نماز با آن اشكال ندارد. آيت الله سيستاني: پوشيدن لباس زنانه بر مردان و پوشيدن لباس مردانه بر زنان حرام نيست و نماز خواندن با آن باطل نيست، ولي بنابر احتياط واجب جايز نيست مرد خود را به هيئت و زيّ (همانند) زن در آورد و هم چنين برعكس. آيت الله شبيري زنجاني: اگر مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه را لباس عادي خود قرار دهد، بنابر احتياط واجب حرام است، ولي نماز خواندن در آن صحيح است. احتياط مستحب آن است كه اصلا مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه نپوشد، خصوصا درهنگام نماز خواندن. آيت الله وحيد خراساني: اگر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه بپوشد، در صورتي كه زيّ (پوشش) خود قرار دهد، بنابر احتياط واجب حرام است. ستر عورت با آن در نماز بنا براحتياط واجب موجب بطلان است. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خدمت شما ممنون بابت اینکه با صبر و حوصله پاسخ سوالات رو میدید و به علم دینی ما می افزایید اجرکم من الله. دختری 18 ساله و مجرد هستم که مادرم در کودکی با من برخورد بدی داشت و طرز تنبیه و تربیت او باعث شد که من در کودکی ... حال که به این سن رسیده ام بیماری روانی هستم که وقتی یادم می اید با من چه کردند قلبم در هم میشکند خواهش میکنم به من بگویید چه کنم و حکم شرعی آن چیست خواهش میکنم به من پاسخ بدهید ✅ پاسخ باسلام اینکه تربیت صحیح از نظر شرعی وظیفه والدین است شکی نیست و اگر در این امر کوتاهی کرده اند در پیشگاه خداوند مسئول هستند و اما شما باید قبل از ازدواج خود را درمان کنید و با روانشناس یا مشاور صحبت کنید اکنون شما می توانید برای درمان خود اقدام کنید و کوتاهی کردن، یا مقصر دانستن دیگران جز خرابی افکار چیزی به دنبال ندارد. https://eitaa.com/joinchat/1081803223Cc60a0cb30a 🅿️ @P_Ahkaam
امیرالمؤمنین علیه السلام: مبادا خانواده ات و دوستدارانت، به واسطه تو، بدبخت ترين مردمان باشند! لا يَكُن أهلُكَ وذو وُدِّكَ أشقَى النّاسِ بِكَ غررالحكم حدیث 10199 🅿️ @p_ahkaam
❓متن پیام: سلام خسته نباشی ببخشید پسر من وقتی کوچیک بود خیلی اذیت میکرد یا به بچه های اقوام کتک میزد یا به حرفم گوش نمیکرد کارایی که نباید کردمیکرد به هر حال به یه طریقی ظلم میکرد من بعضی وقتا دیگه صبرم تموم میشد کتکش میزدم بعضی موقع ها بدنش کبود میشد بعدش دلم میسوخت .که الان ۱۲ سالشه بهتر شده البته همین الانم اذیت میده بازم با نصیحت کردن و راه درست نشون دادنش تشویق به درس خوندنش بهتر شده بهش هم گفتم که کتک زیاداز من خوردی منو میبخشی میگه اره خودشم میگه من ظلمت خیلی کردم. میخواستم بدونم من گناهکارم ؟پسرم با حلال کردن من بخشیده میشم؟ عذاب وجدان دارم بعضی موقع ها از خودم بدم میاد میترسم از اخرتم ✅ پاسخ طبق فرمایش آیت الله مکارم: پرسش :اگر شخصی بچه ای را بزند بعد پشیمان شود و بخواهد عذرخواهی کند ،و این در صورتی باشد که آن بچه چیزی نمی فهمد، تکلیف چیست؟ پاسخ :در صورتی که آسیبی به او نرسیده باشد و حتی بدن او سرخ نشده باشد از ولی او عذر خواهی می کند و در صورت صلاح دید، ولی می تواند قصاص کند و اگر سرخ یا کبود و یا جراحتی وارد شده باشد باید دیه را به ولی او پرداخت نماید و گرفتن حلالیت کفایت نمی کند مگر در صورتی که مصلحت صغیر ایجاب کند که بخشیده شود در این صورت ولی می تواند ببخشد. (و به هر حال اگر فرزند بالغ شود و حلالیت بگیرید، دیگر چیزی بر گردنتان نیست) 🅿️ @P_Ahkaam
🌺 راه های محرمیت فرزندخوانده ❓متن پیام: سلام باتشکر از شما بزرگوار میخواستم بدونم کسانی که فزند ندارند از بهزیستی دختر با پسری به عنوان فزند خوانده میاورن چه جوری آیا اشکالی نداره برای محرمیت آنها چه کار باید بکنن ✅پاسخ با سلام روش های محرمیت از سه روش سسبیت ، نسبیت و رضاع ( شیردادن) بوجود می اید س: از آنجا كه بچه‌دار نمى‌شويم پسر ۴ تا ۶ ماهه را به فرزند خواندگى گرفته‌ايم چه راههايى وجود دارد تا اين پسر با همسرم محرم گردد؟ ج) براى ايجاد محرميت در فرض سؤال راههايى موجود است؛ از جمله: ۱ـ اگر خواهر اين خانم شير داشته باشد چنانچه با رعايت شرائط مذكور در رساله اين بچه را شير دهد اين خانم، خاله او شده و با او محرم است. ۱ـ اگر مادر اين خانم شير داشته باشد و به او شير دهد اين بچه برادر رضاعى آن خانم بوده و محرم است. ۳- اگر خواهرزاده يا برادرزاده يا زن برادر اين خانم به او شير دهند. راه محرم شدن دخترخوانده : و اگر خواهر، يا مادر، يا زن برادر، يا برادرزاده‌ها، يا خواهرزاده‌هاى پدرخوانده شير داشته باشند، وآن بچّه شيرخوار باشد و از شير آنها (با شرايط لازم) بخورد، حكم خواهرزاده، يا خواهر يا برادرزاده يا خواهرزاده رضاعى‌اش را پيدا مى‌كند و محرم مى‌شود. اگر پدرِ پدر خوانده در حيات باشد مى‌تواند عقد موقّت آن دختر را با اجازه حاكم شرع براى خود بخواند تا حكم زن پدر را پيدا كند و بر تمام پسران و نوه‌ها ونتيجه‌هاى پدرش محرم شود. 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
🌺گناه تهمت و آثار آن ❓متن پیام: حق الناس مثل تهمت رو چیکار کنیم طرف حلال کنه، تهمتی که خودش نمیدونه، اگه بهش بگیم ناراحت میشه ماهم خجالت میکشیم، چهکار باید کنیم ✅ پاسخ اگر حلالیت گرفتن موجب مفسده بیشتری است ، توبه کفایت می کند. آبرو که در عربی از آن به «عِرض» یاد می‌شود، وجاهت و اعتبار اجتماعی انسان در اجتماع است که با منزلت، شرافت و قدر اجتماعی انسان گره خورده است. از نظر آموزه‌های وحیانی برای بسیاری از مردم آبروی اجتماعی تا جایی مهم است که جان و مال خویش را برای آن فدا می‌کنند تا بتوانند آبروی خویش را حفظ کنند؛ زیرا برای بسیاری از انسان‌ها، تجلیات انسانی مهم‌تر از هر چیز دیگری است؛ از همین رو حاضرند جان و مال خویش را بدهند، ولی آبرویشان را حفظ و صیانت کنند؛ یعنی نمی‌خواهند در حالی زنده باشند که آبرویی ندارند و از وجاهت و شرافت و اعتبار اجتماعی ساقط شده‌اند. چنانکه مولی امیرالمؤمنین (ع) در این باره می‌فرماید: مِنَ النُبلِ أن یبذُلَ الرّجُلُ مالَهُ و یَصونَ عِرضَهُ؛ كسی كه برای حفظ آبرو و حیثیت خود از مال و منالش می‌گذرد نشانه اصالت و بزرگواری اوست. (فهرست غررالحکم، ص ٢٤٢) در عرصه سیاسی – اجتماعی، آبروداری همانند عزتمداری است که انسان را تا جایی پیش می‌برد که فریاد «هَیهات مِنا الذِلَّه» سر می‌دهد و از دست رفتن آبروی خویش را به معنای از دست رفتن عزت و گرفتار شدن به ذلت و خواری می‌داند که نمی‌تواند با آن در جامعه سر خویش را بالا نگه دارد و همواره سر به زیر و سرافکنده باشد. در نوشتار حاضر اهمیت و ارزش حفظ آبرو از  دیدگاه آموزه‌های دینی و عوامل صیانت از آن مورد بررسی قرار گرفته است. عوامل هتک حرمت دیگران و آبروریزی از نظر قرآن، همان‌طوری که تعرض به آبروی دیگران حرام و گناه نابخشودنی در سطح گناه کبیره است که خدا وعده عذاب دوزخ و لعن و نفرین الهی را به گناهکار داده(نور، آیات ۱۹ و ۲۴؛ همزه، آیات ۱ و ۴)، همچنین رفتاری که موجب از دست رفتن آبروی خویش بشود، نیز حرام و گناه است؛ زیرا بر هر فرد انسانی است تا به حفظ و صیانت از آبروی خویش اقدام کند و کارهایی همچون مسخره‌بازی و مسخره کردن، بددهنی و بدزبانی، ناپاک‌گویی، ناپاک‌خوانی، تهمت و افتراء را انجام ندهد که موجب هتک آبروی خویش و دیگران باشد.(نساء، آیه ۱۴۸؛ توبه، آیه ۷۹؛ حجرات، آیات ۱۱ و ۱۲) پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله علیه و آله)درباره خطر هتک حرمت دیگران هشدار می‌دهد و می‌فرماید: مَن مَشی فی عَیبِ اَخیهِ و كَشْفِ عَورَتِهِ كانَت اوّلُ خُطوَهًٍْ خَطاها وَضَعَها فی‌جَهَنّم! وَ كَشَف اللهُ عَوَرَتَهُ عُلی رُؤوسِ الخَلائِقِ؛ هر كس برای عیب‌جویی و فاش كردن اسرار برادر دینی‌اش قدم بردارد، اولین قدم او ورود به جهنم خواهد بود! و خداوند اسرار و عیوب او را نزد همة خلایق فاش و علنی خواهد کرد. (لئالی‌الاخبار، ج ٥، ص ٢٤١) همچنین آن حضرت می‌فرماید: اَیُّها الناس! إنَّ دِماءَ كُم و اَعراضَكُم عَلَیكُم حرامٌ الی أَن تَلقَوا ربَّكُم؛‌ای مردم! ریختن خون یکدیگر و لطمه زدن به حیثیت دیگران، تا وقت مردن و لقای پروردگارتان بر شما حرام است. (تحف‌العقول، ابن ابی شعبه، ص ٣١) خدا در قرآن به مردمان گوشزد می‌کند که بسیاری از رفتارها و گفتارها بلکه حتی ادا و اطوارها و شکلک‌هایی که انجام می‌دهد، می‌تواند موجب آبروریزی و گناه کبیره باشد. از همین رو از استهزاء و مسخره کردن و مسخره بازی(توبه، آیه ۷۹؛ حجرات، آیه ۱۱)، تجسس(حجرات، آیه ۱۲)، بدگمانی(همان)، غیبت(همان)، فاش کردن عیوب دیگران(نساء، آیه ۱۴۸)، عیب جویی از دیگران(حجرات، آیه ۱۱)، افشای فحشاء و پخش آن(نور، آیه ۱۹)، قذف و اتهام زنا به مردان و زنان پاکدامن(نور، آیات ۴ و ۵) و مانند آنها برحذر می‌دارد، زیرا این گونه گفتار و رفتار از عواملی است که موجب هتک حرمت دیگران و آبروریزی می‌شود. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام وقت بخیر شوهر من فوت شده دوتا بچه یتیم دارم از سادات هم هستیم برادر و دایی من فطریه خودش و برای من واریز می کنند آیا ایرادی دارد؟ممنونم ✅ پاسخ با سلام فطریه سادات به سادات می رسد و مشکلی ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
🌺 عده طلاق زن باردار ❓متن پیام: سلام علیکم ببخشید عده زن باردار وقتی طلاق بگیره چقدر هست. منظورم اگر توی حاملگی طلاق بگیره ممنونم ✅پاسخ با سلام همه مراجع: عده زن باردار، تا زمان به دنيا آمدن يا سقط شدن حمل او است. تبصره: در عده وفات شوهر، اگر پیش از گذشتن چهار ماه و ده روز فرزندش به دنیا آید، باید تا چهار ماه و ده روز بعد از مرگ شوهر عدّه را ادامه دهد. مسأله ۲۵۱۴ اگر زن آبستن را طلاق دهند (۱) عدّه اش تا دنیا آمدن یا سقط شدن بچه اوست (۲) بنا بر این اگر مثلًا یک ساعت بعد از طلاق ، بچه او به دنیا آید، عدّه اش تمام می شود (۳). (۱) (گلپایگانی )، (صافی ): اگر زن آبستن را که حملش از شوهرش باشد طلاق دهند .. (۲) (اراکی ): عدّه اش تا دنیا آمدن یا سقط شدن حمل او است اگر چه به صورت نطفه باشد .. (فاضل ): باید تا دنیا آمدن یا سقط شدن بچه عده نگهدارد .. (۳) (مکارم ): و می تواند شوهر کند. (گلپایگانی )، (صافی ): و اگر حمل از شوهرش نباشد خواه از زنا باشد یا از شبهه به وضع حمل عدّه طلاق تمام نمی شود، بلی عدّه وطی به شبهه به وضع حمل تمام می شود و زنا عدّه ندارد. (سیستانی ): ولی این در صورتی است که بچه فرزند شرعی شوهر باشد، بنا بر این اگر زن از زنا آبستن شده باشد و شوهرش او را طلاق دهد، عدّه او به وضع حمل بچه اش تمام نمی شود. (زنجانی ): البتّه این در صورتی است که بچه فرزند شرعی شوهر باشد، خواه در هنگام عقد با وی نزدیکی کرده است ، یا پیش از عقد از روی شبهه نزدیکی کرده باشد، و اگر زن از زنا آبستن شده باشد یا از غیر شوهرش آبستن شده باشد و شوهرش او را طلاق دهد، عدّه طلاق با دنیا آمدن یا سقط بچه تمام نمی شود. 🅿️ @P_Ahkaam
🌺 حکم جبران تهمت چیست ❓متن پیام: سلام راه جبران تهمت را بصورت مفصل توضیح دهید لطفا با تشکر ✅ پاسخ گناهانی مثل تهمت، انسان را درگیر دو نوع حق می کنند. یکی حق الله و نافرمانی پروردگار؛ و دیگری حق الناس و تضییع حقوق دیگران. حق الله با توبه ی حقیقی و عزم و اراده ی جدی بر عدم ارتکاب مجدد بخشیده می شود. اما حق الناس را باید جبران کرد. جبران کردنِ تهمت به این صورت است که اگر این حرف به ایشان رسیده و از این تهمت اطلاع دارد، باید حلالیت بطلبید، ضمن اینکه اگر راهی برای بازگرداندنِ آبروی شخص باشد، حتما باید انجام داد و نزد تمام افرادی که این حرف را شنیده اند، باید تهمت را برطرف کرد. مگر اینکه مفسده ی بزرگتری ایجاد شود؛ که در اینصورت اعتراف لازم نیست و باید راهکار بعدی را انجام دهید. چنانچه به هر دلیلی، راهی برای بازگرداندن آبروی شخص نیست، یا اعتراف به تهمت،‌ اثر خاصی برای او ندارد، یا با اینکار مفسده ی بزرگتری به وجود می آید، باید به نحو معنوی برایش جبران کنید. به این ترتیب که اعمال صالحی انجام داده و به ایشان هدیه کنید. هر عمل مستحبی در این مورد نافع است. مثلا تلاوت قرآن، نمازهای مستحبی، زیارت و انواع دعا و مناجات را می توان انجام داده و ثوابش را به ایشان هدیه نمایید. برای ایشان دعا کرده و طلب خیر و عافیت داشته باشید. به این ترتیب کم کم حقی که ایشان به گردن شما دارد جبران شده و توبه کامل می شود 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: سلام و ارادت گفتن کسی که صیغه کسی در بیاید فرزندان هر دو به هم محرم می‌شوند ✅ پاسخ با سلام فرزند به دنیا آمده از ازدواج شرعی موقت ، به والدین محرم است. 🅿️ @P_Ahkaam