eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
30.5هزار دنبال‌کننده
720 عکس
412 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام ببخشید سوال؟ی داشتم اینکه در ماه رمضان قرص بخورم و پریود نشم که روزه ام را کامل بخورم آیا اشکال دارد؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام پاسخ در لینک زیر https://eitaa.com/p_ahkaam/8891 🅿️ @P_Ahkaam
سلام،ایا آرایش کردن مخصوصا بند انداختن و برداشتن ابرو شامل عده نگه داشتن خانم میشه یا اینا خرافاته؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ باسلام این مورد فقط در عده وفات است زن پس از وفات همسرش دو وظیفه عمده دارد: یکی نگه داشتن عده وفات و دیگری حداد گرفتن الف. نگه داشتن عده زنی که همسر او از دنیا می رود باید چهار ماه و ده روز عده نگه دارد. این زن اگر حامله باشد بین وضع حمل و پایان آن چهار ماه و ده روز، هر کدام دیرتر به وقوع پیوست همان پایان عده او خواهد بود. برای مثال اگر زنی چهار ماه بعد از وفات شوهر خود وضع حمل کرد باید ده روز دیگر هم صبر کند تا عده اش تمام شود و یا بر عکس، چهار ماه و ده روز گذشت او وضع حمل نکرد؛ هنوز عده اش تمام نشده؛ بلکه باید صبر کند هرگاه که وضع حمل کرد عده او به پایان می رسد. ب. حداد گرفتن در وفات شوهر، بر زن واجب است تا زمانی ‌كه در عدّه است «حداد» بگیرد ‌و منظور از «حداد»، ترك زینت در بدن، مثل كشیدن سرمه و زدن عطر و رنگ کردن مو و آرایش کردن صورت و بند انداختن و مانند اینهاست و در لباس به پوشیدن رنگهای شاد و زر و زیور و مانند اینها. زنى كه در عده وفات است می تواند از خانه‌اش بیرون رود ‌و در پی امور زندگی اش باشد به خصوص اگر ضرورى باشد و یا حتی کاری باشد که انجامش بهتر است؛ مانند حج، زیارت عتبات، عیادت از مریضها، دیدار با بستگان به خصوص پدر و مادرش به طور خلاصه: زنی که شوهرش را از دست داده باید هر آنچه را كه زینت حساب مى‌شود آنگونه که معمولا زنها خود را برای شوهر زیبا می نمایند و یا در وقتهایی مثل عیدها و عروسى ‌ها خود را زینت مى کنند؛ ترک کند. ناگفته نماند که این زینت کردن هم به نسبت اشخاص، زمانها و شهرها، مختلف است؛ بنابراین در این موضوع، عرف و فرهنگ مردم آن سامان ملاک عمل خواهد بود که آیا فلان کار را تزیین به حساب می آورند یا نه. این را هم باید اضافه کرد که نظافت بدن و لباس و نیز شانه كردن مو و گرفتن ناخنها و همچنین رسیدن به سر وضع منزل و فرزندان، اشكالى ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام خسته نباشین من خیلی ناراحتم دعاگوتون میشم پاسخ بدین بهم . من امروز میکروکردم ابروهامو گفته تا ۴ روز اب نزن .اما همسرم منو مجبور به رابطه کرد توروخدا بگین تیمم بدل از غسل قبوله انجام بدم ب روزه ام برسم ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام پاسخ شما در لینک میکروبلوندیک جستجو کنید 🅿️ @P_Ahkaam
باسلام وطن من شیراز است یازده سال است درتهران زندگی می‌کنم امروزصبح ازتهران به طرف شیراز راه افتادم میتونم روزمو نگه دارم؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام زمانی که مسافر قبل از ظهر به وطن یا جایی که قرار است در آن‌جا ده روز بماند، می‌رسد بایستی روزه بگیرد اما اگر در چنین شرایطی بعدازظهر برسد، روزه باطل است. 🅿️ @P_Ahkaam
باسلام وارزوی قبولی طاعات وعبادات من وهمسرم در رروستا بزرگ شدیم بعد ازدواج به شهر اومدیم به خاطر کار همسرم .تاوقتی که خانواده همسرم زنده بودن سالی چند روز روستا میرفتیم ولی الان چند سالی هست که خودمان در همون روستا خونه درست کردیم وزمین کشاورزی وباغ داریم و رفت وامدمان ببشتر شده مثلا هرهفته چند روز اونجا هستیم میخواستم ببینم حکم نماز وروره های بچه هام چطوریه چون انها هم هر دو سه هفته یه چند روز با ما میان تو روستادر ضمن هنوز ازدواج نکردن مقلدمون اقای مکارم هستن ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام وطن پدر، وطن فرزند محسوب نمى‌شود، همچنين وطن شوهر براى زن؛ مگر اين‌كه در يكى از اين سه حالت، كه آن‌جا در حكم وطن او مى‌شود و نماز و روزه كامل است و نيازى به قصد ده روز ندارد: 1. قصد داشته باشد براى مدّت طولانى در آنجا سكونت نمايد (مثلا يكسال يا بيشتر). 2. هفته‌اى حداقل سه روز در مدت زمان حداقل دو سال در آنجا باشد. 3.تصميم به اقامت براى مدت سه سال يابيشتر داشته باشد وحداقل چهارماه در سال (هر چند به صورت پراكنده) در آن‌جا باشد. 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
سلام وقت بخیر طاعات قبول گاها پیش میاد چندتا اذان از نقاط مختلف بااختلاف زمانی کم پخش میشه درهرکدام که نام مبارک آقاجان رسول الله شنیده میشه، لازمه جداگانه عرض ارادت و صلوات فرستاده بشه یا خیر ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام صلوات فرستادن هنگام شنیدن نام پیامبر اکرم (ص) واجب نیست و لازم نیست هربار صلوات بفرستید بلکه مستحب است. 🅿️ @P_Ahkaam
سلام من از یه شهر الف هستم همسرم از شهر ب هست (فاصله ۸۰ ک) به دلایل کاری توی شهر دیگر به مدت ۱۰ سال بودم(۱۱۰ ک تا شهر خودم) ودو فرزندم در آن شهر به دنیا آمدن وبعد به شهر دیگری مهاجرت کردم(۲۶۰ ک تا شهر خودم) وفرزند سوم در آن شهر به دنیا آمد حال بااین اوضاع وطن فرزندانم کجا می‌شود. از مقلدان رهبر معظم میباشم ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام فرزندان اگر در تصمیم‌گیری و زندگی، مستقل نباشند یعنی برحسب طبیعت و ارتکازشان تابع اراده‌ی پدر باشند، در اعراض از وطن سابق و اتخاذ وطن جدید که پدر با آنها برای زندگی به آنجا رفته است تابع وی هستند ، بنابراین کسی که از وطن خود به تبعیت از پدرش به شهر دیگری مهاجرت کند و پدر وی قصد عدم بازگشت به آنجا را برای زندگی داشته باشد آن مکان، دیگر برای او حکم وطن را ندارد بلکه وطن جدید پدر، وطن اوست؛ مگر اینکه فرزندان در تصمیم گیری و زندگی مستقل باشند در احکام وطن تابع پدر و مادر نخواهند بود؛ یعنی اگر در شهر فعلی به دنیا آمده و بزرگ شده اند همین شهر وطن آنهاست، اما اگر در شهر های قبلی به دنیا آمده و بزرگ شده بستگی به خود آنها دارد که از آنجا اعراض کرده باشند یا خیر و شهر جدید را وطن خود اتخاذ کنند یا خیر‌. 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
سلام میشه لطفا دقیقا توضیح بدید منظور از عده نگه داشتن چیست؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام . طبق قانون اسلام، پس از طلاق یا فوت همسر، لازم است که زن مدتی را به عنوان عده طلاق یا فوت شوهر حفظ کرده و همسر دیگری اختیار نکند. عده موارد متعدد و البته مختلفی دارد مثلا عده وفات یک مدت خاص، عده زنی که خون میبیند با زنی که خون نمی‌بینید متفاوت است. یا به عنوان مثال عده زنی که باردار است و طلاق گرفته، پايان عدّه زن باردار، متولّد شدن فرزند يا ساقط شدن آن است، حتّى اگر يك ساعت بعد از طلاق بچه به دنيا آيد، عدّه او تمام مى‏شود و مى‏تواند شوهر كند. به هرحال زنى كه از شوهرش طلاق گرفته بايد تا مدت معینی ازدواج مجدد نکند که به این مدت، عدّه میگویند، مگر اين‏كه شوهر با او اصلًا نزديكى نكرده باشد، يا قبل از نُه سال طلاقش دهد، يا زن يائسه باشد يعنى پنجاه سال از عمر او گذشته باشد، در اين سه صورت بعد از طلاق مى ‏تواند بلافاصله شوهر كند و نیاز به عده نیست البته اگر زن بالای پنجاه سال قمری، خونی ببیند که تمام شرایط حیض را داشته باشد یائسه نشده و باید عدّه را رعایت کند. 🅿️ @p_ahkaam
سلام میخواستم بپرسم آیا مسواک زدن روزه را باطل می کند؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام مسواک زدن در حین روزه چه حکمی دارد؟ مسواک کردن در حال روزه، مانعی ندارد. ولی اگر رطوبت پيدا کند و مسواک را بيرون آورده و به دهان بازگرداند و رطوبت آن در آب دهان از بين نرود و فرورود، جايز نيست (مگر این‌که آن را بيرون بريزد) و درصورتی‌که با خمیردندان مسواک کند، بايد دهان را بعدازآن کاملاً بشويد. 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam