eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.7هزار دنبال‌کننده
466 عکس
810 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال ۱۰۸ ❌ شبهه از کجا معلوم که قران دستکاری نشده باشه؟ ✅ پاسخ: تغییر و تحریف قرآن به معنای عام آن هرگونه نقصان، زیادی و یا جابجایی در الفاظ و ترکیب‌های قرآن را شامل می‌شود. ♦️دانشمندان دلایل زیادی بر عدم تغییر و تحریف قرآن بیان نموده‌اند: ۱.قرآن از هنگام نزول دارای خصوصیاتی مانند: نظم بدیع، عدم اختلاف بین آیات، اخبار غیبی و .. بوده است و هم‌چنان آن خصوصیات را دارد و هنوز هم کسی نتوانسته حتی یک سوره مانند آن‌را بیاورد پس قرآن 14 قرن گذشته با قرآن امروز فرقی ندارد. ۲.اگر دینی بخواهد آخرین دین باشد، اولاً: باید کامل باشد(بر خلاف دین‌های غیر خاتم که کامل نبودند). ثانیاً: هیچ تحریف و تغییری در طول تاریخ نداشته باشد، و با فقدان هر یک از این دو ویژگی، عقل خواهد گفت این دین خاتم نیست. البته باید توجه داشت که از بارزترین امور دین که نباید تغییر و تحریف در آن راه یابد، کتاب آن دین است. پس می‌گوییم قرآن کتاب اسلام است و دین اسلام هم دین خاتم، پس قرآن، کتاب دین خاتم است و از آن‌روی که کتاب دین خاتم باید مصون از تغییر و تحریف باشد، پس نتیجتاً قرآن مصون از تحریف و تغییر است. ۳.دعوت همه پیشوایان اسلام که همه یک زبان، مردم را به تلاوت و بررسى و عمل به همین قرآن موجود دعوت می‌کردند، نشان می‌دهد که این کتاب آسمانى به صورت یک مجموعۀ دست نخورده در همۀ قرون از جمله قرون نخستین اسلام بوده است. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۰۹ ❓آیا آیه تطهیر در روز مباهله نازل شده است؟ یا طبق حدیث کسا در خانه حضرت زهرا سلام الله علیها؟ ✅ پاسخ : نزول آیه تطهیر و داستان کساء در ماه ذی الحجه بوده است، امّا این که دقیقاً در چه روزی از این ماه بوده، چیزی در منابع اسلامی یافت نشد، ولی این قطعی است که نزول آیه تطهیر و داستان کساء پیش از روز مباهله بود. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۱۰ ❓امام حسین چند زن داشتن و هر زن کدام بچه را به دنیا آوردند؟ ✅ پاسخ: طبق نقل شیخ مفید، امام شش فرزند داشت : 1. علی بن الحسین الاكبر یا امام سجاد(ع) كه كنیه اش ابومحمد و نام مادرش شهربانو یا شاه زنان ـ دختر یزدگرد پادشاه ساسانی ـ می باشد. 2 . علی بن الحسین الاصغر، مادرش لیلا ـ دختر ابی مرة بن عروة بن مسعود ثقفی است. 3. جعفر، مادر او قضاعیة بود. جعفر در حیات پدر بزرگوارش از دنیا رفت. 4. عبدالله بن حسین (ع)كه با پدرش در كربلا به شهادت رسید.مادرش رباب، ـ دختر امرء القیس ـ می باشد. 5.سكینه، مادر او نیز رباب است. 6. فاطمه: مادرش ام اسحاق بوده است. علی بن عیسی الاربلی در «كشف الغمة» گفته: اولاد حسین(ع) ده تن بودند؛ شش پسر و چهار دختر. سه تن از پسران وی علی نام داشته اند. دختران او زینب و سكینه و فاطمه بودند. البته قول قوی و قریب به صحت نظر شیخ مفید است. در اینكه مادر امام سجاد چه كسی بوده اختلاف است . به كتاب زندگانی علی بن حسین (ع) از سید جعفر شهیدی ،مراجعه نمائید . در لباب الانساب از دختری به نام رقیه نیز نام برده شده است. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۱۱ ❓چرا امام علی (ع) دخترشان (حضرت ام کلثوم) رو به عمر دادند؟ ✅ پاسخ: مورخان و سیره نویسان در خصوص ازدواج امّ كلثوم دختر امام علی(ع) با عمر اختلاف نظر دارند. ♦️برخی بر این باورند كه ام كلثوم با عمر ازدواج نكردند. ♦️ شیخ مفید بر این عقیده است كه: خبر وارد شده در تزویج ام كلثوم ثابت نیست، زیرا در سلسلة سند آن «زبیر» است كه موثق نیست و به خاطر دشمنی با علی(ع) این روایت صادر شده است. ♦️علامه مجلسی بعد از نقل سخنان شیخ مفید، این انكار را با توجه به اخبار وارده عجیب دانسته و می نویسد: این ازدواج بر اساس تقیه و ناچاری صورت گرفته بود. ♦️برخی دیگر از مورخان معتقدند كه ام كلثوم با عمر ازدواج كرده بود،‌ منتهی این ازدواج مانند ازدواج های معمولی بر اساس رضایت اعضای خانواده به وجود نیامد. این ازدواج بر اساس تهدیدهایی بود كه از سوی عمر صورت گرفت. عمر، ابن عباس را مأموریت داد، دختر علی(ع) را خواستگاری نماید و تهدید كرد كه در صورت عدم موافقت، امام علی(ع) را متهم به دزدی وبر ضد او حكم ناحق صادر كند. متأسفانه در آن مقطع زمانی كه قدرت در اختیار عمر بود و امام علی(ع) در اوج مظلومیت قرار داشت، امام مجبور شد به چنین ازدواجی تن دهد. ♦️محدث قمی در این خصوص می نویسد: اصحاب معتقدند كه امام(ع) بعد از دفاع بسیار و امتناع شدید و عذر خواستن به صورت های گوناگون ، چون با تهدید عمر مواجه شد كه علیه حضرت به تهمت دزدی شاهد اقامه كند و دستش را قطع خواهد كرد، به ناچار در ازدواج دختر ش کار را به ابن عباس واگذار كرد و او وی را به عقد عمر در آورد. 📚پی نوشت : 1- معارف و معاریف، ج 2،‌ ص 438. 2- بحارالانوار، ج 42، ص 109 – 107. 3- اعیان الشیعه، سید محسن امین، ج 2، ص 12. 4- سفینة البحار، شیخ عباس قمی، ج 6، ص 385. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۱۲ ❓ماجرای حمله عرب ها به ایران چه بود؟ ✅ پاسخ : ماجرای حمله اعراب به ایران: همزمان با گسترش اسلام در عربستان، وضعيت داخلي ايران دچار اغتشاش و بحران بود. اخبار مربوط به نابساماني وضع داخلي ايران و ناتواني پادشاهان ساساني در اداره كشور به خارج از مرزهاي ايران رسيد. «مثنی» رئيس قبيله «بكربن وائل» ضمن گزارش اوضاع ايران به «ابوبكر»، از او اجازه خواست تا به نواحی تحت تصرف ايران حمله کند. ابوبكر لشكری را به فرماندهی «خالدبن وليد» به نزد مثنی فرستاد و اين لشكر به عنوان اولين قوای اسلام به سوی ايران روانه شدند. سپاهيان اسلام به سوي عراق حركت كردند و نخست به حيره وارد شدند. آنان ابتدا با نبردی كوچک و سپس با انعقاد قرارداد صلح حيره را فتح كردند. گفته می‌شود نخستين مال المصالحه‌ای كه در اسلام از ايرانيان گرفته شد، مبلغ نود هزار درهم بود كه حاكم شهر حيره به مسلمانان پرداخت. فتح حيره در سال دوازدهم هجری روی داد و از آن پس فتوحات مسلمانان در ايران ادامه يافت. اما اين سرزمين وسيع يكباره تحت فرمان مسلمانان درنيامد و حاكميت ايشان بر ايران تدريجی، ولي با موفقيت صورت پذيرفت. با فتح حيره كليد تصرف «بين‌النهرين» در دست مسلمانان قرار گرفت. به طوری كه پس از آن شهرهاي ديگر ناحيه مانند: «انبار»، «ابله» و «عين التمر» يكي پس از ديگری در مدت كوتاهی تسخير شدند. از آن پس تا زمان جنگ «قادسيه»، چند درگيري ميان ايرانيان و مسلمانان رخ داد. در نبرد «جسر» (پُل) كه به «قُس الناطف» نيز مشهور است ايرانيان پيروز شدند. اما در ساير نبردها از جمله نبرد «مهران» يا «نُخَيله» برتری با مسلمانان بود. اگر چه روايات زيادي از پيامبر (ص)در ستايش از ايرانيان نقل شده، ولی اين دليل عدم حمله به حكومت ايران نمی باشد. چون ستايش از برخی مردم شده نه از حكومت ايران. ولی در زمان پيامبر (ص) به ايران حمله نشد. پي نوشت ها: 1. مجله مشكو‌ة ، تابستان 1375 - شماره 51 ؛ الكامل في التاريخ، ج 1، ص384 -387-، ابن اثير، بيروت، دار صادر . 2. مجله مشكو‌ة، همان. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۱۳ ❓چرا ما باید هر روز نماز بخونیم؟ حجاب رعایت کنیم؟ با نامحرم دست ندیم حرف نزنیم ؟ ✅ پاسخ : فرض کنید که برای مریضی دارویی مفید و شفابخش است امّا مریض از خوردن آن استنکاف می کند ، ولی این مریض با درخواست پدرش و به احترام او دارو را می خورد و اثرات مفید آن را می یابد و همینطور اگر به امید پاداش گرفتن از پدر و یا تنبیه نشدن به دست او این دارو را بخورد. پس در اعمال عبادی هدف خداوند خیرخواهی نسبت به بندگان است نه این که به خداوند نفعی می رسد، مخصوصاً با توجه به این که او بی نیاز مطلق است . ♦️از طرف دیگر خداوند نعمتهای بیشماری به ما بخشیده است که عقل سلیم حکم می کند از صاحب آن تشکر و قدر دانی کنیم و نماز تشکر از خداست و کسی که نماز را ترک کند در حقیقت از یک وظیفه بزرگ وجدانی خود سرپیچی کرده است و از نظر عقل مقصر و گناه کار است و استحقاق مجازات دارد. آیا اگر کسی شما را به یک مهمانی دعوت کرد و از شما پذیرایی کرد، او به تشکر شما نیازمند است یا تشکر وظیفه اخلاقی و وجدانی شماست؟ و اگر دیگران متوجه شوند که شما در برابر این پذیرایی صاحبخانه هیچ تشکر و قدر دانی نکرده اید دیگر در پیش آنان احترام و ارزشی خواهید داشت ؟ آیا این ذلت و خواری در پیش دیگران بالا ترین عذاب نیست؟ 💡@p_eteghaadi
❓آیا همزاد وجود دارد؟ آیا دعانویس واقعی وجود دارد؟ ✅ پاسخ ۱ : در مورد هم زاد داشتن انسان ها، چند روایت وارد شده است: ♦️در روایات آمده که خداوند متعال به ابلیس فرمود: فرزندى به آدم نمی دهم جز این که مانندش را به تو دهم، و هر آدمی، هم زاد شیطانى دارد. ♦️در روایتی دیگر آمده که پیغمبر (ص) فرمود: چه بسا که هیچ کس نباشند جز آن که همزاد او از جنّ برای او گماشته شده است. گفتند: یا رسول اللَّه آیا برای شما هم هست؟ فرمود: برای من نیز هست، جز این که خدایم یاریم داده که او تسلیم من شده است و جز به نیکى واندارد (و من از او در سلامتم). ⭕️مقصود پیغمبر (ص) در این روایت بر حذر داشتن دیگران از فتنه هم زاد و وسوسه و اغواى او است، و به ما آگاهى داده که او همراه ما است که تا حد امکان خود را از او نگهداریم. ✅ پاسخ ۲ : مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی در زمینه دعا و دعا نویسی و تبرک به دعاها فرموده اند: اگر دعاها از ائمه اطهار «علیهم السلام» نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همان گونه که تبرّک جستن به دعاهاى مشکوک به این امید که از معصوم «علیه السلام» باشند، اشکال ندارد. ⭕️همچنین باید توجه داشت افرادی که امروزه به اسم دعا نویس اقدام به این کار می کنند، غالبا قابل اعتماد نیستند. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۱۴ ❌شبهه چه لزومی دارد كه ما فارسی زبان هستيم بايد قرآن را عربی بخوانيم؟ ✅ پاسخ : اينكه قرآن را فقط بايد به زبان عربی بخوانيم، چنين دستوري وارد نشده است؛ اگر چه بر خواندن آيات قرآن به زبان وحی در روايات به دلايل خاصی مانند: محفوظ ماندن كلمات وحی، انس مردم با زبان قرآن و داشتن وحدت زبان و...سفارش شده است و تاثير روحی و روانی مثبت و فراوان دارد. اما خواندن قرآن به زبان فارسي به اين معنا كه انسان ترجمه آن را بخواند، نيز نه تنها اشكال ندارد، بلكه چه بسا در موادی ترجيح دارد. اينكه انسان معنای آيات قرآن را به خوبی درک كند تا بتواند هر چه بهتر و بيش تر از آن برای بهتر زيستن بهره گيرد ، بسيار شايسته و ارزشمند است. ♦️اصولاً هدف اساسی نزول آيات برای همين است. اگر به قرائت قرآن نيز تاكيد شده،برای رسيدن به فهم آيات قرآن و به كار گيری آن در زندگی است. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۱۵ 📌متن پرسش👇 حضرت احمد بن موسی شاهچراغ، فرزند امام کاظم(علیه السلام) است یا نوه امام جواد(علیه السلام)؟ 📌پاسخ👇 🔹 بر اساس اسناد معتبر تاریخی، 👈 امام موسی کاظم(علیه السلام) فرزندی والامقام به نام «احمد» داشته اند. 👈 امام جواد(علیه السلام) نیز فرزندی به نام «موسی» و ایشان نیز فرزندی به نام «احمد» داشته اند. بنابراین، دو «احمد بن موسی» داریم که یکی فرزند بلافصل امام کاظم(علیه السلام) و دیگری نوه امام جواد(علیه السلام) می باشد. 🔹 از طرفی یک زیارتگاه در اسفراین و یک زیارتگاه در شیراز وجود دارد که هر دو متعلّق به «احمد بن موسی» است. 👈 مورّخان و پژوهشگران در این مطلب اختلاف نظر دارند که کدام یک از این مقبره ها مربوط به فرزند امام کاظم(علیه السلام) و کدام یک مربوط به نوه امام جواد(علیه السلام) است. 🔰 برخی منابع، مرقد «احمد بن موسی» در اسفراین را فرزند بلافصل امام کاظم(علیه السلام) معرفی کرده اند نه شاهچراغ شیراز را؛ https://b2n.ir/s79845 🔰اما در مقابل، منابع دیگری هم وجود دارند که مرقد شاهچراغ را متعلّق به «احمد بن موسی الکاظم(علیهما السلام)» می دانند. https://b2n.ir/r36160 ▪️ برای نمونه: نویسنده ریحانة الادب (۱۳۷۳ق) می‌گوید: «حمدالله مستوفی در «نزهة القلوب»، آقای محمدعلی کرمان‌شاهی در «مقامع الفضل»، صاحب حدائق در چند جا از «لؤلؤة البحرین»، میرزا عبدالله افندی در «ریاض العلماء» در ذیل شرح حال سید عبدالله بن موسی بن احمد تصریح کرده‌اند بر این‌که مرقد شریف احمد بن موسی بن جعفر (علیه‌السلام) همین مزاری است که در شیراز موجود، و به شاه‌ چراغ معروف است.» 📚 مدرس تبریزی، محمدعلی، ریحانه الادب، ج۳، ص۱۶۹، تهران، کتاب‌فروشی خیام، ۱۳۶۹ش. 🔹 یکی از معیارهای اعتبار سنجی گزاره های تاریخی، «شهرت» است. در بین دیدگاه های گوناگون، آن دیدگاهی که مشهور تر است، معتبرتر تلقی می شود. برخی از اندیشمندان، در موضوع شاهچراغ، می گویند:«مشهور است که احمد بن موسی فرزند امام کاظم(علیه السلام) است» و همین شهرت را به تنهایی دلیل بر صحّت این مطلب قرار داده اند. 🔹 به طور کلّی وجود اختلاف نظر و احتمالات مختلف در مسائل تاریخی، امری طبیعی و گریز ناپذیر است؛ پرداختن به اختلافات نیز تنها در شأن مجامع علمی و تخصصی است نه عموم مردم. ❌ اینکه اختلاف نظرهای علمی را به دروغگویی و حیله گری متولیّان نسبت دهیم، معقول و منطقی نیست. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۱۶ 🔆 متن شبهه: خدا در قرآن برای خودش از ضمیرهای مذکر استفاده کرده است؛ این یعنی جنس مذکر بهتر است. 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ ادبیات هر زبانی، قانون خودش را دارد؛ مثلاً در زبان فارسی به «من و تو»، «ما» گفته می‌شود؛ نمی‌گوییم «شما». این قانون ادبیات فارسی است. 2️⃣ یا مثلاً در زبان فارسی به همه انسان‌ها (چه مرد و چه زن)، «مردم» گفته می‌شود؛ نه «زنم». این هم یک قانون است. 3️⃣ زبان عربی هم قانون و ادبیات خودش را دارد. یکی از این قانون‌ها این است که معمولاً اگر کلمه‌ای در واقعیت جنسیت نداشته باشد، مذکر آورده می‌شود. این قانون ادبیات عرب است. 4️⃣ به همین دلیل چون خداوند قرآن را به زبان عربی نازل کرده، طبق این قانون از ضمیر مذکر برای خودش استفاده نموده است. 5️⃣ ضمیر مذکر و مؤنث، دلیل بر ارزش و بزرگی چیزی نیست؛ چون اگر ضمیر دلیل بر ارزش بود، باید همه‌ چیزهای باارزش با ضمیر مذکر می‌آمد و همه‌ چیزهای بی‌ارزش با ضمیر مؤنث؛ درحالی‌که خیلی از چیزهای باارزش در زبان عربی با ضمیر مؤنث می‌آیند؛ مانند: خورشید، زمین، نماز، زکات یا حتی بهشت. 6️⃣ خیلی از چیزهای بی‌ارزش یا پست هم با ضمیر مذکر می‌آیند؛ مثل: ابلیس و شیطان. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۱۷ 🔘 متن شبهه : اسلام به جای آنکه مخالفان خودش را با عقل و منطق مجاب کند آنان را دعوت به نفرین و مباهله می کنند آیا این عقلانیست؟ 🔆 پاسخ شبهه : 1️⃣ «مُباهَله» از نظر مفهوم متداول، به معناى نفرين كردن دو نفر به يكديگر است، بدين ترتيب، افرادى كه با هم گفتگو درباره يك مسأله مهم مذهبى دارند در يك جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند. 📚لغات در تفسیر نمونه ص 497 2️⃣ مباهله به عنوان آخرین حربه برای غلبه بر خصم بعد از اثر نکردن منطق و استدلال است ، که به عنوان سندی الهی بر حقانیت طریق و مسلکی اعتقادی ایراد می‌شود . بر خلاف آنچه در پرسش آمد ، مباهله بر خلاف عقل و منطق نیست بلکه کاملا موافق و مطابق عقل و منطق است ، زیرا دو طرف حق و باطل پس از آن که از طریق مذاکرات علمی به نتیجه‌ای نرسیدند و طرف باطل با از پذیرفتن حق امتناع کرد ، اقدام به مباهله می‌کنند و طرف حق با اقدام به مباهله این نکته را بیان می‌کند که آیین من مطابق با واقعیت و حقیقت است که می توانم بر این سخن معجزه‌ای الهی هم ارائه کنم تا شکی در آن باقی نماند ، مباهله همان را برای اثبات حقانیت دعوت حق ایفا می‌کند . 3️⃣ بنابراین مباهله در برابر مخالفان يك حكم عمومی است که افراد با ايمان كه از تقوا و خداپرستى كامل برخوردارند به هنگامى كه استدلالات آنها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جايى نرسد از آنها دعوت به مباهله می ‌كنند. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۱۸ ❓متن پیام: آیا روایتی از امام علی(ع) نقل است که پیامبر اسلام(ص) زبانش را در دهانم گذاشت و به دنبال آن، هزار در دانش و از هر دری، هزار در دیگر به روی من گشوده شد؟ ✅ پاسخ: ظاهراً اولین شخصیتی که تعبیر (أَدْخَلَ لِسَانَهُ فِی فَمِی) را آورده، ابوحامد غزالى(م 505ق) باشد، چنان‌که در منابع شیعه، سید ابن طاووس(م 664ق) از او نقل کرده است.[1]‏ همچنین شاید بتوان گفت تعبیر «انکبّ علیه» که در متن این روایت در برخی منابع اهل‌سنت آمده، بیانگر این باشد که رسول خدا(ص) زبان خود را داخل دهان امام علی(ع) کرده باشد. غزالی، این حدیث را بدون سند آورده، ولی علاوه بر آن‌که به دلیل متواتر بودن روایات مشابه، از جهت محتوایی مشکلی ندارد؛ می‌توان این تعبیر را نوعی مجازگویی نیز دانست؛ یعنی زبان در دهان گذاشتن کنایه از این است که امام(ع) بدون هیچ واسطه‌ای دانش خود را از منبع وحی دریافت کرده است؛ از این‌رو، خود غزالی این حدیث را در راه‌های کسب علوم الهی مطرح کرده و معتقد است که این مرتبه‌ای از علم است که با درس خواندن، و معلّم دیدن دست‌رسى به آن پیدا نخواهد شد، بلکه به واسطه علم لدنّى میسّر است [2]‏ 📚 1- ابن طاووس، على بن موسى‏، سعد السعود للنفوس منضود، ص 284، قم، دار الذخائر، چاپ اول‏، بی‌تا. 2- مجموعة رسائل الإمام الغزالى‏‏، ص 233. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۱۹ ❓چرا مستقیم از خدا حاجت نمی‌گیریم بوسیله پیامبر(ص) و خاندانش جلو میرویم؟ ✅ پاسخ : اگر به کسی به اين عنوان که خدا او را دوست دارد و برگزيده خداست و خداوند اين محبوبيت و برگزيدگي را در قرآن و به زبان پيامبرش اعلام کرده و به توسل به او فراخوانده، متوسل شود، اين عين بندگي و اطاعت خداست و در عين اين که ما مي توانيم مستقيم با خدا مرتبط شده و به ساحتش عرض بندگي کرده و از حضرتش حاجاتمان را بطلبيم، ولي طبيعي است که توجه به درگاه خدا با توسل به محبوب هاي خدا و مقربان درگاهش و بندگان برگزيده اش که آنان را به امامت و هدايت ما گمارده، بهتر است. زيرا ما با توجه متوسلانه به پيامبر و امامان، به خدا اعلام مي کنيم که خدايا هم خدايي تو را گردن نهاده ايم و هم نبوت، امامت و هدايتگري بندگان بر گزيده ات را و چون پذيرش نبوت و امامت پيامبر و امام ، محبوب خداست، پس عملي که نشانگر اين پذيرش باشد، بهتر از عملي است که اين پذيرش را نشان ندهد. وقتي پادشاهي، فردي را به ولايت عهدي معرفي کرده باشد، شما به هنگام عرض ارادت به آن پادشاه، يا به مقام خودش متوسل مي شوي و عرض مي کني پادشاها من ارادتمند و مطيع شمايم و اين حاجت را دارم و يا به مقام وليعهدش متوسل شده و او را واسطه قرار مي دهي و مي گويي پادشاها به مقام ولي عهدت چنين و چنان؛ در اين عرض ارادت و طلب حاجت دوم، شما داريد ضمن اعتراف به پادشاهي او به انتصابش هم اعلام پايبندي کرده و مقام وليعهدش را تاييد مي کني و اين مطلوب تر است. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ظهور پیغمبر دروغین و شفای فوری بیماران 😂 ویدئویی از فردی در پاکستان که عده ای به او ایمان آورده اند در رسانه ها منتشر شده است!!! همان طور که در تصویر می بینید فردی که در مقابل او روی ویلچر نشسته بعد از فیلم هندی پیغمبر، از روی ویلچر بلند میشود و به اصلاح شفا پیدا میکند!!! مردم ساده لوح و زود باور هم متوجه نیستند که این پیغمبر و بیماران شفا یافته عضو یک تیم گوشبری و عوام فریبی هستند ! بسوزد پدر جهل و بیسوادی 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۲۰ چيست؟ چگونه بفهميم كه واقعا وجود دارد؟ ✅ پاسخ: منظور از آخرت عالم حيات پس از مرگ و ماوراى اين جهان گذران است. اعتقاد به عالم آخرت و به تعبيرى معاد و اينكه انسان تا چه هنگام وجود خواهد داشت مسئله اى است كه قدمت آن به اندازه تاريخ انديشه بشرى است و با بررسى متفكران پيش از اسلام و يا حتى پيش از مسيحيت انسان به اين مسئله پى مى برد كه يكى از بزرگ ترين دغدغه هاى بشر بوده و هست. در خصوص اثبات معاد دو مسئله را بايد مورد توجه قرار داد: ۱ اصل معاد را مى توان بدون توجه به دين خاصى اثبات كرد (اثبات عقلى معاد) به گونه اى كه دين نيز آن را تاكيد مى كند اگر چه دقيق ترين و بهترين اطلاعات را در اين زمينه دين الهى در اختيار بشر نهاده است. ۲ از طرفى انسان موجودى دوبعدى است (روحانى- جسمانى) و از طرف ديگر آنچه كه ما پس از مرگ مى بينيم از بين رفتن و زائل شدن جسم انسان است حال آيا بعد از زوال جسم بعد ديگر انسان نيز از بين رفته است يا نه؟ و به بيان ديگر آيا بعد روحانى انسان جاودانه باقى مى ماند يا آنكه آن نيز از بين مى رود؟ اثبات جاودانگى و فناناپذيرى بعد روحانى انسان مساوى است با قبول معاد به خصوص انكه شخصيت انسان نه به جسم بلكه به روح اوست. از اين رو ما با اثبات عقلى جاودانگى روح انسان به معاد عقلى پى مى‌بريم. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۲۱ ✅ پروفسور کیت مور پدر جنین شناسی جهان و راز مسلمان شدنش: حقایقی درباره جنین انسان که قرآن ۱۴۰۰ سال پیش به آن اشاره کرده و دانشمندان بعد از قرن بیستم موفق به فهم آن شدند. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۲۲ ❓چرا پیامبر گرامی اسلام خودشان‌ در زمان حیات قران را مکتوب نکردند .و به صورت کتاب ننوشتند ..آیا هراس از تحریف و یا فراموشی آیات توسط اصحاب و دیگران را نداشتند؟ ✅ پاسخ : قرآن در زمان پیامبر اسلام (ص) توسط کاتبان مکتوب شد. پیامبر (ص) در شرایط بسیار خاص و ویژه ای زندگی می کردند. بنابر خواست خداوند و تقدیر او، پیامبر (ص) درس نخواند و هرگز پیش استادی نرفت و هیچ کتابی ننوشت. علت این تقدیر الاهی نیز کاملاً روشن است. معجزه جاوید ایشان کتابی به نام قرآن بود و نوشتن و آوردن کتاب برای شخص درس خوانده، معمولاً کار محالی نیست، یا حداقل این شبهه را برای برخی ایجاد می کرد که شاید این کتاب (قرآن)، نتیجه تراوشات ذهنی و آموزش اساتید پیامبر (ص) باشد، لذا قرآن می فرماید: "و تو قبل از این قرآن، هیچ نوشته و کتابى را نمى‏خواندى و نوشته و کتابى را به دست خویش نمى‏نوشتى و گرنه باطل‏گرایان (در نبوت تو) شک مى‏کردند. بنابراین، درست است که خواندن و نوشتن براى هر انسانى کمال محسوب مى‏شود، ولى گاه شرائطى پیش مى‏آید که نخواندن و ننوشتن کمال است و این در مورد پیامبران مخصوصاً خاتم انبیاء (ص) کاملاً صدق مى‏کند، چه این که اگر دانشمندى درس خوانده، و فیلسوفى آگاه و پر مطالعه، ادعاى نبوت کند و کتابى به عنوان یک کتاب آسمانى ارائه دهد، در چنین شرائطى ممکن است وسوسه و تردیدهایى پیش بیاید که آیا این کتاب و مکتب مولود اندیشه‏هاى خود او نیست؟ " شاید به خاطر این که دستاویزی برای مخالفان اسلام درست نشود، پیامبر(ص)حتی بعد از نبوتشان هم مطلبی ننوشتند ، اما تمام علم را از وحی الهی فرا گرفته بود". ⚜به قول حافظ: نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت به غمزه،مسأله آموز صد مدرس شد. 💡@p_eteghaadi
نماز آخرین روز ماه ذی‌الحجه برای آخرین روز ماه ذی‌الحجه که روز آخر سال قمرى نیز است، مرحوم «سیّدبن طاووس» نقل کرده است که در این روز، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گویى: 🔹اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ، ▫️خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى 🔹ونَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ، ▫️و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى 🔹ودَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ، ▫️و مرا به بازگشت بسویت خواندى بعد از دلیرى کردنم بر تو، 🔹اللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى، ▫️خدایا من از آن اعمال آمرزش مى طلبم پس بیامرز آنها را 🔹وما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى، ▫️و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک گرداند پس آن را از من قبول کن 🔹ولا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یاکَریمُ. ▫️و قطع مکن امیدم را از خودت اى بزرگوار. 🔸وقتى چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (و او را وسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد! 📚 اقبال الاعمال، جلد٢، صفحه٥١٧
سوال ۱۲۳ ❓متن پیام: (ع) دقيقا چند سال عمر و چند سال پيامبرى كردند؟ ✅ پاسخ: از ابن عباس آورده ‏اند نقل شده است : وقتى خداى عزوجل نوح را به پيامبرى فرستاد چهار صد و هشتاد ساله بود و يكصد و بيست سال دعوت كرد و ششصد ساله بود كه به كشتى نشست و پس از آن سيصد و پنجاه سال بزيست. در تاريخ نامه طبرى آمده است: «نوح را فزون از هزار سال زندگانى بود، و چون پنجاه سال از عمرش بگذشت، خداى عزّ و جلّ وى را پيغمبرى داد، و او نهصد و پنجاه سال خلق را به خداى عزّ و جلّ همى خواند. كس بدو نگرويد مگر اندكى و آن روز كه از آسمان طوفان آمد و با مؤمنان و گرويدگان به كشتى اندر نشست، با همه تن هشتاد كس بودند. و نوح را پيغمبرى بر همه اهل زمين بود از مشرق تا به مغرب. و نوح را از آسمان صحف نيامد و ليكن او خلق را بدان صحف خواند كه برآمدم و شيث عليهما السّلام فرود آمده بود. و بر اين نهصد و پنجاه سال اندر سه قرن جهان بگشت و هيچكس بدو نگرويد». 📚براى اطلاع مراجعه كنيد: ۱ تاريخ نامه طبرى، بلعمى، ج ۱، ص. ۹۴ ۲ تاريخ‏ گزيده، مستوفى، ص ۲۴ 💡@p_eteghaadi
⚫️ هلال ماه محرم 🔹️قالَ سلام الله علیه : ❇️ كَانَ أَبِي إِذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لَا يُرَى ضَاحِكاً ، وَ كَانَتِ الْكِئَابَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتَّى يَمْضِيَ مِنْهُ عَشَرَةُ أَيَّامٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْعَاشِرِ كَانَ ذَلِكَ الْيَوْمُ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ وَ يَقُولُ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ . 🔹️امام رضا سلام الله علیه فرمود : ✳️ هرگاه ماه محرّم فرا می‌رسید ، پدرم خندان دیده نمی‌شد و غم او را فرا می‌گرفت تا اینکه روز دهم محرّم فرا می‌رسید که روز مصیبت و اندوه و گریه او بود و می‌گفت امروز روزی است که حسین سلام الله علیه در آن کشته شد . 📚امالی شیخ صدوق / ۱۲۸ 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۲۴ ❓متن پیام: خدا از ازل مى دانست كه فلان جانى در لحظه معين دست به مى زند بنابرين اگر ان فرد اين كار را نكند علم خدا غلط از آب در مى آيد پس آن فرد مجبور به انجام آن كار است؟ ✅ پاسخ: شكى در اين نيست كه خدا از ازل به همه چيزعلم دارد وعلم او محال است كه مخالف واقع باشد بنابراين هر آنچه خدا به آن علم ازلى دارد قطعا تحقق خواهد يافت. بنابراين اگر در علم خدا چنين باشد كه از موجود معينى در زمان و مكان معينى فعل خاصى صادرخواهد شد، حتما اين فعل، از همان موجود و در همان موجود و در همان زمان و مكان معين صادر مى شود واگر عامل آن كار ديگرى كند علم خدا غلط نمى شود بلكه آن كار مفروض ديگر معلوم خدا بود. يعنى علم پيشين خدا به افعال ما مثل علم ديگران در زمان حال است كه هر چه ما با اختيار خود انجام مى دهيم همان متعلق علم ديگران است و اگر كار ديگرى كنيم علم ديگران هم به همان تعلق مى گيرد. سر مساله اين است كه خدا موجودى فرا زمانى است و گذشته و حال و آ ينده نزد او يكجا حاضر است. از طرف ديگر علم خدا به افعال ما با اسباب آن است كه يكى از آنها اختيار ما است. خدا به تحقق هر فعلى با علل خاص آن علم دارد و نه فقط به تحقق آن فعل بدون علم به علل آن مثلا خدا مى داند كه فلان شخص خواهد سوخت و در ضمن مى داند كه او با حرارت آب سماور خواهد سوخت پس سوختن آن شخص با آب داغ سماور قطعى است و محال است كه اين شخص در همان زمان و مكان به جاى آب داغ سماور با حرارت آتش بخارى بسوزد. خداوند متعال به افعال ارادى و اختيارى انسان همراه با علل آن علم دارد و يكى از اجزاء علل افعال اختيارى انسان، اراده و اختيار خود اوست. 💡@p_eteghaadi
خانم بدحجاب جلوی یکی از علما رو گرفت و از ایشون سوال کرد : اگه یک تار موی من بیرون باشد، دنیا به آخر می‌رسه؟! چرا اینقده شماها گیر می دین؟ عالم جواب داد : اگــر یــک تــار مــو در غذایــی خــوب و خوشــمزه باشــد، آیــا دنیــا بــه آخــر می‌رسه؟ قطعا خیـر. ایـن تـار مـو حتـی مـزه و طعـم غـذا رو هـم تغییـر نمی‌ده، امـا بسـیاری از افراد طبیعتـا در چنیـن حالتـی دچـار دلزدگـی شـده و اون غـذای خـوب و خوشـمزه از چشمشون می‌افته. حالا بذار یه داستان قشنگ تاریخی هم برات بگم... عالم گفت : روزی یکــی از یــاران امــام صادق ( علیه السلام ) خدمــت ایشــان رســید و گفــت در یــک کــوزه روغــن یــک مــوش افتــاده، آیــا می‌شود آن روغــن را خــورد؟ امــام صــادق (علیه‌السلام) فرمودنــد: نمی‌توانی آن را بخـوری. مـرد گفـت آقـا یـک مـوش کوچکتـر از آن اسـت کـه باعـث شـود غـذای خـود را کنـار بگـذارم و از خیـر روغن‌های گـران قیمـت بگـذرم! امـام صــادق (علیه‌السلام) فرمودنـد: آن چیـزی کـه در نظـر تـو کوچـک اسـت، مـوش نیسـت. ایـن دیـن اسـت کـه در نظـر تـو کوچـک اسـت. حالا خانم بزرگوار : وقتـی از ایـن زاویـه بـه ماجـرا نـگاه کنید متوجـه می‌شیم کـه یـک تـار مـو شـاید بـه خـودی خـود اهمیتـی نداشـته باشـه امـا وقتـی بـه ایـن توجـه کنیـم کـه حتـی نمایـش یـک تـار مـو هـم، سـرپیچی از فرمـان پـروردگار جهانیـان اسـت، با این نگاه، بیرون آمدن یـک تـار مـو جلوی نامحـرم هـم مهـم می‌شود. 💡@p_eteghaadi
💎پيامبر اکرم صلى‏ الله‏ عليه ‏و ‏آله: أفْضَلُ الجِهادِ مَن أصْبَحَ لا يَهُمُّ بظُلْمِ أحدٍ؛ برترين جهاد، جهاد كسى‏ است كه صبح خود را با اين نيت آغاز كند كه به احدى ستم روا ندارد 📗[محاسن :ج1 ،ص292، ح449] 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۲۵ ❓متن پیام: منظور از «عدل» در اصول دین چیست؟ ✅ پاسخ: عدل به تمامى معانى آن به نحوى در علم کلام مورد بحث و بررسى قرار می‌گیرد؛ لکن آنچه بیشتر از سایر معانى آن مورد نقد و بررسی واقع شده و سبب جدایى عدلیه (امامیه و معتزله) از اشاعره است، «عدل» به معناى ضرورت رعایت استحقاق‌هاى مکلفان در مقام جزا (پاداش و عقاب) است. اشاعره هر کارى را که از خدای متعال صادر شود، عین عدل می‌دانند، و معتقدند حتى اگر خدا تمامى پیامبران و مؤمنان را به جهنم و تمامى کفار و مشرکان و منافقان را به بهشت ببرد(که امکان آن هم می‌رود!) این عمل خداوند عین عدل است. عدلیه - با تمسک به حسن و قبح ذاتى و عقلى و اقتضائات ذات خداوند که خیر محض و کمال و علم و قدرت مطلق است - معتقدند: صدور قبایح از جمله ظلم از خداوند محال و رعایت محسنات از جمله عدل از جانب خداوند ضرورى و لازم است. برای مطالعه بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید https://www.islamquest.net/fa/archive/fa2950 💡@p_eteghaadi