eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
21.4هزار دنبال‌کننده
328 عکس
668 ویدیو
7 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📛 شبهه 📛 اگر شیطان در ماه_رمضان در بند است، پس چرا انسان در این ماه گناه می‌کند؟ پاسخ 👇 درست است که در ماه رمضان شیطان در غل و زنجیر است ولی «انسان که در غل و زنجیر نیست» انحراف در انسان، به دو عامل شیطان و هوای نفس باز می‌گردد. 📖 خدا در قرآن وقتی به کید (فریب) شیطان می‌رسد می‌گوید: «إِنّ كيد الشيطان كان ضعيفا» قطعا کید شیطان ضعیف است (نساء۷۶) اما در مورد نفس انسان می‌گوید: انّ نفس لامّاره بالسوء: نفس (سرکش) بسیار به بدیها امر می‌کند (یوسف 53) 👹 پس اگر شیطان در بند باشد، هوای نفس تلاشش را خواهد کرد! به عبارت بهتر، درست است که در ماه رمضان شیاطین گرفتار غل و زنجیرند ولی از عامل دوم که هوای نفس است نباید غافل شد. 🔺اگر قرار بود خداوند با گرفتار نمودن شیطان، عامل و زمینه معصیت را در انسان از بین ببرد، دیگر، «عمل صالح» و «عدم ارتکاب گناه» در این ماه از سوی انسان ارزشی نداشت. 🆔 @P_eteghaadi
📌متن شبهه👇 خدا میگه دیرکرد و نزول حرومه اونوقت یه روز روزه نگیری شصت روز میکشه روش بازم صد رحمت به بانک قوامین😂 📌پاسخ به شبهه👇 ♥️ برای پاسخ به این سوال لازم است دو مساله را توضیح و مشخص کنیم. 1️⃣ ربا و نزول چیست و کجا اتفاق می افتد. 2️⃣ هدف از مجازات های الهی چیست. 👇👇👇👇👇👇👇
🌸 ربا دو نوع است: 1. ربا در معامله: يعني خريد و فروش کالا به صورت نقد، در صورتي که هر دو کالا همجنس و هم وزن باشند ولي شرط زيادي بگذارند. مثلاً يک کيلو گندم را با دو کيلو گندم معامله کنند. 2. ربا در قرض: يعني مالي را تا مدت معين قرض بدهند و در مقابل شرط کنند که بدهکار مقدار زيادتري بپردازد و آن مقدار زيادتر به صورت يک ماهانه يا يکدفعه پرداخت شود. ⏮ طبق سخن بالا هر اضافه ای را نمی توان نزول و ربا نامید. بلکه ربا و نزول معنای خاص خودش را دارد. 🔰اما هدف از مجازات الهی این است که افراد در مسیر کمال انسانی قرار بگیرند. ⏮ هدف از خلقت انسان کامل شدن انسان است. 🔆کامل شود یعنی به خدا نزدیک شود. 🌹خدای متعال برای اینکه این انسان در این مسیر حرکت کند و از راه خارج نشود ، جریمه هایی قرار داده است. ❇️ مثل پدری که برای اینکه فرزندش از درس فرار نکند و به هدف عالی برسد، جریمه هایی قرار می دهد. ⏮حال خدای متعال برای اینکه انسان به رشد خودش برسد، جریمه هایی قرار داده است. 🌸نکته مهم این است که این جریمه ها به نفع خود انسان است چون او قرار است کامل شود و به خدا نزدیک شود. ⏮مثل جریمه فرزند برای درس خواندن که نفعش برای فرزند است نه پدر. 🔆حال خدای متعال دیرکرد و نزول نمی گیرد. بلکه می فرماید 1️⃣ کسی که عذر داشته باشد، و روزه نگیرد فقط و فقط همان یک روز را روزه بگیرد. 2️⃣اما کسی عمدا روزه خواری کرد باید به جای آن یک روز شصت روز روزه بگیرد. 🔆اگر‌توجه کنیم اینجا پای دو نفر یا دو روز جدا در میان است. یک نفر که با عذر روزه نگرفته است که فقط یک روز قضا کند. نفر دوم که عمدا روزه نگرفته است، که باید ۶۰ روز روزه جبران کند. 🌸پس 1️⃣اینجا به هیچ عنوان چیزی اضافه نمی شود ‌کسی که یک روز قضا به عهده دارد تا آخر عمر نیز آن یک روز را برعهده خواهد داشت. 2️⃣ هر اضافه ای نیز ربا و نزول نیست بلکه باید شرایط آن که در بالا گفته شد، انجام شود. 3️⃣این جریمه ها به نفع خود انسان است نه به نفع خدا ، لذا از این جهت نیز با ربا تفاوت اساسی دارد 🆔 @P_eteghaadi
🔆 متن شایعه : اگر در حال ختم قرآن هستید به جزء15 که رسید ایه 19 سوره کهف کلمه ولیتلطف میزان قرآن است وجای استجابت دعا یعنی در این جا قرآن به دوکف مساوی تقسیم می شود قرآن را قطع کنید وشروع به دعا کنید و اولین دعا برای فرج باشد 🔆 پاسخ شایعه: 1️⃣ این روایت صد در صد جعلی هست و اصلا چنین چیزی در هیچ روایاتی نیامده است. 2️⃣ چرا باید در ماه رمضان که یکی از مبطلات روزه، نسبت دادن حدیث جعلی به معصومین هست، حدیث دروغ پخش کنیم؟ 3️⃣ مشهور این است که کلمه وسط قرآن «و لیتلطف» است و معیار آن شمارش حروف قرآن است. نظرات دیگری هم در این باره هست مثل کلمه «نکراً» در آیه 74 همین سوره و طبق گزارشات اولین بار حجاج بن یوسف دستور به شمارش حروف قرآن و تعیین کلمه وسط قرآن داد. طبق معیار شمارش کلمات هم کلمه «الجلود» در آیه 20 سوره حج کلمه وسط است. و به اعتبار شمارش آیات، کلمه «یأفکون» در آیه 45 سوره شعراء است و به اعتبار سوره‌ها، آخر سوره حدید است. (الاتقان سیوطی) 4️⃣ امروزه می‌توان به کمک رایانه دقیقا حرف و کلمه وسط قرآن را مشخص کرد، ولی مشکل اینجاست که اختلاف در این است که مثلا حروفی مثل «و» عطف، یک کلمه محسوب می‌شوند یا نه یا مثلا کلمه «ابراهیم» که هفت حرف دارد گاهی به صورت «ابرهیم» نوشته می‌شود که شش حرف دارد، ملاک هر کدام باشد، حرف وسط تغییر می‌کند. 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ آیا میدانستید که همه کتابهای آسمانی در ماه مبارک رمضان نازل شده اند؟ 🧐 علت نازل شدن تمامی کتاب الهی در ماه رمضان چیست؟ ⏰ شب اول، ششم، دوازهم، هیجدهم و بیست و دوم ماه رمضان 🤔 به نظر شما آیا چنین امری عادی است؟ 🆔 @P_eteghaadi
🔆 متن شبهه: ما در علم می‌خوانیم که زمین ما در برار خورشید چیزی نیست و سیاره هایی هستند که چندیدن هزار برابر زمین اند و خورشیددر برابر بقیه منظومه ها چیزی نیست و و همینجوری تا می رسیم به کهکشان راه شیری حالا آنقدر این کهکشان های مانند راه شیری زیاد هستند که کهکشان راه شیری یک نقطه هست حالا یعنی این همه کهکشان به کنار این همه ستاره کنار بقیه سیاره ها به کنار فقط و فقط در این زمین انسان زندگی میکند و اگر خداوند اینها را ساخته چرا فقط در یک کهکشان در یک منظومه و یک سیاره این شبهه داره ذهن من را میخوره لطفاً یک شخصی که مقدار علم دینی اش بالاست پاسخ دهد. 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ تردیدی نیست که آسمان ها نیز مانند زمین آباد هستند و موجودات زنده‌ ای در فضا نیز وجود دارند . به این حقیقت ، هم در قرآن کریم تصریح شده است و هم در روایات و احادیث. 2️⃣ و از آیات اوست آفرینش آسمان ها و زمین و آنچه از جنبندگان در آنها منتشر نموده ؛ و او هرگاه بخواهد بر جمع آنها تواناست! (الشّوری، ۲۹) دقت شود که نه تنها نفرمود جنبدگان فقط در زمین هستند ، بلکه با (فِيهِمَا) تأکید نمود که هم در زمین جنبدگانی وجود دارند و هم در آسمان‌ ها. 3️⃣ در احادیث و روایات ، نه تنها به موجودات زنده در آسمان ‌های دیگر تصریح شده است ، بلکه به "حیات" در برخی از کرات و سیارات دیگر در همین آسمان اول ، که با چشم مسلح و غیر مسلح ، و با مطالعات علمی و اکشتافات ، قابل کشف و شهود عینی یا علمی می باشند نیز تصریح گردیده است ، چنان که امیرالمؤمنین ، امام علی (علیه السلام) فرمودند : این ستارگانی که در آسمان می باشند ، شهرهایی هستند مانند شهرهای موجود در زمین ؛ که هر شهری به ستونی از نور مربوط و متّصل است که طول آن ستون در آسمان به اندازه ‌ی مسیر دویست و پنجاه سال است.» (بحار الانوار، ج ۵۵، ص ۹۱) 4️⃣ بشر با پیشرفت علمی ، متوجه شد که فاصله‌ ی زمین با ستارگان را نمی تواند به جز مقیاس "سرعت" رسیدن نور به زمین (یا کهکشان) از یک سو و "زمان" به تناسب گردش زمین و خورشید ، محاسبه و بیان نماید. اما بیان (تبیین) فاصله زمانی ستارگان با مقیاس "سرعت رسیدن نور (یا طول موج) به زمین و شمارش بر اساس زمان" ، به گذشته‌ های دورتری بر می گردد ، چنان که امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : «فاصله ستون ‌های نوری برخی ستارگان با برخی دیگر ، دویست و پنجاه سال می باشد». 5️⃣ امام محمد باقر علیه السلام به جابر بن یزید فرمودند : گویا تو گمان می کنی كه خداوند فقط این عالم را آفرید و بس و همچنین گمان می‌كنی كه خداوند بشری غیر از شما نیافریده است ! آری به خدا قسم خداوند هزار هزار عالَم و هزار هزار آدم آفرید و تو در آخر این عالم ‌ها و آدم ها هستی. (خصال، ج ۲، ص ۴۵۰ و نيز بحارالانوار ، ج ۶۳ ، ص ۸۲ - ۸۳) 6️⃣ بنابراین ، در قرآن مجید و احادیث و روایات ، به وجود موجودات زنده‌ ی دیگر (در گذشته و حال) ، در همین آسمان اول و آسمان‌ های دیگر ، به دفعات تصریح شده است. 🆔 @P_eteghaadi
سلام خدا قوت ، من اگر مطلب شما را در گروه هایی به اشتراک بگذارم بدون ذکر منبع ، شما راضی هستید ؟ ✍️استفاده از مطالب کانالهای ما بی قید و شرط مجاز است.برای تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شادی روح شهدا صلوات
💢غزّه را فراموش نکنیم! شایسته نیست به همین زودی و سادگی موضوع غزّه برای‌مان عادی شود و از یاد ما برود و از تعقیب حوادث آن خسته شویم! 🔸دفاع از غزّه نباید برای ما به یک ترند تبدیل شود که هرگاه نوشته‌های وابسته به آن لایک‌ و کامنت کم‌تری خورد و کم‌تر هم‌رسانی شد، رهایش کنیم و به دنبال ترندی دیگر باشیم و یا به جای دنبال کردن قهرمانی‌ها و رنج و درد غزّه، به دنبال کردن اخبار فوتبال و قهرمانی‌های پوشالی آن وقت بدهیم. هدف این نیست که کلا از زندگی و کار و بار دست بکشیم و وظیفه و نقش‌مان را نسبت به جامعه فراموش کنیم و دست روی دست بنشینیم و فقط غم بخوریم، بلکه باید در حد توان خود به مبارزه و حمایت از برادران خود ادامه دهیم. برای عزیزان‌مان در غزّه بسیار دردآور و سخت است که ببینند جهان اسلام در سکوت مرگ‌بار به سر می‌برد و آنان را در برابر دشمنان جنایت‌کار شان تنها گذاشته‌اند. چهار ماه می‌شود که مردم غزّه در برابر تمام انواع جنایات و وحشی‌گری‌های جهان، به گونه‌ی شگفت‌انگیزی استقامت و پایداری می‎‌کنند، آیا نباید هر کدام ما در حد توان خویش برای حمایت و نصرت‌شان مداومت ورزیم، موضوع غزّه را زنده نگه داریم، از قهرمانی‌ها و شاهکارهای‌شان درس بگیریم و به فرزندان‌مان بیاموزیم، برای دوستی با ایشان و بیزاری از دشمنان‌شان تجدید عهد کنیم، در حق شان دعا کنیم، اذهان عمومی را نسبت به آنان بیدار سازیم و خائنان و جنایت‌‎کاران و منافقان را محکوم و ملامت و سرزنش کنیم؟! پس به هیچ وجه در انجام این کارها کوتاهی نکنید. تا جایی که من می‌دانم -به اِذن الله متعال- از آغاز تا کنون این کارها بر روحیه‌ی مردم غزّه تاثیر به سزایی داشته و از عوامل بزرگ ثبات و پایداری‌شان بوده است. اگر ما سستی نشان دهیم و یا خسته شویم، روح و روان ایشان هم می‌شکند و متفرق می‌شوند و حوصله و صبرشان در برابر این‌ همه رنج و عذاب سر می‌رود. 🔹به جای این‌همه توجه به «ترندهایی» که هیچ ربطی به امت اسلامی ندارد، به این توجه کنید که الله متعال با استمرار حوادث غزّه تا این لحظه، همه‌ی ما را می‌آزماید. پس خوشا به حال کسی که روزانه در نامه‌ی اعمالش چیزی نوشته شود که نشان ادای مسئولیتش باشد و افسوس به حال کسانی که غفلت می‌ورزند و بی‌پروایی می‌کنند. والله المستعان! ✍️دکتر ایاد قنیبی 📑ترجمه: صفی الله پایا ✍️استفاده از مطالب کانالهای ما بی قید و شرط مجاز است.برای تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شادی روح شهدا صلوات 🆔 @P_eteghaadi
file0088.mp3
12.36M
🖋 باز نشر 🔹پاسخ به شبهات مربوط به برنامه زندگی پس از زندگی 🔹تجربیات نزدیک به مرگ تا چه حد می تواند مورد تایید دین باشد؟ 🎧 حجت الاسلام و المسلمين دکتر جعفری 🆔 @P_eteghaadi
یه سوال داشتم اگه برای صلاح خونواده مجبور به قسم‌دروغ بشیم گناه داره؟ مثلا من میدونم اگر فلان حرفو بزنم خونواده از هم میپاچه یا تنش ایجاد میشه ✍️🔻کانال پاسخ به سوالات شرعی👇👇 🅿️ @p_ahkaam 🔻شماره تماس مراجع برای دریافت سوالات شرعی👇👇👇 https://eitaa.com/moogharrabon/692 🔻مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی👇👇👇 09640
سلام ' کسانی که مرجع تقلید می شوند چه درس هایی می خوانند و چند سال طول می کشد ؟ ✍️سلام درس و بحث در حوزه علمیه سه مرحله دارد. مقدمات، سطوح و خارج. مقدمات: نخستین مرحله تحصیل در حوزه است که در آن مبادی العربیه شامل صرف و نحو، معانی و بیان و بدیع، منطق، کلام و اولیات اصول فقه تدریس می‌شود که حدودا شش سال طول می کشد و ممکن است در بعضی افراد یا حوزه ها کمتر یا بیشتر شود. سطوح: دومین مرحله تحصیل در حوزه سطح است، در این مرحله فقه و اصول تدریس می‎‌شود که حدودا 4 سال زمان می برد. درس خارج: آخرین مرحله تحصیل در حوزه علمیه است. در این مرحله شاگرد به اجتهاد می‎‌رسد و توانایی استنباط احکام شرع را از منابع دینی به دست می‌آورد. در این مرحله استاد اقوال مختلف درباره یک موضوع را نقل و ارزیابی می‌کند سپس به ردّ آرایی که به نظرش صحیح نیست و به تقویت رأی مورد نظرش می‌پردازد. در این مرحله استاد ملزم به تدریس متن کتاب خاصی نیست اما از باب‌بندی کتاب‌های فقهی و اصولی تبعیت می‌کند. این مرحله با توجه به روش تدریس استاد و نیز استعداد شاگردان متفاوت است. چنانچه طلبه ای علاقه مند و مستعد باشد، پس از مدتی به درجه اجتهاد نائل می شود. 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ آخوندهای جنجالی اینستاگرامی 🔹️این روز ها کلیپ های جنجالی فردی به نام سید محمد موسوی ( محمد صدیقی ) در فضای مجازی دست به دست می‌شود که جای بحث بسیار دارد و واکنش های مختلفی را داشته است. 💥پیشنهاد میکنیم این کلیپ را مشاهده کنید. 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سال "جهش تولید با مشارکت مردم" 🔹فیلم کامل پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام آیا تاریخ طبری معتبر است ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ «تاریخ طبری» امروزه بنا بر نظر اکثر محققان، تنها از نظر زبان و نوع نگارش یا به عبارتی ادبیات آن، حایز اهمیت است و از منظر تاریخی چندان مورد وثوق نیست. بیشترین مطالب پیرامون اتفاقات صدر اسلام در این تاریخ درج شده است که بسیاری از تاریخ‌نویسان از حدود یک قرن پس از وفات طبری در برخي از آنها تشکیک کرده‌اند. خود طبری نیز درباره بسیاری از روایت‌های خود گفته است که درباره تشخيص ميزان اعتماد به سند آنها باید به خدا پناه برد. مهم‌ترین اشکال طبری در این است که او بدون تحقیق درباره سندیت، همه روایات و نقل قول اشخاص را در کتاب خود درج کرده است و بسیاری از این ناقِلان حدیث نسبت به اهل بیت پیامبر بغض و کینه داشته‌اند. همچنین بسیاری از اشکالاتی که امروزه از سوی مخالفان نسبت به اسلام يا از وهابیت نسبت به مذهب شیعه وارد می‌شود، استناد به نقل‌هاي این کتاب دارد. از سوي ديگر طبری بیشتر رخدادها به‌ویژه اتفاقات صدر اسلام را با تفصیل نقل می‌کند اما از برخی وقایع مهم چون جریان حجةالوداع و واقعه غدیرخم به سادگی مي‌گذرد و تا حد بسیاری آن را مختصر می‌سازد. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: خدا را برا من اثبات کنید لطفا نه از باب مثال از باب تعریف کردن چرا حضرت موسی ع فرد بنی اسرائل رو کشت و بعد گفتند این عجلش رسیده بود اینطور که نمیشه منم بزنم یه نفرم بکشم بعد بگم عجلش رسیده اهل سنت آیا با شیعه وحدت داره یا نه چه نوع وحدتی مگر در کتاب سلیم بن فیس نیامده که پیامبر گفت کتاب اینو حتما بخونید بعد حق هر چند نمی‌خواد باشد هرچند اندک چرا ما با کسانی که دشمن اهل بیت هستند وحدت بستیم چرا باید مسئله حق وحقیقت از بین برده غدیر رو فراموش میکنیم به خاطر همین مسئلع ها اما حق وحقیقت هیچ وقت جاش عوض نمیشه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ساده ترین روش اثبات خدا: جهان (ازجمله زمان) آغازی داشته است. و چیزی که آغاز دارد بی علت نیست. درنتیجه جهان نیاز به علت دارد و خدا متعال علت آن است و همیشه وجود داشته و نیازی به علت ندارد. پس خدا - بعنوان خالق زمان و خارج زمان و بالاتر از زمان بوده و هست و خواهد بود. وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب و یا شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست، بلکه وحدت به معنای اتحاد و هم بستگی پیروان مذاهب مختلف اسلامی است. همه مسلمانان در عین حال که با هم اختلاف دارند می توانند با تکیه بر مشترکات بسیاری که دارند در برابر دشمنان اسلام صف واحدی را تشکیل دهند و از نفوذ بیگانگان و تسلط آنان بر مسلمانان جلوگیری نمایند. سوال شما درباره حضرت موسی واضح نیست، لطفا سوال را با ذکر منبعی که خوانده اید مطرح کنید . 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام وقتتون بخیر ..ببخشید دین زرتشت چ دینی هس ب چ اعتقاد دارن ؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ دانشمندان در مورد وجود تاریخی پیامبر ایران باستان شک دارند، اما بیشتر آنان وجود وی را نفی نمی کنند. زرتشت، زرادشت، زراتشت، زردهشت و کلماتی از این قبیل از واژه «زرثوشتر»؛ (Zarathushtra) در گاتها (بخشی از کتاب آسمانی زرتشت ) می آید که طبق نظریه صحیحتر معادل زرد اشتر یعنی دارنده شتر زرد است. نام پدرش پوروشسب یعنی دارنده اسب پیر، نام مادرش دغدو یعنی دوشنده گاو ماده و نام خاندان وی سپیتمه یعنی سپید نژاد بود. از تاریخ ادیان الهی و برخی روایات اسلامی به دست می‌آید: زرتشت از ادیان الهی و این دین منسوب به زرتشت می باشد. زرتشت پیامبری از پیامبران الهی است، اگر چه محل و تاریخ تولد وی روشن نمی باشد. این ابهام تا حدی است که عده‌ای ظهور او را در قرن یازدهم قبل از میلاد و برخی در قرن ششم یا هفتم ذکر کرده‌اند . در مورد محل تولد او نیز، برخی محققان او را آذربایجانی و عده‌ای او را اهل خوارزم و بلخ می‌دانند. اما با همه اختلاف عجیبی که در تاریخ و محل ظهور و تولد او وجود دارد، چند نکته را از لحاظ تاریخی، می‌توان قطعی تلقی نمود: ۱- زرتشت پیامبری از انبیای الهی و از سرزمین ایران باستان بوده است. ۲- او دارای کتاب آسمانی بوده و کتابش از بین رفت، با تکیه بر خاطرات و اذهان و به اصطلاح آن چه که در سینه اشخاص بود، مطالبی جمع آوری شد و به نام کتاب مقدس تکثیر گشت. ۳- زرتشت به دست قوم خویش کشته شد. 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این دنیا رو به اهل دنیا بخشیدیم، ما اهل آخرتیم، این تقدیر خداست برای ما، والله ما اهل آخرتیم، اهل بهشتیم، شما اهل دنیایید 🔹غیر این هم نیست، سلام علیکم بما صبرتم.. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام‌.مگه لا اکراه فی الدین نیس ..پس چرا عرب ها هر جایی رو تصرف میکردن به زور باید از ترسشون مسلمان میشدن ..؟ یا باید پول بدن یا مسلمان‌بشن این زور نیس ؟؟ راسته میگن عرب ها در هحوم به ایران‌ قتل و عارت و تحاوز کردن ؟؟ چرا در جنگ مسلمان ها‌ صاحب اموال و زن و ....شخص شکست خورده میشن ...این عدالته ؟؟ من انسان مسلمان و تا حدی با ایمان هستم اما‌خوب این ها‌ ذهن رو درگیر میکنه جوابم ندارم براش ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سلام، پرسش شما سه بخش دارد، یکی مفهوم آیه مذکور، دیگری حمله اعراب به ایران، و سوم پذیرش اسلام با اکراه و زور توسط ایرانیان! علامه «طباطبایی»(رحمه الله) در تفسیر آیه فوق می فرماید: «آیه دین اجباری را نفی می کند؛ زیرا دین یک سلسله معارف علمی است که عمل را به دنبال دارد و جامع آن ها اعتقادات است. و اعتقاد و ایمان از امور قلبی است که اکراه و اجبارپذیر نیست. اکراه تنها در اعمال ظاهری و افعال و حرکات بدنی مادی تأثیرگذار است، و امّا اعتقاد قلبی دارای علل و اسباب دیگر قلبی است که از سنخ اعتقاد و ادراک است. و محال است که جهل منتج علم باشد، یا مقدمات غیر علمی تصدیق علمی ایجاد کند». جمله «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» جمله ای است خبری که خداوند بعد از آن جمله «قَدْ تَبَینَ الرُّشْد» را آورده است. جمله ای که در مقام تعلیل بر جمله اول است، به این معنا که بعد از روشن شدن راه و انکشاف حقّ، حاجتی به اکراه در عقیده نیست. این آیه هنگامی نازل شد که عده‌ای از انصار قصد اجبار فرزندان خود به پذیرش دین اسلام را داشتند. به گفته علامه طباطبایی، بی‌قید و شرط بودن آیه، نشان می‌دهد همه انسان‌ها از جمله کفرپیشگان نیز نباید با اکراه به پذیرش دین وادار شوند. اتفاقا عده‌ای از مفسران این آیه را پاسخ به افرادی دانسته‌اند که زور و شمشیر را عامل پذیرش دین اسلام معرفی می‌کردند. به باور این افراد، دین و ایمان امری قلبی است و با اکراه در یک جا جمع نمی‌شود و اگر اجباری نیز در کار باشد فقط در ظاهر رفتار انسان‌ها تاثیرگذار خواهد بود. در فضاي مجازي و سايت هاي اينترنتي و بعضي شبکه هاي معلوم الحال ماهواره اي، غالبا پيرامون نحوه ورود اسلام به ايران، و اسلام آوردن ايرانيان سخناني مطرح مي کنند و بر اين عقيده اند که در فتح ايران توسّط سپاه اسلام، ايرانيان با زور شمشير و اجبار مسلمان شدند. همين نسبت، بي احترامي بزرگي به شعور ايرانيان است چرا که بر فرض اسلام به زور تحميل شده باشد، 1400 سال که زور و تحميل وجود نداشته، چرا ايراني (به جز خودتان و هم فکرانتان) را اينقدر احمق تصوّر مي کنيد که نتوانسته اند در طول اين مدّت که اجباري در کار نبوده دست از آن آيين اجباري بر دارند!! اين احتمال که ايرانيان با زور و از سر اجبار اسلام را پذيرفته اند سخني نا معقول است. مگر مي توان عقيده ملّتي را براي هميشه دچار تحوّل قلبي کرد، آن هم با زور شمشير و اجبار؟! شايد بتوان انسان را با اجبار، تا مدّتي وادار بر انجام اعمال يا اظهار عقيده اي کرد، امّا در صورتي که جبر برداشته شود، ديگر معنا ندارد شخص به آن رفتار ادامه دهد. در صورتي که ما مي بينيم ايرانيان حتّي پس از پيروزي بر بني اميه ـ که با قيام ابومسلم خراساني و جمعي از ايرانيان انجام شد ـ دست از اسلام بر نداشتند، بلکه مبارزه آنها بخاطر اين بود که بني اميّه «اسلام» را به فراموشي سپرده است. فتوحات مسلمانان در ايران در عصر عمر بن خطاب صورت گرفته است و اين فتوحات در دوران خلفاي بعدي در اطراف جهان اسلام ادامه داشته است. امّا هيچ منبعي از شركت علي ـ عليه السّلام ـ در اين جنگ‌هاگزارش نداده...در جریان جنگ قادسیه که مبارزین مسلمان از عمر طلب کمک خواستند. خلیفه از امام(ع) خواست که به عنوان فرماندۀ جنگ به سوی جبهۀ جنگ با ایرانیان حرکت کند، ولی امام(ع) نپذیرفت و از این رو خلیفه، سعد بن ابی وقاص را به فرماندهی برگزید. در اسلام جنگ به منظور کشور گشایی و قدرت گرایی جایز نیست. دلیلی وجود ندارد که امام علی (ع) با آغاز این جنگ ها موافق بوده باشد. البته در حین جنگ ها و یا بعد از آن، شرایط به گونه ای فراهم می شد که بدان جهت امام با خلفا همکاری می نمود. (مشورت و راهنمایی) همکاری امام در راستای مصالح جهان اسلام بود ، نه به معنای تأیید حکومت خلفا و تأیید مشروعیت جنگ. 🆔 @P_eteghaadi