eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
20هزار دنبال‌کننده
418 عکس
770 ویدیو
14 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 تفاوت خواندن قرآن، تورات و انجیل در نوع قرائت و ریتم 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺بررسی قضیه تشنگی در کربلا !!!! 👌در کلیپ فوق از موضوعات ذیل بحث کرده ایم : ▫️بستن آب بر روی کاروان حسینی توسط لشگر یزید ▫️حفر چاه توسط امام حسین علیه السلام و رسیدن به آب ▫️ماموریت حضرت عباس و علی اکبر برای رسیدن به آب ▫️غسل کردن و شستشوی اصحاب امام حسین ع در شب عاشوراء ▫️با لب تشنه شهید شدن امام حسین ع و یاران با وفایش 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۳۸ ❌متن شبهه: در میان دزدان و اختلاسگران ۴۴ سال گذشته حتی یک مرد کراواتی یا یک زن بی حجاب هم نبوده همگی مومن نمازخوان و به اصطلاح مسلمان بودند همگی به معاد اعتقاد داشتند، همگی خدا ترس و دارای داغ مهر در پیشانی بودند، همگی در منسب اداره یا وزارتخانه خود ظهرها در صف اول نماز جماعت می ایستادند، همگی ماه رمضان را میگرفتند و شبهای احیا به سر بودند و ماه محرم مشکی پوش بودند... ✅ پاسخ: 🔴 کرواتی ها قبل انقلاب دزدی می‌کردند که دستشون کوتاه شد. 🔴 اما با توجه به اینکه پس از انقلاب، تقریباً هیچ کس کروات نمی زند (جز برخی در مجلس عروسی!) باقیمانده کراواتی ها (کنایه از بی اعتقادها، نه اینکه هر کراواتی را دزد یا بی اعتقاد بدانم) رنگ عوض کرده و با ظاهرسازی، خودشون را مسجدی و نمازخوان و... نشون دادند، و خلاصه در نظام نفوذ کردند. بنابراین مغالطه‌ای که شبهه افکن میکند از دو جهت باطل است: ۱_ اول اینکه اگر کسی با کروات باشد به او مسئولیت یا امکاناتی نخواهند داد که بتواند دزدی کند، پس مجبور است ظاهر سازی کند. ۲_ دوم اینکه دزد، دزد است. لکن مجبور است هر زمان لباس و چهره‌ای را انتخاب کند که بهتر فریبکاری و دزدی کند. 🔴 بنابراین، اینکه شبهه افکن میخواهد القاء کند همه‌ی مذهبی‌ها دزدند، خود یک فریبکاری ناجوانمردانه‌ای است که نشان می‌دهد، دزدی و فریبکاری، منش و روش همین قماش است!!! 🔴 بسیار بعید است که انسان معتقد به قبر و قیامت و مبدا معاد دست به دزدی و اختلاس و چپاول اموال مردم بزند. با کنکاش دقیق در احوال اختلاسگران و دزدان بیت المال میتوان به این نتیجه رسید اینان همان منکرین خدا و پیغمبر و مبدا و معاد و کراواتی های دوران اعلیحضرت همایونی محمد رضا پهلوی هستند که بخاطر چپاول راحت بیت المال تغییر تاکتیک داده اند بجای اینکه با کراوات مردم را تیغ بزنند با ریش و پشم و ظاهر مذهبی به اهداف کثیف خود می رسند و گرنه ساحت دین و عناصر مومن و مذهبی از این نسبتهای ناروا پاک و مبراست. 🔴 در پایان تاکید می‌شود که صحبت‌های فوق به این معنا نیست که هیچ انسان معتقد یا نمازخوانی دزدی نمی‌کند، خیر، شیطان در کمین همه مخصوصا افراد مومن است، اما آنچه شبهه افکن القاء می کند، خود یک شیطنت و فریبکاری بزرگ است. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ شبهه: هیچ جای قرآن مجازاتی برای بی حجابی نیاورده، همون طور که مجازاتی برای بی نمازی و غیبت کردن نیاورده، حجاب هم مثل دروغ و غیبت یک اصل اخلاقی و نمیشه مجبور کرد کسی رو. ♦️ پاسخ از سید کاظم روح‌بخش 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۳۹ ❓چگونگی روح در جانوران و همچنین این سوال که روح حیوانات بعد از مردن ، چه سرانجامی پیدا میکند ، توضیح دهید؟ ✅ پاسخ : ♦️حیوانیت حیوان، به دلیل وجود نفس حیوانى در او است، و اگر حیوان را فاقد نفس فرض کنیم، با مرحله یا مراحل قبل از خود تفاوتى نداشته و اصلاً حیوانى پدید نخواهد آمد. ♦️در تعدادى از حیوانات؛ مانند زنبور عسل و عنکبوت و ... برخى آثار وجود نفس، به روشنى قابل مشاهده است. ♦️صاحب‌نظران از رهگذر تحلیل علمى، شواهدى بر وجود نفس در حیوان ذکر کرده‌اند؛ از جمله: علم حضورى حیوان به ذات خود، و یا دخالت داشتن اراده در افعال حیوانى، و محشور شدن نفوس حیوانى در جهان دیگر که همگى بیانگر وجود نفس در حیوانات می‌باشند. ✅ پاسخ ۲ : پيرامون چگونگي مرگ حيوانات در متون ديني چيزي نيافتيم آنچه كه در آيات و روايات آمده مربوط به حشر حيوانات است كه البته مي توان از آنها اين استفاده را كرد كه بالاخره روح حيواني بايد باقي بماند تا امكان حشر همان حيوان در قيامت ممكن باشد. 🔻آیاتی كه اشاره به حشر حیوانات دارند عبارتند از: 🔅الف. وَ مَا مِن دَابَّةٍ فىِ الْأَرْضِ وَ لَا طَئرٍِ يَطِيرُ بجَِنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فىِ الْكِتَابِ مِن شىَ‏ْءٍ ثُمَّ إِلىَ‏ رَبهِِّمْ يحُْشرَُون (هیچ جنبنده ای در زمین و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند نیست مگر این که امت هایی مانند شما هستند، ما هیچ چیز را در این کتاب فرو گذار نکردیم، سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می شوند) 🔅ب. وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَت ( و در آن هنگام كه وحوش جمع شوند) 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۴۰ ❓متن پیام: چرا باید برای سلامتی امام زمان دعا کنیم وقتی خدا وعده داده که حتما ظهور میکنه پس خودش مراقبش هست ✅ پاسخ : دعا براي امام زمان با اینکه خداوند حافظ حضرت می‌باشد منافات ندارد؛ زيرا درآموزه هاي ديني بر اين امر تأکید شده است. اگر منافات داشت، بدان‌ امر تأکید نمی‌گردید. ❗️مهم‌تر از همه اينكه فلسفه دعا تنها اين نيست كه امام زمان (ع) از آسیب‌ها حفظ شود، بلكه آثار و فوايد ديگر دارد. برخي اين آثارعبارت اند از : 1-دعا براي انسان كامل چون امام زمان (ع) ريشه در فطرت دارد. 2-دعا اظهار ايمان، ارادت و عشق است. 3-دعاي عاشق در حق معشوق می‌دانید يعني چه؟ يعني تجديد پيمان و تأكيد ميثاق و تقويت تعهد بر وفاداري، خويشتن سازي، اصلاح نفس خويش و اصلاح جامعه براي حضور مبارك معشوق. دعا براي امام زمان (ع) درواقع نامه‏اي است كه عاشق براي معشوقش مي‏نويسد، اما نامه‏اي كه با همه نامه‌های ديگر تفاوت دارد، هم‌قلمش با ديگر قلم‌ها فرق می‌کند هم مركب و هم كاغذش. ⚜شاعر تفاوت اين نامه با ديگر نامه‏ها را چه زيبا بيان كرده است: °•قلم بتراشم از هر استخوانم‏ مركب گيرم از خون رگانم‏ بگيرم كاغذي از پرده دل نويسم بهر يار مهربانم•° 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۴۱ ❓متن پیام: مهر نماز از چه موقعی بوجود آمد؟ ✅ پاسخ : سجده بر خاک امرى معمول از زمان پیامبر ( ص ) بوده است و سجده بر خاک مخصوص یعنى بر تربت سیدالشهدا ( ع ) مورد عمل و تأکید امامان معصوم چون حضرت صادق ( ع ) بوده است . « حضرت صادق ( ع ) به خاطر خشوع و خاکسارى براى خدا تنها بر تربت حسین ( ع ) سجده مى کرد » 🔅هشام از حضرت امام صادق ( ع ) پرسید : مرا آگاه ساز بر چه سجده رواست و بر چه ناروا ؟ فرمودند : سجده تنها بر زمین و آنچه مى‌روید جایز است ، جز آنچه که پوشیدنى و خوردنى است . باز پرسید : فدایت شوم ! فلسفه آن چیست ؟ فرمودند : زیرا سجده خضوع در پیشگاه خداوند «عز و جل » است ، پس نشاید که بر پوشیدنى و خوردنى انجام گیرد؛ 💢زیرا دنیا گرایان بنده خوردنى‌ها و پوشیدنى‌هایند ، و سجده‌گر در سجده‌اش خداى را پرستشگر است. لاجرم نشاید که پیشانى خود برمعبود دنیا گرایان بسایند » 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۴۲ ❓متن پیام: بدون تردید، خداوند زنده است و از آن‌جا که هر چیز زنده‌ از آب خلق شده است، آیا می‌توان نتیجه گرفت که خداوند نیز از آب خلق شده است؟ ✅ پاسخ: در پاسخ به پرسش مطرح شده می‌گوییم؛ اولا: در آیه «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ...»، بعد از کلمه‌ی «حی»، واژه «قیّوم» آمده است؛ یعنی او(خدا) حی و زنده‌‌ای است که برپا دارنده تمام موجودات است؛ پس برپا بودن آب و وجود آن به فیض وجود خداوند است. ⁉️در این صورت چگونه چیزی که برپایی و وجودش به فیض خداوند است، می‌تواند برپا دارنده خداوند باشد؟ ⚜ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش کهنه ابری که بود ز آب تهی کی تواند که کند آبدهی ثانیا: موضوع و محور در آیه‌ی دوم: «... وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ‏ءٍ حَیٍّ ...» مخلوق است؛ چراکه می‌فرماید: «و جعلنا»، و جعلنا در این‌جا به معنای «خلقنا» است؛ یعنی ما آفریدیم. مؤید این مطلب آیات دیگری است که در این زمینه وجود دارد: «وَ اللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ ...» و «وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً ...». ⭕️بر این اساس، می‌فرماید ماده مخلوقات زنده، آب است، و خالق و آفریننده از موضوع بحث بیرون است و احکام مخلوق به خالق سرایت نمی‌کند. 📚پی نوشت: [1]. بقره، 255. [2]. انبیاء، 30. [3]. طباطبائی، سید محمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 14، ص 279، قم، دفتر انتشارات اسلامی‏، چاپ پنجم‏، 1417ق. [4]. نور، 45. [5]. فرقان، 54 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۴۳ ❌ شبهه اولین آیه که در غار حرا بر پیامبر نازل شد اقرأ باسم ربک الذی خلق بود پس چرا اولین سوره قرآن فاتحة الكتاب هست؟ ✅ پاسخ : ملاک در چینش و ترتیب سوره ها بر اساس ترتیب نزول آنها نیست، بلکه آیات قرآن و سوره ها به مناسبت ها و حوادث و ... نازل شده؛ ولی چینش و ترتیب آن به صورتی که اکنون در نزد ما است از سوی پیامبر (ص) تنظیم شده است. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۴۴ ❓متن پیام: در قیام آقا امام حسین (ع) علیه یزید بن معاویه آیا پای یک زن (هردو خاستگار یک زن بوده اند؟) هم در میان بوده است البته چه مستقیم چه غیر مستقیم . ✅ پاسخ : علت قیام حضرت در برابر یزید در واقع همان حقیقت واقعه کربلا یا فلسفه و اهداف قیام عاشورا است. عده ای با ارائه برخی نظریات پیرامون حقیقت قیام عاشورا، تصویری وارونه و یا حداقل نامناسب با شأن رهبر قیام ارائه کرده‌اند همچنین آنان در ارائه یک تصویر روشن و جامع از انگیزه های قیام امام حسین «ع » توفیق نداشته اند. ⁉️ اهداف قیام : 1⃣ احیای مظاهر و نشانه های اسلام اصیل و ناب محمدی 2⃣اصلاح و بهبود وضع مردم سرزمین‌های اسلامی 3⃣مبارزه با ستمگران اُموی جهت تأمین امنیّت برای مردم ستمدیده 4⃣فراهم ساختن بستری مناسب برای عمل به احکام و واجبات الهی. 🌐 ‌ مطالعه بیشتر 💡@P_Eteghaadi
💠 «کربلا» و «عاشورا» 🔻 «کُلُّ یَومٍ عَاشُورَا وَ کُلُّ أرضٍ کَربَلَا.» ✍️ هر روز، روز عاشوراست و هر سرزمینی، کربلاست. ❎️ این عبارت هرچند حدیث و روایتی منقول از اهل‌بیت علیهم‌السّلام نیست، امّا بسیار پرمغز و با معناست. ✳️ هرچند کربلا با هر مکانی، متفاوت است و هیچ زمانی، قابل مقایسه با روز عاشورا نیست؛ اما اگر به درس‌های «کربلا» و روز «عاشورا» توجه کنیم، می‌بینیم که در هر دوران و روزگاری، عدّه‌ای پیرو امام [زمان] خود هستند، عدّه‌ای او را تنها می‌گذارند و برخی نیز بی‌طرف و یا نظاره‌گر مقابلۀ حق و باطل می‌باشند. ✳️ از آن‌جا که انسان دائماً در حال انتخاب کردن است و بر سر دوراهی خوب و بد قرار دارد، هر روز شاهد تقابل حق و باطل هستیم و هر روز می‌تواند «عاشورا» و هر لحظه «کربلا» باشد. ✳️ پس هر زمان و مکانی، صحنۀ امتحان سخت الهی است و انتخاب‌هایمان، عاقبت ما را مشخص می‌کند؛ بنابراین اگه پیرو حق باشیم، «حسینی» بوده و اگر پیرو باطل باشیم، «یزیدی» خواهیم بود. 💡@P_Eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📿 اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتَنا رُقَیَّةَ بِنْتَ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۴۵ ❓چرا حـرّ در حرم دفن نشد؟! ◾️پس از آنکه عمر بن سعد نیروهای خود را از کربلا بیرون برد حرّ از قبیله بنی تمیم بود بنی تمیم نسبت به حر بن یزید احترام خاصی قائل بودند و وی را در این مکانی که الان موجود است جدای از شهدای کربلا دفن کردند و همین بنی تمیم نگذاشتند سر حر بن یزید را از بدن جدا کنند با اینکه سرهای همه شهدا را از بدن جدا کردند. (المجالس السنیه ، سید محسن عاملی، ص ۱۱۹) برخی اعتقاد دارند که علت اصلی جدا بودن قبر حر بن یزید از قبر امام حسین(ع) این است که چون حر صاحب مقامات معنوی خاصی است ، خداوند خواسته است که او بارگاه مستقل داشته باشد تا اولیای الهی او را بطور مشخصی زیارت کنند. (الحر بن یزید الریاحی، علی محمد علی دخیل ، ص ۴۱ ) پس سزاوار است که او مستقلا زیارت شود و این نکته به دلها سپرده شود که انسان در هر مقامی که باشد، می تواند به سوی خدا برگردد بنابراین دو علت برای جدا بودن قبر حر گفته شده است: الف. اهتمام قوم و قبیله اش ب. لطف الهی البته شیخ مفید در ارشاد و میرزا حسین نوری در لؤلؤ و مرجان معتقدند که حرّ با سایر اصحاب دفن شده است. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۴۶ 📌 متن شبهه👇 مگر شما اعتقاد و باور ندارید امام حسین الان در جایی بنام بهشت مشغول خوش گذرونی و عیش و نوش هست ؟؟؟!!! و برعکس مگر باور و یقین ندارید که قاتلین حسین در جهنم مشغول کباب شدن و عذاب کشیدن هستند ؟؟؟!!! از سوی دیگر مگر باور و و یقین ندارید که در قیامت حسین و خاندانش قرار است انتقام خودشون رو از یزید و شمر و اینها بگیرند ؟!؟!؟! تا اینجا درست ؟ پس این همه گریه و زاری و بر سرو سینه زدن و کارناوال عزا به راه انداختن و مزاحم آسایش مردم شدن برای چه هست ؟؟؟؟؟ آیا انسان برای اینکه عزیزش در رفاه و آسایش بهشتی هست گریه میکنه ؟!؟!؟ تا به حال شده با خودتون منطقی فکر کنید که این گریه ها و معرکه گیریها فقط برای رونق گرفتن بازار آخوندو روضه خوان هست نه چیز دیگری ؟؟؟!!! امام و یارانش در بهشت ، یزیدیان در جهنم این همه گریه و زاری برای چیست ؟ 📌 پاسخ به شبهه 👇 1️⃣ همه ساله با شروع ماه محرم و ایام عزاداری عمومی توسط مسلمانان بویژه شیعیان هجمه گسترده ای از شبهات و شایعات علیه عزاداری سرور و سالار شهیدان شدت میگیرد ، چرا که از این عزاداری ها ، و کاشته شدن بذر معرفت و آزادگی در دل های شیعیان بویژه جوانان بیم دارند و این خود گواه بر حقانیت دین اسلام دارد ، در عصری که کافر و مشرک و … دم از آزادی زده و با جنایت های وحشتناک و نسل کشی ها دم از دموکراسی می زنند وقتی در کشورهایی مانند ایران نمیوانند بر آنها سلطه نظامی یابند میکوشند تا با درگیر کردن مردم با خود و ایجاد شک و شبهه در اعتقاداتشان بر آنها سلطه یافته آنهم نه سلطه بر کشورشان (سلطه جغرافیایی) بلکه سلطه بر افکارشان که بسیار خطرناک تر است. 2️⃣ در اینجا چند سوال مطرح میشود: 🔸 آیا هر کس که عزاداری میکند و یادی از گذشتگانش میکند برای این است که او بهشتی است یا جهنمی؟! 🔹آیا شیعیان عزاداری میکنند تا مبادا دشمنان امام حسین علیه السلام به بهشت بروند؟! 👈🏽 در جواب دو پرسش بالا باید گفت؛ از بدیهیات عقلی آن است كه انسان در سوگ عزیزانش، به حزن و اندوه می نشیند و در فراق آنان، گریان و نالان می شود. حال هر چه مقام و عظمت شخصیت از دست رفته والاتر باشد، شیوه های بیان این سوگ مندی بیشتر و پررنگ تر می شود و صورتی عقلانی پیدا می كند. ✍️ افزون بر این مطلب باید بیان کرد که برگزاری مراسم بمنظور بزرگداشت واقعه کربلا علاوه بر حبّ به خاندان پیامبر اکرم (ص) – که در آموزه‌های اسلامی دوستی خاندان پیامبر(ص) جایگاه ویژه‌ای دارد، تا جایی که قرآن آن را مزد رسالت معرفی کرده است «قل لا أسئلکم علیه اجراً الاً المودة فی القربی» – و مصیبت های وارده بر آنان که هر انسانی را متأثر و اندوهگین میسازد به جهت برپاداشتن درس های عاشوراست اعم از آزادگی ، ایستادگی ، وفاداری ، صبر ، تولی و تبری و … است ، و انبیاء و امامان نیز آمدند و تمام وجود خود را صرف کردند تا همین درس ها را به مردم بیآموزند و آن حقایق را در بین مردم زنده نگه دارند و آنها را نجات دهند. 3️⃣ همین درس های عاشوراست که نتیجه اش این میشود که در 8 سال دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن نیفتاد و امروز نیز با تمام نا امنی ها در منطقه خاورمیانه و بخشی از اروپا در کمال امنیت به سر میبریم ، همین درس های عاشوراست که اندیشمندان بزرگ جهان را وادار کرده تا در این مورد بگویند؛ 💢 مهاتماگاندی (رهبر استقلال هند) : من زندگي امام حسين علیه السلام، آن شهيد بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجه كافي به صفحات كربلا نموده‌ام و بر من روشن شده است كه اگر هندوستان بخواهد يك كشور پيروز گردد، بايستي از امام حسين علیه السلام پيروي كند. 🔱 توماس كارلايل (فيلسوف و مورخ انگيسي) : بهترين درسي كه از تراژدي كربلا مي‌گيريم، اين است كه حسين علیه السلام و يارانش ايمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن كردند كه تفوق عددي در جايي كه حق با باطل رو برو مي‌شود اهميت ندارد و پيروزي حسين با وجود اقليتي كه داشت، باعث شگفتي من است. 💥 آنطون بارا (مورخ مسيحي) : اگر حسين علیه السلام از آن ما بود، در هر سرزميني براي او بيرقي بر مي‌افراشتيم و در هر روستايي براي او منبري بر پا مي‌نموديم و مردم را با نام حسين علیه السلام به مسيحيت فرا مي‌خوانديم. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۴۷ 📛 شبهه 📛 چرا پيامبر حضرت علی را در مكه و يا عرفات که همه مسلمانان حضور داشتند به مردم معرفی نكردند؟ ❇️ پاسخ ❇️ ✅ دو پاسخ نقضی: ما هم می‌پرسیم👇 ☑️ اولا چرا پیامبر همین دوستی را در مکه که همه‌ی مسلمین بودن اعلام نکرد؟ در مکه مگه چه مشکلی وجود داشت ایشان در خم آورد و مطرح کرد؟ ☑️ ثانیا شما که تابع عمل صحابه و عمر هستید چرا عمربن خطاب در آخرین سفر حج خود خلیفه بعد از خود را معرفی نکرد و گفتند مکه مکان مناسبی برای تعیین خلیفه نیست و این امر را به مدینه موکول کرد؟ (طبق کتاب بخاری معتبرترین کتاب شما) ✅ و اما پاسخ‌ حلی و کامل: ❶⇦ پیامبر کاملا تابع وحی است هر کجا خدا دستور بدهد همانجا اتفاق می‌افتد. چنان که خداوند در آیه 50 انعام از زبان پیامبر می‌فرماید: « بگو... تنها از چیزی پیروی می‌کنم که بر من وحی شده است» و چون آيه ابلاغ در غدير نازل شده است او نيز مأمور است تا همان مكان و نه هيچ مكان ديگری به اين امر اختصاص يابد. 📚در خود منابع اهل سنت نیز شأن نزول آيه ابلاغ را در غدير خم و ولايت امير المؤمنين می‌دانند. ❷⇦ پیامبر در خطبه‌ی حجه‌الوداع به طور غیرمستقیم امامت امیرالمومنین را اعلام کرده بود. خطبه‌ای که توصیه به اطاعت از اهلبیت در کنار قرآن داده است: انّی قد ترکتُ فیکم ما ان اخذتم به لن تَضلوا کتاب الله و عترتی همانطور که اطاعت از قرآن واجب است تبعیت از اهلبیت نیز واجب است. ❸⇦ جمعيت حاضر در غدير خم که بیش از صدهزار نفر ميشد در آن عصر جمعيت کمی نبود خصوصا آنکه در ميان همان جمعيت، همه صحابه بزرگ و سرشناس رسول خدا (ص) و تمامی همسران حضرت بعنوان پيام رسانان غدير، حضور داشتند. ❹⇦ منی و عرفات و يا مكه مکان مناسبی برای معرفی مستقیم جانشینی نبودند. منی و عرفات و يا شهر مكه محلی است كه تمام توجه مردم در ايام حضور در آن مكان، به عبادت و تضرع و انقطاع الی الله و اعمال مخصوص به آن مكان و زمان مبذول می‌گردد و هر گونه برنامه‌ای ديگر در آن سرزمين، يا توجه مردم به عبادت را متوجه خود می‌سازد و يا اهميت ويژه آن امر را از بين می‌برد. 👈 اگر آن حقيقت در مکه ابلاغ ميشد يقيناً جاذبه روز غدير را نداشت و دلها را به سمت خود جذب نمی‌کرد چون همه مردم در حال عبادت وانجام مناسک حج بودند از اين رو لازم بود اين امر مهم، در مکانی صورت گيرد که خالی از هرگونه مراسم عبادی ودينی باشد تا فکر وحواس مسلمين بدان متمرکز گردد. ❺⇦ سرزمين غدير بنا به موقعيتی که داشت چنين ويژگی را دارا بود شرايط زمانی و مكانی در غدير به حدی مهيّا و مناسب بوده كه جمعيت حاضر در غدير جلو آمده و با امير المؤمنين عليه السّلام بيعت كرده و با كلماتی همچون «بخ بخ لك يا بن ابی طالب!» تبريك گفته‌اند و در مرئی و منظر تمام حاضران در غدير اين اتفاق را به عنوان سندی ماندگار در تاريخ ثبت نمودند. 💡@p_eteghaadi