eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
23.5هزار دنبال‌کننده
259 عکس
567 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال ۱۵۹ 💚 دو شرط اساسی در رسیدن به کمال دین... 💚 حبّ و بغض از نشانه‌های ایمان: 💚 آقا امام صادق علیه‌السلام: «هَلِ الإیمَانُ إلَّا الحُبّ وَ البُغض» آیا ایمان چیزی جز دوستی و دشمنی است؟ 💚 ابن ادریس حلی رضوان الله علیه از علمای بزرگ شیعه روایت کرده است که امام علی بن‌ موسی الرضا عليه‌السلام فرمودند: «كَمالُ الدّينِ وِلايَتُنا وَالبَراءَةُ مِن عَدُوِّنا» کمال دین ولایت ما و برائت و بیزاری از دشمنان ماست!!! ادرس مستطرفات السرائر، ص ۲۶۶ بحارالانوار ، ج ۲۷، ص ۵۸ الکافی، ج ۲‌، ص ۱۲۵ 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤امام صادق(علیه السلام): 🖤منْ زَارَ الْحُسَینَ مُحْتَسِباً لَا أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ کمَا یمَضَّضُ الثَّوْبُ فِی الْمَاءِ فَلَا یبْقَی عَلَیهِ دَنَسٌ وَ یکتَبُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةٌ وَ کلَّمَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ. 🖤کسی که حسین(علیه السلام) را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای خوش گذرانی و تفریح و نه به جهت کسب شهرت (و فخر فروشی)، گناهانش فرو می ریزد، همان طور که لباس در آب شسته شده (و پاک می شود) و در نتیجه، هیچ آلودگی بر او باقی نمی ماند و با هر گامی که بر زمین می گذارد، حجّی برایش نوشته می شود و با هر قدمی که برمی دارد، عمره ای برایش ثبت می گردد. بحار الانوار ج۹۸ ص۱۹ 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اینم خیییییییییلی حق بود 👌 نه به صورتی بازی و بی بصیرتی 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۱۶۰ ❓متن پیام: طبق آیه " ایّاک نعبد و ایّاک نستعین " استعانت و کمک گرفتن از مردگان اشکال دارد و شرک است لذا شیعیان مشرک هستند!!! ✅ پاسخ: حجت الاسلام دکتر عرفان 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚حدیثِ روز 💚شیطان به موسی(ع)گفت: سه وقت به انسان مسلط میشوم 1/وقتی ازخودش راضی باشد. 2/اعمال خوبش را زیاد بداند. 3/گناهانش راکم وکوچک بداند. 📚ادرس کافی ج2 ص314 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۱۶۱ ❌ شبهه پیرامون تشنگی امام حسین علیه السلام و یارانش آن حضرت در کربلا در کلیپ فوق از موضوعات ذیل بحث شده است: ▪️بستن آب بر روی کاروان حسینی توسط لشگر یزید ▪️حفر چاه توسط امام حسین علیه السلام و رسیدن به آب ▪️ماموریت حضرت عباس و علی اکبر علیهما السلام برای رسیدن به آب ▪️غسل کردن و شستشوی اصحاب امام حسین علیه السلام در شب عاشوراء ▪️با لب تشنه شهید شدن امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۶۲ ✅ معمولا کسانی که را قبول ندارند و رعایت نمی‌کنند، زمانی که به ایشان تذکر می‌دهید، در جواب شما خواهند گفت: 1️⃣ می‌گویند: «موسی به دین خود، عیسی به دین خود». ✅ پاسخ: البته ما اگر بخواهیم طبق دین خودمان رفتار کنیم، که «امر به معروف و نهی از منکر» را واجب کرده، می‌بایست به شما تذکر بدهیم. اما شما می گویید کسی نباید دیگران را نسبت به کارهای دینی‌اش امر و نهی کند، درحالی که خودتان این کار را می‌کنید. شما می‌گویید «نهی از منکر» دخالت در کار دیگران است و کار درستی نیست، اما همین الان دارید ما را از تذکر دادن، نهی می‌کنید و در کار ما دخالت می‌کنید! شاید برخی در جواب ما بگویند: «شما زمانی حق دارید به ما تذکر بدهید که ضرری به شما برسد، وگرنه این کار شما، دخالت در مسائل شخصی است.از بی حجابی ما ضرری به شما نمی‌رسد». در جواب باید گفت: حتما بی‌حجابی شما که باعث تحریک دیگران می‌شود، برای بسیاری افراد جامعه ضرر دارد از جمله فروپاشی خانواده. جدا از این ضررهای اجتماعی که حتی در نتایج تحقیقات دانشمندان غربی هم آمده، باید گفت که نهی از منکر، دستور خدایی است که خالق ما و شماست، اما شما معتقدید که خدا، دستور خوبی نداده و در این مورد با خداوند، اختلاف نظر دارید! اما شما طبق تفکر غلط خودتان رفتار می کنید. 💡@p_eteghaadi
✅ معمولا کسانی که را قبول ندارند و رعایت نمی‌کنند، زمانی که به ایشان تذکر می‌دهید، در جواب شما خواهند گفت: 2️⃣ می‌گویند: «مگر دین اجباری است؟ لا اکراه فی الدین». ✅ پاسخ: این حرف، در مورد اصل پذیرش دین است. یعنی هیچ‌کس را حتی با زور اسلحه، نمی‌توان اجبار کرد که به دینی که ما اعتقاد داریم، ایمان بیاورد. ایمان، اعتقاد درونیِ فرد است که با اختیار خودش حاصل می‌‌شود. در غیر این‌ صورت، او می‌تواند در ظاهر بگوید «ایمان آوردم»، ولی واقعا ایمان نیاورد. اگر «لا اکراه فی الدین» به این معنا باشد، پس فلسفه امر و نهی و واجب و حرام الهی چیست؟ قوانین بشری هم همینطور است، شما می‌توانید به کشوری، وارد نشوید، اما اگر وارد شدید، مجبورید قوانین آن را رعایت کنید. 💡@p_eteghaadi
✅ معمولا کسانی که را قبول ندارند و رعایت نمی‌کنند، زمانی که به ایشان تذکر می‌دهید، در جواب شما خواهند گفت: 3️⃣ می‌گویند: «چرا به اختلاس‌ها و دزدی‌ها اعتراض نمی‌کنید». ✅ پاسخ: دزدی و اختلاس منکر است، بی‌حجابی و عریانی هم منکر است. اما بستر تحقق بی‌حجابی، فضای علنی و بستر تحقق اختلاس و دزدی، محیط پنهان است. کسی علنی و آشکار و با اعلان عمومی اختلاس نمی‌کند. بله اگر همزمان اختلاس و کشف حجاب رخ دهد و شما اطلاع داشته‌ باشید اما فقط به کشف‌حجاب اعتراض کنید، اشکال شما وارد است. مضافا که ممکن است عده‌ای به صورت تخصصی به اختلاس‌ها و حفره‌های قانونی این منکر اعتراض کنند و عده‌ای به کشف‌حجاب، آیا اقدام هر کدام مانع اقدام دیگری خواهد شد؟! 💡@p_eteghaadi
✅ معمولا کسانی که را قبول ندارند و رعایت نمی‌کنند، زمانی که به ایشان تذکر می‌دهید، در جواب شما خواهند گفت: 4️⃣ می‌گویند: «این بی‌حجابی ما، در واقع اعتراض است، اعتراض به اختلاس‌ها و بی‌عدالتی‌ها». ✅ پاسخ: کسی که اختلاس کرده یا عدالت را رعایت نمی‌کند، یک کار ضد دینی و خلاف اسلام انجام داده. آیا اسلام گفته بود برود دزدی و اختلاس کنید؟ اگر شما هم دستور دینی حجاب را کنار بگذارید، شبیه او شده‌اید و در همان مسیر حرکت کرده‌اید. آیا این اعتراض است یا همراهی؟! مثل این است که من در اعتراض به کسی که مواد مخدر مصرف می‌کند، بگویم چون او مواد مخدر مصرف می‌کند، من هم در اعتراض به او سیگار می‌کشم! 💡@p_eteghaadi
✅ معمولا کسانی که را قبول ندارند و رعایت نمی‌کنند، زمانی که به ایشان تذکر می‌دهید، در جواب شما خواهند گفت: 5️⃣ می‌گویند: «در شرایطی که وضعیت اقتصاد و گرانی، اینچنین است، شما نمی توانید به بی حجابی، اعتراض کنید. فقر، دینی باقی نمی‌گذارد. هر وقت وضعیت اقتصاد خوب شد، ما هم حجاب را رعایت می‌کنیم». ✅ پاسخ: معمولا هر چه به مناطق مرفه‌تر در شهرها نزدیک می‌شویم، روند کشف حجاب و عریانی بیشتر می‌شود. پس ، علت اصلی این منکر دینی و قانونی نیست. علاوه بر این، ریشه فقر در بخشی از جامعه، بی‌دینی بخش دیگر آن است. منکراتی مثل کم فروشی، کم کاری، خیانت، دست درازی به بیت‌المال، اختلاس و سیاست‌هایی که به تقویت سرمایه‌داری زالو صفتانه می‌انجامد، از مصادیق بی‌دینی است نه دینداری. 💡@p_eteghaadi
✅ معمولا کسانی که را قبول ندارند و رعایت نمی‌کنند، زمانی که به ایشان تذکر می‌دهید، در جواب شما خواهند گفت: 6️⃣ می‌گویند: «دیگر فایده ای ندارد، شما نمی‌توانید وضعیت حجاب را به حالت سابق برگردانید». ✅ پاسخ: این نگاه محصول این نظریه است که اکثریت جامعه به ویژه خانم‌ها با مساله‌ای به نام حجاب مخالفند. درحالی که در طول ماه‌های گذشته مشخص شد که اکثر بانوان با سیاست کشف حجاب همراه نیستند. بعد از غائله زن، زندگی، آزادی با اینکه تصور برخی سردمداران این جریان کشف حجاب اکثریت خانم‌های جامعه بود، اما شاهد بودیم که این اتفاق برعکس افتاد. خصوصا بعد از اینکه مشخص شد که نزاع بر سر کشف حجاب سر نیست و انتهای این مسیر برهنگی، عریانی و از بین رفتن نهاد خانواده است. اینکه وضعیت حجاب به حالت قبل بر می‌گردد یا نه، وظیفه ما نیست، ما وظیفه داریم در کنار مطالبه اقدام قانونی بازدارنده از سوی نهادهای مسئول، اجرای امر به معروف و نهی از منکر زبانی را اجرا کنیم. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚درمان عصبانیت وخشم 💚در کتاب مکارم الاخلاق آمده است در هنگام عصبانیت بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید و این دعا را پس از صلوات بخوانید تا عصبانیت زایل گردد 💚اللهم صل علی محمدٍ و آل محمدٍ. اللهم اغفِر ذَنبِی وَ اذهِب غَیظَ قَلبِی وَ اَجِرنِی مِنَ الشَّیطانِ الرَّجِیم و لاحَولَ و لا قُوَةَ اِلّا بِالله العلی العَظِیم» ادرس مکارم الاخلاق ص 350 نکته اکثر طلاقها ' نزاع ها' قتلها 'و..در هنگام عصبانیت پیش می آید لذا باید در زمان عصبانیت خیلی مواظب بود تا مبادا بعد دچار پشیمانی شویم. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۶۳ ❌ شبهه: چرا شیعیان بر مهر سجده میکنند؟ آیا بت پرستی و شرک نیست ؟ ✅ پاسخ استاد مرتضی‌ کهرمی را ببینید 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۶۴ ❌ شبهه: شنیده شده که می گویند از صدای گریه حضرت رقیه سلام الله علیها یزید در کاخش از خواب بیدار شد و… در کجای دنیا قصر را در کنار خرابه میسازند؟! ✅ پاسخ: ⭕️ مدارک این اتفاق را در خانه و کاخ یزید ترسیم می‌کند، اما همه می‌گویند در خرابه! و جالب هم این است که اکثرا – اعم از نویسندگان و گویندگان – گفتار خود را به کامل بهائی نسبت می‌دهند! در حالیکه انگار این بخش از کتاب را مطالعه نکرده اند. ⭕️ اما نقل ماجرا از کامل بهائی؛ کامل بهائی نوشته عماد الدین طبری ج 2 ص 179 دارد: در «حاویة» آمده که زنان خاندان نبوت در حالت اسیرى، حال مردان که در کربلا شهید شده بودند، بر پسران و دختران ایشان پوشیده مى‌داشتند و هر کودکى را وعده‌ها مى‌دادند که پدر تو به فلان سفر رفته است و باز مى‌آید تا ایشان را به خانه یزید آوردند، دخترکى چهارساله بود، شبى از خواب بیدار شد و گفت : «پدر من حسین کجاست؟ این ساعت او را به خواب دیدم سخت پریشان!، زنان و کودکان جمله در گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست، یزید خفته بود، از خواب بیدار شد و حال تفحص کرد، خبر بردند که حال چنین است. ⭕️ به وضوح پیداست که این اتفاق در خانه یزید بوده نه خرابه، البته باید گفت در ابتدا ورود اسراء به شام آن‌ها را در خرابه بردند، خرابه‌ای که امام صادق علیه السلام در روایتی که از ایشان کتاب خرائج ج 2 ص 753 نقل می‌کند، آن قدر سست بود که می‌خواست بر سرآنان فرو بریزد و کتاب امالی شیخ صدوق ص 231 از فاطمه بنت الحسین علیهما السلام متنی به این مضمون نقل می‌کند، آن‌ها را در جایی زندانی کردند که نه از سرما در امان بودند، نه از گرما، به حدی که صورت‌هایشان آسیب دیده بود، شاید همین نقل‌ها بعضی‌ها را به اشتباه انداخته و خیال کرده‌اند این مصیبت در خرابه بوده! به هر حال تنها مدرک این مصیبت است. ⭕️ با دقت در عبارت «زنان و کودکان جمله در گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست» در می بابیم با صدای گریه و فغان اسراء یزید لعنة الله علیه از خواب بیدار شد نه فقط با گریه حضرت رقیه سلام الله علیها . ⭕️ اما در رابطه با مکان خرابه که چه جایی و در کجا بوده باید گفت ، مورّخان و مقتل نویسان این مکان را به صورتهای متفاوتی توصیف کرده‌اند که برخی از آنها را ذکر میکنیم؛ پس از خطبۀ حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید که اوضاع را بر ضدّ او متحوّل ساخت، یزید به ناچار اهل بیت را در خرابه‌ای بی‌سقف جای داد. آنان سه روز در آن خرابه بودند … 📚 مقتل خوارزمی، ج ۲، ص ۷۴ فرهنگ عاشورا، ص۱۵۹ ⭕️ از بعض کتب نقل شده که مسکن و مجلس اهل بیت علیهم السلام در شام در خانۀ خرابی بوده و مقصود یزید آن بود که آن خانه سر ایشان خراب شود و کشته شوند … 📚 (منتهی الآمال، ج۲، ص۱۰۰۲) بعد از وقایعی که در کاخ یزید رخ داد، به دستور او، اهل بیت را برای مدتی در شام سکنا دادند. ⭕️ شیخ مفید این موضوع را چنین به تصویر کشیده است: …سپس دستور داد زنان را در خانه جداگانه درآرند، و على بن الحسين علیهما السلام نيز نزد ايشان باشد، پس خانه چسبيده به خانه يزيد را براى ايشان خالى كرده، و چند روزى آن خاندان (عصمت) در آن‌جا ماندند…». 📚 (شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج2، ص 122) از متن شیخ مفید همین مقدار دانسته می‌شود که محل اسکان اهل بیت علیهم السلام خانه‌ای در جوار قصر یزید بود. و به ویژگی‌های دیگر آن پرداخته نشد. ⭕️ اما قطب راوندی روایتی مفصل‌تر نقل می‌کند: امام صادق علیه السلام فرمود: وقتى امام زين العابدين علیه السلام را با اهل بيت پيامبر نزد يزيد آوردند، آنان را در خرابهاى كه ديوارهايش سست بود قرار دادند. يكى از آنها گفت: ما را در اين خرابه قرار دادند تا بر سر ما خراب شود. يكى از نگهبانان اين را شنيد و به زبان رومی گفت: اينها را بنگريد میترسند كه ديوار بر سر آنها خراب شود، در حالی‌که اين بهتر است از آن‌كه فردا بيرونشان آورده و يكى بعد از ديگرى گردنشان را بزنند! امام سجاد علیه السلام فرمود: به اذن خدا هيچ يک از اين دو نمی شود. و همين طور هم شد.» 📚 (قطب الدین راوندی، سعید بن عبد اللّٰه، الخرائج و الجرائح، ج2، ص 753) 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا