فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۷۲
❓متن پیام:
سلام خسته نباشین چرا میگین اگر با آمریکا دوست باشیم کاری میکنه نظام سقوط کنه ویا ایران تیکه تیکه میشه ..مگه عربستان ...مصر..مراکش..وخیلی از کشورها که با آمریکا مراوده دارن ودوست هستن تیکه تیکه شدن ...من کشورهایی گفتم که وسعت دارن ..
✅ پاسخ :
گوشه ای از دشمنی های آمریکا علیه ایران.
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۷۳
❓متن پیام:
سلام ودرود
خداوند سبحان در همه جا حضور داره
چرا باید رو به کعبه نماز خوند اصلا چرا خداوند فرمان درست کردن خونه دادند درحالی همه جا هست
✅ پاسخ :
بر اساس آيه شريفه:
« فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ »؛
« به هر سوي رو نماييد وجه خداوند بدان سمت است»،
معلوم ميشود از اين جهت كعبه خصوصيتي ندارد، يعني چنين نيست كه اگر انسان رو به كعبه نبود ،رو به خدا نباشد، بنا بر اين رو به كعبه بودن در برخي امور، نظير نماز، ذبح يا حرمت رو يا پشت به كعبه بودن در پارهاي موارد، تنها در محدوده احكام فقهي است و گرنه هيچ جهتي را نميتوان درباره خداوند مشخص كرد.
📌ولي در آيات قرآن و سنت پيامبر (ص) دستور داده شده كه برخي اعمال عبادي و غير عبادي بايد رو به قبله انجام گيرد. 🔅مثلا قرآن كريم فرمود:
« فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ حَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ ؛
پس روي به طرف مسجد الحرام كن و شما مسلمانان هر كجا باشيد، در نماز روي بدان جانب كنيد».
📌در روايات نيز تصريح شده كه نماز بايد رو به قبله باشد.
توجه به قبله از آن رو كه انسان يك وجود مادى است و بالاخره بايد به سويى نماز بخواند، دستور داده شده است كه همه به يك سو نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگى در صفوف مسلمانان پيدا شود، و از هرج و مرج و پراكندگى جلوگيرى به عمل آيد.
❗️ فكر كنيد اگر هر كسى به سويى نماز مىخواند و صفوف متفرق تشكيل مىدادند، چقدر زننده و ناجور بود؟
‼️ضمنا سمتى كه به عنوان قبله تعيين شده (سمت كعبه) نقطهاى است مقدس كه از قديمىترين پايگاه هاى توحيد است و توجه به آن بيدار كننده خاطرات توحيدى مىباشد.
⭕️چه اينكه بر اساس آموزه هاي ديني مومن حتي در حال احتضار نيز بايد رو به قبله باشد. گرچه علت واقعي و فلسفه احكام به طور كامل بر ما روشن نيست؛ ولي در روايتي به فلسفه اين كار اشاره شده؛
🔅 مثلا امير مومنان فرمود:
«دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) عَلَي رَجُلٍ مِنْ وُلْدِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ هُوَ فِي السَّوْقِ وَ قَدْ وُجِّهَ بِغَيرِ الْقِبْلَه فَقَالَ وَجِّهُوهُ إِلَي الْقِبْلَه فَإِنَّكُمْ إِذَا فَعَلْتُمْ ذَلِكَ أَقْبَلَتْ عَلَيهِ الْمَلَائِكَه وَ أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيهِ بِوَجْهِهِ فَلَمْ يزَلْ كَذَلِكَ حَتَّي يقْبَضَ؛
امير المومنين (ع) فرمود : پيامبر (ص) بر مردي از فرزندان عبد المطلب در بازار وارد شد در حالي كه آن مرد در حالت احتضار بود و مردم او را به سويي غير از جهت قبله خوابانده بودند، پيامبر فرمود: او را به سوي قبله كنيد اگر اين كار را بكنيد، ملائكه به او توجه كنند و همواره مورد توجه خداوند عَزَّ وَ جَلَّ قرار گيرد تا جان بدهد».
💢گرچه نمي خواهيم اين امر را به مورد نماز تعميم بدهيم. اما چه بسا همين علت در ساير امور و اعمال مانند نماز هم وجود داشته باشد كه ما از آن آگاهي نداشته باشيم.
📚پينوشت ها:
1. بقره (2) آيه 115.
2. جوادي آملي، صهباي حج، نشر مركز اسراء، قم، 1383ش، ص226.
3. بقره (2) آيه 144.
4. حر عاملي، وسائل الشيعه، نشر دار الاحياء التراث العربي، بيروت 1412 ق. ج4، ص 295.
5. ناصر مكارم، تفسير نمونه، نشر دار الكتب الاسلاميه، تهران بي تا، ج1، ص 415.
6. وسائل الشيعه،همان، ج 2، ص 454.
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۷۴
🔺زمانیکه امام حسین علیه السلام به کربلا رفت مهرماه بود اون تایم اصلا هوا گرم نیست
و عطش و گرما در کربلا نبوده!!
پس هر چی میگن دروغه😳
🔺دلیل دیگشون برای دروغ بودن اینه که کودک شش ماهه اصلا گردن نداره که بخوان تیر بزنن به گردنش😔😡
شاید این شبهات امروز رو از آتئیست ها هم شنیده باشید👆👆
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۷۵
❓سوال:
نجات یک انسان از مرگ اهمیت بیشتری دارد یا رفع شبهه از ذهن افراد ؟
✅ پاسخ از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام:
شخصي نزد امام حسن عسکری عليه السلام آمد و گفت: اي آقاي ما، اگر يکي از برادران شيعه ما در دست کفار اسير شده، جانش در خطر باشد؛ از سويي ديگر شخصي از شيعيان گرفتار يک فرد بدانديش و گمراه شده که البته نميخواهد او را بکشد، ولي شبهههايی القا ميکند که ايمانش ضعيف شود، نجات دادن کدام يک ارزش بيشتري دارد؟ گرچه شايد براي رهايي شخص اول خود به خطر افتاده، کشته شوم، رهايي شخص دوم تنها نيازمند فرصت و نيرويي است که نگذارم عقيدهاش دگرگون و ايمانش زايل شود، با آنکه خودش سالم و حتي به دور از زيان مالي و جاني است.
امام در پاسخ فرمودند: آيا ميداني اين دو قلمرو چقدر با هم تفاوت دارند؟
آن مرد گفت: آمدهام از شما بپرسم در ميان اين دو راه تکليفم چيست.
امام عليه السلام فرمودند: در کنار دريايي ايستادهاي، گنجشکي در دريا افتاده و در حال غرق شدن است؛ در کنارش هم مؤمني شريف و ارزشمند در آب غوطه ميخورد و هر لحظه امکان دارد در آب غرق شود. بايد کدام را نجات دهي؟ ثواب کدام بيشتر و نجات کدام مقدم است؟ اگر آن پرنده را برهاني، آن ديگري که انساني شريف است خفه ميشود.
مرد پاسخ داد: بسيار روشن است. البته بايد آن شخص را نجات دهم؛ زيرا آن پرنده در برابر چنين انساني ارزشي اندک دارد.
امام فرمودند: به همان اندازه که نجات آن مؤمن بر نجات آن پرنده کوچک برتري دارد، حفظ ايمان يک انسان از امواج شبههها بر نجات مسلماني که تنها از نظر بدني و جاني در دست کفار اسير است و هر لحظه امکان دارد کشته شود، برتري دارد.
📚 آفتاب مطهر؛ آیت الله مصباح یزدی ص ۱٣۴ و ۱٣۵
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۷۶
❓متن پیام:
سلام حضرت علی چرا یک هفته بعداز رحلت خانم فاطمه زهرا ..مجدد ازدواج کردن ..کار حرامی نکردن قبول دارم ..اما از نظر عاطفی این رو دشمنان نشانهبی رحمی و کم عاطفگی حضرت نشون میدن ...از نظر نیاز هم کنیز مگه نداشتن ..پس چه عجله ی بوده .
💡@p_eteghaadi
#داستان
💚 عذاب بدکاران در قبر
💚پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند:
همه پیامبران زمانی چوپان بودند، من نیز پیش از رسالت چوپانی کرده شتر و گوسفند میچرانیدم. گاهی میدیدم که شتران و گوسفندان بی جهت و با ترس و وحشت سر از چرا بر میدارند، رم کرده دور هم جمع میشوند.
از این قضیه در شگفت بودم و با خود میگفتم:
این حیوانات چرا چنین میکنند؟! تا اینکه وحی بر من نازل شد جبرئیل امین، ماجرا را چنین بیان کرد:
💚«هنگامی که کافران و بدکاران را در قبر تازیانه میزنند همه موجودات غیر از جنیان و انسانها صدای تازیانه را میشنوند و با شنیدن آن صدای وحشتناک ترس و وحشت بر آنها چیره میشود».
آنگاه متوجه شدم که ترس و وحشت حیوانات به خاطر عذاب کافر و بدکاران بوده است.
سپس حضرت فرمودند:
«فنعوذ بالله من عذاب القبر. »: پناه به خدا از عذاب سخت قبر.
ادرس
بحار ج ۶، ص ۲۲۶.
💡@p_eteghaadi
امام ﻋَﻠــﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ فرمودند: ️
💚 در حضور هفت گروه، ٧ کار را مخفی کن تا سعادتمند گردی:
💚ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻓﻘﯿﺮ، ﺩﻡ ﺍﺯ ﻣﺎلت ﻧﺰﻥ.
💚ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺑﯿﻤﺎﺭ، ﺳﻼﻣﺘﯽﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺧﺶ ﻧﮑﺶ.
💚ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ، ﻗﺪﺭﺕﻧﻤﺎﯾﯽ ﻧﮑﻦ.
💚ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻏﺼﻪﺩﺍﺭ، ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽ نکن.
💚ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ، ﺁﺯﺍﺩﯼﺍﺕ ﺭﺍ ﺟﻠﻮﻩﻧﻤﺎﯾﯽ نکن.
💚ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﯽﺑﭽﻪ، ﺍﺯ ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﺖ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﮑﻦ.
💚ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﯾتیم، ﺍﺯ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺕ ﻧﮕﻮ.
📗 ادرس
ﺗﺤﻒ ﺍﻟﻌﻘﻮﻝ، ص ۱۶۷
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۷۷
❓متن پیام:
توضیح دهید که چرا پیامبر اکرم می فرمایند در هر چیز تفکر کنید ولی در ذات خداوند تفکر نکنید؟
✅ پاسخ :
آن چه را انسان میتواند با مراجعه به فطرت و وجدان و برهانهای عقلی درک کند اصل وجود خدا و صفات کمال اوست یعنی هر انسان باشعور وقتی که این جهان وسیع را با این نظم دقیق و اسرار شگفتانگیز دید، به حکم فطرت و عقل میباید که آفریدگاری عالم و توانا و حکیم این جهان را خلق کرده است و همین مقدار برای اصل اعتقاد به خدا کافیست .
❗️البته هر چه بیشتر به آثار علم و قدرت و حکمت خدا برخورد کند، یقین او محکمتر و خلل ناپذیرتر میشود.
➕به علاوه هر چه در راه عمل به وظیفه انجام دستورات الهی بیشتر کوشا باشد ، معرفت و شناسایی او نسبت به خدا زیادتر و محکمتر میشود ؛
🔅 تا آنجا که امام علی(ع) میفرماید:
"ما رأیت شیئاً الا وقد رأیت الله معه" یعنی هیچ چیز را ندیدم مگر آنکه خدا را هم با او دیدم .
🔅 یکی از معانیش این است که هر یک موجودات دلیل بر وجود خدای متعال است.
⚜بنابراین، اینکه میگویند خدا را با دلیل و برهان بشناسید، معنایش این نیست که به کنه ذات یا صفات او پی ببریم ؛ بلکه همین مقدار که به اصل وجود و صفات و کمال او پی ببریم، کافیست و سعادت دنیا و آخرت ما را تأمین میکند و اصولاً خدا و صفات او که عین ذات اوست نامحدود است و برای آن حد و انتهایی فرض نمیشود .
ولی جز او همهی موجودات محدود هستند از این جهت هیچکس نمیتواند کنه ذات و صفات او را درک کند؛
‼️ زیرا محدود نمیتواند نامحدود را درک کند ، فی المثل همانطور که یک کاسه گنجایش آب دریا را ندارد بشر محدود هم نمیتواند به کنه ذات نامحدود خدای جهان پی ببرد.
همین برهان در کلمات پیشوایان دین هم وارد شده است که فرمودهاند: "کلّما میّزتموه باوهامکم فی ادقّ معانیه فهو مخلوق مثلکم مردود الیکم" (1) یعنی هر چه در ذهن شما بیاید و آن را تصور کنید در باریکترین جلوهها و مفهومهایش آن خدا نیست بلکه او هم مخلوقی مثل شماست که در وجودش احتیاج دارد و برگشت وجود او به شما است.
♦️اکنون که با این برهان واضح فهمیدیم که درک ذات خدای تعالی نامحدود برای بشر محدود ممکن نیست معنای روایاتی که از پیامبر و ائمه(علیهم السلام) در این باره رسیده است به خوبی روشن میشود که فرمودهاند:
🔅 دربارهی ذات خدا فکر نکنید (که به جایی نمیرسید بلکه از این راه ممکن است شیطان سوء استفاده کرده و شما را منحرف سازد). اما دربارهی نعمتها و آثار عظمت او فکر کنید (تا هر ساعت به معرفت و ایمان شما افزوده گردد).
💢ولی معنای این قبیل روایات این نیست که در بحث خداشناسی وارد نشوید، بلکه همان طوری که توضیح داده شد، بحث دربارهی خدا وجود او و صفات او در حد خود لازم است اما کسی نباید توقع داشته باشد که بر کنه ذات خدای جهان پی ببرد.
📚 منبع
💡@p_eteghaadi
💚 حلال زادگی شیعیان!
💚روزي رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم به علي بن ابيطالب (عليهالسلام) فرمود: آيا به تو بشارت ندهم، آيا تو را مژده ندهم؟
💚حضرت_علي (عليهالسلام) عرض كرد: چرا يا رسولالله.
حضرت فرمود: اي علي! من و تو از يك سرشت آفريده شديم و مقداري از آن سرشت زياد آمد و شيعيان ما از آن آفريده شدند.
پس چون روز قيامت شود همه مردم به نام مادرانشان خوانده شوند (تا اگر بین آنها کسی حلال زاده نبود جلوی دیگران خجالت زده نشود)
بجز شيعيان تو كه به نام پدرانشان خوانده ميشوند آن هم به جهت آن است كه ولادتشان پاك است (يعني نسبت آنان به پدران خود حتمي و صحيح است
ادرس
امالی شيخ مفيد، ج ۱
💡@p_eteghaadi
35.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۱۷۸
❓متن پیام:
سلام علیکم
منظور از کلمه ( حکمت) در آیه شریفه سوره بقره که میفرماید:
....يوتی الحکمة لمن یشائ... و من يوتی الحکمة فقد اونی خیرا کثیرا...
توضیح بفرمایید..
آیا ما انسانها ی معمولی هم میتوانیم به این مرحله برسیم؟چطور؟
💠 استاد قرائتی
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۷۹
❓متن پیام:
با سلام و عرض احترام و صلوات و تسلیت بمناسبت شهادت سید و سالار شهیدان... سوالی داشتم در مورد اینکه چرا اهل تسنن هنگام نماز دست بسته بالای ناف نماز میخوانند و اهل تشیع با دست آزاد..چرا اونها سوره کامل نمیخوانند..من با خیلی از برادران اهل سنت بحث دارم.. واقعا شک کردم نکنه ما شیعیان اشتباه میکنیم...یا چرا اونها وضو رو اینطوری میگیرن واقعا ادعا میکنند که سنت رسول اکرم بوده... من نتونستم قانع بشم و اونها رو قانع کنم..خودم هم به تردید افتادم! لطفاً من رو راهنمایی بفرمایید... اجرتون با خدا و سید الشهدا.
✅ پاسخ :
📌استاد رائفی پور
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۸۰
❌ شبهه:
سلام وعرض ادب خدمت شما یک سوال همیشه ذهن منو مشغول کرده که آیاشیعه می توتند گناه کند وبه امید شفاعت پیامبر اسلام برای گناهان کبیره در روز قیامت؟؟؟ واینکه اشکالی ندارد مثلن من می دانم زنا حرام است ولی آن را انجام دهم وبگویم خوب بعد توبه می کنم با اینگه اطلاع دارم زنا گناه کبیره است آیا چنین استدلالی برای هرگناهی درست است؟؟؟؟
✅ پاسخ :
امام علی(ع) در نکوهش کسانی که به امید توبه، مرتکب گناه شده و سپس توبه را نیز به تأخیر میاندازند، میفرماید:
«إِنْ عَرَضَتْ لَهُ مَعْصِیَةٌ وَاقَعَهَا بِالْإِتِّکَالِ عَلَى التَّوْبَةِ وَ إِنْ عَزَمَ عَلَى التَّوْبَةِ سَوَّفَهَا وَ أَصَرَّ عَلَى الْحَوْبَةِ»؛
اگر نافرمانى خدا و معصیتى براى او روى دهد با اعتماد و تکیه بر توبه انجامش دهد، و اگر تصمیم بر توبه گیرد آنرا به تأخیر اندازد و بر گناه اصرار ورزد.
💭پیام روایت این است که؛ اگرچه حلم و چشمپوشی خداوند و فرصتی که برای توبه و استغفار داده، بزرگترین لطف او به بندگانش میباشد که میتوان آنرا وسیله جبران گناهان قرار داد، اما این فرصت الهی را نباید دستآویزی برای ارتکاب گناه قرار داد؛
❗️ زیرا گناه نقش ویرانگری در روح و روان فرد دارد، و آثار وضعی بدی در گناهکار و محیط پیرامون او خواهد گذاشت؛
گناه، به تدریج تمایلات فطرى و صفاى طبیعى و درونى انسان را تغییر میدهد، حساسیتهاى قلب را نسبت به حقایق امور از بین میبرد و در او حالت بیتفاوتى نسبت به نیک و بد، حق و باطل و کمال و نقص به وجود میآورد.
🔁 ادامه این وضعیت، موجب میگردد تا مفاهیمى مانند رشد و کمال و تعالى و پیشرفت معنوى معناى خود را براى فرد گناهکار و عاصى از دست بدهد. اینجا است که او دیگر به فکر اصلاح و تربیت خویش نخواهد افتاد.
⬆️ این همان نکتهاى است که
امام باقر(ع)به آن اشاره فرموده است:
«در قلب آدمى، نقطه سفیدى است که چون انسان گناهى مرتکب شود، لکّه سیاهى بر آن ظاهر میگردد. اگر بر گناه خود ادامه دهد و از اینراه برنگردد، سیاهى سراسر دل را فرا میگیرد و نورانیّت آنرا از بین میبرد. چنین فردى دیگر هرگز به سوى خیر و سعادت بازنمیگردد».
🔅شاید از اینرو است که امام علی(ع) در سخن دیگری میفرماید:
«گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است».
📚پی نوشت:
🖌لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، ص 163، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1376ش؛
🖌 تمیمى آمدى، عبدالواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، ص 257، قم، دار الکتاب الإسلامی، چاپ دوم، 1410ق.
💡@p_eteghaadi