eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.7هزار دنبال‌کننده
467 عکس
810 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💚 عذاب بدکاران در قبر 💚پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: همه پیامبران زمانی چوپان بودند، من نیز پیش از رسالت چوپانی کرده شتر و گوسفند می‌چرانیدم. گاهی می‌دیدم که شتران و گوسفندان بی جهت و با ترس و وحشت سر از چرا بر می‌دارند، رم کرده دور هم جمع می‌شوند. از این قضیه در شگفت بودم و با خود میگفتم: این حیوانات چرا چنین میکنند؟! تا اینکه وحی بر من نازل شد جبرئیل امین، ماجرا را چنین بیان کرد: 💚«هنگامی که کافران و بدکاران را در قبر تازیانه می‌زنند همه موجودات غیر از جنیان و انسانها صدای تازیانه را می‌شنوند و با شنیدن آن صدای وحشتناک ترس و وحشت بر آنها چیره می‌شود». آنگاه متوجه شدم که ترس و وحشت حیوانات به خاطر عذاب کافر و بدکاران بوده است. سپس حضرت فرمودند: «فنعوذ بالله من عذاب القبر. »: پناه به خدا از عذاب سخت قبر. ادرس بحار ج ۶، ص ۲۲۶. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام ﻋَﻠــﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ فرمودند: ️ 💚 در حضور هفت گروه، ٧ کار را مخفی کن تا سعادتمند گردی: 💚ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻓﻘﯿﺮ، ﺩﻡ ﺍﺯ ﻣﺎلت ﻧﺰﻥ. 💚ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺑﯿﻤﺎﺭ، ﺳﻼﻣﺘﯽﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺧﺶ ﻧﮑﺶ. 💚ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ، ﻗﺪﺭﺕﻧﻤﺎﯾﯽ ﻧﮑﻦ. 💚ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻏﺼﻪﺩﺍﺭ، ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽ نکن. 💚ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ، ﺁﺯﺍﺩﯼﺍﺕ ﺭﺍ ﺟﻠﻮﻩﻧﻤﺎﯾﯽ نکن. 💚ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﯽﺑﭽﻪ، ﺍﺯ ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﺖ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﮑﻦ. 💚ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﯾتیم، ﺍﺯ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺕ ﻧﮕﻮ. 📗 ادرس ﺗﺤﻒ ﺍﻟﻌﻘﻮﻝ، ص ۱۶۷ 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۷۷ ❓متن پیام: توضیح دهید که چرا پیامبر اکرم می فرمایند در هر چیز تفکر کنید ولی در ذات خداوند تفکر نکنید؟ ✅ پاسخ : آن چه را انسان میتواند با مراجعه به فطرت و وجدان و برهان‏های عقلی درک کند اصل وجود خدا و صفات کمال اوست یعنی هر انسان باشعور وقتی که این جهان وسیع را با این نظم دقیق و اسرار شگفت‏انگیز دید، به حکم فطرت و عقل میباید که آفریدگاری عالم و توانا و حکیم این جهان را خلق کرده است و همین مقدار برای اصل اعتقاد به خدا کافیست . ❗️البته هر چه بیشتر به آثار علم و قدرت و حکمت خدا برخورد کند، یقین او محکم‏تر و خلل ناپذیرتر میشود. ➕به علاوه هر چه در راه عمل به وظیفه انجام دستورات الهی بیشتر کوشا باشد ، معرفت و شناسایی او نسبت به خدا زیادتر و محکم‏تر میشود ؛ 🔅 تا آنجا که امام علی(ع) میفرماید: "ما رأیت شیئاً الا وقد رأیت الله معه" یعنی هیچ چیز را ندیدم مگر آنکه خدا را هم با او دیدم . 🔅 یکی از معانیش این است که هر یک موجودات دلیل بر وجود خدای متعال است. ⚜بنابراین، اینکه میگویند خدا را با دلیل و برهان بشناسید، معنایش این نیست که به کنه ذات یا صفات او پی ببریم ؛ بلکه همین مقدار که به اصل وجود و صفات و کمال او پی ببریم، کافیست و سعادت دنیا و آخرت ما را تأمین میکند و اصولاً خدا و صفات او که عین ذات اوست نامحدود است و برای آن حد و انتهایی فرض نمیشود . ولی جز او همه‏ی موجودات محدود هستند از این جهت هیچکس نمیتواند کنه ذات و صفات او را درک کند؛ ‼️ زیرا محدود نمیتواند نامحدود را درک کند ، فی المثل همانطور که یک کاسه گنجایش آب دریا را ندارد بشر محدود هم نمیتواند به کنه ذات نامحدود خدای جهان پی ببرد. همین برهان در کلمات پیشوایان دین هم وارد شده است که فرموده‏اند: "کلّما میّزتموه باوهامکم فی ادقّ معانیه فهو مخلوق مثلکم مردود الیکم" (1) یعنی هر چه در ذهن شما بیاید و آن را تصور کنید در باریک‏ترین جلوه‏ها و مفهوم‏هایش آن خدا نیست بلکه او هم مخلوقی مثل شماست که در وجودش احتیاج دارد و برگشت وجود او به شما است. ♦️اکنون که با این برهان واضح فهمیدیم که درک ذات خدای تعالی نامحدود برای بشر محدود ممکن نیست معنای روایاتی که از پیامبر و ائمه(علیهم السلام) در این باره رسیده است به خوبی روشن میشود که فرموده‏اند: 🔅 درباره‏ی ذات خدا فکر نکنید (که به جایی نمیرسید بلکه از این راه ممکن است شیطان سوء استفاده کرده و شما را منحرف سازد). اما درباره‏ی نعمتها و آثار عظمت او فکر کنید (تا هر ساعت به معرفت و ایمان شما افزوده گردد). 💢ولی معنای این قبیل روایات این نیست که در بحث خداشناسی وارد نشوید، بلکه همان طوری که توضیح داده شد، بحث درباره‏ی خدا وجود او و صفات او در حد خود لازم است اما کسی نباید توقع داشته باشد که بر کنه ذات خدای جهان پی ببرد. 📚 منبع 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 حلال زادگی شیعیان! 💚روزي رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم به علي بن ابيطالب (عليه‌السلام) فرمود: آيا به تو بشارت ندهم، آيا تو را مژده ندهم؟ 💚حضرت_علي (عليه‌السلام) عرض كرد: چرا يا رسول‌الله. حضرت فرمود: اي علي! من و تو از يك سرشت آفريده شديم و مقداري از آن سرشت زياد آمد و شيعيان ما از آن آفريده شدند. پس چون روز قيامت شود همه مردم به نام مادرانشان خوانده شوند (تا اگر بین آنها کسی حلال زاده نبود جلوی دیگران خجالت زده نشود) بجز شيعيان تو كه به نام پدرانشان خوانده مي‌شوند آن هم به جهت آن است كه ولادتشان پاك است (يعني نسبت آنان به پدران خود حتمي و صحيح است ادرس امالی شيخ مفيد، ج ۱ 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
35.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۱۷۸ ❓متن پیام: سلام علیکم منظور از کلمه ( حکمت) در آیه شریفه سوره بقره که می‌فرماید: ....يوتی الحکمة لمن یشائ... و من يوتی الحکمة فقد اونی خیرا کثیرا... توضیح بفرمایید.. آیا ما انسانها ی معمولی هم میتوانیم به این مرحله برسیم؟چطور؟ 💠 استاد قرائتی 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۷۹ ❓متن پیام: با سلام و عرض احترام و صلوات و تسلیت بمناسبت شهادت سید و سالار شهیدان... سوالی داشتم در مورد اینکه چرا اهل تسنن هنگام نماز دست بسته بالای ناف نماز می‌خوانند و اهل تشیع با دست آزاد..چرا اونها سوره کامل نمی‌خوانند..من با خیلی از برادران اهل سنت بحث دارم.. واقعا شک کردم نکنه ما شیعیان اشتباه میکنیم...یا چرا اونها وضو رو اینطوری میگیرن واقعا ادعا میکنند که سنت رسول اکرم بوده... من نتونستم قانع بشم و اونها رو قانع کنم..خودم هم به تردید افتادم! لطفاً من رو راهنمایی بفرمایید... اجرتون با خدا و سید الشهدا. ✅ پاسخ : 📌استاد رائفی پور 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۸۰ ❌ شبهه: سلام وعرض ادب خدمت شما یک سوال همیشه ذهن منو مشغول کرده که آیاشیعه می توتند گناه کند وبه امید شفاعت پیامبر اسلام برای گناهان کبیره در روز قیامت؟؟؟ واینکه اشکالی ندارد مثلن من می دانم زنا حرام است ولی آن را انجام دهم وبگویم خوب بعد توبه می کنم با اینگه اطلاع دارم زنا گناه کبیره است آیا چنین استدلالی برای هرگناهی درست است؟؟؟؟ ✅ پاسخ : امام علی(ع) در نکوهش کسانی که به امید توبه، مرتکب گناه شده و سپس توبه را نیز به تأخیر می‌اندازند، می‌فرماید: «إِنْ عَرَضَتْ لَهُ مَعْصِیَةٌ وَاقَعَهَا بِالْإِتِّکَالِ عَلَى التَّوْبَةِ وَ إِنْ عَزَمَ عَلَى التَّوْبَةِ سَوَّفَهَا وَ أَصَرَّ عَلَى الْحَوْبَةِ»؛ اگر نافرمانى خدا و معصیتى براى او روى دهد با اعتماد و تکیه بر توبه انجامش دهد، و اگر تصمیم بر توبه گیرد آن‌را به تأخیر اندازد و بر گناه اصرار ورزد. 💭پیام روایت این است که؛ اگرچه حلم و چشم‌پوشی خداوند و فرصتی که برای توبه و استغفار داده، بزرگ‌ترین لطف او به بندگانش می‌باشد که می‌توان آن‌را وسیله جبران گناهان قرار داد، اما این فرصت الهی را نباید دست‌آویزی برای ارتکاب گناه قرار داد؛ ❗️ زیرا گناه نقش ویرانگری در روح و روان فرد دارد، و آثار وضعی بدی در گناه‌کار و محیط پیرامون او خواهد گذاشت؛ گناه، به تدریج تمایلات فطرى و صفاى طبیعى و درونى انسان را تغییر می‌دهد، حساسیت‌هاى قلب را نسبت به حقایق امور از بین می‌برد و در او حالت بی‌تفاوتى نسبت به نیک و بد، حق و باطل و کمال و نقص به وجود می‌آورد. 🔁 ادامه این وضعیت، موجب می‌گردد تا مفاهیمى مانند رشد و کمال و تعالى و پیشرفت معنوى معناى خود را براى فرد گناه‌کار و عاصى از دست بدهد. این‌جا است که او دیگر به فکر اصلاح و تربیت خویش نخواهد افتاد. ⬆️ این همان نکته‌اى است که امام باقر(ع)به آن اشاره فرموده است: «در قلب آدمى، نقطه سفیدى است که چون انسان گناهى مرتکب شود، لکّه سیاهى بر آن ظاهر می‌گردد. اگر بر گناه خود ادامه ‏دهد و از این‌راه برنگردد، سیاهى سراسر دل را فرا می‌گیرد و نورانیّت آن‌را از بین می‌برد. چنین فردى دیگر هرگز به‌ سوى خیر و سعادت بازنمی‌گردد». 🔅شاید از این‌رو است که امام علی(ع) در سخن دیگری می‌فرماید: «گناه نکردن آسان‌تر از توبه کردن است‏». 📚پی نوشت: 🖌لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، ص 163، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1376ش؛ 🖌 تمیمى آمدى، عبدالواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، ص 257، قم، دار الکتاب الإسلامی، چاپ دوم، 1410ق. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۸۱ ❓متن پیام: سلام ممنون بابت کانال خوبتون میخاستم بپرسم زیارت اموات درشب اشکال داره و اینکه اگر تا غروب در قبرستان بمانیم مشکلی برای ما ایحاد میشود ✅ پاسخ : بنا بر روایتی که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است، آن حضرت به ابوذر می فرماید: در روز برخی اوقات قبور را زیارت کن و در شب زیارت نکن. (مستدرک، ج ۲، ص ۳۶۳) 🔅در کامل الزیاره از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: مردگان را چون پیش از طلوع آفتاب زیارت کنید مى شنوند و جواب مى دهند شما را و اگر بعد از طلوع آفتاب زیارت کنید مى شنوند و جواب نمى دهند . 🔅 در دعوات راوندى حدیثى مرویست از حضرت رسول صلى الله علیه و آله در کراهت زیارت اموات درشب چنانچه فرمود حضرت بابى ذر ((وَلاتَزُرْهُمْ اَحْیاناً بِالّلَیْلِ)) از بهترین مواقع زیارت بعد از ظهر روز پنجشنبه تا غروب است و همچنین است روز دوشنبه زیرا در روایت است که فاطمه(ع) بعد از وفات پدر بزرگوارش هفته ای دو روز یعنی روز دوشنبه و رو پنجشنبه به زیارت شهدا می رفت و صبح شنبه و صبح جمعه قبل از طلوع آفتاب هم فضیلت دارد. اما زیارت اهل قبور در شب کراهت دارد زیرا در حدیث است که ارواح شب ها؛جمع میشوند در وادی اسلام و توجه خصوصی به قبر آنان خوش آیندش نیست پس بهتر آن است که اگر انسان در شب عبورش در قبرستان افتاد؛فاتحه و زیارت عمومی بخواند ورد شود. و مکروه است ماندن بر سر قبر غیر پیغمبر و امام خصوصا در شب مگر برای غرض صحیحی مثل تلاوت قرآن؛ حضور در قبرستان در شب ،ممکن است عواقبی برای عقل انسان داشته باشدودچار توهماتی بشود که سبب پیدایش اختلالاتی گردد. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۸۲ ❓متن پیام: سلام واحترام در مورد فرمایش حضرت زینب کبری(ع) :ما رایت الا جمیلا، منظور از جمیل چه چیزی بوده است؟! واینکه از شما درخواست دارم یک شبهه ناب برای موضوع مقاله بیان بفرمایید🙏 ✅ پاسخ : کربلا یک سکّه دو رویه بود؛ یک‌روی، نیش بود از سوی بشری نادان و روی دیگر نوش بود از حکیمی مهربان، یک‌روی آن خون بود و شمشیر و آتش، قتل بود و غارت، و این ظاهری بود که دیده می‌شد، و از سوی یزید و یزیدیان بود. 🔅اما روی دوم که درک آن بصیرت و دقت نظر لازم داشت، تقرّب به ذات اقدس الهی بود؛ 🔅به نمایش گذاردن درس‌ها و زیبایی‌های مکتب الهی و تربیت یافتگان آیین اسلام و جان‌فشانی برای احیای چنین مکتبی و عنایت خاصّ پروردگار به جهت این جانبازی، و ایثار در راه هدف مقدس الهی، همان هدفی که خداوند در آفرینش انسان و هدایت او داشت و دارد و این‌که این هدف و این هدایت بایستی تا قیامت بماند؛ تا بشریت در سایه آن تربیتی آسمانی بیابد؛ 🔆آن روی که مستند به خدا است عنایت است و همه زیبایی، و حضرت زینب(س) نیز همین روی را دیده که سخن از زیبایی می‌گوید؛ از همین روی است که هر چه آتش جنگ شدّت می‌گرفت امام حسین(ع) و برخی از همراهانش را می‌دیدند که چهره‌هایشان گلگون‌تر و شکفته‌تر می‌شود و دل‌هایشان آرام‌تر می‌گردد. ⚜تفاوت آنها با دیگران در این است که غم‌ها و غصه‌هایشان برای خدا و در راه خدا است، دردهاشان باعث نمی‌شود که راه خدا را ترک گویند، بلکه در این راه تا پای جان استقامت می‌کنند و از همین روی لایق دریافت عنایت الهی شده و جانشان از آن سیراب می‌گردد و فطرت توحیدی از آن لذت برده، نشاط می‌یابد و این روی زیبای واقعه است. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۸۳ ❓متن پیام: سلام چند وقت پیش یکی از دوستان شبهه ای برای من ایجاد کرد اینکه همه امامان و فرزندان ونوهها یشان مگر نه اینکه عرب بودند ودر کشورهای عراق و عربستان زندگی میکردند پس چرا نوادگان آنها در ایران به خاک سپرده شده‌اند منظور امامزاده ها میباشد ✅ پاسخ : 1⃣ عده زيادي از ائمه و امامزادگان به دلایل شرایط متعدد سياسي و اجتماعي به عراق، ايران و نقاط ديگر به اختيار يا اجبار عزيمت نمودند. ازجمله شش امام از ائمه اهل‌بیت در عراق و امام رضا علیه‌السلام در ايران مدفون هستند. 2⃣ در قرن دوم و سوم به دلایل سياسي و امنيتي مهاجرت گستردگي از جانب سادات و علويون به عراق و ايران صورت گرفت و تعداد بی‌شماری از ايشان که مورد تعقيب حکومت ظالم اموي و سپس عباسي بودند، در اين نقاط امن‌تر يا شیعه‌نشین سکونت گزيدند. 🌐 مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۸۴ ❌ شبهه: در ایران باستان مردم در خانه های خودشان سگ نگه میداشتند. بعد از حمله اعراب به ایران سگها نگهبان های خانه ها بودند و جلوی تهاجم اعراب به خانه و ناموس مردم را میگرفتند . اعراب از سادگی مردم ایران استفاده کردند و فتوای دادند که سگ نجسه و اگر در خانه باشه تا هفت خانه اینطرف و آنطرف فرشته ای نمیاد و برکت از آن خانه میره و بعد از این فتوا مردم باور کردن و اعراب به جان و مال و ناموس ایرانیها تجاوز کردند و از آن به بعد در ایران باب شد که سگ نجس است. ✅پاسخ: 🔵 این شبهه که از ناحیه مزدوران سگ پرست سلطنت طلب جعل شده، بدترین توهین به مردم ایران است . اگر داستان ساختگی فوق واقعیت داشته باشد یعنی اینقدر ایرانیان بی عرضه و بی بخار و بی شرف بوده اند که از سرزمینشان دفاع نکرده اند بلکه این سگها بودند که در خط مقدم دفاع از ایران قرار داشتند!!! 🔵 خیلی خنده دار است که اعراب مسلمان که توانستند امپراطوری بزرگ ایران را شکست دهند، تنها از سگهای ایرانیان ترسیده باشند. درحالی که خود اعراب از قبل از اسلام به دلایل گوناگون با سگ سرو کار داشتند. 🔵 حمله به ایران، در زمان خلیفه دوم اتفاق افتاد و اگر حکم متاثر از این واقعه بوده است، فقه شیعه با آن مخالفت میکرد. در حالیکه روایات متعددی در منابع شیعه در مورد نجاست سگ وجود دارد. (وسائل الشیعه، ج1، ص226) 🔵 از واضحات مسائل فقهی است که نگهداری چند نوع سگ (علی‌رغم اینکه نجس است) اشکال ندارد. مانند سگ نگهبان، سگ گله، سگ شکاری (که درباره‌ جواز استفاده و نگهداری آن آیه قرآن وجود دارد) 🔵 علت نجاست سگ امری تعبدی است که دلیل آن برای ما چندان روشن نیست. اما به نظر میرسد مشکلات و معاشرت با این حیوان ازدلایل مهم آن باشد. 🔵 این احتمال نیز قویا به ذهن میرسد که یکی از دلایل نجس شمردن این حیوان، به جهت باشد. توضیح اینکه نگهداری سگ در خانه با طبیعت اولیه این حیوان ناسازگار و به نوعی در قفس انداختن او باشد. یعنی کسانی که سگ را مجبور به انتخاب سبک زندگی انسانی میکنند، بزرگترین ظلم را در حق این حیوان زبان بسته، مرتکب میشوند. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۸۵ ❓متن پیام: سلام در مورد مادر امام سجاد ( ع ) توضیح دهید و نحوه ازدواج این بانو با امام را توضیح دهید. ✅ پاسخ : در رابطه با اینکه مادر امام سجاد(ع) که بوده و آیا دختر یزدگرد و به نام شهربانو بوده و به افتخار عقد زناشویی حسین بن علی(ع) و مادری امام سجاد(ع) نائل شده باشد، از نظر مدارک تاریخی سخت مشکوک است. 💠 مورخین عصر حاضر عموماً در این قضیه تشکیک می کنند و آن را بی اساس می دانند؛ می گویند در میان همة مورخین، تنها یعقوبی جمله ای دارد به این مضمون که گفته است: مادر علی بن الحسین(ع) «حرار» دختر یزدجرد بود و حسین(ع) نام او را غزاله نهاد. 💠 ادوارد براون از کسانی است که داستان را مجعول می داند. 💠کریستن سن نیز قضیه را مشکوک تلقی می کند. 💠سعید نفیسی در تاریخ اجتماعی ایران آن را افسانه می داند. ⭕️اینکه گفتیم پیوند زناشویی امام حسین(ع) با دختر یزدگرد مشکوک است از نظر تاریخ است، ولی در پاره ای از احادیث این مطلب تأیید شده است. 🌐 منبع مطالعه بیشتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۸۶ ❓متن پیام: سلام .اگر پیامبران معصوم هستند ،پس چراحضرت آدم (ع)وهمسرایشان .گول شیطان رجیم را خوردند وازبهشت رانده شدند؟ ✅ پاسخ : در قرآن ۴ دلیل ذکر شده که سه دلیل را آیه ۲۰ و ۲۱ سوره اعراف گفته و یک دلیل را هم آیه ۱۲۰ سوره طه بیان فرموده است.   اول: حس تکامل آدم و حوا بود که شیطان از همین ویژگی سوء استفاده کرد و گفت: « ما نَهاکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَکُونا مَلَکَیْنِ ». نهی خدا از خوردن میوه این درخت به خاطر این است که اگر بخورید ملائکه می شوید!! 💢آدم آن مقام بالای ملائکه را دید که سراسر نورند و عقل اند و خوشش آمد. لذا قصد سرپیچی از فرامین خدا را نداشت، بلکه حس تکامل یابی داشت. اگرچه حضرت آدم از جهت علمی و مقام خلافت الهی بر فرشتگان برتری داشت اما از جهت یکپارچگی زیبایی و نورانیت، نسبت به فرشتگان برای خودش نقص می دید و می خواست از این جهت نیز برتری پیدا کند. دوم: حس جاودانگی است؛ بشر دوست دارد که جاودانه باشد در ضمیر ناخودآگاه همه ما اینست که دوست داریم همیشه بمانیم. نوع بشر چنین است اگر مشکل حادّی نباشد دوست ندارد از بین برود حتی اگر زندگی سختی داشته باشد. ❗️ در جد ما حضرت آدم نیز این خصلت بود و شیطان نیز از همین ویژگی سوء استفاده کرد و گفت: «أَوْ تَکُونا مِنَ الْخالِدِینَ». سوم: « وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَکُما لَمِنَ النَّاصِحِینَ »؛ «قسم خورد برای آدم و حوا که آن دو حرفی که برایتان زدم خیرخواهی بود». «قصد جهنم بردن تان را ندارم غرض من نصحیت است.» 💢 تا به حال آدم و حوا قسم دروغ از کسی نشنیده بودند به همین جهت باورشان شد. چهارم: از آیه ۱۲۰ طه استفاده می شود: « فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطانُ قالَ یا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لا یَبْلی ». ❗️منظور از « ملک لایبلی » یک ریاستی که تمام شدنی نیست. انسان خواهان ملک است. خواهان دارایی و ریاست است. این هم چیز بدی نیست بلکه گاهی مقدس است. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi