سوال ۱۸۶
❓متن پیام:
سلام .اگر پیامبران معصوم هستند ،پس چراحضرت آدم (ع)وهمسرایشان .گول شیطان رجیم را خوردند وازبهشت رانده شدند؟
✅ پاسخ :
در قرآن ۴ دلیل ذکر شده که سه دلیل را
آیه ۲۰ و ۲۱ سوره اعراف گفته و یک دلیل را هم آیه ۱۲۰ سوره طه بیان فرموده است.
اول:
حس تکامل آدم و حوا بود که شیطان از همین ویژگی سوء استفاده کرد و گفت:
« ما نَهاکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَکُونا مَلَکَیْنِ ».
نهی خدا از خوردن میوه این درخت به خاطر این است که اگر بخورید ملائکه می شوید!!
💢آدم آن مقام بالای ملائکه را دید که سراسر نورند و عقل اند و خوشش آمد.
لذا قصد سرپیچی از فرامین خدا را نداشت، بلکه حس تکامل یابی داشت.
اگرچه حضرت آدم از جهت علمی و مقام خلافت الهی بر فرشتگان برتری داشت
اما از جهت یکپارچگی زیبایی و نورانیت، نسبت به فرشتگان برای خودش نقص می دید و می خواست از این جهت نیز برتری پیدا کند.
دوم:
حس جاودانگی است؛
بشر دوست دارد که جاودانه باشد در ضمیر ناخودآگاه همه ما اینست که
دوست داریم همیشه بمانیم.
نوع بشر چنین است اگر مشکل حادّی نباشد دوست ندارد از بین برود حتی اگر زندگی سختی داشته باشد.
❗️ در جد ما حضرت آدم نیز این خصلت بود و شیطان نیز از همین ویژگی سوء استفاده کرد و گفت:
«أَوْ تَکُونا مِنَ الْخالِدِینَ».
سوم:
« وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَکُما لَمِنَ النَّاصِحِینَ »؛
«قسم خورد برای آدم و حوا که آن دو حرفی که برایتان زدم خیرخواهی بود».
«قصد جهنم بردن
تان را ندارم غرض من نصحیت است.»
💢 تا به حال آدم و حوا قسم دروغ از کسی نشنیده بودند به همین جهت باورشان شد.
چهارم:
از آیه ۱۲۰ طه استفاده می شود:
« فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطانُ قالَ یا آدَمُ هَلْ
أَدُلُّکَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لا یَبْلی ».
❗️منظور از « ملک لایبلی » یک ریاستی که تمام شدنی نیست. انسان خواهان ملک است.
خواهان دارایی و ریاست است.
این هم چیز بدی نیست بلکه گاهی مقدس است.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
💐 امام صادق عليه السلام:
✍️ نافرمانى پدر و مادر ، از گناهان بزرگ است ؛ چرا كه خداى متعال، سرپيچى كننده از پدر و مادر را سركش و تيره بخت قرار داده است.
📚 بحار الأنوار : ج 74 ص 74
💡@p_eteghaadi
صدقه برای امام زمان عجل الله فرجه
✍عـلامه امـینى (ره) فـرمودند:
🏴 شــب و روز تاسوعا و عاشورا براى
سلامتى امام زمان صــدقه دهید
چون قلبِ حــضرت اندوهناڪ جَدِّ
غریب شان، حضـــرت سیدالشهداء
اســـت.
صلوات هم برای آرامش قلب حضرت فراموش نشود.
سهم شما،
چهارده صلوات 🖤
💡@p_eteghaadi
امام رضا علیه السلام:
هر که روز عاشورا روز سوگواری و اندوه و گریه اش باشد،
خداوند عزّ و جلّ روز قیامت را روز شادی و سرور او قرار دهد
میزان الحکمه جلد7 صفحه 410
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۸۷
❓آیا این برای ما شیعه ها این افتخار هست که حضرت عباس رفت به لب رود و اب ننوشید؟چرا؟مگه منطقی نبوده که اب بنوشد؟
✅ پاسخ :
حضرت اباالفضل العباس علیه السلام نشان درخشنده ای بر تارک تاریخ است و در مصاف عقل و عشق، عاقلان را به حیرت آورد.
حضرت ابوالفضل اجازه میدان خواست و امام حسین علیه السلام به او فرمود :برای این بچه ها کمی آب بیاور .
ابوالفضل العباس به سوی دشمن رفت ولی آنان مانع شدند .
آن حضرت به نزد امام آمد و گزارش داد که آنان آب نمی دهند و در این حال صدای العطش را شنید.
به این جهت سوار بر اسب شد و به سوی فرات رفت. نیروهای دشمن حمله آوردندتا مانع بردن آب شوند ولی نتوانستند .
💠آن حضرت به آب رسید و خواست آب بنوشد.وقتی که تصمیم به نوشیدن گرفت تشنگی امام و اهلبیت را به یاد آورد و آب نخورد.
اولا: حضرت ابا الفضل (ع) می دانست که چه آب بیاشامد و چه نیاشامد او و برادرش امام حسین (ع) کشته خواهند شد و هرگز از این میدان جان سالم به در نخواهند برد؛
زیرا دشمنان مصمّم به قتل او و جوانان بنی هاشم هستند، لذا چه بهتر که با لب عطشان به ملاقات پروردگارش رفته و به شهادت نائل آید.
ثانیا: حضرت عباس (ع) این را خلاف مروت و جوانمردی می دانست که خود آب بیاشامد در حالی که امام حسین (ع) و عیالاتش و تمام اهل بیتش تشنه اند.
💠این خلاف ادب است که امامش تشنه باشد و انسان خود را سیراب کند.
ثالثا: از همه اینها گذشته ایثار از سجایا و اخلاق نیکوی اهل بیت (ع) بوده است.
حضرت عباس (ع) در این واقعه نهایت ایثار و از خودگذشتگی را نسبت به امام حسین (ع) و اهل بیت او نشان داده است، همان گونه که پدرش حضرت امیرمؤمنان و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین (ع) از خود گذشتگی کرده و با سه روز روزه هنگام افطار، غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند و خود با آب و شکمی گرسنه به سر بردند.
🔆بر این اساس آن حضرت میتوانست بهراحتی آب بخورد و اشکالی هم پیش نمیامد اما ایشان بهخاطر نوع تربیت ونیز به خاطر رعایت ادب , آب نخورد.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
#اعمال_روز_عاشورا
۱. خواندن زیارت عاشورا با ۱۰۰ لعن و ۱۰۰ سلام
۲. خواندن زیارت وارث
۳. خواندن زیارت عشرات
۴. خواندن ۱۰۰۰ سوره توحید
۵. ۱۰۰۰ مرتبه بگوید اللهم العن قتله الحسین
۶. بدون نیت روزه، گرسنه و تشنه ماندن
۷. گریه بر سیدالشهدا و گریاندن دیگران در این روز
۸. به دنبال امور دنیایی نباشید
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۸۸
❓متن پیام:
سلام
بچه هامون میگن امام حسین عرب بوده شماها که عرب هارو قبول ندارید پس برای چی براش گریه میکنید
✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوالات زیر کلیک کنید :
سوال ۱۴۶ / ۱۷۱
💡@p_eteghaadi
پاسخ درخور توجه و مستند و عاقلانه به ادعای حضور همه جور آدم در عزاداری امام حسین علیه السلام توسط حاج شیخ حسین انصاریان :
مجلس عزای امام حسین(ع) پذیرای همه نوع افکار است، اما نه همه نوع ابزار
شراب خوار هم شاید به مجلس امام حسین بیاید اما نه با شیشه شراب، قمارباز هم میتواند به مجلس امام حسین بیاید اما نه با آلات قمار
آن سگباز و میمونباز هم میتوانند به مجلس امام حسین بیایند اما نه با سگ و میمون
طبیعتا آن کسی هم که کاشف حجاب است و در خیابانها تننمایی میکند هم میتواند به مجلس امام حسین بیاید اما وقتی به مجلس امام حسین وارد شد حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه یعنی با سر لخت و یا تن لخت وارد شود. پس حتماً باید آداب پوشش را رعایت کند.
بله دستگاه امام حسین بزرگ است و پذیرای همه افکار و ادیان است. ولی قائده و قانون دارد، احترام دارد.
همه نوع آدمی حق دارد وارد مجلس امام حسین شود،حتی آن گنهکار هم حق دارد، اما هیچکس حق ندارد آداب این مجلس را به سخره گرفته و بیحرمتی کند.
هیچ کس حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه وارد این مجلس شود و حرمت این مجلس را بشکند و قبح زدایی کند.
مهمان حرمت دارد به شرط اینکه حرمت صاحب خانه را حفظ کند.
به امید بیداری از خواب غفلت سکوت کنندگان در برابر احکام الهی
وقتی که در یک مسئله کوچک مانند سیگار کشیدن صاحبخانه و یا میهمان به علت حساس بودن و مشکل با دود سیگار مراعات همدیگر را می کنند اما
چطور مدعی دوستی اهل بیت و امام حسین و ائمه اطهار علیهم السلام حاضر نیستند حجاب و یا عادت بد و خلاف شرع و گناه را چند ساعتی رعایت کند !!!
◼️پيامبر صلي الله عليه و آله :
◾️مِن سَعادَةِ ابنِ آدَمَ اسْتِخارَةُ اللّه ِ و رِضاهُ بِما قَضَى اللّه ُ و مِن شِقْوَةِابن آدَمَ تَركُهُ اسْتِخارَةَ اللّه ِ و سَخَطُهُ بِما قَضَى اللّه ُ
▪️از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان است كه از خدا درخواست خير نكند و به خواست او ناخشنود باشد.
📚تحف العقول، ص 55
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۸۹
❓متن پیام:
با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم . در یکی از شبکه های اجتماعی ( البته چند باره که این سوال رو می بینم ) پرسیده بود که چرا خدا برای اروپا و آمریکا و استرالیا پیامبری نفرستاده . همه ی پیامبران از آسیا ( بیشتر هم در غرب آسیا )هستند ؟
میشه به این سوالات پاسخ بدین ؟
✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید:
سوال ۴۱
سوال ۱۹۰
❓متن پیام:
سلام، ببخشید یه شبهه ای هست، که میگن هرچیزی یه خالقی داره، خانه خالقش انسان است، خالق انسان خدا هست، پس اگر همینجوری ادامه بدیم یعنی خداوند هم استغفرالله یه خالقی داره، میخواستم بدونم این حرف تا چه حد صحیح هست؟
✅ پاسخ :
برای پاسخ، بهتر است به این چند سؤال توجه شود؛ زیرا این سؤال ها ذهن را برای درک پاسخ اصلی آماده تر می سازد؛
رطوبت هر چیز از آب است. رطوبت آب از چیست و از کجاست؟
چربی همه غذاها از روغن است. چربی روغن از چه و از کجاست؟
شوری همه چیز از نمک است. شوری نمک از کجاست؟
💠پاسخ این است که رطوبت برای آب و شوری برای نمک و چربی برای روغن ذاتی آنها است.
همچنین هنگامی که سؤال شود هستی هر موجودی از خدا است پس هستی خدا از کیست؟
پاسخ می دهیم: هستی خدا ذاتی او و از خود او است و از جای دیگر نیست.
💠 این یک اصل مسلم است که هر معلولی علت دارد ولی مغالطه ای که صورت می گیرد این است که خداوند هم یک معلول فرض می شود.
به عبارت دیگر گمان می شود هر موجودی علت دارد حتی وجود بذاته یا خدا.
👌🏻همین طور باید گفت هر پدیده ای نیاز به آفریننده دارد، ولی خداوند یک پدیده نیست که نیاز به خالق داشته باشد، بلکه ایجاد کننده همه پدیده ها است.
📌به بیان دیگر، ساده ترین مفهوم خدا، همان موجود کامل و بی نقص و بی نیازی است که هست بدون این که به کسی نیازی داشته باشد تا از او مدد بگیرد؛ چه در وجود و چه در آثار.
💭پس اگر خدایی توهم شود که گاهی هست و گاهی هم نیست، این همان خدای توهمی ما است؛
چرا که گفتیم خدا یعنی موجودی بی نیاز که وجود و آثار خود را از کسی نمی گیرد، بنابراین همیشه بوده و هست.
لذا این تعریف خدا و خدا بودن بذاته اباء از نیاز و حدوث دارد.
‼️این صرفاً یک وسواس ذهنی است که ذهن انسان وقتی متوجه مفهوم خالقیت است، فراموش می کند که خدا، بی نیاز است و وجود، حقیقت ذاتی اوست.
🔰 بنابراین نمی تواند تصور کند که وقتی هرچیزی خالقی بالاتر از خود دارد پس چرا نباید خدا هم خالقی برتر داشته باشد.
در این جا، خدا به عنوان یک پدیده فرض شده است، حال آن که این مفهوم از خدا ساخته ذهن است نه خدایی که بذاته وجود دارد و بی نیاز از علت است.
🌐 مطالعه بیشتر
سوال ۱۹۱
❓متن پیام:
سلام ، در روایت داریم که وقتی که قیامت میشه حضرت زهرا و اهل بیت و مومنین دیگران رو شفاعت می کنند ، تا اینکه افرادی که هیچ راه شفاعتی ندارند باقی می مونند و بعد از اینکه شفاعت اون ها تمام شد ، خداوند تمام انسان ها رو مورد شفاعت خودش قرار میده و باقی مانده ی انسان ها رو شفاعت می کنه و مورد رحمت خودش قرار میده در حالی که تمام شفاعت کنندگان تعجب می کنند ، حتی یک روایت داریم که خدا ، نود و نه درصد مهربانی و رحمانیت اش رو گذاشته برای آخرت ...! اما این چطور ممکنه که باز دوباره آیه داریم که انسان های ظالم ، گمراه و... تا ابد در جهنم خواهند ماند و جایگاه ابدی اون هاست ، ممنون اگر توضیح کاملی به من بدید
✅ پاسخ :
برای روشن شدن پاسخ توجه به چند نکته ضروری است:
1⃣ معنای شفاعت
شفاعت به معنای تقویت و نیرو بخشیدن به شخص ضعیف است. و شفیع به کسی گفته میشود که نیازمند را کمک کند و او را به اعتدال و عدم نیازمندی برساند.
2⃣ شفاعت کنندگان
شفاعت کنندگان از نظر قرآن:
طبق آیات قرآن کریم، شفاعت در روز قیامت مخصوص خداوند است.
❗️ خداوند به افرادی که بخواهد اذن شفاعت میدهد، ( همانطور که علم غیب مخصوص خداوند است و خداوند آنرا به رسول خود داده است) شفاعت هم مخصوص خداوند است و خداوند آنرا به رسول الله(ص) و کسان دیگری اعطا نموده است.
3⃣ شرایط شفاعت شوندگان
تربیت دینى اقتضا میکند اشخاصى که در بارۀ آنها شفاعت میشود معین نباشند، بلکه به صورت مبهم بیان شوند، چنانکه قرآن کریم نیز اشخاص شفاعت شونده را تعیین نکرده، بلکه اوصاف و ویژگیهای آنها را بیان نموده،
💠 و میفرماید: "هر کسى در گروِ اعمال خویش است، مگر اصحاب یمین که در بهشتها قرار دارند و از یکدیگر سراغ مجرمان را گرفته، میپرسند؛ چرا دوزخى شدید؟! میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم، و به مسکینان طعام نمیخوراندیم، و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم، و روز قیامت را تکذیب میکردیم، تا وقتى که یقین برای مان حاصل شد، در آن هنگام است که دیگر شفاعت شافعان براى آنان سودى ندارد".
🔺این آیه میفرماید: اهل دوزخ به دلیل داشتن این چهار صفت؛ یعنى ترک نماز، ترک انفاق در راه خدا، فرو رفتگى در دنیا و تکذیب روز حساب، دوزخى شدهاند.
این چهار صفت(رذیله) امورى هستند که ارکان دین را منهدم میسازند. بر عکس اقامۀ نماز، انفاق، ترک دنیا و اعتقاد به قیامت، دین خدا را بپا میدارند؛ چون دینداری عبارت است از اقتدا به هادیانى که خود معصوم و طاهر باشند، و این نمیشود، مگر به اینکه از دلبندى به زمین و زیورهاى فریبندۀ آن دورى کنند، و به سوى دیدار خدا روى آورند که اگر این دو صفت محقق شود، هم از(همنشینی و همصدای با اهل باطل) اجتناب شده، و هم از(تکذیب یوم الدین).
💡@p_eteghaadi
پاسخ به شبهات اعتقادی
سوال ۱۹۱ ❓متن پیام: سلام ، در روایت داریم که وقتی که قیامت میشه حضرت زهرا و اهل بیت و مومنین دیگرا
نتیجه اینکه کسى لیاقت شفاعت شدن را دارد که دارای شرایط زیر باشد:
🌀۱. ایمان راستین به خدا و انبیا الاهى و روز رستاخیز و آنچه خدا بر پیامبرانش نازل فرموده، داشته باشد؛ چون در آیاتى از قرآن است کـه وقـتـى از کـافران و مشرکان سؤال شود که:
چرا در دوزخ گرفتار شدید؟
میگویند: "فما لنا من شافعین"؛
(ما هیچ شفاعت کنندهای نداریم).
💢 پس کفار قابلیت شفاعت را ندارند.
🔅 در سورۀ انبیاء آیۀ 28 میخوانیم:
"پیامبران و ملائکه شفاعت نمیکنند، مگر برای کسی که مورد رضایت باشد".
🔅و از حضرت رضا(ع) تفسیر این آیه را پرسیدند. امام فرمود:
"مقصود پسندیدگی در امر دین است".
‼️بنابراین، شفاعت مخصوص افراد گناهکار است به شرط آن که در عقیده و دین خود مورد رضایت باشند و معاندان و ناصبان و منکران از آن محروماند.
🌀۲. افرادی که ایمان به حقانیت شفاعت داشته باشند. رسول اکرم(ص) میفرماید:
"خدا کسى را که ایمان به شفاعت من ندارد، مشمول شفاعت من قرار نمیدهد".
🌀3و 4. کسانی که اهل نماز و کمک به فقرا باشند.
❗️چنانچه در سورۀ مدثر علت به دوزخ رفتن مجرمان را، ترک نماز و کمک نکردن به فقرا و تکذیب روز جزا میشمارد.
🔅 حـضـرت صادق(ع ) فرمود: "به شفاعت ما نمیرسد هر آنکس که نماز را سبک بشمارد".
♦️به هر حال، شفاعت یک موضوع مطلق نیست، بلکه دارای قیود و شرایطی است ( هم در بارۀ گناه و جرم، و هم در جهت شفاعت کننده و هم در جهت شفاعت شونده ).
⚜کسانی که معتقد به این اصل هستند برای اینکه از این فرصت گرانبها استفاده کنند و مشمول شفاعت قرار گیرند، ناگزیرند که شرایط آنرا فراهم سازند و از گناهانی نظیر ظلم و شرک و ... که مشمول شفاعت نمیشود، دوری کنند و یا رفتار خود را طوری تنظیم کنند که مورد عنایات شفاعت کنندگان قرار گیرند.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi